Het coronavirus: hoe be´nvloedt het jouw dagelijks leven?

Gepost door SVF 
rke
Monsieur Le Loure
rke

Ik heb inmiddels enkele Corona patienten in mijn omgeving. En goddank, de symptomen zijn als een heftige griep. Wat koorts, spierpijn, benauwd, grieperig, that's all. Ik hoop van harte dat het daarbij blijft.

Misschien gooi ik er nog een gesprek "met boven" tegenaan voor de gewenste goede afloop.

In Nomeni Patri Et Fili Spiritus Sancti.

Dat klinkt als een goed begin.

Amen schijnt een goede afsluiter te zijn grinning smiley
rke
En als laatste is het nog duidelijker dat we nog steeds een "Ikke en de rest ken stikke" samenleving hebben. Regeltjes, ok, maar als Grapperhous RKE een party geeft moet er wel traditioneel geknuffeld worden.

Maar feli, hoop voor je dat deze ronde beter bevalt.
afentoe
Gaat 'ie een beetje? Wat een onbeleefde actie van je. Die klant betaalt jouw boterham dus zou je hem niet gelijk zo verbaal aan moeten vallen. Voor hetzelfde geld ging het onbewust, kan mij ook gebeuren.
Je zou je werkgever moeten bedanken dat hij je niet geschorst heeft, als ik mijn klanten zonder eerst vriendelijk aan te spreken gelijk zo uitkaffer zal de baas me wel even willen spreken.

Als ik een pot pindakaas kom halen dan geeft mij dat nog niet het recht om iemand aan te raken. Corona of niet.
Boppie
Als ik een pot pindakaas kom halen dan geeft mij dat nog niet het recht om iemand aan te raken. Corona of niet.

Al was je meneer of mevrouw Heijn zelf, dan had je dat recht nog niet.
Precies, gewoon van iemand afblijven, zo moeilijk is het niet. Geen enkele reden om een medewerker of Řberhaupt onbekende van je aan te gaan raken, nooit.
Wellicht had de persoon de aandacht van 'zuinigrije' al verbaal geprobeerd te krijgen, en was een aanraking de volgende stap. Verder eens met afentoe. Een schouderklopje, aanraking of hand op je schouder en meteen agressief woeden en over seksuele intimidatie praten... Ik weet niet wat voor trauma er achter zit, maar heel normaal is het niet.
HJB
HJB

Even een vrij openhartige update dan: de relatie is na grofweg tien jaar tˇch stukgelopen... Corona was echt wel de scherprechter... Ik neem het virus met mijn COPD/Astma heel erg serieus, en zij toch aanmerkelijk minder. Te weinig begrip over en weer. Maar ik ben nu aan het daten met iemand die ook Astma heeft, dus dat schept toch wel een band... winking smiley En ze heeft iets met auto's. Haha. drinking smiley Goed, too much info dit weer. winking smiley

Corona was de scherprechter? Heel apart, jij begint erover, dus ik reageer. Ik heb helaas een longemfyseem, maar mijn vriendenkring is niet veranderd, ik woon overigens met niemand samen. Fijn dat je nu, zo snel al, prima, aan het daten bent met iemand met vergelijkende klachten. Je bent die je bent, en dat was je toch ook al voor de Corona, ik kan niet laten dat te vermelden.
Zunigrijje

Het frappante is trouwens, dat supermarkten altijd al in de huisregels hadden staan dat een winkelwagentje of Mandy verplicht was. Maar je werd er nooit op aangesproken..

Doe mij Mandy maar! smiling smiley
Ewout
Lycan Capri

Het Zweeds model (1,7 miljoen kinderen hebben geen schooldag moeten missen en niemand overleed)

Bullf*ckingshit!!
Ook in Zweden zijn mensen overleden aan Covid-19

Klopt, maar het kan zijn dat hij het woordje 'bijna' is vergeten als je de maatregelen, aantal doden/inwoners vergelijkt...

In Zweden ongeveer 6000 doden, net als in Nederland. Maar wel een veel kleinere bevolking.
Joop 5528328
Wellicht had de persoon de aandacht van 'zuinigrije' al verbaal geprobeerd te krijgen, en was een aanraking de volgende stap. Verder eens met afentoe. Een schouderklopje, aanraking of hand op je schouder en meteen agressief woeden en over seksuele intimidatie praten... Ik weet niet wat voor trauma er achter zit, maar heel normaal is het niet.

Reactie is idd wat overdreven wellicht maar toch, gewoon afblijven.
Ik was in Amsterdam. Naar een soort feestcafe en een bar gegaan waar we voor corona ook heengingen. Bij feestcafe waren ze wel (terecht) streng dat je op een kruk moest zitten maar je zat absoluut geen 1,5 meter van elkaar af. Mensen begonnen me ook allemaal aan te raken en in mijn gezicht te praten. Ik voelde me hoogst ongemakkelijk en we zijn dan ook weer snel weggegaan. In die bar kon je boven gewoon zitten waar wat bankjes staan zonder enige afstand e.d. Niet zo raar dat er zoveel besmettingen zijn in de hoofdstad.
Joop 5528328

Besef dat we niet allemaal hetzelfde zijn.
MCDubbellU
Ik was in Amsterdam. Naar een soort feestcafe en een bar gegaan waar we voor corona ook heengingen. Bij feestcafe waren ze wel (terecht) streng dat je op een kruk moest zitten maar je zat absoluut geen 1,5 meter van elkaar af. Mensen begonnen me ook allemaal aan te raken en in mijn gezicht te praten. Ik voelde me hoogst ongemakkelijk en we zijn dan ook weer snel weggegaan. In die bar kon je boven gewoon zitten waar wat bankjes staan zonder enige afstand e.d. Niet zo raar dat er zoveel besmettingen zijn in de hoofdstad.

Inderdaad, jongeren nemen het vaak niet zo nauw. Tot hun eigen opa/oma in het ziekenhuis komt te liggen of overlijdt. Dan is het huilen.
haarr
MCDubbellU

Inderdaad, jongeren nemen het vaak niet zo nauw. Tot hun eigen opa/oma in het ziekenhuis komt te liggen of overlijdt. Dan is het huilen.
Of juist hunzelf.... ze menen onsterfelijk te zijn, maar feit is dat jongeren net zo hard getroffen kunnen worden. En dan lig je daar op de IC, omdat je lak aan de maatregelen had.

Hier ook opvallend veel nieuwsberichten, over besmettingen op scholen: dat verbaasd mij dan weer niks, als ik die zelfde scholieren in de supermarkt zo dicht op elkaar zien staan. Alsof ze verliefd op elkaar zijn nut smiley
Tja de meesten ervaren het als een griepje dus ze nemen het allemaal niet meer zo serieus. En in maart/april overleden vrij veel ouderen er aan, ook dat is nu veel minder. Dus de echte grote angst is weg bij de mensen. Als corona nou altijd dodelijk was of iig permanente longschade aan zou richten dan was men nu nog wel op hun hoede.
Veel jongeren zijn hun baan kwijt, zitten (als dat nog kan) werkend of studerend al een halfjaar thuis en krijgen van haast niet anders dan gezeur aan de kop, van politiek; media en oudere generaties. "Dan heb je toch een keer geen feestje?" of hele persconferenties bedoeld om je eens lekker de les te lezen. Feit is dat jongeren simpelweg beduidend minder hard dan zij die wel in de risicogroep zitten getroffen worden door het virus zelf, maar beduidend harder door alle maatregelen die uit angst daarvoor genomen zijn, kijk maar naar de werkloosheidscijfers en steun voor het beleid. Ik ben echt niet de enige die het middel al maanden lang erger vindt dan de kwaal.
Veel ouderen nemen het ook niet zo serieus meer, en gelijk hebben ze! Ik was van de week een rondje rijden door de Kempen (in de auto, veelal met ramen en deuren dicht), het zat stampvol fietsers en wandelaars aan zowel de Belgische als de Nederlandse kant van de Achelse Kluis, en dat waren echt geen twintigers. Zolang ze dan maar niet meedoen met het naar jongeren wijzen wens ik ze veel plezier.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2020 11:00 door afentoe.
Over BelgiŰ gesproken.... Zuid-Limburg heeft code oranje en wie zie je massaal in Maastricht? Juist de Belgen en hier en daar, een verdwaalde Duitser smiling bouncing smiley

Voor die laatste hoopte ik eigenlijk, dat Duitsland ook Zeeland code rood zou geven: want die Duitsers drijven door hun massale komst enkel de prijzen op aan de Nederlandse kust, dus als ze wegblijven is alleen maar goed voor de Nederlander big smile smiley

De Duitser schijnt het reisadvies toch enigszins serieus te nemen: al helemaal, omdat ze verplicht in quarantaine moeten en getest worden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2020 11:04 door Zunigrijje.
Zunigrijje
Voor die laatste hoopte ik eigenlijk, dat Duitsland ook Zeeland code rood zou geven: want die Duitsers drijven door hun massale komst enkel de prijzen op aan de Nederlandse kust, dus als ze wegblijven is alleen maar goed voor de Nederlander big smile smiley

Laat die Duitsers maar lekker hier naar Zeeland komen is goed voor de lokale economiesmiling smiley

Gelukkig zijn ze gestopt met kuilen graven op het strand, nu moeten ze alleen nog ff afleren om vol in de ankers te gaan als ze een tunnel in rijden
Zunigrijje
Over BelgiŰ gesproken.... Zuid-Limburg heeft code oranje en wie zie je massaal in Maastricht? Juist de Belgen en hier en daar, een verdwaalde Duitser smiling bouncing smiley

De Duitser schijnt het reisadvies toch enigszins serieus te nemen: al helemaal, omdat ze verplicht in quarantaine moeten en getest worden.

Die prijzen blijven hoog. Ze zouden wel gek zijn om te zakken. Genoeg vraag en er is al een voorseizoen naar zijn grootje.
Door deze crisis zijn er inderdaad veel mensen hun werk kwijt, ik merk dit bij ons op school, de technische opleiding elektriciteit zit vol.
Dit moment durf ik het fysiek gezien nog niet aan om aan alle studenten les te geven dus werken we met een wachtlijst.

In mijn omgeving zijn er meer en meer mensen die Covid-19 hebben of gehad hebben, niemand van hen was ziek

Tijdens deze crisis zijn er in mijn omgeving enkele overlijdens gevallen bij ouderen (oa familie), het was geen Covid-19 maar wellicht zijn ze wel zo mee in onze Belgische statistieken gegaan. Deze mensen waren trouwens al langer aan het vechten voor hun leven.

Hoe langer het paniekgedoe duurt hier in BelgiŰ hoe meer klanten ik aan de lijn heb die het niet meer zien zitten, bijna al mijn klanten zijn gepensioneerd. Ze kwijnen werkelijk weg wegens een gebrek aan sociaal contact.

Gelukkig heeft de regering de maatregelen nu verzwakt en rekent op ons gezond verstand. Nu met de griep in zicht is het stilaan belangrijk om voorzichtiger te zijn.

Er zijn ook meer ziekenhuisopnames lees ik maar over meer doden lees je niets. Ik heb ook de cijfers ditmaal niet nagekeken.

In artikels lees over mensen die klagen dat ze 2 maanden moeten revalideren terwijl er vÚÚl meer andere zieken zijn die vÚÚl langer moeten revalideren. Ik spreek bijvoorbeeld over mijn nichtje die 5 jaar gevochten heeft tegen bloedkanker en nog mensen uit mijn omgeving met kanker...
Ewout

In artikels lees over mensen die klagen dat ze 2 maanden moeten revalideren terwijl er vÚÚl meer andere zieken zijn die vÚÚl langer moeten revalideren. Ik spreek bijvoorbeeld over mijn nichtje die 5 jaar gevochten heeft tegen bloedkanker en nog mensen uit mijn omgeving met kanker...

Maar je vergeet dat als de ziekenhuizen vol liggen met ongeplande COVID 19 patiŰnten de geplande behandelingen uitgesteld worden.
Ewout
Tijdens deze crisis zijn er in mijn omgeving enkele overlijdens gevallen bij ouderen (oa familie), het was geen Covid-19 maar wellicht zijn ze wel zo mee in onze Belgische statistieken gegaan. Deze mensen waren trouwens al langer aan het vechten voor hun leven.

Goed argument, wellicht.
haarr
Ewout

Maar je vergeet dat als de ziekenhuizen vol liggen met ongeplande COVID 19 patiŰnten de geplande behandelingen uitgesteld worden.

Hier in BelgiŰ valt het nog mee momenteel volgens mij, ik ben vorige vrijdag geopereerd geweest trouwens, het was bijzonder rustig in het ziekenhuis. Het was voor iets dat niet eens dringend was en uitgesteld kon worden. Daarnet per ongeluk de draadjes eruitgetrokken, het wondje lijkt het te houden big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2020 22:25 door Ewout.
Zo kan je alles wel weg beredeneren. Die mensen gingen toch al dood. 2 maanden revalidatie is niets in vergelijking met....
Het virus mag dan wel werken zoals de griep, het is wel veel heftiger dan de griep. Men heeft het zelfs over blijvende effecten.

Wat vooral meespeelt is dat het virus de ademhaling aantast. Jongere mensen hebben na een aanval meer veerkracht en zullen op den duur hun conditie weer kunnen herstellen, maar ouderen hebben daar meer moeite mee. En dan bedoel ik met ouderen de 30+ ers. Recent medisch onderzoek geeft heel duidelijk aan dat de conditie een zeer grote factor is in de gezondheid van senioren, zelfs dementie schijnt afhankelijk te zijn van je conditie.

In het algemeen is het dus zaak te zorgen dat je in je jeugd een goede conditie opbouwt en na je 30-ste deze conditie intact houdt. En daarin zit de kneep met Corona (en andere ziektes). De conditie verdwijnt; wordt, of kan zelfs, niet meer hersteld worden en vanaf dat moment gaat het bergafwaarts. Langdurige stress is hierbij een zeer goed werkende katalysator de ongewenste kant uit en daarmee is stress een eersteklas sluipschutter die met kogels strooit als een roetveegpiet. Bovendien is langdurige stress in onze maatschappij onvermijdelijk en het is zelfs een grote factor op de weg naar succes.

In mijn persoonlijke omgeving ken ik meerdere Covid-19 gevallen waarvan drie zijn overleden. Deze drie waren wel oudjes, waarvan een een gezonde sporter. Ook gezonde sporters schijnen best nog wel moeite te hebben de effecten te overleven.
Een vaccin lijkt mij nu te laat, een vaccin werkt met een verzwakte versie van het virus waarmee het lichaam getriggerd wordt antistoffen te maken. In dit tempo wordt het mosterd na de maaltijd.

Ik begrijp dat het allemaal erg lang duurt. De vakantie is voor veel mensen al in het water gevallen en het is alsof onze hele economie door de blender gehaald wordt. De ene beroepsgroep kan het werk niet aan (zoek maar eens een bouwvakker) en de andere groep staat massaal bij het UWV. Je moet zelf ineens de driesterrenkok en schoonmaker zijn en party's zijn uit de boze.
En veel mensen gaan van "strooi de muntjes maar rond" naar "dubbeltjes draaien".

Al met al; als jij de anderhalve meter niet wil respecteren, is dat vooral jouw zaak. Ga elkaar bij een voetbalwedstrijd of coronafeest lekker de virussen in het gezicht spugen. Ga lekker knus naast die vreemde staan (https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ziekte) en ruik zijn mogelijk bedorven adem.
Maar kijk niet gek op dat een ander jouw zwakke zelfmoordpoging niet waardeert en je mijdt als een melaatse. En toch vragen we die ander zijn anderhalve meter te geven. Bedenk, misschien is ook jouw conditie en gezondheid niet sterk genoeg om "dit heftige griepje" te overleven.
De Nederlandse regering moet gewoon meer doen om de regels te handhaven: toen we in de intelligente lockdown zaten, hoorde je nog weleens verhalen van bekende dat ze een boete van bijna Ç 400 gekregen hadden.

Sinds die linkse troela in Amsterdam op de dam lekker stond te demonstreren, tussen al die duizenden mensen die zich niet aan de anderhalve meter hielden. Waarbij de burgemeester schijnbaar niet ingegrepen heeft...

Diezelfde troela maakt zich nu plotseling zorgen, over de situatie in Amsterdam: welke ze zelf veroorzaakt heeft, door niet hard in te grijpen en burgers laten zien: de anderhalve meter geldt niet voor anti-discriminatie demonstraties angry smily

Direct na die demonstratie op de Dam, merkte ik in de supermarkt al dat klanten zich plotseling niet meer aan de maatregelen gingen houden. Ik had zelfs leidinggevende die vond, dat de oranje hesjes wel weer uit konden. Tot een paar maanden geleden, toen moesten ze weer aan.

De politiek in Nederland is gewoon een grote poppenkast: ik hoor Rutte enkele weken geleden nog zeggen, het gaat de goede kant op en de meeste mensen hielden zich nog aan de maatregelen. Toen vroeg ik mij nog af onder welke steen onze premier leeft nut smiley

Want die tweede golf hebben wij te danken, aan het feit dat er niet meer gehandhaafd is geworden: het is hetzelfde in het verkeer, dat er een boete van Ç 240 op je telefoon vasthouden staat. Dat weerhoudt vele niet om toch gezellig hun telefoon vast te houden, tijdens het rijden. Aangezien er geen politie rondrijdt....
Daar ben ik het wel weer met je eens Zuinigrijje! Als we het over dezelfde linkse troela hebben, is zijzelf de burgemeester en greep ze volgens mij niet in omdat die demonstratie veel te goed binnen haar partijprogramma paste.
Gelukkig heeft wat ik "de gok van Femke" ben gaan noemen wel geleid tot een verbreed inzicht dat een mens wel heel veel pech moet hebben, willen ze in de buitenlucht besmet raken. De ons beloofde tweede golf is toen namelijk geenszins gekomen, en met de volle stranden rond Pasen ook al niet.
afentoe
Daar ben ik het wel weer met je eens Zuinigrijje! Als we het over dezelfde linkse troela hebben, is zijzelf de burgemeester en greep ze volgens mij niet in omdat die demonstratie veel te goed binnen haar partijprogramma paste.
Gelukkig heeft wat ik "de gok van Femke" ben gaan noemen wel geleid tot een verbreed inzicht dat een mens wel heel veel pech moet hebben, willen ze in de buitenlucht besmet raken. De ons beloofde tweede golf is toen namelijk geenszins gekomen, en met de volle stranden rond Pasen ook al niet.

Buitenlucht is een hele grote factor.
Er is een natuurkundeproefje wat de Brownse beweging met vernevelde oliedruppels aantoont. De druppels die je bij dat proefje gebruikt blijven verbazend lang in de lucht hangen.
De speekseldruppels van een mens doen hetzelfde. Alleen, in de buitenlucht, is een mens een kacheltje en de warme, uitgeademde lucht stijgt op. Als er ook maar een heel klein beetje wind is, waaien deze druppels weg en na een paar uur zijn de druppels niet meer besmettelijk.

In een zaaltje blijft de warme lucht onder het dak hangen en zullen de druppels ingeademd kunnen worden door iemand anders.

Ik vind het jammer dan de regering alleen maar roept dat we anderhalve meter afstand moeten houden. Mensen zijn intelligente wezens en we willen zelfstandig kunnen besluiten wat te doen.
Ik zie relatief weinig over druppelgrootte en filters, het effect van lucht rondpompen met een airco (kantoren, winkels), het echte effect van dit virus op het lichaam en het effect op de economie.

Er wordt wel geroepen hoe veel patienten overleden zijn aan dit virus. Maar er zijn genoeg patienten die al longproblemen hadden en nu ongetest overleden zijn. Een post mortem onderzoek naar Covid-19 wordt/werd als overbodig gezien maar het beinvloedt wel de cijfers. De begrafenis-sector draait al sinds februari overuren maar het is pas sinds kort dat iedereen een Covid-19 test kan laten doen.

Dit virus heeft ons gewoon verrast. We hebben in blinde paniek gereageerd (wereldwijd) met wat ons op dat moment de juiste oplossing leek.
Maar nu mag de tijd van blinde paniek wel een keer voorbij zijn. Goede voorlichting moet de strikte maatregelen gaan overnemen zodat mensen zelf kunnen kiezen of ze de kans op dood door verdrinking willen lopen.

Deze halfbakken vorm van informatieverstrekking geeft internet-influencers (waar ik met dit schrijven er een van ben) de gelegenheid zelf een verhaaltje te fantaseren.
En de kans dat dit de goede kant uitgaat...

Hierbij is het ook belangrijk te bedenken dat het influencers-principe al bestaat sinds er reclame is. Vroeger was dit streng gereguleerd door de overheid maar het is inmiddels verwaterterd is tot een financieel gestuurde activiteit die soms nog maar nauwelijks een kern van waarheid bevat.
Het voorbeeld van een van de beste influencers ooit (die met die beroemde snor) had ons moeten leren hoe gevaarlijk influencing kan zijn.
@rke, NLonderzoek:
[www.telegraaf.nl]

Patholoog Paul van der Valk bestudeerde met
zijn team de hersenen van elf patiŰnten die aan Covid-19 zijn overleden. Bij tien van de elf zag hij dat de ziekte duidelijke sporen in de hersenen had achtergelaten. Zo werden er zogeheten T-lymfocyten (afweercellen) ontdekt die niet in de hersenen thuishoren.

De afwijkingen werden bij de overleden coronapatiŰnten in de gehele hersenen en het ruggenmerg aangetroffen. äDit zijn cellen die normaal gesproken uit de hersenen worden geweerdö, zegt Van der Valk. äMaar bij de Covid-19-patiŰnten zagen we dat ze de bloedbaan hadden verlaten en het hersenweefsel binnentraden. Dan weet ik als patholoog: hier is iets goed mis.ö
R W xxx
@rke, NLonderzoek:
[www.telegraaf.nl]

Patholoog Paul van der Valk bestudeerde met
zijn team de hersenen van elf patiŰnten die aan Covid-19 zijn overleden. Bij tien van de elf zag hij dat de ziekte duidelijke sporen in de hersenen had achtergelaten. Zo werden er zogeheten T-lymfocyten (afweercellen) ontdekt die niet in de hersenen thuishoren.

De afwijkingen werden bij de overleden coronapatiŰnten in de gehele hersenen en het ruggenmerg aangetroffen. äDit zijn cellen die normaal gesproken uit de hersenen worden geweerdö, zegt Van der Valk. äMaar bij de Covid-19-patiŰnten zagen we dat ze de bloedbaan hadden verlaten en het hersenweefsel binnentraden. Dan weet ik als patholoog: hier is iets goed mis.ö

Precies. En bij geinfecteerde sporters is hartschade geconstateerd.

Toen ik vijf jaar oud was, deed ik mijn ogen dicht en dacht dat anderen mij dan ook niet konden zien. Mama speelde het spelletje dan mee, nÚÚ hoor! Ik zie je niet. Gelukkig kreeg ik wat later het besef dat je gewoon gezien werd. Er zijn volwassenen die dit besef - kennelijk - nooit hebben gekregen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-09-2020 11:42 door Idefiqs.
Een mens gelooft graag wat hem/haar het beste uitkomt. Jonge mensen geloven Willem Engel maar wat graag. Dat is gevaarlijk.
rke, Bedankt voor je toelichting, de natuurkundige proef kende ik niet maar verbaast mij evenmin. Wat er nodig is, is hele simpele ventilatie, bij voorkeur bovenin de ruimte, maar daar is veel te weinig aandacht voor.

haarr, en de jouwen, vingertje wijzen naar jongeren is niet bevorderlijk. Mensen zonder vertrouwen in het beleid zijn er in alle generaties, en doorheen het hele land. Wat deze generatie jongeren in het belang van de risicogroepen nog steeds allemaal opoffert wordt door oudere generaties teveel gebagatelliseerd als je het mij vraagt.
We weten nog niet genoeg en bij twijfel is voorzichtigheid het beste.

Op mijn werk, waar we vaccin maken nu algehele mondkapjesplicht. Dus ook in kantoren.
Veel virologen bij ons met verstand van zaken, ik luister naar ze want ik heb die kennis niet.
@afentoe, jongeren hoeven niet meer op te offeren dan anderen. Het is wel anders op dit moment idd en dat zal in zekere mate blijvend zijn. Dan kan je blijven klagen dat deze generatie zo zielig is en zoveel moet laten/opofferen of je past je zo goed en kwaad als dat gaat aan en maakt er het beste van.
Die knurften die achter die Engel aanlopen, hebben vooral 1 ding gemeen en dat is hun gemakzucht.
Ik hoor vaak het verwijt van allerlei groepen dat ze geen perspectief krijgen. Nu is het moeilijk om dat te geven, doordat niemand precies weet hoe het verder zal gaan en hoe lang er nog maatregelen nodig zijn. De toekomst is ondanks alle technische vooruitgang nog steeds onvoorspelbaar.

Maar we hebben wel geschiedenis. Heb even op Wikipedia gekeken hoe het zo'n beetje liep met de Spaanse griep...

- maart 1918: pandemie officieel
- augustus 1918: tweede golf
- januari 1919: derde golf
- maart 1920: vierde golf

Misschien geeft dat wat perspectief!
Nog een knipsel uit de krant van 13 augustus 1918:

Heel herkenbaar...
afentoe
rke, Bedankt voor je toelichting, de natuurkundige proef kende ik niet maar verbaast mij evenmin. Wat er nodig is, is hele simpele ventilatie, bij voorkeur bovenin de ruimte, maar daar is veel te weinig aandacht voor.

haarr, en de jouwen, vingertje wijzen naar jongeren is niet bevorderlijk. Mensen zonder vertrouwen in het beleid zijn er in alle generaties, en doorheen het hele land. Wat deze generatie jongeren in het belang van de risicogroepen nog steeds allemaal opoffert wordt door oudere generaties teveel gebagatelliseerd als je het mij vraagt.

Het zijn inderdaad niet alleen jongeren die achter Engel aanlopen. Wel allemaal mensen die het goed uitkomt wat hij verkondigd. Helaas heeft deze vent geen verstand van zaken.
Mensen (veelal jongeren en mensen met financiŰle belangen) geloven Engel.
Bij de jongeren komt het verdriet/spijt als hun eigen (groot)ouders getroffen worden door hun misvatting. De mensen met financiŰle belangen zijn vaak veel berekender.
R W xxx
@afentoe, jongeren hoeven niet meer op te offeren dan anderen. Het is wel anders op dit moment idd en dat zal in zekere mate blijvend zijn. Dan kan je blijven klagen dat deze generatie zo zielig is en zoveel moet laten/opofferen of je past je zo goed en kwaad als dat gaat aan en maakt er het beste van.
Die knurften die achter die Engel aanlopen, hebben vooral 1 ding gemeen en dat is hun gemakzucht.

Heftruckchauffeur, voor de Appie bezorgen, noem het maar op. Genoeg takken van sport waar best te werken valt. Alleen niet voor Ç4500,- netto. In de zorg springen ze ook om mensen. We leven in een land waar de welvaart enorm hoog is, ook in deze crisis. Zoals je zegt, het is makkelijk om een potje achterover te leunen en te gaan klagen over hoe slecht het allemaal is. Een Engel en ook Jensen spelen daar heel handig op in met een klein beetje waarheid wat ze naar eigen inzicht verdraaien. Daar naast is NL in de maatregelen nog mild geweest in vergelijk met de rest van Europa, Zweden uitgezonderd.

Nederigheid is goed voor de ziel, laat dat maar eens in het achterhoofd houden in plaats van dat gejank af en toe.

En dat geneuzel over onderliggend lijden, iemand die net een chemokuur heeft gehad verdiend ook een kans op een leven, als men het dan moet laten om een voetbalwedstrijd bij te wonen of een feest te vieren dan is dat maar zo. Corona vreet schijnbaar mensen met een kwaal, den kwetsbare gezondheid. Die mensen horen in de statistieken thuis. Corona is de nekslag. Dus de oorzaak. Niet die andere ziekte. Punt uit, als je dat niet wil begrijpen heb je of totaal geen respect of totaal geen denkvermogen.
Je hebt gelijk Boppie maar de mensen met een normaal denkvermogen hoor je niet.
Om goed te kunnen discussiŰren wil ik er geen misverstand over laten bestaan dat ik het virus niet ontken, complottheorieŰn niet geloof, maar wÚl de middelen erger vind dan de kwaal. Als sociaal persoon, maar ook in verband met een nevenfunctie doe ik vooralsnog wat mij is opgedragen, om mijzelf en diegenen om mij heen uit de problemen te houden. Vergelijkingen met het buitenland maken op mij geen indruk, had gelukkig van het voorjaar al door dat angst willekeurig is, dus de angst van onze politiekers afwijkt van die uit Duitsland.

Belangrijk voor mijn onderbouwing is dat de jeugdwerkloosheidscijfers door het dak gaan, en volgens het CBS harder dan die onder eender welke andere generatie. De groei die in 2008 nog zeven maanden kostte werd afgelopen juni in ÚÚn maand al gehaald (link: Algemeen Dagblad). Daarnaast komt uiteraard dat fatsoenlijk les krijgen deze jeugd al een halfjaar amper mogelijk wordt gemaakt, lees voor de lol de column van Frank Poorthuis van vandaag eens. Ik bemerk dat deze crisis en de angst van bovenaf mij, midden-twintig, veel kwaliteit van leven gekost heeft en dat het thuiswerken een ware aanslag is op mijn werkplezier. Het betreurt mij als iemand dat niet begrijpt. Vooralsnog is het enige positieve effect mijn nu aangeleerde gezonde wantrouwen in de politiek. Dat zoveel politiekers en journaals - misschien niet de journalisten, maar dan de ge´nterviewden wel - vergeten in de spiegel te kijken en dus niet verder komen dan mopperen hoezeer de jeugd het vergalt draagt daaraan bij.

Aan iedereen die mijn standpunt niet begrijpt zou ik willen vragen: wat deed ˙ als tiener of beginnend twintiger? Bedenk eens hoeveel daarvan op last van een strafblad een halfjaar lang verboden is geweest, en nu toevallig geen strafblad meer oplevert en dat de minister toevallig beter uitkomt, ik hoop dat u dan meer begrip kan opbrengen voor mijn standpunt.

Edit: taal- en cosmetische fouten verwijderd. De boel moet natuurlijk wel een beetje leesbaar blijven.

6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-09-2020 18:59 door afentoe.
Zie het maar zo. Het inleveren van jouw kwaliteit van leven verlengt een ander leven.

Het glas is half vol of half leeg.

Over jouw standpunt, ik begrijp dat het klote is maar het is niet anders nu.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-09-2020 19:14 door Boppie.
@afentoe
Natuurlijk begrijp ik je frustratie.
Maar zoals je ongetwijfeld vernomen hebt loopt het aantal besmettingen snel op. Mensen zijn meer onderdak, en buiten zijn de omstandigheden gunstiger voor een virus dan in de zomer.
Men kan zich er weinig van aantrekken maar dan loopt het al snel uit de hand.
De mensen die dat niet geloven en lekker leuke dingen willen doen schieten dan in eigen voet. Er zal steeds meer verboden worden.
Ik zou het toejuichen als mensen iets bedenken dat leuk is maar toch de verspreiding van het virus beperkt.

Oja, die Grapperhaus had helemaal niet moeten trouwen. Dat had uitgesteld moeten worden tot er een vaccin is. Dat had het goede voorbeeld geven geweest.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-09-2020 19:24 door haarr.
Bedankt voor jullie reacties, Boppie en haarr, ik waardeer dat. In de basis zijn wij het eens want iets moet je toch doen, het is ook deels de schijnbare willekeur waar ik tegen ageer. Besmettingscijfers doen mij minder dan IC-opnames, omdat ik nog altijd wel wat in die groepsimmuniteit zie, ik ben geen risicogroep dus kan best begrijpen dat iemand dat niet met me eens is.

Ik ben erg benieuwd wat nou de rol van buiten gaat blijken te zijn. Als in juni tienduizend mensen op een plein als vanouds luidop kunnen demonstreren, dan hoop ik dat in september tienduizend andere mensen op een plein ook als vanouds een potje voetbal kunnen kijken zonder dat de halve stad daarvan de dupe wordt. Wie weet gaan we dan komende zomer een fantastisch sfeervol EK tegemoet. Hoop doet leven. smiling smiley
dr. Kelder en Co
Emoties worden ingezet als communicatiemiddel om burgers in de pas te laten lopen met de coronamaatregelen. Dat stelt econoom Robin Fransman. In Duitsland is er zelfs een interne beleidsnotie gelekt die angst propageert. Er moet ingezoomd moet worden op het aantal doden en anekdotisch bewijs.
Volgens Fransman is er in Nederland een klimaat waarin weinig ruimte is voor kritiek op het beleid. In Duitsland en Frankrijk is daar veel meer ruimte voor debat over de pro's en contra's van de coronamaatregels.
Een voorbeeld van kritiek die snel gesmoord werd, was de actie van de influencers. Fransman vindt deze actie ongelukkig geformuleerd en qua vorm gemankeerd. Maar erger vindt hij de mensen die zich openlijk achter de regels scharen, maar er niet naar handelen. 'Een Grapperhausje' noemt dr Kelder dat. Volgens Fransman is dat de reden dat de besmettingen zo stijgen.

60 min economie
Fransman gelooft niet in nieuwe lock downs. Volgens hem is het niet te verantwoorden dat mensen onder de 60 veel kwaliteit van leven inleveren waar zijn zelf amper tot geen gevaar lopen volgens de cijfers. (..)
Fransman pleit daarom voor een 60 min economie. Hierin kunnen mensen die volgens de cijfers weinig last zullen krijgen van corona meer vrijheden krijgen. Zestig plussers en andere kwetsbare groepen krijgen de gelegenheid zich terug te trekken. (..)

Ondanks al zijn kritische noten is Fransman vrij tevreden over de regering. Je neemt 10 duizenden besluiten onder zeer hoge druk, dan maak je fouten. Maar Er is volgens Fransman eenverschil tussen wat ze communiceert en wat ze daadwerkelijk doen. "We hebben al een 60 min beleid dat is alleen niet open. De intransparantie en ondoorzichtigheid daaromtrent die frustreert enorm.'

[www.nporadio1.nl]

+1
-1 Dat terugtrekken vind ik een heel gevaarlijke gedachte, een democratie onwaardig.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-09-2020 23:50 door Boppie.
@afentoe,
Ik behoor qua leeftijd (58) en diabetes patiŰnt wel tot de risico groep. Toch denk ik dat het voor mij wel meevalt omdat ik in een vrij goede conditie verkeer. Ik weet het natuurlijk ook niet zeker, dan moet je het eerst krijgen. Ik doe liever voorzichtig.
Maar als ik het virus naar mijn moeder of ooms en tantes overbreng ben ik er wel zeker van dat het bij die mensen wel problematisch kan worden. Dat wil je toch niet op je geweten hebben?
Jongens toch

Er vallen nu veel minder doden door betere behandelingen, kunnen we niet voorzichtig terug beginnen te leven? En aan intelligentere lockdowns denken ipv een hele generatie met een trauma op te schepen met alle gevolgen vandien die ik hier eerder al heb opgesomd?
Toen Griep in het verleden serieus toesloeg maakten we elkaar toch geen verwijten dat we gewoon 'leefden' en bleven doorfeesten?
Nogmaals, toen een bepaalde (voor ouderen meer dodelijke) bacteriŰle longonsteking hier in Halle bij Brussel serieus de ronde deed maakten we elkaar toch ook geen verwijten omdat we 'leefden'? En als ik de dokters mag geloven ging het hier serieus de ronde hoor...

Vandaag mijn gepensioneerde ouders gezien, zij zitten door hun sociaal leven in vele gepensioneerdenclubs en vertelden mij dat er nog zeer veel ouderen zich weigeren te laten vaccineren voor Griep. Als die Griep en Corona samen krijgen, zijn die gezien natuurlijk. Maar is het dan niet een heel klein beetje hun eigen fout?

Ik heb op 1 augustus 2020 berekend dat je hier in BelgiŰ, als je Covid-19 krijgt, 1.23% kans krijgt om te sterven, vermits er welicht veel meer besmette personen zijn zou dit zelfs eens maar de helft kunnen zijn.

Zoek eens op wat de cijfers voor bacteriŰle infecties zijn of andere ziektes? Ok, Covid-19 IS besmettelijker vandaar dat we hier in BelgiŰ aan een 3-tal doden per dag zitten wat nog meevalt. (ok, elke dode is 1 te veel, weet ik)
Alhoewel? In de winkel naast onze winkel heeft de zoon het gehad, al de mensen die met hem samenwerken in hetzelfde kleine bureautje zijn niet besmet geraakt. Bizar, niet?
Een familielid die al van in het begin van de crisis de Covid-19 patiŰnten in het ziekenhuis opvangt is nog niet besmet geraakt.
Ik denk dat het een beetje Russische roulette is of je besmet raakt of niet, genetisch misschien?
Mijn schoonzus bijvoorbeeld geeft al heel haar leven les en komt dus heel nauw in contact met mensen en heeft nog nooit Griep gehad.

Heel eerlijk moeten we cijfermatig toegeven dat het allemaal vÚÚl erger had gekund qua doden. En persoonlijk? Voor Covid-19 ben ik niet zo bang meer, wÚl voor andere virussen die ons in de toekomst gaan kunnen aanvallen. Ik heb enkele boeken over Ebola gelezen destijds, da's nog andere koek hoor, ik wil er niet aan denken dat er een Ebolavariant komt die zo besmettelijk is als Covid-19, want DAN hebben we een probleem.

Ik bemerk dat deze crisis en de angst van bovenaf mij, midden-twintig, veel kwaliteit van leven gekost heeft en dat het thuiswerken een ware aanslag is op mijn werkplezier. Het betreurt mij als iemand dat niet begrijpt.

Tja, jammer joh, soms zuigt het leven nou eenmaal. Doe je best om die periode zo kort mogelijk te houden, zou ik zeggen. Of niet, klaag door, ga zonder kennis lekker eigenwijs doen op een plein en zie wat er van komt. Misschien heeft Famke nog leuke tips.
Tja, werkgelegenheid en de economie.

Ik had ooit een goede baan. Die baan gaf veel stress, veel aanzien, veel geld, veel werk en vaak kon ik, als ik dat wilde, thuis werken.

Thuiswerken klinkt als ideaal. Toch miste ik de mogelijkheid van die fysieke draai om de oren van een collega. Het samen staren naar een scherm. Het geleuter bij de koffieautomaat. Het bespreken van de thuissituatie tijdens de lunchpauze.
Niet dat ik ooit fysiek geweld bij een collega gebruikt heb, maar het er mee dreigen via een webex meeting is als een bakje thee met slechts ÚÚn theeblaadje - een erg slap aftreksel.

Daarnaast is discipline heel belangrijk, je bent thuis eerder geneigd een paar uurtjes meer te werken. Het agile-team gevoel is nauwelijks aanwezig en soms zijn eega's, kinderen of huisdieren erg storende factoren.
Bovendien zit er een enkele keer een kern van waarheid in het schrikbeeld van iedere manager: de thuiswerker die lekker een dutje doet op de bank terwijl zijn stress-project uitloopt.

Vooral omdat er zeer weinig werk is voor IT-dinosaurussen zoals ik, ga ik binnenkort beginnen aan omscholing. Ik ga terug naar de laagste sport van de carriere-ladder en ga iets doen wat veel beter past bij mijn passie. Dat brengt met zich mee dat het salaris voortaan veel lager zal zijn, maar de bijhorende stress en werkdruk zal hopelijk ook minder zijn.

Deze keuze is gebaseerd op een jaar vol afwijzingen met de mooiste smoesjes en mijn wens om toch iets zinvols te doen. Het samenwonen en de verbouwing van mijn huis ligt goed op schema en nadert de voltooiing, maar daarmee lonkt de bekende geranium.

Een alternatieve keuze is vrijwilligerswerk. Daar heb ik ook wel iets leuks voor in de planning, daar zal ik over een tijdje wel een verhaaltje over schrijven. Dat is ook autogerelateerd en past dus goed op dit forum.

Covid-19 zou een sterke katalysator kunnen zijn in mijn zoektocht naar werk. Oudere, zwaarlijvige mensen zijn extra kwetsbaar en laat dat nu het prototype IT-dino zijn.
Ik merk dat er met regelmaat een dino-functie vrijkomt en dat de recruiters hun uiterste best doen deze functie in te vullen met jonge dynamische mensen. Dat lukt niet en ondanks het mailtje dat iemand gevonden is die beter in het profiel past, zie je de advertentie vrolijk weer terug. Soms zelfs maanden lang wat de geloofwaardigheid van het mailtje ernstig onderuit haalt.
Ik probeer het risico van een fatale aanval van Covid-19 op mijzelf te voorkomen door gezond te leven. Goed eten, braaf sporten en toch proberen weg te blijven bij de bekende brandhaarden.

Op dit moment worden de IT-dino's over de hele wereld gezocht. Ik heb contact met recruiters over contracten in Belgie, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland en ik zie aanvragen voor de echte ver-weg landen zoals bijvoorbeeld the USA.
Maar vaak is het uurloon (bijvoorbeeld Indiers werken voor veel lagere tarieven) of de taal een struikelblok en ik gok dat leeftijdsdiscriminatie daar ook een grote rol speelt.
Ik heb wel eens de opmerking gekregen dat ik "opzij moet stappen voor de jeugd". Werkelijk, die vrucht van een eikeboom wil ik nog wel een keer spreken als hij wat ouder is.
Dan geef ik hem een prachtige geranium als compensatie voor het opzij stappen voor de jeugd. Voor op zijn favoriete tafel achter het raam.
R W xxx

Ik bemerk dat deze crisis en de angst van bovenaf mij, midden-twintig, veel kwaliteit van leven gekost heeft en dat het thuiswerken een ware aanslag is op mijn werkplezier. Het betreurt mij als iemand dat niet begrijpt.

Tja, jammer joh, soms zuigt het leven nou eenmaal. Doe je best om die periode zo kort mogelijk te houden, zou ik zeggen. Of niet, klaag door, ga zonder kennis lekker eigenwijs doen op een plein en zie wat er van komt. Misschien heeft Famke nog leuke tips.

Deze toon is een uitstekend voorbeeld van wat ik "deel van het probleem" vind, waarvoor dank. Als je mijn eerste reactie gelezen hebt, dan weet je dat ik mij met frisse tegenzin houd aan wat er wordt opgelegd, om mijzelf en diegenen om mij heen uit de problemen te houden. Ik sta daarom niet op pleinen, of dat nou is om de mening van vloggers te verkondigen of die van de burgemeester.
Ik sport gewoon weer en denk - al dan niet gevraagd - mee over de teruggang naar kantoor. Helaas is mijn opdrachtgever bijzonder terughoudend en kan mijn werkgever, met diverse opdrachtgevers, ook niet toveren, hoezeer ze ook hun best doen. Hoe constructief ik ook meedenk, zolang dit soort grondwetsonterende maatregelen in stand blijft klaag ik door, strevend naar verbetering.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2020 10:43 door afentoe.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.