Auto met 3 volwaardige zitplaatsen achterbank en voldoende beenruimte

Gepost door RenaultEspace 
Mijn tienerkinderen mopperen dat ze niet meer goed achterin kunnen zitten in onze Renault Espace (type IV, bouwjaar 2006). Wat is een goed alternatief voor onze situatie?

- achterbank met 3 volwaardige zitplaatsen, liefst 3 afzonderlijke stoelen (stations hebben vaak een achterbank, waarvan de middelste zitplaats bagger is)
- voldoende beenruimte met ondersteuning van de bovenbenen (in de Espace is de afstand tussen zitting en vloer te klein)
- auto tussen 4 en 8 jaar oud, benzine, automaat
- budget tot 25 duizend euro

Ik heb aardig wat automarktkennis, maar een auto die voldoet aan onze huidige gezinssituatie heb ik nog niet gevonden. Wie heeft er tips?
Mijn tip zou zijn tegen je kinderen zeggen dat ze zich niet zo moeten aanstellen. Geen plek voor 3 achterin een full size MPV zoals een Espace? Wat wensen ze dan? Een verlengde limousine? Nog nooit zoiets onzinnigs gehoord.

Mochten er nog andere redenen zijn waarom je een andere auto wil dan snap ik het nog wel maar als dit de enige "reden" is. Laat ze volgende keer met de trein of bus gaan naar de bestemming hebben ze lekker veel beenruimte thumbs up
Als aanvulling. Meest recente opties ( 2018 - 2019 ) die zouden kunnen werken.

- Renault Grand Scenic
- Citroen Grand C4 Picasso
- Opel Zafira

Ga je een stuk ouder kan je bijvoorbeeld ook nog kijken naar een Ford S-Max of 1 van de andere bekende full suze MPV's. Recenter is er steeds minder aanbod van dit soort auto's.
Een Renault Espace 4 is al enorm groot achterin, een van de grotere/ grootste auto's achterin op de markt, dat lijkt mij geen goede reden om wat anders te kopen. De meeste kinderen zitten achterin in veel kleinere auto's en vinden dat gewoon prima.

Total Loss gaf al wat goede voorbeelden van grote jonge auto's, maar die zijn niet groter dan een Espace 4.
Dankjewel allemaal. Het gaat echt om de afstand van zitting tot vloer. Die is gewoon klein achterin de Espace (en het huidige model Espace is niet beter). Met lange benen zitten ze altijd met 'opgetrokken knieŽn' en voor langere stukken (vakantie enzo) is dat niet fijn.
RenaultEspace
Met lange benen zitten ze altijd met 'opgetrokken knieŽn' en voor langere stukken (vakantie enzo) is dat niet fijn.

Een keertje vaker stoppen om de benen te strekken. Ik voel me nu wel een opa, maar we gingen vroeger gewoon met zijn zessen in een Renault 16 met skai bekleding en zonder airco heel Europa door. Ging ook, sterker nog, ik keek ernaar uit. Ik weet het, de tijden veranderen, maar als ik jonge mensen hoor klagen dat ze niet achter in een Espace kunnen zitten moet ik wel een beetje zuchten.

Mijn tip zou zijn tegen je kinderen zeggen dat ze zich niet zo moeten aanstellen. Geen plek voor 3 achterin een full size MPV zoals een Espace? Wat wensen ze dan? Een verlengde limousine? Nog nooit zoiets onzinnigs gehoord.

exact ook mijn gedachte drinking smiley

Ik heb veel mensen in mijn omgeving met 3 (tiener) kinderen. Die rijden bijna allemaal auto's die (veel) kleiner zijn dan een grote espace 4. Die klagen nooit. (oke die met golf 4 wel, maar dat begrijp ik nog wel enigszins) Heb er nooit lang in gezeten maar ik vond de auto ook achterin zelfs heel erg ruim. zeker geen opgetrokken knieŽn omdat je de benen ook vooruit kunt plaatsen. Voor veel de ideale vakantiekar. Bij de espace 5 heb ik dat inderdaad wel ervaren omdat de bodem wat hoger ligt.

Als je nog groter wil dan kom je echt uit op een 'busje' Maar dat word dan nog een klap duurder in maandelijkse kosten dan een niet al goedkoper espace 4.

zo'n busje;
[www.autowereld.nl]

of zoiets, maar is met boodschappen doen en zo weer lastig tongue sticking out smiley

[www.autotrack.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-07-2021 08:51 door AsconaGT.
Wij zagen 'vroeger' ook met 3en achterin een Astra G station. Daarna kwam er een Golf 4, Golf 5 en tot slot een VW Touran. Ik zou willen dat wij vroeger in een Espace zaten grinning smiley

Maargoed, een Zafira of Touran zou je eens kunnen bekijken
Sterkt met de oplossing. Ik heb thuis ook 4 maanden tegen dit probleem aangehikt.

Tot voor vorige week reed ik rond in een Toyota Previa met 7 stoelen en meer dan voldoende been- en bergruimte. Helaas was deze volledig "op" na 20 jaar gezinsmisbruik (waarvan de laatste 12 jaar door mij, mijn vrouw en 2 kinderen). En Toyota levert geen alternatief meer. Bijkomende eis voor ons was de betrouwbaarheid, voor mij viel de Espace af als vervanger.

En toen.....
Was er niks meer over.

Deze auto's worden niet meer gemaakt of zijn ondertussen al heel oud.

De enige opties die ik kan bedenken zijn een Grand Espace, een personenbusje of een geluiddicht mondkapje voor de kinderen zodat je het klagen niet hoort smiling smiley

Na wat discussie in huis hebben wij als opvolger een Mitsubishi Grandis gekocht. Enne wat is dat ding klein zeg. Ik mis nu al de grote hoeveelheid ruimte om mij heen.
Maar zoals gezegd, alternatieven zijn er niet meer. Nu heb ik een andere auto en zeurende kinderen en vrouw ivm de ruimte. Al met al rouwen wij nog om de Previa.
Als ik thuis commentaar had op hoe ik achter in de auto's van m'n ouders zat, mocht ik zelf een andere auto kopen voor ze. Ander commentaar werd niet geaccepteerd cool smiley

De enige opties die ik kan bedenken zijn een Grand Espace,

Ze rijden nu een gewone espace. Ze klagen over de beenruimte / afstand vloer-stoel. De grand espace is exact de zelfde auto maar dan met 30 cm meer baggageruimte. Op de 2e zitrij is het exact het zelfde.

En toen.....
Was er niks meer over.

Deze auto's worden niet meer gemaakt of zijn ondertussen al heel oud.

De keuze is weinig, maar een Ford Galaxy is nog tot vrij recent in NL geleverd. Net als een Alhambra , Sharan, Chrysler Voyager, etc. Maar dat zijn allemaal auto's die net als de espace zijn qua zit op de 2e zitrij. Als ze in een espace niet goed zitten, dan zitten ze in een previa ook beroerd.
Als het uiterlijk minder van belang is kan je ook kijken naar de personenversies van de bestelbussen.
Zo de knetter te weinig ruimte nut smiley
Zaten wij vroeger in een polo, diverse Kadetts en Renault 11 en 19

Aj aj aj zal ze gewoon de telefoon afpakken als ze nog een keer zeuren over te weinig ruimte grinning smiley

Nu effe serieus
Enige alternatief lijkt mijn inziens een busje zoals bijvoorbeeld een Volkswagen Multivan of iets dergelijks
de drieling scudo, expert en of jumpy wellicht iets

nissan evalia misschien nog wat

[www.autowereld.nl]

Ford S-Max. Op Autiscout staat er zelfs eentje van 2018 te koop onder de 25K en met een relatief lage kilometerstand

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-07-2021 08:55 door iDS.
Een busje met voldoende stoelen is denk ik een van de weinige opties.

Maar om nu het hele jaar in een dure, en grote bus te gaan rijden voor de kinderen, die vergeleken met andere kinderen al zeer riant de ruimte hebben, dat zou ik zelf niet snel doen.
Ik denk terug aan de tijd dat ik in kofferruimte van een Toyota Cressida station en Volvo 240 station in de jaren 80 moest delen met een hijgende en kwijlende Newfoundlander, bovenop wat bagage. In die ruim 30 jaar is de wereld extreem veranderd en is het zoals ik het thuis heb meegemaakt, nu ondenkbaar.

Maar om te zeggen dat een Renault Espace voor opgroeiende tieners niet meer geschikt is... Voor de jeugd van tegenwoordig is weinig nog goed genoeg.

Maar goed, het is voor de topic starter een reden om naar een andere auto te kijken. Ik zie niet veel recente alternatieven anders dan die reeds genoemd zijn. Wellicht de Chrysler Pacifica of Toyota Sienna eens bekijken (echter die zijn niet officieel leverbaar geweest in NL). Daarnaast de laatste generatie Chrysler Voyager (of de Lancia versie). En anders kijken naar de bussen van VW, Peugeot, Mercedes, etc...
R J G Ruiters
Maar om te zeggen dat een Renault Espace voor opgroeiende tieners niet meer geschikt is... Voor de jeugd van tegenwoordig is weinig nog goed genoeg.
Ik heb zelf altijd afgezien van de aankoop van een MPV omdat de achterbank vaak ontworpen is voor het vervoer van kinderen: kort zitvlak zodat ze hun knieŽn kunnen buigen en de benen niet recht vooruit steken, vlakke zitting zodat er gemakkelijk verhogingen of autostoeltjes op kunnen geplaatst worden.
Ik kreeg dan ook in het verleden al eens een stomp in de rugleuning door een ontevreden achterpassagiertje omdat die hun bennen niťt volledig konden buigen :-) maar dat nam ik graag op de koop toe.
En bij deze Espace blijkbaar ook een lage plaatsing van de zitting. Dat kan inderdaad bij lange ritten vermoeiend werken.
Dus niet onbegrijpelijk dat dit bij tieners tot klachten leidt.
In de S-Max heb ik zelf nog meegereden en die heeft m.i. toch een 'volwassener' interieur dan de gemiddelde MPV.
Bovendien aangenamer om mee te rijden dan een busje wanneer je niťt met het volledige gezien op stap bent.
Ook de vierling Peugeot 807, CitroŽn C8, Fiat Ulyssee, Lancia Phedra beantwoordt hier aan maar die zijn waarschijnlijk dun gezaaid in een aanvaardbare toestand (leeftijd, kilometerstand).
Ik zou met de kinderen een proefrit gaan maken in een Fiat Multipla en kijken of ze dan nog steeds klachten hebben over de ruimte in de Espace...
Misschien is het de moeite om eens te kijken naar een ander 'type' auto: als ik hier op Autoweek in Carbase kijk naar de hoogte van de zittingen van de achterbank/stoelen, dan zie ik dat de Espace IV daar 320mm scoort. Ter vergelijking heb ik eens gekeken hoe dit zit bij een Volvo V90, die scoort 350 mm, en een Audi Q7, die scoort 380mm. Een Skoda Kodiaq komt zelfs op 410mm.

Kort gezegd: misschien is een reguliere station zo gek nog niet, of kan een SUV de oplossing zijn.
RenaultEspace
Mijn tienerkinderen mopperen dat ze niet meer goed achterin kunnen zitten in onze Renault Espace (type IV, bouwjaar 2006). Wat is een goed alternatief voor onze situatie?
Ik kan me helemaal in je situatie vinden. Toen ik 'tienerkind' was kwamen mijn vader en ik tot dezelfde ontdekking: veel zitplaatsen achterin zijn zo laag of kort dat je niet prettig zit. De hoogte van de zitting, hoek van de zitting en lengte van de zitting moeten goed op elkaar zijn afgestemd wil je lekker kunnen zitten. Soms kom je tot verrassende inzichten en blijken auto's waarvan je veel ruimte verwacht een bizar onprettig kleine achterbank te hebben.

- achterbank met 3 volwaardige zitplaatsen, liefst 3 afzonderlijke stoelen (stations hebben vaak een achterbank, waarvan de middelste zitplaats bagger is)
- voldoende beenruimte met ondersteuning van de bovenbenen (in de Espace is de afstand tussen zitting en vloer te klein)
Naar mijn idee zijn losse stoelen vaak vrij klein: ze moeten immers naast elkaar passen en uitneembaar zijn. Ik denk dat een auto met een fatsoenlijke achterbank beter zit. De middelste zitplaats is dan wel vaak 'de minder fijne zitplaats', maar die kun je afwisselen. Dan zitten de kids toch een gedeelte van de rit fijn, wanneer ze op de buitenste twee zitplaatsen zitten. En wellicht besluit je oudste over enige tijd dat een vakantie met Pa en Ma 'echt niet chill' meer is, of hoe tienerkinderen dan tegenwoordig ook zeggen en dan zitten de twee kids die nog mee gaan vorstelijk.

Het beste probeer je het gewoon uit maar als je vooraf wilt selecteren zou ik in de Autoweek Carbase gaan zoeken naar welke auto's de grootste maten laten zien op deze aspecten:
lengte zitting achter 430 mm
hoogte zitting achter 320 mm
interieurbreedte achter 1540 mm
De maten hierboven zijn van een Espace uit 2006 overigens en als ik zo 1-2-3 rondkijk is dat inderdaad gewoon klein.

In 2006 produceerde Renault ook nog de Vel Satis en die zat achterin veel beter (een zitting van 500mm diep en 370mm hoog - dat maakt verschil!). Ook andere auto's in die klasse hebben vaak een prima achterbank zoals een BMW 5-serie of Audi A6 bijvoorbeeld. Een klasse hoger wordt het nog beter: denk aan een 7-serie of Lexus LS600h bijvoorbeeld.

Zomaar wat suggesties:
Lexus LS600h: [www.autowereld.nl]
Niet zo jong als je zou willen, maar met Leuxs betrouwbaarheid maakt dat wellicht iets minder uit. Hybride, dus qua verbruik valt het nog wel mee.

DS 5: [www.viabovag.nl]
Of de beenruimte genoeg is vraag ik me af, maar heeft qua lengte en hoogte van de zitting misschien de meest riante maten die ik zo vinden kon. Ik weet niet of de facelift nog met die verschrikkelijke gerobotiseerde handbak kwam.

BMW 5-serie Touring of BMW 5-serie GT: [www.autowereld.nl]
De 5-serie heeft een serieus fijne achterbank al heb je in het midden natuurlijk wel de cardantunnel, maar zelfs dat zit beter dan op een slechte kleine stoel. De GT is natuurlijk een stapje groter nog.

BMW 3-serie GT: [www.bmw.nl]
Helaas mist de Autoweek Carbase de interieurmaten voor de 3-serie GT, maar ik denk dat de extra hoogte helpt bij een hogere achterbank. Hopelijk is de zitting diep genoeg ook. Fijn rijdende auto's die niet zo lelijk zijn als de 5-serie GT en verrassend betaalbaar.

Er zijn vast nog meer aardige opties te bedenken. Grote SUVs kunnen aardig zijn, tenzij ze teveel 'bodemvrijheid' hebben want dan zit je met een hoge vloer en lage stoelen. MPVs lijken zo 1-2-3 allemaal juist vrij korte zittingen te hebben.
Zo'n DS5 vond ik juist achterin erg krap achterin. zat wel prima maar qua ruimte niet echt top. Los van het claustrofobisch gevoel en ramen die niet open kunnen. En dat je met z'n 5-en verder ook al alleen maar de kleine kofferbak hebt voor baggage. Zo zie je maar dat theoretische maten lang niet alles zegt. Gewoon zelf proberen.

Met SUV's heb je nog meer het probleem van hoge vloer bij de meeste modellen

Zo'n 5 serie GT is wel echt belachelijk ruim achterin. thumbs up staat ook op het platform van een 7 serie. Maar niet voor de middelste plaats door de hoge middentunnel en bredestoelen in de bank ronduit onprettig. zelfde geld voor de 3-serie GT.

Pak dan gewoon een non-quattro A6 station als je in dat segment wil zitten.

Maar de topicstarter wil graag een MPV, de espace is al een van de grootste. ze zijn hoog en daarom zit je rechtop. Voor maximale flexibiliteit maken ze daarom de zittingen wat korter dan lage auto's. Zelfs bij veel echte busjes heb je dat gevoel net zo.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-07-2021 19:22 door AsconaGT.
AsconaGT
Maar de topicstarter wil graag een MPV, de espace is al een van de grootste. ze zijn hoog en daarom zit je rechtop. Voor maximale flexibiliteit maken ze daarom de zittingen wat korter dan lage auto's. Zelfs bij veel echte busjes heb je dat gevoel net zo.

Ik lees nergens dat de ts graag een MPV wil, het klinkt meer als 'een MPV is een grote auto, dus dat moet voldoende beenruimte en zittinghoogte opleveren'. Dat laatste blijkt niet het geval te zijn, dus kan ts misschien beter op zoek naar een station of SUV.
BUMP
AsconaGT

Ik lees nergens dat de ts graag een MPV wil, het klinkt meer als 'een MPV is een grote auto, dus dat moet voldoende beenruimte en zittinghoogte opleveren'. Dat laatste blijkt niet het geval te zijn, dus kan ts misschien beter op zoek naar een station of SUV.

Lieefs 3 afzonderlijke stoelen, dat heeft een station niet zo vaak, maar denk dat ts niet meer reageert naar al die vroeguh verhalen smileys with beer
AsconaGT
Zo'n DS5 vond ik juist achterin erg krap achterin. zat wel prima maar qua ruimte niet echt top. (...) Zo zie je maar dat theoretische maten lang niet alles zegt. Gewoon zelf proberen.
Dank voor het delen, dat soort praktijervaringen zijn inderdaad het meest waardevol. De specificaties zeggen niet alles.

Zo'n 5 serie GT is wel echt belachelijk ruim achterin. thumbs up staat ook op het platform van een 7 serie. Maar niet voor de middelste plaats door de hoge middentunnel en bredestoelen in de bank ronduit onprettig. zelfde geld voor de 3-serie GT.
Zo'n hoge middentunnel vind ik persoonlijk dan weer geen bezwaar, als die tunnel vrij smal is kunnen je benen er prima omheen en als je voeten onder de voorstoelen passen zit je best okť. Ook daar weer een kwestie van proberen :-)

Zo'n hoge middentunnel vind ik persoonlijk dan weer geen bezwaar, als die tunnel vrij smal is kunnen je benen er prima omheen en als je voeten onder de voorstoelen passen zit je best okť. Ook daar weer een kwestie van proberen :-)

Heb nooit op het middelste 'stoeltje' gezeten. Maar als je langere tijd er zit en je moet de benen naast de (forse) tunnel neer zetten (daar waar de passagiers links en rechts ook zitten als je met zn drieen op pad bent) dan is dat niet heel fijn als je er lang zit. Vind die tunnel bij de gewone 5 serie ook altijd wel tegen vallen.

Ook zitten de buitenste zittingen wat meer naar binnen om zo lekker veel arm ruimte te hebben als je met zn tweeŽn op de achterbank zit maar als je dan met z'n drieŽn zit vraag ik mij af of dat niet te knus word.

Maar ach, zo valt er overal wel iets van te vinden. Ik zou het prima kunnen uithouden denk ik. Maar in een Espace IV kan ik dat ook prima. Misschien ben ik niet zo kritisch drinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2021 10:37 door AsconaGT.
AsconaGT

Pak dan gewoon een non-quattro A6 station als je in dat segment wil zitten.
Stationwagens hebben, zeker in het 'premium'segment vaak voorgevormde zetels achterin. Samen met de cardantunnel is dat erg hinderlijk als je met drie achterin langere ritten wilt maken..
Niet enkel voor de middelste passagier maar ook voor de andere omdat die deels uit het voorgevormde zitdeel op een van de 'wangen van hun zitplaats moeten zitten: erg vermoeiend. Een vriend van mijnheeft zo ook al ernstige krampen gekregen.
Toch maar voor een vlakkere zitbank of afzonderlijke stoelen gaan (bv. Passat)

Stationwagens hebben, zeker in het 'premium'segment vaak voorgevormde zetels achterin. Samen met de cardantunnel is dat erg hinderlijk als je met drie achterin langere ritten wilt maken..
Niet enkel voor de middelste passagier maar ook voor de andere omdat die deels uit het voorgevormde zitdeel op een van de 'wangen van hun zitplaats moeten zitten: erg vermoeiend. Een vriend van mijnheeft zo ook al ernstige krampen gekregen.
Toch maar voor een vlakkere zitbank of afzonderlijke stoelen gaan (bv. Passat)

klopt, daarom zou ik met 3 kinderen die wat ruimte willen ook gewoon voor een grote MPV kiezen zoals een espace 4...... oh wacht grinning smiley
Dankjewel voor alle reacties. Leuke discussie wel. Laat ik beginnen te zeggen dat ik blij ben met mijn Espace. In de 75.000 km die ik ermee gereden hebt, heb ik alleen regulier onderhoud gehad. Geen dure reparatiekosten voor electronica of andere technische problemen. Ik hoop er nog wel een tijdje in te blijven rijden, want prettige auto, groot en luxe. Ik word nog niet warm van alle suggesties die zijn gedaan. In deze discussie gaat het mij m.n. om de zithoogte: de hoogte tussen zitting en vloer. We zullen zien hoe dit in de toekomst uitwerkt.
ERG herkenbaar vraagstuk !! Ik heb ook 3 tieners. Ik wil ze juist niet met zín 3en naast elkaar want dan zit er altijd een elleboog in een verkeerde zij. Ik wil de kids dus uit elkaar hebben. Ik heb in het verleden o.a. in een Toyota Avensis Verso en een Mazda 5 gereden.
Avensis Verso beviel super. 6 losse captain chairs, in alle richtingen te verstellen. Maar overleed door een kapotte (automatische) versnellingsbak.
Die Mazda 5 had op de 2e rij 2 goede stoelen en een soort noodstoeltje. Precies wat uw klacht dus ook is. De 3e rij was niet ruim genoeg en de leuning was te rechtop.
Wij hebben proefgezeten in een Volvo XC90, een Mazda CX9, een Mercedes GL en een R, en een Ford Galaxy. Overal was de 3e zitrij te klein, te rechtop of je knieŽn zaten ter hoogte van je oren.
Ik heb een VW Multivan en een MB Viano bekeken. Dat is de ruimte die ik zoek. Maar een 10 jaar oud exemplaar kost nog steeds 20 tot 25k, het zijn bijna allemaal diesels en zwaar dus wegenbelasting is 2500 tot 2800 euro. Niet te betalen.
Mijn oplossing? Ik heb vorig jaar een Toyota Previa gekocht. Uit 2006, met 220k op de teller. Beste koop ooit ! Heeft de ruimte die ik zoek: 6 losse stoelen. Je hoeft niks om te klappen, je loopt door het middenpad naar achter. Uitneembaar en niet in de bodem verzinkbaar. als ze nl weggeklapt kunnen worden, zijn het lage zittingen en zitten ze dus weer beroerd als er pubers op moeten zitten. Alles wat Torpedo hierboven beschreef, kan ik dus bevestigen :-)
Mijn conclusies na maanden zoeken::
1) mpvís met een riante 3e zitrij worden niet meer gemaakt
2) een suv kan een mpv nooit vervangen
3) een Multivan of Viano is ideaal maar onbetaalbaar (kijk eens in Bergen aan Zee of Zandvoort; elke Duitser met 3 kinderen rijdt wel in zoín ding hoor)
4) Amerikaanse MPVís komen nog het meest in de buurt:
Dodge Caravan, Chrysler Pacifica, Honda Odyssey of Toyota Sienna.
Succes met uw zoektocht ! Trouwens, heeft een Peugeot 5008 geen 3 gelijkwaardige stoelen naast elkaar ? Ik meen zoiets ooit gelezen te hebben.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-08-2021 23:41 door Tony 2931061.
Ik heb als volwassene, 1m87, 2x1000km achterin gezeten in een Ford Galaxy en dat zat prima.
In de Toyota Verso zat kan ik ook prima achterin zitten.
Hoogte is geen probleem. De verso heeft overigens een vlakke vloer.
Beide auto's kunnen de rugleuningen instellen.
De S-max is hetzelfde achterin als de Galaxy, maar dan met een kleinere kofferbak. De Galaxy is ook een bruikbare 7 Zits, dus je kunt ook 2+2+1 zitten. Het is eigenlijk een hoge Mondeo, dus een stille, vrij luxe ingerichte auto.

Verder heb ik ook een Touran gehad, zit ook prima als volwassene achterin. Maar wel karig uitgeruste auto's en niet zonder problemen. Beduidend een klasse lager dan de Galaxy.

Maar je kunt je ook afvragen hoe lang de pubers nog meegaan op reis.... En als de stoel te laag is, kunnen ze een kussen onder de kont duwen.

Een Mitsubishi Outlander PHEV schijnt ook ruim te zijn achterin met 3 stoelen, ook als 7-zits, maar heb ik nooit in gezeten.
spoiler alert
Maar je kunt je ook afvragen hoe lang de pubers nog meegaan op reis.... En als de stoel te laag is, kunnen ze een kussen onder de kont duwen.
Niet teveel verwennen, dan gaan ze veel te lang mee op reis! big smile smiley

spoiler alert
Een Mitsubishi Outlander PHEV schijnt ook ruim te zijn achterin met 3 stoelen, ook als 7-zits, maar heb ik nooit in gezeten.
De PHEV was er niet als 7-zits, de 'gewone' Outlanders mogelijk wel.

Achterpassagiers zitten bij de meeste auto's wel iets minder dan voorin. Kleinere 'stoelen' (kortere zitting, lagere leuning) en inderdaad wat dichter op de vloer.

Mijn oplossing? Ik heb vorig jaar een Toyota Previa gekocht. Uit 2006, met 220k op de teller. Beste koop ooit ! Heeft de ruimte die ik zoek: 6 losse stoelen.

Ik weet niet of je het topic hebt gelezen, maar zelfs er gelijk boven staat het probleem van de topicstarter, met een previa schiet hij niets op tov de espace 4 die hij nu heeft.

Met een espace kun je ook gewoon een 6 zitter van maken (met zo'n padje in het midden maken, net als de previa) overigens, zelfs tegenover elkaar zitten met een tafeltje er tussen.

Het gaat er om dat de stoelen vrij echt op zitten (net als de meeste / alle MPV's), Als je dan lange benen hebt dan is de stoel te laag (of de bodem te hoog). Met een previa heb je het zelfde probleem.

De enige echte oplossing is als je nog meer hoogte hebt. Maar dan kom je uit op een echt busje. Nu rijden de mooie uitvoeringen goed, maar zijn zowel in aanschaf als maandelijkse kosten zeer prijzig.
Even om het op te nemen voor de tienerkinderen van TS: een Espace uit 2006 heeft een hele hoge vloer en lage stoeltjes. De ouders van een vriend van me hadden destijds ook een Espace, toen ik een jaar of 16 was. Gok dat ik toen al een redelijk eind richting de 1.90 zat. Gevolg: op een ritje van 20km stapte ik met kramp uit. Ik zit serieus beter achterin een C1.
Ik ben in een ander topic ook op zoek naar iets gelijksoortigs. Moeilijk te vinden.
Grote MPV's worden er niet meer gemaakt. Busjes zijn duur en hebben weinig comfort.....
Veel auto's hebben inderdaad een achterbank die niet echt geschikt is voor drie personen.
Er zijn wat uitzonderingen maar het gros heeft een bult in de bank en een tunnel ervoor.

Ik zit met drie prepubers (13, 13 en 11) misschien in een iets ruimere keuze.

En net zoals hier al is gezegd mis ik mijn Previa best nog vaak. Toen ze alledrie klein waren was dat een IDEALE auto.
Schuifdeuren en voldoende plek, wat wil je nog meer. Helaas hebben zelfs Toyota's van die generatie niet het eeuwige leven.....

De Espace V vind ik een prachtige wagen. Helaas is ie best aan de prijs en lees ik op de diverse fora best wat nare verhalen mbt de betrouwbaarheid.

Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Mercedes GLB. Die heeft een kleine tunnel voor de bank en een bult maar die bult is wel gewoon zacht om op te zitten.
We hebben ze gepast en de beenruimte in de GLB is fenomenaal. Ik ben bijna 2m en kan ruim achter mezelf zitten.
En in de breedte gaat past het prima. Omdat de zit wat rechter is en de bank wat vlakker dan in m'n huidige C-klasse is er minder de neiging om naar het midden te gaan hangen.

Dus nu nog even afwachten of het private of business lease gaat worden. En dan zien we over 5 jaar wel weer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.