Verzoek om info: Dacia Spring.

Gepost door Ivanov 
Verzoek om info: Dacia Spring.
23-11-2021 20:11
Zoals sommigen misschien weten rijd ik al een tijdje (16 jaar) rond in mijn Renault Kangoo Express 1.9 dTi (90 pk maar gechipt dus zou er 110 moeten hebben). Dat bevalt nog prima, maar nu de kilometerteller de 300.000 gepasseerd is en er wat mankementjes zijn (afstandsbediening beide sleutels werk niet meer, afgebroken zo dicht op de printplaat dat solderen geen optie is, nieuwe steutel € 180. Ex btw. Per stuk. Airbag lampje gaat in sommige bochten branden, ik verdenk de sleepring in het stuur) en er iemand zo vriendelijk was om een Mercedes Sprinter in de zijkant te parkeren (gelukkig alleen blikschade); begin ik op het punt te komen waarop ik niet meteen diep verdrietig word bij de gedachte afscheid te (moeten) nemen.

Inmiddels begint de Dacia Spring interessant te worden, maar hij heeft 'maar' 44 pk, al maakt de 135 Nm koppel (vanaf onmiddellijk beschikbaar) veel goed. Zijn er forummers die er al in gereden hebben? Of zelfs al aangeschaft? Is het wat? Ja, ik weet dat hij 'maar' 200 km actieradius heeft, maar zoveel heb ik niet nodig en anders pakken we de Seat van Marvant.
Autoweek journalist Mark Klaver heeft er net een aantal dagen mee gereden, dus ik verwacht binnenkort een test van zijn hand.
Het lijkt mij een vrij geschikte EV. Wij hebben thuis een eCitigo, en die rijdt ook voornamelijk in de buurt. Maar soms ook ritten van ruim 100km. Ter plaatse even aan de paal en dan kan je comfortabel terug.
Ik heb er een maand geleden een flinke proefrit mee gemaakt. Vond de auto niet traag overkomen, ook invoegen op de snelweg (heuvel op) geeft geen enkel probleem. In principe doe je dat bij deze auto met het gaspedaal op de bodem, daar zit verder geen extra geluid achter. Ook de topsnelheid was prima (overdag), al kan ik me voorstellen dat de accu relatief snel leeg is wanneer je continue tegen de limiet rijdt.

Wat me erg tegenviel was de binnenruimte, het is een hele kleine auto. Ik ben lang en zat niet goed genoeg achter het stuur om de auto serieus te overwegen. Best jammer. Voor de Renault Zoe geldt ongeveer hetzelfde voor wat betreft de binnenruimte (die stond ernaast in de showroom).
Het is maar net waar je ermee gaat rijden en wat je gewend bent. Als je onderstaand filmpje bekijkt is een 0-100 tijd van 20 seconden plankgas tergend langzaam. Een kangoo 1.9 dti doet het in 13,5 seconden in standaard vorm, en zal een stuk meer koppel hebben bij de tussenacceleraties. Voor stadsgebruik zal zo'n spring meer dan krachtig genoeg zijn natuurlijk.

Als 2e auto die niet vaak op de snelweg komt lijkt mij het een prima ding.

20 sec naar de 100 is natuurlijk wel traag. We hebben zelf een 60PK upje, en die gaat ook van 0-100 in een dag, maar ik ben altijd nog sneller met invoegen dan mijn voorliggers die veel potentere auto's hebben en moet ik inhouden met zo vlot mogelijk naar de 100 te gaan. Dan spreek ik die 60PK ook wel aan en dat hoor je wel, met een EV hoor je als je plankgas gaat ook weinig dus heb je ook nog niet eens het idee dat je echt loopt te stampen. In de praktijk zal het denk ik prima te doen zijn.

hoor met name 'klachten' over het rijden zelf, stoelen en afwerking. Maar de prijs moet natuurlijk ergens vandaan komen. Als 2e auto zou ik er prima mee kunnen leven hier
De vraag is dan: is een tweedehands Zoe voor hetzelfde geld wellicht een betere keus? Lijkt me een goed onderwerp voor een test.
Zelf wacht ik liever op iets meer elektrische auto voor je geld b.v. de BYD Dolphin. De vraag is alleen hoe lang dat nog gaat duren.

Een zeker voormalig forummer heeft er een poosje terug een review van gemaakt, als je een (erg) fors postuur hebt pas je er niet echt lekker in. Als tweede auto voor voornamelijk stadsgebruik leek het verder geen slecht ding.
Barri
De vraag is dan: is een tweedehands Zoe voor hetzelfde geld wellicht een betere keus? Lijkt me een goed onderwerp voor een test.

Mii/Citigo, Twingo/Forfour, of een iets oudere Ioniq/Leaf/i3/E-Golf, alternatieven zat.
Re: Verzoek om info: Dacia Spring.
24-11-2021 15:27
Dank allen voor de input, ik ga er op broeden. Of afwachten en kijken of Dacia straks met een wat minder langzamere versie komt, net iets meer power.
Ik zou hem eens testen, pas dan weet je het. Vrijwel iedereen die elektrisch probeert is er positief door verrast. Zag een hele positieve review op youtube van een Brit die hem een dag lang gebruikte in Parijs. Die was er erg tevreden over, binnen de beperkingen die je vooraf kent (bereik, formaat, uitrusting).

Lijkt me een erg voordelige auto in het gebruik/ onderhoud. Vrijwel niets kan eraan stuk, verbruik zal ook wel laag zijn.
25-11-2021 09:53
beksie
Ik zou hem eens testen, pas dan weet je het. Vrijwel iedereen die elektrisch probeert is er positief door verrast. Zag een hele positieve review op youtube van een Brit die hem een dag lang gebruikte in Parijs. Die was er erg tevreden over, binnen de beperkingen die je vooraf kent (bereik, formaat, uitrusting).

Lijkt me een erg voordelige auto in het gebruik/ onderhoud. Vrijwel niets kan eraan stuk, verbruik zal ook wel laag zijn.

thumbs up
25-11-2021 09:55
Barri

Hier ligt weer een mooie taak voor de redacteuren van AutoWeek grinning smiley Nieuwe Dacia Spring tegenover een gebruikte Renault Zoë. Nadeel voor mijn situatie, ik zit te denken aan een privatelease constructie en die is er niet/nauwelijks voor gebruikte (electrische) auto's.
Kijk dan ook eens of er nog ergens een interessante eCitigo in de PL ter overname wordt aangeboden.
Hoi Ivanov
Inderdaad heb ik onlangs een week in de Dacia Spring gereden, de test wordt binnenkort gepubliceerd. Tot zo'n 110 km/h is er prima mee te rijden. Ik heb in één week tijd maar liefst 1.325 km met het karretje afgelegd! Als het gaat om zo goedkoop mogelijk van A naar B, dan heb je hier een prima auto aan. Je haalt tussen de 150 en 200 km op een volle accu, dat is netjes. En kies je voor de optie snelladen, dan kun je bij snelladers in relatief weinig tijd de nodige kilometers bijladen. Zelfs een rit van 225 km ging goed, met een kleine 75 km voor de finish een kwartiertje aan de snellader (en ondertussen een bakkie koffie) en dat dat was meer dan voldoende. Ik heb 1 keer een afstand 185 km gereden en hand nog 4% over. Achterin is er zeer weinig ruimte, de kofferbak is acceptabel voor dit segment. Succes met de keuze!
Marc Klaver
26-11-2021 11:34
Marc Klaver
Hoi Ivanov
Inderdaad heb ik onlangs een week in de Dacia Spring gereden, de test wordt binnenkort gepubliceerd. Tot zo'n 110 km/h is er prima mee te rijden. Ik heb in één week tijd maar liefst 1.325 km met het karretje afgelegd! Als het gaat om zo goedkoop mogelijk van A naar B, dan heb je hier een prima auto aan. Je haalt tussen de 150 en 200 km op een volle accu, dat is netjes. En kies je voor de optie snelladen, dan kun je bij snelladers in relatief weinig tijd de nodige kilometers bijladen. Zelfs een rit van 225 km ging goed, met een kleine 75 km voor de finish een kwartiertje aan de snellader (en ondertussen een bakkie koffie) en dat dat was meer dan voldoende. Ik heb 1 keer een afstand 185 km gereden en hand nog 4% over. Achterin is er zeer weinig ruimte, de kofferbak is acceptabel voor dit segment. Succes met de keuze!
Marc Klaver

Hallo Marc,

Dank je voor jouw reactie. Qua actieradius klinkt dat inderdaad erg goed. Aangezien het alleen Marvant en ik zijn is de ruimte achterin niet zo belangrijk, hooguit als we een keertje iemand mee hebben maar dat is echt een enkele keer. Ik ga de test met belangstelling lezen, het is toch de snelheid (of misschien gebrek eraan) waar ik op dit moment (naast toch de emotie van afscheid nemen van mijn Kangoo die toch echt al 16 jaar bij me is) naar kijk.

Zoals Barri al aanhaalde, misschien in de toekomst een test doen tussen een gebruikte Zoë, een nieuwe Zoë en een Spring?
Staat nu ook occasion video over de Nissan leafe ook getest door klaver, leuk om hier ook eens iemd te treffen van autoweek zelf
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.