Comfortabele (luxe) auto. (Max €20K)

Gepost door KP96 
Hallo allemaal!

Ik rijd momenteel een Ford Fiesta st-line uit 2016. Leuke auto, leuke opties en destijds was het al een hele upgrade ten opzichte van mijn Suzuki Swift. Ik ben nu echter hier en daar op zoek naar wat "nieuws".
Budget: €15.000 tot €20.000 (totaal)
Kilometers per jaar: 20-25k per jaar
Gewilde opties: Climate control, Cruise control, stoelverwarming, goede verlichting (Geen halogeen), navigatie, automaat.

Ik merk dat ik de laatste tijd van het ene uiterste naar het andere uiterste aan het kijken ben. In eerste instantie was ik aan het kijken naar een Leon Cupra 280 of iets soortgelijks. Wellicht een beetje boven het budget in de meeste gevallen, maar het leek me een leuke "upgrade", lekker snel, en deze auto bleek niet zoveel "kwaaltjes* te hebben als de andere motoren van VAG.
Toen bedacht ik me dat ik bijna 25k aan km's per jaar maak. Dit zijn vooral 80 wegen en stukken snelwegen waar je toch niet harder mag dan 100 tegenwoordig, een snelle auto heeft dus niet veel zin. En het idee dat 9/10 van dit soort auto's meestal wel flink zijn getrapt, vooral in dit budget, ligt me niet lekker.
Het leek me daarom verstandiger om voor meer comfort te kiezen waarbij de auto ook luxe, betrouwbaar en zuinig is. De laatste paar dagen zit ik vooral te kijken naar een Lexus IS300h. Vind dit een erg mooie auto. Voor mijn budget staan ze met ongeveer 130k km's te koop bij de Lexus dealer zelf. Volgens berichten op de rest van het internet zijn deze auto's zeer betrouwbaar en zullen ze, in de meeste gevallen, nog vele jaren en km's door kunnen.
Echter vraag ik me af of er misschien (betere) soortgelijke opties beschikbaar zijn?
Ik ben dus vooral op zoek naar een luxe, goed "premium" uitziende auto die betrouwbaar is en waar je zeker nog een paar jaar en kilometers mee door kan.
Ik weet niet of een diesel een verstandige optie is?

Ik hoop voldoende info te hebben gegeven.
Bedankt alvast voor het lezen!

Kevin.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2022 00:22 door KP96.
Betrouwbaarder dan een Lexus ga je niet vinden, als hybride ook nog zuinig.
IS300h
mooie luxe uitvoering.
Persoonlijk zou ik voor een BMW gaan, ik ben niet bekend met hoe betrouwbaar de 330e is, maar ik vind hem er persoonlijk beter uit zien en is vlotter dan een Lexus.
BMW 330e
Een volle C350e is ook nog mogelijk.
C350e
Misschien een VW Passat, alhoewel ik dit niet echt premium vind.
Passat 1.4 TSi GTe
Is een Insignia niet wat?
Deze heeft LED matrix lichten, echt heel erg fijn, plus hele fijne stoelen.
Een Lexus is wel een interessante optie, niet in de laatste plaats omdat ze sinds kort bij dealer (ook op 2de hands auto's) tot 10 jaar garantie geven zolang je het onderhoud daar blijft doen.

Ik rij nu een jaar in een GS300h (motor technisch hetzelfde als de IS300h) uit 2015 en dat bevalt erg goed. Super comfortabel, goede stoelen, stil, goede stereo, veel goodies, mooie afwerking. Ik heb nooit in een IS gereden, maar ik ga er vanuit dat het allemaal ietwat lichtvoetiger en sportiever is. Na 1 jaar met ruim 30.000 kilometer ben ik erg tevreden met mijn auto, de 300h is niet heel snel, en ieder geval in de GS is het meer een cruiser dan een sportsedan. Tussenacceleraties zijn nog best vlot (De V60 T4 van mijn broer kan het bijvoorbeeld niet bijhouden), en je moet wellicht wennen aan de variabele transmissie, maar het rijdt wel super soepel: Echt een heerlijke auto op lange baan. Voordeel van de IS tegenover de GS dat je de bank wel kan omklappen waardoor een bezoek bij de Ikea een stuk makkelijker wordt.

Ik heb vorig jaar ook naar een 330e gekeken, maar ik vond het niet het beste compromis als je een BMW wil. Ook de bagageruimte is echt krap, je moet altijd stekkeren om goedkoop te rijden (en dat is voor mij in de stad niet altijd even makkelijk) en de BMW (hybride) betrouwbaarheid is zeker niet wat het is bij Lexus. Ik rij met de GS op lange afstanden 1 op 17, en als je aan de snelheid houdt dan kan je daar nog ~1,5 liter aan toevoegen. Verder is de Lexus service is erg goed, onderhoud best betaalbaar (en altijd een leuke red carpet auto), en dus inmiddels verlengende garantie tot 2025. Verder zijn Lexussen door hun reputatie na de initiële afschrijving best waardevast, dat is ook nog wel interessant in de rationele overwegingen. Als je een comfortabele luxe auto zoekt...
Quote
Frits79
Betrouwbaarder dan een Lexus ga je niet vinden, als hybride ook nog zuinig.
IS300h
mooie luxe uitvoering.
Persoonlijk zou ik voor een BMW gaan, ik ben niet bekend met hoe betrouwbaar de 330e is, maar ik vind hem er persoonlijk beter uit zien en is vlotter dan een Lexus.
BMW 330e
Een volle C350e is ook nog mogelijk.
C350e
Misschien een VW Passat, alhoewel ik dit niet echt premium vind.
Passat 1.4 TSi GTe

Die 330e en C350e zijn zeker mooie auto's! Ik wist niet dat deze ook beschikbaar waren in deze prijsklasse. Ik moet echter nog even zien hoe het is qua betrouwbaarheid. Bovendien wil ik geen gigantische bedragen kwijt zijn aan onderhoudskosten. En ik heb altijd het gevoel gehad dat dit bij Audi, Mercedes en BMW. meestal wel het geval is.
Quote
EVV
Is een Insignia niet wat?
Deze heeft LED matrix lichten, echt heel erg fijn, plus hele fijne stoelen.
Mooie auto maar een beetje boven het budget jammer genoeg. In ieder geval wel een keuze waar ik nog niet bij heb stil gestaan.

Quote
B11
Een Lexus is wel een interessante optie, niet in de laatste plaats omdat ze sinds kort bij dealer (ook op 2de hands auto's) tot 10 jaar garantie geven zolang je het onderhoud daar blijft doen.

Ik rij nu een jaar in een GS300h (motor technisch hetzelfde als de IS300h) uit 2015 en dat bevalt erg goed. Super comfortabel, goede stoelen, stil, goede stereo, veel goodies, mooie afwerking. Ik heb nooit in een IS gereden, maar ik ga er vanuit dat het allemaal ietwat lichtvoetiger en sportiever is. Na 1 jaar met ruim 30.000 kilometer ben ik erg tevreden met mijn auto, de 300h is niet heel snel, en ieder geval in de GS is het meer een cruiser dan een sportsedan. Tussenacceleraties zijn nog best vlot (De V60 T4 van mijn broer kan het bijvoorbeeld niet bijhouden), en je moet wellicht wennen aan de variabele transmissie, maar het rijdt wel super soepel: Echt een heerlijke auto op lange baan. Voordeel van de IS tegenover de GS dat je de bank wel kan omklappen waardoor een bezoek bij de Ikea een stuk makkelijker wordt.

Ik heb vorig jaar ook naar een 330e gekeken, maar ik vond het niet het beste compromis als je een BMW wil. Ook de bagageruimte is echt krap, je moet altijd stekkeren om goedkoop te rijden (en dat is voor mij in de stad niet altijd even makkelijk) en de BMW (hybride) betrouwbaarheid is zeker niet wat het is bij Lexus. Ik rij met de GS op lange afstanden 1 op 17, en als je aan de snelheid houdt dan kan je daar nog ~1,5 liter aan toevoegen. Verder is de Lexus service is erg goed, onderhoud best betaalbaar (en altijd een leuke red carpet auto), en dus inmiddels verlengende garantie tot 2025. Verder zijn Lexussen door hun reputatie na de initiële afschrijving best waardevast, dat is ook nog wel interessant in de rationele overwegingen. Als je een comfortabele luxe auto zoekt...
Bedankt! Ik zit nu vooral te kijken naar modellen van 2014 met ongeveer 120k-130k km op de teller. Voor mijn gevoel zijn deze kilometerstanden aan de redelijk hoge kant maar lees meerdere verhalen dat dit "niks" is voor zo'n Lexus. Ik heb trouwens bij verschillende Lexus dealers (Louwman) gekeken maar geen van alleen lijkt die 10 jaar garantie aan te bieden. Standaard 6 maanden met de optie om pakketten bij te kopen die stapsgewijs meer garantie bieden, waarbij het maximale (uit mijn hoofd) 2 jaar was. Natuurlijk ook al erg lang.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2022 20:39 door KP96.
Quote
KP96
Quote
EVV
Is een Insignia niet wat?
Deze heeft LED matrix lichten, echt heel erg fijn, plus hele fijne stoelen.
Mooie auto maar een beetje boven het budget jammer genoeg. In ieder geval wel een keuze waar ik nog niet bij heb stil gestaan.
Ik zag inderdaad later pas dat deze boven budget was. Aan de andere kant, dan heb je wel erg fijne stoelen plus erg goede verlichting. De vraag is of je dat het je waard is.
De Lexus GS300H lijkt mij een prima optie, de hybride Kia Optima is denk ik een goed en goedkoper alternatief.

Zelf heb ik een aantal keren in de Renault Talisman gereden, dit een hele comfortabele en goede auto. Is ook veel als diesel verkocht, en biedt veel auto voor het geld.
Met jouw kilometrage en wensen lijkt me de Lexus IS300 Hybride helemaal perfect. Ik heb daar weer niks mee, heb veel liever een oudere Lexus GS of LS 6 en 8 cilinder, maar ik rijd minder km's p/j.
Ga eerst maar eens een ritje maken in de Lexus.
Je gaat van een lichtvoetige, rappe en scherpsturende auto naar een comfortabele,logge en afstandelijke wagen... Die van binnen net zoveel ruimte biedt als je fiesta.

Dan ze je daar een Cupra naast: meer gewicht, meer PK, meer racemonster dan je fiesta. Maar niet premium.

Een BMW krijgt het voor elkaar om comfortabel én sportief én premium te zijn. Een Mazda 6 ook (leder op dashboard enzo), al haalt de automaat de sportiviteit daar wel uit. De Mazda-6 vind ik mooier en exclusiever dan de BMW en Lexus.
Ik zal zeker eerst gaan proefrijden uiteraard. En ben ook zeker van plan meerdere merken mee te pakken natuurlijk. Een BMW vind ik ook erg mooi. Wat zijn goede opties buiten de 330e voor mijn budget met een niet al te hoge kilometerstand? En wat zijn bij een BMW/Lexus hoge kilometerstanden? Er van uitgaande dat ik 25k km per jaar rijdt en niet wil dat de auto al na 3 jaar is afgeschreven.
Zo is bij mijn huidige auto, de fiesta met een 1.0 ecoboost 3 cilinder, een km stand van 150.000 al best hoog. Maar ik kan begrijpen dat bij een Lexus of BMW dit wellicht helemaal niks is.
Overigens denk ik ook dat een diesel wellicht nog steeds geen goede optie is.

Ik ben ook van plan om misschien meerdere keren per jaar ritjes naar Duitsland en Oostenrijk te maken zodra dit weer een beetje fatsoenlijk kan. Dit is niet helemaal zeker, maar wel iets om in het achterhoofd te houden.
Waarom is 150000km in een fiesta veel?
Ik heb er zelf 1 met 100.000km. nog 0,0 reparaties gehad.
Nog nooit een lampje zelfs maar vervangen.
Betrouwbare motoren,.mits onderhouden met de juiste olie.
Premium betekent 'rijbeleving', niet betrouwbaarder of duurzamer.

De 330e heeft een volle kofferbak van de accu. Rij je doorgaans lange afstanden, dan is plugin niet interessant.
En met 50cent/kwh is vandaag de dag het thuis opladen ook niet echt goedkoper dan benzine. Dus haal je de meerprijs daar vanuit t.o.v. een 318?
Quote
spoiler alert
Waarom is 150000km in een fiesta veel?
Ik heb er zelf 1 met 100.000km. nog 0,0 reparaties gehad.
Nog nooit een lampje zelfs maar vervangen.
Betrouwbare motoren,.mits onderhouden met de juiste olie.
Premium betekent 'rijbeleving', niet betrouwbaarder of duurzamer.

De 330e heeft een volle kofferbak van de accu. Rij je doorgaans lange afstanden, dan is plugin niet interessant.
En met 50cent/kwh is vandaag de dag het thuis opladen ook niet echt goedkoper dan benzine. Dus haal je de meerprijs daar vanuit t.o.v. een 318?
Je moet het natuurlijk wel vergelijken met een 330, 318 heeft maar 136pk, de 330e 252pk.
Quote
spoiler alert
Waarom is 150000km in een fiesta veel?
Ik heb er zelf 1 met 100.000km. nog 0,0 reparaties gehad.
Nog nooit een lampje zelfs maar vervangen.
Betrouwbare motoren,.mits onderhouden met de juiste olie.
Premium betekent 'rijbeleving', niet betrouwbaarder of duurzamer.

De 330e heeft een volle kofferbak van de accu. Rij je doorgaans lange afstanden, dan is plugin niet interessant.
En met 50cent/kwh is vandaag de dag het thuis opladen ook niet echt goedkoper dan benzine. Dus haal je de meerprijs daar vanuit t.o.v. een 318?

Ik ben zelf ook erg tevreden omtrent de betrouwbaarheid van een Fiesta, dus dat bedoelde ik niet helemaal. Het lijkt mij echter dat een auto met een grotere motor "langer" mee gaat dan de motor die in mijn huidige fiesta zit. Tuurlijk, onderhoud is alles. Maar een 6 cilinder met 150.000km kopen is een heel ander verhaal dan een 3 cilinder met 150.000km lijkt mij?
Het is slechts een voorbeeld. Die van mij heeft overigens 110.000 gelopen. Ben er erg tevreden over maar ben toe aan wat nieuws en wil wat meer comfort en luxe zoals eerder aangegeven. Daarnaast lijkt het mij handig om te kijken naar een auto die op den duur wat "minder" last heeft van een hoge kilometerstand.
Ik keek trouwens niet specifiek naar een hybride. De Lexus sprak mij aan vanwege zijn uiterlijk, interieur en de opties voor een mooi budget. Dat het toevallig een hybride was is een mooie bijzaak in sommige gevallen, of juist weer niet. Het is maar net hoe je dat bekijkt lijkt mij.

Ik heb in ieder geval al erg veel opties gezien waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Bedankt alvast.
Als je tevreden was over de Fiesta, zou ik (ik ben zelf merktrouw om het maar zo te noemen) zou ik gaan voor het grotere familielid, de Focus. Er staan er genoeg en ik vind hem er premium uit zien:
[www.autoscout24.nl]
Als ik TS wensen zo lees met een jaar kilometrage van 25k dan denk ik dat een upgrade vanaf een Fiesta best begrijpelijk en plezierig is. Een Fiesta met 100k km kan zeker ook nog wel wat KM mee, of het nu 3/4/5/6 cilinders zijn maakt niet zo gek veel uit, je onderhoudskosten en gebruikskosten worden juist hoger maar daar krijg je ook wat voor terug.

Die Focus is best een goede optie, het is geen IS, maar wel een plezierige en lekker sturende auto weet ik uit ervaring. Anderzijds vind ik dat je met een uitgave van 22.500 euro je zelf ook wel wat meer mag verwennen dan een vrij generieke en (zeker qua interieur) functionele auto. En zet er nog eens 75k bij op in 3 jaar tijd, dan is je afschrijving net zo goed stevig. Daarnaast zou ik bij een dergelijke importauto wel goed oppassen, zeker als het onderhoudsboekje volledig blanco is, alhoewel dat netjes is gefotografeerd.

Overigens w.b. de 10 jaar garantie, het staat gewoon op de Lexus website, ik weet niet of de dealers liever pakketjes verkopen, maar de voorwaarden zijn vrij simpel voor elke Lexus, daar valt een dealer geleverde occasion ook onder. Google maar op 'relax garantie' .
Je zou dan ook gelijk kunnen kijken naar een Ford Mondeo HEV (hybride), die koop je voor je budget uit 2016, 2017 of 2018.

110.000 km is nog niet veel, ik zou me zeker niet al teveel zorgen maken over de kilometerstand. Een grotere auto kost meestal in wegenbelasting, verzekering, afschrijving en onderhoud en reparaties meer. En B segment auto's als een Fiesta zijn gebruikt populaire auto's en schrijven relatief weinig af. In klokje rond was een Citroën met 1.2 3 cilinder benzinemotor met meer dan 500.000 km, een kleine motor kan dus ook best lang mee gaan. Een Lexus is een hele goede auto maar kost gewoon een stuk meer per kilometer dan een Ford Fiesta.

Voordeel van merken als Ford en bijvoorbeeld Renault (eigen ervaring) zijn, dat de onderdelen vaak goedkoop zijn, en makkelijk verkrijgbaar zijn, waardoor ze vaak heel voordelig in onderhoud en reparatiekosten zijn.

Kijk gewoon wat het beste bij je past, diesels zijn in Nederland zo veel goedkoper dan hybride en benzine auto's dat ze gezien het aantal kilometers wat je rijdt zeker zijn te overwegen.
Een premium auto met exclusieve motoren, 6 cilinder of meer kost je veel meer aan onderhoud en reparatie.
Waarom? Die Ecoboost of andere standaard motoren, die worden jarenlang in miljoenen exemplaren massaal geproduceerd. Alle kinderziektes zijn eruit. Quality control is volledig optimaal. Issues die die 1 op de 10000 exemplaren optreden zijn zovaak opgetreden dat ook die structureel zijn opgelost.
Toyota verkoopt 10mln standaard auto's per jaar. De auto's die ze in 2021.hebben verkocht hebben nu al 100 miljard km gereden. Dan komen zelfs de meest zeldzame issues boven tafel.

Exclusieve motoren, vanaf 6 cilinder, met al die dubbele , speciale turbo's en andere extra maatwerkonderdelen worden maar mondjesmaat geproduceerd. Kinderziektes gaan er nooit uit, want er worden niet genoeg geproduceerd en mee gereden. Alleen een specialist kan het maken en niets is op voorraad.

Verder gaat het niet om de inhoud van de motor, maar stevigheid en kwiteit van het materiaal.

Kortom: meer premium kost je meer geld.
Vandaar dat er Porsche Cayenne s tekoop staan voor, relatief, een appel en een ei.
Bedankt voor de reacties nogmaals! Ik weet niet hoe ik op de telefoon meerdere berichten in één post quote, dus doe ik het even zo.

Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat over het algemeen de levensduur van een wat groter motorblok hoger is dan een kleiner turboblokje zoals wat ik nu heb, waar naar verhouding tot cilinderinhoud vaak net wat meer wordt uit geknepen volgens mij. Afijn met goed onderhoud gaat elke auto wel lang genoeg mee lijkt mij ook tegenwoordig, mits er ook normaal mee gereden wordt. Alleen had ik het idee dat de afschrijving qua KM's op zo'n kleine auto met klein blok groter is t.o.v. bijvoorbeeld zo'n Lexus.
Er is niks mis met mijn huidige Fiesta, echter ben ik gewoon toe aan iets nieuws vind ik zelf. Van die 20-25k km p/j is 90% woon/werk verkeer. Dit wil ik gewoon op een comfortabele manier kunnen doen. Zo'n 1.0 ecoboost rijdt gewoon heel erg nerveus en dat is iets waar ik toch wel verandering in zoek. Het hoeft natuurlijk niet persé een premium merk te zijn. Maar ik kan er wel van genieten als het interieur en exterieur er gewoon degelijk uit ziet, iets waar je van kan genieten als je in stapt om het maar zo te zeggen haha.
Daarnaast heb ik een bloedhekel aan onbetrouwbare auto's met "kwaaltjes". Precies zoals je inderdaad al opnoemt Spoiler Alert, dat exacte wat jij beschrijft wil ik voorkomen. Naar die zogenaamde premium auto's ben ik absoluut niet op zoek. Er bestaan altijd pechauto's maar ik heb weinig zin in regelmatige bezoekjes naar de garage.

Ik neig nog steeds naar zo'n Lexus IS300H. Naar mijn mening een mooi interieur, exterieur. Zoals ik lees betrouwbaar en ik zie ze niet op elke hoek van de straat staan. Wat ik raar vind, want je lijkt veel waar voor je geld te krijgen, of zie ik iets over het hoofd?

Ik zat trouwens ook te kijken naar een passat/golf gte zoals eerder genoemd, maar als ik verhalen lees over de problemen rondom deze auto's dan krijg ik al de rillingen. Jammer, want ze spreken mij best aan.
voordelig alternatief

Wel regelmatig inpluggen om ongeveer 50-55 km volledig elektrisch vooruit te kunnen, accu leeg = verder op benzine.
Voldoet verder wel aan al je eisen wat betreft luxe etc.
Quote
KP96
Bedankt voor de reacties nogmaals! Ik weet niet hoe ik op de telefoon meerdere berichten in één post quote, dus doe ik het even zo.

Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat over het algemeen de levensduur van een wat groter motorblok hoger is dan een kleiner turboblokje zoals wat ik nu heb, waar naar verhouding tot cilinderinhoud vaak net wat meer wordt uit geknepen volgens mij. Afijn met goed onderhoud gaat elke auto wel lang genoeg mee lijkt mij ook tegenwoordig, mits er ook normaal mee gereden wordt. Alleen had ik het idee dat de afschrijving qua KM's op zo'n kleine auto met klein blok groter is t.o.v. bijvoorbeeld zo'n Lexus.
Er is niks mis met mijn huidige Fiesta, echter ben ik gewoon toe aan iets nieuws vind ik zelf. Van die 20-25k km p/j is 90% woon/werk verkeer. Dit wil ik gewoon op een comfortabele manier kunnen doen. Zo'n 1.0 ecoboost rijdt gewoon heel erg nerveus en dat is iets waar ik toch wel verandering in zoek. Het hoeft natuurlijk niet persé een premium merk te zijn. Maar ik kan er wel van genieten als het interieur en exterieur er gewoon degelijk uit ziet, iets waar je van kan genieten als je in stapt om het maar zo te zeggen haha.
Daarnaast heb ik een bloedhekel aan onbetrouwbare auto's met "kwaaltjes". Precies zoals je inderdaad al opnoemt Spoiler Alert, dat exacte wat jij beschrijft wil ik voorkomen. Naar die zogenaamde premium auto's ben ik absoluut niet op zoek. Er bestaan altijd pechauto's maar ik heb weinig zin in regelmatige bezoekjes naar de garage.

Ik neig nog steeds naar zo'n Lexus IS300H. Naar mijn mening een mooi interieur, exterieur. Zoals ik lees betrouwbaar en ik zie ze niet op elke hoek van de straat staan. Wat ik raar vind, want je lijkt veel waar voor je geld te krijgen, of zie ik iets over het hoofd?

Ik zat trouwens ook te kijken naar een passat/golf gte zoals eerder genoemd, maar als ik verhalen lees over de problemen rondom deze auto's dan krijg ik al de rillingen. Jammer, want ze spreken mij best aan.
Je krijgt inderdaad veel waar voor zijn geld, maar er zijn ook mindere punten. Infotaiment is niet het beste, je hebt maar keuze uit 1 motor en 1 koets. Ik persoonlijk vind de automaat ook niks.
Quote
Frits79
Quote
KP96
Bedankt voor de reacties nogmaals! Ik weet niet hoe ik op de telefoon meerdere berichten in één post quote, dus doe ik het even zo.

Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat over het algemeen de levensduur van een wat groter motorblok hoger is dan een kleiner turboblokje zoals wat ik nu heb, waar naar verhouding tot cilinderinhoud vaak net wat meer wordt uit geknepen volgens mij. Afijn met goed onderhoud gaat elke auto wel lang genoeg mee lijkt mij ook tegenwoordig, mits er ook normaal mee gereden wordt. Alleen had ik het idee dat de afschrijving qua KM's op zo'n kleine auto met klein blok groter is t.o.v. bijvoorbeeld zo'n Lexus.
Er is niks mis met mijn huidige Fiesta, echter ben ik gewoon toe aan iets nieuws vind ik zelf. Van die 20-25k km p/j is 90% woon/werk verkeer. Dit wil ik gewoon op een comfortabele manier kunnen doen. Zo'n 1.0 ecoboost rijdt gewoon heel erg nerveus en dat is iets waar ik toch wel verandering in zoek. Het hoeft natuurlijk niet persé een premium merk te zijn. Maar ik kan er wel van genieten als het interieur en exterieur er gewoon degelijk uit ziet, iets waar je van kan genieten als je in stapt om het maar zo te zeggen haha.
Daarnaast heb ik een bloedhekel aan onbetrouwbare auto's met "kwaaltjes". Precies zoals je inderdaad al opnoemt Spoiler Alert, dat exacte wat jij beschrijft wil ik voorkomen. Naar die zogenaamde premium auto's ben ik absoluut niet op zoek. Er bestaan altijd pechauto's maar ik heb weinig zin in regelmatige bezoekjes naar de garage.

Ik neig nog steeds naar zo'n Lexus IS300H. Naar mijn mening een mooi interieur, exterieur. Zoals ik lees betrouwbaar en ik zie ze niet op elke hoek van de straat staan. Wat ik raar vind, want je lijkt veel waar voor je geld te krijgen, of zie ik iets over het hoofd?

Ik zat trouwens ook te kijken naar een passat/golf gte zoals eerder genoemd, maar als ik verhalen lees over de problemen rondom deze auto's dan krijg ik al de rillingen. Jammer, want ze spreken mij best aan.
Je krijgt inderdaad veel waar voor zijn geld, maar er zijn ook mindere punten. Infotaiment is niet het beste, je hebt maar keuze uit 1 motor en 1 koets. Ik persoonlijk vind de automaat ook niks.

Daarom zou ik zeker even moeten proefrijden. De reden dat ik nu enkel niet echt een diesel overweeg is omdat ik de Nederlandse overheid niet vertrouw over de toekomstige prijzen en wetgeving. Ik zie namelijk dat de brandstofprijzen van benzine en diesel in de rest van europa gelijk zijn, alleen in Nederland niet. En dat is nu juist net iets waar je in Nederland je voordeel uit haalt met een diesel. Ik lees verschillende verhalen dat in de toekomst de brandstofprijs van diesel gelijk zal zijn aan die van benzine.
Zie ik hier iets over het hoofd?

Een diesel BMW ziet er voor mijn budget namelijk erg goed uit, en ik weet zeker dat ik nog een paar jaar en mee door kan qua levensduur. Alleen is het financieel verantwoord qua kosten? Zijn de onderhoudskosten te doen bij een merk als BMW?
Denkende aan bijvoorbeeld een 320d vanaf 2014.
Quote
KP96
Daarom zou ik zeker even moeten proefrijden. De reden dat ik nu enkel niet echt een diesel overweeg is omdat ik de Nederlandse overheid niet vertrouw over de toekomstige prijzen en wetgeving. Ik zie namelijk dat de brandstofprijzen van benzine en diesel in de rest van europa gelijk zijn, alleen in Nederland niet. En dat is nu juist net iets waar je in Nederland je voordeel uit haalt met een diesel. Ik lees verschillende verhalen dat in de toekomst de brandstofprijs van diesel gelijk zal zijn aan die van benzine.
Zie ik hier iets over het hoofd?

Een diesel BMW ziet er voor mijn budget namelijk erg goed uit, en ik weet zeker dat ik nog een paar jaar en mee door kan qua levensduur. Alleen is het financieel verantwoord qua kosten? Zijn de onderhoudskosten te doen bij een merk als BMW?
Denkende aan bijvoorbeeld een 320d vanaf 2014.
Wonderbaarlijk vertrouwen in premium kwaliteit...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2022 10:26 door EVV.
De reden dat diesel in Nederland relatief goedkoop is dat we een transport land zijn, met veel macht en ook veel invloed op het beleid. Diesel is dus zeker te overwegen, ik zou zelf bij diesel echter een ander merk kiezen dan BMW.

Dan kun je beter kijken naar Mercedes, Renault, DS, Peugeot of Citroën.
Ford heeft veel samen met Peugeot ontwikkelde diesels, en is dus ook zeker te overwegen.
Deze merken maken/gebruiken in de gezochte jaren gewoon betere/ betrouwbaarder diesels, vind ik.

Een Lexus is een hele goede, betrouwbare en luxe auto, maar is over het algemeen gewoon duurder in onderhoud dan merken als Ford en Renault.
De onderdeel prijzen zijn ook een stuk hoger, zoek ze maar eens op.
Een grote beurt bij Lexus kost ongeveer € 560,00 , bij mijn Renault kost een
B beurt € 268,00 bij de dealer. Ze opereren natuurlijk ook in een hele andere prijsklasse.

Een BMW kies je vanwege de rijkwaliteiten, niet vanwege de lage onderhoudskosten. Je bent nu een Ford gewend, Ford gebruikt veel gebruikte en geproduceerde techniek, en kun je over het algemeen (een stuk) goedkoper op de weg houden.
Quote
EVV
Quote
KP96
Daarom zou ik zeker even moeten proefrijden. De reden dat ik nu enkel niet echt een diesel overweeg is omdat ik de Nederlandse overheid niet vertrouw over de toekomstige prijzen en wetgeving. Ik zie namelijk dat de brandstofprijzen van benzine en diesel in de rest van europa gelijk zijn, alleen in Nederland niet. En dat is nu juist net iets waar je in Nederland je voordeel uit haalt met een diesel. Ik lees verschillende verhalen dat in de toekomst de brandstofprijs van diesel gelijk zal zijn aan die van benzine.
Zie ik hier iets over het hoofd?

Een diesel BMW ziet er voor mijn budget namelijk erg goed uit, en ik weet zeker dat ik nog een paar jaar en mee door kan qua levensduur. Alleen is het financieel verantwoord qua kosten? Zijn de onderhoudskosten te doen bij een merk als BMW?
Denkende aan bijvoorbeeld een 320d vanaf 2014.
Wonderbaarlijk vertrouwen in premium kwaliteit...
De ketting, maar dat probleem komt ongeveer met 3/4 van de automerken voor.
Quote
Frits79
Quote
EVV
Quote
KP96
Daarom zou ik zeker even moeten proefrijden. De reden dat ik nu enkel niet echt een diesel overweeg is omdat ik de Nederlandse overheid niet vertrouw over de toekomstige prijzen en wetgeving. Ik zie namelijk dat de brandstofprijzen van benzine en diesel in de rest van europa gelijk zijn, alleen in Nederland niet. En dat is nu juist net iets waar je in Nederland je voordeel uit haalt met een diesel. Ik lees verschillende verhalen dat in de toekomst de brandstofprijs van diesel gelijk zal zijn aan die van benzine.
Zie ik hier iets over het hoofd?

Een diesel BMW ziet er voor mijn budget namelijk erg goed uit, en ik weet zeker dat ik nog een paar jaar en mee door kan qua levensduur. Alleen is het financieel verantwoord qua kosten? Zijn de onderhoudskosten te doen bij een merk als BMW?
Denkende aan bijvoorbeeld een 320d vanaf 2014.
Wonderbaarlijk vertrouwen in premium kwaliteit...
De ketting, maar dat probleem komt ongeveer met 3/4 van de automerken voor.
Dat klopt, er zijn meer/veel merken die daar problemen mee hebben. Op zich is dat ook niet zo heel erg als het ook makkelijk te vervangen is en ook aangegeven wordt dat die iedere x km vervangen moet worden. Bij de N47 zit de ketting aan de kant van de versnellingsbak. Daar kom je dus niet heel goed bij... Dus voor een onderdeel van een paar 100 euro, erg veel werk.
Een distributieketting hoort een autoleven mee te gaan. Mijn vorige Renault ( Laguna 3 2.0 16V) heb ik met 180.000 km ingeruild, daar was de distributieketting nog prima van. Ik heb nergens gelezen dat iemand daar de distributieketting van moest vervangen.

BMW heeft de afgelopen jaren veel motorproblemen gekend. Vervelend is dat de distributieketting op een hele vervelende plek zit, dus arbeidsintensief en erg duur is om te vervangen. In de 1.5 DCI van Renault die ook Mercedes, Nissan en Dacia gebruikt zit een distributieriem, in de 1.6 HDI van Peugeot, Citroen, DS, etc. zit ook een distributieriem. Bij onze Citroën koste het vervangen minder dan € 400,00 ( advies was om de 10 jaar of 240.000 km).
Aha, die BMW met zo'n type motor dat wordt hem dus niet. Ik vind wat hogere onderhoudskosten niet erg. Zoals 5 á 600 euro voor een grote onderhoudsbeurt wat hierboven voor de Lexus vernoemd wordt, dat is prima. Echter de onverziene en eigenlijk nutteloze kosten zoals die BMW, want normaal is het niet, daar probeer ik met een grote boog om heen te lopen.
Wat zijn dan wel betrouwbare motoren bij BMW die binnen mijn budget vallen dan?
Ik snap dat de ene auto duurder is dan de ander. Maar het een is financieel nog verantwoord voor woon/werk verkeer maar bijvoorbeeld een oude Porsche Cayenne met een v8 niet.. (voorbeeldje)

Een bmw 3 serie, een audi a3/a4, zo'n Lexus IS300H, Renault Talisman.. Dat vind ik allemaal erg mooie auto's.

Laat ik het simpel houden. En nog even wat toevoegen:
De auto moet comfortabel en "luxe" rijden. Hij moet nog aantal wat km's/jaartjes mee kunnen op een betrouwbare manier. Het hoeft natuurlijk geen Premium merk te zijn, zoals een Audi, Mercedes of BMW. Maar ik ben wel toe aan iets wat een "premium" feeling heeft.
Ik snap dat de onderhoudskosten bij sommige auto's hoger zijn dan bij andere. Maar naar een kostenplaatje zoals het verhaal hierboven bij de BMW, daar ben ik absoluut niet naar op zoek. Ik denk dat we het allemaal eens kunnen zijn dat als zo'n ketting uitrekt na 50k en hoge reparatiekosten heeft omdat je er niet makkelijk bij kan, het gewoon een miskoop is. Wat dat betreft dus gewoon een ontwerp fout. Zelfde als de olieverbuikende TSI motoren van VAG.. Waarom zou ik zoiets kopen? Wetende dat het probleem zich waarschijnlijk gaat voordoen en je reparatiekosten kan verwachten
Dusja, wat hogere onderhoudskosten vind ik niet erg. Het is tot slot meestal te verwachten en je kunt je er op voorbereiden. Maar wat ik dus bedoelde is dat ik niet naar probleem gevallen op zoek ben.

Tot zover ben ik geïnteresseerd in de Renault Talisman, Lexus IS300h, BMW 3 serie (geen idee welke motor) en de Ford Mondeo.

Ik heb ook zitten kijken naar een Focus ST(Hatchback en station). Maar vind deze best aan de prijs als je het vergelijkt met de eerder genoemde merken.
Quote
KP96
Aha, die BMW met zo'n type motor dat wordt hem dus niet. Ik vind wat hogere onderhoudskosten niet erg. Zoals 5 á 600 euro voor een grote onderhoudsbeurt wat hierboven voor de Lexus vernoemd wordt, dat is prima. Echter de onverziene en eigenlijk nutteloze kosten zoals die BMW, want normaal is het niet, daar probeer ik met een grote boog om heen te lopen.
Wat zijn dan wel betrouwbare motoren bij BMW die binnen mijn budget vallen dan?
Ik snap dat de ene auto duurder is dan de ander. Maar het een is financieel nog verantwoord voor woon/werk verkeer maar bijvoorbeeld een oude Porsche Cayenne met een v8 niet.. (voorbeeldje)

Een bmw 3 serie, een audi a3/a4, zo'n Lexus IS300H, Renault Talisman.. Dat vind ik allemaal erg mooie auto's.

Laat ik het simpel houden. En nog even wat toevoegen:
De auto moet comfortabel en "luxe" rijden. Hij moet nog aantal wat km's/jaartjes mee kunnen op een betrouwbare manier. Het hoeft natuurlijk geen Premium merk te zijn, zoals een Audi, Mercedes of BMW. Maar ik ben wel toe aan iets wat een "premium" feeling heeft.
Ik snap dat de onderhoudskosten bij sommige auto's hoger zijn dan bij andere. Maar naar een kostenplaatje zoals het verhaal hierboven bij de BMW, daar ben ik absoluut niet naar op zoek. Ik denk dat we het allemaal eens kunnen zijn dat als zo'n ketting uitrekt na 50k en hoge reparatiekosten heeft omdat je er niet makkelijk bij kan, het gewoon een miskoop is. Wat dat betreft dus gewoon een ontwerp fout. Zelfde als de olieverbuikende TSI motoren van VAG.. Waarom zou ik zoiets kopen? Wetende dat het probleem zich waarschijnlijk gaat voordoen en je reparatiekosten kan verwachten
Dusja, wat hogere onderhoudskosten vind ik niet erg. Het is tot slot meestal te verwachten en je kunt je er op voorbereiden. Maar wat ik dus bedoelde is dat ik niet naar probleem gevallen op zoek ben.

Tot zover ben ik geïnteresseerd in de Renault Talisman, Lexus IS300h, BMW 3 serie (geen idee welke motor) en de Ford Mondeo.

Ik heb ook zitten kijken naar een Focus ST(Hatchback en station). Maar vind deze best aan de prijs als je het vergelijkt met de eerder genoemde merken.
Het voordeel is dat het wel meevalt met de ketting wn eenmaal vervangen is het probleem opgelost. Ook een merk als Renault heeft het, op Nissan na wei ig problemen bij Koreanen/Jappanrrs.
In de Talisman binnen je budget zit meestal de 1.6 TCe benzine van Nissan, deze kent geen problemen met de distributieketting, en staat bekend als zeer betrouwbaar. De 1.3 TCe benzine die ontwikkeld is met Mercedes kent ook geen problemen met de distributieketting en staat bekend als zeer betrouwbaar.

De 1.5 DCI diesel van Renault heeft een distributieriem en staat bekend als zeer betrouwbaar. De 1.6 DCI komt van Nissan en is een erg fijne diesel, bij hele hoge kilometerstanden hoor je een enkele keer over een opgerekt distributieketting, dan praten we over kilometerstanden ruim boven de 2 ton. In de praktijk vallen de problemen mee.

De 1.2 TCe was niet de beste motor van Renault, en kende wel problemen met de distributieketting.

De Ford Mondeo is ook een goede keus, die veel waar voor het geld levert, en betrouwbaar is.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.