Renault Trafic facelift (2020)

Gepost door Rutger DC 
De tweede generatie Renault Trafic werd in 2014 gepresenteerd. Recent werd de Trafic al verbeterd, met nieuwe motoren, veiligheidssystemen en een modernere indeling van de koplampen. Een echte facelift volgt komend jaar, waarbij de auto een front krijgt die meer past bij de recent vernieuwde Master en personenauto's van Renault. Renault heeft een beetje pech, want men kan de kosten niet meer deels verhalen op Opel/Vauxhall, dat door PSA is overgenomen. De kosten verhalen op Fiat gaat ook al niet meer, want PSA en FCA gaan fuseren en Fiat zal dus ook (weer) overstappen op de medium bestelauto's van PSA. Alleen partner Nissan blijft over. Wel krijgt Mitsubishi een eigen versie van de Trafic/NV300, maar die is waarschijnlijk exclusief voor de Australische markt bedoeld en zal dus in uiterst bescheiden aantallen gebouwd gaan worden.

Bron: Wipo / [worldscoop.forumpro.fr]
De neus en overhang voor zijn wel enorm lang geworden. Dat ziet er helaas niet uit.
Er is toch recent al een facelift geweest?
Waarom moeten bestelbussen zo'n lange en hoge neus krijgen? De motor zit laag en ver naar achter. Daar is geen neus voor nodig. Voor blinde voetgangers kun je 10cm extra ruimte toevoegen. Maar dat verklaart niet de enorm lange en hoge neus. Het gaat helemaal de verkeerde kant op qua auto's.
Het lijkt mij dat het toch "gewoon" te maken heeft met het vergroten van kreukelzone.
GT 1973
Waarom moeten bestelbussen zo'n lange en hoge neus krijgen? De motor zit laag en ver naar achter. Daar is geen neus voor nodig. Voor blinde voetgangers kun je 10cm extra ruimte toevoegen. Maar dat verklaart niet de enorm lange en hoge neus. Het gaat helemaal de verkeerde kant op qua auto's.

Als 'ie niet nodig was, had 'ie er ook niet gezeten... Soms zijn dingen complexer dan je zelf weet of kan inschattenwinking smiley
Hoe complex kan kreukelzone zijn? De huidige Trafic voldoet aan de normen, dus waarom de neus nog langer en hoger maken?
Omdat eisen veranderen, net zoals techniek, klantwensen etc. Niet zo moeilijk te bedenken toch?
Als dit is wat men eist of wilt, dan koopt niemand een bestelbus met zo'n lelijke grote neus. Autofabrikanten moeten creatiever omspringen met de eisen.
Blijkbaar kan dat dus nietwinking smiley
De auto verkoopt prima, dus het lijkt er op dat alleen jij er een auto minder om koopt.
GT 1973
Hoe complex kan kreukelzone zijn? De huidige Trafic voldoet aan de normen, dus waarom de neus nog langer en hoger maken?

De auto stamt uit 2001 en voldoet dus aan de eisen uit 2001. We zijn inmiddels 19 jaar verder.

GT 1973
Als dit is wat men eist of wilt, dan koopt niemand een bestelbus met zo'n lelijke grote neus. Autofabrikanten moeten creatiever omspringen met de eisen.

Ook de nieuwe Transporter krijgt een forsere neus als je de spionagefoto's bekijkt. Je kan ook gewoon accepteren dat nieuwe veiligheidseisen esthetisch minder fraai zijn te verwerken in de basisvorm van een bestelbus.
Overhangen zijn idd niet mals tegenwoordig maar valt me wel op dat bij zulke patenttekeningen het altijd véél meer opvalt dan in het echt.
Curlew
Overhangen zijn idd niet mals tegenwoordig maar valt me wel op dat bij zulke patenttekeningen het altijd véél meer opvalt dan in het echt.

Precies, komt doordat de afrondingen op de 2D renders niet te zien zijn.
Wouter82
GT 1973

De auto stamt uit 2001 en voldoet dus aan de eisen uit 2001. We zijn inmiddels 19 jaar verder.

Stamt de huidige generatie niet uit 2014? Lijkt wel veel op de vorige maar is volgens mij meer dan een facelift.
Inderdaad niet duidelijk. Ik ging (ga) er vanuit dat de onderhuidse structuur hetzelfde is, soort Golf VI. Volgens Wikipedia zijn het wel twee verschillende modellen, de X82 en X83. Maar dat geldt dus ook voor die Golf.
Het veiligheidsniveau van de Trafic (en oude Vivaro, NV300, Talento) is onder de maat, dus ik neem aan dat daar wel flink aan gesleuteld gaat worden.

Euro NCAP-scores
Trafic: 3 sterren; 52% voor inzittenden en 53% voor voetgangers.

V-klasse: 5 sterren; 93% voor inzittenden en 67% voor voetgangers
Traveller (Spacetourer, ProAce Verso, Zafira): 5 sterren; 87% voor inzittenden en 64% voor voetgangers
Transit Custom: 5 sterren; 84% voor inzittenden en 48% voor voetgangers
Transporter (T5): 4 sterren; 79% voor inzittenden en 32% voor voetgangers

Wie wat geeft om de veiligheid van de inzittenden laat de Trafic dus staan, de concurrentie maakt veiligere busjes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-11-2019 23:25 door Rutger DC.
Wouter82
Inderdaad niet duidelijk. Ik ging (ga) er vanuit dat de onderhuidse structuur hetzelfde is, soort Golf VI. Volgens Wikipedia zijn het wel twee verschillende modellen, de X82 en X83. Maar dat geldt dus ook voor die Golf.

Sinds wanneer is Wikipedia een bron?

@Rutger DC: Zou inderdaad wat dat betreft logisch zijn, zeker nu Re navult met de Clio en Captur veiligheid weer hoog in het vaandel heeft staan...
Foie Gras
Sinds wanneer is Wikipedia een bron?

Sinds het gewoon een fatsoenlijke informatiebron is.
Wouter82

Het platform is hetzelfde als het oude model. Zelfs de laadruimte is gelijk gebleven. Alleen de cabine is vernieuwd. Als Renault een nieuw platform had gebruikt, hadden ze de voorwielen ook verder naar voren kunnen plaatsen
Foie Gras
Surenut smiley

[www.uu.nl]

Mijn excuus, ik wist niet dat we hier met wetenschappelijk onderzoek bezig waren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.