Het coronavirus: hoe be´nvloedt het jouw dagelijks leven?

Gepost door SVF 

Het Zweeds model (1,7 miljoen kinderen hebben geen schooldag moeten missen en niemand overleed)

Bullf*ckingshit!!
Ook in Zweden zijn mensen overleden aan Covid-19
Lycan Capri

Het Zweeds model (1,7 miljoen kinderen hebben geen schooldag moeten missen en niemand overleed)

Bullf*ckingshit!!

Klopt, maar het kan zijn dat hij het woordje 'bijna' is vergeten als je de maatregelen, aantal doden/inwoners vergelijkt...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2020 17:50 door Ewout.
Ewout

Eerst word ik 'uit mijn kot gelokt' .......................

>blablablablabla................................................................................blablabla<

..................Van het begin van de epidemie tot 28 augustus stierven volgens Sciensano in ons land 42 mensen aan covid-19 in de leeftijdscategorie 0 tot 45 jaar, en 515 in de categorie 45-65 jaar (en de meesten dan nog met onderliggende ziektesymptomen). Op 11.597.626 Belgen is dit respectievelijk 0,00036214 procent en 0,0044405 procent van de bevolking. Voor de twee categorieŰn samen, zijnde zowat de voltallige actieve werkende bevolking die onze economie doet draaien, komt een risico op overlijden dus neer op 0,0048027 procent. Op 13 augustus werden 42 nieuwe patiŰnten in het ziekenhuis opgenomen en 30 ontslagen, en er lagen in totaal 309 mensen in onze hospitalen waarvan 74 op intensieve zorgen. Dat is 95 procent minder dan op de twee pieken in april met resp. 5.759 ziekenhuispatiŰnten en 1.285 op intensieve. 'Er is nooit zoveel geld ge´nvesteerd om zo'n beperkt aantal levens te redden,' betogen een 40-tal geneeskundige en economische experten in een Open brief. De coronapsychose en de ontsmettingswoede ondermijnen ons lichamelijk, sociaal en economisch immuunsysteem. Het virus is een blijver, het is tijd dat we rationeel bepalen welke prijs we willen betalen.

De necropolitiek van onze bange politici met een apocalyptische kijk op alle uitdagingen in de samenleving, van de klimaatverandering tot de pestpandemie, richt onze samenleving ten gronde. De vier Vlaamse partijen die bij de vorige verkiezingen een pak rammel kregen, zijn ondertussen bezig hun eigen doodstrijd te rekken op de tonen van Vivaldi. Volk, wordt staat, en kom op straat! 'Blind belief in authority is the greatest enemy of truth', zei Albert Einstein. Een wijs man.

4160
Keer gedeeld

Inderdaad, een uitermate ego´stische opstelling. En niet zo'n klein beetje ook.

En een beterweter dan de wetenschap.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2020 18:49 door Idefiqs.
Boppie
balderke
@ Ewout, mijn steun heb je, dit is het laatste wat ik in de topic schrijf, zal nog wel meelezen maar mij krijgen ze niet meer uit mijn kot. Ik ben gisteren met mijn hond gaan wandelen zonder mondmasker, dat is pas durven he spinning smiley sticking its tongue out

Wel goed lezen he? Tof dat u uzelf rectificeert.

In het Vlaams heb je 'iemand uit zijn kot lokken' en 'uit je kot komen' Twee verschillende zaken dus.

@balderke, voorzichtig man! Je gaat straks misschien sterven winking smiley
Ewout
Lycan Capri

Bullf*ckingshit!!

Klopt, kan zijn dat hij het woordje 'bijna' is vergeten als je de maatregelen, aantal doden/inwonders vergelijkt...

Het is in dit soort artikelen heel gevaarlijk om "nuance" woordjes te vergeten
Er zijn genoeg simpele zielen die niet zelf feiten checken en het klakkeloos overnemen, met alle gevolgen van dien
Lycan Capri
Ewout
Lycan Capri

Bullf*ckingshit!!

Klopt, kan zijn dat hij het woordje 'bijna' is vergeten als je de maatregelen, aantal doden/inwonders vergelijkt...

Het is in dit soort artikelen heel gevaarlijk om "nuance" woordjes te vergeten
Er zijn genoeg simpele zielen die niet zelf feiten checken en het klakkeloos overnemen, met alle gevolgen van dien

Klopt ook, kwaliteitscontrole is soms fuck op de websites van kranten.
Nu, als je graag boeken leest dan weet je dat in boeken ook vaak fouten staan, woorden vergeten... Op dit vlak bedriegen onze hersenen ons soms, we denken dat er een woord staat maar het staat er niet en toch lezen we het.
Joop 5528328
TL;DR.

Ewout
Eerst word ik 'uit mijn kot gelokt' door mensen die mijn reacties niet helemaal gelezen hebben (begrijpelijk geef ik toe want er is veel te lezen) - voor ik ben gaan feesten ben ik in quarantaine geweest, erna ook (nog eens) - , dan word ik verweten de zieligaard te zijn door iemand die pretendeert empathisch te zijn.
=> toch even bij stilstaan zou ik zo zeggen...

Wellicht zijn er mensen die reageren die het wel helemaal lezen, maar de vele Vlaamse uitdrukkingen, bewoordingen en langdradigheid maken het lezen er niet makkelijker en fijner van. Korte en bondige verhalen zouden je punt sterker maken, je laatste bericht is bijna een boek.

Ik zal mijn best doen, maar ik ga nu deze discussie stoppen omdat voor mij het schooljaar morgen begint met vergaderingen, dit gecombineerd met de zaak, ik ga blij zijn als ik dan per week enkele uurtjes voor mezelf zal hebben.
Dus voor degenen die graag op mij schieten, ga je gang, ik lees het een van de volgende weken wel en denk ook even na over het feit of je dezelfde bewoordingen aan een discussietafel zou gebruiken dan wanneer je face to face zit met deze persoon. Want iemand in zijn waarde laten is voor sommigen hier wel moeilijk zo te zien. Vanachter de computer voelen sommigen zich vrij stoer heb ik de indruk.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2020 18:09 door Ewout.
@Ewout, ik denk dat je ziekte niet alleen je schrijf- maar ook je leesvaardigheid heeft aangetast. Man, wat spui je een hoop onzin om proberen je punt te maken, wat lees je verschikkelijk slecht en op een post reageren gaat je ook al niet erg lekker af. Ben jij maar fijn de vrijgevochten rebel, het is te hopen dat het goed met je blijft gaan en je niet eens tegen een gelijkgestemde aanloopt, want veel kan je niet hebben blijkbaar. Verder ben ik wel klaar met je 'kijk mij eens zielig zijn' geklaag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2020 18:18 door R W xxx.
R W xxx
@Ewout, ik denk dat je ziekte niet alleen je schrijf- maar ook je leesvaardigheid heeft aangetast. Man, wat spui je een hoop onzin om proberen je punt te maken, wat lees je verschikkelijk slecht en op een post reageren gaat je ook al niet erg lekker af. Ben jij maar fijn de vrijgevochten rebel, het is te hopen dat het goed met je blijft gaan en je niet eens tegen een gelijkgestemde aanloopt, want veel kan je niet hebben blijkbaar. Verder ben ik wel klaar met je 'kijk mij eens zielig zijn' geklaag.

Omdat jij het bent met al die fijne reacties zal ik nog eenmaal reageren,
1. Over 'onzin' kan je eeuwig discussiŰren, wie heeft gelijk?
2. Ik reageer niet altijd op alles want dan worden mijn posts nog langer en sommige zaken negeer ik doelbewust (schiet nu maar op mij want ik ben een dikke eikel, je bent er goed in zo te zien)
3. Zoals een voorganger hier aanhaalt is het niet makkelijk soms om te volgen omdat Vlaams en Nederlands soms niet op 1 lijn zit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2020 18:32 door Ewout.
Ik ga morgen weer vaccin maken mannen, komt goed.drinking smiley

Lekker stoppen met modder gooien zou ik zeggen...
Dat zal het zijn idd, lost in translation nut smiley drinking smiley

Carkiller, da's mooi maar een vaccin is imo op zijn best maar een deel van de oplossing

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2020 18:40 door R W xxx.
R W xxx

Carkiller, da's mooi maar een vaccin is imo op zijn best maar een deel van de oplossing

Absoluut waar, maar meer een oplossing dan ruzie zoeken waar niemand iets mee bereikt...
Carkiller
R W xxx

Absoluut waar, maar meer een oplossing dan ruzie zoeken waar niemand iets mee bereikt...

Ach ja, als dit al ruzie is... Niet lezen als je er last van hebt. thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-08-2020 19:10 door R W xxx.
R W xxx
Carkiller
R W xxx

Ach ja, als dit al ruzie is... Niet lezen als je er last van hebt. thumbs up

Dank je voor de tip, had ik nog niet aan gedacht.
Is de oplossing voor alles.
Ewout

@Muddy Bandit, tijd om eens een beetje te leren relativeren zou ik dan zo zeggen? Het ligt je zwaar, dat merk ik in je reacties, mij ligt heel deze situatie ook zwaar, wederzijds begrip is moeilijk soms. Zoals ik in mijn reacties heb geschreven heeft een van mijn beste vrienden ook die longonsteking gehad en heeft die een week of zo tussen leven en dood gezworven. Gaan we dan mensen beginnen te verwijten en uitmaken voor ego´sten terwijl op dat moment die bacterie hier in het stad serieus was aan het rondgaan? Het was bij dokters geweten. Gaan we iedereen dan opsluiten? In het begin van een pandemie als we een bacterie of virus nog niet kennen zeker 100% eens. Nu zijn er zovele manieren al om mensen hun leven te redden oa de bloedverdunners waar ik over sprak, dan heeft het echt niet zoveel zin meer hoor (ik spreek over BelgiŰ tijdens een minder risicovolle periode) Dit virus stop je niet meer. Lees zeker eens het artikel hieronder.

Relativeren is iets wat ik al vele jaren noodgedwongen dagelijks moet doen, dat gaat me inmiddels heel goed af en hoef ik niet meer te leren.
Maar problemen/situaties goed kunnen relativeren wil nog niet zeggen dat er ook problemen/situaties genegeerd moeten worden, dat is weer totaal wat anders.... negeren is puur een voortvloeisel uit eigen belang.
De situatie nu in BelgiŰ:

Een 500-tal besmettingen per dag.
Her en der zijn de corona-afdelingen in de ziekenhuizen in BelgiŰ gewoon leeg, vernam ik via de pers en via vrienden die in ziekenhuizen werken.
Gezien het vele aantal besmettingen lijkt het virus dus inderdaad in dodelijke kracht af te nemen. Wat onderzoekers in het begin in ItaliŰ al constateerde.
Wanneer ik de statistieken bekijk ivm het aantal besmettingen, Nederland vs BelgiŰ dan lopen die bijna exact gelijk wat betreft besmettingen vergeleken met het aantal inwoners, ondanks dat onze maatregelen vÚÚl strenger zijn (en vaak ook nutteloos wat de vooraanstaande virologen die de Belgische overheid begeleiden EINDELIJK publiekelijk erkennen).
Volgens een Nederlandse vriend loopt men bij jullie veel minder met mondmaskers rond. Hier is het in vele steden en dorpen verplicht.
Wanneer ik het kleine piekje in doden bekijk in BelgiŰ steeg het aantal doden samen met de hittegolf.
Verwacht wordt uiteraard dat Griep combinatie Covid-19 extra doden zal maken.

Ondanks dat onze ziekenhuizen op de Covid-19 afdelingen zo goed als leeg zijn heerst er hier nog altijd een paniek van jewelste, ik hoor links en rechts van mensen die vermoeden dat ze besmet zijn denken dat ze direct gaan sterven...

Nu is het vooral belangrijk om tijdens de Griep de allerzwaksten te beschermen maar niet om de mensen die onze samenleving moeten opbouwen te gijzelen, want op termijn zal dit meer schade veroorzaken zoals jullie wellicht links en rechts lezen...

Interessant om lezen:

[www.nieuwsblad.be]

Ook zal armoede ten gevolge van al deze lockdowns de levensverwachting wereldwijd danig doen afnemen. Daar is menig expert het over eens met cijfers waar ik wÚl wakker zou van liggen...
Ivm de mondmaskers vreest men in BelgiŰ bijvoorbeeld bij kinderen een beperking in ontwikkeling en welzijn, met alle gevolgen vandien. Eindelijk komen de experts aan bod in de pers die het over het welzijn hebben van de mens. Meer en meer gaan er stemmen op om mondmaskers in scholen te verbannen.

Dan is de vraag, zijn al deze strenge maatregelen nog nodig? Of enkel om te anticiperen op zoals bijvoorbeeld de griep binnenkort? Want sowieso, zoals eerder vermeld, het Coronavirus stop je niet meer...
Vaccins zullen wellicht, net zoals bij Griep niet alle doden kunnen voorkomen. Want ondanks vaccin is Griep een indrukwekkend beestje puur cijfermatig gezien.

Gaan mensen eindelijk weer een samenleving met risico accepteren? Of blijven we in paniekmodus? Want bij Griep, ondanks soms vele doden, is er nooit paniek geweest in Europa en bleven we lekker ego´stisch verder feesten, om de woorden te gebruiken van anderen hier...

Edit: gisteren met de auto in Brussel rondgetoerd, ondanks een boete van 250 euro zijn er drukke wijken waar bijna niemand een mondmasker draagt, wel migrantenwijken moet ik erbij vertellen. Maar ondanks dit zijn er momenteel bijzonder weinig ernstig zieken door Covid-19 hier in BelgiŰ

7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2020 12:35 door Ewout.
Zoals sommige wel weten werk ik in een supermarkt: nou gisteren is mij echt iets schokkend gebeurd! Een klant raakte mij gewoon aan, dat vond ik voor de corona-crisis al niet fijn.

Maar gezien de corona-crisis beet ik ook direct van mij af: deze klant wilde mij iets vragen, echter daarbij vond hij het schijnbaar nodig om mij aan te raken. Waarbij ik direct zei: als eerste, ik wil niet dat u mij aanraakt en al helemaal niet in de corona crisis.

Nou toen begon deze klant op mij te schelden en agressief te worden, waarop besloten heb om direct een leidinggevende te halen. Die heeft deze klant uitgelegd, dat ik een vestje draag waarop staat dat er anderhalve meter afstand gehouden moest gehouden worden.

De klant kwam echter met zo'n lulverhaal, dat ik het niet aardig gezegd heb: ga toch weg, je hebt mij gewoon niet aan te raken. Dat zou je zelfs onder sexuele intimidatie kunnen scharen, ongeacht waar men je aanraakt. Echter ik ben geen vrouw en dan wordt het weer minder ernstig genomen sad smiley

Ongewenst aanraken, wordt wel degelijk als sexuele intimidatie gezien: volgens deze informatie.

Ik wil simpelweg door niemand, behalve mijn vrouw en straks kind aangeraakt worden. Andere hebben van mij af te blijven en eigenlijk, ben ik teleurgesteld dat mijn leidinggevende deze agressieve klant niet gewoon een winkelverbod gegeven heeft.

Nu geen kip zich meer aan de corona-maatregelen houdt, krijgen wij al genoeg shit over ons heen: klanten die met je in discussie gaan, op moment dat je ze op de anderhalve meter wijst. Scholieren die overal lak aan hebben en je werk onmogelijk maken, aangezien ze met groepjes in een gang staan ( diefstal tactiek ) en dan heb je nog leidinggevende die klanten niet eens durven aan te spreken.

Dat laatste doe ik wel, maar daar ben ik een beetje klaar mee: als ik zie dat mijn leidinggevende klanten niet eens aanspreekt. Dan vraag ik mij af, waar ik het voor doe: want de laatste tijd heb ik daardoor genoeg nare ervaringen door gehad.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2020 08:55 door Zunigrijje.
Gaat 'ie een beetje? Wat een onbeleefde actie van je. Die klant betaalt jouw boterham dus zou je hem niet gelijk zo verbaal aan moeten vallen. Voor hetzelfde geld ging het onbewust, kan mij ook gebeuren.
Je zou je werkgever moeten bedanken dat hij je niet geschorst heeft, als ik mijn klanten zonder eerst vriendelijk aan te spreken gelijk zo uitkaffer zal de baas me wel even willen spreken.
Onbeleefd? Hij heeft mij niet aan te raken! Enige wat ik die klant gezegd heb, is dat hij mij niet moest aanraken en al helemaal niet in de corona-crisis. We zitten al maanden in deze crisis en dan lopen er nog steeds van die mensen rond, die overal lak aan hebben.

Nee sorry, ik ga klanten niet vragen of ze alsjeblieft met de poten van mij af willen blijven. Want gelukkig begrijpen de meeste klanten dat wel: het was wat anders geweest, als een klant mij per ongeluk aangeraakt had tijdens het aangeven van een product.

Tevens was ik geschrokken, dus natuurlijk ga je dan niet zeggen alsjeblieft. De klant heeft zich ook gewoon aan de maatregelen te houden: want onthoudt wel, zonder supermarkt medewerkers liggen de schappen leeg. Die vullen zich niet vanzelf hoor.

Die meneer die raakte mij dus niet per ongeluk aan, zoals in het voorbeeld hier boven. Maar die kwam gewoon direct achter mij staan en raakte mij toen aan, wat ik gewoon onacceptabel vind. En al helemaal dat hij daarna agressief wordt, want ik heb geen schuttingtaal gebruikt.

Supermarkt medewerkers zijn ook mensen en hoeven ( sexuele intimidatie ) ongewenste aanrakingen, door klanten niet te pikken: als dit bij een vrouwelijke collega gebeurd was, dan was de wereld te klein geweest.

Maar schijnbaar is het wel okay als mannen, ongewenst door andere mannen of vrouwen aangeraakt worden. Echter dat vind ik niet okay en al helemaal niet in de corona-crisis.

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2020 10:10 door Zunigrijje.
Kun je het niet gewoon houden bij het feit dat je het niet prettig vindt om door vreemden te worden aangeraakt en daar extra veel moeite mee hebt gedurende de corona-crisis? Seksuele intimidatie er met de haren bijslepen is volgens mij niet echt productief.
Rutger DC
Kun je het niet gewoon houden bij het feit dat je het niet prettig vindt om door vreemden te worden aangeraakt en daar extra veel moeite mee hebt gedurende de corona-crisis? Seksuele intimidatie er met de haren bijslepen is volgens mij niet echt productief.
Dit. Gewone aanraking heeft niks met seksuele indimidatie te maken. Of Zuinigrije moet geil worden van een tikje op zijn schouder, maar dan heeft hij eerder een seksueel probleem dan de klant... nut smiley
Rutger DC
Jawel hoor en zo voelt dat ook hoor! Ik wilde alleen benoemen, dat als ik van het vrouwelijke geslacht was geweest: dat het dan onder sexuele intimidatie geschaard zou zijn.

Aangezien sommige er zo licht zinnig over doen en het schijnbaar, ook in de corona crisis normaal vinden. Een sorry was voldoende geweest voor mij gevoel, maar inplaats daarvan word ik nog uitgescholden ook.
Rutger DC
Helemaal mee eens!
Iemand aanraken gaat vaak ook 'onbewust'
Wie kaatst, kan de bal verwachten. Geldt zowel voor jou als voor de klant. Het had jou als dienstverlener gesierd als je dan the bigger man had kunnen zijn.
Naast dat ik allergisch ben voor het directe geroep over intimidatie (en zo nog wel meer) heb ik geen medelijden voor dienstverleners die kaatsen (zonder eerst vriendelijk te verzoeken gelijk maar de klant gaan roepen) en dan gaan mopperen dat ze de bal krijgen (met min of meer gelijke munt terugbetaald krijgen). Ik kan de instelling van jouw werkgever dan wel weer waarderen: op verzoek van zijn werknemer beleefd de regels richting de klant herhalen, en de werknemer niet te zeer straffen voor zijn fout. Chapeau.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2020 10:22 door afentoe.
@Zunigrije
Zoals je het hier typt klinkt het nogal overdreven/overtrokken, maar dat kan interpretatie zijn. Persoonlijk zou ik zo'n gesprek nooit beginnen met 'ik wil niet dat u mij aanraakt', je kan eenzelfde strekking ook wat vriendelijker overbrengen. Goeie kans dat het onbewust gebeurde (sommige gewoontes slijten er moeilijk uit, ongeacht wat er op jouw vestje staat). Dan is het waarschijnlijk klaar met een 'sorry' over en weer, en klaar.

Het probleem met die jeugd snap ik ook niet zo, als je een vermoeden hebt dat ze iets proberen te jatten dan ga je gewoon heel opzichtig in het gangpad staan om te kijken wat ze aan het doen zijn. Gaan ze dan opzichtig een gangpad verder, dan schuif je gewoon mee. Desnoods even vragen of je ze ergens mee kan helpen als ze lang staan te 'zoeken'. Over het algemeen druipen ze dan vrij snel af is mijn ervaring.
Zunigrijje
Rutger DC
Jawel hoor en zo voelt dat ook hoor! Ik wilde alleen benoemen, dat als ik van het vrouwelijke geslacht was geweest: dat het dan onder sexuele intimidatie geschaard zou zijn.
Nee, dat wordt er juist door overdreven types zoals jij van gemaakt. Een normale aanraking is ook naar een vrouw geen seksuele intimidatie...
Er is geen tijd om beveiliger te spelen, wanneer verwacht wordt dat je vakken vult. En zo dom is de jeugd schijnbaar ook niet: het uit het vak nemen, van een product wat eigenlijk te duur is voor de gemiddelde scholier is nog geen verdacht smiling bouncing smiley

Dus ja dan lopen ze het hoekje om en hup, alsnog in de jaszak of rugzak etc. Gezien ik ook leidinggevende heb, die dieven gewoon laten lopen: heb ik besloten om mij uitsluitend nog bezig te houden met mijn werk.

Want ik heb weleens voor een dief gestaan, die ik op heterdaad betrapt heb: toen ben ik over een hekje gesprongen en heb hem gestopt. Maar vervolgens moest ik hem laten lopen, omdat meneer verbaal agressief werd.

En 1x heb ik een klant een blikje bier in zijn jaszak zien stoppen: mijn leidinggevende spreekt hem aan en denkt, dat het daarmee afgedaan is. Bij de kassa legt die klant vervolgens maar een blikje op de band en liet de rest in het winkelwagentje liggen.

Als ik en een collega niet proactief die man in de gaten gehouden hadden, plus kassa medewerker ge´nformeerd. Dan was ie alsnog met diefstal weg gekomen. Probleem in de corona-crisis is ook, dat je die anderhalve meter dient te bewaren. Wanneer er dus 10 scholieren op een hoopje staan, dan kun je echt niet zien als eentje stiekem wat weg stopt.

In iedere geval, er zijn momenten wanneer ik niet kan acteren: ongewenste aanrakingen is daar een van. Vloeken zal ik niet doen, maar ik schrik daar dus danig van dat ik niet in staat ben om het vriendelijker te brengen.

Bij de anderhalve meter heb ik het al losgelaten: ik ben van mening, dat onze overheid gewoon veel harder moet optreden en bewindslieden moeten zichzelf er ook aan houden en anders maar het boetekleed aantreden. Want mede dankzij Femke Halsema en nu ook Grapperhaus, is het heel moeilijk om mensen nog op de andere halve meter te wijzen.

Boa's zouden zelfs geen boetes meer uitdelen om die reden.... en corona is geen grapje, een collega van mij bleek besmet ermee te zijn. Gelukkig werkte ik niet samen met die collega.
Als je in de huidige situatie wildvreemden gaat aanraken leef je kennelijk een beetje onder een steen. Daar hoeft wat mij betreft niet per se beleefd op gereageerd te worden. Maarja, in Nederland leven we ook wat dat betreft in een bubbel, cq onder een steen: de toon wordt hier belangrijker gevonden dan de boodschap.

Supermarkt medewerkers zijn ook mensen en hoeven sexuele intimidatie, door klanten niet te pikken: als dit bij een vrouwelijke collega gebeurd was, dan was de wereld te klein geweest.

Jezus man, als iemand een vrouw gewoon aanraakt is dat idd ook geen sexuele intimidatie. Ik weet niet waar de beste man je hebt aangeraakt maar als het bv gewoon je schouder is dan is dat waarschijnlijk onbewust. Wel is het zo dat veel mensen niet meer nadenken of zero fucks geeft. Met mijn werk heb ik altijd met mensen te maken gehad maar nooit is iemand agressief naar mij geweest, ligt dus echt hoe je op mensen reageert
@Zunigrije
Kun je gedetailleerder beschrijven hoe en waar die klant jou aanraakte zodat we het nog iets beter kunnen begrijpen?
- was hij al met je in gesprek of probeerde hij juist je aandacht te krijgen?
- ik neem aan dat hij zijn hand gebruikte, maar waar raakte die hand jou aan: op je huid of op een kledingstuk?
- was dat een aanraking die langer zou gaan duren als je niet had gereageerd, of was het sowieso niet meer dan een minder-dan-een-seconde tikje?
- wat was de afstand van de klant tot jou? Geen anderhalve meter natuurlijk, maar stond hij pal tegen je aan, of toch nog op enige afstand, zodat hij iets naar je toe moest buigen om je Řberhaupt te kunnen aanraken?
- kon je zelf nog achteruit om weer afstand te verkrijgen, of was je in een hoek geraakt?
Ik heb al 2 keer meegemaakt dat passagiers onder de afscheiding van een lijnbus door gingen om mij een vraag te stellen. nut smiley Ook leuk zijn de mensen die achter de afscheiding blijven staan, maar het mondkapje afdoen om je de vraag toe te schreeuwen.
Tydelyck
@Zunigrije
Kun je gedetailleerder beschrijven hoe en waar die klant jou aanraakte zodat we het nog iets beter kunnen begrijpen?
- was hij al met je in gesprek of probeerde hij juist je aandacht te krijgen?
- ik neem aan dat hij zijn hand gebruikte, maar waar raakte die hand jou aan: op je huid of op een kledingstuk?
- was dat een aanraking die langer zou gaan duren als je niet had gereageerd, of was het sowieso niet meer dan een minder-dan-een-seconde tikje?
- wat was de afstand van de klant tot jou? Geen anderhalve meter natuurlijk, maar stond hij pal tegen je aan, of toch nog op enige afstand, zodat hij iets naar je toe moest buigen om je Řberhaupt te kunnen aanraken?
- kon je zelf nog achteruit om weer afstand te verkrijgen, of was je in een hoek geraakt?
Ik was bezig met het vullen van een vak(ken) en deze klant, kwam toen vanachter en raakte mij aan op mijn rug. Nee het is geen daadwerkelijke sexuele intimidatie,maar desalniettemin voel ik mij bij ongewenste aanrakingen niet comfortabel! En dan bijt ik ook van mij af.

Dus klant stond bijna tegen mij aan, daar zat hoogsten 10cm tussen: mocht hij dus corona gehad hebben, dan bestaat de kans dat ik door deze klant besmet was. Uiteraard ben ik zelf achteruit gegaan. ( Dat doe ik altijd bij klanten )

Maar voordat ik deze klant wilde helpen, heb ik eerst laten weten dat ik niet aangeraakt wilde worden. Daarop werd deze klant dus agressief tegen mij en begon mij uit te schelden. Van enige afstand was dus geen sprake...

Hij raakte mij in iedere geval aan op het moment, toen hij ook een vraag wilde stellen: waarop ik geantwoord heb: ten eerste, ik wil niet dat u mij aanraakt en al helemaal niet tijdens de corona-crisis. Het was echt een hele oncomfortabele ervaring, vooral gezien het feit dat deze klant agressief werd.

En ja ik vind het niet fijn als vreemden mij waar dan ook aanraken en ik snap ook niet, onder welke steen je leeft als je denkt dat dit in 2020 nog okay is tijdens de corona-crisis. Want voor de corona crisis had ik echt anders gereageerd of zelfs, gelaten voor wat het is.

Al waren het toen meestal ouderen en deze keer was het iemand, die naar mijn mening nogal asociaal over kwam: maar niet ouder dan 40 was.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2020 11:11 door Zunigrijje.
En als het nu een vrouw was geweest die je had aangeraakt, had je dan hetzelfde gereageerd ?
Als je vriendelijk gereageerd had, was het vast niet zoĺn scene geworden.
En ermee eens dat een groot deel de Corona regels negeert. Als je ze daarop aanspreekt, voelen ze zich betrapt.
Jij bent het visitekaartje van de winkel, juist jij moet je beheersen (en met jou ook je collegaĺs.)
Hansje57
En als het nu een vrouw was geweest die je had aangeraakt, had je dan hetzelfde gereageerd ?
Ja dan had ik hetzelfde gereageerd: ik maak daar geen onderscheid in. Ik heb zelfs weleens voor de corona-crisis tegen een vrouwelijke klant gezegd, dat ik het niet fijn vind dat ze mij aanraakte. Dan krijg je een excuses en kun je verder met het helpen van de klant.

Ik heb het nog nooit fijn gevonden om aangeraakt te worden door vreemde mensen: maakt niet uit of het een vrouw of man is. Er zijn mensen die vinden dat fijn: maar die lopen dan ook met een bordje rond "free hugs" nut smiley
Zunigrijje
Ik was bezig met het vullen van een vak(ken) en deze klant, kwam toen vanachter en raakte mij aan op mijn rug. Nee het is geen daadwerkelijke seksuele intimidatie, maar desalniettemin voel ik mij bij ongewenste aanrakingen niet comfortabel! En dan bijt ik ook van mij af.

Dus klant stond bijna tegen mij aan, daar zat hoogstens 10cm tussen: mocht hij dus corona gehad hebben, dan bestaat de kans dat ik door deze klant besmet was.

OkÚ, ik begrijp dat je het dus niet kon zien aankomen, waardoor de schrik een factor is geweest in je reactie. Ik zou ook schrikken. En dat zou bij mij ook tot een woedecomponent in mijn reactie hebben kunnen leiden.

Daarnaast is het vreemd dat hij je aanraakte, omdat hij dus op de achterzijde van je kleding de tekst "houd svp 1,5 m afstand" kon lezen, en mogelijk zelfs precies op die tekst jouw rug aanraakte. Hij had ook met woorden je aandacht kunnen vragen, bijv. "Mag ik u iets vragen?" of (de minder beleefde variant) "Hey, waar staat de suiker?"

Ik zou vooral ook bij je leidinggevende vragen of hij jullie in dit soort gevallen (zowel de coronaregels als de winkeldieven) beter/meer wil steunen. Als daar een ontwijkend of negatief antwoord op komt met als argument "de klant is koning" of "het is dweilen met de kraan open", dan weet je genoeg en kun je overwegen of jij daar nog wel wilt blijven werken, of dat je hier misschien werk van moet maken op een hoger niveau in de organisatie of de vakbond*. Zeker bij de winkeldiefstal zie je vaak dat eigenaren van supermarkten er wel alles aan doen om dat te voorkomen (want het gaat af van hun eigen winst) en dat bij leidinggevenden met een arbeidscontract dat niet het geval is, want op hun loonstrookje zien ze er niets van terug.

*) hier verwacht ik weer commentaar op van anderen (je zou loopbaanmatig je eigen glazen ingooien), maar dat moet je toch zelf uitmaken en die mogelijkheden zijn er niet voor niets.
Ik heb blijkbaar antibodies voor covid in mijn bloed, ik wist niet eens dat ik ziek ben geweest.

Het leven hier in zuid Spanje gaat gewoon verder zoals altijd, mondkapjes zijn overal verplicht, tenzij je op een terras zit, en die terrassen zitten hier redelijk vol, geen anderhalve meter afstand tussen tafels.

Leraren vonden het wel weer tijd om te staken na 4 dagen arbeid, na 6 maanden thuis gezeten te hebben, tja.
Tydelyck
Daarnaast is het vreemd dat hij je aanraakte, omdat hij dus op de achterzijde van je kleding de tekst "houd svp 1,5 m afstand" kon lezen, en mogelijk zelfs precies op die tekst jouw rug aanraakte. Hij had ook met woorden je aandacht kunnen vragen, bijv. "Mag ik u iets vragen?" of (de minder beleefde variant) "Hey, waar staat de suiker?"
Met onbeleefde klanten heb ik dan weer geen probleem, daar blijf ik redelijk kalm bij: ik heb ook collega's die dan niet helpen of de klant negeren. Maar ik zeg dan gewoon, rechtdoor en aan het einde rechts staat de suiker smiling bouncing smiley

Tydelyck
Ik zou vooral ook bij je leidinggevende vragen of hij jullie in dit soort gevallen (zowel de coronaregels als de winkeldieven) beter/meer wil steunen. Als daar een ontwijkend of negatief antwoord op komt met als argument "de klant is koning" of "het is dweilen met de kraan open", dan weet je genoeg en kun je overwegen of jij daar nog wel wilt blijven werken, of dat je hier misschien werk van moet maken op een hoger niveau in de organisatie of de vakbond*. Zeker bij de winkeldiefstal zie je vaak dat eigenaren van supermarkten er wel alles aan doen om dat te voorkomen (want het gaat af van hun eigen winst) en dat bij leidinggevenden met een arbeidscontract dat niet het geval is, want op hun loonstrookje zien ze er niets van terug.

*) hier verwacht ik weer commentaar op van anderen (je zou loopbaanmatig je eigen glazen ingooien), maar dat moet je toch zelf uitmaken en die mogelijkheden zijn er niet voor niets.
Toen de scholen weer begonnen kwamen letterlijk invasies scholieren naar de supermarkt: met 10 a 20 man in een gang, is geen uitzondering. Dat was al voor de corona-crisis zo, maar nu is dat eigenlijk niet wenselijk. Ik zie dan eigenlijk ook een taak bij opvoeders/ouders liggen, hun kinderen vertellen dat ze niet naar de supermarkt mogen al is het i.v.m. besmettingsgevaar. Ik hou wel afstand van ze hoor: want ik weet dat de meeste besmettingen nu onder jongeren plaats vinden, doordat ze na´ef zijn en geen afstand tot elkaar meer houden.

Ik heb het weleens aangekaart, maar je krijgt inderdaad ontwijkende antwoorden: maar voor mij is het voldoende, wanneer ik niet word afgerekend op het feit dat ik door dit soort situaties mijn werk niet kan doen. Voor de rest verander je er toch niks aan en dat er veel gestolen wordt, daar komt met pas weken later achter bij de hoge nee verkoop. Want door diefstal ontstaat er een onjuiste voorraad, waardoor er geen nieuwe voorraad binnen komt totdat het handmatig gecorrigeerd word. Meeste diefstallen schijnen trouwens via de zelfscan te gebeuren, dat schijnt toch erg makkelijk te zijn. Maar ik heb van zoiets: het is niet mijn verantwoordelijkheid en inderdaad, als je te ver gaat dan gooi je eigen ramen in.

Maar wellicht word er zoveel winst op een frikadellenbroodje gemaakt, dat het niet uit maakt dat er 10 van 50 gestolen worden bij wijze van spreken: want het zorgt uiteraard wel voor omzet, als je zoveel scholieren hebt die hun lunch er als ware komen kopen. En beveiligers... soms zijn ze te druk met hun smartphone nut smiley Er zit echt dag en nacht verschil tussen beveiligers, sommige zijn echt heel goed in hun werk: maar er zijn er genoeg die er een potje van maken.
Hansje57
Ik zie in het relaas van Zuinigrije niet iets wat mij erop wijst dat hij uitgesproken onvriendelijk gereageerd heeft.

Maar sowieso: Waarom moet zoiets altijd maar vriendelijk? Iedereen weet dat we afstand moeten houden. Als je dan aan een wildvreemd iemand gaat zitten met je vingertjes, dan ben je op dat moment toch gewoon een knurft? Dan is het misschien wel nodig dat iemand eens meer duidelijk dan vriendelijk tegen je is. Maar nee, niet in Nederland. Ik geef je een mep op je kop, maar je moet wel vriendelijk vragen of ik dat niet meer wil doen, want anders word ik boos.

Het doet me een beetje denken aan dit filmpje. Gaat niet over corona, sorry daarvoor, maar ik zie wel een enigszins vergelijkbaar patroon. Die gast rijdt daar willens en wetens te hard en maakt teveel herrie. Dat is onbeschoft gedrag. Zodra iemand daar fel op reageert is het van "Je kunt gewoon normaal tegen me praten, etc,"... Nee, je kunt gewoon sorry zeggen, het niet meer doen en verder je muil houden. Of nog beter, eerst nadenken.
DeeTwee
Hansje57
Ik zie in het relaas van Zuinigrije niet iets wat mij erop wijst dat hij uitgesproken onvriendelijk gereageerd heeft.

Maar sowieso: Waarom moet zoiets altijd maar vriendelijk? Iedereen weet dat we afstand moeten houden. Als je dan aan een wildvreemd iemand gaat zitten met je vingertjes, dan ben je op dat moment toch gewoon een knurft? Dan is het misschien wel nodig dat iemand eens meer duidelijk dan vriendelijk tegen je is. Maar nee, niet in Nederland. Ik geef je een mep op je kop, maar je moet wel vriendelijk vragen of ik dat niet meer wil doen, want anders word ik boos.

Het doet me een beetje denken aan dit filmpje. Gaat niet over corona, sorry daarvoor, maar ik zie wel een enigszins vergelijkbaar patroon. Die gast rijdt daar willens en wetens te hard en maakt teveel herrie. Dat is onbeschoft gedrag. Zodra iemand daar fel op reageert is het van "Je kunt gewoon normaal tegen me praten, etc,"... Nee, je kunt gewoon sorry zeggen, het niet meer doen en verder je muil houden. Of nog beter, eerst nadenken.

In het relaas lees ik (zeer selectief citerend) de zinsnedes "beet ik ook direct van mij af" en even verder "dat ik het niet aardig gezegd heb", dan begin je niet met 'excuseer, zou u een stap terug kunnen nemen'.

Ik ben het slechts gedeeltelijk met je eens. Als iemand je recht in je gezicht hoest is dat niet netjes, dat klopt, maar als we met zijn allen al gelijk moeten gaan roepen als iemand je bijvoorbeeld subtiel op de schouder tikt om een vraag te stellen zijn we als collectief wel heel ver heen. Angst voor het c-woord of niet, we blijven mensen met menselijke gewoontes, laten we dat alstublieft niet vergeten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2020 18:03 door afentoe.
Als ik het verhaal zo lees proef ik een hoop opgebouwde frustraties over een langere periode waarbij dit gevalletje net de welbekende druppel is geweest.... als de klant misschien ook toevallig met het verkeerde been uit het is bed gestapt dan is een vonkje vaak al genoeg om een explosie te veroorzaken.

Het klinkt misschien afgezaagd, maar het winkelpersoneel is wel het gezicht (en dus het aanspreekpunt) in de detailhandel.
De klanten verwachten dus ook dat ze netjes en beleefd geholpen worden door het winkelpersoneel en verwachten daarbij absoluut geen standje, krijgt de klant dat wel is de klant niet tevreden en wordt die opstandig.
De coronamaatregelen hebben voor de detailhandel het normale beleid aardig op z'n kop gezet, en dat vraagt vele aanpassingen van zowel bedrijf, personeel als van de klant... de klant moet overal voldoende afstand houden (voor velen is het nog steeds heel moeilijk is om een gewoonte af te leren), het bedrijf moet allerlei maatregelen nemen (hygiŰne, controle, beveiliging/handhaving enz.), en het personeel moet zich daar maar overal tussenin schikken en liefst in deze coronatijd dezelfde prestaties neer te zetten in hetzelfde tijdsbestek als voor de coronamaatregelen.
Geeft gewoon een hoop extra stress voor alle partijen, en dat komt de gemoedelijkheid/werksfeer dan ook absoluut niet ten goede.

Praat er eens rustig over met al je collega's/werkgever/leidinggevenden: waarschijnlijk zal je merken dat iedereen daar in meer- of mindere mate last c.q. frustraties van heeft, en wellicht kun je gezamenlijk nog de nodige tips en ervaringen uitwisselen over hoe een ander er mee om gaat en hoe je er zelf het beste mee om kunt gaan.
De enigste tip die ik je kan geven: neem al je werkfrustraties niet mee naar privÚ (en andersom idem), maar draai de knop om als je tussen privÚ en werk switcht.
Een kwartiertje actieve ontspanning direct na je werk (b.v. stukje fietsen, stukje met de auto toeren, puzzelen of noem maar op) geeft meestal al een hoop rust in je kop, en dan wordt het ook veel gemakkelijker om werk en privÚ goed uit elkaar te houden.
In de bouwwereld bestaat het coronavirus niet.

In het begin hield je er rekening mee, afgelopen tijd is het net of er niets aan de hand is, alleen de supermarkt herinnert je eraan omdat je met een winkelwagentje je boodschappen moet doen.
HJB
Ik zit thuis met een loopneus en droog hoestje en mijn vriendin ook. Maar wordt gelukkig niet erger. Eerder minder. Onze inkomens zijn gelukkig ook niet direct in gevaar, maar omdat we nu ineens op elkaars lip zitten vertoont de relatie wel wat kleine haarscheuren. nut smiley Normaal gesproken werken we allebei de hele dag en zien we elkaar misschien hooguit twee uur. Alle frustraties zijn over en weer al over tafel gevlogen. spinning smiley sticking its tongue out Dit is een betere relatietest dan een kampeervakantie. big smile smiley We redden het wel hier.

Even een vrij openhartige update dan: de relatie is na grofweg tien jaar tˇch stukgelopen... Corona was echt wel de scherprechter... Ik neem het virus met mijn COPD/Astma heel erg serieus, en zij toch aanmerkelijk minder. Te weinig begrip over en weer. Maar ik ben nu aan het daten met iemand die ook Astma heeft, dus dat schept toch wel een band... winking smiley En ze heeft iets met auto's. Haha. drinking smiley Goed, too much info dit weer. winking smiley
Monsieur Le Loure
In de bouwwereld bestaat het coronavirus niet.

In het begin hield je er rekening mee, afgelopen tijd is het net of er niets aan de hand is, alleen de supermarkt herinnert je eraan omdat je met een winkelwagentje je boodschappen moet doen.
Het frappante is trouwens, dat supermarkten altijd al in de huisregels hadden staan dat een winkelwagentje of mandje verplicht was. Maar je werd er nooit op aangesproken..

De mandjes slaat trouwens ook nergens op: is enkel een telsysteem en dwingt dus geen afstand af, iets wat de winkelwagentjes wel doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2020 08:30 door Zunigrijje.
Zunigrijje
Het frappante is trouwens, dat supermarkten altijd al in de huisregels hadden staan dat een winkelwagentje of Mandy verplicht was. Maar je werd er nooit op aangesproken..

De mandjes slaat trouwens ook nergens op: is enkel een telsysteem en dwingt dus geen afstand af, iets wat de winkelwagentjes wel doen.

Bij mijn vrij kleine supermarkt stond een maand geleden een groepje van acht Franse jongeren voor de deur, nog met hun rolkoffertje in de hand, klaar om boodschappen te halen en dan hun Airbnb appartement te betrekken. Ze wilden met z'n allen naar binnen en daar had ik, als klant, geen zin in. De bewaker stond bij de ingang, maar liet ze doorlopen. Toen heb ik in het Engels tegen ze geroepen dat ze allemaal een eigen karretje moesten hebben, terwijl ik wees naar de Nederlandstalige poster, waar ze natuurlijk wel het woord corona of Covid-19 konden lezen. Toen waren ze op twee na meteen weer buiten, want daar hadden ze geen zin in. De bewaker, wiens taak ik dus vervulde, had geloof ik amper door wat er onder z'n neus gebeurde, maar ik kon rustig winkelen. Zulke types (jij beschreef ze al, @Zunigijje), wat heb je daar nu aan...
De verloedering over de regeltjes van de mooie schoentjes-minister neemt inderdaad toe.

Ik ben recent getrouwd en wij hebben een Grapperhouse-party gegeven. De bedoeling was aanvankelijk goed (er zijn enkele gasten niet gekomen vanwege Corona) maar na de ceremonie was er geen houden aan. Feliciteren doe je met een knuffel, een hand of zoenen op de wang, niet met zegenen als een priester op anderhalve meter.

En eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet overtuigd van de ernst van het feestje.
Ja, het is heftig als je het benauwd hebt. Ja, de IC's waren zo vol dat iedereen die wist wat Paracetemol was wentelteefje mocht spelen (IC verpleegkundigen die speciaal voor Corona aangenomen zijn, moesten de slapende patienten zoveel keer daags omdraaien en worden daarom wentelteefjes genoemd).
Maar de jaarlijkse griepgolf eist nog steeds meer slachtoffers en als je de dodelijkheid van een ziekte als kanker meetelt...

Ik vind wel dat iedereen het recht heeft zichzelf aan de maatregelen te houden. Gun iemand zijn anderhalve meter en laat bijvoorbeeld niet het winkelwagentje bij de kassa slingeren om zo de hele winkel door te sloffen. Om vervolgens nijdig te kijken als ik het karretje opzij zet.

Er zijn wel een paar zaken die Corona heel duidelijk heeft gemaakt. Als eerste is het gebrek aan IC capaciteit in Nederland ernstig goed zichtbaar geworden. Ten tweede heeft het er de schijn van dat de regering zich vooral door proefballonblazers laat leiden. In het geval van Corona door het RIVM. Ten derde is zichtbaar geworden dat quarantaine nodig is voor onze naasten bij besmettelijke ziektes.
En als laatste is het nog duidelijker dat we nog steeds een "Ikke en de rest ken stikke" samenleving hebben. Regeltjes, ok, maar als Grapperhous een party geeft moet er wel traditioneel geknuffeld worden.

Ik heb inmiddels enkele Corona patienten in mijn omgeving. En goddank, de symptomen zijn als een heftige griep. Wat koorts, spierpijn, benauwd, grieperig, that's all. Ik hoop van harte dat het daarbij blijft.

Misschien gooi ik er nog een gesprek "met boven" tegenaan voor de gewenste goede afloop.
rke

Ik heb inmiddels enkele Corona patienten in mijn omgeving. En goddank, de symptomen zijn als een heftige griep. Wat koorts, spierpijn, benauwd, grieperig, that's all. Ik hoop van harte dat het daarbij blijft.

Misschien gooi ik er nog een gesprek "met boven" tegenaan voor de gewenste goede afloop.

In Nomeni Patri Et Fili Spiritus Sancti.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-09-2020 15:42 door Monsieur Le Loure.
Monsieur Le Loure
rke

In Nomeni Patri Et Fili Spiritus Sancti.

Dat klinkt als een goed begin.
rke
Ik ben recent getrouwd...

Had je op z'n minst wel een leuke trouwauto?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.