Orientatie ruime gezinsauto

Gepost door StijnK 
Hoi! We rijden inmiddels een jaar of 4 in onze Honda Accord Tourer uit 2004. De kilometerstand begint op te lopen en zit nu rond de 240K. Hij rijdt nog prima en de onderhoudskosten vallen me mee. Toch hou ik er rekening mee dat ie een keer aan zijn eind is en we iets anders moeten zoeken. Op dit moment is de hele ruimte kofferbak echt een grote pre. Hij is erg rechthoekig maar daardoor past er superveel in. We gaan 2x per jaar kamperen en dan moet er een boel mee (grote tent, koelbox, tassen, etc..). Dat past nu allemaal maar net incl. een dakkoffer. Hieronder opgesomd wat onze wensen zijn.

Gebruik:
- Rond de 10K tot 15K km per jaar. Afhankelijk of we naar Frankrijk op vakantie gaan.
- 2 jonge kinderen
- 2x kamperen met veel spullen

Wensen nieuwe auto:
- Automaat (grote wens van mijn vrouw, geen must)
- Maximale km-stand vind ik lastig. Ik weet dat onze Honda hoge km-stand aan kan. We willen er wel weer graag 4 jaar mee vooruit kunnen.
- Ruime kofferbak, bij voorkeur hetgeen we nu hebben of meer (576L ?)
- Budget rond de 10K (max 15K) - minder mag natuurlijk altijd
- Trekhaak

Waar ik zelf op uit kom:
- Mercedes E200 Estate (2011/2012 model)
- Skoda Suberb Combi
- Honda Civic Tourer
- Toyota Avensis Wagon

Ik ben benieuwd of ik nog modellen mis in dit rijtje waar ik naar zou kunnen kijken?

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2021 10:58 door StijnK.
Vooropgesteld dat de honda echt nog heel veel jaren mee kan. Die is met 240.000 net ingelopen. Ik zou gewoon lekker doorrijden als hij verder bevalt. goedkoper kun je niet rijden.

Als je echt te ruimte zoekt die je nu hebt dan is de civic echt wel kleiner, ook de avensis vraag ik mij af of die gaat voldoen

Een skoda superb en mercedes E-klasse zijn echte reuzen als je een stationwagen zoekt met veel baggageruimte. thumbs up

Bij skoda in jou budget zit je wel in de catagorie dat ze niet zulke beste auto's maken qua motor (TSI) en versnellingsbak (DSG). De oudere modellen en de nieuwere modellen zijn aanzienlijk beter. maar dan schiet je er weinig mee op, en de nieuwere modellen boven budget

De E-klasse is een bijzonder fijn ding, maar met jou budget kom je al snel bij wat oudere modellen met wat ervaring. Nu kunnen ze dat prima aan, maar het zijn geen goedkope auto's om op de weg te houden.

Waarom niet gewoon weer een accord uit 2011/2012?

zoiets?
[www.broekhuis.nl]

of zoiets

[www.honda-verhagen.nl]
Dank je voor je snelle reactie! Het is zeker het overwegen waard om de Accord te houden. Het is dan ook meer een orientatie dat ik straks niet gehaast moet kiezen als ik hem toch moet vervangen op (korte) termijn. Misschien ben ik nu iets teveel aan het doemdenken smiling smiley.

De nieuwe Accord ook naar gekeken maar die is wel een stuk kleiner, iets meer dan 400L kofferruimte maar.

Een Mercedes E is wel een out-of-the-box keuze voor mij. In eerste instantie toch een beetje het "taxi" gevoel en ik denk (aanname) dat een Mercedes duurder is in onderhoud? Qua bouwjaar is een 2011/2012 haalbaar, maar zit dan wel op de grens wat we willen uitgeven...
AsconaGT
Waarom niet gewoon weer een accord uit 2011/2012?

zoiets?
[www.broekhuis.nl]

of zoiets

[www.honda-verhagen.nl]

Omdat de binnenruimte - in vergelijking met het vorige model - bedroevend klein is.
Heb ze beide gehad dus ik spreek uit ervaring.
De Civic Tourer is erg ruim en ook net iets minder lomp dan de rest, dus dat is zeker een goede optie!
Lijkt me een puur theoretische beschouwing.
Je 2004 Acccord kan bij 10 tot 15.000 km/jaar nog zeker 4 jaar probleemloos verder winking smiley
Ik zou zelfs durven stellen : hij is thans zeker beter dan gelijk welke E-klasse break die je voor 10.000 EUR zou kopen.
Je zou nog naar een Opel Insignia kunnen kijken, die zijn ook best ruim. Helaas wel aan de zware kant, maar misschien is dat in combinatie met een dakkoffer juist wel een voordeel, minder last van een veranderd zwaartepunt.
brg
Je 2004 Acccord kan bij 10 tot 15.000 km/jaar nog zeker 4 jaar probleemloos verder winking smiley
Ik zou zelfs durven stellen : hij is thans zeker beter dan gelijk welke E-klasse break die je voor 10.000 EUR zou kopen.
Denk je dat ie de 300K kan halen? We hebben wel een benzine motor. Ben wel eens dat je niet perse iets moet vervangen wat niet kapot is.

Ook de rest bedankt voor jullie reacties!
StijnK
brg
Denk je dat ie de 300K kan halen? We hebben wel een benzine motor. Ben wel eens dat je niet perse iets moet vervangen wat niet kapot is.

Ook de rest bedankt voor jullie reacties!

Ik heb de mijne - 2.0 benzine firmawagen - destijds weggedaan op 200.000 km omdat deze beurt een zeer dure is en er juist een demo Accord 2.2 diesel met 11.000 km in de showroom stond.
Maar ik ben ervan overtuigd dat de benzinemotor op zich bij gewoon verbruik vrijwel onverslijtbaar is! Dus die 300.000 km haalt hij zeker!

Denk je dat ie de 300K kan halen? We hebben wel een benzine motor.

Ik denk dat de motor makkelijk 500K kan halen. En zelfs daarboven ook nog wel, maar de vraag is in hoeverre de rest van de auto dan niet op begint te raken (lak, stoelen, andere randzaken, roest, etc.)

natuurlijk zal er zo nu en dan iets mee zijn, maar het is echt niet zo dat deze uit elkaar valt van ellende of gevaarlijk is. Met een jongere auto heb je weer mee afschrijving. Ik zou gewoon lekker doorrijden.

verder;

Renault Talisman automaat (je gaat wel richting max budget); wat onderschatte auto maar je koopt er echt een hele moderne auto voor (2016) die zelfs nu nog in de showroom staat. Voorzien van moderne veiligheidsystemen en snufjes. 572 liter kofferruimte; dus vergelijkbaar met de honda die je nu hebt.

[www.marktplaats.nl]
Je kan ook een aanhangwagen nemen voor die 2x per jaar lamperen' kost je minder dan €700 en maakt de eisen voor een auto een stuk minder uitdagend smiling smiley
AsconaGT

Denk je dat ie de 300K kan halen? We hebben wel een benzine motor.

Ik denk dat de motor makkelijk 500K kan halen. En zelfs daarboven ook nog wel, maar de vraag is in hoeverre de rest van de auto dan niet op begint te raken (lak, stoelen, andere randzaken, roest, etc.)

natuurlijk zal er zo nu en dan iets mee zijn, maar het is echt niet zo dat deze uit elkaar valt van ellende of gevaarlijk is. Met een jongere auto heb je weer mee afschrijving. Ik zou gewoon lekker doorrijden.

verder;
Renault Talisman automaat (je gaat wel richting max budget); wat onderschatte auto maar je koopt er echt een hele moderne auto voor (2016) die zelfs nu nog in de showroom staat. Voorzien van moderne veiligheidsystemen en snufjes. 572 liter kofferruimte; dus vergelijkbaar met de honda die je nu hebt.

[www.marktplaats.nl]
Misschien toch een goed idee om de Accord lekker te houden. Afgelopen jaar een grote beurt gehad met o.a. versnellingsbakolie, brandstoffilter, bougies, luchtfilter, ... Een nieuwe (2e hands) heeft ook onderhoud nodig natuurlijk. Ik mis dan wel wat dingen zoals een automaat, cruise control en dus de trekhaak, maar dat is te overzien.

FW Ta 183 Huckebein I
Je kan ook een aanhangwagen nemen voor die 2x per jaar lamperen' kost je minder dan €700 en maakt de eisen voor een auto een stuk minder uitdagend smiling smiley
Ook over nagedacht, maar hebben geen trekhaak op dit moment. Ik las wel dat je die achteraf nog zou kunnen installeren?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2021 16:02 door StijnK.
Zolang de Honda Accord het goed doet zou ik die gewoon houden.

De Renault Talisman is inderdaad een goede keus of kijk naar de voorganger de Renault Laguna 3 vanaf 2007. De Ford Mondeo is ook een goede keus.
De Superb of Talisman geven het meeste value for money. Voor het geld van een E200 uit 2011/2012 koop je een veel nieuwere Superb of Talisman.
Ja of..

Deze Accord 2.4 type-s is wel heel mooi!

Ervan uitgaande dat je nu een 2.0l hebt? Ga je er 35pk, cruisecontrol, trekhaak , de facelift versie; usb ingang, fijner stuurtje en nog wat zaken op vooruit :-) Alleen geen automaat.

Je weet nu wat je hebt dat is waar, en deze heeft een grote beurt nodig lijkt me en roest behandeling op de wielkast, er valt zeker wel 1000e van de prijs af te praten. De 2.4 liter heeft een distributieketting die i.t.t veel concurrenten (Vag, Peugeot en BMW 1.6 thp, of enkele MB-en) uit deze tijd als probleemloos bekend staat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2021 13:32 door Sammy.
Sammy
Ja of..

Ervan uitgaande dat je nu een 2.0l hebt? Ga je er 35pk, cruisecontrol, trekhaak , de facelift versie; usb ingang, fijner stuurtje en nog wat zaken op vooruit :-) Alleen geen automaat.

Je weet nu wat je hebt dat is waar, en deze heeft een grote beurt nodig lijkt me en roest behandeling op de wielkast, er valt zeker wel 1000e van de prijs af te praten. De 2.4 liter heeft een distributieketting die i.t.t veel concurrenten (Vag, Peugeot en BMW 1.6 thp, of enkele MB-en) uit deze tijd als probleemloos bekend staat.
Klopt, nu de 2.0l. Zeker een mooie upgrade! Maar het ligt er erg aan wat onze inruilwaarde zal zijn en wat er moet gebeuren aan deze auto. Onze huidige heeft weinig gebreken gekend maar onlangs wel een flinke beurt gehad. In dat opzicht weet ik wat ik heb. Stel dat we 4000,- moet bijbetalen dan is het de vraag of dat de trekhaak, iets sterkere motor, lagere km-stand en nog wat kleine zaken het geld waard is.
Hou je 2.0, dat barrel met 2.4 biedt jou geen enkele meerwaarde!
StijnK
Sammy
Ja of..

Klopt, nu de 2.0l. Zeker een mooie upgrade! Maar het ligt er erg aan wat onze inruilwaarde zal zijn en wat er moet gebeuren aan deze auto. Onze huidige heeft weinig gebreken gekend maar onlangs wel een flinke beurt gehad. In dat opzicht weet ik wat ik heb. Stel dat we 4000,- moet bijbetalen dan is het de vraag of dat de trekhaak, iets sterkere motor, lagere km-stand en nog wat kleine zaken het geld waard is.

De getoonde oude Honda Accord uit Januari 2006 heeft al heel veel roest, en de prijs is hoog. Dan kun je denk ik veel beter je huidige Accord houden, of wat anders kopen.
StijnK
Sammy
Ja of..

Ja het is een kwestie, 4000e bijbetalen lijkt me sterk. Dat zei ik al eerder. Honda's met hun betrouwbare atmosferische motoren zijn liefhebbersauto's aan het worden. British Racing Green vindt mijn voorstel een barrel, weet niet waarom, Ik zie deze als een project met potentie!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2021 16:56 door Sammy.
Waarom een barrel? Heb je die roestranden gezien boven die Landsail bandjes?
Aras

Zou best kunnen dat je die 18 inch er niet bij krijgt á la Jet cars. smiling smiley Maargoed, daarom moet er flink van de prijs af. Die roest is te behandelen, en het is een extreem fijne en betrouwbare auto. Niet veel alternatieven voor deze prijs. Vectra Station is ook wel een slee trouwens qua binnenruimte, matige motoren en bouwkwaliteit vergeleken met de Honda. wederom. Volvo V70? Duurder in onderhoud durf ik te zeggen.
Sammy
Aras

Zou best kunnen dat je die 18 inch er niet bij krijgt á la Jet cars. smiling smiley Maargoed, daarom moet er flink van de prijs af. Die roest is te behandelen, en het is een extreem fijne en betrouwbare auto. Niet veel alternatieven voor deze prijs. Vectra Station is ook wel een slee trouwens qua binnenruimte, matige motoren en bouwkwaliteit vergeleken met de Honda. wederom. Volvo V70? Duurder in onderhoud durf ik te zeggen.

Voor dit geld koop je ook bijvoorbeeld een perfecte Renault Laguna 3, volledig roestvrij, uit een veel jonger bouwjaar, opvallend goede bouwkwaliteit en afwerking, rammelvrij, en in absolute nieuwstaat.
Of bijvoorbeeld een mooie, vrij recente Ford Mondeo.

Deze Accord is al 15 jaar oud en dat zie je er ook duidelijk aan af. Het interieur heeft duidelijk zijn beste tijd gehad, de vele roest, en verder niet bepaald overtuigende staat. Ik ben fan van de Accord maar aan deze zou ik zelf niet beginnen.
Tja, ik vind zelf de Laguna 3 een minder lekker zittende en rijdende en schakelende auto vergeleken met de Honda. Heb hem wel aan m'n zusje en zwager aangeraden die er veel plezier mee hebben al een paar jaar. thumbs up

Lijkt idd een betrouwbaardere en meer solide auto dan de Megane's (CC) enzo een paar jaar daarvoor. Die dingen waren echt waardeloos.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-08-2021 19:18 door Sammy.
Roest is niet zo simpel te behandelen! Onderhuids waarschijnlijk al veel meer dan je nu ziet en op veel meer plekken zoals bodem en dorpels. Betekent gewoon compleet nieuwe delen inlassen. Wil je dat mooi hebben ben je duizenden euro’s verder. En dan nog mag je hopen dat het na een paar jaar niet terug komt. Hoe betrouwbaar een oudere Honda en ook Mazda ook zijn, als de roest eenmaal huis houdt is het snel einde oefening en tijd om afscheid te nemen, dat heeft de vorige bezitter van deze 2.4S waarschijnlijk ook gedacht. Bodemloze put.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-08-2021 20:20 door Kristian.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.