Wat luister je nu? Vol. 2

Gepost door opel-omega 
Soloman
De reclame van Tom de ridder (wie?) van de mkb-pas. Ik dacht dat we van hem af waren (twee jaar geleden begon deze enthousiaste man met zijn benzinepas omdat de btw zo moeilijk was op te voeren, kom nou). Maar de ouwehoer is weer terug.sad smiley

Is dat muziek?

Ik luister trouwens zo waar R&B; The Weeknd, specifiek het nummer 'Next', maar eigenlijk gewoon verschillende cd'tjes. 'House of Balloons' is zeer positief onthaald door Pitchfork.

Bonnie Raitt - Thank You uit 1971.
Eergisteren naar concert van deze Italiaanse topzangeres geweest. Wat is zij goed live!

Had best nog een hitje kunnen wezen:

The Band - Knockin' Lost John
Ben ik nou de enige, of zijn er meer die de inzending van Nederland voor het songfestival niet echt bijzonder vinden.sad smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2012 23:03 door Soloman.
Soloman
Ben ik nou de enige, of zijn er meer die de inzending van Nederland voor het songfestival niet echt bijzonder vinden.sad smiley

Ik vind het erg bijzonder. Maar ik vind het songfestival helemaal bijzonder thumbs down en de NL bijdrage bijzonder goed passend. (ik kijk dus niet)
Ik vind de achtergrond van het liedje wel erg bijzonder, dat spreekt me wel aan (ja ik heb ook veel oude liefdes, maar niet van die leeftijd hoor, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen)

Maar ze ziet er altijd hetzelfde uit. Altijd dat beschaafde lachje, de gezichtstrek is altijd hetzelfde. En dan staat ze achter de microfoon met die tooi, het lijkt wel zo'n oude madam. Geen beweging, het zou zo mijn oma kunnen zijn.

Het zal wel leuk zijn, maar het heeft geen.....
karakter, geen pit, niks.

Het meest erger ik me aan de columns in de Metro, die schrijver doet alsof ze alles is, de redster van de wereld. Dan denk ik, denk je altijd zo?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2012 19:16 door Soloman.
Over oma's gesproken: Die inzending van Rusland!! grinning smiley
De winnares van het Songfestival:

Loreen- Euphoria (live)

Ik ben meestal rotslecht in het voorspellen van de winnaar, maar deze stond intussen toch al een kleine maand op mijn iPod. Stak er voor mij met kop en schouders bovenuit...
Ja, ik zag gisteren nog de besten snel voorbijkomen. Jonge jonge wat hebben wij onszelf belachelijk gemaakt met een klukkluk met draaiende ogen. Wat een armoede was dat! Nu ik er langer over nadenk en die anderen zie: denk ik, dat is pas meedoen, dat is songfestival, dat zijn echte nummers! J

Wishbone Ash - Time Was uit 1972.

Barclay James Harvest - In my Life uit 1975.
Beide albums, respt. Argus en Time Honoured Ghosts, jarenlang grijsgedraaid.

Hoorde Wishbone Ash voor het eerst in de uitzending op zondag 12 mei 1985 van deze lijst. Herinner me nog Tineke de Nooy Leaf and Stream aankondigen. Legendarische tijd.
Het album Time Honoured Ghosts leerde ik zo'n tien jaar later kennen. In een uitzending van Het Theater van het Sentiment. Barclay James Harvest kende ik al veel langer. Titles uiteraard. Eén van de mooiste nummers ooit gemaakt, vind ik.

En om toch nog even de link met het Songfestival te leggen.

Dit nummer van Servië uit 2011 had zo uit de jaren 70 kunnen komen. Die loopjes en tempowisselingen zijn typisch voor die tijd. Goed nummer.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-05-2012 16:03 door Twingo1.
Vandaag mag

Op Een Mooie Pinksterdag natuurlijk niet ontbreken. Kleinkunst op zijn grootst.
Benieuwd of iemand dit prachtige luisternummer kent:

Michelle Shocked- Anchorage
Ja, ik kende 'm. Plaatste 'm ergens midden jaren 90. Maar wiki zegt 1988. Of het zal de 2 Meter Sessies van JDK zijn.
Nooit van gehoord. Maar ja, ik heb het niet zo op met dit soort muziek waarin de pet als intellectueel centrum de hoofdrol voert.
Ik plaatste 'm een beetje in deze tijd, tussen

Sheryl Crow en

Joan Osborne. Medio jaren 90.

Wie kent bijvoorbeeld

Stan Ridgway - Camouflage nog?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2012 17:08 door Twingo1.
Eigenlijk zijn er midden jaren '90 best wel mooie nummers geschreven!

Oh ja, Camouflage ken ik ook, dat had ik dan weer vroeger geklasseerd (eind jaren '70), maar is van medio jaren '80 volgens Wiki.
Escher

Klopt.

Amanda Marshall-Beautiful Goodbye bijvoorbeeld.

Goede mooie muziek is van alle tijden. Omdat muziek een verpakte herinnering is. Emotie. Menseigen. Het zijn kleine luikjes naar je eigen verleden.
En wie kent

deze nog? Vond het altijd zo'n lief klein liedje. Heb de single gehad. Uit de late jaren 80.

En in de late jaren 80 luisterde ik ook naar

The Adventures - Broken Land. En natuurlijk naar The Christians. Dat zeg ik, luikjes naar het verleden. Muziek heeft mijn hele leven een grote rol gespeeld. En zal dat ook wel blijven doen. Daarom vind ik YouTube ook zo'n gouden uitvinding. Alles bereikbaar onder het toetsenbord.

Maar in de late jaren 80 luisterde ik ook naar

A Mouse In The House. Lekkere ritmische gitaren. En zo kan ik nog wel uren doorgaan.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2012 18:19 door Twingo1.
Van de Christians ken ik vooral dit:

The Christians- Ideal World

En gisteren hoorde ik dit nog op de radio: een dame met een heel kenmerkende stem;

Joni Mitchell- Both Sides, Now
Joni Mitchell is fantastisch. Heb een paar cd's van haar in de kast. En draai regelmatig wat van haar op YouTube.
Twingo1
Escher

Klopt.

Amanda Marshall-Beautiful Goodbye bijvoorbeeld.

Goede mooie muziek is van alle tijden. Omdat muziek een verpakte herinnering is. Emotie. Menseigen. Het zijn kleine luikjes naar je eigen verleden.

Zeker. Van Amanda Marshall is

Believe in You mijn favoriet.
Dit vind ik ook prachtige muziek:

Don McLean- Castles in the Air

En natuurlijk ook het magistrale

Vincent

-- Heb trouwens net tickets besteld voor zijn concert in de Roma in Antwerpen! --

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2012 21:42 door Escher.

Buffy Sainte Marie- Universal Soldier

Air Bubble - Racing Car

Breeze - Gypsy Woman

The Buffoons - My Girl Donna

LEFT SIDE - Tessie

Klassieke Nederlandse popmuziek uit de seventies.
Ik vond/vind deze nogal goed:

YouTube heeft 'm niet. Ik heb 'm jarenlang in mijn collectie gehad. Nummer is uit 1981. En inderdaad, hij is de vader van.

Bee Gees - Sir Geoffrey Saved The World

B-kantje van "World" uit 1967. Ben niet zo'n Bee Gees fan, maar dit is meesterlijk.
Iron Maiden - I am man who walks alone

Saxon

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2012 23:26 door Soloman.
Ik heb hun eerste album, Saxon, gehad. Vond er niet veel aan. Dan vond ik

dit beter, van Assault Attack uit 1982, ook ooit in mijn collectie. Collega van mij is vriend van de groep, laat ik het maar zo noemen. Neemt foto's van hun concerten. Vrij recent nog in Tilburg en ergens in België.
Ik vond Saxon ook een van de mindere. Maar ja het hoorde nu eenmaal bij onze groep (maakte deel uit van een soort hardrockgroep rond mijn twintig, ouders hadden niks door, grappig, Judas Priest vond ik ook maar zo zo. In die tijd was ik computerprogrammeur van mainframes, patser, met leaseauto, ik denk er nog wel eens aan. Ach, de jeugd...)
We worden oud. Dat had ik bij Don McLean's Castles in the Air, wat Escher hier gisteren plaatste. Prachtig nummer. Maar deed me wel beseffen dat ik dat nummer 30 jaar geleden ook al beluisterde. En dat was toen al een oud nummer. Muziek uit het begin van mijn leven. Voelt daarom zo oud.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2012 09:07 door Twingo1.
Het gekke is, we voelen ons niet oud. Hooguit eerder moe. Mijn moeder zei altijd: boven de 50 ga je het echt voelen. Ok, maar rust doet wonderen. Maar het geeft een vreemd gevoel dat de tijd die achter je ligt steeds langer wordt, of ben ik nu te filosofisch bezig.

Als voorbeeld neem ik mijn vrouw. Die is acht jaar ouder dan mij. En ze ziet er nog goed uit. Ok, ik ben haar gewend, maar veel verschil met 25 jaar geleden toen ik iets met haar kreeg, zie ik niet. Ze is ook nog net zo vitaal. Dat geeft hoop. Ik heb een beetje de indruk dat ze net iets uit de generatie voor me komt. Flower-powertijd, waar ze aan mee heeft gedaan, die heb ik net gemist.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2012 10:13 door Soloman.
Ik hoorde vanmiddag bij Q Di-Rect live Holiday uitvoeren. Prachtige versie. Veel beter dan de albumversie. De zang vond ik veel beter.

Deze versie komt in de buurt. Krijg er koude rillingen van. Wat een plaat.thumbs up
Scuba. [www.deezer.com]
Ik was eens aan het kijken wat mijnheer Smeets allemaal voor onzin aan het uitkramen was (zie website vpro geloof ik voor meer info), zo zei hij dat Festival Dour een line-up had vol met artiesten die hij niet kende. Ik trof Scuba aan, dat luister ik daarom nu. Heerlijke loungy muziek.
Twingo1
We worden oud. Dat had ik bij Don McLean's Castles in the Air, wat Escher hier gisteren plaatste. Prachtig nummer. Maar deed me wel beseffen dat ik dat nummer 30 jaar geleden ook al beluisterde. En dat was toen al een oud nummer. Muziek uit het begin van mijn leven. Voelt daarom zo oud.

Ik ben nog geen 20 en dus bestempelt iedereen rondom me deze muziek als 'prehistorisch'. De muziekkennis van de gemiddelde universiteitsstudent is dan ook niet om naar huis te schrijven; vorig semester had ik een zeer enthousiaste professor buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht die meer over zichzelf vertelde dan les te geven. Op een dag was hij blijkbaar de avond daarvoor naar een optreden van Elvis Costello geweest. Op de vraag wie Elvis Costello kende, stak alleen ik en een veertiger die de les ook volgde zijn hand op. Ok, die professor was wel vat vervaarlijk met een draadloze microfoon en was in staat om je voor de hele aula een nummer van Costello te laten zingen, maar 90% van de mensen die zijn hand niet had opgestoken wist gewoon echt niet wie Costello was!
Ik vind Racoon ook wel goed, dit

Liverpool Rain bijvoorbeeld. Ook een Nederlands produkt. Maar vind

Holiday van Di-Rect veel beter. Dat nummer gaat veel dieper.
Escher
Twingo1

Ik ben nog geen 20 en dus bestempelt iedereen rondom me deze muziek als 'prehistorisch'. De muziekkennis van de gemiddelde universiteitsstudent is dan ook niet om naar huis te schrijven; vorig semester had ik een zeer enthousiaste professor buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht die meer over zichzelf vertelde dan les te geven. Op een dag was hij blijkbaar de avond daarvoor naar een optreden van Elvis Costello geweest. Op de vraag wie Elvis Costello kende, stak alleen ik en een veertiger die de les ook volgde zijn hand op. Ok, die professor was wel vat vervaarlijk met een draadloze microfoon en was in staat om je voor de hele aula een nummer van Costello te laten zingen, maar 90% van de mensen die zijn hand niet had opgestoken wist gewoon echt niet wie Costello was!

Costello.......is dat niet een soort kaas? nut smiley

Ik ben 32 en dit was in mijn schooljaren ook al een bekend verschijnsel. Ik had zelfs een jongen (zwaar gereformeerd) in de klas die niet wist wie de Rolling Stones waren!
Elvis Costello is niet mijn smaak.
Twingo1
Elvis Costello is niet mijn smaak.

De mijne ook niet. Datzelfde heb ik met Bob Dylan, schijnt ook de hele wereld goed te vinden. Als ik 3 nummers van Dylan gehoord heb, heb ik de neiging om voor de trein te springen...
Bob Dylan heeft enkele nummers die ik 'redelijk' vind. Op Highway 61 Revisited bijvoorbeeld. Maar om het nou schitterend te noemen. Nee.
Elvis Costello? hmm, wie is dat?
Ik moest hem even googlen, maar bij het zien van zijn gezicht kreeg ik hoofdpijn (lijkt een beetje op een Amerikaanse acteur die van zijn vrouw gescheiden is om met zijn geadopteerde dochter te trouwen, ook zo'n semi-serieuze figuur met zo'n bril, wie was dat ook alweer. Bah bah)
Oh ja die.
Ook al was het niet zijn eigen bloed. Vind het een viespeuk. En dan die blik, zo van "ik heb niks gedaan".
Wie weet watie vroeger met haar heeft uitgespookt. Bah!thumbs down
Hoop voor em dat ie niet gaat scheiden. Wordt én partneralimentatie én kindalimentatie...

Kan Woody straks echt op een woody bijten...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close