DS 8

Gepost door iDS 
DS 8
14-01-2019 11:20
In Franse media duiken de eerste beelden op van het nieuwe topmodel van DS: de DS 8.
Op hetzelfde onderstel als de DS 7 en met op het eerste gezicht dezelfde structuur als de 508L (dus een langere wielbasis als de 508).
Chinese beelden via Worldscoop.fr:

Op de site vind je ook nog een impressie gemaakt door Auto Journal en twee foto's van de ingepakte voor- en achterzijde.
Die vragen echter wel wat extra werk om over te zetten, dus voorlopig enkel de link:
Worldscoop.fr DS Automobiles DS 8
Re: DS 8
14-01-2019 11:26
Oei...in een foute rubriek terechtgekomen...Dit moest onder Scoops natuurlijk. Even zelf melden.
14-01-2019 12:10
Geen probleem, ik heb je topic verplaatst naar Scoops.

CorZa
Moderator Autoweek.nl
14-01-2019 12:37

Denk alleen voor China. Een omgebouwde 508L zitten wij hier niet op te wachten
14-01-2019 15:19
Alleen voor China mag ik hopen. Het silhouet oogt wel erg conventioneel.
15-01-2019 09:01
Inderdaad een erg klassiek silhouet. Maar daarom alleen voor China? Daarom gelukkig geen Citroën! Spijtig genoeg verkopen 'frisse' ideeën in de hogere middenklasse niet. Al die leasers willen ofwel een SUV, stationwagen of klassieke berline. Ik zie rond mij een pak 4-deurs BMWs, Mercedessen en Audi's rondrijden.
Dus er is een markt voor.
De 508L als basis: dat is natuurlijk een manier om de investering draaglijk te maken, het zou me sterk verwonderen als je dat aan het uiteindelijke resultaat zal kunnen afleiden.
De 508L is in Europa niet leverbaar en bovendien vermijdt DS hiermee een van de handicaps van de 508: de beperkte hoofdruimte achterin en ook de beenruimte zal er wel bij varen.
En voor wie liever iets minder klassiek wilt...er is nog steeds een C5-opvolger in aantocht, dacht ik.
15-01-2019 09:20
DS mag er in Europa sowieso wel een tandje bij zetten.
15-01-2019 15:24
@iDS,

Frisse ideeën verkopen vooral niet omdat ze vaak gecombineerd worden met té controversieel design. Maar wie een conventionele sedan zoekt zal ook niet gaan winkelen bij DS, verwacht ik. Juist omdat BMW, Mercedes en Audi die al leveren.
16-01-2019 00:36
O fijn, PSA heeft weer een nieuwe DS voor China in ontwikkeling. Het wordt een grote sedan. Op voorhand de zoveelste kostbare commerciële flop voor PSA China, zegt de pessimist (of realist?) in mij. Overigens strookt de carrosserie niet helemaal met wat er eerder werd beweerd in een AutoExpress-artikel van vorig jaar mei:

Our exclusive images preview the look of the new luxury DS 8 fastback, which is set to arrive in 2020

DS will crown its range with a ‘spectacular’ new flagship, Auto Express can reveal. It will be on sale by 2020 and mark 65 years since the arrival of the original Citroen DS.

The popularity of traditional saloons is in decline – Ford recently decided to stop development of such vehicles in North America – but bosses from the newly formed luxury French brand feel it is imperative that the company has such a flagship model in its range.

Expected to be called the DS 8, the car is set to get a more radical look to help it fight against a struggling market. Speaking to Auto Express at the recent Beijing Motor Show, DS vice-president of product, Eric Apode, confirmed the design of the BMW 5 Series rival has been signed off by company bosses.

“The design is finished and I can tell you the car looks amazing. Since the beginning it was extremely important to have this car in our range,” he said. “But we will never do a copy; DS is something different, something spectacular. With our flagship we will do that.”

It’s understood the marque will shun a traditional three-box saloon silhouette for a design-led fastback, as previewed by our exclusive images.

Design cues taken from the new DS 7 Crossback will appear to continue the family look, while the flagship’s more unconventional rear end will give it a unique selling point in the market.

Apode added: “When we talk about DS, we say we are the only French car maker positioned in the luxury premium sector, that we are unique in this position. Whenever we do a car we don’t start the process by saying we want to copy a car from Mercedes.”

Beneath the skin, the DS 8 will be based on the recently launched Peugeot 508 and use that model’s EMP2 architecture, while conventional 2.0-litre BlueHDi diesels and 1.6-litre PureTech petrols will be offered.

Electrification will play a significant role in the DS 8, with Apode admitting that electrification has become the new definition of luxury.

The plug-in hybrid model will make use of the E-Tense system found in the current DS 7 Crossback. However, unlike with the SUV, it will be front-wheel drive only and feature a more modest power output. An EV range of 40 miles will be achievable.
16-01-2019 10:31
iDS
En voor wie liever iets minder klassiek wilt...er is nog steeds een C5-opvolger in aantocht, dacht ik.

C5 komt in het C+ (C-D) segment zoals ook C5 Aircross tegenhanger is van Peu 3008. Wel op EMP2 maar wielbasis van ik gok 2,75 (iets langer dan huidige 408).
Nieuwe C4 komt namelijk in C entry (B-C) segment en vervang huidige C4 cactus, C Elysee en C4. Komt op CMP. Wielbasis rond 2,65m

De vraag is of er nog een nieuwe C6 komt voor China. Die zou goed op verlengd 508(L) kunnen komen (2,90m wielbasis). Ik gok van niet gezien de verkoopcijfers van de huidige C6.
16-01-2019 10:34
929V6
Alleen voor China mag ik hopen. Het silhouet oogt wel erg conventioneel.

Wij kijken hier niet alleen naar het silhouet (kernconstructrie) van de 508L, maar ook van de nieuwe Insignia.
16-01-2019 11:45
929V6
@iDS,

Frisse ideeën verkopen vooral niet omdat ze vaak gecombineerd worden met té controversieel design. Maar wie een conventionele sedan zoekt zal ook niet gaan winkelen bij DS, verwacht ik. Juist omdat BMW, Mercedes en Audi die al leveren.
...inderdaad kansloze actie want in de wereld verandert nooit iets...nut smiley
Behalve dan dat Audi ook is opgeklommen van een producent van anonieme gezinswagens naar een BMW en Mercedesconcurrent (zet eens een Audi 60 naast een Rekord II of een CX...), Lexus uit het niets is ontstaan en (wereldwijd althans) een ernstige concurrent is voor deze merken.
Ook Volvo, constructeur van 'degelijke' wagens, klopt aan de deur.

PSA is indertijd uit de markt gespeeld omwille van elektrische problemen bij de lancering van hun topmodellen en het feit dat de organisatie ook niet volgde om de klanten van het duurdere segment te bedienen zoals die dat verwachten.

DS Stores zijn ondertussen veel aantrekkelijker dan de gemiddelde Audi of BMW-garage. De wagens kunnen erg luxe aangekleed worden zoals de klant het wilt.
Enkel het modellenaanbod stelt nog niet veel voor en motorisch kan DS ook nog niet volgen. Het gamma evolueert echter en zal zeker voor zeker in Zuideljik Europa een deel van de klanten terugwinnen die omwille van prestige naar de Duitse concurrenten was overgestapt.

Ik vind het dus kortzichtig om dit project op voorhand af te schrijven...Rome is niet op een dag gebouwd (en ook Audi heeft 20 jaren moeten zwoegen om als evenwaardig aan zijn Duitse concurrenten beschouwd te worden).
16-01-2019 12:03

Ik vind het dus kortzichtig om dit project op voorhand af te schrijven...Rome is niet op een dag gebouwd (en ook Audi heeft 20 jaren moeten zwoegen om als evenwaardig aan zijn Duitse concurrenten beschouwd te worden).

Van 117000 verkopen in 2012 naar 53000 in 2018 is gewoon slecht, andere fabrikanten breken records.

Kun je nog zulke aantrekkelijke showrooms stores hebben nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2019 12:04 door Carfanatic.
16-01-2019 13:23
iDS
Behalve dan dat Audi ook is opgeklommen van een producent van anonieme gezinswagens naar een BMW en Mercedesconcurrent (zet eens een Audi 60 naast een Rekord II of een CX...), Lexus uit het niets is ontstaan en (wereldwijd althans) een ernstige concurrent is voor deze merken.
Ook Volvo, constructeur van 'degelijke' wagens, klopt aan de deur.

Zoals je zelf al zegt: tijden veranderen. Om er nu nog tussen te komen als premiummerk, moet je wel van heel goeden huize komen. Lexus begon met een model (de LS 400) dat werkelijk innovatief was, het merk in een klap op de kaart zette en dan nog heeft het merk het niet gemakkelijk in Europa. DS begon daarentegen met een drietal Citroëns in Europa.

In China is de jaarverkoop van DS gedaald van 26.008 in 2014 naar ongeveer 4.000 stuks dit jaar. De speciaal voor China ontworpen 5LS sedan doet ongeveer 40 stuks op maandbasis (schommelt heel erg), de eveneens speciaal voor China ontwikkelde 4S zit rond dezelfde koers, de 5 zit rond de 10 stuks op maandbasis, de speciaal voor China ontwikkelde 6 op 50 stuks per maand. De 7 Crossback, het volumemodel van DS, is er vanaf maart en doet ongeveer 240 stuks per maand. In het laatste geval een slechte prestatie, de overige modellen zijn volkomen kansloos. DS is zogenaamd premium, maar op de 7 na gaat het om modellen met een antiek platform die technisch allang zijn ingehaald door de zogenaamd mindere automerken van PSA, Peugeot en Citroën.

De grote sedans van Peugeot-Citroën dan: de 508 deed in 2017 ongeveer 80 stuks op maandbasis, binnenkort volgt de nieuwe. De Citroën C5 zit op ongeveer 420 p/m, wat niet best is, maar gezien de leeftijd van het model niet eens zo slecht en de C6 op 340 p/m, met een trend naar beneden in het verloop van afgelopen jaar.

Ik zie niet in waarom DS het nu met een grote sedan probeert. Ja, DS heeft wat mij betreft dringend een halo car nodig om het merk op de kaart te zetten, om het identiteit te geven. Nu is het een automerk met de naam van een iconisch model Citroën, maar met een aantal modellen die zowel technologisch als visueel weinig nieuws te bieden hebben. Oké, de E-Tense-uitvoeringen zijn een stap in de goede richting. Maar optisch vind ik de modellen te Duits, te inwisselbaar, ontwerpen die door wat diamantjes en andere kitsch premium moeten zijn. Wat ik graag zou willen zien is een topmodel met lijnenspel in de geest van de DS en CX, volledig elektrisch en met riante actieradius. Daarmee maak je impact, daarmee zet je een automerk op de kaart. Een auto waar de Frans-heid in positieve zin vanaf druipt.

Nu is DS bezig met een strijd die allang gestreden is. DS is niet het enige premiummerk dat strijdt om relevantie, merken als Infiniti en Cadillac hebben het geprobeerd, zelfs met in Europa geproduceerde modellen (Q30/QX30 respectievelijk BLS), maar zijn hard onderuit gegaan. Cadillac moet nu de elektrische auto-innovator van General Motors worden, Infiniti gaat eindelijk profiteren van Nissans expertise van elektrische auto's en komt over enkele jaren met elektrische modellen met actieradius waar de gevestigde orde het niet gemakkelijk mee zal hebben. De gevestigde orde heeft namelijk niet snel gereageerd op de successen van Tesla en daar ligt, of misschien beter gezegd lag, de kans om je als premiummerk op de kaart te zetten.
17-01-2019 09:04
Eigenlijk snap ik sowieso niet dat PSA bestaat. In Noord-Amerika zitten ze niet, in Japan hebben ze geen betekenis, in Australie volgens mij ook niet, in China gaat het al niet eens meer goed. Wat blijft over? (West-)Europa en misschien paar Zuid-Amerikaanse landen? Weet iemand dat?
17-01-2019 10:12
Bird Nerd
Eigenlijk snap ik sowieso niet dat PSA bestaat. In Noord-Amerika zitten ze niet, in Japan hebben ze geen betekenis, in Australie volgens mij ook niet, in China gaat het al niet eens meer goed. Wat blijft over? (West-)Europa en misschien paar Zuid-Amerikaanse landen? Weet iemand dat?

beetje inzet mag best.eye rolling smiley

psa verkopen 2018
27-01-2019 21:37

Zo, even de impressies van de homepage toegevoegd. Ze sluiten dicht aan bij wat de foto's van de mules laten zien en zullen er dus niet ver naast zitten. Omgebouwde 508? Onderhuids alleszins maar daar is op de beelden nauwelijks iets van te merken.
Mooie aanvulling van het PSA-gamma.
28-01-2019 19:08
Het zijn maar impressies. Bovenstaande prototypes (als het mules waren zouden ze niet zo ingepakt zijn) maken toch een heel wat minder dynamische indruk.
28-01-2019 19:52
Blinkers in het bovendeel van de C-stijl? Dat is een coole verwijzing naar het verleden! En nog effectief ook!
30-05-2019 14:30
DS 8 met ter vergelijking de Peugeot 508 L sedan voor China eronder:

Het kost me moeite om nog positief te blijven over de toekomst van DS.
30-05-2019 14:39
MattCurlew
Een omgebouwde 508L zitten wij hier niet op te wachten

Dus toch. Maar dan met een Audi A5 neus met wat meer bling
30-05-2019 17:38
Ik hoop toch echt niet dat dit de DS8 wordt, wat een duf ontwerp, eerst de echte persfoto's maar afwachten..... . Ben benieuwd of AW redacteuren er nog wat over kunnen vermelden want die hebben meen ik de nieuwe DS8 onder embargo al mogen bekijken of collega's van Autobild.
30-05-2019 17:51
Had DS dan gewoon de luxe-uitvoeringen van Citroëns laten blijven, dan was een andere neus en bips nog enigszins recht te praten geweest. Al had PSA zich er zelfs voor een C5-opvolger niet zo makkelijk van af mogen maken.
30-05-2019 20:26
Ik neem aan dat bovenstaande DS 8 ook alleen voor China is. Ik kan me niet voorstellen dat DS in Europa, als hier überhaupt een DS 8 komt, een omgebadgete 508 gaat voeren.
30-05-2019 21:58
Ze kunnen DS beter helemaal in China laten. De Citroën DS3 en DS5 waren nog mooi, maar de kitscherige gebakjes die DS als 'zelfstandig merk' produceert zijn niet bedoeld voor de Europese consument.
30-05-2019 23:07
Vind het best aardig wat ik zie.
03-06-2019 09:55
Enkele impressies die op basis van de scoops zijn gemaakt, tonen toch dat DS er een heel eigen wagen van weet te maken:

Het blijven impressie natuurlijk maar op deze basis zie ik toch een wagen met een eigen karakter en met een meerwaarde voor het model in Europa (waar hij ook zal gevoerd worden).
Immers:
- de 508 is in Europa een liftback, de DS8 een notchback (4-deurs sedan)
- de DS8 wordt op de 508L gebaseerd en zal dus meer ruimte bieden op de achterbank (een van de kritieken op de 508)
- DS gebruikt eigen onderstelafstemmingen en heeft een actieve vering. DS milt daarbij trouwens vooral op comfort terwijl Peugeot het sportievere broertje is.

Het is nog geen C6 maar toch veel meer een wagen waar een Franse president zich in kan laten zien dan de DS7 of een 508.

Daarnaast is DS Automobiles nog steeds een merk dat in zijn kinderschoenen staat. De groei gaat blijkbaar moeilijker dan voorzien (waren er geen 6 modellen beloofd tegen einde 2020? We zitten nog maar aan nummer drie...). Presentatie van deze wagen wordt trouwens voor dit najaar gepland.
03-06-2019 10:44
Hahaha ik dacht even dat "straatos" die impressies plaatste. Duidelijk gebaseerd op de Tesla Model S en het productiemodel is beduidend minder sierlijk en heeft sowieso andere lijnen en raamlijn. Je ZIET zelfs de algemene lijnen op de afbeeldingen die DC plaatste. Hans Anders is vandaag misschien wel open winking smiley
03-06-2019 10:59
DS zou het meer luxe en vooral eigenzinniger merk van PSA moeten zijn. Dit is toch niets bijzonders en voor mij overbodig. Trek DS en Citroen maar weer samen en maak echte aparte auto's, dat is de reden van bestaan van Citroen. Het zal nooit een massamerk worden en ook niet super premium.
03-06-2019 12:41
MattCurlew
Hahaha ik dacht even dat "straatos" die impressies plaatste. Duidelijk gebaseerd op de Tesla Model S en het productiemodel is beduidend minder sierlijk en heeft sowieso andere lijnen en raamlijn. Je ZIET zelfs de algemene lijnen op de afbeeldingen die DC plaatste. Hans Anders is vandaag misschien wel open winking smiley

Tja Matt,

ik heb er even foto's van een Model S naastgelegd en geen gelijke plooien van het koetswerk gevonden. Ook de daklijn is verschillend (afgevlakt bij de impressies, een vloeiende curve bij de Model S. Zelfs de vlakliggende deurkrukken zijn verschillend. Ik neem je graag mee naar Hans Anders :-)
Het derde zijruitje lijkt inderdaad niet voor te komen op de gecamoufleerde wagens maar tegelijkertijd is er niets wat erop wijst dat de Chinese tekeningen ook niet een of andere impressie zijn: de vorm van het radiatorrooster onderaan lijkt ook helemaal niet op de foto's terug te komen...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.