4WD reisauto <5k

Gepost door Barri 
4WD reisauto <5k
14-09-2021 20:55
Vrienden van me gaan een half jaar reizen (ze kunnen overal, digitaal, werken) en zoeken voor die reis een auto. Frankrijk, Spanje, Portugal: die kant op.
Een paar jaar terug heb ik ze aan een nette tweedehands Swift geholpen, van rond 2006. Maar in Portugal zitten ze wat achteraf in de bergen, waar een zandpad heen loopt. De Swift blijft, maar ze zoeken nu iets erbij voor deze reis. Die auto willen ze erna weer verkopen.

eisen:
- <€5.000
- niet al te oud (zeg, vanaf 2002 ofzo)
- benzine
- 4WD
- ook een klein beetje oog voor het verbruik

Een Panda of Jimny lijken ons niet zo fijn voor de langere ritten. Ik opperde een SX4/Sedici maar de blik is ook op de grotere modellen: Outlander, Xtrail, CRV, Grand Vitara. Komend weekend willen we er een paar gaan bekijken. De Subaru's zijn vrij duur valt me op.
Zijn er nog modellen die ik mis, of heeft iemand een interessant alternatief? (fijne reisauto en ter plekke een tractor kopen bijvoorbeeld? big smile smiley big smile smiley)
Re: 4WD reisauto <5k
14-09-2021 21:30
Dus wil je een goed 4x4 systeem en is er maar één auto hiervoor echt geschikt: een Subaru Forester natuurlijk!

(Je hebt het wel iver Subaru, maar niet in je opsomming van types)

Leeftijd en kikoneterstand zijn beperkt relevant, gewoon eenyje zoeken die aantoonbaar goed onderhouden.. binnen budget al een goede 30 stuks te koop op Autoscout

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-09-2021 21:35 door GT86.
14-09-2021 21:51
Je hebt wel meer mogelijkheden met goed zoeken, je hebt enkele Octavia’s 4x4 en Passat’s met 4motion , en kwam ook nog een verdwaalde Jaguar x-type 4wd tegen.

Verder word je idd dood gegooid met Subaru’s en Volvo’s xc70s
Let er vooral op of de 4WD nog goed, soepel, spelingvrij en zonder vreemde bijgeluiden werkt.
Er zijn vele verschillende 4WD-systemen, en elk systeem heeft weer z'n eigen manier van gebruik en onderhoud nodig en niet elk systeem is geschikt voor avontuurlijk offroaden.
De enigste grote overeenkomst is dat dat al die systemen nogal eens verkeerd gebruikt c.q. mishandeld wordt, dat de reparaties meestal aardig kostbaar zijn en dat in het normale onderhoudsschema het extra noodzakelijke onderhoud aan de aandrijflijn nogal eens vergeten wordt.

Niet alle 4WD systemen zijn inzetbaar op harde ondergrond (o.a. Vitara, Jimny alleen maar bij schakelen indien nodig, geeft een starre verbinding tussen voor- en achteras dus er gaat daar wel ergens wat wringen in bochten), idem voor permanente 4x4 die met ingeschakelde lock worden gereden.
Verder goed opletten of vrijloopnaven (bij inschakelbare 4WD) wel goed werken en of de knopjesbediening om de 4WD en/of LOCK en/of hoog/laag in te schakelen (zijn tegenwoordig vaak elektrisch, vacuum of gecombineerd aangestuurd) nog wel werkt.... dat de lampjes op het dash gaan branden wil nog niet altijd zeggen of het ook werkelijk ingeschakeld is in de bak of in de vooras.

Persoonlijk zou ik gaan voor een bij te schakelen 4WD met hi/low gear en vrijloopnaven in de vooras.
Daarmee rijd je op gebaande wegen gewoon op de achterwielaandrijving en staat de gehele aandrijflijn van de vooras stil (scheelt aardig wat trilling/geluid en wat brandstof), en als je ergens buiten de gebaande wegen wilt gaan heb je ook voldoende mogelijkheden om de grenzen wat verder te verleggen.
In je lijstje kom ik dan bij de Vitara.
14-09-2021 22:27
Dank voor de uitgebreide toelichting MB!
Ik heb best veel met een Nissan Patrol gereden, met inschakelbare 4WD en automatisch vrijloopnaven (even achteruit rijden om ze los te klikken).
Ik vraag me echter af of ze echt zo'n hardcore 4WD nodig hebben en ik zie ze ook nog niet echt rommelen met die losse pookjes, en technische kennis hebben ze ook niet echt.

@Carfanatic: mwah, dat lijkt me niet zo lekker rijden.
Zal ze eens wat Subaru's voorstellen: een Outback met 3 ton op de klok, of een nieuw model Impreza met 2 ton. Die laatste is wel wat laag, dat kan een issue zijn op iets slechtere wegen.
Ik den dat je bij een oudlander de beste deal gaat vinden, met een beetje mazzel vind je er 1 van na de facelift die toen als outlander sport door het leven ging.

De oudlander, die hier ook als peugeot 4007 en Citroën c-crosser door het leven gingen zie ik niet echt binnen het budget.

Als de sx4 en sedeci niet goed gekeurd gaan worden, dan schat ik in dat de daihatsu terios ook afgekeurd gaat worden. Ben bang zelfde verhaal voor justy gx3 en diens tweeling suzuki ignis

Misschien een Opel frontera nog iets

Hyundai tuscon/santa fe /kia sportage heb ik zelf minder mee
14-09-2021 22:58
Heb nu inderdaad een mooie Outlander Sport op het oog, dat lijkt mij ook nog steeds het beste.
Persoonlijk zou ik een V70 Cross Country moeilijk kunnen weerstaan denk ik smiling smiley
En in hoeverre voldoet die tank aan enigszins zuinig? winking smiley
14-09-2021 23:15
Die V70 niet echt nee.

Lees net een oude test tussen een CRV en een Outlander: 1:9,5 vs 1:12,5. Dat vind ik een best verschil!
15-09-2021 00:20
Passat 3.2 4Motion, die van mij heeft € 4.000 gekost 2 jaar geleden, dealer onderhouden met toen 225.000 km. Heerlijke reisauto, snel, ruim, comfortabel en ziet er nog niet echt oud uit. Lange afstanden haal je de 1:12/1:13 wel. Ik merk aan niks dat er inmiddels 280.000 km op de teller staat.
Barri
Dank voor de uitgebreide toelichting MB!
Ik heb best veel met een Nissan Patrol gereden, met inschakelbare 4WD en automatisch vrijloopnaven (even achteruit rijden om ze los te klikken).
Ik vraag me echter af of ze echt zo'n hardcore 4WD nodig hebben en ik zie ze ook nog niet echt rommelen met die losse pookjes, en technische kennis hebben ze ook niet echt.

Het grote voordeel van dat inschakelbare 4WD systeem is dat het nog aardig hufterproof is (de homokineten zijn meestal de zwakste schakel en niet zo duurgrinning smiley), de auto protesteert duidelijk als je de 4WD misbruikt en het gaat pas kapot als je die duidelijke protesten stelselmatig negeert.
En dat ouderwetse pientere pookje staat direct in verbinding met de tussenbak, daar zitten verder ook geen storingsgevoelige vacuümpotjes en relais tussen wat je met moderne knopjesbediening wel hebt.

Veel van de andere SUV 4WD/AWD systemen zijn gebaseerd op een viscokoppeling (synchro, haldex enz.), deze zijn gewoon aan slijtage onderhevig en verliezen heel geleidelijk aan hun werking.... uiteindelijk houd je dan alleen nog maar een symbolische 4WD over die je hooguit nog actief werkend kunt krijgen als er ook een lock-stand op zit, en een complete revisie gaat al snel richting de € 1500,=.
Ik heb al diverse AWD Volvo's, VW Synchro's, Audi Quattro's, Freelanders enz. hiermee zien stranden ruim binnen de 200.000 km, het revisiebedrijf hier op de industrie heeft er wekelijks wel een paar staan.
15-09-2021 07:44
Waarom niet de reis met de Swift en dan evt, als dat echt nodig blijkt, lokaal eoa 4x4 kopen? Als het alleen voor die zandweg in PT is, voldoet een Panda 4x4 bijv prima.
Overigens is de 'uitleg' over haldex en co hierboven wel erg bangmakerij en echte 4x4 aandrijving, de gelockte variant, heb je eigenlijk nooit nodig tenzij je stevig gaat offroaden. Dan wil je sowieso een andere setup en uitrusting. Voor de genoemde situatie hoef je dat imo dus niet als criterium mee te nemen.
Een Haldex is redelijk probleemloos. Zeker de vroege waar nog geen elektrische pomp in zit. Een synchro is erg gevoelig voor juist onderhoud maar ook voor bv voor-achter verschil in bandenprofiel.

Toen ik voor mijn XC70 ging koos ik bewust de eerste kleine aanpassing (die waarbij de naam van V70 CrossCountry naar XC70 ging) omdat alles ervoor synchro was en deze juist Haldex. Dat werkte ook perfect; zelfs off-road rijden ermee ervaren. Wel had achteraf de mijne een stuurhuis revisie in de toekomst; de stuurbekrachtiging bleef soms iets achter bij heel snel sturen. Dat schijnt voor die jaren Volvo een veel meer voorkomend probleem te zijn maar ik had het zelf meer ervaren als iets wat zo hoort.

Een Subaru Forester lijkt me echter de beste optie. Minder bodemvrijheid dan zo'n XC70 maar wel betrouwbaarder nog dan zo'n Volvo.
16-09-2021 21:21
Barri
Heb nu inderdaad een mooie Outlander Sport op het oog, dat lijkt mij ook nog steeds het beste.

Fijn rijdende auto, prettige stoelen, en niet zo zompig/onzeker rijdend als de traditionele SUV's uit dit tijdperk. Idd goedkoper dan een Forester. En voor een zandweggetje heb je uiteraard geen lage gearing nodig. Motorisch zeer robuust, maar voor de rest valt of staat het wel bij in het verleden gepleegd onderhoud. De 2.0 liter acceptabel verbruik van 1 op 10/12. De 2.4 krijg je zelfs op snelwegritten amper boven de 1 op 10!
17-09-2021 22:02
Ik zou idd voor de 2.0 opteren. Morgen eentje bekijken.
Gelijk ergens anders kijken waar een korte Rav4 staat, en ook - voor het model - een Outlander en een CRV. En dan dus nog even naar de nette Outlander als het model bevalt. Vandaag zijn ze even bij een Forester wezen kijken. Beviel ze ook wel.
Barri
Ik zou idd voor de 2.0 opteren. Morgen eentje bekijken.
Gelijk ergens anders kijken waar een korte Rav4 staat, en ook - voor het model - een Outlander en een CRV. En dan dus nog even naar de nette Outlander als het model bevalt. Vandaag zijn ze even bij een Forester wezen kijken. Beviel ze ook wel.

thumbs up
Geen Pick-up in het lijstje?

Natuurlijk, vooral diesel ipv benzine.. maar wél meer ruimte. e.d.

Saris had een Amarok te koop staan laatst, een witte. Zie ik nu niet meer op site (zal zeker buiten budget zijn),
In ieder geval een uitleg over de vrijloopnaven. winking smiley

[www.saris4x4.nl]
18-09-2021 17:44
Pickup is ook weer zo wat.
Ben vandaag met ze op pad geweest. En met resultaat!

Eerst de Groot auto in Soesterberg wezen kijken. Mega bedrijf en je weet: als je wat koopt moet je m zelf netjes maken en een beurtje geven. Maar de Rav4 daar was matig. Schades en er zat nog veel werk aan. Wel even mee gereden. Het model beviel ook uitstekend.
Nog een CRV, Outlander en een Grand Vitara bekeken maar zo'n korte Rav4 maakte ze enthousiast. En we waren toen een 2km bij een particulier exemplaar vandaan. Stond in de tekst dat ie optisch niet netjes is, maar in vergelijking met die bij Groot is ie in nieuwstaat. Aardige verkoper, goede auto, weinig kilometers, tien jaar in bezit: dus die is het geworden! Nu even op zoek naar een bullbar, die had ie niet en dat maakt het model wel even af smiling smiley
Daarna even een check laten doen en wellicht twee nieuwe banden erop.
Snel geregeld dan. thumbs up Bullbar eraf laten, zou ik zeggen, maar dat is smaak. Sidebar's kan die wel hebben, vind ik. (is handig / onhandig in het terrein natuurlijk. )
18-09-2021 19:42
Precies, spijkers met koppen slaan! Ik had deze Rav4 al online gezien, en aangezien dit model ze wel erg goed beviel was het snel duidelijk.
De donkergroene met bull bar en sidebar vonden ze erg leuk. Maar dat exemplaar was dus niks. Zilvergrijs zonder die dingen oogt net wat saai. Dus daarom wellicht toch erop schroeven. Sidebars zijn mooi en functioneel inderdaad. Het liefst antracietkleurig ipv chroom, maar dat is niet echt voordelig te vinden.
Er was toch een tijd dat je helemaal geen Bull-bar meer op een auto mocht schroeven vanwege de (on)veiligheid?
Is die regel weer teruggedraaid dan?
Geloof dat als hij er al opzat het geen punt was ofzo maar hij mocht er niet meer achteraf opgezet worden ( of iets in die richting )
Houd er wel rekening mee dat de meeste aangeboden sidebars voor dat soort auto's pure showdingen zijn, door de fragiele bevestiging aan de auto bieden ze zo goed als geen bescherming en veroorzaken eerder meer schade als ze een tik krijgen.... geldt trouwens idem voor bullbars en pushbars.
Ow ja, het is hun ook bekend dat je sidebars in de praktijk regelmatig poetst met je broekspijpen? grinning smiley
Total Loss
Er was toch een tijd dat je helemaal geen Bull-bar meer op een auto mocht schroeven vanwege de (on)veiligheid?
Is die regel weer teruggedraaid dan?
Geloof dat als hij er al opzat het geen punt was ofzo maar hij mocht er niet meer achteraf opgezet worden ( of iets in die richting )

Is sinds medio 2008 (ik meen mei of juni), vanaf dan zijn alleen nog bullbars/pushbars toegestaan voorzien van een EG-keurmerk op type auto.
Globaal komt het er op neer dat de auto met bullbar/pushbar niet meer letsel mag veroorzaken als de auto zonder dat accessoire.
18-09-2021 20:36
Goede punten; als ie functioneel is mag ie niet, en als ie alleen maar mooi is dan heb je er niks aan big smile smiley Zal het ze inderdaad eens meedelen.

Leuk ding toch?
Leuk ding idd maar echt praktisch of ruim niet echt denk ik!?
( ik had mooi zoiets als die Impreza gekocht die ik gepost had, lijkt mij praktischer, comfortabeler en zuiniger vooral )
Barri

Leuk ding toch?

Sluit ik me bij aan
Barri
Goede punten; als ie functioneel is mag ie niet, en als ie alleen maar mooi is dan heb je er niks aan big smile smiley Zal het ze inderdaad eens meedelen.

Leuk ding toch?

Ziet er inderdaad nog leuk uit.
De spatbordranden zijn ook nog hard onder de verbreders?

En zo te zien nog ruimschoots van voor het bouwjaar 2008, daar mag je dus nog veel mooi, functioneel en degelijk spul voor maken wat alleen maar moet voldoen aan de eis van scherp uitstekende delen.
Even ter inspiratie grinning smiley:
18-09-2021 21:27
Niet heel ruim, maar ze zijn ook maar met z'n tweeën. En ze houden niet van heel grote auto's.
Ik heb nergens roest gezien, de auto heeft ook nooit iets anders dan asfalt of klinkers gezien denk ik big smile smiley Het andere exemplaar had de modder in de wielkasten staan.

Die bumper van de Nissan hierboven gaat net ff te ver big smile smiley
Barri
(..)

Leuk ding toch?

Ja, zeker zo; clean zonder die alu- pijpen. drinking smiley

Je hebt deze generatie dus al op de kop kunnen tikken. Ik zat eigenlijk met de FunCruiser in mijn hoofd..

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2021 21:38 door Durashift.
18-09-2021 22:10
Ik had het met de verkoper over de prijzen. De Funcruiser generatie begint steeds duurder te worden. Van deze generatie was ik de driedeurs al helemaal vergeten. Als ik me niet vergis is ie na de facelift in 2003 ook niet meer in Nederland geleverd als 3-deurs.
23-09-2021 20:05
Leuke auto. Echt iets uit vervlogen tijden zo'n 3-deurs terreinwagen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.