Advies tweedehands kopen of leasen

Gepost door Mark 6926321 
Ik zou graag jullie advies willen. Voor een nieuwe baan in Duitsland ga ik ongeveer 2-3x per maand naar Duitsland op en neer. Het betreft ook een Duitse werkgever. Ik zal hierdoor ongeveer 3000 KM per maand gaan rijden. Nu zoek ik een comfortabele en betrouwbare auto. Ik ben benieuwd wat jullie adviseren qua aanschaf en type auto.
Dit is natuurlijk wel erg weinig info om iets mee te kunnen.
Wat is je budget voor aanschaf, hoeveel wil je per maand uitgeven, betaald je werkgever mee ( tankpas? / kilometervergoeding? ) hoe groot moet de auto zijn, hoe lang denk je dat deze situatie zo blijft/hoe lang wil je met deze auto doen, etc. etc.
Ook wel interessant, hoe lang is de rit naar Duitsland?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2021 19:49 door Volt.
Total Loss
Dit is natuurlijk wel erg weinig info om iets mee te kunnen.
Wat is je budget voor aanschaf, hoeveel wil je per maand uitgeven, betaald je werkgever mee ( tankpas? / kilometervergoeding? ) hoe groot moet de auto zijn, hoe lang denk je dat deze situatie zo blijft/hoe lang wil je met deze auto doen, etc. etc.

Tuurlijk! Maximaal 12-14k. Wil er per maand max 450 voor kwijt inclusief benzine. De werkgever betaalt nergens aan mee. Ben opzoek naar een auto die cruise Control en air conditioning heeft. En comfortabel zit voor een rit van 650 km.

Ik wil deze auto tussen de twee en drie jaar rijden.
Ik zou in ieder geval voor minimaal C maar liever nog D-segment gaan.
Denk ook dat diesel het verstandigste zou zijn, zo te lezen maak je eerder meer dan minder kilometers dan je aangeeft, als je namelijk wel vaker die 3x per maand zou gaan dan zit je al op 48k per jaar, en dat is zonder prive kilometers. Hoe er wel erg in dat je die auto dan in 3 jaar zo goed als helemaal op rijd. Je begint met een auto uit zeg 2012/2013 met een 160k-200k op de teller ofzo, daar is straks met 300k op de teller niet veel van over wat restwaarde betreft. Met die kilometers zou een Automaat wellicht fijn zijn maar dat maakt het aanbod wellicht wel een heel stuk kleiner.
Wat oudere D-segment Automaat

BMW 3-serie Diesel Automaat - 2013 - 194.000 - 10.900 Euro

Of een jongere C-segment Handgeschakeld

Opel Astra Diesel Handgeschakeld - 2017 - 145.000 - 12.450 Euro

Denk dat je eerst moet bepalen hoe groot de auto precies moet gaan worden en of je wel of niet perse een automaat zou willen, en dan verder zoeken naar andere opties/mogelijkheden.
Volt
Ook wel interessant, hoe lang is de rit naar Duitsland?

630KM heen
Total Loss
Wat oudere D-segment Automaat

BMW 3-serie Diesel Automaat - 2013 - 194.000 - 10.900 Euro

Of een jongere C-segment Handgeschakeld

Opel Astra Diesel Handgeschakeld - 2017 - 145.000 - 12.450 Euro

Denk dat je eerst moet bepalen hoe groot de auto precies moet gaan worden en of je wel of niet perse een automaat zou willen, en dan verder zoeken naar andere opties/mogelijkheden.

Bedankt voor je reactie!

Maakt mij niet uit of het een automaat of handgeschakeld is eigenlijk. Belangrijkst vind ik dat hij betrouwbaar is en ik op en neer om rijden. Zou het goedkoper zijn om hem tweedehands in Duitsland te kopen?
Een Toyota Auris hybride lijkt mij ook een goede optie maar misschien is het politiek correcter om met een Duitse auto voor te komen rijden.

[www.gaspedaal.nl]
Total Loss
Denk ook dat diesel het verstandigste zou zijn, zo te lezen maak je eerder meer dan minder kilometers dan je aangeeft, als je namelijk wel vaker die 3x per maand zou gaan dan zit je al op 48k per jaar, en dat is zonder prive kilometers. Hoe er wel erg in dat je die auto dan in 3 jaar zo goed als helemaal op rijd. Je begint met een auto uit zeg 2012/2013 met een 160k-200k op de teller ofzo, daar is straks met 300k op de teller niet veel van over wat restwaarde betreft. Met die kilometers zou een Automaat wellicht fijn zijn maar dat maakt het aanbod wellicht wel een heel stuk kleiner.

Diesel verstandig? in Duitsland benzine tanken lijkt me een betere optie.
Auto encyclopedie
Total Loss

Je gaat toch geen pak hem beet 40-45k per jaar ( of meer ) op benzine rijden voor je eigen kosten?
Dan tank je diesel in Duitsland, nog goedkoper dan.
Total Loss
Auto encyclopedie
Total Loss

Je gaat toch geen pak hem beet 40-45k per jaar ( of meer ) op benzine rijden voor je eigen kosten?
Dan tank je diesel in Duitsland, nog goedkoper dan.

Het prijsverschil Diesel is nou niet zo heel groot tussen NL en Duitsland, niet zo groot in elk geval als benzine
Een auto die wat koppel en vermogen over heeft is wellicht ook wel fijn. De Nissan Pulstar 1.6 turbo staan relatief goedkoop te koop en oer betrouwbaar. Heb nog niet 1 gevonden met een kloppende NAP rapport. [www.gaspedaal.nl]

is dit nog een leuke optie [www.autowereld.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2021 23:36 door Auto encyclopedie.
De Opel Astra diesel of Renault Megane diesel lijken mij een prima keus.

Je kunt natuurlijk ook een nieuwe of vrijwel nieuwe Dacia Sandero of Renault Clio 5 op lpg kopen met fabrieks garantie. De Clio is opvallend comfortabel, in de Sandero heb ik nog niet gereden. Deze zijn nieuwer, en goed voor veel betrouwbare en goedkope kilometers.
Mark 6926321
Tuurlijk! Maximaal 12-14k. Wil er per maand max 450 voor kwijt inclusief benzine. De werkgever betaalt nergens aan mee. Ben opzoek naar een auto die cruise Control en air conditioning heeft. En comfortabel zit voor een rit van 650 km.

3000km is al heel snel 150 liter brandstof, €210 diesel, €100 mrb, €50 verzekering. Die auto rij je ook flink op in 3 jaar, dus €100 afschrijving haal je wel en dan moet je je onderhoud en reparaties nog. Als je onder de €450 per maand wil blijven moet je echt concentreren op klein en voordelig. Een C of D segmenter lijkt me lastig worden, misschien is een hybride een slimme zet maar ook die zijn niet voordelig.
V0RQ
Mark 6926321

3000km is al heel snel 150 liter brandstof, €210 diesel, €100 mrb, €50 verzekering. Die auto rij je ook flink op in 3 jaar, dus €100 afschrijving haal je wel en dan moet je je onderhoud en reparaties nog. Als je onder de €450 per maand wil blijven moet je echt concentreren op klein en voordelig. Een C of D segmenter lijkt me lastig worden, misschien is een hybride een slimme zet maar ook die zijn niet voordelig.

Ja daar ben ik mij nu ook van bewust. Ik vind het goed om mijn budget te verhogen richting de 650 euro per maand.

Merk dat ik het lastig vind om verschil te zien tussen bijv een 2017 Opel Astra met 80.000KM en een BMW 5 serie touring met 190.000KM op de teller voor beide rond de 12.000 euro. Kan iemand mij uit zijn of haar ervaring vertellen wat betrouwbaarder is?

Die Nissan Pulstar ziet er ook goed uit. Ga hem eens bekijken.
Als je logisch over die vraag nadenkt weet je zelf het antwoord al, wellicht niet zozeer over betrouwbaarheid, wel over de kosten.

Die Astra uit 2017 was nieuw 30k, nu 12k.
Die BMW uit 2011 was nieuw 55k, nu 12k.
Risico is bij de 2e gewoon veel groter, je vergelijkt een nieuwere C-segmenter met een veel ouderen E-segmenter uit het hogere segment.
BMW is duurder is verzekering, duurder in wegenbelasting, verbruikt meer, duurder onderhoud, duurdere reparaties.
Zou dat eerst maar eens heel goed uitrekenen. Natuurlijk is een dikke BMW veel meer auto maar dat gaat ( in dit geval ) wel gepaard met gewoon veel hogere lasten. Moet je alleen nog voor jezelf bepalen of het je dat waard is.
Wat Astra betreft zou ik trouwens wel of budget iets verhogen of net boven de 100.000 km kijken, komen er meer exemplaren beschikbaar die over fijne opties beschikken, je zit nu eigenlijk een beetje onderin de markt met de wat kalere versies.

Zoals onderstaand voorbeeld ( xenon/led-matrix, climate, zeer uitgebreid verstelbare stoelen )
In het beste geval pak je bij de Astra de Innovation uitvoering, is de meest luxe uitvoering die leverbaar was.

Astra Innovation - 110 pk

Iets ouder met wat meer pk's.

Astra - 136 pk

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-10-2021 21:21 door Total Loss.
Mark 6926321
V0RQ
Mark 6926321

Ja daar ben ik mij nu ook van bewust. Ik vind het goed om mijn budget te verhogen richting de 650 euro per maand.

Merk dat ik het lastig vind om verschil te zien tussen bijv een 2017 Opel Astra met 80.000KM en een BMW 5 serie touring met 190.000KM op de teller voor beide rond de 12.000 euro. Kan iemand mij uit zijn of haar ervaring vertellen wat betrouwbaarder is?

Ouderdom komt vaak met gebreken.

Een complexe, oude BMW met een hoge nieuwprijs geeft veel meer kans op dure gebreken, dan een vrij jonge Opel, Ford of Renault, die technisch meestal ook een stuk eenvoudiger zijn.

De onderdelen bij Ford, Renault en Opel zijn duidelijk goedkoper, en deze merken zijn vaak eenvoudiger, dus goedkoper te repareren.

In de Reliability Index scoren Ford, Renault en Opel aanzienlijk beter in betrouwbaarheid en reparatiekosten dan BMW.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-10-2021 21:42 door ak2.
Jammer dat de werkgever niet bijdraagt aan onkostenvergoeding, maar ja dat wist je van tevoren.
Wat vind je van deze optie?
[www.autoscout24.nl]
Zo'n Astra diesel rijdt ook zo 1:20, dat is ook wel lekker. En een diesel rijdt ook gewoon lekker op zulke lange stukken. Daarnaast is een diesel tweedehands vrij voordelig.
speedtouch
Jammer dat de werkgever niet bijdraagt aan onkostenvergoeding, maar ja dat wist je van tevoren.
(...)

Dat bedacht ik me ook. Dat zijn wel zeer forse kosten voor eigen rekening. Hopelijk staat het in verhouding ten opzichte van je arbeidscontract.
Ik zou het zelf relatief simpel houden; een klein en zuinig voertuig, maar wel met airco/CC en degelijke stoelen. Die ex-14%-rakkers zijn volgens mij relatief goedkoop nu? Een 308 HDi/MiTo of Punto Multijet, een C3 HDi. Dat soort spul.
Meer luxe is leuk, maar aangezien je het zelf moet betalen telt dat allemaal wel lekker op (belastingen +/verzekering+/onderhoud+/verbruik+). Maar hé, wat voor mij logisch is, is dat voor jou natuurlijk niet per se. smiling smiley
Ik rij per maand 5000km minimaal met een Golf 7 1.2 TSI.
Comfortabel genoeg alleen mis ik net wel een automaat erin.
Qua verbruik doe ik op een volle tank +- 1100km.
Betrouwbaar? In het begin niet maar nu gelukkig wel.
Zie mijn review qua betrouwbaarheid.

Als je gaat kopen voldoet wel een
Audi A3 Sportback
Seat Leon
Volkswagen Golf
Als dat tenminste je smaak ook is.

Als het in je budget past kijk naar een automaat.
Toch zou ik met zo'n kilometrage en zulke reisafstanden liever een diesel hebben. Een 1.6 TDI is ook goedkoper in aanschaf (tweedehands) dan een 1.2 TSI. En met zo'n Golf 1.6 TDI heb ik, met drie man en snelheden rond de 130 a 140, 1:20 gehaald op een retourtje Wolfsburg.

Dat bedacht ik me ook. Dat zijn wel zeer forse kosten voor eigen rekening. Hopelijk staat het in verhouding ten opzichte van je arbeidscontract.

+ nog eens de tijd die je kwijt bent.
Barri
Toch zou ik met zo'n kilometrage en zulke reisafstanden liever een diesel hebben. Een 1.6 TDI is ook goedkoper in aanschaf (tweedehands) dan een 1.2 TSI. En met zo'n Golf 1.6 TDI heb ik, met drie man en snelheden rond de 130 a 140, 1:20 gehaald op een retourtje Wolfsburg.

Punt is dat bijna alles aan mijn auto vervangen is. Om nu weer een risico te lopen, heb ik geen zin in. Met zoveel kilometers is diesel een must. Maar met 100km p/u gaat een benzinemotor ook wel mee.
Golf01
Barri

Punt is dat bijna alles aan mijn auto vervangen is. Om nu weer een risico te lopen, heb ik geen zin in. Met zoveel kilometers is diesel een must. Maar met 100km p/u gaat een benzinemotor ook wel mee.
Ow dat zeker! Als je nu een benzine hebt; gewoon houden. Maar als je zoveel rijdt, nog niks hebt en iets gaat kopen: dan zou ik voor een diesel gaan.
ak2
Mark 6926321
V0RQ
Mark 6926321

Ouderdom komt vaak met gebreken.

Een complexe, oude BMW met een hoge nieuwprijs geeft veel meer kans op dure gebreken, dan een vrij jonge Opel, Ford of Renault, die technisch meestal ook een stuk eenvoudiger zijn.

De onderdelen bij Ford, Renault en Opel zijn duidelijk goedkoper, en deze merken zijn vaak eenvoudiger, dus goedkoper te repareren.

In de Reliability Index scoren Ford, Renault en Opel aanzienlijk beter in betrouwbaarheid en reparatiekosten dan BMW.

Qua kosten zul je het al nooit redden, ik heb een 5 Touring diesel en mijn rekensommetje zou als volgt zijn:

MRB: €190,- per maand
Verzekering all risk: €110,- per maand

Op de snelweg doet hij +- 1:12. Dit zou bij jou dus 250 liter diesel á €1.60,- zijn = €400,-

Dat is dus €700,- zonder 1 euro onderhoud en afschrijving te hebben meegerekend. Een 5 diesel kan heel betrouwbaar zijn, maar is ook complex en niet elke motor is even foolproof. Daarbij is alles echt ontzettend duur bij de F11 qua onderhoud, dus reserveer een bedrag van minimaal €125 á 150,- per maand met die kilometers. Dan nog afschrijving, want je rijdt zo'n auto met veel km's naar nul euro waarde en je komt tot de conclusie dat je tegen €1.000,- aan hikt met zo'n auto.
Bedenk ook dat je in Duitsland heel veel van die reiskosten af kan trekken van de Duitse belastingen (was iets van €0,30/km enkele reis), overnachtingskosten en nog wat andere zaken idem dito !
Qua tanken: prijzen variëren tot wel 8x per dag, vrijdagmiddagspits is duurste zeker vlak voor vakanties en vrije dagen; richting Berlijn heb ik wel eens €0,30/liter verschil gezien (vlak voor Magdeburg zat volgens mij de goedkoopste pomp van Duitsland).
Ik weet niet of voor niet-inwoners ook kirchensteurer geheven wordt, indien ja als atheïst opgeven (scheelt 8-9% belasting)
Auto: een nieuwe Dacia Sandero BiFuel, incl. airco en cruisecontrol zit je dan net boven de 14k
Een BMW 5 zit bomvol dure dingen, van kachelhuis tot luchtvering (altijd op de achteras bij touring) van ledunits tot banden, accu : €500 en ga zo maar verder. Een dijk van een wagen, maar hij lust een paar flappen op zijn tijd.
Daarbij, dat geld maakt hem extreem goed rijdend. Gewoon op de snelweg van a naar b rollen met veel comfort kan echter zeker voordeliger, je verliest het dan wel op het klaverblad of een bergpas.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.