Wat te doen na levering nieuwe auto?

Gepost door aloisvonesterhazy 
Komende week wordt na vijf maanden wachten mijn nieuwe auto geleverd. Nu heb ik in mijn leven nog nooit een nieuwe auto gekocht, alleen tweedehandse. Zijn er dingen waar ik bij levering op moet letten? Zijn er zaken die ik meteen na levering moet aanpakken, zoals extra beschermingslagen aanbrengen en dergelijke? Het betreft overigens een Dacia Jogger Tce 100 ECO-G, op LPG lopend dus.
Beschermlaag in de vorm van een glas of graphene coating is een optie maar best duur en je bent je nieuwe auto gelijk weer 3 dagen kwijt. Daarnaast beschermt zo'n coating niet tegen krassen en voor een optimale standtijd moet je met speciale shampoos gaan wassen enzo, ik vond in elk geval dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.

Wat ik zelf heb gedaan bij m'n nieuwe auto is uiteraard eerst de auto uitgebreid met de hand wassen, vervolgens met een vliegroestverwijderaar zoals Iron X behandelen (gewoon opspuiten, in laten werken en afspoelen) en als laatste stap zelf een beschermlaag aangebracht zoals een 303 nano Graphene spray of de welbekende Turtle wax Seal and Shine. Dit kun je zelf doen op een oprit of in een wasbox of desnoods gewoon op straat en meer dan een paar emmers, een spons, een waterslang en een paar microvezel doeken heb je niet nodig. Op YouTube zijn veel filmpjes te vinden over deze producten, hoe ze aan te brengen en wat ze doen. Ik raad het kanaal van Pan the Organizer aan, die man weet alles op een heldere en eerlijke manier uit te leggen wat mij betreft. Daarna gewoon de auto regelmatig wassen en 3 á 4 keer per jaar op dezelfde manier behandelen dan blijft 'ie lang mooi volgens mij thumbs up

Hier staan verder misschien nog wat bruikbare tips:
[www.autoweek.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-12-2022 20:20 door Zadelsnuiver.
Luxe platen, type-aanduidingen eraf föhnen, dealerstickers wegpulken……..grinning smiley

En foto’s plaatsen op het Autoweek-forum.winking smiley
Ik heb m in de Collinite was gezet, prima spul! En dan gewoon een beetje bijhouden.
En idd alle dealerreclame eraf (al heb ik dat bij de private leaser niet gedaan, de kentekenplaathouder misstaat m niet).
Een nieuwe auto is meestal, na het ontvetten(mits dat nodig was), gepoetst, ik zou hem gewoon 1 x per 2 weken wassen, je hebt plekken waar je de auto zelf met hoge druk kunt wassen voor 1 of 2 EUR. je zorgt dan dat je emmer, spons en zeem bij je hebt.
Rembrandt
Luxe platen, type-aanduidingen eraf föhnen, dealerstickers wegpulken……..grinning smiley

En foto’s plaatsen op het Autoweek-forum.winking smiley
exact mijn gedachte thumbs up spinning smiley sticking its tongue out

Daarnaast bij aflevering checken of alles er op zit wat je eventueel als optie besteld hebt, checken op beschadigingen. en dan lekker genieten. Let de eerste dagen op bijgeluiden, en als je iets hoort, of je krijgt een storingsmelding, dealer contacteren.

doe de eerste 1000km even kalm aan dwz 'gewoon' rijden, en nog even geen stoplichtsprintjes, acceleratiemetingen, of kijken waar die toerenbegrenzer nu precies ingrijpt. De eerst 250km ook even de remmen inremmen; dus die remmen even goed gebruiken! eerste 150km kan het lijken alsof je remkracht nog niet optimaal is, en die is dat ook niet, dus hou daar rekening mee (=afstand houden en anticiperen)
Bedankt voor de reacties! Met de stoplichtsprintjes zal het wel nooit iets worden, ben ik bang, het is wel een Dacia 😀.
En de Collinite: welke van de 254 producten kan ik het beste gebruiken?
Ik vind dit heel fijn spul: [www.carclean.com]
Bij een nieuwe auto is het verstandig om je te houden aan de voorschriften van de fabrikant.
Gewoon normaal er mee te rijden, dus niet heel zwaar belasten. Piet Gazelle geeft goede info.

Als de auto net nieuw is dan zou ik even wachten met door de wasstraat te gaan. De lak kan nog wat zachter zijn.
Was de auto gewoon in een wasbox, gewoon van boven naar beneden met ruim voldoende water en zeep.
Pas op met zand, dit kan krassen achter laten, in combinatie met een borstel of grote spons.

Verwijder gelijk vogelpoep, met ruim water, en doe dat zeker niet met keukenpapier.

En geniet van je mooie nieuwe auto.
speedtouch
Een nieuwe auto is meestal, na het ontvetten(mits dat nodig was), gepoetst, ik zou hem gewoon 1 x per 2 weken wassen, je hebt plekken waar je de auto zelf met hoge druk kunt wassen voor 1 of 2 EUR. je zorgt dan dat je emmer, spons en zeem bij je hebt.

Zoiets zou ik ook zeggen. Eventueel nog een spuitbus quickwax die je als je geen zin hebt om de hele zaterdag te boenen elke keer op een ander deel gebruikt. Oja en bandenspray.

Mijn bumper is pas gespoten en ik zie geen verschil met de 12 jaar oude motorkap en andere panelen. Al die verhalen over techno-nano-daimond-atom coating waar 3 dagen en €500 voor staat vind ik wat overdreven.
En toen kreeg ik het nieuwe kenteken door van de dealer. Verzekering gewijzigd, duurde lang want kenteken was nog niet bekend bij de RDW. Vandaag wel. Blijkt dat er een auto op benzine i.p.v. op LPG is geleverd. Ik gemaild naar de dealer, die wisten nog van niets.... Nu wordt er dus voorlopig helemaal niets geleverd crying smilie
Ik houd mijn mening over de dealer nog even voor me tot ik hoor wat ze eraan gaan doen.
aloisvonesterhazy
En toen kreeg ik het nieuwe kenteken door van de dealer. Verzekering gewijzigd, duurde lang want kenteken was nog niet bekend bij de RDW. Vandaag wel. Blijkt dat er een auto op benzine i.p.v. op LPG is geleverd. Ik gemaild naar de dealer, die wisten nog van niets.... Nu wordt er dus voorlopig helemaal niets geleverd crying smilie
Ik houd mijn mening over de dealer nog even voor me tot ik hoor wat ze eraan gaan doen.

Maar in principe is het toch een benzine auto, waar (achteraf?) L{PG ingebouwd wordt?
speedtouch
Maar in principe is het toch een benzine auto, waar (achteraf?) L{PG ingebouwd wordt?
Nee, een Dacia Jogger wordt vanuit de fabriek met een LPG-installatie geleverd. Je betaalt een negatief bedrag voor die installatie, omdat de BPM aanmerkelijk lager wordt door de lagere CO2-uitstoot van LPG, dus het is erg gunstig om dit af fabriek aan te bieden. Behalve als het dus fout gaat...
ak2
Verwijder gelijk vogelpoep, met ruim water, en doe dat zeker niet met keukenpapier.

Dat is een ZEER goede tip, een stom stuk keukenrol heeft me bij mijn vorige-vorige leaseauto 600€ gekost aan lakschade aan de motorkap bij het inleveren. (Al is het geweten dat ze dan zeer ruim rekenen genre motorkap herspuiten terwijl ze het in werkelijkheid met spot repair herstellen).
Nochtans de vogelpoep ruim natgemaakt met een plantenspuit...
@aloisvonesterhazy: dat is echt balen!! Ik ben erg benieuwd naar de status hiervan en hoe het opgelost gaat worden. Je wilt niet nog eens 5 maanden wachten....Succes ermee!
Bij de levering voor dat je ergens krabbels zet of ook maar 1 meter gaat rijden het voertuig visueel inspecteren op slecht herstelde of nog steeds zichtbare transportschades.
Ff door de knietjes en langs de flanken kijken op verschillendehoogtes. Dorpels checken. Onderzijde voorbumper. Kleurverschil. Lakschade aan oa portierranden. Instapschades op dorpels.
Een auto is al door veel handen heen gegaan voordat de eerste eigenaar instapt.

Heel zuur, maar kan ook zomaar elders niet goed zijn gegaan. Dus ik zou even wachten met 'boos' reageren naar de dealer (en misschien heeft rdw het ook mis, zal ook zeker niet de eerste keer zijn). Heb het ook al eens met kleur gezien. bleek uiteindelijk de goede kleur maar verkeerd door RDW / importeur ingevoerd.

en ookal hebben ze wel een fout gemaakt mag je best je ongenoegen uiten, vraag om een gesprek met de verkoopleider en gooi ze het voor de voeten hoe ze denken dit op te gaan lossen met de huidige levertijden tegemoedkomingen. Denk zelf ook al vast na over wat je rëeel vind en wat vind. Immers waar werken kunnen fouten worden gemaakt, door goed en duidelijk te communiceren is mijn ervaring dat het altijd wel goed komt, hoe zuur het ook is.

Mogelijke oplossingen is een auto uit voorraad , al dan niet luxer
Tijdelijke 'voorloopauto' van de dealer
Financiele tegemoedkoming
etc.

Eigenlijk hoor je heel vaak dat er dingen mis gaan. Mijn collega heeft onlangs ook een volvo V60 gekregen waar 2 opties ontbraken. Die kreeg eerste onderhoud gratis, dakkoffer + dakdragers en een winterbandenset. Andere optie was de demo auto maar die had al wat gelopen en niet zijn kleur, of 9 maand wachten op een nieuwe auto. (maar die optie viel al snel af voor hem)

Maar eerst maar eens kijken of het echt mis is gegaan en zo ja, kijken wat de dealer aanbied
Het is niet eens zozeer dat ik boos ben, want als de dealer niets had laten weten en me nog een maand had laten wachten op een vervangend exemplaar en had gedaan alsof dat de geleverde auto was, was er niets aan de hand geweest. Ik vind het vooral opmerkelijk dat ik als klant van een afstand de dealer erop moet wijzen dat hij het verkeerde model in zijn achtertuin heeft staan, wat hij zelf al lang met eigen ogen had kunnen zien.
Dealer heeft overigens laten weten dat hij een vervangend exemplaar heeft weten te vinden. Ik ben wel bang dat deze het oude logo heeft; afgezien van dat ik die flessenopener lelijk vindt, zou dat nog gevolgen hebben voor de restwaarde over een paar jaar?
En hij is geleverd. Alles is verder door de dealer perfect afgehandeld. De oude auto, een Renault Grand Scénic, kreeg natuurlijk een paar dagen na de gemiste levering kuren (handrem bleef hangen). Naar de dealer gebracht, die konden het niet direct repareren, waarna ik voor de resterende wachttijd een bijna nieuwe Renault Captur te leen meekreeg. Vond ik heel netjes. De Grand Scénic heb ik sindsdien niet meer gezien.
En idd de gewenste specificatie op LPG?
Ja, deze gelukkig wel. Hij rijdt ook vrijwel meteen na het starten op LPG, dus nauwelijks nog benzineverbruik. Als ik er wat meer kilometers mee heb gemaakt zal ik een reviewtje proberen te plaatsen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.