Mazda Xedos 6 5 deurs hatchback + 3 deurs 'Shooting brake' + cabrio

Gepost door SVF 
Ik vind de Mazda Xedos 6 een van de fraaiste modellen uit de jaren 90. Ik heb geprobeerd er een even fraaie hatchback van te maken:

Xedos 3....?

origineel:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-07-2015 19:03 door SVF.
Niet verkeerd! Zou het alleen eerder Xedos 5 noemen smiling smiley
Smaken verschillen, ik vind de Xedos 6 niet zo heel bijzonder. winking smiley Je shop is wel netjes, maar ergens mis ik de balans in 't ontwerp die de sedan wel heeft. En dat spoilertje op de achterruit vind ik nogal een miskleun: het lijkt boven de ruit te zweven en de belichting lijkt me ook niet helemaal te kloppen.
Yellow Cab
Smaken verschillen, ik vind de Xedos 6 niet zo heel bijzonder. winking smiley Je shop is wel netjes, maar ergens mis ik de balans in 't ontwerp die de sedan wel heeft. En dat spoilertje op de achterruit vind ik nogal een miskleun: het lijkt boven de ruit te zweven en de belichting lijkt me ook niet helemaal te kloppen.

In de basis is de Xedos 6 een typisch rond jaren 90 model, maar wel met de juiste balans, de juiste verhoudingen en stijl die hem naar een hoger niveau tillen, en veel minder een dinkytoy uitstaling dan bv de 626 sedan uit die tijd. Het is dan ook geen makkelijke opgave er een even stijlvolle hatchback van te maken... De Xedos 9 vind ik een stuk minder stijlvol en elegant.

Over de spoiler (van een Ford Laser) heb ik zelf ook grote twijfels maar vond het wel bij een Mazda hatchback passen en zonder oogt het nogal kaal. Ik heb hem een stukje lager geplaatst waardoor het denk ik wat realistischer oogt:

Het blijft een mooie sedan met ingekorte kont en langere achterruit. Ik zou liever een echte hatchback zien met derde zijruitje.
Alleen heeft Mazda al zoiets gemaakt in de vorm van de 323F. Dan zou je van de Xedos6 nu een modernere Audi A5SB-concurrent moeten maken, waarvan de Mazda 626HB ookal de voorloper van was. Waar was Mazda niet de voorloper van? smiling smiley
---GT---
Waar was Mazda niet de voorloper van? smiling smiley

In elk geval niet van de Shooting brake.

De Xedos 6 met een beetje Honda Civic Ford Capri en een beetje van mezelf:

origineel:
dat zwevende boomptopje achter de auto vind ik ook wel grappig! thumbs up
Leuk! Interessante ontwerpkeuze, die doorlopende achterlichten. Ik vraag me wel af of de velgen helemaal correct zijn voor het tijdsbeeld. En 't lijkt of je cabriodonor van een wat mindere kwaliteit is dan je origineel.
Belichting van donor interieur klopt niet, ik denk dat 't 'm voornamelijk daar in zit.

Ik heb trouwens een Deja vu momentje. Ik zou toch zweren dat die cabrio shop al een jaar of 8 oud is.
Heel mooi, persoonlijk zou ik de achterlichten origineel houden en de originele velgen erop laten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close