Downsize blok of niet?

Gepost door B Hoogland 
Goededag allen,

Momenteel ben ik in het bezit van een Renault Megane uit 2013 met het 1.2tce blok. Deze staat nu ter reparatie bij de garage waar ik de auto heb aangekocht, de compressie in cilinder 3 is verdwenen. Ik vond het al eng om een downsize turbo motortje te kopen, maar omdat de onderhoudshistorie aansluitend was (ketting is in april dit jaar vervangen en er is een inwendige olielekkage verholpen) heb ik het er toch op gegokt.

Nu anderhalve maand later staat de Renault dus (gelukkig nog onder de garantie) bij de garage en ben ik bang dat ik een foute keuze heb gemaakt. Had ik toch bij de downsize motoren vandaan moeten blijven? En wat dan? Ik twijfel om op zoek te gaan naar een andere auto maar met mijn budget en wensen kom je niet bij de meest betrouwbare jaren uit.

*Budget: €11.000 (incl. Inruil Renault)
*Segment: Minimaal c-segment station of SUV
*Gezinssamenstelling: 2 volwassenen waarvan 1 nu 36
weken zwanger.
*Harde eis opties: Cruise control, Climate control, minimaal
trekgewicht van 1200 kg, Stoelen met goede steun (vriendin
heeft scoliose)
* Nice to have: Key less go, Memory seats (We schelen 30 cm
in lengte), vlot uiterlijk zowel van binnen als van buiten.
*We rijden max 7500 km per jaar, het hoeft dus geen
zuinigheids wonder te zijn. Automaat of handgeschakeld
maakt niet uit.

Met deze eisen komen we voornamelijk op PSA / Renault / VAG / Opel van 10 jaar oud uit, of BMW / Volvo / Mercedes van een jaar of 15+ oud. Ford en het meeste Aziatische spul van een jaar of 10/15 jaar oud valt bij ons echt niet in de smaak, het oog wilt ook wat.

Mijn auto hart gaat uit naar een dikke Duitser van 20 jaar oud (zijn in mijn ogen tijdloze designs) maar of dat nou zo verstandig is?

Wie kan mij helpen? Ik ben vast niet de enige die voor dit dilemma heeft gestaan. Ik blijf het toch wel bizar vinden hoe weinig er eigenlijk te koop is voor 10k (wat in mijn ogen toch aardig wat geld is)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2022 10:29 door B Hoogland.
Met dit budget is het een beetje lastig omdat je kijkt naar auto’s aan het begin van het downsize tijdperk, en ook al op leeftijd komen.

Bij de Renault Megane 3 kun je het beste de 1.6 16V kiezen of de 2.0 automaat. Bij de Megane 4 kun je het beste kijken naar de 1.3 TCe vanaf 2018 , maar daar is het budget te klein voor. De Laguna 3 is ook een erg betrouwbare auto, ik heb 9 jaar een 2.0 16V (van Nissan) gehad met 140 pk zonder turbo.

Of kijk eens naar de Dacia Logan MCV TCe 90, de 898 CC 3 cilinder met indirecte injectie kent weinig problemen, op een hele enkele keer een gerekte distributieketting. Kies er dus een die aantoonbaar goed is onderhouden.
Deze motor zit ook in de Renault Clio 4 Estate. De facelift kwam in de loop van 2016 die zijn mooier afgewerkt en kennen minder windgeruis.

De Opel Astra vanaf 2016 met 1.0 of 1.4 turbo is ook een goede keus.

Bij Peugeot ( en Citroën) bv de 508 moet je de 1.6 THP E-THP hebben met 165 pk vanaf 9-2014 dit is de faceliftuitvoering. De prijs ligt laag vanwege de eerdere generaties die relatief veel kinderziektes kenden. Deze motor staat vanaf die datum bekend als betrouwbaar.

De Toyota Auris is ook zeker te overwegen, is erg betrouwbaar en zuinig, maar ook erg gewild, dus zeker geen koopje.

Succes.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2022 10:46 door ak2.
Het probleem zit hem niet in het downsize maar dat fabrikanten tegenwoordig precies kunnen bepalen hoe lang onderdelen mee gaan. Gaat een onderdeel te lang mee, is het te goed gemaakt.
Genoeg merken die ook problemen hebben met motoren van normale inhoud, bijvoorbeeld BMW met de N47.
Re: Downsize blok of niet?
15-09-2022 11:10
Sommige kleine blokjes hebben issues, andere niet.
Maar als je zo weinig rijdt zou je ook voor een wat oudere dikke Duitser kunnen gaan met een flink blok. Het verbruik maakt dan toch niet zoveel uit.
Een Jeep Grand Cherokee 5,7 V8 voldoet aan alle eisen en heeft géén downsizeblok
Ik zou lekker voor iets al dit gaan, sportief genoeg, lekker luxe, flinke laadruimte en niet te gek in de maandelijkse lasten:

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 K Avantgarde Org NL/NAP
€ 10.995,00
[link.marktplaats.nl]
Met een 3.0+ blok kan je ook verrassingen krijgen, zeker wanneer op leeftijd, en wanneer dat meevalt betaal je toch flink meer aan brandstof, verzekering en belasting.

Een doorsnee ongeblazen 1.8-2.0 lijkt me dus slimmer. Occasions zijn gewoon erg prijzig op het moment.
Ik zou een downsite motor alleen overwegen met een automatische versnellingsbak. Om het vermogen er uit te halen heb je hogere toeren nodig, met de hand moet je dan meer schakelen dan bij een "ouderwetse" motor. Met een 7 of 8 trap automatische bak maakt dat allemaal niets meer uit. Dat ding doet het werk en het geheel resulteert in een comfortabele auto. Mijn huidige auto heeft een klein motortje maar met een hoger vermogen en koppel een veel soepeler gedrag dan de grote 5 cilinder 2.5liter motor van mijn eerste auto.
Ik zou om te beginnen geen paniekvoetbal spelen. Je hebt deze Renault nu heel kort geleden gekocht, ik neem aan dat er voor jou goede redenen waren om deze auto te kopen. Nu is er een ernstig defect, maar dat wordt onder garantie gefixt.

Als je na reparatie de Renault gaat inruilen, spoel je zo €2k of meer weg.

Ik zou de Renault blijven rijden, vóór einde garantie door een onafhankelijk bedrijf de auto grondig en zover kan inwendig laten checken en met wat daar tzt uit komt de verkopende dealer onder de neus wrijven. Dan gewoon verder rijden en eens rustig bezien hoe de auto zich houdt. Als dan die wens om een 20 jaar oude dikke Duitser er nog is, eens rustig op zoek gaan en jezelf zeer, zeer goed inlezen.

P.s. als je van defecten zo van de leg raakt, zou ik géén 20 jaar oude dikke Duitser of andere youngtimer nemen, maar een brave Aziaat met n/a- motor.

P.s. 2 ik rijd zelf een 22 jaar oude Volvo, die kocht ik relatief lang geleden toen deze 15 was. Heb ik meteen goed aangepakt én bljjft mijn aandacht vragen. Ik denk niet dat ik zelf nu een ruim 20 jaar oude auto van zomaar iemand zou durven overnemen. Welke het ook is, 20+ met bijbehorende kilometersatnd is écht op leeftijd. Die low mileage youngtimers vertrouw ik niet én zijn niet per definitie beter, buuten dat ze meestal belachelijk duur zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-09-2022 09:03 door Piet Gazelle.
Eigenlijk ben ik het wel met Piet Gazelle eens. Paniek is geen goede raadgever.

De motor van de Renault Megane is straks weer gemaakt, de kans is dus groot dat je geen problemen meer krijgt. De latere 1.2 TCe kenden ook minder problemen doordat ze softwarematig waren aangepast waardoor inhouden en een hoog olieverbruik tot het verleden behoorden.
Het hoge olieverbruik zorgde vaak weer voor andere problemen.

De Renault Megane 3 was verder best een goede en robuuste auto, die voordelig op de weg is te houden. De onderdelen zijn goedkoop en goed verkrijgbaar.

Een 20 jaar oude dikke Duitser kopen lijkt mij een slecht idee, het zijn vaak zeer complexe auto's,wat de kans op dure reparaties relatief groot maakt.
Ik zou ook het advies willen geven om even rust op de plaats te houden.

Het is natuurlijk vervelend wat er gebeurt is en begrijpelijk dat je dan het vertrouwen in de auto kwijtraakt, maar hij wordt nu onder garantie gerepareerd, het kost je niks en je kunt weer lekker verder rijden.

Als je nu een oude auto koopt loop je weer tegen hoge onderhoudkosten aan, alleen een grote en kleine beurt is eigenlijk niet genoeg om een auto op lange termijn in goede conditie te houden, laat staan als hij al 20 jaar oud is. je moet echt wel heel veel geluk hebben om een oude auto te treffen die goed onderhouden is en men hem niet juist wegdoet omdat er zulke hoge onderhoudskosten aan zitten te komen nut smiley
Goedemiddag,

Ieder bedankt voor zijn suggesties en hierbij een kleine update. Het motorblok van de Renault is nu bij een gespecialiseerd revisie bedrijf voor een volledige revisie. Dit geeft mij meer vertrouwen dan enkel een kromme klep vervangen aangezien het blokje dan weer zo goed als nieuw is en er hopelijk weer even tegen aan kan. Een prima oplossing in mijn ogen. Nadeel is dat het 2 a 3 weken kan duren voordat het motorblok is gereviseerd wegens drukte en te weinig personeel, maar dat heb ik er wel voor over.

Twijfel alleen om ze ook gelijk de koppeling te laten vervangen (op mijn kosten) aangezien dit nog de originele is, al wat zwaar ging en ze daar nu toch makkelijk bij komen.
Hoeveel staat er al op de teller?
Een koppelingsplaat, drukgroep, en lager kosten ongeveer € 100,00, bij twijfel zou ik die gewoon vervangen.
Er staat nu iets van 172.000 km op de teller, dus deze heeft zich al goed gehouden. Ik zie dat een koppelings setje maar €150 kost, zonde om nu niet gelijk mee te pakken.
Quote
B Hoogland
Er staat nu iets van 172.000 km op de teller, dus deze heeft zich al goed gehouden. Ik zie dat een koppelings setje maar €150 kost, zonde om nu niet gelijk mee te pakken.
Dan zou ik het zeker meenemen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.