Renault Arkana

Gepost door Bird Nerd 
Renault Arkana
27-06-2018 22:37

Waarschijnlijk dus die nieuwe auto die in Rusland zal worden getoond:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2018 12:17 door Bird Nerd.
Nee he, gaat Renault nou ook al aan de vierdeurscoupecrossoverdingesgevalsad smiley
Getver. Maar "de consument" schreeuwt erom, blijkbaar.
--

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2018 12:51 door MBdoubleyou.
Heel slim van Renault. Auto ziet er qua proporties zeker niet slecht uit. Kan wel eens verrassend goed uitpakken.

Dit model gaat eerst naar Rusland en China volgens AutoExpress link. Lijkt me dan weer niet zo slim. De Captur verkoopt nog steeds als een dolle dus in dit segment nu met een coupé komen lijkt me het juiste moment.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-06-2018 20:04 door MBdoubleyou.
Nico GTR
Hoezo coupe?

Ik dacht deze terechte bemerking even te ondersteunen met de correcte definitie van een coupé, om dan vast te stellen dat de Nederlandstalige versie van Wikipedia ook al vergiftigd is:

Een coupé is een aan de achterzijde naar beneden aflopende sportieve carrosserievorm voor een auto waarbij het bestuurdersgedeelte/passagiersgedeelte slechts door 2 of 3 portieren te betreden is: twee portieren indien de coupé gemaakt is op de basis van een sedan, drie portieren als de coupé gebaseerd is op een hatchback. Een coupé met een inklapbaar stalen dak wordt coupé-cabriolet genoemd. Heeft de auto de vorm van een coupé met 4 portieren, dan is het een 4-deurscoupé.

In de klassieke zin is een coupé een auto waarvan meestal de B-zuil min of meer ontbreekt (slechts één raamstijl) en waarvan de C-zuil zonder knik afloopt in de achterkant. In principe heeft een klassieke coupé dus geen "kont" waar de achterbak zit. Een goed voorbeeld hiervan is de hier afgebeelde Bentley. Echter, moderne coupés als de Mercedes-Benz CLS hebben wel een (kleine) kont. De CLS zou vroeger als een GT gezien zijn.

Als de coupé van een achterbank voorzien is, heeft deze een zeer beperkte ruimte. In dit geval wordt er weleens gesproken van 2+2 (twee volwassenen, twee kinderen).

Ik heb nog niet uitgezocht welke naieve ziel zich heeft laten leiden door zijn beperkte kennis en marketingpraat. Gelukkig is de Engelstalige versie nog niet in slaap gewiegd:
Wikipedia
A coupé — also known as coupe — is a car with a fixed-roof body style usually with two doors, however some four-door cars have been marketed as four door coupés or quad coupés due to their coupé-like roofline at the rear.

The term coupé was first applied to horse-drawn carriages for two passengers without rear-facing seats

Net als die Duitse monsters op wielen heeft dit dus niks met een coupé te maken maar is gewoon een hoog op zijn poten geplaatste hatchback.
Tja da's het nadeel van die inteeltmodellen. Je hebt zogenaamd de voordelen van meerdere segmenten, maar in de praktijk is het van alles niks. Vind de 'gewone' Captur best een geslaagd model (kan sowieso de huidige lijn van Renault wel waarderen over het algemeen), maar vrees hier het ergste. En ik hoop dat dit model standaard met achteruitrijcamera geleverd wordt, zicht naar achteren zal hier nog beroerder zijn dan de gewone Captur. En daar is het al knap beroerd moody smiley

De Renault Arkana wordt eind deze maand in Moskou voorgesteld.
Er wordt nu overal gesproken over een C-segment crossover. Dus het is zeker geen Captur Coupe. Het onderstel zou van de Kaptur zijn, en dat is eigenlijk een Duster. Dan zou Renault dus echt voor een budget C-segment Crossover coupé gaan. Terwijl alle andere merken een coupé juist hoog in de markt zetten. Ik ben erg benieuwd naar de specificaties. En of deze dan ook in een iets meer op Europa afgestemde versie komt (lees mooier afgewerkt en aangepast onderstel). Ik denk nog steeds dat dit een enorm succes zou kunnen worden.

Dit ziet er in ieder geval veelbelovend uit:

Re: Renault Arkana
26-08-2018 20:37
Ik gok nog steeds dat de Arkana op het nieuwe modulaire CMF platform komt te staan. Maar even scherp de feiten:
Zowel de Duster, Kaptur als de Captur staan op huidige Renault Nissan B platform. Het verschil tussen Captur en Duster is de wielbasis en de rest van het onderstel de Duster staat op Nissan (oude) X Trail onderstel.
De Captur staat op Clio onderstel. Is te zien aan de wielbouten (5 voor Duster, 4 voor Captur). De Kaptur heeft verlengde koets van Captur op dezelfde onderstel/bodemgroep van Duster (dus ook 4*4 en 5 wielbouten).
Verder is aangekondigd dat de Dacia’s een andere koers gaan inslaan dan de budget modellen van Renault. Goed kunnen dat we hier het eerste uitgewerkte voorbeeld van zien voor Russische markt. De Arkana heeft zo te zien trommelremmen. Teken van budgetlijn. Maar wel tweede budgetmodel (na Kwid) op nieuwe CMF platform.
We gaan het snel zien...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close