Shopwedstrijd maart // Hyundai Ioniq 5 // Opeenrijtje en STEMMEN! // met poll voor de shopfoto van April

Gepost door SVF 
Welkom bij de shopwedstrijd van maart 2021 // Hyundai Ioniq 5.

Hyundai is misschien wel het beste EV merk en de kakelverse Ionig 5 is daarin weer een nieuw hoofdstuk. Hij oogt compact maar met een wielbasis van 3 meter is het een behoorlijk forse auto. Het stoere hoekige design schijnt geinspireerd te zijn op de oude Hyundai Pony maar dat zie ik er niet echt in. Ik zie vooral wat trekjes van roemruchte Italianen uit de jaren 70 en 80... Al met al denk en hoop ik dat deze Ioniq 5 een bron van inspiratie is en meer inzendingen oplevert dan de ID.3.

Daarvoor hebben jullie 3 weken de tijd tot 24 maart 20:00 uur waarna ik het opeenrijte maak en je kunt stemmen dmv een top 3. Stemmen kan tot 31 maart 20:00. Een deelnemer die niet stemt krijgt 3 punten aftrek. Tijdens deze stemweek kunnen er ook suggesties voor een nieuwe shopfoto worden ingediend waar dan op gestemd kan worden dmv een poll.

Het gebruik van donoren (andere velgen, spoilers, achtergrond etc) is toegestaan maar de originele auto moet nog wel herkenbaar zijn en als basis dienen voor de shop. Aanbevolen resolutie 1024 pixels breed, dat past het beste bij de forum layout. Je mag zo vaak updaten als je wilt maar wel in dezelfde post als je eerste shop. Commentaar, tips en opbouwende feedback wordt zeer op prijs gesteld, daar leer je tenslotte van!

De shopfoto van deze maand:

en in het grooooot!

Samenvattend:

- inzenden tot 24 maart 20:00 uur
- stemmen tot 31 maart 20:00 uur.
- update in dezelfde post als je eerste shop.
- aanbevolen resolutie 1024 pixels breed.

Ik ben benieuwd naar jullie creaties. Succes en leef je uit zou ik zeggen!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-03-2021 19:35 door SVF.

Hyundai is misschien wel het beste EV merk

Said no one evernut smiley
Wat een grap...

Verder een leuke foto, ik ben benieuwdwinking smiley
Als iemand alle onnodige lijnetjes van de wielkasten en voorbumper kan afhalen en alle randen aan de onderkant en wielkasten donker kan maken dan zal er al een mooiere auto staan thumbs up
Die lijntjes zijn niet zo moeilijk omdat er geen tot nauwelijks spiegeling in zit. Heb hier ook wel een idee bij. Helaas is mijn laptop stuk en als ik overga tot reparatie gok ik dat-ie 3 weken weg is. crying smilie

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2021 23:37 door Jay DoubleYou.
Gefeliciteerd SVF met de vorige wedstrijd. De Ioniq vind ik een erg leuk model en ik ben benieuwd naar de inzendingen en variaties op deze hatchback. Ik heb eens wat zitten schetsen en het valt me op dat deze foto een stuk eenvoudiger is dan de foto van de vorige wedstrijd. De zwarte lijnen van de portieren, raamomlijsting, vouwen etc. maken het vrij eenvoudig om iets te veranderen thumbs up
Heb zojuist in ieder geval die vouw over de zijkant verwijderd, daar knapt 'ie wel van op (vind ik), maar het maakt het ook meteen wel een beetje saai... Misschien maak ik er wel een Volkswagen van winking smiley

Maar zonder gekheid, ik weet nog niet zo goed wat het moet gaan worden. Ik vind het een gedurfd model van Hyundai, die er best leuk uitziet (met een hoog 80's gevoel), maar tegelijkertijd vind ik 'm qua verhoudingen niet helemaal lekker. Een hatchback van 4.6 meter.... dat zou net 4 meter moeten zijn. Ik ga maar eens beginnen met kijken wat er gebeurt als ik 'm naar normale proporties terugbreng en zie van daaruit wel wat er verder allemaal mogelijk is.

En als het weghalen van die vouw over de zijkant een goede graadmeter is, dan is het inderdaad een lekker makkelijke foto om te shoppen, want dat ging inderdaad vrij eenvoudig.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2021 22:46 door lybra.
lybra
Heb zojuist in ieder geval die vouw over de zijkant verwijderd, daar knapt 'ie wel van op (vind ik), maar het maakt het ook meteen wel een beetje saai... Misschien maak ik er wel een Volkswagen van winking smiley

Dat heb ik inderdaad ook gemerkt. Bij mij is die vouw er ook uit en tevens aan de voorkant het een en ander strak getrokken waardoor het nu wel een erg inwisselbaar model is geworden. Het is echter wel een prima basis om mee verder te werken!
Ik heb een idee. Eens kijken of ik het nog kan...
Ik heb er een aalgladde sedan van gemaakt:

versie 1
versie 2: spatbordranden weggewerkt
versie 3: andere ondergrond zonder spiegeling

Hij staat een stuk lager op z'n poten en de neus is ook wat langer waardoor de toch al forse wielbasis nog met een paar cm is toegenomen.

Ik weet echter niet of dit nou een verbetering is t.o.v het origineel...

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-03-2021 08:23 door SVF.
Misschien loopt dak net iets te snel al af maar verder top thumbs up

Wat mij betreft zeker wel! thumbs up
MCW
Misschien loopt dak net iets te snel al af

Dan noemen we het maar een 4 deurs coupé.smiling smiley De velgen van deze Ioniq vind ik trouwens wel gaaf! En dat kan ik van de Koreanen helaas niet altijd zeggen.
Mooie sedan; alleen geeft het kontje (nog) geen weerspiegeling op de grond winking smiley
SVF
Hij staat een stuk lager op z'n poten en de neus is ook wat langer waardoor de toch al forse wielbasis nog met een paar cm is toegenomen.

Een verbetering vind ik het wel. En commercieel gezien is zo'n sedan met ultra lange wielbasis ook interessant, potentieel verkoopkanon in china.+

Overigens lopen de wielkasten net niet mooi rond. Bij nader bekijken is dat op het origineel ook zo. Achter net iets opvallender dan voor.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-03-2021 19:51 door 406c.
Keurige shop SVF, maar inderdaad wel een erg inwisselbaar/anoniem model zo. Ik zei voor de grap "misschien maak ik er wel een Volkswagen van", maar als je bij jouw shop de voorkant nog een beetje aanpast, zou hij prima doorkunnen als opvolger van de huidige Passat winking smiley
Ik ga er iets van proberen te maken waar het me al aan doet denken vanaf het moment dat ik de eerste foto's zag. Een soort hommage aan een ouder model van een ander merk is de bedoeling. Nu ga ik wel proberen iets neer te zetten en af te ronden. Helaas lukte dat voorgaande wedstrijden niet vanwege wat problemen op persoonlijk vlak. Niet dat die problemen voorbij zijn, maar ik ga er verder ook niet over uitweiden hier op het forum.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-03-2021 20:34 door Jay DoubleYou.
Jay DoubleYou
Ik ga er iets van proberen te maken waar het me al aan doet denken vanaf het moment dat ik de eerste foto's zag. Een soort hommage aan een ouder model van een ander merk is de bedoeling.
Ik hoop niet dat we hetzelfde idee hebben, want ik zag er direct de Opel Kadett E in. En die heb ik dan ook gemaakt, in een modernere versie van de Life uitvoering in het kenmerkende mintgroene kleurtje.
Toch weer eens een poging gewaagd dus...

Barri
Jay DoubleYou
Ik ga er iets van proberen te maken waar het me al aan doet denken vanaf het moment dat ik de eerste foto's zag. Een soort hommage aan een ouder model van een ander merk is de bedoeling.
Ik hoop niet dat we hetzelfde idee hebben, want ik zag er direct de Opel Kadett E in. En die heb ik dan ook gemaakt, in een modernere versie van de Life uitvoering in het kenmerkende mintgroene kleurtje.

Ook geen slecht idee. eye popping smiley De mijne is sowieso wat anders maar wel dezelfde tijdsperiode... tongue sticking out smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-03-2021 21:40 door Jay DoubleYou.
Barri, die is gaaf! Heerlijk kleurtje ook thumbs up
Dank MCW! Een niet heel uitgebreide shop, maar ik ben er erg blij mee.
Barri

Leuk idee, inclusief Opel Vizor!
Mooie wielen ook thumbs up
Leuk idee Barri! Ik zou alleen het typerende driehoiekje in de C-stijl plaatsen ipv in het portier en tevens de overhang achter ietsje groter maken en de achterste deurnaad wat meer rechtop voor een betere gelijkenis met de D-Kadett En misschien kun je proberen de diagonale plooi horizontaal te laten lopen...

Ik heb nog een kleine update uitgevoerd en de ondergrond gewijzigd.
Barri,

Ik zou in elk geval de bovenkant van het driehoekje iets voorbij de hoek aan de bovenkant van het portier laten beginnen. In de C-stijl wordt lastig, want dan moet de portieropening naar voren en wordt de instap te krap. Verder een heel leuk idee en goed uitgevoerd! thumbs up
Leuk Barri! Ik moet zeggen dat ik er niet bijster veel Kadett in herken (behalve het kunststof driehoekje in de achterdeur), maar het is wel gewoon een leuk model. De Opel koplamp past er fantastisch bij (een stuk beter dan de originele lamp) en het is een lekker fris kleurtje geworden (die wat mij betreft nog wel wat meer verzadiging zou kunnen hebben om een voller groen te krijgen zoals bv. de nieuwe Mokka heeft).

Ik heb intussen wat zitten proberen met deze auto en heb wel een idee. Het lijkt ook een vrij makkelijke foto om wat carrosserie-aanpassingen mee te doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-03-2021 18:59 door lybra.
Goed, ik vind die Ioniq 5 best een leuk idee, maar er is iets met de verhoudingen wat me niet lekker zit. De auto is veel te groot voor een hatchback. En ten tweede zitten er wat mij betreft echt veel te veel frutsellijntjes op. Ik heb die dus eerst maar weggehaald. Daarna dacht ik om 'm flink te verkleinen, om er een 80's compacte hatchback van te maken; Golf I, Delta I, dat idee. Maar bij het schetsen werd het maar niet wat ik in m'n hoofd had en werd het telkens een soort slappe karikatuur van dat soort modellen.

Uiteindelijk heb ik het dus over een andere boeg gegooid en heb er een moderne SUV van gemaakt. Een tegenhanger van de Volkswagen ID.4 ofzo. De auto is een stuk verhoogd, her en der heb ik de wel heel strakke en rechte lijnen van het origineel wat afgewisseld met wat zachtere en rondere lijnen en de -spuuglelijke- koplampen heb ik vervangen door andere exemplaren (aangepaste exemplaren van de Range Rover Velar). Sowieso is de C-stijl ook wel flink geïnspireerd door enig modern Land Rover model, of de 2011 Ford Explorer. Net als SVF vind ik de velgen wel mooi, dus die heb ik laten zitten, en ik had geen zin om iets aan de ondergrond of achtergrond te doen, dus die heb ik maar een beetje slim bijgeknipt. En ik had ook al geen zin om iets met het interieur te doen, dus heb ik de achterste zijramen simpelweg maar wat meer verduisterd.

Misschien moet ik voor de balans in het model de achterkant nog een stuk verlengen, daar ga ik nog even over nadenken.

versie 1
versie 2: achterwielen wat naar voren geplaatst, neus ietsje verlaagd, kleur van de spatbordranden aangepast.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-03-2021 20:02 door lybra.
Netjes!
Overigens zou ik niet zozeer de achterkant verlengen maar de achterwielen wat naar voren halen.
Nette shop en een leuk model lybra!thumbs up Paar kleine puntjes die me opvallen en die je zou kunnen scharen onder het kopje mierenneuken: De "dakkapel" hangt een beetje door maar misschien is dat met opzet gedaan? En de naad van de motorkap lijkt een beetje op te lopen tov de plooi over de zijkant. Verder lijken de wielkastranden een bruinige gloed te hebben tov andere zwarte delen. Dat zal misschien optisch bedrog zijn doordat de hele foto een wat blauw/paars achtige gloed heeft.

Ik had van jou inderdaad wel een Lancia Delta verwacht maar dat was in dit geval misschien wat te voorspelbaar. Ik heb zelf nog een moderne versie van de Fiat Ritmo overwogen maar misschien maak ik die ooit alsnog een keer.
406c
Overigens zou ik niet zozeer de achterkant verlengen maar de achterwielen wat naar voren halen.
Goeie tip! Daar had ik niet aan gedacht, maar dat staat wel goed inderdaad. thumbs up

SVF
Paar kleine puntjes die me opvallen en die je zou kunnen scharen onder het kopje mierenneuken <..knip..>

Ik had van jou inderdaad wel een Lancia Delta verwacht maar dat was in dit geval misschien wat te voorspelbaar.
Dank voor de verbeterpuntjes, daar kan ik inderdaad nog wel even naar kijken. De puntjes op de i zeg maar. De "doorhangende dakkapel" was inderdaad bewust, dat laat ik zo.

Een Delta was inderdaad mijn eerste gedachte bij het zien van de shopfoto. Ik kreeg zelfs nog een PM van brg met diezelfde strekking smiling smiley, maar als gezegd kreeg ik dat niet helemaal naar tevredenheid. Plus ik heb in de Polestar-wedstrijd al zoiets gedaan, ook wel leuk om wat anders te doen.

Ik heb hierboven meteen maar een update geplaatst.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-03-2021 20:16 door lybra.
Ik was aan een Delta begonnen, smiling bouncing smiley maar mijn laptop heeft het begeven. Moet ik eerst wat aan laten doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-03-2021 23:27 door Jay DoubleYou.
Een Delta was ook mijn eerste idee drinking smiley maar heb ook wel wat andere ideetjes. Nu nog de tijd vinden (en de motivatie om te beginnen).
Als ik naar de weersvoorspelling kijk dan ga ik van het weekend wel een paar uurtjes vinden voor deze wedstrijd.
Waar ik me bij de EV's over verbaas is dat het eigenlijk allemaal "SUV/Crossover" modellen zijn. Lomp groot en afgezien van een glad neusje weinig aerodynamisch. Zo ook een ID3, pretendeert geen SUV te zijn maar met zo'n 1.60m hoog komt het aardig in de buurt. Dat terwijl het hele punt van een EV efficiëntie zou zijn. Dus omlaag en wat strak trekken was mijn idee. Van te voren wist ik al dat het niet moeders mooiste zou worden en zelfs met dat in het achterhoofd vind ik het wel een heel lelijk geval geworden. Er moet nog wat afgewerkt worden maar ik zit te twijfelen of ik het idee van een dichte wielkast achter behoud.
Versie1

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-03-2021 20:27 door 406c.
Met die gesloten wielkasten lijkt het wel een spirituele opvolger van Citroën DS of CX.
Ik vind het idee wel gaaf hoor. Als je 'm idd afmaakt dan is het vast een mooie shop.
Ik zou hem dan nog wel wat verlengen zodat de achterwielen (bijna) helemaal achter de portieren uitkomen. Anders wordt het erg krap instappen en zitten achterin.
Je kan er meteen een Lightyear One van maken winking smiley
@406c: Hopelijk maak je je shop nog af, ik vind het best veelbelovend. Dan zeker wel die dichte wielkast houden en zoals 929V6 zegt de achterwielen wat verder naar achteren plaatsen (en dus ook de achterkant wat langer maken). Je krijgt dan een lekker langgerekt model. De vouw over de zijkant zou ik weghalen (zodat 'ie nog wat langer oogt) en aan de voorkant zou je je kunnen laten inspireren door de nieuwe Staria, met alleen zo'n lichtstrip over de volle breedte en wat losse lichtunits eronder. Dan heb je echt wel een supermodern model. Ik zie het wel zitten!
lybra
@406c: Hopelijk maak je je shop nog af, ik vind het best veelbelovend. Dan zeker wel die dichte wielkast houden en zoals 929V6 zegt de achterwielen wat verder naar achteren plaatsen (en dus ook de achterkant wat langer maken). Je krijgt dan een lekker langgerekt model.
Ik had de voorwielen juist naar voren gehaald omdat die wielbasis erg lang is. Maar inderdaad, ik heb ze nu weer terug gezet naar de originele plaats en de kont wat verlengd.

lybra
zo'n lichtstrip over de volle breedte en wat losse lichtunits eronder. Dan heb je echt wel een supermodern model.
Mode dingetje, kan me niet snel genoeg uit het straatbeeld verdwijnen. tongue sticking out smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-03-2021 20:32 door 406c.
Tijd om te stemmen!

Het origineel:

En de shops:

SVF:

Barri:

lybra:

406c:

Stemmen kan tot woensdag 31 maart 20:00 uur. Een deelnemer die niet stemt krijgt 3 punten aftrek. Vanaf nu kunnen er suggesties worden ingediend voor de shopfoto van april. Dat kan tot zondagavond waarna je kunt stemmen dmv een poll.
1 svf
Dit is een heel chique model geworden!
2 lybra
Ik bedenk me nu dat het een kruising is tussen een Discovery en een Velar
3 406c
Leuk idee, maar net even iets te lang.
Ik vond de volgorde voor het stemmen wel lastig eigenlijk. Aan de shop van svf is behoorlijk wat gewijzigd en dat is allemaal keurig uitgevoerd, maar ik vind het echt een doodsaai model. De shop van Barri is wat dat betreft een stuk sprankelender (al is het maar vanwege de kleur) en de Opel-vizer staat 'm boven verwachting goed, maar aan de shop zelf is een stuk minder gewijzigd. Tenslotte de shop van 406c: een lekker eigenwijs model. Niet per se mooi, maar wel verfrissend anders. Ik vind het stuk rondom de dichte wielkast echter wel een beetje vlekkerig en de reflectie matcht niet meer.

Uiteindelijk is er deze top-3 uitgerold:

1 406c
2 svf
3 barri

En qua suggestie voor een shopfoto: ik vond de Hyundai wel een lekker makkelijke foto om te shoppen, dus graag weer zoiets. En mij lijkt het wel leuk om een keer een onbekende Chinees onder handen te nemen.

(klik voor groter)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-03-2021 23:47 door lybra.
1 lybra
2 406c
3 Barri

Ik heb eigenlijk nog geen concreet idee voor de volgende shopfoto. Zit te denken aan de nieuwe Peugeot 308 maar kan daar nog niet erg geschikte plaatjes van vinden. De meest succesvolle wedstrijden afgelopen tijd waren de Alfa Giulia, Polestar 2 en Mercedes S klasse en dat waren toevallig allemaal sedans. Kia Optima misschien?
1. 406c
2. Barri
3. SVF

Natuurlijk horen normaliter SVF & lybra op 1 en 2 te staan.
Maar deze beide heren hebben zo'n ervaring en vaardigheid dat het verwachtingspatroon voor hun inzendingen bij mij zeer hoog ligt, stukken hoger dan bij andere inzenders.
En laat ik het van beiden nu net niet meteen hun sterkste shops vinden.
1. lybra
2. Barri
3. SVF

Helaas geen inspiratie voor een nieuwe shopfoto. Kom door tegenslagen op dit moment niet aan shoppen toe.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2021 15:02 door Jay DoubleYou.
1. Barri, op eerste gezicht wellicht niet drastisch veel aan gewijzigd maar als je naar de details begint te kijken zie je steeds meer leuke verassingen thumbs up

2. SVF, zoals altijd een bijzonder mooi uitgevoerde shop.

3. Lybra, technisch ook helemaal goed, verfrissend strak design voor een SUV.
1. Barri. Ziet er gewoon erg realistisch en mooi uit. Prachtige kleur ook
2. SVF. Zeer netjes en strak
3. 406cc. Afwerking kan beter en denk dat ie iets te lang is. Maar het idee is super
Ik heb nog even gekeken naar wat potentiële shopfoto's. Het zijn overigens allemaal foto's schuin van achter geworden, maar dat is wat mij betreft zeker geen must. En dan blijken ze ook nog eens allemaal wit te zijn, dat is misschien wel lastig om de kleur te wijzigen: Kia EV6, BMW i4, Audi A3
1. SVF
2. Barri
3. lybra

Dat is de Kia K5. smiling smiley De naam Optima wordt nergens meer gebruikt, ook in Noord-Amerika heet de auto voortaan K5.

Ik shop niet dus ik draag geen shopfoto's aan, maar er is nog geen Franse auto geweest. Als de 308 niet lukt, de nieuwe C4 of Arkana?
Ik kijk hoe dan ook steeds met plezier naar de creaties. smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.