Occasionwedstrijd #411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt ***Joop053 heeft gewonnen maar cirKel mag de nieuwe wedstrijd maken!***

Gepost door smarter 


Welkom bij Occasionwedstrijd #411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt



Het is door de jaren heen regelmatig voorgekomen dat niet iedereen tevreden was met het standaard modellen-aanbod van een bepaald merk. Waarom nou geen stationwagenversie van model A en geen Cabrio van model B en geen Coupé variant van model C?

Gelukkig waren er dan vaak gespecialiseerde bedrijven die in deze niche sprongen en de zaag en het lasapparaat in de kant en klare auto zette om er een andere variant van te creëren. Dit vaak met wisselend succes en kleine verkoopaantallen.

De opdracht voor deze week:

Deze week gaan er op zoek naar een achteraf gecreëerde andere carrosserievorm van een bestaande auto. De auto moet dus van de band gerold zijn bij de autofabrikant en vervolgens naderhand door een ander aangepast zijn naar een andere carrosserievorm. We praten dus niet over een bumpersetje of andere grille, maar een transformatie van sedan naar station, Coupé naar cabrio enz.

De regels voor deze week:

-Personenauto die na productie door een ander dan de oorspronkelijke fabrikant is aangepast naar een andere carrosserievorm
-De oorspronkelijke auto moet nog wel herkenbaar zijn, dus geen complete coachbuilt body.
-De ombouw mag zowel serieproductie als huisvlijt zijn
-Bouwjaar 1955 t/m 2011
-Prijs onbeperkt, maar wel minimaal een gerichte prijsindicatie
-Mag overal te koop staan
-Indien je een inzending claimt, werk je deze binnen 36 uur af, anders vervalt de claim.

Vaste spelregels:

- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht
- Foto's van de geadverteerde auto zijn verplicht, maximaal 5 foto's per inzending
- De eerst geplaatste foto van elke in de inzending is de foto voor het 'op een rijtje'
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden
- Bij een claim dient een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd



Voorgaande wedstrijden:

Occasionwedstrijd 1 t/m 199
200: Two Hundred - Pink Panther
201: Mag het iets meer zijn? - smarter
202: Simplify, then add lightness - 929V6
203: La Nationale 7 - rzasa
204: Opvallende bedrijfswagen - non-turbo
205: De Bende van Nijvel – Spekky
206: Anniversary – Wouter82
207: Rotte peren - Zonder Matra, met BMW
208: Tweecilinders - British Racing Green
209: Happy with Honda - PascalD
210: Vier maal vier - Guus Leferink
211: Ford - Escher
212: Decennia - Pink Panther
213: Icons and Golden Years - zonder Matra, met BMW
214: De driecilinder - rzasa
215: De topvariant - smarter
216: Boven je pet(je) - Niels.
217: Vergeten auto's - Jorn
218: Alle gekheid op een parkeerplaatsje - JW01
219: Walter de' Silva - zonder Matra, met BMW
220: 1970 - non-turbo
221: London–Sydney Marathon 1968 - Guus Leferink
222: De kadett-klasse - 929V6
223: Zo goed als nieuw - rzasa
224: Hetzelfde type- smarter & Escher
225: American History - Bozzie
226: Yoshisuke Aikawa a.k.a VW-liefhebber kiest Japans – Spekky
227: Anderhalve auto – JOtter
228: Vierdeurs cabrio – 929V6
229: Laat ze maar schuiven!- Escher
230: Eerste eigenaar- D. Elzinga
231: Nieuwe rijken - Guus Leferink
232: De jaren 50 - Sams4ng
233: Designed by.....Guigiaro - Wrangler
234: Een pakketje schroot met een dun laagje chroom - Guus Leferink
235: 6 in lijn - Marno
236: Mooi kleurtje - Guus Leferink
237: Comfort... - smarter
238: Van een oud vrouwtje geweest... - British Racing Green
239: Krachtige Stationwagens - 929V6
240: Championnat de Super Stock-Car - Escher
241: Prachtige interieurs - JW01
242: Your "date of birth"-car - Remus
243: Vandaag is rood – rzasa
244: Bestel maar - Meike
245: Project 2 - non-turbo
246: Allemaal beestjes - Guus Leferink
247: Hier bekend, maar toch weer niet... - Escher
248: (Niet) Mijn Auto - rzasa
249: US-specs - Niels.
250: Striping - Meike
251: How low can you go - Pink Panther
252: The Bold and the beautiful - Niels.
253: De perfecte youngtimer - D. Elzinga
254: Laadbakkie- 929V6
255: Taxi! - Soloman
256: Nummer één! - Escher
257: Platform-sharing - Wouter82
258: Hittegolf! - smarter
259: Zo uit de folder weggereden – Spekky
260: Ronde koplampen - Joep 83
261: Merkencups - Wrangler
262: Barnfind / Schuurvondst - Pink Panther
263: Exclusief voor weinig- Escher
264: Follow the leader - Niels.
265: Origineel Nederlands - Wrangler
266: Banzai! The rise of the Japanese car- Auto-fan
267: Jong geleerd...- Shooting Brake
268: Groen als het struikgewas- Escher
269: Originele lak - PascalD
270: zonder pookje - Zonder Matra, met BMW
271: Is gas toch niet alleen om op te koken? - Escher
272: Kleurrijk trio - Escher
273: Snel... vergeten - Niels.
274: Moderne techniek - Pink Panther
275: Schimanski - 929V6
276: Touristenfahrten op de Nordschleife, 1973 - Guus Leferink
277: Overpriced - smarter
278: Niets is wat het lijkt: Replica! - rzasa
279: Baanbrekend - rzasa
280: Recht en hoekig – Wouter82
281: Winterproject - 929V6
282: London-Sydney Marathon, anno 2014 - Niels.
283: IJzeren Gordijn - stoterstangen90
284: Oprijwagen - 929V6
285: 1974 - Bobbeltje
286: Miami Vice - Pink Panther
287: Mislukking- Gullwing & Escher
288: Bewegende delen - smarter
289: De GL versie - Niels.
290: Youngtimer Lease- Escher
291: POA - Lybra
292: V6 Turbo- Escher
293: 1 model, vele varianten - smarter
294: Geniale hutjes - Wrangler
295: Allright Chaps! - Ouwediesel
296: Een auto voor de Koning - Singleframegrille
297: Le chique a la française - Wrangler
298: Brasil Festa - D. Elzinga
299: De driedeurs hatchback - Guus Leferink
300: 300 - Spekky
301: Machtig mooie match merk met model - Singleframegrille
302: The bad and the ugly, of op z'n Nederlands: niet moeders mooiste- Escher
303: The Malaise Era - Zonder Matra, met BMW
304: Fully loaded - Pink Panther
305: Jackpot! - Guus Leferink
306: Let's get digital - smarter
307: A giant leap - Escher
308: En vogue - rzasa
309: A place on earth - Bobbeltje
310: Bouwvak- Escher
311: Wij mannen doen het verkeerd... – Wouter82
312: Fabbrica Italiana Automobili Torino – 929V6
313: Een rode cabriolet voor een klein budget! – Niels.
314: Video star- Wrangler
315: Topless aanmodderen - smarter
316:Restomod - Singleframegrille
317: Dutch Design - Jorn.
318: MMBS - 929V6
319: Met het hele gezin naar Sporthuis Centrum - smarter
320: Woodie – Smarter/Niels.
321: Kleine beurs – Spekky
322: 6 ruiten – Stefan-V6
323: Britannia rule the....roads? - 929V6
324: Mag het een klepje meer zijn? - smarter
325: Kleur bekennen - rzasa
326: Dubbele koplampen - Guus Leferink
327: Sinterklaas-editie- Escher
328: Geimporteerd - Zonder Matra, met BMW
329: Mille Miglia - Pink Panther
330: Pick-up - Wrangler
331: Vintage Racer - rzasa
332: 5 - Pink Panther
333: Vreemde vormen - smarter
334: Geen stijl - Escher
335: The ugliest of all - Rzasa
336: Diesel - Pink Panther
337: Look-alike - Zonder Matra, met BMW
338: Het motorkapornament - rzasa
339: De fraaie hatchback - smarter
340: Veel voor weinig: het afschrijvingskanon- Escher
341: 3 landen, 1 jaar - Wrangler
342: We all live in a Yellow Submarine - smarter
343: Panoramisch uitzicht - Pink Panther
344: Zeldzaam! - rzasa
345: 3e zitrij - Wouter82
346: Sleeping time - Guus Leferink
347: Porsche 911 - Smarter
348: tatu tatu - JW01
349: AutoRAI - Niels.
350: Around the World - smarter
351: Track Day - Escher
352: Moby Dick - rzasa
353: Suicide doors - Wrangler
354: 3 doors, 5 doors and 4 doors -Shooting brake
355: Budgetdroomgarage - Pink Panther
356: You paid how much? - Niels.
357: Eighties verantwoord - Niels.
358: To turbocharge or not to turbocharge, that's the question... - PascalD
359: De cirkel is rond - Smarter
360: Vakantiecombi: Cabrio met Caravan - Bobbeltje
361: Kaal, Kaler, Kaalst - Zonder BMW met Mazda
362: Typische vrouwenauto - Zonder BMW met Mazda
363: Je had maar één taak ! - Spekky
364: Zeg 'ns aaa - Wrangler
365: De 4 seizoenen - smarter
366: Grand Touring Coupé - smarter
367: Geel en grijs - Escher
368: Not Lost in Translation - Auto-fan
369: Het Gouden Stuur - Escher
370: River Deep, Mountain High - 929V6
371: De direct ingespoten diesel - JW01
372: De pekelbak - .Timo
373: De lengte in - Pink Panther
374: Een „vreemde" eend - 929V6
375: Racen voor een appel en een ei - flat412
376: Into the rough stuff? - Wouter82
377: Beste en slechtste voorbeeld - Meike
378: Barrelbrigade - keuze van het forum ! - Shooting Brake
379: Slakkentempo - Guus Leferink
380: Streetview - smarter
381: Extreme make-over: de facelift - Escher
382: Het modellengamma - Escher
383: That's so 90's - Zonder BMW met Mazda
384: Midlife Crisis Auto - Joop053
385: Help Max -> Mikaela Ahlin-Kottulinsky auto - afentoe
386: Klein maar fijn - Zadelsnuiver
387: Mooi wit is niet lelijk - Escher
388: Motorweek Retro Review - Zadelsnuiver
389: De anonieme miljonair - D. Elzinga
390: CVT - 929V6
391: De auto van oom agent - Joop053
392: Kijken, kijken en niet (kunnen) kopen - Shooting Brake
393: De meest verkochte auto aller tijden - zonder BMW met Mazda
394: Tatort - 740estate
395: European Car of the Year 1964 t/m 2015 - Smarter en Zadelnuiver
396: Roadtrip voor 6! - Escher
397: De moderne 'special edition'- 929V6
398: Mind the pedestrians, Richard! - smarter
399: Gered van Johnny (en soms ook niet helaas..) - Joop053
400: Het jubileum viertje - Joop053
401: It's in the movie - Joop053
402: The Dutch Dinosaurs - 929V6
403: L - Joop053
404: Het lekkere kontje – JOtter
405: Man man man... - Pink Panther
406: De Vreemdganger - Shooting Brake
407: De afstammeling - 929V6
408: Buy British! - Guus Leferink
409: Zuipen maar! - Pink Panther
410: De Laatste! - smarter

Inzenden kan tot woensdag 20 juli, 20:00
Stemmen tot vrijdag 22 juli, 20:00

Succes allemaal!




4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-07-2016 22:08 door smarter.
Volkswagen Corrado Magnum Shooting Brake


Exclusiever dan deze zullen ze nauwelijks te koop zijn. De Corrado shooting brake is een project van Marold Automobil GmbH uit Duitsland. Deze 2 zijn gebouwd in februari en maart 1989, vrij kort na de introductie van de Corrado (sept. 1988). Met de bedoeling hiervan een serie te bouwen van 200 stuks. Echter VW wilde hiervan niets weten, met als gevolg dat de productie nooit is gestart en er 2 prototypes resteerden. Zonder VW logo, maar met een grote M in de grille. Of ze daarmee waren weggekomen, verteld de geschiedenis niet, want de naam Magnum was al door Dodge gebruikt.

De 2 Shooting Brakes zijn verreweg identiek, met alleen andere velgen. Ik heb gekozen voor de onderstaande, maar indien u de andere mooier vind, hij staat ook te koop, bij dezelfde dealer!

Bouwjaar 1989 - 13.000km - $ 49.995 = € 45.400











hier te koop



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-07-2016 16:26 door Pink Panther.
Creatieve wedstrijd deze keer thumbs up. Moet meteen aan deze bij Luchjenbroers in Emmen gebouwde BMW E30 Touring (of Sport Combi) denken.
Ondanks dat ik in en om Emmen ben opgegroeid heb ik er nooit één gezien.

Quote
Pink Panther
klaar thumbs up

Fiat 850 Francis Lombardi Lucciola


Je gaat weer voor nul punten? nut smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-07-2016 22:21 door Joop053.
Quote
Pink Panther
klaar thumbs up

Fiat 850 Francis Lombardi Lucciola
[/url]

Hahaha, nice thumbs up

Ik betwijfel sterk of deze eerst als complete kant en klare 850 carrosserie gemaakt is bij Fiat... Bovendien zijn het dan beide sedans. Tenslotte zie ik weinig overeenkomst in het plaatwerk met de normale Fiat 128. Dit is voor mijn gevoel meer coachbuild dan zagen en lassen. Als je meer info hebt, hoor ik het graag.
Quote
Joop053

Je gaat weer voor nul punten? nut smiley

Joop: Kan je je Quote iets verkleinen zonder plaatjes, dan hou ik een beetje overzicht. Thanks! thumbs up
Quote
smarter
Quote
Pink Panther
klaar thumbs up

Fiat 850 Francis Lombardi Lucciola
[/url]

Hahaha, nice thumbs up

Ik betwijfel sterk of deze eerst als complete kant en klare 850 carrosserie gemaakt is bij Fiat... Bovendien zijn het dan beide sedans. Tenslotte zie ik weinig overeenkomst in het plaatwerk met de normale Fiat 128. Dit is voor mijn gevoel meer coachbuild dan zagen en lassen. Als je meer info hebt, hoor ik het graag.

Stukje uit Wikipedia, met daarin ook iets over de 850:

Zu den erfolgreichsten Umbauten Lombardis gehörte die Baureihe Lucciola. Unter dieser Bezeichnung wurden verschiedene viertürige Versionen gängiger Fiat-Kleinwagen angeboten. Der erste Lucciola beruhte auf dem Fiat 600. Nach Verlängerung des Radstands wurden hintere Türen eingefügt, die an der C-Säule angeschlagen waren. Durch diese Selbstmördertüren erreichte Lombardi bei gleichzeitigem Verzicht auf die B-Säule eine größtmögliche Einstiegsöffnung. Ähnliche Umbauten entstanden später auf der Basis des Fiat 850, wobei Lombardi diesem Modell konventionell angeschlagene Hecktüren, einen eigenständigen Dachabschluss und ein Stufenheck mit langem „Kofferraum“ gab. In den frühen 1970er Jahren konstruierte Lombardi auch eine viertürige Version des Fiat 127.


Is een 4 deurs sedan niet duidelijk een andere carrosserie vorm dan een 2 deurs?
In dit geval zelfs met 2 andere zijdeuren, een totaal andere look aan de achterzijde, andere achterruit, motorkap en daklijn.






2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-07-2016 22:36 door Pink Panther.
Quote
Joop053
Quote
Pink Panther
klaar thumbs up

Fiat 850 Francis Lombardi Lucciola


Je gaat weer voor nul punten? nut smiley

Gun jullie ook een kans. thumbs up
Quote
Pink Panther
Quote
Joop053
Quote
Pink Panther
klaar thumbs up

Fiat 850 Francis Lombardi Lucciola


Je gaat weer voor nul punten? nut smiley

Gun jullie ook een kans. thumbs up

thumbs upthumbs upthumbs up
@smarter, is het wellicht een optie om de gerichte prijsindicatie verplichting weg te laten? Veel van dit soort auto's zijn extreem zeldzaam en als je er dan eentje te koop vind met fatsoenlijke foto's heb je vaak een "prijs op aanvraag" geval.
BMW 501/6 Baur Cabriolet Barockengel

EZ 07.1955, Laufleistung 47.187 miles abgelesen, HU 08.2016, Prijs € 149.000,-

H-zulassungsfähig, 74 kW/ 100 PS, 8-Zylinder, 4-Gang-Schaltgetriebe, grün metallic, Leder Naturbraun, Fahrzeug wurde als 6-Zylinder ausgeliefert und ist auf 8- Zylinder umgebaut, Classic Data Kurzgutachten aus 02.2016 mit dem Gesamtzustand 3 liegt vor Fahrgestellnummer: 49019









2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-07-2016 21:01 door Spekky.
Quote
Pink Panther
Stukje uit Wikipedia, met daarin ook iets over de 850:

Is een 4 deurs sedan niet duidelijk een andere carrosserie vorm dan een 2 deurs?
In dit geval zelfs met 2 andere zijdeuren, een totaal andere look aan de achterzijde, andere achterruit, motorkap en daklijn.

Mij heb je overtuigd, het zal toch niet.... Zelfde inzending in 2 wedstrijden en de afgelopen week 0 punten en deze week...
Quote
Zadelsnuiver
@smarter, is het wellicht een optie om de gerichte prijsindicatie verplichting weg te laten? Veel van dit soort auto's zijn extreem zeldzaam en als je er dan eentje te koop vind met fatsoenlijke foto's heb je vaak een "prijs op aanvraag" geval.

Als 'we' rondneuzen naar leuke okkasies, dan willen 'we' natuurlijk wel weten wat het kost. cool smiley
Ik kies deze week voor een - naar mijn mening- bijzonder geslaagde verbouwing van een stijlvolle Brit:

1983 Lynx Eventer

[www.pistonheads.com]











£ 59.900 = € 71.880




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-07-2016 20:41 door Escher.
'91 Volvo 940 GL A-traktor - 78.000:- SEK oftewel €8.300,-

[m.blocket.se]



In Zweden zijn er veel, heel veel van dit soort bouwprojecten te vinden. Nee, niet omdat ze af en toe te lang aan de Absolut hebben gezeten, maar omdat er een "loophole" in de wet is waardoor 15-18 jarigen zonder rijbewijs een auto mogen besturen.
Deze regel stamt nog uit WW2, omdat er niet genoeg voertuigen beschikbaar waren om goederen te vervoeren mochten mensen (vooral boeren) hun eigen voertuigen ombouwen naar een zgn A-traktor. In Nederland kennen we eenzelfde soort regel voor MMBS voertuigen maar in Zweden moet de auto voorzien van laadbak en mag er maar plaats zijn voor een bestuurder en één passagier. Het resultaat lijkt een beetje op de Australische Holden Ute, maar dan vaak met een Volvo en af-en-toe een BMW of Mercedes als basis.



Uiteraard is er een snelheidsbeperking van 30 km/h, maar geloof mij dat de meesten gewoon met vol vermogen rondcrossen. Vaak word de Traktor ook voorzien van grote velgen, verlaging en een dikke stereo. Fout, maar het hoort er wel bij.



Van dit exemplaar kun je duidelijk zien dat het geen hobby/knutsel project is geweest, hier is iemand bezig geweest die er verstand van heeft. De prijs is dan ook niet mals voor een oude Volvo, maar dit is dan wel een van de mooiere exemplaren die te koop staat.





3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2016 09:57 door Zadelsnuiver.
Volkswagen Polo Treser Cabrio Targa

[suchen.mobile.de]

Mooi? Nee. Wel bijzonder. Van coupé naar targa-cabrio.











- Polo Treser Cabrio/Targa
- Tornadorot
- original Km 1100
- einer von ca 200 Stück
- absolut neuwertiger Zustand
- Neupreis 36.400,- DM, original Rechnung vorhanden

1997
1100 km
€ 14500,-



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2016 08:22 door rzasa.
Seat Panda 35 Chato Emelba


Embela Sa gevestigd in de provincie Gerona begon in 1978 met het afzagen en aanplakken van Seats (Fiats). Verschillende modellen zijn aangepakt, maar het meest speciale knutselstuk is de Chato Emelba. Een bijzonder werkje deze stevig afgezaagde en aangeplakte Seat Panda. Dit model was al een plakwerkje, een in licentie gebouwde Fiat Panda met Seat logo's.


De strakke lijnen van de Panda zijn consequent doorgetrokken. Het is een knapperd gewordenbig smile smiley.


Achterkantje rechtdoor omhoog getrokken, achterklep in 2 delen voor toegang van grote stukken. Met behoud van de originele achterlampen.


Een schuifdeur toegevoegd zodat pasagiers en/of lading makkelijk naar binnen kunnen.


Frontje is duidelijk de afkomst af te zien: Seat Panda.



Wat voor de Panda geldt, geldt voor deze nog veel meer: Met de Seat Panda 35 Chato Emelba lach je iedereen nog harder uit (te leuk om niet bij te voegen winking smiley)


Voor € 7.000 de uwe.




4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2016 15:23 door Joop053.
Quote
Pink Panther
In den frühen 1970er Jahren konstruierte Lombardi auch eine viertürige Version des Fiat 127.

Ik vond de Lucciola een leuke inzending, maar hij kreeg van mij geen punt(en) vanwege het feit dat het gewoon niet de laatste was. Misschien heb je in editie 411 meer geluk (hangt nog af van de concurrentie natuurlijk).
Haha! Heel apart om hiervoor een middenklasser om te bouwen.
Quote
rzasa
Haha! Heel apart om hiervoor een middenklasser om te bouwen.

Misschien werd hij alleen gebruikt voor de op-een-na laatste rit (het overbrengen van overlijdensoord naar opbaarlocatie). Ik zat toevallig zelf ook naar dergelijke ombouwen te zoeken en kwam wel meer middenklassestationwagens tegen die waren omgebouwd tot lijkwagen. Maar omdat er inmiddels een in de wedstrijd is ingebracht, zoek ik nu naar iets anders.
Quote
929V6
Voor de laatste rit van Jan-met-de-pet:

En de Rolls Royce Silver Seraph van Smarter voor de laatste rit van the Upperclass smileys with beer
Van softop cabrio naar intrekbare hardtop Coupé!


Het intrekbare hardtop dak gepatenteerd door Antony H Croucher Precision & Prototype Engineering Co Ltd (AHC) of Alton.

Daimler SP250 AHC Retractable Hardtop Coupé 1960












Prachtig stuk engeneering thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2016 21:58 door 740estate.
Onder het puur hollandse motto 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' presenteer ik de op en top Nederlandse Volvo 440 met dakkapel:



eigenlijk zegt deze foto alles wat er te zeggen is, maar voor de zekerheid:



en aan de voorkant blijkt ie gewoon heel herkenbaar te zijn:



Het was er al toen ik mijn eigen 440 had en eigenlijk had ik dit gewoon ook moeten doen.



gewoon te koop bij een particulier voor het luttele bedrag van € 500. Ik denk dat de uitbouw destijds meer kostte....
Omdat ik twijfel over het bouwjaar van de moderne Fiat 500 "Jolly", 2007 geeft niet het bouwjaar maar de start van de productie van de nieuwe Fiat 500 aan, met daarachter een pijl tot op heden, inzending gewijzigd
De regels voor deze week:
-Personenauto die na productie door een ander dan de oorspronkelijke fabrikant is aangepast naar een andere carrosserievorm
-De oorspronkelijke auto moet nog wel herkenbaar zijn, dus geen complete coachbuilt body.

-De VW T3 van Spekky voldoet hier niet aan en kan ik dus niet goedkeuren
-De Burton van Wouter82 voldoet niet aan de 2e regel en is dus ook geen goedkeur
Quote
740estate
Quote
929V6
Voor de laatste rit van Jan-met-de-pet:

En de Rolls Royce Silver Seraph van Smarter voor de laatste rit van the Upperclass smileys with beer

Dacht exact het zelfde. Maar de ombouwer van de Rolls is „VGD Genaddi Design", waarover ik trouwens verder weinig op internet kan vinden. Zij hebben meer auto's omgebouwd, maar voor zover ik het weet is dit niet als afgeleide van een uitvaart auto.
Van mijn inzending zijn er door een ombouwfirma uit Keulen circa 100x omgebouwd van coupe naar cabrio:

Honda Prelude 1.8 Cabrio Con Moda C-M-S





Der Honda Prelude wurde von einer Spezialfirma zum Cabrio umgebaut. In Serie wurde dieses Fahrzeug nicht als Cabrio angeboten. Die Firma A. Stommel aus Köln baute dieses Fahrzeug in einer Kleinserie von ca. 100 Fahrzeugen zum Cabrio um. In den 80er Jahren wurde auf Basis des Honda Prelude Typ AB und BA2, unter dem Namen Con Moda ein elegantes und sportliches Cabriolet angeboten. Zu der Serienausstattung dieses Honda Prelude gehörten viele Details, die in den 80er Jahren nicht selbstverständlich waren. Ausstattungsmerkmale: Hondamatik (Automatik), Nebelscheinwerfer, Nebelschlussleuchte, Drehzahlmesser, Elektrische Antenne, Leuchtweitenregulierung, Metallic-Lackierung, Tankanzeige inkl. Reserveanzeige, Klappscheinwerfer, Servolenkung, … Der Honda Prelude bot eine hervorragende Basis für verschiedene Umbauten. Neben dem Modell C-M gab es die Modelle C-M-L und C-M-S, welche sich in Ausstattung und Optik unterschieden. Der C-M-L war eine hochwertig ausgestattete Version die z.B. mit Automatikgetriebe lieferbar war. Unsere C-M-S-Variante ist die sportliche Alternative gewesen, welche sich durch einen Spoilersatz (Seitenschweller, Front- & Heckspoiler) der Firma StyleAuto und Aluminiumfelgen auszeichnete.
Dieses Fahrzeug kommt aus Privatbesitz und wird im Kundenauftrag und ohne Gewährleistung verkauft
... Automatik, Faltdach mech. Schiebedach, Radio, Radio mit Kassettenlaufwerk, Leichtmetallfelgen, Nebelscheinwerfer, Servolenkung, Stoffdach, Drehzahlmesser, mech. verstellb. Spiegel, Kopfst. vorn, Nebelschlussleuchte, Metallic, Oldtimer, Frontantrieb, HSN 7100, TSN 406, Leuchtweitenregulierung, 15 Zoll Leichtmetallfelgen

13.900 €
Bj. 1987
70.000 km






2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-07-2016 23:35 door Zonder Mazda met BMW.
Henri Chapron



Henri Chapron (Nouan-le-Fuzelier, 30 december 1886 – Parijs, 14 mei 1978) was een Franse carrosseriebouwer. Hij stichtte zijn bedrijf in 1919 in Neuilly-sur-Seine.

Chapron begon zijn bedrijf met het bouwen van carrosserieën voor bedrijfswagens op chassis van voormalige legervoertuigen (vooral Fords). Daarna bouwde hij tot in de jaren vijftig vooral personenauto's op basis van chassis van duurdere merken zoals Bugatti, Fiat, Hispano Suiza, Talbot, Delage, Delahaye en Hotchkiss.

Nadat in de jaren vijftig steeds meer autofabrikanten overstapten op de bouw van zelfdragende carrosserieën (en ze dus geen losses chassis meer leverden), moesten ook de carrosseriebouwers omzien naar alternatieven. Chapron zag in de Citroën DS een goede kans. Op basis van dat type ontwiklelde Chapron de DS Décapotable type usine, ofwel de cabrioletversie van de DS. Tot 1961 werden van de verschillende versies van de decapotable 389 voor eigen rekening gebouwd. Van 1961 tot 1971 bouwde Chapron vervolgens 1.365 stuks op naam van Citroën zelf.
Hierna ontwikkelde Chapron ook een cabrioletversie van de Citroën SM.



Na zijn overlijden zette zijn echtgenote het bedrijf nog enige tijd voort. Daarbij werden auto's ontwikkeld op basis van de Citroën CX en bijvoorbeeld de Peugeot 604 en Peugeot 104.

De productie door Chapron werd beëindigd in 1985.








Citroen DS 21 Cabriolet Chapron



Quote

Prijs € 147.500,-
ex. BPM
Bouwjaar Jun 1968
Kilometerstand 72.200 km
Brandstof Benzine
Schakeling Handgeschakeld
Kenmerken Blauw, Basis lak
Cabriolet
Kenteken AL-20-22

Informatie van de verkoper
Unieke DS 21 Cabriolet Chapron uit 1968, oude dashboard, derde neus, accu rechts, tweed kachel radiator, lederen bekleding.









3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2016 09:19 door British Racing Green.
@BRG,

Quote

We praten dus niet over een bumpersetje of andere grille, maar een transformatie van sedan naar station, Coupé naar cabrio enz.


Die Volvo 440 is ook maar gewoon een andere achterklep (zoals je bij deze 25 volgens zelfde idee goed kan zien)





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2016 14:53 door British Racing Green.
Maar door de toevoeging ontstaat wel een andere carrosserievorm, dat maakt hier een wezenlijk verschil.
Quote
Baja
Vanaf het moment dat Volkswagen de kever in de Verenigde Staten had geïntroduceerd waren er al tal van eigenaren die de kever voor heel andere doeleinden gingen gebruiken dan voor wat deze was ontworpen. De Kever leende zich uitstekend om er mee de woestijn in te gaan, mits je de carrosserie hier en daar wat aanpaste. Door de neus en de achterzijde grotendeels te verwijderen en de spatborden wat in te korten ontstond er meer bodemvrijheid zodat de Kever beter geschikt was voor het beklimmen van zandduinen.

Personenwagen wordt terreinwagen dus.
We zien wel wat smarter ervan vindt... cool smiley





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-07-2016 15:36 door British Racing Green.
@BRG: Ik waardeer je motivatie, maar niet elke aanpassing aan de carrosserie creëert een andere carrosserievorm zoals gevraagd in de regels:

De regels voor deze week:
-Personenauto die na productie door een ander dan de oorspronkelijke fabrikant is aangepast naar een andere carrosserievorm


Helaas geen goedkeur dus.
Kom nog een ombouw tegen waarvan er maar 2 geproduceerd zijn als prototype voor een nooit gebouwde serie van 100 stuks. Staan beide te koop bij een bedrijf. Twijfel, twijfel.
Daar was ik ook naar op zoek. winking smiley Verder zijn al mijn ideeën ingezonden nu of staan niet te koop, dus volgende week weer een kans.
We kennen de Citroën Méhari, Renault Rodéo, Mini Moke en dat was het dan wel zo'n beetje wat betreft kleine open wagentjes om mee naar het strand te rijden. Maar de Fransen en Britten hebben de Italianen geïnspireerd om ergens de zaag in te zetten. Niet dat ze dat niet zelf hadden kunnen bedenken, want de Jolly-versies van de Fiats 500 en 600 brengen tegenwoordig kapitalen op, en ook van Lancia's Jolly zijn daar voorbeelden van. Koetswerker Fissore maakte dus zo'n ding op basis van de Fiat 127, de Fissore Scout.



In 1971 werd hij gepresenteerd op de salon van Turijn. Deze Fiat 127 Fissore Scout uit 1979 is een van de latere types, met een facelift. Hij was bedoeld voor het zonnige Italië, het strand en de promenades. De Scout zou in productie blijven tot 1984.



Hij was ook ideaal als het slechter weer zou worden, want er kon heel simpel een hardtop op worden gezet. Hij was niet bestemd om door de modder te ploeteren want net als bij de Fiat 127 waren alleen de voorwielen aangedreven.



Dit exemplaar heeft slechts 34.000 km gelopen en kan voor € 9.250,- worden opgehaald in Heemskerk. Opmerkelijk trouwens hoeveel er onder de motorkap past, en dan nog ziet het er niet overvol uit: het reservewiel neemt geen bagageruimte in en ligt ook niet onder alle koffers en tassen als je hem toch een keer nodig hebt.



Gezien het weer van vandaag is dit wel een passende inzending...

Quote
cirKel
We kennen de Citroën Méhari, Renault Rodéo, Mini Moke en dat was het dan wel zo'n beetje wat betreft kleine open wagentjes om mee naar het strand te rijden.

Hoe kan je de oer-Hollandse YA66 vergeten???
Quote
British Racing Green
Quote
cirKel
We kennen de Citroën Méhari, Renault Rodéo, Mini Moke en dat was het dan wel zo'n beetje wat betreft kleine open wagentjes om mee naar het strand te rijden.

Hoe kan je de oer-Hollandse YA66 vergeten???

Die was niet bedoeld om mee naar het strand te rijden...
Ik heb geen flauw idee wat ik nog in zou zenden. Baur en Chapron zijn al geweest, en heel veel verder kom ik ook al een tijdje niet... Geen inzending dus deze week.
Quote
afentoe
Ik heb geen flauw idee wat ik nog in zou zenden. Baur en Chapron zijn al geweest, en heel veel verder kom ik ook al een tijdje niet... Geen inzending dus deze week.

En een Tissier is niet zo gauw te vinden winking smiley
Jongens, kijk eens in Italië, jaren 50, 60 en 70 tientallen mogelijkheden.
Zagato, Viotto, Pininfarina, Bertone, Ghia, Guigiaro, Michelotti, Touring en nog vele kleine andere.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close