Peugeot/CitroŽn THP motoren

Gepost door Kogellager 
Goedemiddag allen,

Ik ben me al een tijdje aan het oriŽnteren op een CitroŽn DS3R, Peugeot 208 GTI en een Renault Clio RS IIII.
Echter de CitroŽn en de Peugeot hebben natuurlijk allebei de beruchte 1.6 THP motor.
Er wordt van gezegd dat de meeste problemen rond 2012 verholpen waren(?)

De enige ervaringen die ik met deze motor heb, was er een uit 2010 en die was niet al te best, en dat is nog licht uitgedrukt...
Mijn vraag is dus of iemand enige ervaringen heeft met THP motoren van bj. 2013/14/15?

Bij voorbaat dank!
Vanaf 2012 geen kettingproblemen meer.

Inwendige motorvervuiling geen idee of dat opgelost is.
Een THP kun je beter overslaan, ook om een kelderende restwaarde te voorkomen
De ketting problemen waren toen opgelost bij de 1.6 THP. Wel was de motor nog steeds gevoelig voor vervuiling en olie verbruik.

Vanaf productiedatum september 2014 is dit ook opgelost. Kies dus een laat exemplaar of rij veel lange stukken.
De motor van een Clio rs4 is redelijk bulletproof alleen zit je dan altijd vast aan een automaat en die was niet het beste .

Je zou eventueel nog een Nismo Juke RS kunnen overwegen , het zelfde blok als een Clio trophy (218 pk) maar dan met handbak.



Linkje


Mijn eigen ervaring met een THP komt uit een 08 207 RC , reed wel geinig , maar kwamen hogen onkosten aan door interne vervuiling en kettingproblemen , de latere blokken zouden beter zijn , en er word ook veel vermogen uitgehaald.
Ik sprak ooit iemand met een 208 GTi met 1.6THP en die gaf aan jaarlijks zijn blok te laten 'walnut blasten' om de interne vervuiling eruit te krijgen.

Verder zijn de nieuwere THP motoren beter. Maar het soort auto dat jij wil gaan rijden kost eenmaal meer geld dan een 'gewone' auto.

Ook de Corsa OPC met 1.6T is bijvoorbeeld niet vrij van problemen. Cilinder 4 die te warm wordt door te weinig koeling, en de M32 versnellingsbak die beroemd is om lagerproblemen.
Quote

Een THP kun je beter overslaan, ook om een kelderende restwaarde te voorkomen

denk dat dat inmiddels al wel is gebeurd. maar dan nog zou ik niet eentje kiezen van voor 2014.


Clio 4 RS zou mijn voorkeur zijn uit jou lijst. Wel komt die standaard met een EDC automaat. Iemand in mijn omgeving is er helemaal weg van die automaat (gebruikt hem meer als daily , niet om te boenderen), maar de echte circuittijgers lees je wel eens mopperen over dat deze automaat in de RS. net te traag is op wat de bestuurder wil. Gewoon even testen dus. Op de trophy moet het beter zijn heb ik wel eens gehoord, maar volgens die gene in mijn omgeving is de trophy wel plankhard geveerd. Even zelf ervaren dus.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk ook uit naar de Clio RS ondanks de automaat, het lijkt mij gewoon de "veiligste" keuze van de drie.
Het trophy onderstel sla ik even over aangezien ik hem als daily ga gebruiken winking smiley
Dit is wat ANWB erover zegt:
[www.anwb.nl]

Dit motortype heeft sinds z'n introductie in 2007 spijtig genoeg een niet al te beste reputatie. Vanaf de introductie sijpelde de eerste klachten als snel binnen over distributieproblemen, hoog olieverbruik en inwendige vervuiling. Volgens informatie van PSA zou het distributieprobleem vanaf 2013 zijn opgelost. Het betreffende bouwjaar is dus belangrijk ťn of er al passende modificaties in het verleden hebben plaatsgevonden.

Gezonde argwaan is dus wel gepast bij deze motor en hebben we ook vernomen dat gemodificeerde motoren tůch opnieuw weer problemen gingen geven.

Oei...
En dat ga je terugzien in de prijs van 2e handse exemplaren.
Als je direct van een particulier kunt kopen via MP met een flinke korting t.o.v. andere merken, kun je eventuele problemen in de toekomst bekostigen.
Quote
Kogellager
Mijn voorkeur gaat eigenlijk ook uit naar de Clio RS ondanks de automaat, het lijkt mij gewoon de "veiligste" keuze van de drie.
Het trophy onderstel sla ik even over aangezien ik hem als daily ga gebruiken winking smiley

De Clio RS heeft de degelijke 1.6 TCe die ontwikkeld is door Nissan, de EDC automaat is verder ook goed. Ik zou zelf het faceliftmodel kiezen die in 2016 kwam. Die is mooier en beter afgewerkt, en heeft minder windgeruis.
Quote
ak2
Quote
Kogellager
Mijn voorkeur gaat eigenlijk ook uit naar de Clio RS ondanks de automaat, het lijkt mij gewoon de "veiligste" keuze van de drie.
Het trophy onderstel sla ik even over aangezien ik hem als daily ga gebruiken winking smiley

De Clio RS heeft de degelijke 1.6 TCe die ontwikkeld is door Nissan, de EDC automaat is verder ook goed. Ik zou zelf het faceliftmodel kiezen die in 2016 kwam. Die is mooier en beter afgewerkt, en heeft minder windgeruis.

Het is een samen ontwikkelde motor. De goede punten van Nissan en Renault. Er zijn dus ook geen problemen mee.

Wat wel een aandachtspunt is voor een Clio IV RS is, is de diefstalgevoeligheid. Deze auto's zijn erg gewild en ook niet heel erg lastig om te stelen.
Je zou ook nog kunnen kijken naar een Ford Fiesta ST uit die tijd? Heerlijk onderstel, 1.6 ecoboost is relatief bulletproof voor een 'downsize blok' al heeft het er nog steeds veel mee te maken hoe :
1. de auto is onderhouden (juiste olie, juiste intervallen)
2. er met de auto is omgegaan (rustig warm laten worden)
Een Fiesta ST is inderdaad ook een goed voorstel, iets minder pk vergeleken met de eerder genoemde auto's.
Maar in dagelijks gebruik maakt dit natuurlijk niet erg veel uit.
Je zal er lang met een lampje naar moeten zoeken als je perse een originele nl wil, maar dan heb je wel een betrouwbare brabus in het b-segment, zie video

"Smart ForFour Brabus - Op de Rollenbank - AutoWeek.nl" [www.autoweek.nl]
Ik heb zelf de clio estate gt versie gehad met een edc bak en kan je vertellen dat die verre van ideaal is.
En in ieder geval bij mij erg storing gevoelig is.

En dat was enkel met een 1.2tce dus zou een snellere versie echt niet aanraden op de EDC.
En reparaties aan een automaat kan best in de papieren lopen.
Dat is een andere bak die erachter hangt. Het enige dat gelijk is, is de naam.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.