Uitleg- & vragentopic Knutselhoek (deel III)

Gepost door Yellow Cab 
Na ruim vijf jaar (!) is het wel weer tijd voor een nieuw uitleg- & vragentopic. In dit topic kun je terecht voor al je vragen rond dit forumgedeelte.

Wat is de Knutselhoek?
Dit is het forumdeel waar forummers hun eigen creaties kunnen tonen. Het kan gaan om werk in 3D-programma’s, fotobewerkingsprogramma’s, of met de hand getekende creaties. Van belang is in ieder geval dat het werk zélf gemaakt is, plagiaat of het tonen van andermans werk wordt niet op prijs gesteld.
Wil je werk van iemand anders delen - en je hebt daar het recht toe - dan kun je daarmee in Fun Stuff terecht.

Zijn er regels in de Knutselhoek?
Net als in elk ander forumdeel houd je je in de Knutselhoek aan de Forumregels. Daarnaast gelden er in de Knutselhoek nog wat extra regels:

1) Houd je topictitel kort en bondig en gebruik alleen hoofdletters waar dat nodig is.
2) Commentaar op het werk van forummers is van harte welkom, maar wees zorgvuldig in je woordkeuze.
3) Heb je een vraag, plaats die dan in het Vragentopic.
4) Gebeurt er in een topic iets dat niet door de beugel kan, gebruik dan de knop 'Bericht rapporteren'.
5) In een shoptopic van een ander plaats je afbeeldingen alleen als link! Zo voorkom je dat het eigenlijke onderwerp - de afbeelding waar 't om draait - uit de aandacht verdwijnt.
6) Mensen die niet op een fatsoenlijke manier van elkaar willen leren en aan elkaar willen leren, hebben volgens ons niets te zoeken in de Knutselhoek.
7) Vaste moderator voor de Knutselhoek is Yellow Cab. Je kunt met vragen ook per PB bij hem terecht. De andere moderators hebben ook bevoegdheden in de Knutselhoek.

Ik heb zelf iets gemaakt, waar kan ik het plaatsen?
Je kunt hiervoor zelf een topic aanmaken. Wil je gericht commentaar van anderen die dezelfde technieken gebruiken, dan kun je voor 3D-werk terecht in het 3D-topic, voor tekeningen in het Tekentopic en voor manga kun je naar het Mangatopic.
In sommige gevallen zal een moderator jouw topic aan zo'n topic koppelen.
Plaats je afbeelding in geen geval zomaar in het topic van een ander - zie ook Knutselhoekregel No. 5.

Ik zie dat er wedstrijden georganiseerd worden. Kan ik daar ook aan meedoen?
Jazeker, graag zelfs! Wekelijks worden er photoshopwedstrijden georganiseerd, tweewekelijks tekenwedstrijden en incidenteel zijn er nog andere wedstrijdjes, zoals een themawedstrijd. Als je meedoet, zorg dan dat je inzending aan de wedstrijdeisen voldoet, dat voorkomt een hoop teleurstelling.

... en mag ik ook zelf een wedstrijdje organiseren?
Nee, het organiseren van wedstrijden gebeurt altijd in overleg met de moderators.

Wat heb ik nodig om eigen creaties te maken?
Dat hangt er vanaf wat je wilt gaan doen: voor tekenen kun je beginnen met papier en een potlood, voor beeldbewerking en 3D heb je speciale computerprogramma's nodig. Voor het bewerken van foto's gebruiken de meesten Adobe Photoshop (een proefversie van Photoshop CS6 kun je hier downloaden), maar ook andere programma's voldoen misschien aan je wensen.

Hoe kan ik m'n afbeelding aan iedereen laten zien?
Om een afbeelding in een bericht te plaatsen, moet deze afbeelding al ergens beschikbaar zijn op het internet. Staat een afbeelding nog niet op internet, dan kun je gebruik maken van uploadsites, zoals Photobucket en Imageshack.

Om een afbeelding te kunnen plaatsen, heb je de adresregel nodig. Die kun je vinden door met de rechtermuisknop op de afbeelding te klikken en dan naar ‘Eigenschappen’ te gaan.
Kopieer deze adresregel en klik vervolgens in de knoppenbalk bij je bericht op de knop ‘URL van een afbeelding invoegen’.
Er verschijnt dan een opdrachtvenster waar je de adresregel in plakt. Klik op ‘OK’, en de afbeelding wordt ingevoegd: er staat in je bericht nu iets als
Waar vind ik goede basisafbeeldingen?
Autogaleria.hu
Netcarshow
AutoWP
Infocoches
SeriousWheels
Dieselstation
Worldcarfans
KM77
Autogaleria.pl
Supercars
Wallpaperworld
Maximum-Cars
Exoticcarsite
Autowereld
Fast-autos
Cardatabase
Conceptcarz
Automobilemag
listofcarbrands.com

Waar vind ik uitleg over Adobe Photoshop?
De algemene online handleiding van Photoshop CS6 vind je hier, andere tutorials vind je onder andere hier:

Photoshopchop.com
Digimods.co.uk

Er waren vroegâh nog veel meer tutorialsites, maar met de afname van de interesse voor shoppen, zijn ook deze sites verdwenen.
Denk eraan dat een tutorial slechts beperkt hulp biedt! Je zult zelf moeten proberen of iets werkt of niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2013 20:35 door Yellow Cab.
De vorige zat nog maar op 7 pagina'seye popping smiley Na 5 jaar!!!!!
Anonieme bezoeker
Re: Uitleg- & vragentopic Knutselhoek (deel III)
07-01-2013 22:04
Goed overzicht. Niet te lang en erg duidelijk.thumbs up
Golf V6
De vorige zat nog maar op 7 pagina'seye popping smiley Na 5 jaar!!!!!
Dat is een compliment voor de vorige topicstartersmiling smiley

Er staat nog een foutje bij

bericht
... en mag ik ook zelf een wedstrijdje organiseren?Nee, het organiseren van wedstrijden gebeurt altijd in overleg met de moderators.

De tekenwedstrijden kan je wel beginnen als je wint bij de vorige wedstrijd, kan je dat dus nog even aanpassen?
Jazzzo (kiafan)
(...) De tekenwedstrijden kan je wel beginnen als je wint bij de vorige wedstrijd, kan je dat dus nog even aanpassen?

Dat doorgeefsysteem is ook vastgelegd. Je kunt niet zomaar voor jezelf een wedstrijdje beginnen.
Yellow Cab
Jazzzo (kiafan)
(...) De tekenwedstrijden kan je wel beginnen als je wint bij de vorige wedstrijd, kan je dat dus nog even aanpassen?

Dat doorgeefsysteem is ook vastgelegd. Je kunt niet zomaar voor jezelf een wedstrijdje beginnen.

Dan mag jij wel even uitleggen wáár.
Scheur-ijzer
Adobe geeft nu allerlei programma's gratis weg, (...)

Goeie actie van Adobe! CS2 is een prima programma, raad ik iedereen aan die nog met oudere versies werkt.
Yellow Cab
Scheur-ijzer
Adobe geeft nu allerlei programma's gratis weg, (...)

Goeie actie van Adobe! CS2 is een prima programma, raad ik iedereen aan die nog met oudere versies werkt.

Weet je nog die discussie yellow cab, dat volgens jou photoshop niet zomaar oudere versies weggeefteye rolling smiley
Ik heb CS5 al gratis, dus dat hoeft niet meer.
Eigenaardigheidje in Photoshop CS6: bij het maken van selecties met de Pen-tool staat de selectie automatisch op 'Inverse': niet het vlak dat ik met de Pen-tool gemaakt heb, maar alles eromheen vormt de selectie. Ik zal vast een sneltoets hebben geraakt, maar weet iemand hoe ik dat kan herstellen - zonder al m'n voorkeuren op te geven?
Wat ik me afvraag:

Waarom moeten de photoshops bij photoshopwedstrijden worden verkleind?!?
Jazzzo
(...) Waarom moeten de photoshops bij photoshopwedstrijden worden verkleind?!?

Oh, da's heel simpel: omdat vroeger de forumlay-out verknoeid werd door grote afbeeldingen. Nu past het forum ze zelf aan, maar dat gaat ook niet helemaal soepeltjes. Bovendien scheelt 't een heleboel data binnenhalen - maar ook dat stamt uit de tijd van inbelverbindingen.
Nu is het vooral omdat een afbeelding van 800x600 op de meeste beeldschermen in één keer kan worden weergegeven. En dat kijkt wel zo prettig.
Yellow Cab
Eigenaardigheidje in Photoshop CS6: bij het maken van selecties met de Pen-tool staat de selectie automatisch op 'Inverse': niet het vlak dat ik met de Pen-tool gemaakt heb, maar alles eromheen vormt de selectie. Ik zal vast een sneltoets hebben geraakt, maar weet iemand hoe ik dat kan herstellen - zonder al m'n voorkeuren op te geven?

Je kan in ieder geval ctr+shift+i gebruiken om de selectie om te draaien, maar dat is ook niet alles.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-01-2013 21:53 door Joël D..
Joël D.
Je kan in ieder geval ctr+shift+i gebruiken om de selectie om te draaien, maar dat is ook niet alles.

Dat is inderdaad wat ik nu steeds doe, maar het is nogal omslachtig. grinning smiley
Dat begrijp ik, maar ik weet het anders ook niet. tongue sticking out smiley
Anonieme bezoeker
20-07-2013 14:14
De gratis downloads van Adobe doen het al een tijdje niet meer, maar misschien is het gratis fotobewerkingsprogramma GIMP een alternatief voor degenen die Photoshop niet willen betalen / (illeigaal) downloaden. Volgens het blad CompunterIdee is het een goed programma, en het zag er op de screenshots daar ook niet verkeerd uit. winking smiley
Ik zit al een tijdje met de vraag: is het wel toegstaan om bijv. Op een Ferrari een Chrysler logo te plakken? Aangezien merkrechten etc.
Jamiro
is het wel toegstaan om bijv. Op een Ferrari een Chrysler logo te plakken?

Ja hoor, jij mag dat.
Jamiro
is het wel toegstaan om bijv. Op een Ferrari een Chrysler logo te plakken?

Nee. We gaan niet spelen met vuur hè? grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2013 23:55 door JW01 (vanaf een Appel).
Anonieme bezoeker
11-06-2014 17:01
Hoi allemaal,

Ik heb net freecad gedownload en ben van plan auto's te ontwerpen.
Heeft er nog iemand goede tips voor een beginner?

Groeten,
Koen
Begin rustig met het namaken van modellen, om het programma goed te leren kennen en je mogelijkheden te verkennen. Heb je het goed onder de knie, dan kun je beginnen met je eigen modellen. Maar vooral: oefenen, oefenen, oefenen.
Ik heb ook freecad gedownload en heb CS6, maar ik kan nog niet overweg met freecad , zijn er ergens tutorials of dergelijke? Liefst voor auto's?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close