Skoda Enyaq

Gepost door MCDubbleU 
Skoda Enyaq
05-03-2020 08:59

Alle foto's: [www.motor1.com]

Skoda's ID.4 dus. De concept waar uiteindelijk dus niet zoveel van overblijft

Re: Skoda Enyaq
05-03-2020 12:59
Nou, ook het productiemodel wordt echt een mooi ding hoor!
05-03-2020 14:49
Seat mag de ID.3 omstickeren, Audi de Taycan en Skoda de ID.4. Ben enorm benieuwd naar het resultaat.
05-03-2020 14:53
Ze maken er in ieder geval niet nog zo'n verschrikkelijke coupe-suv van, dus dat is alvast winst. Of komt die uitvoering later alsnog?
09-03-2020 09:37
D Elzinga
Ze maken er in ieder geval niet nog zo'n verschrikkelijke coupe-suv van, dus dat is alvast winst. Of komt die uitvoering later alsnog?
Dat zou best eens kunnen winking smiley
09-03-2020 10:16
Ben benieuwd of het een (mogelijke) zeven-zitter wordt. Qua grootte lijkt het te moeten kunnen.
09-03-2020 10:37
Volgens mij niet als zevenzitter. Ik denk ook dat het accupakket daarvoor in de weg zit.
09-03-2020 11:22
Accu's zitten toch in de vloer, ga ik van uit? Dus dat zou het "probleem" niet mogen zijn.
05-05-2020 17:28

Bron: [www.auto.cz]

Een ID.4 met iets verlengde kont.

D Elzinga

Er komt ook een ID.4 Coupé, dus die mag Skoda vast ook omstickeren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2020 17:30 door Rutger DC.
07-05-2020 13:11
De Enyaq krijgt een primeur voor EV's. Niet verbazingwekkend overigens, VAG houdt daar wel van...
Na het oliedruklampje bij Audi komt Skoda dus (volgens Roy Kleijwegt) met een.... toerenteller! confused smiley
[www.autoweek.nl] 02:10
07-05-2020 13:33
Heeft een hybride een oliedruklampje eigenlijk?
07-05-2020 14:27
Hier dan ook het artikel van de frontpage:

SKODA BELICHT ELEKTRISCHE ENYAQ IV

Skoda brengt begin volgend jaar zijn eerste in de basis als EV ontwikkelde auto op de markt: de Enyaq iV. Van die elektrische Tsjech, die zijn technische MEB-basis deelt met auto's als de Volkswagen ID.3, is nu een fikse portie eerste informatie bekend.

De in het Tsjechische Mladá Boleslav te produceren Enyaq iV wordt de eerste volledig elektrische auto van Skoda die niet is gebaseerd op een model dat het al verkoopt. De elektrische SUV staat op het puur voor elektrische auto's bestemde modulaire MEB-platform, een basis die onder meer door de Volkswagen ID.3 wordt gebruikt. De Enyaq iV meet 4,65 meter in de lengte, is 1,88 meter breed en 1,62 meter hoog. Daarmee is de SUV uiteraard een stuk langer dan de ID.3, die zich tot een lengte van 4,26 meter beperkt. Zetten we een populaire hoogpotige als de Nissan Qashqai naast de Enyaq iV, dan valt op dat de elektrische Tsjech maar liefst 28 centimeter langer is. Een fikse EV dus. De wielbasis is met 2,77 meter echter wél identiek aan die van zijn hatchbackbroer uit Wolfsburg. De bagageruimte bedraagt 585 liter; dat is iets minder dan die van de Octavia Combi (610 liter).

De Enyaq iV komt beschikbaar in diverse versies, waarbij de basisversie simpelweg Enyaq iV 50 heet. Deze instapper heeft een lithium-ionaccu aan boord met een netto capaciteit van 52 kWh. Deze basisvariant wordt aangedreven door één 148 pk sterke elektromotor die zijn krachten loslaat op de achterwielen. Volgens Skoda is de instapper goed voor een actieradius van 340 WLTP-kilometers. Een stap daarboven staat de Enyaq iV 60. Deze achterwielaandrijver heeft een 58 kWh groot accupakket in zijn bodem en beschikt over een 179 pk sterke elektromotor. Reken op een WLTP-actieradius van 390 kilometer. Hoger op de ladder staat de eveneens achterwielaangedreven Enyaq iV 80, de uitvoering met een 77 kWh accupakket. Deze 204 pk sterke versie moet volgens Skoda goed zijn voor een actieradius van 500 kilometer. Dan zijn er nog twee vierwielaangedreven versies die allebei over het 77 kWh grote accupakket beschikken: de 80X en de RS. De 80X is dankzij twee elektromotoren in totaal 265 pk sterk, terwijl de RS-versie het tot 306 pk schopt. Die RS-versie is in staat om in 6,2 tellen naar een snelheid van 100 km/h te sprinten en heeft een topsnelheid van 180 km/h. Beide vierwielaangedreven versies hebben een actieradius van 460 kilometer. Skoda belooft een maximum trekgewicht van 1.200 kilo voor de RS-uitvoering.

Niet alleen valt er qua verschillende versies een boel te kiezen, ook wat laadmogelijkheden betreft heb je keuze genoeg. De Enyaq iV kan namelijk overweg met een 2,3kW-lader, maar accepteert ook een 11kW-lader en een 125kW-snellader.

Skoda slingert de productie van de Enyaq iV eind dit jaar aan in zijn hoofdfabriek in het Mladá Boleslav. Begin volgend jaar komt de auto op de markt. Uiteraard heeft Skoda een speciale introductie-uitvoering bedacht: de Founder's Edition. Informatie over deze tot 1.895 stuks gelimiteerde uitvoering volgt later.

07-05-2020 15:49
Als ik even mijn aversie jegens het bouwdoos-design van de VW-groepmerken laat varen heeft Skoda hiermee wel een winnaar in handen. De specificaties zijn erg mooi; de concurrentie heeft hier nog niet van terug. Praktisch, redelijk uiterlijk (typisch elektrische auto), geschikt als zaken- en gezinsauto en vast ook redelijke prijzen.

Hoop stiekem dat de (gevestigde) concurrentie op tijd goede concurrenten in huis heeft, anders wordt het allemaal wel erg veel Volkswagen-groep wat de klok slaat, met daarnaast Hyundai-Kia dat volgend jaar met nieuwe elektrische auto's komt en de Renault Morphoz en Nissan Ariya (als die komt). Ford heeft de Mustang Mach-E en krijgt een eigen versie van de ID.4/Enyaq. Wat PSA nu levert vind ik niet indrukwekkend, de prijzen zijn veel te hoog. Als de gevestigde orde uit Europa, de VS, Japan en Zuid-Korea zijn huiswerk niet goed doet, hebben de Chinezen kans om hier een behoorlijk groot deel van de markt te veroveren.
11-05-2020 11:49
Impressie van - uiteraard - Kolesa.ru:

Bron: [www.kolesa.ru]
11-05-2020 11:55
eye popping smiley
Ik hoop dat Skoda nog ergens een manier vindt om dit er wat aantrekkelijker uit te laten komen.
Want hier is zelfs een Model X mooi bij.tongue sticking out smiley
11-05-2020 13:23
In mijn beleving oogt ie minder ouderwets en veel sportiever dan op deze impressie. Ook de verhoudingen kloppen niet helemaal, lijkt het.
11-05-2020 23:38
Nog een Autobild-impressie, vermoedelijk van de Enyaq RS, lijkt die er meer op?

11-05-2020 23:48
Iets meer, maar het echt oogt nog iets lager, wat breder en gestrekter zeg maar. Het zit echt tussen een Kodiaq en Superb in.
13-05-2020 09:41
Deze impressie van Schulte zit er aardig dicht bij:

Alleen de daklijn loopt verder door, net als bij de Octavia en Superb.
De carrosserie loopt voor en achter de wielen echt zo laag door, dat viel me heel erg op. Hij blijft dus vrij dicht bij die concept.

Men gaf aan dat het de productieversie was, maar als ik dat groene exemplaar zie dan was het exemplaar wat wij gezien hebben toch iets sportiever en minder doorsnee.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2020 09:43 door Barri.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.