Schadeauto verkopen?

Gepost door Michiel 2131455 
Hoi,

vrouwlief heeft vorige week onze stationwagon in de prak gereden. Helaas vorig jaar van all-risk afgehaald.
Bij twee schadebedrijven een schatting laten maken van de kosten om te repareren, beiden kwamen op 2000-2500 euro.
Bij een van de twee een echte calculatie laten maken, €3600.
Dus toch maar bij de ander ook een calculatie laten maken, €4100.

Nu is de dagwaarde van de auto circa €5000 en heb ik het idee dat hij dus total-loss is...maar ik weet dit ook niet zeker.

Ik zit met een aantal vragen waar hopelijk iemand enige vorm van antwoord op kan geven.

1. Hoeveel krijg je nog voor de auto in de huidige staat? Dit is natuurlijk niet makkelijk te beantwoorden zonder de auto te zien. De voorbumper, een koplamp en de spatbumper van een wiel zijn in ieder geval (flink) beschadigd.
2. Wie gaat mijn auto kopen? Moet ik dit op marktplaats zelf doen? ga ik een tweedehands auto zoeken en mijn auto inruilen? of moet ik een specifiek soort autohandelaar zoeken? Via google kom ik natuurlijk meteen op wijkopenuwauto en vergelijkbare sites, maar daar ga ik liever niet mee in zee.
3. Ik rij niet verder met de auto, alleen om naar een garage te gaan of om de auto eventueel om te ruilen, maar moet ik nog iets anders regelen? Zou ik in theorie de auto nu kunnen verkopen aan mijn buurman?

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom, ik heb hier geen ervaring mee en kom ook met mijn google-fu niet goed vooruit.

Met vriendelijke groet,
Michiel
In principe maakt het in dit geval niet zo heel veel uit of auto wel of niet Total Loss is, je bent immers niet verzekerd voor de schade en kan niks verhalen.

Dat schadebedrag niet in verhouding staat tot de waarde van de auto is wel vrij duidelijk. "Officieel" is een auto Total Loss wanneer de schade meer bedraagd dan 2/3 van de dagwaarde.

Wat je terugkrijgt voor de auto is niet precies te zeggen. Hangt sowieso af van algehele staat maar ook van exacte schade. Iemand die het wrak koopt moet er natuurlijk wel aan kunnen "verdienen"

Je kan de auto te koop zetten op de manier die je zelf wil. Wat ook een optie is om via een schadebedrijf biedingen te laten doen op de auto door opkopers. Maar verwacht er allemaal niet teveel van.

Je kan de auto verkopen wanneer je wil, je bent niet afhankelijk van andere partijen of een procedure van afhandeling zoals wel het geval is bij verhaalschade.
Ik weet niet wat onder een ‘spatbumper’ wordt verstaan, maar het klinkt als allemaal schroefbare onderdelen. Zolang er geen WOK-melding op de auto zit zal het verbazen wat er nog op voertuigen met schade geboden wordt. Ik ben er normaal geen fan van, maar een website als ikwilvanmijnautoaf lijkt me in dit geval geen hele slechte optie. Via marktplaats reageren ongetwijfeld ook met name handelaren op een auto in deze staat.
Om even wat info te verzamelen, om wat voor auto gaat het? Wat was de auto waard voor de aanrijding?
Inderdaad kan je hem ter verkoop aan je buurman bieden, als je tevreden bent over de verkoopsprijs.
Hoeveel krijg je terug voor de auto bij jullie garage, in de huidige toestand?
Wat zijn de eventuele reparatiekosten mocht je hem toch willen laten repareren?
Je moet meerdere mogelijkheden bestuderen. Was de aanrijding door toedoen van de bestuurster?
Alvast bedankt voor de reacties.

Antwoorden op gestelde vragen:

Om even wat info te verzamelen, om wat voor auto gaat het? Kia C'eed Stationwagon uit 2010
Wat was de auto waard voor de aanrijding? tja, ik denk €5000 zoals in het oorspronkelijke bericht staat.
Hoeveel krijg je terug voor de auto bij jullie garage, in de huidige toestand? geen idee, dat is dus vooral mijn vraag. Mijn auto is overigens niet in onderhoud bij een merkdealer, ik geloof niet dat mijn garage geinteresseerd is mijn auto om op te kopen.
Wat zijn de eventuele reparatiekosten mocht je hem toch willen laten repareren? Dat staat vermeld in het oorspronkelijke bericht.
Je moet meerdere mogelijkheden bestuderen. Was de aanrijding door toedoen van de bestuurster? Mijn vrouw is inderdaad schuldig aan de schade
Ik begreep dat jouw genoemde dagwaarde van na de aanrijding was, verkeerd gelezen blijkbaar.
Waarom niet een gok wagen en naar de (Kia) garage gaan voor een andere Ceed station? Dan weet je toch hoe en wat? Het zie het als een mogelijkheid bestuderen.
Als de garage minder biedt dan de buurman, dan weet je al meer.
Ik was echter niet van plan een nieuwe auto te kopen, maar een tweedehands auto. Ik weet niet of ik dan bij de Kia-dealer moet zijn (al kan het wel natuurlijk).
Is de auto niet op een voordelige manier op te knappen? Regel een voorspatbord, bumper en koplamp van de sloop en monteer ze zelf of zoek iemand die het voordelig wil repareren. Lijkt mij dat je voor 500 euro al een heel eind bent als je de boel in de juiste kleur vindt en er onderhuids niet vanalles vervormd/verbogen is.
Heb je een paar foto's?
autoscout24 kun je hem gratis te koop aanbieden en dan maar kijken waar het schip strandt
probeer het eens met Fairkocht (is van VWE) , kost je max. €15
Ik heb je een PM gestuurd.
Motorkap is ook wat beschadigd. Tsja, misschien toch goedkoop laten maken met gebruikte onderdelen en nog lekker een paar jaar mee rijden.
Re: Schadeauto verkopen?
13-10-2021 21:46
Eens met Kristian. Die €3000+ is met nieuwe onderdelen, dure arbeid en zonder kleurverschil 4 - 5 delen spuiten. Als je via onderdelenlijn toevallig een zwarte bumper en koplamp vindt voor €500 kan je die vast ergens voor €250 erop laten schroeven, of zelf doen, bij een hobbygarage bijvoorbeeld. €1000 totaal brengt je een heel eind denk ik.
Een van de garages had inderdaad al aangegeven dat ik ook tweedehands onderdelen mocht aanschaffen. Nu heb die nog niet gevonden, maar kom via winparts (dat zijn volgens mij nieuwe onderdelen, maar niet origineel) een aantal van de artikelen tegen voor soms een fractie van de prijs. Met de artikelen die ik vond kom ik al €900 lager uit.
Weet wel waar je aan begint. Wordt hier wel vrij makkelijk geroepen dat allemaal veel goedkoper kan maar als je de reparatie niet zelf kan doen of niet al een heel goedkoop "adresje" weet zal dat niet makkelijk worden. Ook zelf onderdelen regelen kan fout lopen, je zal niet de eerste zijn met verkeerd type koplamp of ander onderdeel wat niet klopt. Bovendien is er hier echt wel wat meer kapot dan alleen een voorbumper, koplamp en voorscherm. Je gaf aan dat je taxatierapporten had van 2 garages, kan je die hier plaatsen? ( eventueel zonder gegevens garages uiteraard )
Winparts is inderdaad nieuw, maar die delen zal je ook moeten laten spuiten.
Voor een bumper en koplamp even de demontagebedrijven benaderen of zoeken via [www.onderdelenlijn.nl] , redelijke kans dat je daar nog wel een bumper in kleur gaat vinden en dan heb je ook minder last met de risico's van een slechte pasvorm van dat nieuwe imitatiespul.
En de schade aan spatbord en motorkap lijkt mij op de foto's nog niet zo dramatisch dat vervangen noodzaak wordt.
Als de auto verder nog gewoon goed en rijdbaar is dan lijkt dit mij al met al nog wel een redelijk te behappen schade.
Michiel 2131455
Een van de garages had inderdaad al aangegeven dat ik ook tweedehands onderdelen mocht aanschaffen. Nu heb die nog niet gevonden, maar kom via winparts (dat zijn volgens mij nieuwe onderdelen, maar niet origineel) een aantal van de artikelen tegen voor soms een fractie van de prijs. Met de artikelen die ik vond kom ik al €900 lager uit.
Maak daar dan wel goede afspraken over, de pasvorm van niet-orginele onderdelen kan dramatisch zijn en dan ben je meer kwijt aan arbeidsuren. Op zoek gaan naar tweedehands onderdelen in de juiste kleur zoals hierboven aangeraden lijkt me een betere oplossing.
Er is niet voor niks een flink verschil tussen het 1e idee van de schade en de calculatie. Dat betekent dat er meer schade is als het zo lijkt. Ik vermoed dat de chassisbalk een tik heeft gehad en de auto op de richtbank moet.

Kun je dat niet uit de calculatie halen?

In dat geval moet je niet beginnen aan zelf onderdelen zoeken en een goedkoop adresje. Dan of goed laten maken of wegdoen.

Hoe dan ook, succes met je beslissing.
^^^

Dan zou dat dat stukje achter de mistpit moeten zijn, wat een beetje schuin omhoog steekt?

Bumperbalk /front ziet er heel uit, volgens mij. Wiel staat recht.
Er kan met de auto gereden worden, begreep ik.

Motorkap zou je kunnen laten zitten, denk ik. Beetje verbogen. Kan je altijd nog vervangen als er weer wat centen gespaard zijn, denk ik dan.

Total Loss
Weet wel waar je aan begint. Wordt hier wel vrij makkelijk geroepen dat allemaal veel goedkoper kan maar als je de reparatie niet zelf kan doen of niet al een heel goedkoop "adresje" weet zal dat niet makkelijk worden. (..)

^^^ Eens, waardevol advies.

Ik heb ooit ook een auto met wat frontschade gekocht, met het idee dat dit wel zelf te maken was met wat hulp (die ik kon inschakelen). Ja, e.e.a. is wel gelukt maar er bleven wel restverschijnselen (montagepunt koplamp icm hoogteverstelling functie -kabelsysteem-). Achteraf wel jammer.

Michiel 2131455
(..)
vrouwlief heeft vorige week onze stationwagon in de prak gereden. Helaas vorig jaar van all-risk afgehaald.(..)

Ehm.. ik weet niet hoe je vrouw hierin staat.. maar op basis van de foto's vind ik "in de prak gereden" wel wat sterk uitgedrukt hoor.spinning smiley sticking its tongue out
Ze heeft een aanrijding gehad... met wat bumperschade. drinking smiley

Michiel 2131455
(..)
Bij twee schadebedrijven een schatting laten maken van de kosten om te repareren, beiden kwamen op 2000-2500 euro.
Bij een van de twee een echte calculatie laten maken, €3600.
Dus toch maar bij de ander ook een calculatie laten maken, €4100.
(..)

De schadebedrijven hebben wel een calculatie voor jou als particulier gemaakt en niet het verzekeringstarief gebruikt?

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-10-2021 21:26 door Durashift.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Zelf repareren gaat hem zeker niet worden, daar begin ik echt niet aan.

Ik heb de calculatie even uitgeplozen en kom tot dit resultaat, bedragen omgerekend naar inclusief BTW.
Ik heb nog niet uitgevogeld hoe ik een mooie lijst maak, dus maar ff platte tekst.

Onderdelen € 1.539,22
Uren montage van deze onderdelen (5 uur) € 453,75
Uren motorkap (2 uur) € 181,50
Uren Frontplaat (3 uur) € 272,25
Milieu-toeslag € 47,59
Spuiten + fixen motorkap € 611,24
Spuiten Bumper € 257,20
Spuiten Spatscherm links € 186,59
Totaal € 3.549,34

De onderdelen betreffen:
Bumper voor
Luchtgeleid Bumper (?)
Steun bumper voor (waar de bumper op gemonteerd wordt denk ik)
Koplamp links
Mistlamp voor links
Spatscherm voor links

Die laatste vier onderdelen kan ik via Winparts bestellen, ik heb daarvoor ook contact opgenomen met een Kia Dealer om adhv mijn chassisnummer tot de juiste artikelen te komen. De bumper voor was niet te vinden helaas. Maar die vier onderdelen die ik wel vond schelen totaal €881 in prijs.
De garage vond het geen probleem om die te installeren, maar gaf wel aan dat dit mogelijk tot meer uren leidt omdat de pasvorm niet altijd goed is. Dat heb ik nog even niet in mijn berekening opgenomen.

Uren Frontplaat (3 uur) € 272,25
Dit zijn de (verborgen) schade dan denk ik. De motorkap staat licht scheef, en dat is denk ik het bovenste deel.
De frontplaat weet ik niet wat dat is, maar dat is vast iets wat ook verbogen is.

Mijn vrouw had overlegd met de monteur om eventueel het spuiten van de bumpers niet de doen (€ 257,20 en € 186,59), mits ze in onbehandeld in zwart komen, dit vond de monteur ook ok.
Zelf zit ik eerder te denken om misschien niet de (Spuiten + fixen motorkap € 611,24) te doen, immers valt die deuk wel mee en kan ik die met lakstift wel fixen dat het niet gaat roesten toch? Dat is visueel minder belastend dan het niet spuiten van de bumpers.

Met de winparts-onderdelen en niet uitdeuken/spuiten van de motorkap kom ik op €2056 (inclusief de zelf gekochte onderdelen). Een bedrag waar ik al wat beter mee kan leven, zeker gezien het bedrag ik eerder dacht kwijt te zijn.

Wat denken jullie?

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-10-2021 15:34 door Michiel 2131455.
Heb je al uitgezocht of de onderdelen toevallig ergens gebruikt in de juist kleur beschikbaar zijn? Ik zou persoonlijk in ieder geval zo snel mogelijk een koplamp regelen, en de rest desnoods tijdelijk met zwarte ducktape bij elkaar plakken.
Dakloos
Heb je al uitgezocht of de onderdelen toevallig ergens gebruikt in de juist kleur beschikbaar zijn? Ik zou persoonlijk in ieder geval zo snel mogelijk een koplamp regelen, en de rest desnoods tijdelijk met zwarte ducktape bij elkaar plakken.

2-hands onderdelen was inderdaad plan-1. Maar als ik via websites mijn kenteken intik vind ik alleen voorbumpers die helemaal niet de voorbumper van mijn auto zijn. Aangezien ik daar dus al verkeerde resultaten krijg die ik zelf kan zien dat fout zijn, durf ik het niet bij alle overige onderdelen, waarvan ik minder goed zie of dit het juiste product is.
Bij de winparts onderdelen ben ik juist weer wel zekerder dat het de juiste zijn.

De beschadiging is inderdaad al getaped, de koplamp niet gefixed, maar de auto rijdt ik nu ook niet mee.
Overzicht van schadetaxatie is vrij duidelijk, zie ook zo snel geen rare dingen ofzo.
Frontplaat is letterlijk de voorkant van de auto, hierop zitten de bumperbalk ( waar de bumper weer opkomt ) en bijvoorbeeld de frames van de koplampen, aangezien de klap zo te zien recht op die hoek van de koplamp geweest is zal een nieuwe koplamp zonder herstel op die plek echt nooit gaan passen. Twijfel of je wel kan kiezen om die motorkap niet te doen, met een beetje pech staat hij scheef en kan heel de motorkap niet dicht. De motorkap helemaal "negeren" kan sowieso niet, na herstel van front en montage van nieuwe linker voorscherm zal motorkap er hoe dan ook of af moeten of opnieuw gesteld moeten worden, dus je bent hoe dan ook tijd en geld kwijt aan die motorkap. Bumper en scherm helemaal niet laten spuiten kan maar ziet er niet uit natuurlijk, je krijgt dan inderdaad waarschijnlijk een anthraciet-achtige matte kleur en er zit dan natuurlijk helemaal geen lak op die delen. Verder neem ik aan dat je de eventuele onderdelen heel goed gecheckt hebt of die wel kloppen want als ze niet passen ben je natuurlijk de pineut, kunnen dan misschien niet meer retour ( want "gebuikt" of wellicht beetje beschadigd bij het pas maken ) en dan kan je daarna nog een keer bestellen. Verder neem ik aan dat je gekeken hebt of de onderdeelprijzen wel inclusief de BTW waren! ( al zal dat wel bij winparts )

Wat was trouwens het plan met de auto voordat er schade op kwam? Wilde jullie hem nog lang rijden of zat er al een opvolger in de planning? En als je nu afscheid van de auto zou nemen zonder te repareren wat zou er dan voor welk budget voor terug moeten komen? Want de auto met schade verkopen is natuurlijk ook altijd nog een optie die je moet overwegen.

@Dakloos Alleen nieuwe koplamp gaat zo echt nooit 1 op 1 passen, die krijg je er nooit fatsoenlijk in zo.
Had je trouwens hier al gekeken voor onderdelen?
Zie zo snel al in ieder geval een linkerkoplamp klik en linkermistlamp ( wel nog even heel goed checken of deze correct zijn )
Staat stukje verderop ook een compleet nieuwe motorkap al in het zwart. Voorbumper kwam ik zo snel niet tegen ( maar dat is logisch natuurlijk, bumpers gaan altijd als eerste stuk bij een aanrijding )
Total Loss
Twijfel of je wel kan kiezen om die motorkap niet te doen, met een beetje pech staat hij scheef en kan heel de motorkap niet dicht. De motorkap helemaal "negeren" kan sowieso niet, na herstel van front en montage van nieuwe linker voorscherm zal motorkap er hoe dan ook of af moeten of opnieuw gesteld moeten worden, dus je bent hoe dan ook tijd en geld kwijt aan die motorkap.

Ben ik met je eens, maar de werkzaamheden aan de motorkap waren opgesplitst:
Spuiten + fixen motorkap € 611,24

Dat eerste punt stond bij: "MOTORKAP HERSTELLEN"
Dat tweede punt stond geheel onder de kop "SPUITWERK" en omvat:
MOTORKAP SPUITEN NA HERST. 2,3 uur
HOOFD VOORBER. NL-SPEC. METAAL 2,3 uur
SPUITEN NA HERST. €120,26 ex btw
HOOFDMATERIAALCONST. NL-SPEC. METAAL €39,90 ex btw

Ik heb daar alles met het woord Metaal toegekend aan de motorkap, en alles waar kunststof in voorkwam verdeeld over de Voorbumper en Spatbumper als ik niet wist waar het thuishoorde.

Ik wil dus het 1e punt van de motorkap wel laten doen, dat is mijn inziens het rechtzetten van de motorkap.
Alles onder de kop Spuitwerk dus niet....

Total Loss
Verder neem ik aan dat je de eventuele onderdelen heel goed gecheckt hebt of die wel kloppen want als ze niet passen ben je natuurlijk de pineut, kunnen dan misschien niet meer retour ( want "gebuikt" of wellicht beetje beschadigd bij het pas maken ) en dan kan je daarna nog een keer bestellen. Verder neem ik aan dat je gekeken hebt of de onderdeelprijzen wel inclusief de BTW waren! ( al zal dat wel bij winparts )

Ik heb de KIA-dealer gebeld om de onderdelen zoals die benoemd stonden met nummer te checken. Daarin bleek dat 1 nummer anders was, en dat wist ik eigenlijk al, omdat ik bij winparts daar een gat voor een zijknipperlicht had, terwijl die niet in mijn auto zat. Daarna vond ik inderdaad de juiste Spatbumper zonder dat gat.
Die prijzen zijn inderdaad gewoon inclusief BTW.

Total Loss
Wat was trouwens het plan met de auto voordat er schade op kwam? Wilde jullie hem nog lang rijden of zat er al een opvolger in de planning? En als je nu afscheid van de auto zou nemen zonder te repareren wat zou er dan voor welk budget voor terug moeten komen? Want de auto met schade verkopen is natuurlijk ook altijd nog een optie die je moet overwegen.

Ik denk dat we nog wel wat jaartjes gingen rijden. De auto met schade verkopen was een optie, maar inmiddels niet meer.
Total Loss
Had je trouwens hier al gekeken voor onderdelen?
Zie zo snel al in ieder geval een linkerkoplamp klik en linkermistlamp ( wel nog even heel goed checken of deze correct zijn )
Staat stukje verderop ook een compleet nieuwe motorkap al in het zwart. Voorbumper kwam ik zo snel niet tegen ( maar dat is logisch natuurlijk, bumpers gaan altijd als eerste stuk bij een aanrijding )

Bedankt voor de moeite.
Het probleem voor mij is dus dat ik als leek hier al niet uit kan halen of dit de juiste is. Het OEM-nummer komt in ieder geval niet overeen.
De prijs is dan ook niet bijzonder laag.

Ik wil dus het 1e punt van de motorkap wel laten doen, dat is mijn inziens het rechtzetten van de motorkap.

Het eerste punt is het rechtzetten/uitdeuken van de motorkap. Hierna is de lak van een flink deel van de motorkap verdwenen en heb je het dus over kaal plaatwerk, helemaal niet spuiten of er niks aan doen verder lijkt me geen optie, zit je binnen no time met een mega roestplek op die hoek van de motorkap. Helemaal niet uitdeuken lijkt me lastig, gaat gewoon allemaal niet op elkaar aansluiten dan.

De prijs is dan ook niet bijzonder laag.

Dat zal te maken hebben met dat dit onderdeel origineel is en niet een goedkoper alternatief.
Total Loss

Het eerste punt is het rechtzetten/uitdeuken van de motorkap. Hierna is de lak van een flink deel van de motorkap verdwenen en heb je het dus over kaal plaatwerk, helemaal niet spuiten of er niks aan doen verder lijkt me geen optie, zit je binnen no time met een mega roestplek op die hoek van de motorkap. Helemaal niet uitdeuken lijkt me lastig, gaat gewoon allemaal niet op elkaar aansluiten dan.

Ok, maar niet spuiten, maar met een lakstift aan de gang gaan is een alternatief?
Lakstift gebruik je om steenslagpuntje of klein krasje op te vullen. Als ze tijdens het uitdeuken dat deel van de motorkap bewerken dan maken ze dat deel kaal tot op het staal, daar gaat dan geen lakstift aan helpen. Je moet dan eerst weer opbouw doen van laklaag, eventueel laagje plamuur, primer, laklaag, blanke lak. Natuurlijk kan ook simpel, gewoon zelf zwarte lak voor staal/metaal kopen en dat er overheen smeren, zal dan niet roesten maar mooi zal het niet worden. Kosten van motorkap uitdeuken en spuiten schrik ik trouwens wel van, zo op de foto lijkt de schade aan motorkap niet echt heel groot. Kosten van spuiten aan een auto zijn hoe dan ook altijd hoog, erg bewerkelijk, tijdrovend en dure materialen.
^^^ TS kan wel vragen aan schadebedrijf om de motorkap 'in de menie' af te leveren.. en dan tzt een puntgaaf motorkapje in het zwart op de kop tikken en dat dan te monteren. Is wellicht voordeliger / er kan aan budget gewerkt worden in de komende tijd.
Durashift
^^^ TS kan wel vragen aan schadebedrijf om de motorkap 'in de menie' af te leveren.. en dan tzt een puntgaaf motorkapje in het zwart op de kop tikken en dat dan te monteren. Is wellicht voordeliger / er kan aan budget gewerkt worden in de komende tijd.

Zoals ik een paar posts hierboven ook al aangaf kwam ik op de site schadeautos.nl al een gebruikte motorkap tegen in het zwart. Als het de juiste kleur zwart is zou even een nieuwe kap erop schroeven wellicht goedkoper uitkomen dan deze kap ( deels ) op te knappen.

Alles valt of staat met wel of niet meewerken van het schadebedrijf. TS moet gewoon duidelijk aangeven dat zo goedkoop mogelijk moet en dat hij bereid is toe te geven op kwaliteit/afwerking. Dan is het aan schadebedrijf van ze kunnen/willen voorstellen.
Denk dat metaal in die zin metaallak is, gewoon effen lak zonder metallic, parelmoer, of wat dan ook.

Pasvorm maakt iedereen ook zo'n drama van. In mijn ervaring is dat echt niet zo dramatisch dat je daar uren en uren meer sleuteltijd voor nodig hebt. Die onderdelen buigen echt wel een beetje mee hoor. Dan krijg je misschien wel naden die niet meer perfect aansluiten, iets wat kleurverschil, of een boutje waar je een (extra) ringetje achter moet leggen oid, maar zo dramatisch is dat nou ook weer niet.
Ja, als je het echt weer in nieuwstaat wil brengen, koop je duurdere onderdelen, en/of kost het wat extra tijd, maar volgens mij kan TS er best mee leven dat het niet meer fabrieksnieuw word.

2e hands onderdelen scheelt natuurlijk helemaal een hoop geld, als je ze in de kleur kan vinden. Maar bij zwart is dat meestal niet zo ingewikkeld. (tenzij ze met verschillende tinten zwart geleverd zijn, maar dat komt niet zo heel veel voor)
Het spuiten, en dan ook vooral de voorbereiding gaat heel veel geld in zitten.

Dus inderdaad, zeg dat het niet als nieuw hoeft te worden, en het scheelt waarschijnlijk al een hele hoop geld. Net zoals die omgebogen steun bij de bumper. Als je het helemaal correct wil maken, moet je dat rechtbuigen, en misschien wel een heel nieuw front kopen. Eigenlijk helemaal nergens voor nodig, dat zie je toch nooit meer.

Er zijn honderden, misschien wel duizenden importauto's die met schades zoals dit binnenkomen. Dat word goedkoop opgelost, en die auto's worden met goede winst verkocht. (wat ook niet altijd even netjes gaat, maar dat is een ander verhaal) Ik weet eigenlijk zeker dat het wel interessant is om dit te laten repareren, maar dan moet je wel een bedrijf vinden wat een beetje mee wil denken.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-10-2021 00:31 door Nissan GTR R34.
Nissan GTR R34
Pasvorm maakt iedereen ook zo'n drama van. In mijn ervaring is dat echt niet zo dramatisch dat je daar uren en uren meer sleuteltijd voor nodig hebt. Die onderdelen buigen echt wel een beetje mee hoor. Dan krijg je misschien wel naden die niet meer perfect aansluiten, iets wat kleurverschil, of een boutje waar je een (extra) ringetje achter moet leggen oid, maar zo dramatisch is dat nou ook weer niet.
Ja, als je het echt weer in nieuwstaat wil brengen, koop je duurdere onderdelen, en/of kost het wat extra tijd, maar volgens mij kan TS er best mee leven dat het niet meer fabrieksnieuw word.

Goed om te horen, en ik verwacht inderdaad geen perfecte auto terug.

Nissan GTR R34
2e hands onderdelen scheelt natuurlijk helemaal een hoop geld, als je ze in de kleur kan vinden. Maar bij zwart is dat meestal niet zo ingewikkeld. (tenzij ze met verschillende tinten zwart geleverd zijn, maar dat komt niet zo heel veel voor)
Het spuiten, en dan ook vooral de voorbereiding gaat heel veel geld in zitten.

Ik heb zojuist een Motorkap gevonden van een Kia Ceed uit 2008 met dezelfde lakkleur, en dat was ook nog eens 5km verderop.
Het is een wat groter bedrijf en het was erg druk. Maar ik ging vooral langs om een blik te werpen op de motorkap. Ik heb zelf het idee dat hij niet exact hetzelfde is, de kleurcode wel. Maar de werknemer verzekerde me ervan "een motorkap is een motorkap, die past", ik keek hem met een scheef oog aan, maar hij bleef erbij en een blik op de motorkap werpen kon niet. Bizarre manier van werken in mijn optiek, maar ik begrijp het qua tijd-efficientie voor henzelf wel.

Mijn vraag aan jullie is dus eigenlijk, die motorkap van die Ceed uit 2008 is altijd passend op de mijne uit 2010? Ik heb daar zelf namelijk ernstige twijfels bij.
Daarnaast zat er een roestplek op, ik heb ook geen idee hoe makkelijk dat op te lossen is.

Nissan GTR R34
Maar dan moet je wel een bedrijf vinden wat een beetje mee wil denken.

Volgens mij is de garage waar ik nu mee onderhandel zeker bereid mee te denken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-10-2021 12:52 door Michiel 2131455.

Deze motorkap, die heeft aan de voorkant een inkeping die ik niet heb.

Die lijkt van deze auto te komen:

Terwijl mijn auto er zo uit ziet:

Dat is gewoon anders, of ben ik gek.
Total Loss
Zoals ik een paar posts hierboven ook al aangaf kwam ik op de site schadeautos.nl al een gebruikte motorkap tegen in het zwart. Als het de juiste kleur zwart is zou even een nieuwe kap erop schroeven wellicht goedkoper uitkomen dan deze kap ( deels ) op te knappen.

Ik denk dat ook die motorkap niet voldoet, toch? Er lijkt eenzelfde inkeping aan de voorkant te zitten die mijn auto niet heeft. De kleur was wel hetzelfde (1K).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-10-2021 13:04 door Michiel 2131455.
^^^ dat is anders, want er zit een facelift (modelwijziging) tussen.

Michiel 2131455
(..)Maar ik ging vooral langs om een blik te werpen op de motorkap. Ik heb zelf het idee dat hij niet exact hetzelfde is, de kleurcode wel. Maar de werknemer verzekerde me ervan "een motorkap is een motorkap, die past", ik keek hem met een scheef oog aan, maar hij bleef erbij en een blik op de motorkap werpen kon niet. Bizarre manier van werken in mijn optiek, maar ik begrijp het qua tijd-efficientie voor henzelf wel. (..)

Op zich heeft de betreffende werknemer wel gelijk indien het van dezelfde modelgeneratie / bouwjaren betreft.
Die motorkap zal in een stelling in het magazijn staan. Zeker bij de grotere bedrijven en als passant vind ik het wel logisch dat men niet jan en alleman in het magazijn laat struinen. Kán tegenwoordig ook niet meer, juridisch enzo, veiligheid dingetjes en verantwoordelijk zijn voor.. (helaas is het zover gekomen in ons werelddeel).

Total Loss
Durashift

Zoals ik een paar posts hierboven ook al aangaf kwam ik op de site schadeautos.nl al een gebruikte motorkap tegen in het zwart (..)

Is dat wel de goede?

Ik vind er vijf, waarvan twee zwart maar die hebben ook zo'n inkeping van het voorgaande model, lijkt het wel.

[www.schadeautos.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-10-2021 13:20 door Durashift.
Even gekeken maar dit lijkt mij inderdaad niet de juiste motorkap, zal die van het vorige model zijn inderdaad.
Volgens Carbase is 2009 ook precies het jaar waarin beide modellen geleverd werden, dus dat die kap van 6-2009 zou zijn kan dan wel gewoon kloppen, maar dat gaat dus niet passen op de Ceed uit 2010 die wel zeker het nieuwere model is.

En de kap die TS zelf gevonden heeft lijkt me ook niet te passen, zelfde geval, sowieso heeft kap met roestschade kopen weinig zin, dan zou je alsnog moeten gaan spuiten en dat is juist niet de bedoeling. Is juist alleen maar interessant als je de juiste kap in de juiste kleur kan vinden zonder beschadigingen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.