BMW 1-serie 2018/2019

Gepost door Url 
BMW 1-serie 2018/2019
18-04-2017 07:50

[www.motorauthority.com]
[www.autoexpress.co.uk]

Ook al word die Front WD ben ik wel benieuwd. BMW ligt toch dichter bij het hartje dan Audi en Mercedes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2017 07:53 door Url.

Je kunt de huidige 1 Serie mooi of lelijk vinden, feit is wel dat het een bijzondere auto is vanwege achterwielaandrijving en z'n BMW-typische silhouet met lange neus en korte voor-overhang. Daarvan wordt bij de nieuwe 1er dus afscheid genomen, dat wordt een auto die zich qua rijeigenschappen nog nauwelijks zal kunnen onderscheiden van een A-Klasse, Astra of een Golf. Wat mij betreft ontzettend jammer!

Als ik in de markt was voor een 1er dan zou ik er nog snel één bestellen van het huidige model. Wedden dat die in de toekomst (vooral als 140i) nog geroemd gaat worden als één van de fijnst sturende BMW allertijden?
Oh hemel, alweer zo'n Casio horloge voor je neus. Wat een enorme afknapper. Wanneer investeren autofabrikanten, net als Lexus, in echt goede head-up displays.
De klokkenwinkel mag van mij juist heel veel aandacht verdienen. Mooie platen, mooie wijzers. Dat geeft toch gewoon een speciaal gevoel.
BMW will not sell the 1 Series saloon in Europe however nicely you might ask through fear of stealing sales from the more profitable 3 Series saloon. The 1 Series saloon’s UKL underpinnings are shared with the 2 Series Active and Gran Tourer models, as well as the current Mini line-up. So its chassis is a known quantity, as are the purely petrol turbo engines in the range, including the three-cylinder 1.5 in the 148bhp 118i and the four-cylinder 2.0 in the 189bhp 120i and 228bhp 125i we’re testing here.

[www.autocar.co.uk]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-11-2017 16:06 door straatos.
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Oh hemel, alweer zo'n Casio horloge voor je neus. Wat een enorme afknapper. Wanneer investeren autofabrikanten, net als Lexus, in echt goede head-up displays.
De klokkenwinkel mag van mij juist heel veel aandacht verdienen. Mooie platen, mooie wijzers. Dat geeft toch gewoon een speciaal gevoel.

BMW is een van de eersten die de HUD (in fatsoenlijke vorm op quasi al hun modellen introduceerde). Dat betreft overal een "echte", en niet zo een belachelijk plexiglaasje zoals dat in het mainstream-segment gebruikt wordt. Vermits ze dat type voor de 2 reeks A/T, G/T, de X1 en al de MINI's dat type gebruiken, is er spijtig genoeg wel een kans dat het zo een wordt.

Toyota is voorlopig de eerste die een "echte" HUD (op de voorruit) heeft in het mainstream C-segment in hun nieuwe Corolla!
BENZine

Je kunt de huidige 1 Serie mooi of lelijk vinden, feit is wel dat het een bijzondere auto is vanwege achterwielaandrijving en z'n BMW-typische silhouet met lange neus en korte voor-overhang. Daarvan wordt bij de nieuwe 1er dus afscheid genomen, dat wordt een auto die zich qua rijeigenschappen nog nauwelijks zal kunnen onderscheiden van een A-Klasse, Astra of een Golf. Wat mij betreft ontzettend jammer!

Als ik in de markt was voor een 1er dan zou ik er nog snel één bestellen van het huidige model. Wedden dat die in de toekomst (vooral als 140i) nog geroemd gaat worden als één van de fijnst sturende BMW allertijden?

Volledig akkoord, BMW verspeelt het USP van hun 1reeks hiermee, erg jammer!
De marketingbobo's hadden blijkbaar ontdekt dat vele 1-reeks eigenaars niet eens wisten dat hun wagen achterwielaandrijving had. Dus zagen ze hun kans schoon om alles te standardiseren met de MINI-modellen --> schaalvoordeel
Reyner
BENZine

Volledig akkoord, BMW verspeelt het USP van hun 1reeks hiermee, erg jammer!
De marketingbobo's hadden blijkbaar ontdekt dat vele 1-reeks eigenaars niet eens wisten dat hun wagen achterwielaandrijving had. Dus zagen ze hun kans schoon om alles te standardiseren met de MINI-modellen --> schaalvoordeel

Yep, op basis van wat ik nu zie kan ik wel voorspellen dat dit een dertien-in-een-dozijn hatchback in het C-segment wordt met als enig onderscheidend element de opgezwollen nieren in de neus. Zelfs de achterportieren lijken hun karakteristieke vorm kwijt te raken. Het maakt dus qua karakter niet meer uit wat je koopt, het is maar met welk merk je je wilt associëren.
Het wordt inderdaad een nietszeggende auto, veel BMW-typische kenmerken zijn weggepoetst. Zal door z'n FWD wel een veel ruimere auto zijn zodat de 1-Serie eindelijk eens een test kan winnen tegen de Volkswagen Golf, maar het leuke en bijzondere is er geheel vanaf.

Er ligt nu een mooie kans voor Alfa Romeo, als die met een nieuwe Giulietta komen op basis van de Giulia dan kan dat een hele bijzondere rijdersauto worden als enige RWD-er in het C-segment.
Als die er al komt, bij FCA weten de werknemers het pas zeker als ie op de band staat, nachtmerrie voor de leveranciers die aan voorontwikkeling doen!
Ik zeg ook niet dat ie er komt (de wegen van het merk zijn ondoorgrondelijk...), maar Alfa zou zich er wel enorm mee kunnen profileren.
BENZine
Ik zeg ook niet dat ie er komt (de wegen van het merk zijn ondoorgrondelijk...), maar Alfa zou zich er wel enorm mee kunnen profileren.

Ik betwijfel dat. Er is eens een onderzoek geweest (vraag me niet naar een bron) waaruit bleek dat 80% van de 1-serie berijders geen flauw idee heeft welke wielen aangedreven zijn. Dus echte liefhebbers in dat segment zijn qua aantallen niet zo groot. En dan moet deze groep ook nog een Alfa willen. Een echt succes zal dat niet worden denk ik. Belangrijk in dit segment is de marge. En die is op een rwd auto gewoon een stuk lager. En juist die marge kan Alfa goed gebruiken. Het is dus begrijpelijk dat BMW overstapt naar fwd.
Zouden de kosten nog zoveel hoger zijn als het onderstel en veel techniek van de Giulia kan worden gebruikt?

Maar het klopt wel wat je zegt, de meeste mensen weten of begrijpen de verschillen niet. En dan blijven de puristen over, waarvan er op een forum als dit wel de nodige actief zijn, maar waarvan het percentage onder potentiele kopers wellicht maar gering is.
Ik denk dat de FWD BMW 1-serie een leuk hoogwaardig alternatief voor de Ford Focus zou kunnen zijn. Hopelijk net zo goed rijdend en dankzij FWD met een beetje mazzel net zo ruim van binnen als de Ford. Alleen dan chiquer.
Echte puristen zouden wel overstappen naar een Guillietta. En puristen zitten veelal hier dus wordt de fwd 1 serie lacherig ontvangen. Begrijpelijk. Maar de markt an sich lijkt niet op het volk wat hier zit.

Wel een gaaf idee, zo'n Guillietta. Ik vind het silhouet van een 1-serie (en dan straks ook van een Giullietta) erg mooi. Maar ik geloof niet direct dat ie komt.
Ik meen dat op de twee foto's voor de laatste de raamlijn goed te zien, en deze kan me niet echt bekoren. Ook lijken de lichten voor en achter wat te groot te worden.
Hoog X2 gehalte vind ik. Helaas ook die rare 'hofmeisterknik' zoals bij de 3-serie
Ziet er niet verkeerd uit. Ben zeer benieuwd.
Wanneer wordt hij officieel onthuld?
Opel grilletje en -logo's erop en het is de nieuwe Astra. Met Renault logo's is het de nieuwe Megane en ook voor een Kia zou hij moeiteloos door kunnen gaan. Kortom, een nietszeggend model.

Kan nu door de ongetwijfeld lagere productiekosten ook vast wel een stukje lager geprijsd worden dan de oude 1 zodat ie voor een nog groter publiek bereikbaar wordt. Zal dus vast een toppertje worden deze nieuwe 1-Serie, want welke Astra- / Golf- / 308-/ Ceed- etc. -rijder wil er nou niet graag eens in een BMW rijden? Succes gegarandeerd. drinking smiley
Wat mij meteen opvalt is die sterke wigvorm, dat maakt 'm wat mij betreft al meteen heel inwisselbaar.

Benzine
Kan nu door de ongetwijfeld lagere productiekosten ook vast wel een stukje lager geprijsd worden dan de oude 1 zodat ie voor een nog groter publiek bereikbaar wordt.
Denk je? Dat zou wel een unicum zijn volgens mij, zeker in de huidige tijd. Ik denk eerder aan het scenario "Gelijke prijs, hogere marge".

Benzine
Zal dus vast een toppertje worden deze nieuwe 1-Serie, want welke Astra- / Golf- / 308-/ Ceed- etc. -rijder wil er nou niet graag eens in een BMW rijden? Succes gegarandeerd. drinking smiley
Dan moet die BMW wel flink goedkoper worden en heel veel ruimer dan de huidige. De modellen die je noemt excelleren typisch op het aspect value for money. Nou lukt het BMW vast wel om veel rijplezier in een FWD 1-serie te stoppen (een leuker rijgedrag dan de Golf of Ceed moet sowieso niet al te moeilijk zijn), maar als ik de achterbank van een Astra of Golf vergelijk met die van de huidige 1-serie, dan moeten er daar letterlijk en figuurlijk wel flinke stappen gezet worden.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik denk dat deze nieuwe 1-serie het prima zal gaan doen, maar ik denk dat hij eerder klanten zal trekken uit een A3, A-klasse of Mini dan uit één van de typische prijsvechters.
BENZine
Opel grilletje en -logo's erop en het is de nieuwe Astra. Met Renault logo's is het de nieuwe Megane en ook voor een Kia zou hij moeiteloos door kunnen gaan. Kortom, een nietszeggend model.

Kan nu door de ongetwijfeld lagere productiekosten ook vast wel een stukje lager geprijsd worden dan de oude 1 zodat ie voor een nog groter publiek bereikbaar wordt. Zal dus vast een toppertje worden deze nieuwe 1-Serie, want welke Astra- / Golf- / 308-/ Ceed- etc. -rijder wil er nou niet graag eens in een BMW rijden? Succes gegarandeerd. drinking smiley

Eindelijk een BMW voor het plebs Benzine, leuk he smiling smiley
Gilletti

Wanneer wordt hij officieel onthuld?

Ik denk dat dat vóór 7 maart a.s. gebeurt (Autosalon Geneve).
Nieuwe modellen worden nooit goedkoper. Deze BMW zal duurder zijn dan de huidige versie. En zal ondanks de voorwielaandrijving een fijn rijdende auto zijn.. Niemand die de auto normaal gebruikt zal de achterwielaandrijving missen. 80% van de rijders weet niet eens welke wielen er aangedreven worden.

Voorwielaandrijving is algemeen aanvaard, geeft meer binnenruimte in de auto, meer kofferbakruimte, goedkoper te produceren... Dat Alfa terug naar achterwielaandrijving gaat wil nog niet zeggen dat dat model ook succesvol zal zijn.. De nieuwe Giulia zie je immers ook niet al te veel rijden... Door verkeerde beslissingen heeft Alfa/Fiat de boot gemist... Uiteindelijk zullen ze het loodje gaan leggen en zijn we weer een paar merken kwijt...
Over 10 jaar zijn er nog een paar fabrikanten over die alleen maar gerebadgde modelletjes maken die allemaal eenheidsworst zijn..
Jammer
Het voorbeeld dat de auto als onderscheidend product definitief dood is. Afgezien van een paar exoten is het product 'auto' definitief in de categorie 'witgoed' terecht gekomen. Handig, doorgaans tamelijk capabel in het uitvoeren van de taak, maar dat is het dan ook wel. Ik snap echt niet dat fabrikanten nog steeds niet op het idee gekomen zijn om te stoppen met die schijn-concurrentie en niet gewoon met z'n tienen één auto gaan ontwerpen. Verschillende plakplaatjes erop en laat het daar ook bij. Andere suggestie gezien de teruglopende interesse in autofora: dit forum kan misschien een subdomein worden in een forum als Tweakers.
rohar
Niemand die de auto normaal gebruikt zal de achterwielaandrijving missen. 80% van de rijders weet niet eens welke wielen er aangedreven worden.

Eens. Daarom heeft Audi nou die typeplaatjes waar niet meer uit te halen is wat voor motor er onder de kap zit. Ook dit zou ik standaardiseren. Een cijfer voor het vermogen gevolgd door de gestandaardiseerde code die op de pomp staat. Weten mensen meteen welke pomp ze moeten pakken. Specs als het aantal cilinders hoef je niet meer mee te adverteren. Alles zit onder plastic en zie je toch niet zitten en het gros van de mensheid heeft echt geen enkele sjoege meer van techniek. Drie- of zescilinder, het zegt ze geen fluit. Hoef je dus ook niet meer mee te adverteren. Goed dat BMW daar nu het voortouw in neemt door afscheid te nemen van alles wat ze ooit technisch onderscheidend maakte, zoals achterwielaandrijving en zescilinders.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2019 19:34 door s velthuis.
s velthuis
Het voorbeeld dat de auto als onderscheidend product definitief dood is. Afgezien van een paar exoten is het product 'auto' definitief in de categorie 'witgoed' terecht gekomen. Handig, doorgaans tamelijk capabel in het uitvoeren van de taak, maar dat is het dan ook wel. Ik snap echt niet dat fabrikanten nog steeds niet op het idee gekomen zijn om te stoppen met die schijn-concurrentie en niet gewoon met z'n tienen één auto gaan ontwerpen. Verschillende plakplaatjes erop en laat het daar ook bij. Andere suggestie gezien de teruglopende interesse in autofora: dit forum kan misschien een subdomein worden in een forum als Tweakers.

velthuis, je plaat blijft hangen. Werkelijk overal herhaal je dit verhaal. Het voegt ondertussen niets meer toe. Misschien moet je uitwijken naar een wasmachineforum smiling smiley.

On topic: ik ben erg benieuwd naar het interieur. Ik hoop dat het een beetje onderscheidend is tov de 3-serie. Het uiterlijk lijkt wat tam en niet zo origineel te worden maar misschien valt het mee als de laatste camouflage is verwijderd. De pre-facelift versie van de huidige werd zeker niet door iedereen gewaardeerd maar had wel iets eigens. De eerste 1 was ook geen 13 in een dozijn ontwerp. Nummer 3 lijkt een mainstream ontwerp te worden.
Natuurlijk is het jammer dat de achterwielaandrijving verdwijnt. Maar zoals hierboven ook al is gezegd: slecht een klein deel van de huidige 1 serie kopers heeft 'm uitgekozen vanwege die achterwielaandrijving ( en veel kopers hebben er geen idee van) . Als de nieuwe weer een erg strak en leuk sturende auto wordt zullen heel weinig kopers die achterwielaandrijving missen. Het zal het succes van de nieuwe 1 absoluut niet in de weg staan.
MBdoubleyou
s velthuis

velthuis, je plaat blijft hangen. Werkelijk overal herhaal je dit verhaal. Het voegt ondertussen niets meer toe. Misschien moet je uitwijken naar een wasmachineforum smiling smiley.

Het voorbeeld dat de reactie als onderscheidend product definitief dood is. Afgezien van een paar extremen is het product 'reactie' definitief in de categorie 'witgoed' terecht gekomen. Handig, doorgaans tamelijk duidelijk in het uitvoeren van de taak, maar dat is het dan ook wel. Ik snap echt niet dat fora nog steeds niet op het idee gekomen zijn om te stoppen met die schijn-concurrentie en niet gewoon met z'n tienen één reactie gaan schrijven. Verschillende forumnamen erop en laat het daar ook bij. Andere suggestie gezien de teruglopende interesse in autofora: dit forum kan misschien een subdomein worden in een forum als Tweakers.
MBdoubleyou

Het is niet mijn conclusie dat ook dit stuk blik inmiddels gewoon een afgeleide van de kia Ceed en opel astra is en niets, maar dan ook werkelijk niets onderscheidends meer heeft.
Auto's geven tegenwoordig helaas weinig lol meer om inhoudelijk over te discussiëren. Ja, je zou het nog over de zin kunnen hebben van een dubbele uitlaat bij een driecilinder. Mijn plaat blijft niet hangen, er komen keer op keer meer bewijzen bij voor mijn stelling. Ik zou willen dat het anders was.

Het wasmachineforum (cq electronicaforum) is tegenwoordig inderdaad veel interessanter thumbs up. Daarom ook mijn suggestie om dit huishoudelijke blik gewoon als subforum op te nemen in het grotere huishoudelijke en electronicaforum.
Overigens over de term "witgoed" en wasmachine gesproken, waar ik hier een jaartje of 8 geleden om uitgelachen werd. Ook TopGear heeft de term inmiddels ontdekt:

[topgear.nl]

Chris Harris:

In een wereld vol identieke kleine auto’s, waarin het motorvoertuig is gereduceerd tot een stuk rollend witgoed en de manier waarop het rijdt goeddeels is vergeten, word ik simpelweg opgewonden van het feit dat Ford net zoveel tijd heeft besteed aan de rijeigenschappen van de baby-Fiesta als aan die van een GT van een half miljoen euro. Dit is exact hoe meer dingen in het leven zouden moeten worden aangepakt.

Jammer ook dat BMW hiermee z'n laatste serieuze circuitwapen te grabbel heeft gegooid. Waar de circuits jarenlang gedomineerd werden door BMW 3's van diverse pluimage, bestuurd door coureurs van diverse pluimage, is de stroom inmiddels aardig aan het opdrogen. Een tuner hier in de regio die race-, rally- en driftwagens bouwt op basis van BWM's is daarom een paar jaar geleden al overgestapt op de ombouw van BMW's 1. Ook die bron komt dus ten einde. Misschien dat hij nog kan overstappen op Twingo's?
Zit natuurlijk wel kern van waarheid in maar je herhaalt jezelf wel enorm vaak.. We get it now
Bird Nerd
Zit natuurlijk wel kern van waarheid in maar je herhaalt jezelf wel enorm vaak.. We get it now

Zolang ik teleurgesteld wordt door de auto-industrie en de consument, zal ik het blijven herhalen. Zodra er eindelijk een keer weer een fabrikant de ballen heeft om iets anders dan anders op de weg te zetten, zal ik het ook zeggen. De afgelopen jaren is er alleen letterlijk op één auto na niets (!) meer op de markt gekomen waarbij ik iets anders kan zeggen dan 'wasmachine'. Op de Microlino na, maar daar wás mijn reactie ook anders Anderen gebruiken termen als 'mainstream'. Dat kan natuurlijk ook. Dat is exact hetzelfde., alleen een beetje afgezwakt. Ik noem het liever hoe het is.
Ik kijk even in carbase in 2000 en bij Ford ben ik alweer gestopt. Bijna alleen maar auto's zoals een hatchback, sedan of station. Of natuurlijk een MPV-achtige en soms wel een leuke coupe/cabriolet. De één wat leuker gelijnd dan de ander maar dat was het dan wel weer. Men zegt dat wasmachines lang meegaan..
Bird Nerd
Ik kijk even in carbase in 2000 en bij Ford ben ik alweer gestopt. Bijna alleen maar auto's zoals een hatchback, sedan of station. Of natuurlijk een MPV-achtige en soms wel een leuke coupe/cabriolet. De één wat leuker gelijnd dan de ander maar dat was het dan wel weer. Men zegt dat wasmachines lang meegaan..

Wat wil je hiermee zeggen? Een fabrikant als Ford had in die tijd de Cougar (V6), de Puma en de Streetka en had net de ballen gehad om met het newedge design te komen op de Focus. De Astra, Golf, Megane en Focus van dat jaar hield je op een kilometer afstand uit elkaar, van 3 van de 4 was er bovendien ook een cabrio-versie te krijgen. In het jaar 2000 kon je van zo'n beetje iedere fabrikant nog een betaalbare coupe of cabrio krijgen, om eens wat te noemen. Auto's zoals de Z3 en Z3 Coupe (die sportschoen), de Coupe Fiat, de Prelude, de MG F, de MR2 en die haalde je écht niet door elkaar. Daarvoor hoefde je geen studie te maken of het chroomstripje nou naar boven of naar beneden liep. Auto's ook waar de term 'witgoed' nooit op van toepassing is geweest en ook nooit op van toepassing zal zijn.
Nou ben ik niet gelijk een fan van de MB-UX schermen in de A-Klasse, maar ik vind het toch een stuk moderner dan wat BMW doet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close