Audi A1 (City Carver @ pag. 2)

Gepost door D-C 
Seat (Ibiza) en Volkswagen (Polo) werken hard aan de nieuwe generatie B-segment hatchbacks gebaseerd op het MQB-platform. Als luxemerk kan Audi niet achterblijven op de oude basis om te voorkomen dat de auto net als de Q3 momenteel op bijna alle fronten door de minder dure concurrenten in eigen huis wordt afgetroefd. Bovendien is de auto al zes jaar oud, dus is de huidige A1 toch al in de herfst van zijn carrière. Op motorengebied zal de kleine Audi de nieuwste motoren van de VAG-groep krijgen, dus dat zijn 1.0 TSI en 1.5 TSI benzinemotoren en 1.5 TDI diesels. Daarnaast keert de S1 uiteraard ook terug. Volgens geruchten verdwijnt de driedeurs mogelijk, zodat alleen de Sportback overblijft.

Meer foto's: [paultan.org]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-10-2018 12:49 door D-C.
Re: Audi A1 II (2018)
03-01-2017 11:59
Niet spannend, wel netjes.
Twee dingen: wat mij leuk lijkt is als de achterlichten naar elkaar doorlopen met een reflectorstrip. Kunnen ze weer hip maken! Zal vast niet zo zijn, maar ik dacht eraan toen ik die gekke kentekenplaatuitsparing zag.
En opvallend dat ook hier de 3-deurs eruit gaat, want dat was waar het model mee begon. En ik moet zeggen dat die er ook evenwichtiger uit zag.
04-01-2017 13:17
Sommige auto's kloppen gewoon (bij VAG de Polo A3 en sedan) en sommigen kloppen niet (VAG: A1, Passat CC).

Zo te zien blijft dit een een auto met maar heel weinig redenen om tot aanschaf over te gaan.
04-01-2017 13:27
Dacht dat de A1 wel steeds goed verkocht werd. Maar ben benieuwd of er meteen wat ontwerpfoutjes worden veranderd. Afgezien van dat laatste zijn wij wel goed te spreken over onze A1.
04-01-2017 15:13
Heb je wat voorbeelden Meeuw?
04-01-2017 16:03
Barri

Ja:
Heel erg knullig plastic tankklepje (is al na 1-2 jaar vervangen en kort geleden was het sluitmechanisme stuk).
Vreemde gleuf tussen motorkap en voorschermen. Daar moet je (aan de zijkanten) steeds de bladeren uit peuteren.
Onderranden achter glas van de koplampen houden vuil vast. Is nauwelijks er tussenuit te krijgen, is maar een dun randje (merk je alleen op een auto met lichte lakkleur).
Achter de achterklep (binnenin) zit een tweede set achterlichten. Ook daar komt moeilijk te verwijderen vuil achter de randen van het glas.
Geen hoogteverstelling veiligheidsgordels.

Maar verder is het een prima rijdend autootje (wel wat hard geveerd in de Ambitionuitvoering).
04-01-2017 17:22
Meeuw
Barri

Ja:
Heel erg knullig plastic tankklepje (is al na 1-2 jaar vervangen en kort geleden was het sluitmechanisme stuk).
Vreemde gleuf tussen motorkap en voorschermen. Daar moet je (aan de zijkanten) steeds de bladeren uit peuteren.
Onderranden achter glas van de koplampen houden vuil vast. Is nauwelijks er tussenuit te krijgen, is maar een dun randje (merk je alleen op een auto met lichte lakkleur).
Achter de achterklep (binnenin) zit een tweede set achterlichten. Ook daar komt moeilijk te verwijderen vuil achter de randen van het glas.
Geen hoogteverstelling veiligheidsgordels.

Maar verder is het een prima rijdend autootje (wel wat hard geveerd in de Ambitionuitvoering).

De gordels zijn in de sportback wel verstelbaar en het tankklepje werkt bij mij zo als het(volgens mij) hoort. Modificatie? Vuil onder de koplampranden heb ik geen last van(ik heb een S-line bumper die misschien iets strakker zit). Achterlichten wel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-01-2017 17:39 door zeebra.
04-01-2017 17:34
BasZ
Sommige auto's kloppen gewoon (bij VAG de Polo A3 en sedan) en sommigen kloppen niet (VAG: A1, Passat CC).

Zo te zien blijft dit een een auto met maar heel weinig redenen om tot aanschaf over te gaan.
Dat is jouw smaak. Ik vind dan de A1 weer leuker dan de A3. De A1 is een fastback waarbij vorm voor functie gaat. De A3 is veel zakelijker vormgegeven. De sportback is net een kleine station.
De A1 heeft veel details die de auto net even wat leuker maken dan gemiddeld: De motorkap die over de voorschermen loopt en waarbij de naad overgaat in een vouw op de zijkant(zie A4) De verwarmingsknoppen van de R8, de vormgeving van de portieren en de deurhandels van de TT. En, niet te vergeten: de achterklep die de volledige achterzijde bedekt met de extra achterlichten als deze opengaat.
Dat heeft de A3 allemaal niet.
Jammer overigens dat de nieuwe A1 die leuke details juist lijkt te verliezen en meer een mini A3 wordt(voor zover ik dat nu kan beoordelen)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-01-2017 17:36 door zeebra.
Nou, het is nog gecamoufleerd, maar het lijkt er op dat het Audi gelukkig gelukt is om het laatste model met nog een beetje eigen identiteit ook te veranderen in slap-grijze-muis-A2345678-aftreksel-nummer-zoveel. Respect, het lijkt ze weer te lukken. En het gemiddelde koopgedrag een beetje inschattende zal het daarmee wel weer een verkooptopper worden. Want grijs houden we wel van.
s velthuis
Nou, het is nog gecamoufleerd, maar het lijkt er op dat het Audi gelukkig gelukt is om het laatste model met nog een beetje eigen identiteit ook te veranderen in slap-grijze-muis-A2345678-aftreksel-nummer-zoveel. Respect, het lijkt ze weer te lukken.

Gek genoeg heeft Audi toch verkondigd dat de modellen opvallender/onderscheidender moesten worden. Om die reden was de Q7 toch nog vrij laat in het proces terug naar de tekentafel gestuurd?

s velthuis
En het gemiddelde koopgedrag een beetje inschattende zal het daarmee wel weer een verkooptopper worden. Want grijs houden we wel van.

Volgens mij valt dat wel mee. De nieuwe A4 doet het nog altijd slechter dan de oudere C en 3, de A6 lijkt ook uitgespeeld (nieuwe is onderweg) en de Q2 kende volgens mij ook geen bliksemstart. TT zie ik ook erg weinig.
04-01-2017 22:24
Wouter82
s velthuis
Nou, het is nog gecamoufleerd, maar het lijkt er op dat het Audi gelukkig gelukt is om het laatste model met nog een beetje eigen identiteit ook te veranderen in slap-grijze-muis-A2345678-aftreksel-nummer-zoveel. Respect, het lijkt ze weer te lukken.

Gek genoeg heeft Audi toch verkondigd dat de modellen opvallender/onderscheidender moesten worden. Om die reden was de Q7 toch nog vrij laat in het proces terug naar de tekentafel gestuurd?

s velthuis
En het gemiddelde koopgedrag een beetje inschattende zal het daarmee wel weer een verkooptopper worden. Want grijs houden we wel van.

Volgens mij valt dat wel mee. De nieuwe A4 doet het nog altijd slechter dan de oudere C en 3, de A6 lijkt ook uitgespeeld (nieuwe is onderweg) en de Q2 kende volgens mij ook geen bliksemstart. TT zie ik ook erg weinig.

Je kan het ook van de andere kant bekijken: De A3 is nog steeds enorm succesvol en niet aan te slepen. A- Klasse en 1-serie verkopen veel minder.
De A1 wordt ook nog steeds goed verkocht inmiddels rijden er daar al ruim 15.000 van. En de Q7 is een enorme verkooptopper in 2016. Daar kan de X5 niet aan tippen.
Eén kritiekpunt moet Audi in de nieuwe generatie A1 aanpakken: de ruimte op de achterbank. Die is in de huidige generatie zo krap dat je je afvraagt waarom ze van deze A1 eigenlijk een vijfdeurs versie hebben gemaakt.

Krap instappen om vervolgens je benen in de nek te moeten leggen? De huidige A1 is voor mij teveel een auto voor kopers die een Audi willen rijden maar het eigenlijk niet kunnen betalen. Er zijn genoeg auto's die meer bieden (comfort, vooral ruimte, sterkere motoriseringen) tegen een gelijke of zelfs lagere prijs.
04-01-2017 23:02
verlichting2
Eén kritiekpunt moet Audi in de nieuwe generatie A1 aanpakken: de ruimte op de achterbank. Die is in de huidige generatie zo krap dat je je afvraagt waarom ze van deze A1 eigenlijk een vijfdeurs versie hebben gemaakt.

Krap instappen om vervolgens je benen in de nek te moeten leggen? De huidige A1 is voor mij teveel een auto voor kopers die een Audi willen rijden maar het eigenlijk niet kunnen betalen. Er zijn genoeg auto's die meer bieden (comfort, vooral ruimte, sterkere motoriseringen) tegen een gelijke of zelfs lagere prijs.
De A1 is niet bedoelt als ruimtewagen. Het is een Fastback vergelijkbaar met de A5 sportback. Het daarbij helemaal niet om de ruimte op de achterbank. Er zijn zat mensen die daar nooit iemand vervoeren. En sterkere motorisering? Die is niet verkrijgbaar in het B-segment. Met een S1 kan je het snelle auto's knap lastig maken. Comfort is prima met de standaard vering evenals de ruimte voorin.
Een Audi is niet bedoelt als goedkope aanbieding. Ga je voor de prijs(zoals jij: veel voor weinig) dan kom je niet bij dit merk uit. Er zijn weinig auto's die een dergelijke afwerking combineren met deze afmetingen. Alleen Mini komt in de buurt.
O jee, het Audi promotie team draait weer overuren.
04-01-2017 23:29
s velthuis

Ik dacht, ik reageer lekker niet, maar ehhhh....

Sorry...
05-01-2017 18:59
s velthuis

Ik wist niet dat jij bij Pon werkte. Dat is nieuw voor mij. Je was wel erg positief over het uiterlijk van de A1. Dat viel wel opsmileys with beer
zeebra
Je kan het ook van de andere kant bekijken: De A3 is nog steeds enorm succesvol en niet aan te slepen. A- Klasse en 1-serie verkopen veel minder.

De A3 wordt dan ook vooral gekocht geleaset vanwege zijn stekker, wat niet leverbaar is op A en 1.
05-01-2017 20:24
Wouter82
zeebra

De A3 wordt dan ook vooral gekocht geleaset vanwege zijn stekker, wat niet leverbaar is op A en 1.
Dat was al zo in 2013. Toen was er nog geen E-tron. En geloof jij dat een BMW-rijder zijn auto in wil ruilen voor een elektrische Audi? Dat zou ik zelfs niet willen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-01-2017 20:26 door zeebra.
06-01-2017 01:41
zeebra
En geloof jij dat een BMW-rijder zijn auto in wil ruilen voor een elektrische Audi? Dat zou ik zelfs niet willen.

Deze ontboezeming betekent dus ontslag op staande voet en honderd stokslagen!
06-01-2017 08:31
Vlgs mij wordt de A3 vooral gekocht omdat de auto met kop en schouder boven de A-klasse en BMW 1-serie uitsteekt.
ab123cd
Vlgs mij wordt de A3 vooral gekocht omdat de auto met kop en schouder boven de A-klasse en BMW 1-serie uitsteekt.

Ach welnee, er steekt nog amper iets boven het maaiveld uit. Fabrikanten houden elkaar allemaal in de gaten en kopiëren dat het een lieve lust is, van elkaar en vooral van zichzelf. En als er al iemand een 'niche' heeft ontdekt, hebben alle anderen dat in no time ook. Allemaal een en dezelfde pot nat, alleen labeltjeslovers willen de 'verschillen' graag zien. Emotioneel zijn er misschien verschillen, rationeel is het allemaal 13 in een dozijn geworden. Wasmachinehandel. Op een paar positieve uitzonderingen na.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2017 10:10 door s velthuis.
06-01-2017 11:54
verlichting2
De huidige A1 is voor mij teveel een auto voor kopers die een Audi willen rijden maar het eigenlijk niet kunnen betalen.
Zo is ie ook bedoeld. Bij mij in de leaseregeling op m'n vorige werk was het Volkswagen of Audi. Dan kan je een kale Golf nemen, of een iets minder kale A1 omdat je Audi wil rijden.

@Meeuw: ik denk dat je die dingetjes bij elk model wel hebt. Ik vraag me soms echt af of er over sommige dingen wel nagedacht is bij het ontwerpen en testen. Zoals bijvoorbeeld water wat over de zijruiten loopt, precies voor de spiegel langs zodat je de spiegel niet meer goed kan zien. Dat komt zó vaak voor, ik snap dat echt niet. En zo zijn er vast veel meer dingen. Er zullen voor het design (en voor de portemonnee van de fabrikant) vast veel concessies worden gedaan.
Is de premium A1 nog steeds zonder airco leverbaar? Daarmee was het een rechtstreekse concurrent voor de toenmalige Logan en de Sandero. De instappers wel te verstaan, de rest was luxer.
^^ Autoweek had een tijdje terug een A1 geconfigureerd met de zwaarste motor en alle mogelijke uitrusting, en airco achterwege gelaten. Toen had je dus een stadsauto van iets van 60 mille zonder airco...

Edit, het was iets langer geleden en iets minder duur:

51.582 euro, wat betekent dat de opties 25.367 euro vertegenwoordigen.
De duurste auto zonder airco?, 23-7-2016

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2017 15:00 door Wouter82.
09-01-2017 20:52
s velthuis
Is de premium A1 nog steeds zonder airco leverbaar? Daarmee was het een rechtstreekse concurrent voor de toenmalige Logan en de Sandero. De instappers wel te verstaan, de rest was luxer.
Er zijn mensen die geen airco willen. Met schuifdak ook eigenlijk bijna niet nodig. Voor elk wat wils.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2017 20:53 door zeebra.
09-01-2017 21:32
zeebra
s velthuis
Er zijn mensen die geen airco willen. Met schuifdak ook eigenlijk bijna niet nodig. Voor elk wat wils.
Totdat de ruiten beslaan.
Triest eigenlijk, elke Nissan Almera had 17 jaar geleden standaard al airco .
Een autofabrikant die zich premium durft te noemen zou geen airco op de optielijst moeten hebben.
Maar een Audi A1 is niets anders dan een opgeleukte VW Polo, dus anderzijds snap ik het ook wel weer
09-01-2017 21:49
zeebra
s velthuis

Lol... Er zijn ook mensen die geen auto willen. Met OV en de fiets ook bijna niet nodig. Zo kennen we er nog wel een paar.
zeebra
s velthuis

Zo kun je alles wel rechtlullen. Een auto zonder airco is tegenwoordig onverkoopbaar. En helemaal in dat segment. Een Dacia komt er als instapper net mee weg, voor een Audi is het absurd.
s velthuis
En helemaal in dat segment. Een Dacia komt er als instapper net mee weg, voor een Audi is het absurd.

Het is een bewuste keuze met neem ik aan als gedachte dat de klant de vrijheid heeft om bepaalde opties wel of niet te kunnen nemen, in plaats van een Comfort-uitvoering met optie a-b-c of de Exclusive met opties a-b-c-d-e. Dat is wel ietsje duurder en dus kan je je een hogere prijs veroorloven. Dat maakt het niet minder belachelijk, zeker op zo'n fancy Polo, maar bijvoorbeeld bij de nieuwe Mercedes E-klasse moet je automatische airco echt nog apart bijkopen, daar kijk je zo over heen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2017 22:44 door Wouter82.
09-01-2017 23:01
[D2]
zeebra
s velthuis
Ruiten beslaan omdat veel merken bezuinigen op hun verwarming/ventilatie. Ze hebben immers airco. We zijn bijna vergeten dat het zonder airco ook kan. Deze Audi bewijst dat, en heeft de airco echt alleen maar nodig om het binnen aangenaam te maken.
zeebra

Ruiten beslaan omdat veel merken bezuinigen op hun verwarming/ventilatie. Ze hebben immers airco. We zijn bijna vergeten dat het zonder airco ook kan. Deze Audi bewijst dat, en heeft de airco echt alleen maar nodig om het binnen aangenaam te maken.

Fantastische auto. Zou eigen Rolls Royce moeten heten.
zeebra
Deze Audi bewijst dat, en heeft de airco echt alleen maar nodig om het binnen aangenaam te maken.

Wat gek dat bijvoorbeeld de Q2, A3 en A4 dat dan niet bewijzen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2017 23:16 door Wouter82.
zeebra
[D2]
zeebra
s velthuis

Ruiten beslaan omdat er vocht in de auto zit (meestal veroorzaakt door natte jas/schoenen e.d.).

Airco werkt meteen na de koude start voor het ontwasemen van de ruiten, verwarming pas als de motor (enigszins) is opgewarmd.

Je merkt het verschil meteen als de temperatuur te laag wordt en de airco door de vorstbeveiliging wordt uitgeshakeld,
het ontwasemen kost veel meer tijd. Tip voor degene die geen airco in de auto willen: koop in plaats daarvan een standkachel ... winking smiley
Oh ja, stuurbekrachtiging is ook onzin: zet er een standaardmaat banden onder en leer jezelf aan niet aan het stuur te draaien als de auto stilstaat.
Blackadder the 5th

Oh ja, stuurbekrachtiging is ook onzin: zet er een standaardmaat banden onder en leer jezelf aan niet aan het stuur te draaien als de auto stilstaat.

Inderdaad! Ik snap niet dat ze bij Audi niet gewoon dit als uitgangspunt hebben genomen, als rechtstreekse concurrent voor de A1:

[nl.wikipedia.org]

Het brengt je droog van A naar B, meer is niet nodig. Al het andere is pure opsmuk.

Edit: O nee, de deluxe variant heeft standaard airco. Is toch luxer dus. Hmm.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2017 08:34 door s velthuis.
Wouter82

De laatste keer dat Audi echt onderscheidend was, is inmiddels al weer 17 jaar geleden.
Dat was bij de ontwikkeling en introductie van de A2.
Dat was ook zo'n beetje de enige keer. Goed, de tweede 100 was onderscheidend met een lage cw-waarde en de eerste A8 met een aluminium koets, het waren verder gewoon doorsnee-sedans.
Blackadder the 5th
Wouter82

De laatste keer dat Audi echt onderscheidend was, is inmiddels al weer 17 jaar geleden.

Die was inderdaad wel echt briljant en ver vooruit qua techniek, ondanks de relatief ouderwetse 1.4. Dat was inderdaad voorsprong door techniek en zeer herkenbaar, ondanks het duidelijke Audi-smoeltje. Zelfs nu, na 17 jaar (alweer?) nog steeds een tijdloze en onderscheidende verschijning op de weg thumbs up. Alleen de vastgeschroefde motorkap vond ik niet zo top.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2017 21:27 door s velthuis.
11-01-2017 18:39
Blackadder the 5th
Wouter82

Ik kan mij toch nog het 48 volts systeem met de elektrische compressor en de stabilisatoren van de SQ7 herinneren. De 4 cylinder met cilinderuitschakeling is ook nog niet lang geleden. En iets verder terug de DSG en de directe injectie. Laatste technieken weliswaar gedeeld met VW maar toch. Of wat dacht je van het digitale dashboard van de TT. Niet uniek maar ze waren daar wel het verste mee.
zeebra
Blackadder the 5th
Wouter82

Ik kan mij toch nog het 48 volts systeem met de elektrische compressor en de stabilisatoren van de SQ7 herinneren. De 4 cylinder met cilinderuitschakeling is ook nog niet lang geleden. En iets verder terug de DSG en de directe injectie. Laatste technieken weliswaar gedeeld met VW maar toch. Of wat dacht je van het digitale dashboard van de TT. Niet uniek maar ze waren daar wel het verste mee.

In de golf 2 zat al een digitaal dashboard, dus inderdaad niet uniek ...

Die "innovaties" hebben in mijn ogen of een hoog gadgetgehalte, of (in het geval van cilinderuitschakeling)
een noodzaak om aan de uitstoot/zuinigheids eisen te voldoen.

De A2 was naar mijn idee een goede poging om het gewicht en de luchtweerstand van de auto te verminderen
zodat het brandstofverbruik zou dalen.
Ook kreeg je door het lagere basisgewicht in combinatie met de indeling van de auto (o.a. verdiepte kofferbodem)
meer mogelijkheid om elektrische aandrijving toe te passen.

Deze ontwikkeling hebben ze bij VAG helaas afgebroken door gebrek aan (toekomst)visie,
en waar Audi stopte is BMW verder gegaan met de I8 en later de I3 ...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2017 19:14 door Blackadder the 5th.
Tja een paar systemen en componenten. Als geheel niet bepaald onderscheidend zoals een A2.
Enkele bewegende beelden van de nieuwe Audi A1

Audi A1 video
Te hopen dat ie wat groter wordt dan het kleintje dat het nu is.
02-03-2018 23:41
Wheel Critic
Te hopen dat ie wat groter wordt dan het kleintje dat het nu is.
Ik vind de huidige A1 voor een B segmenter juist behoorlijk ruim voorin. Door de coupe echte achterkant is er achterin duidelijk minder ruimte. Dat heeft met het ontwerp te maken.
Sommigen spreken dat de A1 nog dit jaar op de markt zou komen, anderen spreken dan weer van 2019...
Wat zou het meest voor de hand liggend zijn ?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-03-2018 16:59 door ScHiZoPhReNi.
25-04-2018 13:12
Het Audi design wordt onrustig en niet beter. Foeilelijk front en ook het zijaanzicht niet mooi met die dikke C-stijl
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close