Impressie: Honda Civic restyle + 3 deurs coupé

Gepost door SVF 
Met lede ogen zie ik aan hoe Honda de Civic zo gigantisch heeft verprutst: van een succesvol en sportief gelijnd model in de jaren 80 en 90, tot een, bijzonder lelijk, futuristisch, kitserig en playstation-achtig model nu. De facelift brengt daar helaas maar weinig verandering in, terwijl de sedan en coupé er heel acceptabel uitzien. Mijn inziens hadden ze beter de sedan een ass-lift kunnen geven, en er een hatchback van kunnen maken. Dat resulteert in een wat minder uitgesproken model maar die ongetwijfeld bij een breder publiek in de smaak zal vallen. Geen serieuze impressie dus maar meer een versie zoals ik die het liefst zou zien:

Civic 5 deurs:

origineel:

En een 3 deurs op basis van de coupé voor de fans van de oude Civic:

origineel:

Vorig jaar heb ik al eens een Tourer geshopt met het front van de coupé:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-09-2014 18:01 door SVF.
Mooi gedaan.

De meest succesvolle Civic was de driedeurs uit 1987. Dat is eigenlijk een mini shooting-brake en dat vind ik de mooiste Civic ooit.
Het ging al fout toen Honda in je jaren 90 het model van een schuine achterkant voorzag. En de modellen daarna (semi-mpv en Playstation-mobiel) hebben de verkopen ook niet kunnen redden. Ik zou het mooi vinden als Honda verder zou gaan op het model uit 1987 en daar een sterke identiteit mee neer kan zetten.
Ik heb in het verleden veel nieuwe Civics gezien, alleen waren die niet van Honda, maar van merken die het recept van de Civic vertaald hebben naar het tijdsbeeld van toen.
Mooie shops weer. Een stuk geslaagder dan de echte Civic - maar ook een stuk bedaagder. Misschien spreekt dat het koperspubliek wel aan. winking smiley

Wat mij betreft had je, jouw vaardigheden in acht genomen, wel een moeilijker hoek voor de vijfdeurs mogen kiezen. Foutloze shop overigens. Ik meende een oneffenheidje in de raamlijn te zien boven de deurgreep van de achterdeur, maar dat heeft je origineel ook. big smile smiley

De driedeurs vind ik ook goed geshopt, die heeft een krachtige uitstraling en doet mij op een bepaalde manier wat denken aan eerdere CRX-modellen. Je hebt trouwens voor beide shops een afbeelding met een mooie lakkleur uitgezocht, dat helpt ook.
Ik vind die vijfdeurs wel erg KIA c.s., iets meer mainstream kan ik volgen, maar een Civic moet wél dynamiek houden, dat heeft deze m.i. te weinig. De driedeurs vind ik dus wél die dynamiek hebben, al mag hier van mij dan de neus van de huidige Civic op, die is wat specialer. Jouw Tourer? ADEMBENEMEND! Dat beetje extra bollig in de voorschermen en neus maakt 'm krachtiger dan de echte.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-09-2014 21:07 door Jazzy Cool.
De driedeurs vind ik erg fraai, en die past wel in de traditie van de 1987-Civic.
Anonieme bezoeker
Re: Impressie: Honda Civic restyle + 3 deurs coupé
30-09-2014 09:50
---GT---
De driedeurs vind ik erg fraai, en die past wel in de traditie van de 1987-Civic.

Je haalt mij de woorden uit de mond thumbs up
Die driedeurs is erg geslaagd! thumbs up

@--GT--,

Ik denk dat de meest succesvolle Civic toch nog altijd de eerste generatie (op de voet gevolgd door de tweede, in 1980 in NL de best verkochte Japanner) is, die zag je ooit twee keer op elke straathoek wat je van de andere generaties niet echt kunt zeggen.
Beste SVF: de huidige Civic schreeuwt in mijn ogen om een twee-deurs Aerodeck / Shooting Break - variant.
Honda is niet actief op de bedrijfswagenmarkt, maar de huidige Civic is wellicht ook erg geschikt als Van
met verhoogd dak en dubbele achterdeuren.
Los daarvan blijft het een heerlijk rijdende auto met onderscheidende architectuur.
Vele malen beter dan de VW Golf VII, die uitblinkt in inspiratieloze lompheid en typisch een product is geworden,
dat aan het eind van zijn levenscyclus is aangekomen.
Die 3-deurs grijpt erg terug naar het model 2001-2005 ;-) Die oogde altijd erg flets, voordat ie een facelift kreeg. Reed erg goed, maar is nooit echt een succes geworden. Was ook vrij prijzig destijds... Deze shop ziet er goed uit! Beetje coupeachtig en in de verte doet hij ook denken aan de lage Civics van 87-96... :-)

Neus van de wagon ook goed gelukt, mooi in lijn met de aankomende nieuwe Jazz en HR-V!

De blauwe 5-deurs lijkt echt te veel op de Chevrolet Cruze... Wel een erg nette shop!

Snap trouwens ook niet waarom we in ons land de Civic Coupe, sedan en sedan hybride niet opnieuw hebben gekregen...
Onmisbaar voor aantallen...
Ik rij een Honda Civic 5 deurs van bouwjaar 2014. Ik vind het wel een geslaagd model en beslist een echte Civic.
Toen deze Civic generatie uitkwam en ik de eerste zag rijden op straat in 2012 was ik opslag overtuigd, i want to have that car.
In het wit, om van te watertanden.

Ik heb ook een Civic gehad van bouwjaar 1987 en een Civic uit 1996 van de vijfde generatie. Beide prachtige auto's.

Over smaak valt niet te twisten.

Wel ben ik het ermee eens dat de huidige Civic geen breed publiek heeft omdat het zo'n bijzonder ontwerp is.
Maar dat houd wel in dat het voelt voor mij dat Honda deze auto speciaal voor mij alleen gemaakt heeft.

Trouwens dit topic is wat ouder, en inmiddels heb ik de shops van rvs gezien van de tiende generatie Civic. Dit zijn top shops, en Honda moet maar even kijken hoe de Europeanen de nieuwe 5 deurs willen hebben. Ga zo door rvs. Goed werk.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close