Suzuki Baleno facelift (2019)

Gepost door Rutger DC 
Suzuki zal meer van de Baleno hebben verwacht. In 2016 begon het model met een al niet bijster sterke 0,30% marktaandeel, het jaar erop daalde dat naar 0,26% en dit jaar halveerde dat naar 0,14%. Vooral de komst van de laatste Swift met dezelfde techniek als de Baleno lijkt de ruimste van de twee B-segment hatchbacks te hebben genekt. Waar de Baleno uit India komt, wordt de Swift voor de Europese markt in Hongarije gebouwd, dus het lijkt logisch dat Suzuki het accent legt op de Swift. Suzuki geloofde oorspronkelijk in een twee-modellen-per-segment politiek, maar er zijn geluiden dat de Japanse autofabrikant daarop teruggekomen is. Het zou kunnen betekenen dat van de Celerio-Ignis, Swift-Baleno en Vitara-S-Cross de minst succesvolle modellen in Europa worden gesaneerd, dat betekent dus dat de Celerio, Baleno en S-Cross in dat geval verdwijnen. Maar goed, voorlopig is er niets officieels over naar buiten gekomen. In ieder geval is het door de sterke vraag in India een zekerheid dat er opvolgers van de Celerio en Baleno komen, de S-Cross doet het daar minder goed.

Maar goed, lijdend voorwerp is hier de Baleno. Het is een auto die veel binnenruimte biedt navenant de buitenmaten en voorzien is van moderne motoren, bovendien is Suzuki kampioen gewicht besparen. Het belangrijkste minpunt is vermoedelijk het ouderwetse, goedkoop ogende dashboard. In Europa waren het er slechts 14.521 in 2016, 18.518 in 2017 en in 2018 zal dat aantal weer behoorlijk zijn gedaald. De Swift zat in 2017 op 38.576 stuks en dat zal dit jaar op minimaal 55.000 stuks uitkomen, wat de verhoudingen aardig weergeeft. In India worden er zomaar ongeveer 220.000 stuks per jaar van verkocht! Daar is nu de vernieuwde Baleno gespot, met een andere grille en voorbumper. De vernieuwde Baleno komt dit jaar op de markt, maar of de auto nog steeds op de boot naar Europa gaat is afwachten.

Bron: [gaadiwaadi.com]

Huidig model:

Oei. Ik vond het front altijd al het minpunt van dit ontwerp, met zo'n gekke bumper wordt het er niet beter op. Had bij deze topictitel ook eigenlijk verwacht dat ze koplampen/grille strakgetrokken zouden hebben, maar helaas.
Weer van die grote lelijke zwarte gaten in de bumper, nee dit vind ik geen verbetering. Mazda laat met de nieuwe 3 zien dat dat ook veel cleaner en mooier kan. Ik ben niet echt gecharmeerd van het model maar puur rationeel gezien lijkt het me een prima auto en een goede kandidaat om over een x-aantal jaar mijn i20 op te volgen, want groter, ruimer en toch lichter en zuiniger. (al schijnt het kwa rijeigenschappen en passieve veiligheid geen hoogvlieger te zijn) Ik denk dat de Baleno hier een stuk succesvoller zou zijn als er een station versie komt.
Corolla, V40 en inderdaad de nieuwe Mazda3 zijn een van de weinige auto's zonder grote gaten naast de grille.
Jammer inderdaad de gaten, kennelijk denken autofabrikanten daar ons een plezier mee te doen, maar volgens mij hebben ze het mis. Het front van de Baleno vind ik overigens best aardig, ik heb meer problemen met de afgeknotte achterzijde. Vanuit deze hoek vind ik het wel een mooie auto, maar in zijn geheel is het niet bepaald een lust voor het oog. Nou ja, welke auto in deze klasse is dat tegenwoordig wel.

Zou jammer zijn als deze niet meer leverbaar zou zijn in de toekomst. Staat wel op mijn shortlist als ik mijn auto ooit ga vervangen.

Bron: [gaadiwaadi.com]

De vernieuwde Baleno zal op 1 februari in de verkoop gaan in India.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close