discussie: over de elektrisch aangedreven stationwagon

Gepost door Hotdog 
Sinds de jaren 60 is de Stationwagon niet meer weg te denken in ons straatbeeld. Gezinnen, mensen met een hond als huisdier, als life style combi of gewoon een lekker praktische wagen, we kunnen eigenlijk niet zonder.

Vanaf eind jaren 90 begon de MPV de positie van de Stationwagon voor een deel over te nemen, wie reed er niet in een busje met 7 stoelen? En wat dacht je van de PC-Hoofd-tracktor? Statussymbool van de zeroes! Maar ook dat tijdperk is nagenoeg voorbij, in het voordeel van een heleboel Cross-overs en bijna-SUV's.

Anno 2020 zie ik een steeds groter groeiend aanbod aan elektrisch aangedreven auto's. Check bijvoorbeeld [ev-database.nl].
Het valt me alleen op dat het vol met Cross-overs en sportieve coupe/sedans is, maar dat er geen Stationwagon te bekennen is. I.m.o. is dat geen goede ontwikkeling aangezien ik vanuit mijn positie gezien er graag een elektrisch aangedreven Stationwagon zou rijden, maar liever meer keuze wil hebben dan alleen een VW ID. Space Vizzion.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-volkswagen-id-space-vizzion/
Deze ID. Space Vizzion is wat Volkswagen een combinatie noemt van een GT en een SUV.
Hmmm, blijkt volgens de tekst dus geen echte station. eye rolling smiley

Dan de discussie: Laten we in gesprek gaan over het nut of de noodzaak van een Stationwagon in het aanbod elektrische auto's.

1. Het gaat in een discussie regelmatig om je mening, dus feiten, bronnen en uitgebreide onderbouwingen zijn minder relevant. Respecteer elkaars mening aub.
2. Rubriek is Stamgasten, dus bier en borrelnootjes toegestaan.
Zoals ik hierboven aangeef: ik ben van mening dat de station simpelweg vergeten wordt door de automerken, muv VW dan..

ergo: Ev-database geeft wel aan dat de Porsche Taycan een SW is, maar Carbase van autoweek vind het een hatchback. Dus die tellen we voor het gemak even niet mee.
Waar zijn stationwagons populair? West-Europa. En verder...? Uh nergens? Waarom zoveel geld pompen is zo'n klein deel van de markt waar ze wel van stations houden? De autowereld is meer dan alleen ons klein landje en een deel van Europa

Net als dat mensen van sommige Japanse merken een stationwagon verwachten. Maar dan denk je niet verder dan alleen jouw wereldje
" probleem " voor ons is dat Nederland 1 van de weinige landen ter wereld is waar de station een populaire vorm is. De meeste landen was de sedan het meest populair of nu de SUV.
Het antwoord is heel simpel, de gemiddelde stationwagon is nauwelijks 150 cm hoog, dit is te laag om in de bodem tussen de wielen voldoende ruimte voor de accu's te hebben en er nog fatsoenlijk in te kunnen zitten. Een verhoogde stationwagon zou kunnen maar dan wordt het al snel een crossover van rond de 155-160 cm hoog.
Eens met bovenstaande commentaren. Veel EV's zijn hoger uit praktische overwegingen, en als je dan toch omhoog gaat kan je er beter een 'hippe' crossover van maken dan een station die alleen in Europa nog een beetje interessant is.

Maar er is hoop: De MG 5 EV komt eraan!
Nut heeft het natuurlijk wel, maar de noodzaak is er niet, er zijn te weinig landen waar ze stations rijden, vooral in Europa maar in Noord-Amerika ook wel maar de vraag neemt af.
Maar EV-database geen gewoon aan dat het eens sedan is, er komt wel een station net zoals die nu ook van de Panamera is.
PHEV station geen optie voor je dagelijkse vervoerspraktijk?
Het is eigenlijk heel eenvoudig, autofabrikanten maken auto's waarvan ze wereldwijd veel verkopen of veel denken te verkopen.
En dan speelt een plaatselijke markt vaak helemaal geen rol, het gaat om de wereldwijde totaal verkoop.
Je ziet dat de SUV trend een beetje verandert naar de crossover. De nieuwe Kuga is meer een crossover dan een SUV bijvoorbeeld. De nieuwe Skoda Enyaq wordt ook een crossover. Eigenlijk heb je dan gewoon een stationwagon maar wel met een iets dikkere bodem om de accu's kwijt te kunnen.
Ik kan het niet meer terug vinden maar heb ergens gelezen dat het aandeel van de Corolla station wereldwijd iets van 3% is terwijl dat in ons land (of heel Europa dat weet ik niet meer zeker) ruim boven de 30 % ligt. Dat zal bij andere merken die wereldwijd opereren niet veel verschillen denk ik.
gaat mijn vraag nog een stapje verder, waar blijven de betaalbare ev's (station ) met trekhaak? wat niet meer in de auto past, past er wel achterspinning smiley sticking its tongue out
Volt
Het antwoord is heel simpel, de gemiddelde stationwagon is nauwelijks 150 cm hoog, dit is te laag om in de bodem tussen de wielen voldoende ruimte voor de accu's te hebben en er nog fatsoenlijk in te kunnen zitten. Een verhoogde stationwagon zou kunnen maar dan wordt het al snel een crossover van rond de 155-160 cm hoog.

Tesla Model S, Roadster, Honda E, ik zie het hoogteprobleem niet direct?
SVF
Ik kan het niet meer terug vinden maar heb ergens gelezen dat het aandeel van de Corolla station wereldwijd iets van 3% is terwijl dat in ons land (of heel Europa dat weet ik niet meer zeker) ruim boven de 30 % ligt. Dat zal bij andere merken die wereldwijd opereren niet veel verschillen denk ik.
Uiteindelijk heeft Toyota er brood in gezien, anders was het model nooit op de markt gekomen (zal vast niet uit liefdadigheidoverwegingen zijn geweest)
Er is dus nog hoop voor de ev-stationwagon smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2020 13:57 door Hotdog.
Piet Paaltjens
Volt

Ik ken weinig auto's uit zijn segment (5, E, A6 etc.) die zo krap zijn als de Model S. Zeker achterin houdt het door de hoge bodem bepaald niet over, zowel voor mijn hoofd als benen (1m80). De opmerking van Volt lijkt me daarom terecht, hoezeer de hele SUV-/crossovertrend mij als liefhebber van het rijden ook tegenstaat, voor een EV is het de meest logische carrosserievorm.
Piet Paaltjens
Volt

Zoals al aangegeven blinkt de Tesla Model S en ook 3 niet uit in ruimte achterin, de Roadster had het accupakket ook achter de stoelen, de Honda E is iets hoger en heeft een kleiner accupakket. Maar met de nieuwe accucellen wordt het wel beter mogelijk om in een lagere auto een behoorlijk accupakket te plaatsen zoals bij de Opel Corsa-e bijvoorbeeld:

Voor een nieuw ontworpen volledig elektrische auto wordt er vaak voor gekozen om in de gehele bodem de accucellen te plaatsen voor een laag zwaartepunt en om een flink accupakket kwijt te kunnen zoals b.v. bij de Jaguar I-Pace:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2020 16:40 door Volt.
Ik heb zelf een Hyundai Ioniq waar gewoon een accupakket onder de bodemplaat hangt (en niet deel van de bodem is) maar wel een laag model hatchback (met vrij grote kofferruimte, goed mogelijk uit te breiden met omgeklapte bank en een grote achterklep). Ik geloof dat de EV versie 1 cm hoger staat dan de gewone Hybride. Met een geoptimaliseerde bodemplaat (geen rekening meer houden met uitlaat bijvoorbeeld) kan die cm makkelijk komen te vervallen. In het interieur is de EV versie zelfs ietsje ruimer dan de Hybride, alhoewel de reservewielruimte voor de EV wel is komen te vervallen.

Oftewel; een lage auto maken als EV is geen probleem; zelfs met veel ruimte. En als het een stationwagon mag zijn met een beetje goede wielbasis is het nog makkelijker.
Alleen, wie koopt er nu een stationcar? Het is nu eenmaal een kleine markt en met een EV zijn schaalvoordelen nog steeds moeilijk te halen. Dan beter elke EV die je maakt in een vorm uitbrengen die wereldwijd de beste aantallen geeft. Die niche's komen ooit nog wel aan bod. Pick-up trucks (USA) zijn al een grotere markt dan stationwagons in Europa.
De Hyundai Ioniq heeft een vrij klein accupakket onder de achterbank, boven de achteras en in de bagageruimte. De Hyundai Kona heeft wel een flink accupakket in de bodem maar is ook een hogere auto:

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Kona Electric

Voor een stationwagon die je (zwaar) wil beladen is het sowieso beter het accupakket tussen de wielen te hebben voor de gewichtsverdeling en een grote lage laadruimte.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 22:11 door Volt.
Ja dat klopt; maar mijn punt is dus dat met een geoptimaliseerde bodemplaat die ruimte onder de auto verder gebruikt kan worden. Er is bij de Ioniq vooraan bij de bodemplaat (op de EV) nog best wat ruimte. Zelfs als ze de uitlaat tunnel die er nu is alleen maar zouden vullen met accu dan kan er al wat weg uit de kofferruimte.

Overigens heeft de facelift Ioniq binnen die beperkte ruimte net zoveel accu capaciteit als de Kona met kleinere accu. En de facelift heeft (aangezien er daarop vloeistofkoeling wordt gebruikt) ook minder ruimte nodig in de kofferbak. Bij mijn versie zit er nog een ventilator en een buizen stelsel voor luchtafzuiging. Wat vreemd genoeg efficienter is (geen problemen met snelladen in de zomer) dan die facelift versie.

Maar zoals door anderen ook al geschetst; PSA lukt het met de Peugeot en de Opel zelfs om een betaalbare oplossing te vinden in een normale hoogte auto. En ook de Up direling heeft een goede oplossing voor de inbouw. Het gaat echt niet om de technische uitdaging maar puur om de investering in tijd en geld die een fabrikant nu eenmaal (eerst) liever inzet voor grotere afzethoeveelheden.

En anders toch maar zelf gaan voor een aangepaste Ioniq in deze stijl:
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.