Mazda CX-50
10-05-2021 20:48

There's a lot of speculation surrounding the third-gen model, with some saying it will be renamed CX-50 to better reflect its increase in size. A juicy report originating from Japan suggests Mazda’s engineers are switching the crossover to the new rear-wheel-drive platform, with an inline-six engine to boot. One of the six-cylinder mills is expected to be a diesel, while smaller 2.5-liter powertrains are allegedly in the offing as well and at least one of them will be hybridized.

Take these details with a heavy dose of salt as Mazda hasn't said a word about the direction it will take with the CX-5 replacement. Since the camouflage doesn't appear to be extensive, a reveal could take place before the end of the year or early 2022. Chances are it will go on sale in the United States for the 2023 model year. [www.motor1.com]
Re: Mazda CX-50
11-05-2021 11:49
Typisch Mazda-ontwerp zonder verdere bijzonderheden volgens mij. Dat hoeft ook niet en begrijpelijkerwijs neemt Mazda niet teveel risico's bij het volumemodel.
11-05-2021 12:11
Lijkt me een mooie evolutie inderdaad. Hij lijkt iets hoekiger dan de huidige, zoals de wielkasten (met dikkere zwarte omlijsting). Hij oogt sowieso langer en misschien iets lager. Vind de CX-5 na jaren wennen op zich best geslaagd maar een beetje een typische SUV look.
11-05-2021 12:15
De eerste Mazda CX-5 leek een beetje op de BMW X1. De nieuwe X1 wordt een stuk hoekiger, Mazda volgt. smiling smiley Vind dat deze driekwart van achteren ook wel iets BMW-achtigs heeft.
11-05-2021 12:40

De eerste Mazda CX-5 leek een beetje op de BMW X1

Ik hoop dat je 2e generatie X1 bedoeld grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-05-2021 12:46 door MCW.
11-05-2021 15:20
De eerste CX-5 is een mooie auto, die bij elke vernieuwing steeds mooier werd. De tweede generatie was een duidelijke evolutie (kijk eens naar de raamlijn aan de zijkant) van het eerste model. De tweede generatie is ook een prachtig model, maar op één of andere manier vind de onderkant van de carrosserie te 'laag' voor een SUV, het lijkt eerder een iets opgehoogde hatchback. Ik kan de vinger er niet goed opleggen, hoe ik dit zo ervaar. Komt misschien wel voor het ontwerp, dat relatief 'vloeiend' voor een SUV is. De juiste grote velgen/banden doen hem iets 'hoger' lijken.
31-05-2021 00:11
Kennelijk wordt de CX-50 boven de CX-5 gepositioneerd en blijft de CX-5:

What about CX-5?
Does the arrival of a larger, swoopier and newer CX-50 mean a fundamental change is also in store for the venerable CX-5? No, is the simple answer.

Just as Mazda continues to sell the CX-3 alongside the newer CX-30, the CX-5’s positioning will remain unchanged, with the CX-50 sold as a complementary offering. That means CX-5 will retain its current dimensions and platform, so it will miss out on the CX-50’s new engines and tech.

Nevertheless, while CX-5 will be half a step behind in development terms, a heavily updated version of the current car is expected to arrive sometime next year.

In dezelfde tekst staat dan weer dit verwarrende stukje:

It’s no secret Mazda is moving upmarket, kicking off with the all-new CX-5 replacement, featuring a newly developed rear-drive platform dubbed FR Large Architecture, increased electrification and a level of sophisticated engineering excellence to match or exceed BMW and Mercedes-Benz.

All-new CX-5 replacement, maar dus niet echt een vervanger, aangezien de CX-5 blijft.

De CX-50 moet het opnemen tegen onder meer de BMW X3 en Mercedes-Benz GLC.

Het motorenaanbod is voor 2021/2022-begrippen nogal onorthodox: er zijn namelijk nieuwe zes-in-lijn-motoren ontwikkeld.

It showcases what we’ve all been expecting – and hoping for – including an in-line six-cylinder engine in 3.0-litre petrol (possibly in turbo and eventually twin-turbo guises, we hear) and 3.3L turbo-diesel sizes, with 48-volt battery and mild-hybrid technology. All are slated to drive the rear or all four wheels via a new eight-speed torque-converter automatic transmission.

Nu zijn de ontwikkelingskosten voor grote zescilinder motoren en achterwielaangedreven platforms niet direct weggegooid geld, mogelijk gaat Toyota bijvoorbeeld Mazda's nieuwe 3.3 zescilinder dieselmotor in de Land Cruiser toepassen.

Of die motoren in Europa überhaupt hier leverbaar worden is nog maar de vraag. Dat ligt anders voor de plug-in hybride:

An existing 2.5-litre four-cylinder petrol engine will also serve as the basis for a plug-in EV hybrid (PHEV) version of the CX-50, to give the ultra-successful RAV4 hybrid and prime PHEV models offered elsewhere some very hot competition.

Er komen nog meer nieuwe Mazda's op het nieuwe platform:

Breaking the mainstream glass sealing with the CX-50 and its offshoots can reap profits beyond anything the CX-5 has managed – especially in the lucrative premium SUV-hungry American and Chinese markets. The time is now.

Offshoots? Oh yes. In quick succession from 2022 we will see the three-row version to replace the CX-8, possibly badged CX-70, and it will be joined by the CX-90 as Mazda’s flagship seven-seater SUV, usurping the award-winning CX-9.

Overseas reports also suggest a BMW X6-style coupe-SUV offshoot, with either the CX-40 or CX-60 nomenclature to denote a more rakish silhouette. This and others may come in time, but we understand Mazda is keen to replace the core models first before it moves into the niche products. They simply are not the priority right now.

Bron: [www.whichcar.com.au]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-05-2021 00:12 door Rutger DC.
31-05-2021 08:03
Mazda maakt mooie auto's en erg fraaie en hoogwaardige interieurs maar dat hele upmarket gaan snap ik niet. Misschien omdat ze als 'normaal' merk zoveel concurrentie hebben dat ze denken dat ze het op een andere manier kunnen aanpakken. In de VS gaat men sowieso eerder voor een Honda of Toyota terwijl Lexus en Acura daar wel goeie zaken doen in het hogere segment. Maar een directe concurrent voor MB en BMW zie ik Mazda echt niet worden.

Andere merken zijn vaak wat opener in hun toekomstplannen, zou Mazda sieren dat ook met een persbericht te verduidelijken. Overigens heb ik niet het idee alsof ik naar een RWD auto kijk als ik de spy shots zie. Impressie van de CX-50

31-05-2021 08:31
MCW
Mazda maakt mooie auto's en erg fraaie en hoogwaardige interieurs maar dat hele upmarket gaan snap ik niet.
Volgens mij willen merken meestal "upmarket" om uiteindelijk meer marge op hun producten te kunnen afdwingen en winstgevender te worden. Anderzijds hopen ze daarnaast ook meer auto's te verkopen in hogere segmenten waarin de marges sowieso wat hoger liggen. Althans, dat is een beetje het beeld wat ik ervan heb.

MCW
Maar een directe concurrent voor MB en BMW zie ik Mazda echt niet worden.
Velen gingen hen voor, met "wisselend succes"...
31-05-2021 08:42
Eerst moeten de aandrijvingen echt een stuk beter worden. Die 8-traps automaat moet wel echt goed zijn en de motoren meer pit. Ook in testen van Noord-Amerika presteren de grotere motoren vaak wat minder dan de concurrentie. Alleen de 2.5T is een echte goeie. Ook zijn bijna alle auto's achterin krapper dan de concurrentie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.