Advies gevraagd verlichting nieuwe tweedehands auto.

Gepost door stav1 
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe tweedehands auto, a of b segment, benzine, budget ongeveer 8000-8500 euro.
Voor nu heb ik gezocht op bouwjaar vanaf 2011 en max 100000 km en iig airco.
Echter, de belangrijkste eis is echt voor mij goede verlichting!!
Maar ik merk dat het lastig is om hier goed op te zoeken. Over verlichting is weinig te vinden per auto.

Auto's die ik heb gevonden die met Xenon geleverd zijn binnen budget:
Vooral veel Fiat 500
vw polo
Mitsubishi Spacestar
Alfa Romeo Mito enkeling
Opel Corsa
Renault Clio
Mini One
Zijn de Mito, Picanto ook met Xenon geleverd of zijn de exemplaren die ik vind achteraf ingebouwd?

Als ik zoek naar wat recentere bouwjaren met led-verlichting vind ik vooral de:
- Peugeot 208
-Kia picanto

Zijn moderne auto's met Led-verlichting te vergelijken met Xenon?
Is het verschil tussen Xenon en Bi-Xenon groot?
Zijn de verschillen qua verlichting groot tussen deze modellen en vergeet ik nog wat?

Ik ben mij er van bewust dat het om heel uiteenlopende auto's gaat die ik heb gevonden! Heb dan ook wel voorkeur maar probeer alles nog open te houden en eerst
op het licht te focussen en dan de lijst wat te kunnen inperken. Zodat ik kan proefrijden met een paar.

Jullie advies/tips mbt de verlichting zijn meer dan welkom! Bedankt alvast!!
Led is nog weer beter dan Xenon. Het probleem is vooral dat het een dure optie was voor een kleine auto, daarom kom je het weinig tegen.
Ford Fiesta
Citroen DS3
2 leuke b segmenters
Vanwaar deze specifieke eis? Heb je problemen met je zicht? Misschien staan hier tips/ herkenbare zaken?
[www.anwb.nl]

Zelf woon ik redelijk buitenaf, ik heb vaak me mistlampen aan, er is verder toch niemand, dan is het lichtbeeld een stuk breder en zie je b.v wild eerder.
Frits79
Led is nog weer beter dan Xenon. Het probleem is vooral dat het een dure optie was voor een kleine auto, daarom kom je het weinig tegen.
Ford Fiesta
Citroen DS3
2 leuke b segmenters

Ah duidelijk! Bedankt voor de tips! De ford vind ik wel leuk, de DS wat minder. Als led beter is dan Xenon kan ik dan niet beter kijken naar nieuwere auto's met led.

208: [www.autoweek.nl]
Picanto: [www.autoweek.nl]

Zijn deze twee dan bijvoorbeeld beter dan een oudere met Xenon qua verlichting?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2022 15:09 door stav1.
stav1
Frits79
Ford Fiesta
Citroen DS3
2 leuke b segmenters

Ah duidelijk! Bedankt voor de tips! De ford vind ik wel leuk, de DS wat minder. Als led beter is dan Xenon kan ik dan niet beter kijken naar nieuwere auto's met led.

Ja en nee, ik heb liever een oudere auto met Xenon dan een nieuwere net Led die ik dan koop alleen voor de verlichting. De 208 vind ik wel een erg leuke auto. Maar ik zou geen Picanto kopen net Led verlichting, ik vind het geen leuke auto.
stav1

Zijn moderne auto's met Led-verlichting te vergelijken met Xenon?

Woon buitenaf. Dus echt donker.
Heb nu led in m’n nieuwe en had het ook in m’n vorige; onvergelijkbaar met xenon. Enorme lichtopbrengst. En toen ik xenon had was dat al een enorme verbetering tov halogeen.
Verblind mezelf soms met groot licht wat reflecteert op verkeersborden. Dat had ik met xenon (paar auto’s daarvoor) niet.
Xenon was de tussenstap en dat merk je. Rij soms ook in auto’s met halogeen, dat lijken dan brandende kaarsjes...

Sommige Ypsilons hadden xenon, ook leuke auto’s.thumbs up
Voor het budget zou je wellicht ook wat oudere C of D segment auto’s kunnen kiezen. Vaak zijn de luxere uitvoeringen al voorzien van xenon of zelfs al led wellicht.
Ga lekker proefrijden in een 208 en vervolgens in een Picanto, weet je meteen waar je aan toe bent. Ik was heel erg blij met mijn 208, zuinig, stil
Zoek een model met projectorkoplampen en monteer daar led lichtbronnen in.
Suzuki Baleno is zo een voorbeeld.
Barri
Dat is legaal?
Frits79
Barri
Dat is legaal?
Volgens de letter der wet niet: fitting is halogeen gekeurd en mag dus niks anders dan halogeen in.
Maar het lichtbeeld is perfect en voor de APK voldoet het verder ook aan alle eisen.
Barri
Frits79
Barri
Dat is legaal?
Volgens de letter der wet niet: fitting is halogeen gekeurd en mag dus niks anders dan halogeen in.
Maar het lichtbeeld is perfect en voor de APK voldoet het verder ook aan alle eisen.
Dat snap ik, maar zolang je geen last krijgt met de apk.
Wederom bedankt voor de tips! Het liefste wil ik niet nog achteraf weer wat ombouwen.
De peugeot ga ik even onthouden, de mito met Xenon vind ik stiekem het leukst dus die ga ik ook even onthouden.
Een auto in c-d-segment is ook nog wel een idee, al worden alle kosten dan natuurlijk weer hoger, maar het bekijken waard!

Alleen hoe zoek ik handig op auto's met led-koplampen. Op gaspedaal is dit geen optie. Op autoweek geeft hij ook alle auto's met led-dagrijverlichting of led-achterlichten weer als ik led-verlichting aanvink bij de opties. Dan krijg ik er dus een hoop met alleen led dagrijverlichting. Is er een manier om handig auto's te vinden met ledkoplampen? Ook bij Carbase is niet te zoeken op led-koplampen...
Bij autotrack is led bij uitgebreid zoeken een mogelijkheid. Bij gaspedaal xenon.
stav1
Frits79
Ford Fiesta
Citroen DS3
2 leuke b segmenters

Denk niet dat auto's met LED verlichting binnen jouw budget passen, correct me if I am wrong, maar zowel die 208 als die Picanto hebben volgens mij echt geen LED verlichting ( als hoofdverlichting dan ). Daarvoor moet je echt veel nieuwer of in ieder geval een klasse hoger richting C-segment ( zoals bijvoorbeeld Opel met LED-Matrix vanaf 2015/2016 op de Opel Astra )
Barri

De Suzuki Baleno was standaard voorzien van prima Xenon verlichting , waarom dan knoeien met LED ?
Hoewel ik normaal geen fan ben van halogeen-naar-LED ombouw, hebben zowel Philips als Osram ombouw sets die door het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt toegelaten zijn. Ik weet alleen niet zo of dit alleen voor grootlicht geldt of ook voor dimlicht. Maar je zou denken dat als het in Duitsland toegestaan in, het in Nederland ook mag (in Duitsland kunnen ze al moeilijk doen als je banden onder je auto hebt die niet op het papiertje van de fabrikant staan)
Poedel
Barri

De Suzuki Baleno was standaard voorzien van prima Xenon verlichting , waarom dan knoeien met LED ?
Serieus? Xenon standaard in een Baleno?

@EVV: ik heb LED (Hilox XTR Black) in H7 dimlicht gedaan, grootlicht is nog halogeen. Die zijn niet legaal, omdat een in een H7 fitting (een halogeen fitting) geen andere lichtbron gebruikt mag worden dan halogeen.
Barri
Poedel
Barri

Serieus? Xenon standaard in een Baleno?

@EVV: ik heb LED (Hilox XTR Black) in H7 dimlicht gedaan, grootlicht is nog halogeen. Die zijn niet legaal, omdat een in een H7 fitting (een halogeen fitting) geen andere lichtbron gebruikt mag worden dan halogeen.

Jazeker , volgens mij met uitzondering van de amper verkochte basisversie. Ik mocht ooit een weekendje rondrijden in een Baleno , wat vooral indruk maakten waren de ruimte van een klasse hoger en de verlichting...echt super ! Verder de saaiheid van een Golf... een Swift is veel leuker en krijgt als Style zelfs nog betere LED verlichting .
Vergeet niet dat er veel verschil zit in verlichting

De ene halogeenlamp is ook veel prettiger dan de andere. Heeft niet zozeer met de lamp te maken maar wel van het design/costuctie

Het zelfde geld voor xenon, Ik heb een astra en BMW gehad met af fabriek xenon. met verse lampen was het licht goed maar ik kwam pas achter dat het beter kon bij mijn Laguna. Ook gewoon fabrieksxenon maar Dat was echt meer licht. met als bonus dat ze mee stuurden in de bochten. Ik zou er een auto niet om kopen of laten staan maar hielp ook wel mee aan meer 'lichtcomfort'

zelfde geld ook voor LED. de ene auto met LED is veel prettiger dan de andere. Een clio met af fabriek led is best wel goed. Maar er zijn ook auto's waar het op een of andere manier veel fijner kan nog. Niet zozeer feller maar wel gewoon beter beeld.

Met als bonus mijn huidige auto met matrix LED. gewoon altijd met grootlicht rijden, tegenliggers en verkeersborden filtert hij er gelijk uit en de rest van het lichtbeeld blijft grootlicht geven. Als het druk is op de weg schakelt het systeem uit maar zodra het rustiger is op de weg is het echt een belachelijke bundel licht. Maar die ga je nog niet vinden in jou budget.

Xenon of Bi-xenon. Bij de een is alleen het dimlicht xenon, bij de andere is het grootlicht ook dimlicht. Als je weinig met grootlicht rijd zou ik daar niet al te veel op focussen.

Met jou budget is het wat lastiger wat te vinden, Maar led-koplampen moet lukken. ik weet dat clio's veel met ledverlichting zijn geleverd (standaard vanaf intense dacht ik), daar heb je best nog wel wat keuze nog op de occasionmarkt en heb je een modern lichtsysteem (en verder ook prettige auto)

Edit;

op zoekmachines is het soms lastig zoeken welke koplampen er in zitten en lastig te zien maar Indedaad vanaf de Intense uitvoeringen is led koplampen standaard, zie pagina 4 (vanaf 2017)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2022 08:20 door AsconaGT.
Bij de Baleno is het niet overal vermeld, en ik zie ook exemplaren met halogeen units (geen projector units maar reflector). Maar dit is een mooi exemplaar met xenon: [www.autowereld.nl]
Wel wat boven budget, maar dan heb je een luxe en recente auto die ook vrij licht en zuinig is.
De genoemde Baleno is niet met Xenon geleverd, wel mogelijk met LED af fabriek.
Bij Xenon af fabriek zijn koplampsproeiers verplicht. Bij LED is dat niet...
Bij mijn weten is die eis ook voor xenon vervallen, enkele jaren terug.
Bedankt weer voor al jullie reacties!

Total Loss
stav1
Frits79
Ford Fiesta
Citroen DS3
2 leuke b segmenters

Denk niet dat auto's met LED verlichting binnen jouw budget passen, correct me if I am wrong, maar zowel die 208 als die Picanto hebben volgens mij echt geen LED verlichting ( als hoofdverlichting dan ). Daarvoor moet je echt veel nieuwer of in ieder geval een klasse hoger richting C-segment ( zoals bijvoorbeeld Opel met LED-Matrix vanaf 2015/2016 op de Opel Astra )

Bedankt voor je reactie je hebt (helaassmiling smiley) gelijk! De nieuwe picanto heeft projectiekoplampen met led-dagrijverlichting. Dit is dus niet vergelijkbaar met "echte" ledkoplampen?

AsconaGT
Vergeet niet dat er veel verschil zit in verlichting

De ene halogeenlamp is ook veel prettiger dan de andere. Heeft niet zozeer met de lamp te maken maar wel van het design/costuctie

Het zelfde geld voor xenon, Ik heb een astra en BMW gehad met af fabriek xenon. met verse lampen was het licht goed maar ik kwam pas achter dat het beter kon bij mijn Laguna. Ook gewoon fabrieksxenon maar Dat was echt meer licht. met als bonus dat ze mee stuurden in de bochten. Ik zou er een auto niet om kopen of laten staan maar hielp ook wel mee aan meer 'lichtcomfort'

zelfde geld ook voor LED. de ene auto met LED is veel prettiger dan de andere. Een clio met af fabriek led is best wel goed. Maar er zijn ook auto's waar het op een of andere manier veel fijner kan nog. Niet zozeer feller maar wel gewoon beter beeld.

Met als bonus mijn huidige auto met matrix LED. gewoon altijd met grootlicht rijden, tegenliggers en verkeersborden filtert hij er gelijk uit en de rest van het lichtbeeld blijft grootlicht geven. Als het druk is op de weg schakelt het systeem uit maar zodra het rustiger is op de weg is het echt een belachelijke bundel licht. Maar die ga je nog niet vinden in jou budget.

Xenon of Bi-xenon. Bij de een is alleen het dimlicht xenon, bij de andere is het grootlicht ook dimlicht. Als je weinig met grootlicht rijd zou ik daar niet al te veel op focussen.

Met jou budget is het wat lastiger wat te vinden, Maar led-koplampen moet lukken. ik weet dat clio's veel met ledverlichting zijn geleverd (standaard vanaf intense dacht ik), daar heb je best nog wel wat keuze nog op de occasionmarkt en heb je een modern lichtsysteem (en verder ook prettige auto)

Edit;

op zoekmachines is het soms lastig zoeken welke koplampen er in zitten en lastig te zien maar Indedaad vanaf de Intense uitvoeringen is led koplampen standaard, zie pagina 4 (vanaf 2017)

Super dankjewel! Dus eigenlijk is het dan toch een kwestie van uitproberen. Ja zo'n mercedes is natuurlijk helemaal geweldig!
Binnen de 8.500 euro lukt het eigenlijk niet om een auto met Led-lampen te vinden.
Ik vind de clio ook een mooie auto maar de goedkoopste intense die ik vind is 10.000 euro.
Deze Clio heeft Xenon maar is dan ook ietsje ouder. [www.autowereld.nl]
Ook heeft de vorige Corsa vanaf de cosma uitvoering Xenon standaard en zijn er verschillende binnen budget.
De fiat 500 (Mito ook) heeft Xenon was een optie van 1300 euro tot 2015 en daarna 800 euro. Iemand ervaring met deze?

Dus de conclusie is dan tot dusver auto's in a-b segment met Xenon binnen budget:
Fiat 500 en Alfa Mito met bi-Xenon
Renault Clio
Mini
Opel Corsa Cosmo

Auto's boven budget rond 10000 maar wel led:
Suzuki Baleno
Renault clio 2016 vanaf intense

Binnenkort maar wat proefritten plannen en wat nachtjes over slapen smiling smiley

Ik vind de clio ook een mooie auto maar de goedkoopste intense die ik vind is 10.000 euro.
Ook heeft de vorige Corsa vanaf de cosma uitvoering Xenon standaard en zijn er verschillende binnen budget.

Clio generatie 4 (vanaf 2012) is nooit met xenon geleverd volgens mij, dus is altijd naderhand ingezet, (aftermarket)

heb even voor je gechecked en zie inderdaad dat de intens uitvoeringen pas rond de 10.000 beginnen helaas

Het zelfde geld voor de corsa. De generatie C (2000-2006) is wel met xenon geleverd maar super zeldzaam. De corsa generaties D en E zijn zover ik weet ook nooit met xenon of LED geleverd. dus advertentie klopt niet, of aftermarket.

Veel autobedrijven 'zeggen' wel dat er ledkoplampen in zitten, maar dat is dan alleen de dagrijverlichting.

LED is wel het mooiste, maar is nieuwe techniek en dus op de kleinere modellen niet snel aangeboden. En vaak ook voor een meerprijs dat veel mensen er niet voor kiezen. Dat word wel een lastig verhaal dus.

Vorige generatie Clio 3 en Modus zijn wel veel met xenon geleverd. zeker als je de initiale uitvoeringen zoekt zit het er vaak al op en lukt makkelijk in jou budget. Maar is al wel een iets oudere auto. Je herkent ze aan de projectors in de koplampen en koplampsproeiers

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2022 19:37 door AsconaGT.

De corsa generaties D en E zijn zover ik weet ook nooit met xenon of LED geleverd. dus advertentie klopt niet, of aftermarket.

Natuurlijk wel! ( Xenon dan )
Zoal TS ook al ontdekt heeft, de Corsa is als Cosmo/Innovation uitvoering vrij vaak te vinden met Bi-Xenon.

Corsa met Xenon

Edit : En ook de Corsa D was er met Xenon, als zijn die logischerwijs wel heel erg zeldzaam ( want belachelijk dure optie ), in Duitsland zie je er wel wat meer te koop staan. Edit 2 : Correctie, op de D betrof het AFL, dus wel meesturende lampen maar geen Xenon.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2022 20:16 door Total Loss.
AsconaGT

Clio generatie 4 (vanaf 2012) is nooit met xenon geleverd volgens mij, dus is altijd naderhand ingezet, (aftermarket)

heb even voor je gechecked en zie inderdaad dat de intens uitvoeringen pas rond de 10.000 beginnen helaas

Het zelfde geld voor de corsa. De generatie C (2000-2006) is wel met xenon geleverd maar super zeldzaam. De corsa generaties D en E zijn zover ik weet ook nooit met xenon of LED geleverd. dus advertentie klopt niet, of aftermarket.

Veel autobedrijven 'zeggen' wel dat er ledkoplampen in zitten, maar dat is dan alleen de dagrijverlichting.

LED is wel het mooiste, maar is nieuwe techniek en dus op de kleinere modellen niet snel aangeboden. En vaak ook voor een meerprijs dat veel mensen er niet voor kiezen. Dat word wel een lastig verhaal dus.

Vorige generatie Clio 3 en Modus zijn wel veel met xenon geleverd. zeker als je de initiale uitvoeringen zoekt zit het er vaak al op en lukt makkelijk in jou budget. Maar is al wel een iets oudere auto. Je herkent ze aan de projectors in de koplampen en koplampsproeiers

Oké bedankt dat is goed om te weten!
Op pagina 9 staat dat de Cosmo is geleverd met Xenon
[www.opel.nl]
Dus dan zou deze [www.autowereld.nl] gewoon originele Xenon moeten hebben!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2022 20:03 door stav1.

Nee die heeft het duidelijk niet, je kan het goed zien aan de koplampen of er wel of niet Xenon inzit, zijn van een totaal ander design.
Zo ziet een Xenon koplamp op de Corsa er uit. Duidelijk een bolle lens te zien net als diverse chromen/zilveren elementen in de koplamp zelf, bovendien is het dagrijlicht vleugeltje helemaal in het hoekje van de koplamp wat licht betreft spierwit, bij jouw voorbeeld zie je duidelijk dat het licht daar gelig is van kleur.
Je ziet dat goed ook bij de Corsa in de link die ik hierboven poste, daar zie je duidelijk dat met licht aan alles spierwit is en niet geel.

En als extra/uitleg. Dit lijkt mij sowieso geen ( Nederlandse ) Cosmo. Lijkt me een geïmporteerde auto en dan moet je extra goed checken op uitvoering/uitrusting verschillen. Wanneer een Nederlands Cosmo standaard Xenon zou hebben dan is dat niet perse ook zo bij een Duitse Cosmo, die uitvoeringen zijn per land niet perse gelijk aan elkaar! Je kan het ook zien aan de stoelen, de versie die jij laat zien heeft veel simpelere stoelen, dus is in ieder geval geen Nederlandse Cosmo ( en wellicht helemaal geen Cosmo uitvoering )
Barri
Bij mijn weten is die eis ook voor xenon vervallen, enkele jaren terug.

Ik heb de brochure van de Baleno opgezocht en het was inderdaad toch xenon en geen LED zoals ik dacht.
De aanname van de koplampsproeiers is dus fout en daar had jij gelijk in te stellen dat die eis ergens eens is komen te vervallen.
Total Loss

De corsa generaties D en E zijn zover ik weet ook nooit met xenon of LED geleverd. dus advertentie klopt niet, of aftermarket.

Natuurlijk wel! ( Xenon dan )
Zoal TS ook al ontdekt heeft, de Corsa is als Cosmo/Innovation uitvoering vrij vaak te vinden met Bi-Xenon.

Corsa met Xenon

Edit : En ook de Corsa D was er met Xenon, als zijn die logischerwijs wel heel erg zeldzaam ( want belachelijk dure optie ), in Duitsland zie je er wel wat meer te koop staan. Edit 2 : Correctie, op de D betrof het AFL, dus wel meesturende lampen maar geen Xenon.

De corsa generatie E heeft inderdaad dus wel xenon gehad, thumbs up wist ik niet. dit was ook net na 'mijn opel tijd'. Dan is het een prima optie om te overwegen, verder ook een prima auto volgens mij. thumbs up maar wat totall loss aangeeft, wel goed opletten dat je de juiste uitvoering hebt

Corsa D heeft idd nooit xenon gehad. Corsa C wel weer af fabriek, maar uiterst zeldzaam.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2022 08:33 door AsconaGT.
Wederom bedankt voor de tips en foto! Dat maakt het alweer een stuk duidelijker smiling smiley
Is dit bij de Mito ook te zien op de foto?
Aangezien het bij deze auto niet bij een uitrustingsniveau behoorde maar als losse optie, kan ik moeilijk terugvinden of
het wel om af fabriek gaat in deze advertenties. [www.autowereld.nl]
Geen Alfa kenner maar net even gezocht naar Xenon op/bij de Mito en ik denk dat die niet is geleverd met Xenon.
Allereerst zien alle koplampen die ik in advertenties tegenkwam er exact hetzelfde uit ( dus geen verschil in design of uitvoering, op kleur ring buitenzijde na ) Maar nog duidelijker werd het toen ik een paar online brochures van de Mito bekeek, echt nergens ( ook niet als optie ) het woordje Xenon ( of afgeleide daarvan ) kunnen vinden. Het zijn wel overduidelijk koplampen met lenzen maar officieel Xenon is het zo te zien niet. Indien iemand anders beter weet/kent dan hoor ik het graag maar ik zie het echt niet.
Total Loss
Geen Alfa kenner maar net even gezocht naar Xenon op/bij de Mito en ik denk dat die niet is geleverd met Xenon.
Allereerst zien alle koplampen die ik in advertenties tegenkwam er exact hetzelfde uit ( dus geen verschil in design of uitvoering, op kleur ring buitenzijde na ) Maar nog duidelijker werd het toen ik een paar online brochures van de Mito bekeek, echt nergens ( ook niet als optie ) het woordje Xenon ( of afgeleide daarvan ) kunnen vinden. Het zijn wel overduidelijk koplampen met lenzen maar officieel Xenon is het zo te zien niet. Indien iemand anders beter weet/kent dan hoor ik het graag maar ik zie het echt niet.

Hier heb ik het gevonden: pagina 4 [issuu.com]
Ik zie het daar staan inderdaad maar in de 2 folders die ik tegenkwam echt helemaal niet.
Niet als standaard uitrusting, niet vermeld als extra uitrusting bij hoger uitrustingsniveau en ook niet als losse optie ( al dan niet afhankelijk van uitvoering ), gewoon helemaal niet. En ook hier in deze folder 1x dat woord, geen aparte foto of uitleg erbij, geen vermelding wanneer dan ( bij welke uitrusting ) of meerprijs etc.
Total Loss
Ik zie het daar staan inderdaad maar in de 2 folders die ik tegenkwam echt helemaal niet.
Niet als standaard uitrusting, niet vermeld als extra uitrusting bij hoger uitrustingsniveau en ook niet als losse optie ( al dan niet afhankelijk van uitvoering ), gewoon helemaal niet. En ook hier in deze folder 1x dat woord, geen aparte foto of uitleg erbij, geen vermelding wanneer dan ( bij welke uitrusting ) of meerprijs etc.

Pagina 9, maar blijkbaar is het dus pas vanaf 2012 een optie.
[www.jelletalsma.nl]
Nog even gekeken en zie bij een paar exemplaren waar volgens de advertentie Xenon op zou zitten wel zo te zien koplampsproeiers in de voorbumper zitten, dat zou een aanwijzing kunnen zijn ( geen garantie want "vroegah" had je ook al koplampsproeiers )

Maar zo te zien zijn dat echt de exotische uitvoeringen ( QV bijvoorbeeld ) ( en koplampsproeiers zijn ook niet te zien op "die van jou" )
Total Loss
Nog even gekeken en zie bij een paar exemplaren waar volgens de advertentie Xenon op zou zitten wel zo te zien koplampsproeiers in de voorbumper zitten, dat zou een aanwijzing kunnen zijn ( geen garantie want "vroegah" had je ook al koplampsproeiers )

Maar zo te zien zijn dat echt de exotische uitvoeringen ( QV bijvoorbeeld ) ( en koplampsproeiers zijn ook niet te zien op "die van jou" )

Ja ik zag het nu ook. vanaf 2012 en dus een erg dure optie. Helaas valt die dus ook af. Jammer want wel een leuke auto.
stav1
Total Loss

Pagina 9, maar blijkbaar is het dus pas vanaf 2012 een optie.
[www.jelletalsma.nl]

Ah kijk! Dus op eerdere uitvoeringen sowieso niet en vanaf toen echt altijd als vreselijk dure optie ( 1.395 ) en nooit standaard.
Dus ze zijn er wel ( let op die sproeiers in de bumpers ) maar dat zijn vaak de hele dure volledig volgeklikte topmodellen geweest ( demo's ? )
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.