Dacia Dokker/Renault Kangoo Express (2020)

Gepost door Rutger DC 
Het belangrijkste nieuws van Renault in het komende jaar is een serie vernieuwde bestelauto's. De Trafic wordt opgefrist, maar belangrijker is de komst van de gloednieuwe Kangoo. De nieuwe Kangoo krijgt een nieuw, modulair platform van het merk en komt beschikbaar met verbrandingsmotoren, een E-Tech hybride en in elektrische vorm. Uiteraard zal de nieuwe Mercedes-Benz Citan weer dezelfde basis krijgen. De bestelauto verschijnt in de herfst van dit jaar, de ludospace volgt in de lente van 2021. De nieuwe Kangoo zal weer in het Franse Maubeuge van de band rollen.

Renault werkt echter aan een tweede compacte bestelauto: de Kangoo Express. In feite gaat het om de nieuwe Dacia Dokker, die in Marokko van de band rolt. De Dokker Van was echter geen succes in onder meer Frankrijk, waardoor Renault besloten heeft de tweede generatie Dokker afhankelijk van markt aan te bieden als Dacia (Dokker) of Renault (Kangoo Express). De Kangoo Express wordt dus een budgetmodel dat onder de modernere, meer keuzemogelijkheden bediende, nieuwe Kangoo zal worden gepositioneerd. Of we deze nieuwe bestelauto in Nederland als Dacia of Renault krijgen, is nog afwachten. Feit is dat de Dokker Van ook in Nederland nooit echt succes heeft weten te boeken. De nieuwe Dokker/(Kangoo) Express wordt een evolutie van het bestaande model Dokker. De belangrijkste (en enige) concurrenten blijven de kleinere Ford Transit Courier en Fiat Fiorino.

Bron: [www.largus.fr] & [www.largus.fr]

Meer foto's: [www.motor.es]

De huidige Dacia Dokker wordt in Argentinië al geproduceerd en verkocht als Renault Kangoo.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2020 11:02 door Rutger DC.
Ik vind de Dokker juist een van de leukere busjes.
Rutger DC
De belangrijkste (en enige) concurrenten blijven de kleinere Ford Transit Courier en Fiat Fiorino.
Is de huidige Dokker kleiner dan de Kangoo en consorten dan? Nooit opgevallen...
Nee de Dokker is echt wel Caddy formaat.
Barri
Nee de Dokker is echt wel Caddy formaat.

De laadruimte van de standaard VW Caddy is 10 centimeter korter dan van de huidige Dacia Dokker.

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe Kangoo, Citan en Dokker er uit gaan zien.
MWH
Rutger DC
De belangrijkste (en enige) concurrenten blijven de kleinere Ford Transit Courier en Fiat Fiorino.
Is de huidige Dokker kleiner dan de Kangoo en consorten dan? Nooit opgevallen...

Ik bedoel dat de (kleinere) Transit Courier en Fiorino concurrenten zijn van de (grotere) Dokker. smiling smiley Die auto's opereren meer in dezelfde prijsklasse, de gewone Kangoo blijft het alternatief voor de Caddy, Berlingo e.d.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 23:22 door Rutger DC.
Ah zo. Ik ben geneigd om bestelauto's puur in te delen op formaat, hoewel weinig 1 op 1 te vergelijken is. Ik denk dat een bedrijf bewust kiest voor een formaat bestelauto, en de Dokker toch vooral als budgetalternatief ziet voor de Kangoo. Tenminste, als ze de Dokker kennen, de naamsbekendheid is niet groot volgens mij. En een gebrek aan doorgroeimogelijkheden binnen Dacia zal ook niet helpen. Wil je een grotere bus erbij, dan moet je naar een ander merk.
Maar ik heb geen bedrijf dus misschien zie ik het helemaal verkeerd. smiling smiley
Je zag de laatste tijd wel wat fleetklanten overstappen van de Kangoo naar de Dokker, ook natuurlijk omdat de dealerorganisatie dezelfde is. En voor zo'n Dokker is wel markt: er zijn bedrijven die gewoon een zo goedkoop mogelijke bestelauto willen. Ben wel benieuwd welk 'stickertje' ie in NL krijgt: Renault of Dacia.
@Barri: Heb je die info uit je werk, of volg jij fleetsales via openbare kanalen? Ik vind dat ook wel interessant om te zien en heb er de laatste tijd wel vaker naar gezocht, maar kan daar geen mooie overzichten van vinden. Alleen een berichtje op een dealersite vaak...
Nee, wij doet niet zoveel Renaults en Dacia's smiling smiley Ik weet het van toen ik met m'n vader naar zo'n Dokker (personenuitvoering) aan het kijken was, dat vertelden de dealers ons toen. Is het niet zo dat de Kangoo al een tijdje niet meer leverbaar is? Dan moet je toch ook wat en ik denk dat men toch graag bij eenzelfde dealer blijft.
Barri
Nee, wij doet niet zoveel Renaults en Dacia's smiling smiley
Haha, natuurlijk. Brainfart. nut smiley

Barri
Ik weet het van toen ik met m'n vader naar zo'n Dokker (personenuitvoering) aan het kijken was, dat vertelden de dealers ons toen. Is het niet zo dat de Kangoo al een tijdje niet meer leverbaar is? Dan moet je toch ook wat en ik denk dat men toch graag bij eenzelfde dealer blijft.
Ah, een 'wij van WC-eend'-verhaaltje. winking smiley Volgens mij is de Kangoo nog gewoon leverbaar hoor, de nieuwe komt wel 'binnenkort'. De Nissan NV250 op dezelfde basis is er ook pas net dus de basis wordt in elk geval nog gebouwd. Lijkt me ook niet dat een grote speler als Renault een tijdje zonder auto in deze klasse wil zitten. Wel is Renault in 2015 gestopt met het leveren van de personenversie op de Nederlandse markt, misschien dat je dat in je hoofd hebt?
Ik dacht echt dat ie er op grijs ook niet meer was. Feit blijft dat ze er wat interne concurrentie mee hebben gecreëerd en het lijkt me goed dat ze dat nu meer gaan 'uitlijnen'. Ford heeft dat bijvoorbeeld heel goed gedaan met vier modellen in de bedrijfswagenhoek.
Dat wordt best verwarrend, want voorheen was de "Kangoo Express" gewoon de bestelwagenuitvoering van de Kangoo. Nu dus een ander en lager gepositioneerd model. Benieuwd hoe de reguliere Kangoo als bestelwagen gaat heten.
@Barri: Ik zie alleen nog niet hoe dat uitlijnen nu plaatsvindt. Een 'duurdere' een een 'budget'-bestelauto met dezelfde afmetingen binnen één merk vind ik minder logisch dan hoe Ford het heeft ingericht. Je hebt nog steeds veel overlap in mijn ogen. Maar nogmaals, ik ben geen bedrijfswagenklant dus misschien zie ik het helemaal verkeerd. Gekke Fransozen ook. winking smiley
929V6
Dat wordt best verwarrend, want voorheen was de "Kangoo Express" gewoon de bestelwagenuitvoering van de Kangoo. Nu dus een ander en lager gepositioneerd model. Benieuwd hoe de reguliere Kangoo als bestelwagen gaat heten.

Misschien dat Kangoo Campus een minder verwarrende naam zou zijn dan Kangoo Express. smiling smiley

Dit artikel gaat in op de modellenpolitiek omtrent de Dokker en Kangoo: [www.largus.fr]

En raison de la faiblesse des ventes, le groupe Renault avait décidé de retirer en France le Dokker Van du catalogue. Les raisons de cet insuccès ? Les professionnels sont attachés à l’image que véhicule leur utilitaire, le Kangoo était plus rémunérateur au niveau des marges pour le réseau Renault et les remises accordées sur le Kangoo finissaient par convaincre les acheteurs. Par conséquent, la nouvelle stratégie est de vendre le nouveau Dacia Dokker Van dans le réseau Renault en le rebaptisant Kangoo Express. Un choix qui variera en fonction des pays. Ce tour de passe-passe n’est pas nouveau puisque Renault vend depuis 2018 le Dokker Van sous sa marque en Argentine. Bref, le constructeur ne va pas produire un Kangoo au Maroc, il va simplement réintroduire le Dacia Dokker sur le marché français sous sa marque.

Google Translate: Vanwege de zwakke verkoop had de Renault-groep besloten de Dokker Van uit de catalogus in Frankrijk te verwijderen. De redenen voor dit falen? Professionals zijn gehecht aan het imago van hun bedrijfswagen, de Kangoo was winstgevender qua marges voor het Renault-netwerk en de kortingen op de Kangoo overtuigden kopers. Daarom is de nieuwe strategie om de nieuwe Dacia Dokker Van in het Renault-netwerk te verkopen onder de naam Kangoo Express. Een keuze die per land verschilt. Deze vingervlugheid is niet nieuw sinds Renault de Dokker Van sinds 2018 onder zijn merknaam in Argentinië verkoopt. Kortom, de fabrikant zal in Marokko geen Kangoo produceren, hij zal de Dacia Dokker onder zijn merk gewoon opnieuw op de Franse markt introduceren.

de Kangoo was winstgevender qua marges voor het Renault-netwerk en de kortingen op de Kangoo overtuigden kopers.
Dus ondanks hogere kortingen nog winstgevender dan de Dokker? Dan moet je inderdaad stoppen met de Dokker smiling smiley
Rutger DC
929V6

Misschien dat Kangoo Campus een minder verwarrende naam zou zijn dan Kangoo Express. smiling smiley

Wellicht zou gewoon "Renault Express" nog beter zijn.smiling smiley De naam Campus is misschien wat te studentikoos voor een bedrijfswagen.
Op deze foto's van juni 2019 was de Dokker-Kangoo beter te zien:

Bron: [www.autoweek.nl]

929V6
Wellicht zou gewoon "Renault Express" nog beter zijn.smiling smiley

Ben ik het mee eens.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.