Honda Civic [hatchback/Type R onderaan]

Gepost door D-C 

Patentschetsen Honda Civic Sedan en Coupé
20 april 2015 | 14:05 | Tekst: Lars Krijgsman

In New York toonde Honda met de Civic Concept een voorproefje van de Civic-toekomst. Vandaag zijn de patentschetsen op internet verschenen.

Geheel uit het niets presenteerde Honda tijdens de New York International Auto Show de Civic Concept, een vooruitblik op de hagelnieuwe (Amerikaanse) Civic die daar al dit jaar op de markt moet verschijnen. Vandaag hebben we dankzij Gizmag de patentschetsen al te pakken.

De tiende generatie Civic wordt meer een 'wereldauto', al blijven er grote verschillen bestaan tussen de Amerikaanse en Europese versies. De in de Verenigde Staten populaire Civic Coupé is hier niet te krijgen, maar vandaag zien we al wel hoe de nieuwe eruit komt te zien.

De sedanversie zou volgens eerdere berichtgeving wél onze kant op komen. De uiteindelijke hatchback - die een meer Europees ontwerp krijgt en in Swindon geproduceerd zal worden - krijgt voor het eerst in jaren ook weer Amerikaanse bodem onder z'n wielen.

De productieversies zien er iets milder uit dan het in New York gepresenteerde studiemodel en met name de sedan ziet er met z'n lange overhangen aan de voor- en achterzijde zo wellicht wat ongemakkelijk uit, maar het is goed mogelijk dat dit op een tastbare auto minder opvalt.

De met elkaar verbonden achterlichtunits lijken de stap naar het productiestadium te overleven en de sedan lijkt zelfs een coupélijn te krijgen, al zijn de achterlichten bij de sedanversie niet met elkaar verbonden. De komende maanden verwachten we meer groot Civic-nieuws.

Bron: [www.autoweek.nl]

Testmule van de hatchback op basis van de Acura ILX: [www.autoweek.nl]

De nieuwe Europese Civic zal dus geen uniek ontwerp meer krijgen, wat niet zo vreemd is aangezien Honda in Europa er niet meer dan 40.000 exemplaren per jaar van weet te slijten. Dat lijkt mij veel te weinig om de ontwikkelingskosten terug te kunnen verdienen. In de tekst staat genoemd dat de Civic sedan weer naar Europa komt, wellicht hoopt Honda hiermee een paar Accord-rijders binnenboord te houden. Ik ben benieuwd of de nieuwe Civic-serie ook weer een Tourer zal bevatten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-10-2015 18:23 door D-C.
Re: Honda Civic
01-06-2015 09:36
Kweetniet, het is dat de tekst het vermeldt, anders had ik gezegd had dit 2 nieuwe Hyundai's waren, vind het namelijk meer op diens design lijken. Prima Hyundais!

Misschien over een paar jaar een 2014 Accord Tourer als opvolger van de V70, of misschien CR-V, verder kan het mij niet zo bekoren wat Honda nu laat zien. Eigenlijk jammer, want ik ben erg te spreken over de Honda's die ik heb gehad, en ook de Honda-dealers.
V70 Classic
Misschien over een paar jaar een 2014 Accord Tourer als opvolger van de V70,

Als het je om de laadruimte te doen is, dan kan ik je die optie ten stelligste afraden...
Anonieme bezoeker
01-06-2015 15:13
Honda probeert duidelijk een nieuw gezicht te krijgen met die nieuwe neus en bijzondere achterlampen maar het geheel overtuigt mij nog niet sad smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-06-2015 15:13 door Markie Markie.
21-08-2015 22:56
Anonieme bezoeker
22-08-2015 00:23

Niets aan veranderen..
22-08-2015 08:03
Hij heeft zo wel een leuk jaren 80 kontje lijkt het... Idd niets aan veranderen thumbs up
22-08-2015 11:37
Dat ziet er inderdaad weer uit zoals een Civic hoort te zijn en die ook een breder publiek zal aanspreken. Met name van de achterkant zeer geslaagd! Hopelijk zit deze impressie dicht bij de werkelijkheid. Sedan is wel heel lelijk.
22-08-2015 11:55
Niet verkeerd, maar voor mij is (en blijft) dit nog steeds de fraaiste Civic ooit:

Anonieme bezoeker
25-08-2015 16:08
25-08-2015 16:12
Mooie gestrekte lijn, veelbelovend!
Anonieme bezoeker
11-09-2015 20:27

Flinke auto geworden. Het heeft wel wat maar vind het ook iets te Amerikaans (maar goed, daar doet ie het sowieso goed)
11-09-2015 21:24
Begrijp ik het dan goed dat dit de opvolger moet zijn van de huidige Civic Hatchback uit Swindon?

Is een veel serieuzere auto geworden. Ziet er goed uit!
11-09-2015 21:46
Opvolger voor je Mazda Kristian?

Maar inderdaad, wel een erg mooi ding zeg! Lijkt haast een klasse groter deze Civic.
11-09-2015 21:53
zonder BMW met Mazda
Dit is de sedan.....

Dat is me bekend, en ik weet hoe de huidige sedan eruit ziet..........

Dit is toch veel minder "dik" en kleiner..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2015 21:54 door Pjötr.
Anonieme bezoeker
11-09-2015 22:03

Dat is me bekend, en ik weet hoe de huidige sedan eruit ziet...........

Blijkbaar niet..

11-09-2015 22:16
Wow, bedankt voor dit wereldschokkende verschil MCW... Ik ben blij dat jij me gewezen hebt dat het huidige model totaal anders is, en dat het door mij geplaatste model ook niet een klein beetje anders is eye rolling smiley

Heerlijk al die haantjes in het nieuwe auto's deel! thumbs down
Anonieme bezoeker
11-09-2015 23:00
Op je kleine pikkie getrapt..?
11-09-2015 23:18
2x heel flauw MCW thumbs down
Anonieme bezoeker
12-09-2015 00:05
Nee hoor, als iemand bijdehand zegt dat ie het huidige model wel kent dan kan ik hem best laten zien wat het huidige model wel is. Dan hoeft ie niet zo jankerig te reageren.
12-09-2015 00:34
Of ik na de Mazda weer voor een Honda zal gaan..... Eerlijk gezegd had ik verwacht dat een Honda toch net wat beter zou moeten zijn als een Mazda. Tot nu heb ik dat nog niet ontdekt en ben ik erg tevreden over Mazda.

Over de Civic, de coupe-achtige daklijn van deze 10e generatie sedan zet me op het verkeerde been. Dit had ook een hatchback/fastback kunnen zijn.
12-09-2015 07:38
Kristian
Of ik na de Mazda weer voor een Honda zal gaan..... Eerlijk gezegd had ik verwacht dat een Honda toch net wat beter zou moeten zijn als een Mazda. Tot nu heb ik dat nog niet ontdekt en ben ik erg tevreden over Mazda.

Over de Civic, de coupe-achtige daklijn van deze 10e generatie sedan zet me op het verkeerde been. Dit had ook een hatchback/fastback kunnen zijn.

Goed om te horen! Ik zat ook te kijken waar de kofferdeksel begon, ben dus niet de enige.

@ MC W

Nee hoor, omdat ik weet dat jij zo'n uitermate irritante forummer bent, die denkt alles (beter) te weten. En die kennis vooral laat merken en zien, wanneer iemand in plaats van de 15e facelift de 14e laat zien.

Je had ook gewoon niets kunnen zeggen, maar nee dat past niet bij het haantjes gedrag wat blijkbaar nodig is in "het nieuwe auto"deel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-09-2015 07:40 door Pjötr.
12-09-2015 08:51
Wat is nou het probleem? MCW laat gewoon het huidige model zien en ineens is dat bijdehand en haantjes gedrag. Komen jullie nooit buten, in de grote boze wereld? Ik vind zijn reactie niet meer dan normaal...
12-09-2015 09:06
Vergeleken met de schetsen / impressies bovenaan deze pagina vind ik hem 100 % meevallen. Inderdaad een imposante auto geworden die wellicht ook de hier niet meer leverbare Accord zou kunnen opvolgen...?
Blijft doodjammer dat de coupé niet komt,
de laatste Civic coupé die er ooit in Europa was, deed het naar mijn gevoel vrij goed (nietwaar MCW, broertje Anton had er zelfs een, al bleek die niet echt ladder-proof winking smiley )
12-09-2015 14:44
Anton had het type tot 95. Ik heb het type daarna gehad, die tot 2001 is geleverd. Zelfs van het model daarna is nog een Coupe geweest die gewoon in NL is geleverd.
Kristian
Anton had het type tot 95. Ik heb het type daarna gehad, die tot 2001 is geleverd. Zelfs van het model daarna is nog een Coupe geweest die gewoon in NL is geleverd.

Een driedeurs is geen coupé tongue sticking out smiley
14-09-2015 21:12
Houden we het wel vriendelijk?

Ivanov
AutoWeek Moderator
17-09-2015 20:17
Deze oude scoops van de hatchback zijn hier nog niet gepost:

meer info en foto's

Lijkt dus een mule te zijn op basis van de ILX met de achterkant van de huidige hatchback:

Het kan dus nog alle kanten op...
Anonieme bezoeker
16-10-2015 13:40
Type R en geen mule meer

Alle pics: [www.carscoops.com]
16-10-2015 14:37
Dit is dus de nieuwe hatchback. Lijkt best een mooie ruime en sportieve auto te gaan worden. Beetje de kant op van een Mazda 3 verwacht ik, alleen dan iets hoekiger.
Het futuristische design waarmee ze in 2006 zijn begonnen is wel verdwenen maar als ik kijk naar de huidige Civic (slecht aftreksel van het prachtige model ervoor) goed dat ze het over een wat andere boeg gaan gooien.

En ondanks dat deze niet exclusief voor Europa wordt ontwikkeld denk ik dat dit model beter zal aanspreken bij het gros van de mensen hier.
16-10-2015 16:31
Ik denk dat het een heel fraaie hatchback wordt, eindelijk weer een mooie Honda. De huidige Civic vind ik persoonlijk niet fraai.
Anonieme bezoeker
16-10-2015 16:36
Hij zal flink op de sedan lijken natuurlijk en daar ben ik niet echt door overtuigd. Ik verwacht hier eerlijk gezegd niet zo heel veel van
16-10-2015 17:51
Het lijkt er op dat de raamlijn en de portieren hetzelfde zijn als die van de sedan. Derde zijruitje lijkt heel iets kleiner maar is mogelijk optisch bedrog vanwege de chromen omlijsting bij de sedan. Mijn inschatting is dat deze hatchback best een fraaie auto gaat worden en veel beter in balans dan de sedan.

SPYSHOTS: HONDA CIVIC

HATCHBACK MET LIFTBACK-LOOKS. In New York konden we begin dit jaar snuffelen aan de Honda Civic hatchback in conceptvorm. Onze spionagefotograaf heeft Honda's nieuwe C-segmenter nu in de buitenlucht gespot. De Civic Hatchback die in het Britse Swindon geproduceerd zal worden, vertoont sterke uiterlijke overeenkomsten met de reeds bekende Coupé en Sedan. Zetten we het model naast de huidige Civic, dan valt op dat de auto nog altijd 'herkenbaar anders' is binnen het C-segment, maar zijn hoge bilpartij inwisselt voor een meer liftback-achtige koets. Ook kunnen we het interieur van Honda's nieuwe trots nu goed bekijken. Het geheel oogt strak en modern en als we de bevindingen van Amerikaanse media mogen geloven, zit het kwalitatief ook zeer snor met het binnenste van de Civic. Fans van het futuristische dubbele dashboard zullen aan de nieuwe Civic geen goede vriend hebben. Onder de kap zal in ieder geval een nieuwe 1,5-liter viercilinder turbomotor komen te liggen. Ook kan er weer gedieseld worden. Liefhebbers van stapels pk's maar vooral bergen rijplezier, zullen op termijn kunnen opteren voor een nieuwe Type-R.
[www.autoweek.nl]
Interieur is in ieder geval 100x beter dan dat schots en scheve van de huidige.
Best een sportieve verschijning die blauwe. Als ie wat groter is als de huidige en een fatsoenlijke zitpositie en een goed motorengamma krijgt hou ik hem als opvolger van de 6 in de peiling.
Kristian
Best een sportieve verschijning die blauwe. Als ie wat groter is als de huidige en een fatsoenlijke zitpositie en een goed motorengamma krijgt hou ik hem als opvolger van de 6 in de peiling.

1.0 VTEC Turbo, 1.5 VTEC Turbo, 2.0 VTEC Turbo (Type R) en 1.6 i-DTEC als het goed is.
Anonieme bezoeker
Re: Honda Civic [hatchback/Type R onderaan]
05-08-2016 14:20
Ik zag ze rijden in Barcelona. Bar slechte shots, wellicht leuk voor de liefhebber.
Honda Civic shots Barcelona
De R lijkt een dubbele uitlaat in het midden te hebben, maar je weet het natuurlijk nooit.
Damn, die blauwe ziet er toch wel erg dik uit. Kan wel eens erg lekker worden. thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close