Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Krijgen de VVD en PvdA voldoende steun?

Gepost door Anonieme bezoeker 
Soloman
Dat heb ik toch? Man je moest eens weten.

Dat bedoel ik dus....thumbs up
speedtouch
Vlinderstrik
Gaat erom dat je met een horizon van 15 jaar meer kunt dan sparen alleen. Meer ga ik er niet over zeggen.

Inderdaad, je kunt ook nog kwaliteit van leven hebben!

Dat is verreweg het belangrijkste en spreekt voor zich.

Maar dat staat los van deze discussie en zelfs (deels) los van geld.

Maar goed, ik bespaar me de moeite want heb een beetje het idee dat er met mijn tenen wordt gespeeld.winking smiley
Vlinderstrik

Maar goed, ik bespaar me de moeite want heb een beetje het idee dat er met mijn tenen wordt gespeeld.winking smiley

Als er met jouw tenen gespeeld wordt, doe je dat zelf! Altijd positief blijven denken!

Heb het over de bestaande schuldenlast. Die wordt in relatieve zin minder bij straffe inflatie. Tuurlijk is het zo dat de schuld in absolute zin groter wanneer je moet bijlenen omdat je loon de kosten van het leven niet meer bijhoudt. Maar goed, dat zijn twee gescheiden zaken.

Relatief ten opzichte van wat? Je schuld staat vast in absolute zin en het enige waartegen het zin heeft om af te zetten is je inkomen of het deel van je inkomen dat je vrij te besteden hebt. Als er inflatie is zoals nu en je loon stijgt niet mee zoals bij veel banen het geval is, dan wordt je schuld relatief tov je inkomen hoger. Maar als er inflatie is en je loon stijgt minder dan de inflatie, dan is het nog steeds mogelijk dat je schuld relatief hoger wordt omdat je aan je levensonderhoud meer geld kwijt bent door de inflatie en je dus minder overhoudt om aan je schuld te betalen. In dat geval wordt je schuld tov je inkomen kleiner, maar dat zegt helemaal niks omdat de betaalbaarheid ervan is afgenomen. Veel mensen snappen dat niet. Ze denken dat een grote schuld goed is en aflossen niet nodig omdat "door de inflatie de schuld minder waard wordt". Dat is te simpel gedacht.

Producten die je koopt met een lening, kunnen door inflatie duurder worden (zoals een auto) maar kunnen ook los van de inflatie in prijs dalen (zoals huizen op dit moment). Dat is echter niet relevant voor de schuld, want die blijft gelijk als ie eenmaal afgesloten is.
@Wibi, geloof je nog in die 50+-partij met die boef als leider?drinking smiley
Hypotheekconstructie Blok pakt zeer ongunstig uit

De complexe hypotheekconstructie die minister Stef Blok (Wonen) heeft bedacht om de maandlasten voor starters te verlagen, pakt extreem duur uit.

Kopers die kiezen voor een 'Blok-hypotheek' besparen weliswaar zo'n honderd euro op hun maandlasten, maar zijn op termijn al gauw 60 duizend euro méér kwijt aan rente dan kopers die hun annuïteitenhypotheek volledig aflossen. Bovendien blijft een restschuld over. Bij hogere hypotheken loopt het renteverschil tussen de twee hypotheekvormen zelfs in de tonnen.

Dit is de uitkomst van een berekening die adviesketen De Hypotheker op verzoek van de Volkskrant heeft uitgevoerd. De woordvoerster van minister Blok bevestigt de conclusies.
[www.volkskrant.nl]

dat schiet lekker op thumbs up
Dat is logisch. Dat was voorheen ook al het geval. Je hebt lagere maandlasten maar aan het eind van de rit hou je nog een restschuld over.

In de nieuwe situatie heb je met alles annuitair geen restschuld. Met de 'Blok'constructie hou je een restschuld over maar heb je een lagere maandlast in het begin.

Gevalletje open deur.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2013 21:43 door michel1975.
Soloman
@Wibi, geloof je nog in die 50+-partij met die boef als leider?drinking smiley

Heb ik iets gemist Solo ? Je weet dat ik fervent aanhanger ben van Roemer...thumbs up
dickey

Heb het over de bestaande schuldenlast. Die wordt in relatieve zin minder bij straffe inflatie. Tuurlijk is het zo dat de schuld in absolute zin groter wanneer je moet bijlenen omdat je loon de kosten van het leven niet meer bijhoudt. Maar goed, dat zijn twee gescheiden zaken.

Relatief ten opzichte van wat? Je schuld staat vast in absolute zin en het enige waartegen het zin heeft om af te zetten is je inkomen of het deel van je inkomen dat je vrij te besteden hebt. Als er inflatie is zoals nu en je loon stijgt niet mee zoals bij veel banen het geval is, dan wordt je schuld relatief tov je inkomen hoger. Maar als er inflatie is en je loon stijgt minder dan de inflatie, dan is het nog steeds mogelijk dat je schuld relatief hoger wordt omdat je aan je levensonderhoud meer geld kwijt bent door de inflatie en je dus minder overhoudt om aan je schuld te betalen. In dat geval wordt je schuld tov je inkomen kleiner, maar dat zegt helemaal niks omdat de betaalbaarheid ervan is afgenomen. Veel mensen snappen dat niet. Ze denken dat een grote schuld goed is en aflossen niet nodig omdat "door de inflatie de schuld minder waard wordt". Dat is te simpel gedacht.

Producten die je koopt met een lening, kunnen door inflatie duurder worden (zoals een auto) maar kunnen ook los van de inflatie in prijs dalen (zoals huizen op dit moment). Dat is echter niet relevant voor de schuld, want die blijft gelijk als ie eenmaal afgesloten is.

Je hoeft het niet te relateren aan iets. Inflatie vermindert de koopkracht van spaargeld alsmede de relatieve waarde van schuld.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2013 19:45 door Vlinderstrik.

Je hoeft het niet te relateren aan iets. Inflatie vermindert de koopkracht van spaargeld alsmede de relatieve waarde van schuld.

Relatief betekend gerelateerd aan iets anders of ten opzichte van. De eerste helft van je tweede zin is waar zolang je de rente niet meetelt of wanneer de rente lager is dan de inflatie. De tweede helft van je zin is alleen waar in de situatie die ik beschreef. Natuurlijk kun je zeggen dat als alles duurder wordt en je schuld gelijk blijft, dat je schuld ten opzichte van alles minder waard wordt, maar zo'n uitspraak heeft 0 waarde. De meeste mensen die zo'n uitspraak doen denken dat daardoor de schuld beter te betalen wordt, maar dat geldt alleen als je inkomen meestijgt en je vaste lasten minder stijgen zodat je meer overhoudt.

Ik denk dat we de economische disclaimer moeten gebruiken die alle stellingen waar kan maken: ceteris paribus...
als alle andere omstandigheden gelijk blijven...
Plasterk wil een 'grens' trekken...daar zijn we al ruim overheen ! [www.nu.nl]
Helemaal niet. Er kan nog zat bezuinigd worden. Er bestaat niet zoiets als "kapotbezuinigen". Alsof de economie alleen maar door de overheid draaiende gehouden kan worden. Zolang de straatverlichting nog aan is, is er nog geld zat.
@dickey: ik ben het fundamenteel met je oneens en je kan wel iets kapot bezuinigen: onze economie...
Hoe dan? Gaan mensen minder boodschappen doen als de overheid bezuinigt, gaan ze minder auto's kopen, gaan ze minder andere dingen doen? Volgens mij niet. Het zou zelfs meer kunnen worden als de overheid echt gaat bezuinigen en als gevolg daarvan de belasting omlaag kan doen. Dan stimuleer je de economie juist door te bezuinigen.

Waar ik het wel mee eens ben wat betreft kapot"bezuinigen" is dat de overheid door de BTW te verhogen, de assurantiebelasting te verhogen, alle accijnzen te verhogen, de WOZ te verhogen, enz. de economie inderdaad kapotbezuinigt.

En verder vind ik het bezuinigen op het verbeteren van de wegen (bijv verbreden om files te verminderen) een slechte zaak. Dat kost de economie geld en de wegenbouwers hun werk. Aan de andere kant stimuleert het bedrijven en werknemers natuurlijk om slimmer te werken (flexibele uren, thuiswerk, carpoolen).
dickey
Hoe dan? Gaan mensen minder boodschappen doen als de overheid bezuinigt, gaan ze minder auto's kopen, gaan ze minder andere dingen doen? Volgens mij niet. Het zou zelfs meer kunnen worden als de overheid echt gaat bezuinigen en als gevolg daarvan de belasting omlaag kan doen. Dan stimuleer je de economie juist door te bezuinigen.

Waar ik het wel mee eens ben wat betreft kapot"bezuinigen" is dat de overheid door de BTW te verhogen, de assurantiebelasting te verhogen, alle accijnzen te verhogen, de WOZ te verhogen, enz. de economie inderdaad kapotbezuinigt.

En verder vind ik het bezuinigen op het verbeteren van de wegen (bijv verbreden om files te verminderen) een slechte zaak. Dat kost de economie geld en de wegenbouwers hun werk. Aan de andere kant stimuleert het bedrijven en werknemers natuurlijk om slimmer te werken (flexibele uren, thuiswerk, carpoolen).
Men bezuinigd nu niet. Men verhoogt de lasten. Gingen ze maar bezuinigen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2013 18:19 door michel1975.
Bezuinigen helpt ook niet. Wat wél helpt is verstandige keuzes en beslissingen maken over waar geld wél en waar geld niet aan uitgegeven zou moeten worden. Daar heeft het "bezuinigen" zoals de overheid dat doet allang niet meer mee te maken. Dat gaat niet om verstandig beslissen, maar over belangen. En zoals we allemaal weten en kunnen zien is de doorsnee burger daar altijd het slachtoffer van. Niet de hoogste inkomens (waar ook de meeste politici toe behoren) hebben last, écht last, van de gevolgen, maar alles wat daaronder zit.
LoveMyJeep
Bezuinigen helpt ook niet. Wat wél helpt is verstandige keuzes en beslissingen maken over waar geld wél en waar geld niet aan uitgegeven zou moeten worden. Daar heeft het "bezuinigen" zoals de overheid dat doet allang niet meer mee te maken. Dat gaat niet om verstandig beslissen, maar over belangen. En zoals we allemaal weten en kunnen zien is de doorsnee burger daar altijd het slachtoffer van. Niet de hoogste inkomens (waar ook de meeste politici toe behoren) hebben last, écht last, van de gevolgen, maar alles wat daaronder zit.
Verstandige keuzes maken over waar wel en waar geen geld aan besteed moet worden is bezuinigen. Mooi voorbeeld op regionaal niveau is het nieuwe theater in Den Haag. Draagvlak ontbreekt maar toch wordt het neergezet. Prima in een hoogconjuctuur maar niet nu. Nu kan dat geld veel effectiever ingezet worden.
Re: Hoe dan? Gaan mensen minder boodschappen doen als de overheid bezuinigt, gaan ze minder auto's kopen, gaan ze minder andere dingen doen? Volgens mij niet. Het zou zelfs meer kunnen worden als de overheid echt gaat bezuinigen en als gevolg daarvan de belasting omlaag kan doen. Dan stimuleer je de economie juist door te bezuinigen.

Even nadenken Dickey: De overheid is de belangrijkste opdrachtgever voor bouwprojecten in NL. Als die bezuinigt, gaan er bouwbedrijven failliet. De werknemers daarvan hebben dan minder te besteden dan voorheen. Dus gaan ze minder boodschappen doen en minder auto's kopen.

Niet dat ik vind dat er maar geld moet worden uitgegeven. Het is een moeilijke balans die moet worden gevonden. Wel de economie aan de gang houden maar niet een te grote schuld opbouwen voor ons nageslacht.
michel1975
LoveMyJeep
Verstandige keuzes maken over waar wel en waar geen geld aan besteed moet worden is bezuinigen. Mooi voorbeeld op regionaal niveau is het nieuwe theater in Den Haag. Draagvlak ontbreekt maar toch wordt het neergezet. Prima in een hoogconjuctuur maar niet nu. Nu kan dat geld veel effectiever ingezet worden.
Dan zijn we het dus met elkaar eens, want we zeggen allebei dat dat niet is, wat de overheid doet. Wat ze doen noemen ze wel zo, maar komt niet op hetzelfde neer.... winking smiley

Even nadenken Dickey: De overheid is de belangrijkste opdrachtgever voor bouwprojecten in NL. Als die bezuinigt, gaan er bouwbedrijven failliet. De werknemers daarvan hebben dan minder te besteden dan voorheen. Dus gaan ze minder boodschappen doen en minder auto's kopen.

Bouwprojecten.... In het geval van infrastructuur ben ik het ermee eens. De rest niet. De bouwbedrijven die in de rest zitten en afhankelijk zijn van de overheid zijn gewoon overbodig en moeten maar andere business zoeken. Ik betaal geen belasting om maar mensen onnodige spullen te laten bouwen. Er zijn sowieso teveel werknemers in de bouw. Koste wat kost moet de bouw aan de gang gehouden worden terwijl er recordleegstand is en er geen vooruitzicht is op verbetering. Ook groeit de bevolking lang zo hard niet meer en zal die over een tijdje zelfs gelijk blijven of krimpen. Dan kun je wel zeggen dat de overheid de economie kapotbezuinigt, maar het echte probleem ligt ergens anders.
De politiek wil dat we geld uitgeven, maar als we alles al hebben, houdt het een keer op. Er staan trouwens gigantisch veel kantoren leeg. Dus daar kunnen appartementen van gemaakt worden. Waarom moeten we doorgaan met bouwen als er genoeg is?
Bouwend Nederland van Verhage en Brinkman ("met de ogen" ) kunnen de pot op.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2013 00:32 door Soloman.
Appartementen van kantoren maken is een optie, maar wordt vaak als niet rendabel geacht. Alternatief is leeg laten staan, maar ik kan me niet voorstellen dat dat wel rendabel is. Er zijn partijen die gigantisch moeten gaan afschrijven, maar die nog niet durven. Waarom niet? Het zijn vast de pensioenfondsen die nu al moeten korten en het niet aandurven om nog eens vele procenten extra te korten vanwege onroerend goed. Of de banken die al een te lage dekking hebben. De crisis van 2008 begint nu pas in nederland.
dickey
Appartementen van kantoren maken is een optie, maar wordt vaak als niet rendabel geacht. Alternatief is leeg laten staan, maar ik kan me niet voorstellen dat dat wel rendabel is. Er zijn partijen die gigantisch moeten gaan afschrijven, maar die nog niet durven. Waarom niet? Het zijn vast de pensioenfondsen die nu al moeten korten en het niet aandurven om nog eens vele procenten extra te korten vanwege onroerend goed. Of de banken die al een te lage dekking hebben. De crisis van 2008 begint nu pas in nederland.
Het rendement op woningen is te laag. Daarnaast moet er heel veel aangepast worden aan de kantoren om ze woonbaar te maken. Dit kost veel geld waardoor het veelal loont om het leeg te laten staan totdat het wel als kantoorruimte verhuurd kan worden.

Dit kost veel geld waardoor het veelal loont om het leeg te laten staan totdat het wel als kantoorruimte verhuurd kan worden.

Het is in theorie rendabeler inderdaad om het te verhuren dan om er woningen van te maken. Echter, veel kantoorruimte zal nooit meer verhuurd gaan worden omdat er gewoon teveel van is. De enige reden waarom het leeg blijft staan, is omdat men niet wil afschrijven of slechts zeer langzaam. Banken en pensioenfondsen staan er nu al slecht voor en als blijkt dat hun vastgoedbeleggingen een stuk minder waard zijn dan in hun boeken staat, dan komen ze helemaal in de problemen. Stiekum weten ze dat al lang en de overheid ook, maar dat gaan ze natuurlijk niet in een persbericht zetten om de goede orde te bewaren.
Over appartementen gesproken:

Kreeg de WOZ-beschikking voor mijn appartement in Hillegom. Veel te hoog natuurlijk. Heb ik via de website van de gemeente de taxatieverslagen van de afgelopen jaren opgevraagd. De taxatie wordt z.g. afgestemd op de verkoopprijzen van vergelijkbare objecten in de gemeente. Daar stonden dus diverse verkopen bij, ook in 2012. Maar de verkoop in 2012 van een appartement (opgevraagd via Kadaster) dat direct onder de mijne ligt en even groot is hebben ze maar 'vergeten'. Logisch, was 20% onder de WOZ-waarde! Stelletje oplichters daar in Hillegom.

Ook als je naar de prijsontwikkeling (beschikbaar via de NVM per regio) kijkt klopt er geen hout van de taxatie van de boefjes.

Kreeg de WOZ-beschikking voor mijn appartement in Hillegom. Veel te hoog natuurlijk. Heb ik via de website van de gemeente de taxatieverslagen van de afgelopen jaren opgevraagd. De taxatie wordt z.g. afgestemd op de verkoopprijzen van vergelijkbare objecten in de gemeente. Daar stonden dus diverse verkopen bij, ook in 2012. Maar de verkoop in 2012 van een appartement (opgevraagd via Kadaster) dat direct onder de mijne ligt en even groot is hebben ze maar 'vergeten'. Logisch, was 20% onder de WOZ-waarde! Stelletje oplichters daar in Hillegom.

En wat nog veel erger is, is dat de WOZ waarde gebaseerd wordt op woningen die wel verkocht worden en niet op de prijzen van woningen die niet verkocht worden (want daar is geen recente prijs van). Een woning kan niet verkocht worden omdat deze niet te koop staat bijvoorbeeld, maar ook omdat ze de gemiddelde prijs vragen, maar de staat van onderhoud belabberd is. Dan is de gemiddelde prijs dus nog veel te hoog.
Uiteraard geldt dat andersom ook. Ik woon in een huis dat voor meer dan een halve ton verbouwd is, met veel "gratis" arbeid en bij de gemeente is slechts 20k verbouwingskosten opgegeven. De Woz waarde zou dus aan de lage kant zijn, maar daar zal niemand over klagen zolang er niet serieus getaxeerd wordt.

Breaking news by the way: Meer bezuinigingen! [www.nu.nl]

Foute kop stelletje prutsers van journalisten! Het zijn geen bezuinigingen, maar LASTENVERZWARINGEN. Waarom wordt dat nooit eens uitgesproken?
dickey
Breaking news by the way: Meer bezuinigingen! [www.nu.nl]

Foute kop stelletje prutsers van journalisten! Het zijn geen bezuinigingen, maar LASTENVERZWARINGEN. Waarom wordt dat nooit eens uitgesproken?

Precies wat ik gisteren dacht toen ik het berichtje las, ze hebben er precies 1 inleidend zinnetje tussen weten te krijgen, voordat belastingverhoging genoemd werd. Zou misschien wel eens goed zijn voor het vertrouwen in de regering als deze eens even een kleine middelvinger naar EU zou maken, om te zorgen dat NL niet helemaal dichtslaat vwb uitgaven. We zijn kennelijk van 4,7% naar 3,8% naar 3,6% gegaan, er zijn grotere problemen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-02-2013 14:11 door R-W.
3,3% in 2013, 3,4% in 2014 met een economische groeiverwachting in 2014 van 1%. Werkloosheid loopt naar 575.000...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-02-2013 12:33 door R-W.
Ik ben het niet met al die bezuinigingen eens en nu zijn er meerdere partijen. In plaats van lasten te verhogen moeten ze mensen meer geld geven om het vertrouwen terug te winnen. Doen ze in Duitsland ook en daar draait de economie zo slecht nog niet.
[www.nu.nl]
In duitsland hebben ze ook een echte economie die iets produceert waar andere mensen/landen waarde aan hechten. In nederland zijn veel mensen afhankelijk van de veel te grote bankensector of van de veel te grote bouwsector. Dat daar gezonde krimp optreedt en daardoor mensen werkloos worden, wil niet zeggen dat het slecht gaat met nederland. Het is juist goed dat die mensen eens iets gaan doen waar de economie wel mee gediend is.

Berichtje van de rabo topman: [www.nu.nl]
Hij zegt dat banken niet opgesplitst kunnen worden in een nuts- en een zakendeel. Geeft toch mooi aan dat er iets mis is met de banken. Dat het zakendeel niet levensvatbaar is, is niet erg, dan hoeven we daar ook geen miljarden meer in te stoppen. Als het nutsdeel niet levensvatbaar is, dan is het een prutsbank. Denk even mee: de bank kan voor minder dan 1% bij de ECB lenen en leent vervolgens voor 4-5% uit middels een hypotheek. Absoluut geen risico want er is NHG welke gedekt wordt door de staat en bovendien is er nog onderpand. Verder kan men nog korte tijd geld uitlenen tegen 10+% met wat meer risico. Aan de spaarkant wordt er momenteel slechts 2% rente gegeven, terwijl datzelfde spaargeld 10-20 keer uitgeleend wordt tegen minstens 4% omdat mensen hun spaargeld toch nooit allemaal opnemen. Ik zie gigantische winstmogelijkheden, maar blijkbaar snapt de rabo topman er niks van. (natuurlijk snapt hij het wel, maar hij wil liever risico nemen met de zakenbank en het verlies af kunnen wentelen op de staat via de nutsbank).
Rabobank is een slecht voorbeeld, want dat is een coöperatie met leden waar een beslissing moet goedgekeurd worden door deze leden. Voor iedere andere bank zou jouw stelling kloppen.
De Rabobank heeft ook niet zo'n last van de crisis in de bankensector juist door het hebben van de coöperatie. Beslissingen duren dan wat langer, maar zijn niet zo risicovol als bij andere banken. De leden willen gewoon niet dat er enorme risico's genomen worden...
Nog zoiets: Rutte heeft het over bevriezen van de ambtenarensalarissen. Wat kletst die man. Ik ben zelf rijksambtenaar en onze salarissen zijn al twee jaar bevroren en de komende twee jaar is dat ook zo. Dus dat is al zo.
Ondertussen blijf ik stil zitten waar ik zit. Van de week weer afscheid genomen van collega's die er uit moesten. Bittere pil. Het zijn moeilijke tijden. Als ik ontslagen word krijg ik geen ander werk meer. Dus dan is het ja en amen zeggen op het werk en flink bezuinigen op de kosten, zodat ik meer kan sparen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2013 09:57 door Soloman.
Inderdaad Solo. Het is triest gesteld met de gemiddelde werknemer. Als je wat ouder bent en het gaat mis...gaat het ook goed mis. Dat begint bij 40 al is mijn ervaring.
Hoop dat de vakbonden eens een keer voet bij stuk houden en er tegen in gaan, want volgens mijn bescheiden mening kan het zo niet langer.
De SP zal ook niet overal een direct antwoord op hebben. Zou het mooi vinden als ze er eens een keer een poging mochten wagen...
Als je 50+ bent moet je geen rare sprongen meer maken. Rustig blijven zitten bij je boterhammetje. En hopen dat het eens weer goed komt.
Tjonge, op de radio (Kamerbreed) praten ze nu al over nieuwe coalitie-combinaties. Met onze geliefde SP-leider Emile R.
Blijkbaar hoeft er niet veel meer te gebeuren of de boel springt.

En nog iets: Hier in de buurt krijgt een appartementencomplex een verfbeurt. Een flinke klus. Het viel me al op dat er veel auto's om heen stonden met Duitse kentekenplaten. Toen ik boodschappen aan het doen was stonden er schilders achter me met halveliterblikken bier. de mannen spraken volgens mij Pools.
Ik heb niets tegen buitenlanders, helemaal niets tegen Poolse arbeiders hier. Maar hoe kan het dat de werkloosheidcijfers de 600.000 naderen in ons land en we werk uitbesteden aan Polen? Hoe kan dat??

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2013 11:44 door Soloman.
Soloman
Ik heb niets tegen buitenlanders, helemaal niets tegen Poolse arbeiders hier. Maar hoe kan het dat de werkloosheidcijfers de 600.000 naderen in ons land en we werk uitbesteden aan Polen? Hoe kan dat??

Genoeg werk i.c.m. een (te) hoge bijstandsnorm.

Persoonlijk vind ik de opstelling van de SP, PVV en 50+ partij walgelijk: Inspelen op onderbuikgevoelens zonder dat zij met serieuze (en financieel onderbouwde) alternatieven komen die de algehele economie ten goede komen. Geen enkele partij heeft pasklare oplossingen zonder nadelige neveneffecten.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2013 12:54 door Luap.
dickey
In duitsland hebben ze ook een echte economie die iets produceert waar andere mensen/landen waarde aan hechten. In nederland zijn veel mensen afhankelijk van de veel te grote bankensector of van de veel te grote bouwsector. Dat daar gezonde krimp optreedt en daardoor mensen werkloos worden, wil niet zeggen dat het slecht gaat met nederland. Het is juist goed dat die mensen eens iets gaan doen waar de economie wel mee gediend is.

Precies. Leerlingen op middelbare scholen (en hun ouders) moeten weer enthousiast worden gemaakt om een technische vervolgopleiding te kiezen. In Duitsland is veel meer waardering voor technische lui, ook indien lager opgeleid.

De kracht van de Duitse economie is tevens dat men veel meer aanstuurt op individuele verantwoordelijkheid zonder de luxe van een omvangrijk sociaal vangnet. In de zorg is dit duidelijk zichtbaar. De uitgaven aan zorgkosten ligt per huishouden in Nederland viermaal hoger dan in Duitsland. Iedereen in Nederland beseft dat de zorgkosten de pan uitrijzen maar de tering naar de nering zetten, ho maar. Met name de opstelling van ouderen stoort mij. Immer terugvallen op verworven rechten, niet beseffend dat de wereld en de economie intussen onomkeerbaar zijn veranderd. Hoe harder zij volhouden aan hun verworvenheden, des te groter zal het solidariteitsbeginsel de komende jaren onder druk komen te staan.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2013 12:58 door Luap.
wibi
Ik ben het niet met al die bezuinigingen eens en nu zijn er meerdere partijen. In plaats van lasten te verhogen moeten ze mensen meer geld geven om het vertrouwen terug te winnen. Doen ze in Duitsland ook en daar draait de economie zo slecht nog niet.
[www.nu.nl]

Dan vergeet je een essentieel element, namelijk dat in de jaren '90 in Duitsland sprake was van een sterke loonmatiging, terwijl in de gelijke periode in Nederland sprake was van sterke loonstijging. Een Nederlandse werknemer is anno 2013 duurder dan een Duitse werknemer, nog afgezien van het feit dat het Duitse loonmodel veel flexibeler is zonder CAO's. Duitsland kan zich dus veroorloven om de lonen te laten stijgen.

Met hogere uitgaven loopt het tekort op korte termijn op, terwijl de vraag is of de bestedingen omgekeerd evenredig toenemen. Het effect op de economie is eveneens twijfelachtig.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2013 13:13 door Luap.
Soloman
Tjonge, op de radio (Kamerbreed) praten ze nu al over nieuwe coalitie-combinaties. Met onze geliefde SP-leider Emile R.

En nog iets: Hier in de buurt krijgt een appartementencomplex een verfbeurt. Een flinke klus. Het viel me al op dat er veel auto's om heen stonden met Duitse kentekenplaten. Toen ik boodschappen aan het doen was stonden er schilders achter me met halveliterblikken bier. de mannen spraken volgens mij Pools.

Heel eenvoudig. In de bouw en transportsector is kommer en kwel. Wat overleefd ruilt zijn personeel in voor Poolse mensen en mensen uit ander Oostbloklanden. Deze mensen werken voor veel minder dan zijn Nederlandse concurrent ( vrachtwagenchauffeurs, timmerlieden etc.) de werkgever moet wel. Immers, zijn concurrent werkt zo en als hij niet meegaat betekent dat een faillissement.

Daar hebben hebben de hoge heren geen rekening meegehouden bij de eenwording van Europa. Ik zei het 13 jaar geleden al tijdens mijn studie. Maar ja dat is niet besteed aan zo'n linkse subsidieverslinder in de hoedanigheid van universitairdocent...
Vlinderstrik
Soloman

Heel eenvoudig. In de bouw en transportsector is kommer en kwel. Wat overleefd ruilt zijn personeel in voor Poolse mensen en mensen uit ander Oostbloklanden. Deze mensen werken voor veel minder dan zijn Nederlandse concurrent ( vrachtwagenchauffeurs, timmerlieden etc.) de werkgever moet wel. Immers, zijn concurrent werkt zo en als hij niet meegaat betekent dat een faillissement.

Daar hebben hebben de hoge heren geen rekening meegehouden bij de eenwording van Europa. Ik zei het 13 jaar geleden al tijdens mijn studie. Maar ja dat is niet besteed aan zo'n linkse subsidieverslinder in de hoedanigheid van universitairdocent...

Ik ben het met je eens, maar nu moet er wel bescherming komen voor de Nederlandse werknemer.
Over tien jaar zul je trouwens een kentering zien, dat voorspel ik je dit keer, zonder studie.

Ik heb op Curacao gezeten en Nederlanders waren daar behoorlijk duurder dan de lokale krachten. Maar de Nederlanders hadden een meerwaarde: ze waren betrouwbaar, stalen niet en waren altijd op tijd.

Langzamerhand zal de euforie over Oostblokarbeiders hier temperen. Geen opleiding, ze doen maar wat en bij wegmisbruikers was een keer een filmpje van een busje met Poolse arbeiders dat 's morgens vroeg werd gecontroleerd en de lege bierblikjes rolden letterlijk uit de bus. Ik bedoel maar. Ik heb geen vooroordelen, maar je ziet het wel gebeuren.

Nog een Nederlands toetje:
[www.telegraaf.nl]

Zo erg is het dus al geworden.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2013 15:24 door Soloman.
Soloman
Vlinderstrik
Soloman

Ik ben het met je eens, maar nu moet er wel bescherming komen voor de Nederlandse werknemer.
Over tien jaar zul je trouwens een kentering zien, dat voorspel ik je dit keer, zonder studie.

Ik heb op Curacao gezeten en Nederlanders waren daar behoorlijk duurder dan de lokale krachten. Maar de Nederlanders hadden een meerwaarde: ze waren betrouwbaar, stalen niet en waren altijd op tijd.

Langzamerhand zal de euforie over Oostblokarbeiders hier temperen. Geen opleiding, ze doen maar wat en bij wegmisbruikers was een keer een filmpje van een busje met Poolse arbeiders dat 's morgens vroeg werd gecontroleerd en de lege bierblikjes rolden letterlijk uit de bus. Ik bedoel maar. Ik heb geen vooroordelen, maar je ziet het wel gebeuren.

[www.telegraaf.nl]

bescherming van de Nederlandse werknemer??? Als dat al wenselijk zou zijn is het mosterd na de maaltijd. Nu hebben we te maken met Europese burgers en bij veel banen breekt dat de Nederlander op om de doodeenvoudige reden dat een Pool, Roemeen of Tjech goedkoper is. waar dat kan wordt je als Nederlander ingeruild als een lege glasfles voor een ander. Zeer onwenselijk maar de realiteit.

Trouwens niet alle Polen voldoen aan het door jouw geschetste beeld. Er zitten vaklui bij met een arbeidsethos bij waarbij Nederlanderse werknemers niets voorstellen.

Voor iemand met een dergelijke signatuur had ik meer politieke correctheid verwacht. Of speelt solidariteit bij jou alleen wanneer het jou niets kost. Nu komt het dichtbij hè?

Ik verbaas mij iedere keer weer over jouw verbazing dus ik zal jou wat voorspellen over tien jaar. Over tien jaar is een groot deel van de welvaart van Westeuropa gedeeld met de rest van Europa. Dat west Europa daar in het verleden überhaupt de weg voor heeft bereid is gelegen in 30 /40 jaar links beleid. Zeg maar het soort gasten zoals afgebeeld in jouw avatar. Alles mag, iedereen is gelijk, kapitalisme is smerig en bezit moet gedeeld worden. En dat gaat dus ook gebeuren en daar verander jij geen moer aan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2013 16:20 door Vlinderstrik.

bron/voorbeeld? of is 1 aflevering met een pratende tuinkabouter je referentie?

Rabobank is een slecht voorbeeld, want dat is een coöperatie met leden waar een beslissing moet goedgekeurd worden door deze leden. Voor iedere andere bank zou jouw stelling kloppen.
De Rabobank heeft ook niet zo'n last van de crisis in de bankensector juist door het hebben van de coöperatie. Beslissingen duren dan wat langer, maar zijn niet zo risicovol als bij andere banken. De leden willen gewoon niet dat er enorme risico's genomen worden...

Klopt, maar waar zit de rabo tot over zijn oren in? Juist, vastgoed. En wat gebeurt er als de andere banken minder risico's gaan nemen? Dan worden de hypotheekeisen strenger en gaat het vastgoed nog verder in waarde omlaag en wie is er dan de pineut? ...

Zeer onwenselijk maar de realiteit.

Onwenselijk voor de bouwvakkers, dat snap ik. Natuurlijk gun ik iedereen een waardig bestaan, maar het komt er gewoon op neer dat de lonen in de bouw te hoog zijn. Waarom zou je 2x zoveel betalen voor de nederlander als een pool voor de helft net zo goed werk aflevert? Dit is gewoon marktwerking die ervoor zorgt dat mensen die iets kunnen dat heel veel mensen kunnen minder salaris krijgen dan mensen die iets kunnen dat maar heel weinig mensen kunnen. In plaats van de klagen zouden bouwvakkers zich ook kunnen specialiseren in iets waar minder concurrentie is vanuit het oosten.

Ik verbaas mij iedere keer weer over jouw verbazing dus ik zal jou wat voorspellen over tien jaar. Over tien jaar is een groot deel van de welvaart van Westeuropa gedeeld met de rest van Europa. Dat west Europa daar in het verleden überhaupt de weg voor heeft bereid is gelegen in 30 /40 jaar links beleid. Zeg maar het soort gasten zoals afgebeeld in jouw avatar. Alles mag, iedereen is gelijk, kapitalisme is smerig en bezit moet gedeeld worden. En dat gaat dus ook gebeuren en daar verander jij geen moer aan.

Deels mee eens. Kapitalisme (of in ieder geval de vrije markt) zorgt ervoor dat schaarse capaciteiten hoog beloond worden en generieke capaciteiten laag. Het geklaag komt vaak van mensen die niks bijzonders doen, maar wel een goed salaris hebben. Zij zijn bang dat goedkope buitenlanders hun plek innemen. Daar is niks mis mee, je moet gewoon accepteren dat je niks bijzonders doet en daar ook niet bijzonder voor beloond hoeft te worden. En ja, dat is vervelend. Maar daar is wat aan te doen. Je kunt er ook voor zorgen (zoals ik hierboven al zei) dat je iets kunt wat weinig anderen kunnen en dan ga je weer meer verdienen. Nederlanders zijn lui en teren zoals Luap op hun verworven rechten. Daarmee zul je in een vrije markt niet ver komen.
Vlinderstrik
Soloman
Vlinderstrik
Soloman

[www.telegraaf.nl]

bescherming van de Nederlandse werknemer??? Als dat al wenselijk zou zijn is het mosterd na de maaltijd. Nu hebben we te maken met Europese burgers en bij veel banen breekt dat de Nederlander op om de doodeenvoudige reden dat een Pool, Roemeen of Tjech goedkoper is. waar dat kan wordt je als Nederlander ingeruild als een lege glasfles voor een ander. Zeer onwenselijk maar de realiteit.

Trouwens niet alle Polen voldoen aan het door jouw geschetste beeld. Er zitten vaklui bij met een arbeidsethos bij waarbij Nederlanderse werknemers niets voorstellen.

Voor iemand met een dergelijke signatuur had ik meer politieke correctheid verwacht. Of speelt solidariteit bij jou alleen wanneer het jou niets kost. Nu komt het dichtbij hè?

Ik las de reactie, en ik dacht, zooo, die is fel. Tot ik de naam zag.grinning smiley

Maar goed. Ik geef toe dat ik te kort door de bocht ben met mijn omschrijving van Oostblokkers. Sorry.

Wat mijn verbazing betreft: Ik verbaas me inderdaad. De dingen die nu gebeuren. Ik ben verbijsterd. Dat heb je goed gezien.

Over voorspellingen: Blijkbaar weet jij het allemaal verschrikkelijk goed. Ik vind trouwens wel dat je wel heel snel verontwaardigd overkomt. Misschien is het jouw manier van praten, maar ik heb de indruk dat er maar heel weinig gezegd hoeft te worden of de kersballen hangen al in de boom. Daarbij heb ik het niet over de opmerking over mijn omschrijving van oostblokkers. Daar had je gewoon gelijk in.

Over signatuur: Ik ben allang geen PvdA meer. dat is bij mij voorgoed weg. En komt niet meer terug. ik zat er vandaag zelfs over te denken dat we dat hele linkse en rechtse kwijt moeten. Anders krijg je dit land er nooit meer bovenop.

Edit, nog even een reactie op @Carfanatic
Ha ha, tuinkabouter... Inderdaad. Ik heb een groot respect voor Koos Spee, maar veel minder voor de presentator (die kleine krullebol). Soms stelt hij hele goede vragen. Vragen die er echt toe doen, waarvan ik denk, precies, dat wil ik ook weten. Maar vaak heeft hij soms vragen waarbij ik denk: tjonge, jonge, jonge....
Ik vind de commentaren op de achtergrond daarentegen wel erg goed. Ik vind het erg jammer dat politieagenten altijd zo afgezeken worden. Blijkbaar hebben ze een dikke huid. Ik ben totaal niet geschikt zijn voor zo'n functie. Dan zou ik iedere avond jankend in mijn bed liggen.drinking smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-03-2013 19:41 door Soloman.
@ solo, je zult mij niet horen zeggen dat ik allemaal weet hoe het zit. Ik ben wel verontwaardigd over het feit dat veel van deze ellende verkopen had kunnen worden en dat veel mensen die, in mijn ogen, deze shit hebben veroorzaakt of in ieder geval mogelijk hebben gemaakt en nu het hardst klagen en dan doel ik niet specifiek op jou.
Misschien doel je ook op stemmers. Ik moet je eerlijk zeggen dat er een groot gapend gat met hoofdletters zit tussen hoe politici zich opstellen in debatten voor de verkiezingen en hoe ze zich na de verkiezingen opstellen. Ik kan me voorstellen dat je mijn verbazing altijd opmerkelijk vindt, maar ik verwacht gewoon beter.
Mensen die aan het hoofd staan van een land moeten boven dit soort onwelriekende zaken staan. Ik kan je rustig vertellen dat ik er 's nachts wakker van lig. Ik zal nooit de toplaag in de politiek bereiken, maar als dat ooit zou gebeuren (wat schier onmogelijk is), zou ik me nooit zo gedragen.
Wat er nu gebeurt vind ik ronduit walgelijk. Dan heb ik het over de PvdA. Want op de VVD heb ik niet gestemd.

Je opmerking dat ik voor solidariteit ben zolang het me geen geld kost, is onterecht. Dat is gewoon niet zo. Ik vind dat strijder Samsom is verworden tot Bruine arm Samsom. En daar zit ik verschrikkelijk mee in mijn maag.

Geld.... maakt alles kapot.
Soloman
Misschien doel je ook op stemmers. Ik moet je eerlijk zeggen dat er een groot gapend gat met hoofdletters zit tussen hoe politici zich opstellen in debatten voor de verkiezingen en hoe ze zich na de verkiezingen opstellen. Ik kan me voorstellen dat je mijn verbazing altijd opmerkelijk vindt, maar ik verwacht gewoon beter.
Mensen die aan het hoofd staan van een land moeten boven dit soort onwelriekende zaken staan. Ik kan je rustig vertellen dat ik er 's nachts wakker van lig. Ik zal nooit de toplaag in de politiek bereiken, maar als dat ooit zou gebeuren (wat schier onmogelijk is), zou ik me nooit zo gedragen.
Wat er nu gebeurt vind ik ronduit walgelijk. Dan heb ik het over de PvdA. Want op de VVD heb ik niet gestemd.

Je opmerking dat ik voor solidariteit ben zolang het me geen geld kost, is onterecht. Dat is gewoon niet zo. Ik vind dat strijder Samsom is verworden tot Bruine arm Samsom. En daar zit ik verschrikkelijk mee in mijn maag.

Ik stelde niets met mijn opmerking. Ik vroeg het me hardop en nu heb je geantwoord.

Geld.... maakt alles kapot.

Vaak wel. Geld doet de wereld dansen. Sierlijke dansen maar ook lelijke.
Vlinderstrik
@ solo, je zult mij niet horen zeggen dat ik allemaal weet hoe het zit. Ik ben wel verontwaardigd over het feit dat veel van deze ellende verkopen had kunnen worden en dat veel mensen die, in mijn ogen, deze shit hebben veroorzaakt of in ieder geval mogelijk hebben gemaakt en nu het hardst klagen en dan doel ik niet specifiek op jou.

Altijd weer vertederend om te zien dat iemand nog de illusie heeft dat "het volk" echte invloed heeft op de politiek. Is niet zoiets als met sinterklaas of de kerstman. Alleen met de politiek duurt het meestal wat langer voordat men er niet meer in gelooft.... Is ook de grootste teleurstelling moet ik toegeven, het bepaalt - in tegenstelling tot sinterklaas - vrij veel in je leven. Maar ach, de aardbol draait gewoon verder, of het nou leuk is of niet...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.