Oude meuk: nieuwe shops op pagina 15: Engelse meuk: Rover 2000 station, Austin Maxi station, Austin Mini coupé, Austin 1100 sedan

Gepost door SVF 
Wat is de overeenkomst tussen een Renault 12 en de Saab 90/99? Nou in elk geval de achterkant met de typerende achterruit die in een vloeiende lijn overloopt in het schuin aflopende kofferdeksel. En van beide modellen heb ik al eens een compacte 3 deurs geshopt. Bij de R12 had die meer het karakter van een coupé met ingekorte wielbasis en verlaagd dak, dus meer een concurrent van de Peugeot 204 coupé.

De R12 3 deurs:

En dan een 5 deurs met originele wielbasis en zonder verlaagd dak:

origineel

Dit zou een perfecte concurrent kunnen zijn geweest voor de populaire Simca 1100 en ook heeft 'ie wat trekjes van de latere R11. Natuurlijk had men de R6 om het gat te vullen tussen de R4 en R16 maar dat was nou niet bepaald een commercieel succes en ook niet het meest sprankelende model. Opvallend en een gemiste kans dat nota bene de uitvinders van de hatchback zich zo liet aftroeven in dit populaire segment.

De Saab 90 heb ik ook al eens een kopje kontje kleiner gemaakt:

En dan een nieuwe 5 deurs shop:

origineel

Bij Volvo had men in 1977 natuurlijk de 343/345 maar die was eigenlijk als Daf 77 bedoeld en was kwa stijl toch een wat vreemde eend in de bijt tussen al die kloeke Volvo tanks. Er hing zeg maar een nogal Hollandse spruitjeslucht omheen...

Wat als Volvo zelf een compacte hatchback zou hebben ontwikkeld? Ik heb de 245 als basis genomen en van alle kanten drastisch ingekrompen.

Volvo 240 5 deurs hatchback:

en de 3 deurs:

origineel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-09-2018 13:22 door SVF.
De dag na prinsjesdag een heb ik een echte Prinz onder handen genomen. Deze NSU Prinz is er in diverse opzichten op vooruit gegaan: meer varianten, extra portieren en extra ruimte.

NSU Prinz 4 deurs:

3 deurs Van:

5 deurs station:

origineel
Leuk! De driedeurs combi was misschien best levensvatbaar geweest als Duitse tegenhanger van de 500 Giardiniera, de vierdeurs varianten waren misschien logischer geweest op basis van de langere Typ 110/1200 C.
rzasa
Ik zou de deur van de bovenste een stukje inkorten, dan is ie af.

Er waren in die tijd wel meer hutjes gebaseerd op een 3 deurs model en dus met lange voorportieren zoals de Simca 1100 (die als donor is gebruikt) en de Fiat 127 Fiorino. Ik heb bij zowel de Mazda als de Colt overigens wel de wielbasis verlengd.

Ik blijf nog even in de hutmodus met nog 2 hutjes:

Honda Civic mk1:

origineel

Reliant Robin Hut:

origineel

@ Arievectra en stoterstangen90, Dank u!big smile smiley
Leuk idee om een Clio Express te maken, maar de uitvoering is deze keer wat minder geslaagd. De opbouw is naar mijn idee veel te groot, en de onderkant van de achterste "zijruit" zou net als bij de Express gelijk moeten lopen met die van de portierruiten.
De leukste in deze serie vind ik de Micra (of March) Sedan (waarbij ik stiekem wel benieuwd ben naar de Europese versie winking smiley) en de Justy Break.
@ 929V6, bedankt voor je feedback!thumbs up Als je lang met een shop aan het klungelen bent zie je soms de fouten niet meer.

Update van de Clio Express:

Ik heb deze Corsa Combo als donor gebruikt wat niet bepaald het meest evenwichtige model is...

Een Europese Micra sedan heb ik in 2011 al eens gemaakt:

Maar niet de meest uitdagende hoek dus vandaar dat ik het nog eens dunnetjes heb over gedaan.smiling smiley

En nog maar een hutje o.b.v. de Peugeot 206:

origineel en donor
Fraai model, die Sigma zo. thumbs up Je kunt er nu ook makkelijk(er) een vierzits cabriolet van maken. grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2018 00:14 door Jay DoubleYou.
En gewoon omdat het kan, een Sigma hatchback:

En dan 2 varianten van een van de meest kleurloze auto's uit de jaren 90 in een toepasselijke kleur:

Kia Sephia break:

en een 3 deurs hatchback (met ingekorte wielbasis)

origineel
En dan hetzelfde kunstje ook maar bij zijn opvolgers:

Kia Shuma 5 deurs hatchback:

en de 3 deurs:

en de break:

origineel

Kia Cerato 3 deurs:

origineel

en de break:

origineel
De KIA's vind ik tegenvallen, maar dat kan ook aan de modellen zelf liggen smiling smiley
Zo'n Sephia is wel leuk overigens, maar blijkbaar leent het model zich niet voor andere carrosserievormen.
Het zijn bepaald niet de meest sexy modellen nee, en je zou je kunnen afvragen wat mij bezeild om zo veel tijd te steken in het shoppen van deze modellen. Maar goed, ieder z'n gebrek en afwijkingen zullen we maar zeggen...tongue sticking out smiley Al vind ik de Sephia 3 deurs nog zo gek niet en een beetje een mix tussen een Daihatsu Charade en een Nissan Sunny
Ook een beetje AMC Pacer door de verhoudingen (vrij lange neus) en de iets schuine achterkant.
Allereerst iedereen de beste wensen voor 2019! We beginnen meteen met een groot aantal nieuwe shops. De Japanse merken hadden in de jaren 70 en 80 veel modellen die kwa formaat dicht bij elkaar zaten zoals de Mitsubishi Lancer / Tredia, Nissan Bleubird / Stanza, Honda Civic / Quintet etc. Dat inspireerde mij tot de volgende shops, hoewel ik wel begrijp dat een aantal van deze modellen er uiteindelijk nooit is gekomen:

Nissan (Datsun) Sunny 1978-1982 5 deurs hatchback:

origineel

En de 3 deurs variant:

origineel

Ten tijde van de Sunny was er ook de Cherry die vooral bij de laatste generatie steeds meer tegen de Sunny aankroop. Waarschijnlijk dat daarom de hachback versie van die generatie Sunny nooit in Europa is geleverd. De Cherry van 1978 was toch duidelijker een wat kleinere auto dan de Sunny (maar wel een beetje tussen het B en C segment in)

Datsun Cherry 1978-1982 4 deurs sedan;

origineel Van dit model bestond ook een versie met kleine achterklep die voor zover ik weet hier nooit is geleverd. (ik heb er in elk geval nooit een in het wild gezien)

En dan ook maar een 2 deurs:

origineel

Bij Toyota had met sinds 1977 de Tercel, een model tussen de Starlet en de Corolla. Een 3 deurs versie van de Corolla zou dus erg in het vaarwater zitten van de 3 deurs Tercel

Toyota Corolla 1975 -1979 3 deurs hatchback:

origineel

Een 5 deurs zou wellicht wel levensvatbaar zijn geweest:

origineel

Van het model daarna heb ik in 2009 al eens een 5 deurs geshopt;

Dan was er nog de Toyota 1000 die je zou kunnen zien als voorloper van de Starlet. Ook daar heb ik een hatchback van geshopt;

Toyota 1000 3 deurs:

origineel

Van de eerste generatie Mazda 323 heb ik lang geleden al eens een sedan versie geshopt, maar ik kwam een sfeervol plaatje tegen waar ik gewoon iets mee móest doen:

Mazda 323 1977 sedan:

origineel

En nog maar één:

origineel

En een 2 deurs:

origineel

En het omgekeerde bij de 1000/1300, de voorloper van de 323:

Niet echt een schoonhied... origineel

Ook van dit model heb ik jaren geleden al een 3 deurs gehopt die er m.i. een stuk beter uitziet:

Dit was tevens een restauratieproject:

En dan tot slot het bolhoedje waar ik ook ooit al eens mbv een Ford Aspire een 3 deurs van heb geshopt:

En dan nu ook maar als 5 deurs:

origineel
Erg mooi werk weer SVF!
Ik hoor die blauwe Mazda 1977 waarheidsgetrouw roesten en krokant worden tot hier.

(Ik rij zelf een roestmonstertje van het merk in kwestie dus mag dit grapje maken winking smiley)
Een verre voorloper van het bolhoedje uit pak'm beet 1978;

origineel Men had in die tijd natuurlijk al deze coupé met de naam 121. Dus noemen we dit kleintje maar 020 of 222...

En dan de concurrent van Nissan: een devolutie (bestaat dat woord?) van de eerste Micra uit laten we zeggen 1979:

origineel
De Ford Scorpio; vooral bekend als auto van koningin Beatrix en van de spraakmakende facelift uit 1996 waarbij de 5 deurs hatchback is komen te vervallen. Hier alsnog de gefacelifte 5 deurs:

origineel

origineel

En een Citroen BX sedan:

origineel
Haha, die Scorpio en BX! Gelukkig dat die niet gekomen zijn!
Als ik die BX wat langer bekijk klopt ie qua design eigenlijk wel!
Persoonlijk denk ik dat als je de achterste zijruit niet helemaal laat doorlopen tot aan de klep, en de vorm iets ronder maakt zoals bij de sedan, dat het er al iets beter uitziet. Al lijkt het dan natuurlijk minder op de oudere hatchback/liftback zoals je bedoeling was.
Lachen, vooral die Scorpio. Met een beetje knutselen is het front misschien nog wel op een Mk I te lassen, de achterkant wordt wat lastiger.

En dan de concurrent van Nissan: een devolutie (bestaat dat woord?) van de eerste Micra uit laten we zeggen 1979

Verrassend hoeveel die Nissan dan plots op een Civic mk1 lijkt winking smiley
Jay DoubleYou
Persoonlijk denk ik dat als je de achterste zijruit niet helemaal laat doorlopen tot aan de klep, en de vorm iets ronder maakt zoals bij de sedan, dat het er al iets beter uitziet. Al lijkt het dan natuurlijk minder op de oudere hatchback/liftback zoals je bedoeling was.

Dat heb ik wel overwogen maar ik denk dat het "facelift technisch" dan iets te veel van het goede wordt, zelfs bij deze Scorpio.smiling smiley (bij de station is ook de D-stijl ongewijzigd)

Dan nog een sedan versie van de Rover SD1:

origineel

Mede knutselaar Antigoon, die hier helaas niet meer actief is, heeft jaren geleden al eens een fraaie en keurig nette SD1 sedan gemaakt waar ik best een beetje jaloers op ben. Zie hier een overzicht van zijn complete werk.

En dan, gewoon omdat het kan: een sedan op basis van een.... sedan!

origineel
Zitten inderdaad ook mooie shops tussen. Ik ben ook wel fan van Theophilus Chin, maar zijn website is helaas al een tijdje niet meer te vinden. sad smiley
Jay DoubleYou
Zitten inderdaad ook mooie shops tussen. Ik ben ook wel fan van Theophilus Chin, maar zijn website is helaas al een tijdje niet meer te vinden. sad smiley

Theophilus Chin was een zeer productieve shopper (uit Maleisië dacht ik) die inderdaad zeer fraaie creaties afleverde. Hij had geloof ik een probleem met de rechten van de afbeeldingen die hij gebruikte en is vervolgens vrij rigoureus te werk gegaan en heeft zijn website en al zijn twitter en facebook accounts etc laten verwijderen. Via google zijn er nog wel shops van hem te vinden die op diverse fora zijn gedeeld.
Mooie sedans! Off-topic: is dat een Princess (of we kijken eigenlijk naar een vroege Morris 1800) in de Philishave-uitvoering?
929V6
Mooie sedans! Off-topic: is dat een Princess (of we kijken eigenlijk naar een vroege Morris 1800) in de Philishave-uitvoering?
Dat laatste.
stoterstangen90
929V6
Dat laatste.

Een auto die zijn tijd vooruit was in de tijd dat iedereen nog een baard had.
Nog een Engelse sedan op basis van de Austin Allegro:

En een station:

origineel

Beide varianten heb ik ooit al eerder gemaakt, de sedan op basis van de Van den Plas uitvoering en de station als een soort zelf bouw project

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-01-2019 18:36 door SVF.
Door jouw shop ontdek ik nu pas dat de originele Allegro een korte klep heeft. Was me nog niet eerder opgevallen. grinning smiley
Hyundai Pony mk1 sedan:

origineel

Ook deze heb ik al eens eerder gemaakt maar dat was wel een erg simpele shop vanuit een minder uitdagende hoek.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close