Lada X-ray Cross (RUS)

Gepost door Pjötr 
Lada X-ray Cross (RUS)
19-07-2018 18:20
In aanloop voor de Moscow International Auto Show (MIAS), die eind augustus plaats vind. Is Lada druk in de weer, en duiken de testwagens steeds vaker op, en nu wordt er ook meer bekend over de X-ray Cross, die dan zijn debuut maakt.

AvtoVAZ , heeft nu de Russische typegoedkeuring voor de Xray Cross binnen, zo meld Newsdrom. En dus kan de productie en de verkoop beginnen, hierdoor is ook meer over de auto bekend.

Hoewel er op de MIAS van 2016 een conecpt car stond, en dus het uiterlijk al redelijk duidelijk lijkt te zijn.
Zo heeft de Cross een andere voorbumper, een carrosseriekit van ongeverfd plastic, wielen met een grotere diameter en een aantal andere kenmerken.

Zoals uit de certificatiedocumenten blijkt, zijn de lengte, breedte en hoogte van het Xray-Cross respectievelijk 4171, 1810 en 1645 mm. Dat wil zeggen, met betrekking tot de standaard uitvoering, namen deze cijfers toe met respectievelijk 6, 46 en 75 mm.
De toename in hoogte wordt niet alleen verklaard door de grotere bodemvrijheid, maar ook door de bagagerails die op het dak van het Xray Cross staat. Ook speciaal aan de Cross zijn schijfremmen achter en wielen met afmeting 215/50 R17.

Andere details worden later bekendgemaakt.

Nog een scoop foto

De concept van 2016

De gewone Xray:

Bron

De concept ziet er goed uit! Mooier in mijn ogen dan de gewone Xray, maar dat kan ook aan de kleur liggen natuurlijk.
Jammer dat niet geprobeerd wordt om deze naar Europa te halen.
Idd jmmr. Ik denk dat er bij een juiste prijsstelling een goede markt zou zijn voor Lada in Nederland, zien er wat mij betreft mooier uit dan Dacia, en die verkopen best goed.
De Renault-alliantie heeft in deze contreien al Dacia, wat het volgens mij naar behoren doet. Indivuele initiatieven daargelaten acht ik de kans klein dat het merk hier via officiele kanalen op de markt komt. Hoe je het ook wendt of keert zou de naam "Lada" bij heel wat autokopers in Nederland nog een lange, lange weg te gaan hebben om in beeld te komen. Hoe guitig ze er tegenwoordig ook uit mogen zien. Het is geprobeerd om de Niva (met hulp van BNN, nota bene) als hippig ding te promoten en ook dat mocht niet baten.
Dacia is het gelukt om in West Europa auto's te verkopen.
En was ook een Oostblok merk ( met oude Renault techniek)
De huidige nieuwe lada modellen zou je ook als datsun gaan verkopen.
Het is vrij dubbel, aan de ene kant is er inderdaad Dacia.
Hoewel budget, zijn die auto's inmiddels duurder dan een Lada. En ook merken die eerder echt budget zijn/waren zijn inmiddels al wat duurder. Dus er denk wel degelijk ruimte voor een goedkopere speler. Dat zou prima vervuld kunnen worden door Lada (naast Chinese merken).

Lada heeft een dubbel imago, rommel volgens sommigen, al dan niet aangesterkt door de pers, maar er is ook een grote groep mensen die Lada zien als kwalitatief goede (of redelijke ) auto's. Dacia, maar ook een merk als Skoda was jarenlang ook "meuk" en kijk waar die merken nu zijn, volledig geaccepteerd. Bij beide merken heeft dit niet eens zoveel jaren geduurd. Dus waarom zou Lada het niet kunnen?

Maar het probleem is, Lada exporteert weinig (naar verhouding) van de 100.000 wagens worden er misschien 10000 geëxporteerd. Daar zijn ze overigens mee bezig om dit te vergroten, vele landen die in het verleden Lada voerden en er mee zijn gestopt, pakken dit weer op. ( Chili weet ik toevallig) .
Lada is heel erg sterk bezig om zichzelf weer op de kaart te zetten, de Vesta, de Xray zijn goede, moderne auto's, en Lada is ook heel actief bezig om zich te promoten, op Facebook, instagram zijn ze echt heel actief, niet alleen met dingen delen maar ook te reageren.
En tijdens de aanloop van het WK was er ook een soort promotie-tour van de Vesta Cross. EN dan is er nog Lada GMBH, ofwel de Duitse importeur, die inmiddels ook België voorziet van Lada, en heel actief is, met succes wat de verkopen trekken in Duitsland ook aan.

En dan is er Nederland, in ons land is Lada bijna onverkoopbaar, dat is een ding wat zeker is.
Want op een moment dat je 15.000 euro voor een Vesta betaald, 39.000 voor 4x4 (Niva) moet neerleggen, ja dan koop je een andere auto. Dat is gewoon zo. Dat maakt een Lada geen slechte auto.
Als een Golf die normaal 22.000 euro zou moeten kosten, ineens 50.000 zou moeten kosten, dan koop je ook een andere auto, zonder dat een Golf ineens slecht is.

Wie weet als de motoren ook wat meer van Renault/Dacia komen en de uitstoot lager is, zullen de prijzen in ons land ook zakken en wordt ook onze markt aantrekkelijker.
Pjotr, dank voor de uitgebreide toelichting. Stiekum toch de hoop dat ze tzt deze kant opkomen, vind ze er geslaahd uitzien de nieuwe Lada's.
@dca492: Als Lada deze kant op komt, ga je er dan ook eentje aanschaffen? Heel veel mensen vonden het zonde dat Saab ter ziele ging, maar reden zelf allemaal tweedehands of exemplaren van die ze al 15 jaar in bezit hadden.

Er moet bij het management voldoende zekerheid zijn dat er een gezonde afzetmarkt is. Van een enkele enthousiasteling blijft bij een budgetmerk de schoorsteen niet roken. Dacia is in haast alle gevallen te koop bij de plaatselijke Renault-dealer, ik zou zo geen stand-alone dealer weten. Tot in de jaren negentig waren er in Eindhoven en Valkenswaard aparte dealers die alleen Lada voerden. Dat is in een straal van 10 kilometer. Die tijden zie ik met het huidige aanbod en het feit dat Renault er een flinke vinger pap heeft, niet snel terugkomen.
Ik zou zo een lada kopen, waarom niet. Gewoon om ook eens wat anders te proberen. Zoals wij nu Lexus rijden en een meer mainstream Citroën C3. Dit is geen merk voor stand alone dealers mochten ze terug komen maar voor al wat grotere dealers die merk erbij kunnen nemen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close