Seat Leon, Opel Astra of Peugeot 308?

Gepost door Alexander 5165856 
Goedemorgen,

Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een redelijk jonge C-segmenter. Nu heb ik zelf al redelijk wat onderzoek gedaan en dan kom je erachter dat elke auto wel z’n problemen heeft. Uiteindelijk ben ik bij deze drie auto’s uitgekomen.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

[www.autoscout24.nl]

[www.autoscout24.nl]

[www.autoscout24.nl]

Wat is volgens jullie de slimste keuze? Ik hoop niet teveel gedoe met onderhoud te krijgen, maar het oog wil ook wat. Daarom zou ik niet snel voor een Toyota kiezen (persoonlijk).



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-06-2021 09:28 door Alexander 5165856.
Ford Focus
[api.gaspedaal.nl]

Mitsubishi
[api.gaspedaal.nl]
Of een zwarte
[api.gaspedaal.nl]

Kwestie van smaak maar in deze klasse vind ik de station uitvoering meestal mooier dan de hatchback.

Zoals
Opel
[api.gaspedaal.nl]

Toyota
[api.gaspedaal.nl]

Seat
[api.gaspedaal.nl]
Is de Leon een import, ik zie nergens een kenteken. Goede reden om de onderhoudshistorie te checken.
Ja, ik gok van wel. Ben zelf wel enigszins bekend met importauto’s omdat ik ze voor een bedrijfje regelmatig terug naar NL gereden heb. Ik controleerde ze dan ook, dus ik weet waar ik ongeveer op moet letten. Wil sowieso het BPM-bedrag weten voordat ik over zou gaan tot koop en uiteraard neem ik een lakdiktemeter mee.
Quote
haarr
Ford Focus
[api.gaspedaal.nl]

Mitsubishi
[api.gaspedaal.nl]
Of een zwarte
[api.gaspedaal.nl]

Kwestie van smaak maar in deze klasse vind ik de station uitvoering meestal mooier dan de hatchback.

Zoals
Opel
[api.gaspedaal.nl]

Toyota
[api.gaspedaal.nl]

Seat
[api.gaspedaal.nl]

Leuke auto’s ja, alleen vind ik de Ford van binnen flink verouderd en de Mitsubishi staat me gewoon niet zo aan qua design.

Je andere suggesties zijn stations en daar vind ik mezelf nu nog te jong voor haha.
Wat zijn je criteria? Bedoel je 'slimste keuze' obv financiën?

Gevoelsmatig zou ik met een boog om de 1.2 TSI van VAG heenlopen, dus geen Seat. Die motor is met name berucht vanwege problemen met de distributieketting. Maar ik meen ook dat het afhangt van het bouwjaar. In de gauwigheid lees ik dat er vanaf 2016 geen structurele problemen meer met deze motor bekend zijn. De auto in jouw lijstje is echter van 2015. Ergo, dat wil je misschien eerst even uitzoeken.

De Peugeot is volgens mij een relatief probleemloze auto met deze aandrijflijn, de horrorverhalen bij de 308 betreffen volgens mij vooral de e-hdi (diesels) uit de tijd dat ze 14% bijtelling hadden en niet aan te slepen waren. Persoonlijk staat echter de bediening via het aanraakscherm mij enorm tegen.

De Opel Astra ken ik op zich redelijk goed, die had ik zelf in de lease, echter als diesel met alle opties. De 1.0 kreeg ik soms mee als vervanger. Het rijdt fijn, een lichtvoetige auto met goed comfort en veel ruimte. Ik vond de motor oké voor het vermogen. Maar in deze uitvoering wel een erg karig interieur zonder die fijne AGR stoelen, en slechts een vijfbak. Ik zie dat-ie daarentegen wel weer het optionele intellilink 900 systeem heeft, dat werkt op zich heel prettig.

Al met al is de Peugeot de wat luxere en bovendien vlottere keuze van deze drie, dus daar zou ik op focussen. Wat zijn de bijzonderheden voor wat betreft dit model en motorisering, en uiteraard voor deze specifieke auto.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-06-2021 11:46 door DeeTwee.
Van deze drie zou ik de Leon niet doen, de Leon zou ik kiezen als het het faceliftmodel van 2017 zou zijn met bijvoorbeeld de 1.0 TSI motor. De 1.2 TSI met ruem heeft nog wel eens last van een hoog olieverbruik.

Ik zou zelf de Opel Astra of Peugeot 308 kiezen, bij de 308 zou ik een zo jong mogelijk exemplaar kiezen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-06-2021 18:01 door ak2.
Quote
DeeTwee
Wat zijn je criteria? Bedoel je 'slimste keuze' obv financiën?

Gevoelsmatig zou ik met een boog om de 1.2 TSI van VAG heenlopen, dus geen Seat. Die motor is met name berucht vanwege problemen met de distributieketting. Maar ik meen ook dat het afhangt van het bouwjaar. In de gauwigheid lees ik dat er vanaf 2016 geen structurele problemen meer met deze motor bekend zijn. De auto in jouw lijstje is echter van 2015. Ergo, dat wil je misschien eerst even uitzoeken.

De Peugeot is volgens mij een relatief probleemloze auto met deze aandrijflijn, de horrorverhalen bij de 308 betreffen volgens mij vooral de e-hdi (diesels) uit de tijd dat ze 14% bijtelling hadden en niet aan te slepen waren. Persoonlijk staat echter de bediening via het aanraakscherm mij enorm tegen.

De Opel Astra ken ik op zich redelijk goed, die had ik zelf in de lease, echter als diesel met alle opties. De 1.0 kreeg ik soms mee als vervanger. Het rijdt fijn, een lichtvoetige auto met goed comfort en veel ruimte. Ik vond de motor oké voor het vermogen. Maar in deze uitvoering wel een erg karig interieur zonder die fijne AGR stoelen, en slechts een vijfbak. Ik zie dat-ie daarentegen wel weer het optionele intellilink 900 systeem heeft, dat werkt op zich heel prettig.

Al met al is de Peugeot de wat luxere en bovendien vlottere keuze van deze drie, dus daar zou ik op focussen. Wat zijn de bijzonderheden voor wat betreft dit model en motorisering, en uiteraard voor deze specifieke auto.

Ik leefde zelf in de veronderstelling dat de TSI motoren na 2014 wel redelijk goed in elkaar zaten, maar niet dus. Wel jammer, want van alle auto’s in die categorie vind ik de Leon wel de mooiste.

Overigens staan er ook varianten met de 1.0 EcoTSI te koop (2016, [www.autoscout24.nl] )

Anders lijkt de Peugeot me inderdaad de beste optie. Vind de Astra een leuke auto, maar met 105 pk lijkt dat me toch wat karig. Zeker een zesde versnelling lijkt me fijn om te hebben, omdat ik voornamelijk snelweg kilometers afleg.

Mochten jullie zelf nog suggesties hebben hoor ik dat ook graag, het staat niet vast dat het 1 van deze 3 moet worden, ik vind het alleen de meest aansprekende/sportieve modellen.
Honda Civic
[api.gaspedaal.nl]
Een zwarte
[api.gaspedaal.nl]

2012 Volvo C30
[api.gaspedaal.nl]

Iets kleiner, wel sportief
Suzuki Swift Sport, yellow edition
[api.gaspedaal.nl]
Voor wat ik zo zie ongeveer je budget zie je toch ook al Opel Astra's met de 1.4 4-cilinder met 6-bak en 150 pk.

[www.autowereld.nl]

Deze hieronder is dan al gereserveerd maar ook een mooie.

[www.autowereld.nl]

Verder geen details etc. gecheckt, puur als voorbeelden.
Quote
haarr
BMW 116 uit 2016
[api.gaspedaal.nl]

Daar moet toch wel wat mis mee zijn voor die prijs?

Kan me niet voorstellen dat een BMW uit 2016 voor zo weinig gaat, tenzij die van ellende uit elkaar valt.
Quote
Total Loss
Voor wat ik zo zie ongeveer je budget zie je toch ook al Opel Astra's met de 1.4 4-cilinder met 6-bak en 150 pk.

[www.autowereld.nl]

Deze hieronder is dan al gereserveerd maar ook een mooie.

[www.autowereld.nl]

Verder geen details etc. gecheckt, puur als voorbeelden.

Ja, misschien een domme ‘eis’ als ik de andere topics hier lees, maar kan het toch wel waarderen als een auto onder de 100k km blijft.
Er wordt weer lekker geroeptoeterd, maar de 110pk TSI heeft een riem die volgens VW tot 240dkm mee zou moeten gaan.
Quote
Alexander1995
Quote
haarr
BMW 116 uit 2016
[api.gaspedaal.nl]

Daar moet toch wel wat mis mee zijn voor die prijs?

Kan me niet voorstellen dat een BMW uit 2016 voor zo weinig gaat, tenzij die van ellende uit elkaar valt.

Misschien het bekijken waard, haak direct af als er geld/borg gevraagd wordt voor een proefrit of om de auto überhaupt te zien.
Het lijkt 5000 euro te goedkoop., riekt naar een oplichter maar je weet nooit.
Er staat wel in het carfax rapport dat er 1 openstaand issue is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-06-2021 14:38 door haarr.
Quote
Carfanatic
Er wordt weer lekker geroeptoeterd, maar de 110pk TSI heeft een riem die volgens VW tot 240dkm mee zou moeten gaan.
Prima. Op welk bouwjaar moet TS zoeken voor die motor?
Quote
DeeTwee
Quote
Carfanatic
Er wordt weer lekker geroeptoeterd, maar de 110pk TSI heeft een riem die volgens VW tot 240dkm mee zou moeten gaan.
Prima. Op welk bouwjaar moet TS zoeken voor die motor?

Voor de Leon vanaf 3/2014
Quote
Carfanatic
Quote
DeeTwee
Quote
Carfanatic
Er wordt weer lekker geroeptoeterd, maar de 110pk TSI heeft een riem die volgens VW tot 240dkm mee zou moeten gaan.
Prima. Op welk bouwjaar moet TS zoeken voor die motor?

Voor de Leon vanaf 3/2014

Wat is er toen precies gebeurd? Werd de TSI aangepast?
En wat is jouw mening over de 1.0 EcoTSI?
Quote
Alexander1995
Quote
Carfanatic
Quote
DeeTwee
Quote
Carfanatic
Er wordt weer lekker geroeptoeterd, maar de 110pk TSI heeft een riem die volgens VW tot 240dkm mee zou moeten gaan.
Prima. Op welk bouwjaar moet TS zoeken voor die motor?

Voor de Leon vanaf 3/2014

Wat is er toen precies gebeurd? Werd de TSI aangepast?
En wat is jouw mening over de 1.0 EcoTSI?

Hiervoor was er de 1.2tsi 105pk met distributieketting, 3/2014 werd deze opgevolgd door de 1.2tsi 110pk met distributieriem. De 3 cilinder 1.0tsi is een prima motorblok.
Quote
Carfanatic
Quote
DeeTwee
Quote
Carfanatic
Er wordt weer lekker geroeptoeterd, maar de 110pk TSI heeft een riem die volgens VW tot 240dkm mee zou moeten gaan.
Prima. Op welk bouwjaar moet TS zoeken voor die motor?

Voor de Leon vanaf 3/2014
En is het probleem met de zuigerveren (resulterend in (zeer) hoog olieverbruik) toen ook opgelost?

Voor de goede orde, mijn vader rijdt een octavia met de 1.2 tsi, geen enkel probleem mee voor zover ik weet. Het is een laat exemplaar van deze generatie, maar/en hier zou ook al een verbeterde versie van het blok in liggen.
@dee twee het zijn juist de eerste puretech blokken waar wat mis mee is. De blue en e hdi blokken staan goed bekend in deze generatie 308

Quote
Auto encyclopedie
@deetwee het zijn juist de eerste puretech blokken waar wat mis mee is. De blue en e-hdi blokken staan goed bekend in deze generatie 308
De dieselmotoren zelf zijn inderdaad volgens mij prima, het is meer alles er omheen in die 14% diesels waar het misgaat.
Waarom geen 1.2 tsi ? Heb jaren een Audi a1 gereden en dat beviel prima , hij was van 2011 en de distributie was al vervangen vanwege het toen bekende probleem van de ketting. Nu rijd ik een Seat Leon fr 1.4 act met 200 pk( getuned) heerlijke probleemloze auto uit 2015. Dus Seat zou ik zeker niet laten staan.
De 1.0 in de Astra is een hele prettige motor. Niet enkel kijken naar het aantal PK's maar ook naar het aantal Nms.
De 1.2 PureTech van voor de facelift zou ik persoonlijk liever laten staan, die hadden wel wat problemen met de distririem. Na de facelift is de 308 beter. Je herkent de facelift aan het peugeot logo dat in de grille zit ipv op de motorkap.
De 308 diesels hebben vaak last van een AdBlue-storing.
Quote
Jay DoubleYou
De 308 diesels hebben vaak last van een AdBlue-storing.

Valt reuze mee, bij de meeste is de tank al vervangen (wel een dure reparatie van rond de € 1000,- via de Peugeot dealer)
Maar op het Peugeot forum zijn er al diverse oplossingen voor zoals bijvoorbeeld Admax toevoegen bij de Adblue staat voldoende omschreven op het Peugeot forum

Tevens zijn er ook al diverse personen die het nu al voor veel minder laten vervangen dan de dealer

Voor de rest echt een top auto de 308 heb er ruim 200.000 kilometer mee gereden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.