6 p gezinsauto, betaalbaar onderhoud?

Gepost door myrok24 
Hi,

Ik zoek tips voor een nieuw aan te schaffen auto, geschikt voor 5 personen (2 volw, 3 kinderen) met het liefst nog plek voor evt opa/oma of ander kind om mee te rijden.
Veel bagage ruimte ivm vakantie/spullen. Benzine. Budget tot ca. 15.000

We tijden nu in een Renault Megane Scenic 1.6 uit 2007 (https://www.autoweek.nl/kentekencheck/50-XX-LN). Een prima auto, maarrrr wat erg tegen valt zijn de extra kosten die in het onderhoud zitten. Als voorbeeld: bij een mankement achter de dashboard (zoals de airco), zitten er veel manuren in het verwijderen van het gehele dashboard.

Een nieuwe auto mag dus wel wat "makkelijker" en betaalbaar in onderhoud zijn. + eerdergenoemde eisen.

Zat zelf hier naar de kijken: Dacia logan mcv, Ford s max, Opel Zafira Tourer . Bij Dacia heel erg de twijfel of dat niet te "crappy" is :P

dank alvast!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2022 13:16 door myrok24.
Ik kom uit op 7 personen, 6 persoons auto's is heel overzichtelijk dan heb je de Fiat multipla en de Honda fr-v

Ik weet niet wat het budget is, maar goedkope oudsiders zijn de chevrolet orlando die technische overeenkomsten heeft met de Opel Zafira. Ook de Kia carens is een aanrader, de middelste zitrij is verschuifbaar zodat je op achterste zitrij meer beenruimte hebt, de hoofdruimte houdt daar dan weer niet over.
Veel belovend is de net geïntroduceerde Dacia Jogger. De auto gebruikt veel betrouwbare techniek uit de Renault Clio en Dacia Sandero. De auto wordt ook geleverd op het voordelige lpg. Ik vind het interieur er best goed uit zien.
Ik verwacht dat het een hele voordelige auto zal zijn in onderhoud en reparaties.

De Renault Scenic 2 was een Renault van de oude generatie Renault's. En het zijn inmiddels oude auto's. De opvolgers zijn beter, en goedkoper in onderhoud. Kies bij de Grand Scenic 3 en 4 liever niet de 1.2 TCe, maar de 1.4 TCe, 2.0, 1.6, of 1.3 TCe.
Excuus, vergeten te melden.. budget tot 15.000.
myrok24
Excuus, vergeten te melden.. budget tot 15.000.

Ik heb even tot 17.000 gefilterd omdat je dan meer exemplaren hebt die eventueel nog fabreiksgarantie hebben, kia geeft namelijjk 7 jaar fabreiksgarantie, wel even de kleine letters checken

[www.gaspedaal.nl]

Zat zelf hier naar de kijken: Dacia logan mcv, Ford s max, Opel Zafira Tourer . Bij Dacia heel erg de twijfel of dat niet te "crappy" is :P

de 'look & feel' is eenvoudig qua opzet. Sommige details zijn net iets minder fraai afgwerkt. maar juist technsch gezien zijn het juiste hele goede en betrouwbare auto's. Veel auto voor je geld.je komt dus een relatief jonge auto (= minder kans op duur onderhoud) met veel ruimte. En juist de wat eenvoudige techniek zorgt er ook nog eens voor dat als er wat is er doorgaans makkelijk en eenvoudig op te lossen is.

Ik zou er in ieder geval eens een proefritje aan wagen. En naast de Logan MCV heb je ook nog de Lodgy 7-persoons. Super praktisch!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2022 14:21 door AsconaGT.
Die Lodgy is wel echt een bakbeest volgens mij, maar wellicht wel een testrit waard inderdaad!
Vergeet niet: bij iedere auto is een reparaties achter het dashboard (kachel/airco bv) een dure zaak....
Vergeet ook niet het hele financiële plaatje te bekijken: een Dacia Jogger met wat luxe kost nieuw €22.000 maar rijdt dankzij LPG zo'n €0,06/km goedkoper; rij je er (in bv 5 jaar) 100.000 km mee heb je het prijsverschil terugverdiend.
Voordeel van Dacia is dat het relatief eenvoudige techniek is, ook lichter in gewicht; en goedkoper. En ook op LPG geleverd. Leg een spaarpotje aan met de bespaarde brandstofkosten en je kan heel wat onderhoud betalen smiling smiley
Denk ook eens aan een Toyota Prius+.
mm ja klinkt goed, maar 20K, is wel net te veel over budget :/
Blijft nog steeds vreemd om te lezen, betrouwbaar en Renault in één zin. Maar AK2 blijft volhouden!
Piet Paaltjens
Blijft nog steeds vreemd om te lezen, betrouwbaar en Renault in één zin. Maar AK2 blijft volhouden!

Want?
Een Opel Zafira Tourer optie 1 lijkt me in dit geval een prima keus. Geen idee welke omgeving je ongeveer zoekt maar de aanbieder van de versie te zien via bovenstaande link heeft zo te zien 3 min of meer gelijke exemplaren, allemaal rond dezelfde prijs, bouwjaar etc. ( verschillen in kleur uitrusting, aantal pk's etc. ) Lekker makkelijk vergelijken en/of kiezen! thumbs up

optie 2

optie 3
Je doet je naam geen eer aan:

- Mercedes R-klasse
- Mitsubishi Grandis
- Mercedes Viano

Alle drie geleverd met 6 zitplaatsen.
Piet Paaltjens

Verdiep je even in recente occasiontesten van de ANWB of Autoblog, kijk naar de hoge notering op de Reliability Index, en dan weet je dat dit ook zo is.
De slechte periode van Renault was tussen 2000 en ongeveer 2007/2008, afhankelijk van het model. In 2005 ging het roer om, daarna waren ze veel beter. De eerste Renault's van de nieuwe generatie waren in 2007 de Laguna 3 en Twingo 2.

Ik heb Een Renault gehad uit 2003 die was niet betrouwbaar, terwijl die uit 2009 en 2020 juist bijzonder betrouwbaar waren. Dacia gebruikt altijd beproefde en eenvoudige Renault techniek, hierdoor zijn ze ook heel betrouwbaar.
Dan kkm ik tot de volgende selectie:

Dacia lodgy
Ford s max
Dacia logan mcv
Kia carens
Opel Zafira Tourer - 1.6 T
TOYOTA PRIUS+

Evt:
Ford Transit Courier 1.0 EcoBoost 100pk Trend
Ford Tourneo Connect
Dacia Jogger
Ford Galaxy

Alleen zag ik dat de Lodgy een veiligheidsscore van 3 sterren heeft.. 🤔 en bij 7 stoelen een vrij kleine achterbak, maar ja..
Ga gewoon proefzitten en testrijden.
De Tourneo Courier is nooit als zevenzits geleverd.
Oh ja.. Connect winking smiley

Barri
De Tourneo Courier is nooit als zevenzits geleverd.
Ik had de Lodgy bovenaan mijn lijst gezet, maar wordt wel een beetje zenuwachtig van maar 3 sterren bij ncap.. zeker met drie kinderen in de auto. Wat is jullie idee daarbij? Want wdbt is een opel, ford of volkswagen weer een betere keuze.. hmmm
De NCAP kijkt steeds meer naar al die gekke systemen als dode-hoek-herkenning, gordelwaarschuwing. Met de passieve veiligheid (hoeveel kreukelt de auto op) zit het wel goed.
Dacia gebruikt minder rijhulpsystemen, hierdoor scoren ze minder hoog. De kooiconstructie is echter stevig, bij botsingen zijn ze voldoende stevig en veilig.
myrok24
Ik had de Lodgy bovenaan mijn lijst gezet, maar wordt wel een beetje zenuwachtig van maar 3 sterren bij ncap.. zeker met drie kinderen in de auto. Wat is jullie idee daarbij? Want wdbt is een opel, ford of volkswagen weer een betere keuze.. hmmm

3 sterren is gewoon een veilige auto. Uiteraard is 4 of 5 nog beter. Als je jullie huidige auto volgens de normen gaat testen haalt deze waarschijnlijk 1 ster. De normering verschilt ook sterk per jaar. Auto's die een paar jaar geleden nog met gemakt 5 sterren haalt die exact de zelfde auto volgens de huidige norm amper 3 sterren.

4 sterren: globaal goede prestaties op het gebied van bescherming bij aanrijdingen en in het algemeen; aanvullende technologie om aanrijdingen te vermijden kan aanwezig zijn

3 sterren: minstens een gemiddelde bescherming van inzittenden bij aanrijdingen, maar niet altijd uitgerust met de meest recente functies om aanrijdingen te vermijden
bron

4 of 5 sterren heeft met name met rij-hulpjes en andere zaken te maken. (mits de auto er mee is uitgerust!) Bij veel auto's zijn de rij-hulp systemen optioneel en niet standaard. Dus welke auto je naar gaat kijken als occasion, als je dat heel belangrijk vind is het wel slim om te kijken of de desbetreffende auto er wel daadwerkelijk mee is uitgerust

Voor elk 'dingetje' krijgen auto's punten. Als voorbeeld; als je de gordel niet om hebt en je gaat rijden dat er een lampje gaat branden krijgt een auto punten voor. Gaat er ook een geluid aan krijgt de auto nog meer punten. Is die melding ook voor de bijrijder en achter passagiers dan krijg je nog meer punten, is dat ook hoorbaar, nog meer punten.

zo heeft mijn huidige auto om alle 4 de zitplekken zowel visueel op het dashboard als met geluid hoorbaar of iedereen de gordel wel om heeft. Daarvoor zit er in elke stoel ook een herkenning of er daadwerkelijk iemand zit (anders hoeft er niets vermeld te worden). Ik ken deze dacia niet zo goed, maar kan mij voorstellen dat zij er niet voor hebben gekozen de auto hier in te laten voorzien. En zo geld dat op diverse vlakken.

Even gechecked waarom de lodgy 'laag' scoort

The Lodgy does not have electronic stability control as standard equipment so it was not assessed by Euro NCAP. A seatbelt reminder is standard on all variants for the driver and passenger seats. A speed limitation device is available as an option but was not assessed by Euro NCAP because it is not standard equipment.

Met andere woorden, in europa is ESP niet standaard op deze auto. Dat word ze fors aangerekend en kost ze punten. in NL is het (zover ik weet) altijd standaard geweest.

Daarom blijft het lastig om blind de auto's zo te vergelijken

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-01-2022 09:01 door AsconaGT.
Dank voor je uitgebreide en heldere antwoord! Ik las wel nog dit bij de test: "De frontale klapper heeft de raamstijlen wel erg verbogen en het dak trekt goed krom ter hoogte van de B-stijl. Ook voor de achterpassagiers is het behelpen, daar schiet bij een aanrijding van voren de bodem los van de tunnel."
.

Worden deze auto's dan niet om de zoveel jaar nog een keer getest trouwens? En idd de ESP zit er nu volgens mij wel vaak (of standaard in). Sowieso zouden wij niet voor de meest basic versie gaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-01-2022 09:18 door myrok24.
Ik zou in zo'n geval altijd voor de Prius+ gaan; betrouwbaar, zuinig, ruim, waardevast.
Zadelsnuiver
Ik zou in zo'n geval altijd voor de Prius+ gaan; betrouwbaar, zuinig, ruim, waardevast.
ja, alleen gaat die denk ik van het lijstje ivm budget (ca. 11.000).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.