Het coronavirus: hoe be´nvloedt het jouw dagelijks leven?

Gepost door SVF 
Ik he bewondering voor politici, keihard werken, en je doet het nooit goed.
Ik ken een recent voorbeeld van iemand die haar hele leven gezond heeft gegeten en altijd gezond heeft geleefd (calorieŰn tellen, niet roken, geen drug, alcohol , of wat ook voor uitspattingen.........zo dement als een loden deur......

En inderdaad je bent niet gelijk een zweefteef..........
Hansje58
Ik maak mij wel zorgen over de groeiende wereldbevolking ( en die allemaal te eten geven).

Dat is met stip het werkelijke wereldprobleem nummer 1.
De situatie is nu al zo dat de voedselvoorziening wereldwijd alleen nog kunstmatig op peil gehouden kan worden door stevig gebruik te maken van allerlei moderne teelttechnieken (denk aan bio-industrie, monoculturen, kassenteelt, gebruik kunstmest/bestrijdingsmiddelen), maar al die teelttechnieken gaan wel ten koste van de natuur, het klimaat en moedertje aarde.
Als de voedselvoorziening puur vanuit de natuur/aarde zou moeten komen dan zou er wereldwijd al lang een hongersnood zijn.
De kennis en techniek heeft het in de afgelopen paar honderd jaar allemaal wel mogelijk gemaakt om de productie stevig op te schroeven, maar de prijs die daarvoor betaald moet worden wordt inmiddels ook heel goed zichtbaar in de vorm van een heel stevige wereldwijde klimaatverandering en het massaal afsterven van flora/fauna.
Uiteindelijk zal het probleem zichzelf wel op gaan lossen, maar ik ben bang dat de mensheid met al z'n vooruitstrevende kennis, technieken en consumptiegedrag het wedstrijdje wereldbol opvreten niet gaat winnen.

De kennis en techniek heeft het in de afgelopen paar honderd jaar allemaal wel mogelijk gemaakt om de productie stevig op te schroeven, maar de prijs die daarvoor betaald moet worden wordt inmiddels ook heel goed zichtbaar in de vorm van een heel stevige wereldwijde klimaatverandering en het massaal afsterven van flora/fauna.

En kennis, techniek en wetenschap hebben ervoor gezorgd dat er veel minder mensen dood gaan.
Muddy bandit

Dat is met stip het werkelijke wereldprobleem nummer 1.
De situatie is nu al zo dat de voedselvoorziening wereldwijd alleen nog kunstmatig op peil gehouden kan worden door stevig gebruik te maken van allerlei moderne teelttechnieken (denk aan bio-industrie, monoculturen, kassenteelt, gebruik kunstmest/bestrijdingsmiddelen), maar al die teelttechnieken gaan wel ten koste van de natuur, het klimaat en moedertje aarde.
Als de voedselvoorziening puur vanuit de natuur/aarde zou moeten komen dan zou er wereldwijd al lang een hongersnood zijn.
Uiteindelijk zal het probleem zichzelf wel op gaan lossen, maar ik ben bang dat de mensheid met al z'n vooruitstrevende kennis, technieken en consumptiegedrag het wedstrijdje wereldbol opvreten niet gaat winnen.

We helpen inderdaad met zijn allen de wereld naar de kloten...........over een paar 100 ? Jaar.
Tegen die tijd kunnen we vast snel en veilig naar andere leefbare planeten vliegen en wonen......kunnen we daar opnieuw beginnen.....
der Magistrat
Wat een cynisme toch over politici. Alsof dat geen medemensen zijn.
Ik snap dat echt niet. Ik ken best wat politici en allen doen ze elke dag hun uiterste best wat meer van hun idealen te realiseren. Je kan het met de visie niet eens zijn, maar het is echt borrelpraat om te zeggen dat 'de politici' niet doen wat ze beloven.

Los van de avonturiers ben ik dat deels wel met je eens. Nederland is coalitieland, dus je kunt niet je hele verkiezingsprogramma realiseren. En gelukkig maar, uit compromissen komen onder de streep de beste resultaten.
Idefiqs

En gelukkig maar, uit compromissen komen onder de streep de beste resultaten.

Inderdaad......
Samen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-01-2021 18:54 door Hansje58.
Wat de overbevolking betreft: Zodra de boomerts de wortels van de bomen van onderaf gaan bekijken, gaat de bevolking van Europa fors afnemen. Net als in de VS en Rusland.

En dat is geen zegen.
MCW

En kennis, techniek en wetenschap hebben ervoor gezorgd dat er veel minder mensen dood gaan.

Op een geboorte staat standaard de doodstraf, dat is altijd al een feit geweest..... het gemiddelde proces duurt alleen telkens weer wat langer.winking smiley
Maar af en toe vraag ik me wel eens af of de techniek en wetenschap hierin tegenwoordig niet te ver doordraven: in leven houden puur omdat het nog kan of in leven houden om nog een stuk levenskwaliteit te bieden zijn voor mij wel 2 totaal verschillende dingen.
Voor mijzelf kan ik die keuze heel snel maken, maar ik hoop tevens dat een ander die keuze voor mij nooit hoeft te gaan maken.
Gommers: geen avondklok! Enkele uren later: wel avondklok! Want plots dramatische cijfers. Precies in de tussentijd........nut smiley

Door wie is hem wat in de oren gefluisterd.....

Er is toch daling? Of niet? daling

Mooi dit circus...
Joris 6091088
Gommers: geen avondklok! Enkele uren later: wel avondklok! Want plots dramatische cijfers. Precies in de tussentijd........nut smiley

Mooi dit circus...

Prima die avondklok, alleen de boete op overtreding moet maal 10 en de controle maal 100.
Joris 6091088

Soms is het antwoord heel eenvoudig: voortschrijdend inzicht.

Volgens de RIVM-modellen die Gommers vandaag bespreekt, krijgen ziekenhuizen door de Britse mutant te maken met 450 nieuwe opnames per dag tijdens de piek in eind april, begin mei.

Ook zullen er dan in totaal 1250 covidpatiŰnten opgenomen zijn op ICĺs, is de voorspelling. Daarbovenop komen nog de non-covid-opnames, waardoor de maximale capaciteit van 1700 bedden snel bereikt is.

En van die nieuwe informatie is de IC-arts geschrokken. ,,Zojuist de nieuwe berekeningen gekregen van het RIVM-OMT en deze zien er beduidend minder goed uit dan die van afgelopen vrijdag. Het blijft een voorspelling maar het kan ook nog ruim daarboven uitkomen... We kunnen de curve afbuigen door sneller te vaccineren, maar dat is afhankelijk van het aantal beschikbare vaccins. En door ons te houden aan de basismaatregelen.ö

Volgens Gommers zijn de extra maatregelen bovenop de huidige lockdown vooral nodig om te zorgen dat de jeugd elkaar minder ontmoet. Die conclusie deelt het Outbreak Management Team. Data uit het VK laten bijvoorbeeld zien dat jongeren een grote rol spelen bij de razendsnelle overdracht van de Britse variant.

Bron: [www.ad.nl]

Joris

Mooi dit circus...

Volgens mij heeft Hugo de Jonge dat keurig toegelicht gisteren.

Lockdown verder aangescherpt vanwege zorgen om nieuwe virusvarianten

Nieuwsbericht | 20-01-2021 | 14:05

Het kabinet maakt zich grote zorgen om Britse variant van het coronavirus, die nog besmettelijker is dan het virus dat we al kennen. Daarnaast zijn er andere varianten van het virus waar zorgen over bestaan. Er zijn extra maatregelen nodig om die nieuwe varianten van het virus onder controle te krijgen. Daarom is het voornemen van het kabinet om binnen enkele dagen na instemming van de Tweede Kamer een avondklok in te voeren. Bovendien scherpt het kabinet het advies voor bezoek aan: ontvang maximaal ÚÚn persoon van 13 jaar of ouder per dag en ga maximaal ÚÚn keer per dag ergens op bezoek. Ook worden extra beperkingen ingevoerd om het aantal internationale reisbewegingen tegen te gaan.

Het doel is om het huidige besmettingsniveau te verlagen, verspreiding van de huidige en nieuwe varianten van het virus te vertragen en ervoor te zorgen dat de nieuwe varianten zo min mogelijk ons land binnen komen. Zo kunnen we het moment dat de nieuwe varianten van het virus de overhand krijgen zo veel mogelijk uitstellen. Dat is van groot belang om ervoor te zorgen dat ziekenhuizen de komende maanden ruimte houden voor coronapatiŰnten en zodat andere medische zorg zoveel mogelijk door kan blijven gaan. Want we willen niet over een paar weken terugkijken op dit moment en constateren dat we onvoldoende hebben gedaan.

Bron: [www.rijksoverheid.nl]

Graag gedaan! smiling smiley
Rutger DC

Soms is het antwoord heel eenvoudig: voortschrijdend inzicht.

Waarvan gisteren nog totaal geen sprake was? gisteren, Gommers, geen avondklok

Daarbij: men wist al langer van de Britse variant. En toch tot op heden; 16 vluchten per dag uit VK..... Zou ik nooit doen bij zo'n dodelijk virus....

Ik vind het raar, dit gedraai....
Zoals in mijn vorige bericht staat: ,,Zojuist de nieuwe berekeningen gekregen van het RIVM-OMT en deze zien er beduidend minder goed uit dan die van afgelopen vrijdag. Het blijft een voorspelling maar het kan ook nog ruim daarboven uitkomen... We kunnen de curve afbuigen door sneller te vaccineren, maar dat is afhankelijk van het aantal beschikbare vaccins. En door ons te houden aan de basismaatregelen.ö

Nieuwe cijfers, nieuwe afwegingen. Dat Gommers, Rutte en anderen een avondklok om maatschappelijke redenen niet zien zitten was het afgelopen jaar al duidelijk geworden, maar kennelijk is de nood aan de man om verspreiding van de meer besmettelijke Britse/Zuid-Afrikaanse/Braziliaanse varianten buiten de deur te houden. Of nou ja, daarvoor is het al te laat, maar om het niet volledig uit de hand te laten lopen.

Joris
Daarbij: men wist al langer van de Britse variant. En toch tot op heden; 16 vluchten per dag uit VK..... Zou ik nooit doen bij zo'n dodelijk virus....

Vanaf 23 januari vluchtverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en heel Zuid-Amerika.

Joris
Ik vind het raar, dit gedraai....

Joris
Net tetris he, hoe alles zo in elkaar valt...

In de politiek worden voortdurend afwegingen gemaakt op basis van steeds betere informatie over het virus, zowel door politiek verantwoordelijken als door politici in de kamer, met als hoogte- of dieptepunt het diametraal veranderde standpunt van een inmiddels gedesintegreerde flankrechtse partij.

Je vindt alles raar en verdacht, hoe zou jij het dan allemaal voor je zien?
Rutger DC
met als hoogte- of dieptepunt het diametraal veranderde standpunt van een inmiddels gedesintegreerde flankrechtse partij.

Toch weer die gespeende, pseudo agressieve toon....
Joris 6091088
Rutger DC
met als hoogte- of dieptepunt het diametraal veranderde standpunt van een inmiddels gedesintegreerde flankrechtse partij.

Als je dit al (pseudo) agressief vind, moet je echt eens naar je laten kijken. Of gewoon een ander stopwoordje kiezen.
Rutger DC
Vanaf 23 januari vluchtverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en heel Zuid-Amerika.

Ah maar waarom niet direct? Juist met de nog veel besmettelijkere variant?
Rutger DC

Zojuist de nieuwe berekeningen gekregen van het RIVM-OMT en deze zien er beduidend minder goed uit dan die van afgelopen vrijdag. Het blijft een voorspelling maar het kan ook nog ruim daarboven uitkomen... We kunnen de curve afbuigen door sneller te vaccineren, maar dat is afhankelijk van het aantal beschikbare vaccins. En door ons te houden aan de basismaatregelen.ö

Maar gisteren was dat nog niet bekend bij Gommers blijkbaar? En dan nu in een keer wel? En volgens de LINK (dikgedrukt, vind ik wat belerend overkomen) die ik eerder meezond, staat juist dat de besmettingen dalen? Dus bij dalende besmettingen, toch een avondklok. Vind ik niet logisch.

Maar goed, ieder gelooft zn eigen ding. Eens kijken hoe lang het netjes blijft hier! winking smiley
Joris 6091088
Rutger DC

word je nou nooit moe van jezelf? Altijd die slachtofferrol. Past iig prima bij de wappies "mimimi ik word geslagen door de ME want ik ben op een plek waar ik niet mag zijn en ik luister niet naar ze mimimii"

Al het overige wordt steeds duidelijk antwoord op gegeven in de persconferenties. Ook waarom ze nu wel vluchten schrappen, waarom maatregelen worden veranderd enz enz. Als je nou gewoon LEEST en LUISTERT dan zijn je vragen ook allemaal overbodig.
Dit is redelijk te vergelijken met een oorlog. De ene keer zijn er die dreigingen, de andere keer een ander. Je weet niet wanneer ze aan gaan vallen maar je hebt een vermoeden wanneer wel ongeveer. Je neemt als regering dan allerlei overwegingen en dan kan je er wel eens naast zitten. Ook een vergelijking met oorlog; dit wilt niemand. Dan blijf je ook gewoon binnen uit je veiligheid. Of ga je in tijden van oorlog ook dwars doen en roepen dat het niet bestaat en het allemaal maar een plannetje van de regering is?
MCW
Joris 6091088
Rutger DC

word je nou nooit moe van jezelf? Altijd die slachtofferrol. Past iig prima bij de wappies "mimimi ik word geslagen door de ME want ik ben op een plek waar ik niet mag zijn en ik

Heerlijk dit!
MCW
Je neemt als regering dan allerlei overwegingen en dan kan je er wel eens naast zitten.

Ach ja, toeslagenschandaal....... Gommers die draait..... Economie naar de klote...

Maar ze doen hun best he! Ze werken zo hard! Ze hebben het beste met ons voor. Check de tirade van Omtzigt...
Nee ze zijn er om ons kapot te maken...!!111!!! Ik ben blij dat ik in Nederland leef. Een welvarend land met een sociaal vangnet, een verzorgingsstaat. Perfect? Nee maar dat is nergens zo. Zeker niet omdat iedereen een andere mening heeft.
Joris 6091088
Maar ze doen hun best he! Ze werken zo hard! Ze hebben het beste met ons voor.
Wie zijn "ze" precies?

Ik vind dat cynische toontje trouwens behoorlijk "pseudo agressief".
Weet je, er zijn nog steeds dingen die ik nog niet snap.

De behandeling tegen Covid-19 is nu al zo ver dat patiŰnten thuis behandeld worden (niet allemaal) terwijl in februari 2020 al vragen gesteld werden "waarom geef je coronagevallen geen zuurstof"? Er is een duidelijke scheiding tussen mensen met een kleine overlevingskans, mensen die een kans hebben dankzij het vaccin en zelfs mensen die zonder het vaccin een behoorlijke kans hebben.

Een vaccin is een verzwakte versie van het virus die de productie van antistoffen door het lichaam op gang moeten helpen ondanks een verzwakt afweersysteem. Maar mensen die er van overtuigd zijn dat het eigen afweersysteem goed genoeg is (door hulp van boven of weinig buikvet) worden wappie genoemd en mogen straks legaal gediscrimineerd worden.
Er zijn zelfs geluiden over een inentingsbewijs wat noodzakelijk zal zijn als je niet gediscrimineerd wil worden door de groep die volgens de RIVM-folder immuun moet zijn....

Is er nog ergens een extremistische rapper wakker?
rke
Een vaccin is een verzwakte versie van het virus
Dit is onjuist, zoals eerder in dit topic besproken. Via de site van de RIVM kom je ook op deze site uit waarin het netjes in de eerste vraag wordt uitgelegd.
rke
Maar mensen die er van overtuigd zijn dat het eigen afweersysteem goed genoeg is (door hulp van boven of weinig buikvet) worden wappie genoemd en mogen straks legaal gediscrimineerd worden.
Als het legaal is is het per definitie geen discriminatie.
Gelukkig zijn wappies snel te herkennen, al was het alleen maar aan het zoeken van de slachtofferrol.

Er zijn zelfs geluiden over een inentingsbewijs wat noodzakelijk zal zijn als je niet gediscrimineerd wil worden door de groep die volgens de RIVM-folder immuun moet zijn....
Tja, er zijn overal wel 'geluiden over'.
Joris 6091088
(..)

Maar gisteren was dat nog niet bekend bij Gommers blijkbaar? En dan nu in een keer wel? (..)

Gommers moest zijn meerdere (Kuipers) wel gehoorzamen vandaag. Dus is er ergens een datasetje gefreubeld.. lijkt mij.
Immers, gisteren hadden de heren de zaken voorbesproken met elkaar..

Perfect voorbeeld dat de medici allemaal in de pas van ziekenhuis moeten lopen. Afwijkingen worden niet getolereerd, lijkt het wel.

Het wordt ook nog eens sterk gevoed door de media.. want die 'springen' er allemaal bovenop om dit uit te lichten en hun verbazing te uiten. sad smiley
louisz
Joris 6091088
Wie zijn "ze" precies?

Serieus?
Joris 6091088
louisz
Joris 6091088
Wie zijn "ze" precies?
Serieus?
Lijkt mij een heldere vraag. Heb je het over politici in het algemeen, alleen links of rechts, de regering, de elite, de pedofielen, wie precies?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2021 09:43 door louisz.
louisz

Lijkt mij een heldere vraag. Heb je het over politici in het algemeen, alleen links of rechts, de regering, de elite, de pedofielen, wie precies?

Ik heb het noch over pedofielen noch over alleen links of rechts noch over de elite gehad.... Dus..confused smiley
Dus je denkt dat de regering tegen ons werkt?
MCW

Ze werken zichzelf tegen (corona, toeslagendrama, stikstof, gasverbod, huisvestingsproblemen, wel erg veel kritische issues). En daarmee duperen ze ons als burgers.
Joris 6091088
louisz

Ik heb het noch over pedofielen noch over alleen links of rechts noch over de elite gehad.... Dus..confused smiley
Sorry, maar jij creŰerde de onduidelijkheid door alleen over 'ze' te praten. Het is nu duidelijker, dank daarvoor, maar je hebt nog steeds niet duidelijk gemaakt of 'ze' de hele politiek is of alleen de regering. Dat maakt nogal een verschil: als het alleen de regering is, kan het zijn dat een volgende regering jou wel helemaal blij gaat maken (wie moeten we dan stemmen volgens jou, zou dan de logische vervolgvraag zijn), maar als het de hele politiek is, lijkt dat mee te brengen dat in jouw optiek het hele systeem rot is (dan is natuurlijk wel de vraag hoe zich dat verhoudt tot het feit dat jij hierboven "de tirade van Omtzigt" waardevol leek te vinden: Omtzigt is immers een politicus).

[typo's gefixt in 2 edits]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2021 10:55 door louisz.
Joris 6091088
MCW

Ze werken zichzelf tegen (corona, toeslagendrama, stikstof, gasverbod, huisvestingsproblemen, wel erg veel kritische issues). En daarmee duperen ze ons als burgers.
Gauw emigreren dan maar. Laat je even weten hoe het bevalt?
louisz
rke
Een vaccin is een verzwakte versie van het virus
Dit is onjuist, zoals eerder in dit topic besproken. Via de site van de RIVM kom je ook op deze site uit waarin het netjes in de eerste vraag wordt uitgelegd.
rke
Maar mensen die er van overtuigd zijn dat het eigen afweersysteem goed genoeg is (door hulp van boven of weinig buikvet) worden wappie genoemd en mogen straks legaal gediscrimineerd worden.
Als het legaal is is het per definitie geen discriminatie.
Gelukkig zijn wappies snel te herkennen, al was het alleen maar aan het zoeken van de slachtofferrol.

Tja, er zijn overal wel 'geluiden over'.

1- Het is maar net wat je onder een "verzwakte versie van het virus" verstaat. De kern van de zaak is dat jouw afweersysteem na vaccinatie het Covid-virus herkent en dit virus zal bestrijden waardoor dit virus voor jou minder schadelijk zal zijn - je zal immuun zijn voor dit virus en de mutaties van dit virus die het lichaam zal herkennen als covid-19.

2- Als het legaal is, is het geen discriminatie is voor mij een twijfelachtige uitspraak. Ik zou zo'n uitspraak verwachten van een dictator.

3- ik twijfel ook sterk aan de mogelijkheid dit uit te voeren - gelukkig. Als je ziet hoe lang het duurt een paspoort te maken, zal dit wel meevallen. Waar ik mezelf wel aan stoor is dat dit uberhaupt besproken wordt terwijl heel de biblebelt het recht heeft alle vaccinaties te weigeren - ook de vaccinanties waarvaan al jaren lang bewezen is dat ze werken.
rke
1- Het is maar net wat je onder een "verzwakte versie van het virus" verstaat. De kern van de zaak is dat jouw afweersysteem na vaccinatie het Covid-virus herkent en dit virus zal bestrijden waardoor dit virus voor jou minder schadelijk zal zijn - je zal immuun zijn voor dit virus en de mutaties van dit virus die het lichaam zal herkennen als covid-19.
Onder een 'verzwakte versie van het virus' versta ik de traditionele vaccins, die het virus zelf inspuiten om het afweersysteem te triggeren. Daar is bij het Pfizer en Moderna vaccin helemaal geen sprake van. "Het RNA-vaccin tegen het coronavirus bevat geen virus, maar wel instructies (code) voor het maken van spijkereiwitten, de uitsteeksels op de buitenkant van het coronavirus, in de vorm van RNA" staat in de link die ik hierboven deelde. Het triggert dus louter aanmaak van eiwitten met de *vorm* van het virus (zonder het virus te zijn). Dat is nu juist het briljante van dit vaccin.
rke
2- Als het legaal is, is het geen discriminatie is voor mij een twijfelachtige uitspraak. Ik zou zo'n uitspraak verwachten van een dictator.
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Ik bedoelde dit in de context van een rechtstaat (zoals Nederland is), en dan geldt het wel: discriminatie is *ongeoorloofd* onderscheid maken (niet elk onderscheid is discriminatoir).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2021 11:43 door louisz.
Leon in zn Fiesta

Weglopen als er problemen zijn? Dank je voor de tip maar ik doe er niks mee.

Of was het een grap? Kan er nog geen glimlach van krijgen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2021 11:50 door Joris 6091088.
louisz

Sorry, maar jij creŰerde de onduidelijkheid door alleen over 'ze' te praten. Het is nu duidelijker, dank daarvoor, maar je hebt nog steeds niet duidelijk gemaakt of 'ze' de hele politiek is of alleen de regering. Dat maakt nogal een verschil: als het alleen de regering is, kan het zijn dat een volgende regering jou wel helemaal blij gaat maken (wie moeten we dan stemmen volgens jou, zou dan de logische vervolgvraag zijn), maar als het de hele politiek is, lijkt dat mee te brengen dat in jouw optiek het hele systeem rot is (dan is natuurlijk wel de vraag hoe zich dat verhoudt tot het feit dat jij hierboven "de tirade van Omtzigt" waardevol leek te vinden: Omtzigt is immers een politicus).

[typo's gefixt in 2 edits][/quote]

Het eerste deel van je post, Daar gaat het mij om.
Joris 6091088
OK, dat betekent dat 'ze' verwijst naar de regering, toch?

Op zich is dat goed, want dan is er nog hoop (een volgende regering zou al je onvrede kunnen wegnemen). Wie zouden we volgens jou moeten stemmen om dat te bewerkstelligen?
louisz
Joris 6091088
OK, dat betekent dat 'ze' verwijst naar de regering, toch?

Klopt

louisz
Op zich is dat goed, want dan is er nog hoop (een volgende regering zou al je onvrede kunnen wegnemen). Wie zouden we volgens jou moeten stemmen om dat te bewerkstelligen?

Dat is niet te zeggen nog. En in deze topic verder ook niet zo relevant.
Joris 6091088
Leon in zn Fiesta

Weglopen als er problemen zijn? Dank je voor de tip maar ik doe er niks mee.

Of was het een grap? Kan er nog geen glimlach van krijgen.
Weglopen voor je eigen problemen is nooit een oplossing, maar het mag duidelijk zijn dat de overheid hier verantwoordelijk is voor de problematiek. Daar ben je heel helder in. En blijkbaar ben je niet tevreden daarmee. Dat is je goed recht. Ik kijk echter even een stap verder voor je.
De problemen in Nederland ga jij niet oplossen. Jij gaat er ook niet voor zorgen dat de overheid gaat functioneren zoals jij dat wil (al gun ik je oprecht alle geluk en wijsheid als je die onbegonnen strijd toch aangaat).
Wat blijft er dan over? Je kan in de volgende verkiezingen 'eindelijk eens afrekenen met dat zootje zakkenvullers' door op een 'progressieve partij' te stemmen. Dat mag gelukkig in Nederland. Vervolgens zal je zien dat die partij niet meer dan 50% van de stemmen gaat halen, daardoor compromissen moet sluiten om tot een coalitie te komen en dus de 'beste' standpunten moet laten varen. Dan ben je als kiezer natuurlijk boos, 'want ze doen niet wat ze beloven'. (Ik zag van enkele andere forummers al meer van dit soort berichten. En dat mag in een vrij land je standpunt zijn, maar feit is dan wel dat je het principe van de democratie niet snapt). Dat gaat dus de oplossing ook niet zijn.
Andere optie: stel jezelf verkiesbaar. If you can't beat them, join them. Gaat je ongetwijfeld stemmen opleveren. Meerderheid? Denk het niet. Niet om jou, maar simpelweg omdat er te veel concurrentie is. Beland je dus in de voorgaande stap. En dan moet je dus ofwel je woord houden richting de kiezer (en beland je buiten de coalitie) of je bent wel flexibel. Of je past aan je aan op basis van wat er maatschappelijk speelt in onze dynamische samenleving. Oh nee dat kan niet, dan ben je een draaikont en een leugenaar. Ook geen optie.
Vanaf de zijlijn lopen roeptoeteren via fora kan natuurlijk, is ook de makkelijkste weg. Maar dat gaat op een gegeven moment ook vervelen, lijkt me geen duurzame oplossing voor de langere termijn. Heb niet de indruk dat je daar mee gaat stoppen eerlijk gezegd (ja: dat is een aanname van mijn kant).
Blijft alleen emigreren over, sorry.

Edit: ten aanzien van de toeslagenaffaire bestaat er m.i. geen enkele discussie. Daar heeft de overheid inclusief belastingdienst en alles wat er achter hangt opzichtig gefaald. Ik heb het betreffende rapport niet gelezen maar de conclusies zijn vrij duidelijk. De overige zaken kun je kritisch noemen, maar lang niet alles is te reguleren. Het is hooguit te sturen. Wil je een compleet regulerende overheid, dan heeft de geschiedenis daar wel een paar interessante voorbeelden van. Ik kan je alvast verklappen dat de resultaten 'wisselend' zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2021 12:27 door Leon in zn Fiesta.
Joris 6091088
louisz
Dit topic ging oorspronkelijk slechts over de vraag hoe Corona je dagelijkse leven be´nvloedt, maar het is al enigszins uitgedijd. Je beschrijft in dit topic (als ik even mag proberen samen te vatten) dat de huidige regering er een potje van maakt. Dan lijkt het mij ook relevant wat een toekomstige regering volgens jou wel zou moeten doen, en om tot een dergelijke regering te komen (verkiezingen zijn nabij) lijkt het mij dan relevant welke partij dat soort beleid nu voorstaat. Als zo'n partij nu niet bestaat, is dat ook goed om te weten. Wellicht zijn er gelijkgestemden en kan een bestaande partij omgeturnd worden, of moet er zelfs een nieuwe partij komen.

Het kan natuurlijk ook dat jij geen oplossing ziet binnen ons huidige politieke systeem. Die indruk krijg ik niet van je, maar als je dat wel zou vinden, zou dat goed zijn om te weten: wat voor politieke systeem zou wel oplossingen kunnen geven?
louisz
Joris 6091088
louisz
Dit topic ging oorspronkelijk slechts over de vraag hoe Corona je dagelijkse leven be´nvloedt, maar het is al enigszins uitgedijd. Je beschrijft in dit topic (als ik even mag proberen samen te vatten) dat de huidige regering er een potje van maakt. Dan lijkt het mij ook relevant wat een toekomstige regering volgens jou wel zou moeten doen, en om tot een dergelijke regering te komen (verkiezingen zijn nabij) lijkt het mij dan relevant welke partij dat soort beleid nu voorstaat. Als zo'n partij nu niet bestaat, is dat ook goed om te weten. Wellicht zijn er gelijkgestemden en kan een bestaande partij omgeturnd worden, of moet er zelfs een nieuwe partij komen.

Daar heb je op zich een punt. Maar het is gewoon niet te zeggen. FVD is voorstander van minder strengen corona maatregelen. Daar ben ik het mee eens. Maar, 1, groot genoeg worden ze niet om relevant te zijn, 2, mocht dat wel zo zijn, staat het cordon sanitair al klaar. Wellicht leert het heersende midden van deze tijd en pakken ze het in het vervolg anders aan? Who knows.
Als alle mensen die het beter weten of politiek gaan worden of naar een land vertrekken waar het zogenaamd allemaal beter is dan in ons eigen land, dan wordt het allemaal geweldig hier.
R Wolters
Als alle mensen die het beter weten of politiek gaan worden of naar een land vertrekken waar het zogenaamd allemaal beter is dan in ons eigen land, dan wordt het allemaal geweldig hier.

Maar ook wel een beetje saai. cool smiley
Joris 6091088
FVD is voorstander van minder strengen corona maatregelen. Daar ben ik het mee eens. Maar, 1, groot genoeg worden ze niet om relevant te zijn
Zo moet je, denk ik, niet denken. Ik denk dat je moet stemmen op de partij die het dichtst bij jouw ideeŰn staat, ongeacht of je denkt dat die partij kans van slagen heeft. Je hebt er toch niets aan om op de partij te stemmen die geen beleid voorstaat dat jij wilt? Een stem is per definitie bedoeld om aan te geven welk beleid jij graag gevoerd ziet worden.

Ook lijkt het een self-fulfilling prophecy: als iedereen denkt dat jouw partij niet groot genoeg wordt en er daarom niet op gaat stemmen, gaat jouw partij per definitie niet groot genoeg worden.

Alleen in speciale gevallen kan 'strategisch' stemmen zin hebben, maar dat zal meestal vooral in een 'winner takes all'-stelsel relevant zijn. Bijvoorbeeld als er 3 partijen, waarbij A en B strijden om de ene kant van het spectrum (zeg, links), waardoor partij C (rechts) er met het bot vandoor kan gaan: dan kan het zin hebben dat kiezers van A en B stemmen op de partij die zij denken dat het grootst wordt van die 2 partijen omdat zij C in geen geval willen laten winnen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2021 13:58 door louisz.
@Louisz, zo zou het moeten zijn idd en iedere uitslag zou dan ook gerespecteerd moeten worden, ook als de uitkomst misschien niet helemaal wenselijk is voor een partij. Nu worden er partijen en dus keuzes uitgesloten, een stem op PVV bijv is niet meer dan een soort van proteststem. Nou past dat wel bij die partij omdat ze dat zelf ook wel prima lijken te vinden maar helemaal democratisch is het ook niet.
Bij het stemmen moet je m.i. ook altijd de combinatie van de partij en de politicus zien. Alleen maar stemmen op basis van een paar partijstandpunten werkt niet, dat hebben we hierboven al vaker aangehaald. Een paar populaire kreten doen het in de campagne leuk, maar die zijn er bij de onderhandelingen ook zo weer uitgefietst. Het begint dus bij een partij waarvan de denkwijze en filosofie (of hoe je het ook wil noemen...) het best aansluit bij jouw visie. En daarbij moet je dan eigenlijk ook nog eens een persoon kiezen die je past. Al is het maar omdat zo iemand ook uit de partij kan stappen, maar z'n zetel wel behoudt. Bovendien kan een partijprogramma nog zo goed zijn, als de betreffende vertegenwoordigers het niet in de praktijk weten te brengen dan koop je er nog niks voor. Dat kan het ook lastig maken. Ik vind Rutte bijvoorbeeld een prima leider, maar met de VVD ben ik het zeker niet altijd eens. Wat weegt dan zwaarder?
R W xxx
@Louisz, zo zou het moeten zijn idd en iedere uitslag zou dan ook gerespecteerd moeten worden, ook als de uitkomst misschien niet helemaal wenselijk is voor een partij. Nu worden er partijen en dus keuzes uitgesloten, een stem op PVV bijv is niet meer dan een soort van proteststem. Nou past dat wel bij die partij omdat ze dat zelf ook wel prima lijken te vinden maar helemaal democratisch is het ook niet.
Of het is juist wel democratisch (al krijg je dan een beetje een tweezijdig verhaal a la de presidentsverkiezingen in de VS). Als een partij met extremistische ideeŰn de grootste partij van Nederland wordt, met zeg 40%. Dan sta je met stip bovenaan en heb je uiteraard de eerste keus, maar uiteindelijk moet je wel een meerderheid hebben. Ook dat is democratie. Dat de PVV in het verdomhoekje zit hebben ze wat mij betreft toch echt aan zichzelf te wijten. Ik ben er ook van overtuigd dat Wilders dat bewust zo speelt, die man is slim genoeg om dat soort spelletjes te spelen. Hij heeft zich heel mooi in de rol van underdog gepositioneerd, dan heb je niks te verliezen. En als je dan toch verliest, dan kun je heel mooi in de slachtofferrol kruipen en de boze buitenwereld de schuld geven. Dat hij zichzelf buitenspel zet door bepaalde extreme gedachten en uitlatingen weet'ie dondersgoed, maar dat zal hij natuurlijk nooit erkennen. Dan komt de vrijheid van meningsuiting o.i.d. wel weer bovendrijven. (Maar dat een groot deel van Nederland van mening is dat ze Wilders niet in de coalitie willen, dat telt dan weer niet).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.