Iemand ervaring met / advies over Jeep Renegade?

Gepost door Peter Emile 
Dag beste mensen,


Mijn partner & ik rijden nu vijfenhalf jaar in een Suzuki SX4, die inmiddels al 14 jaar oud is. Auto rijdt & oogt nog altijd als nieuw. Nooit problemen mee gehad, ook. Altijd netjes & braaf onderhouden bij de dealer waar we hem kochten.
Maar toch. Na al die jaren begint het weer te kriebelen: we willen wel weer eens wat anders. Criteria: hoge zit, beetje stoer model, maar ook compact, comfortabel en vooral: betrouwbaar.

Qua betrouwbaarheid zijn we enorm verwend met de Suzuki, daarom is ons beider verliefdheid op een niet-Japanner aanleiding van wat onzekerheid; we zijn nl. smoorverliefd geraakt op de Jeep Renegade. Qua uiterlijk precies wat we zoeken, eigenlijk. Maar ja... eigenlijk is de Renegade niet Amerikaans (meer), maar Italiaans: de Jeep Renegade wordt in het Italiaanse Melfi gebouwd, en is in feite een Fiat 500x in een andere jas.

Nu is mijn vertrouwen in Italiaanse (en Franse) techniek niet bepaald groot, mede door slechte (en kostbare) ervaringen in het verleden. Vooral de combinatie Franse en Italiaanse auto's en elektronica, is niet bepaald het schoolvoorbeeld van probleemloosheid. Toch wordt de Renegade door de ANWB en de Wegenwacht omschreven als "best betrouwbaar".

Hoe dan ook: ik vraag me af of we met een eventuele overgang van oerdegelijke, betrouwbare Japanse techniek naar Italiaanse techniek, wel verstandig bezig zijn. De jeep Renegade gaan we immers kopen met ons hart, niet met ons verstand.

Mijn vraag is nu: zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met de Jeep Renegade, of die er veel van af weten of er eventueel zelf in rijden?
We willen gaan voor een occasion met minder dan 100.000 km op de teller uit de jaren 2014-2016, van rond de 14.000 euro (of minder). Type 1.4 MultiAir Turbo, 140 paarden, uitvoering 'Limited', met handbak en géén four wheel-drive, want we blijven op asfalt.

Ben benieuwd naar jullie reacties, waarvoor bij voorbaat bedankt!
De wegenwacht zal meer ervaring met meer renegades hebben dan dat je hier zal aantreffen. Je zou eens kunnen kijken op jeepforum bijv, als er pijnpuntjes zijn, staan die daar wel vermeld. Hier is jeep niet meer dan Just Empty Every Pocket. De 500x is best oke volgens mij, je zou verwachten dat dat voor de renegade dan ook zou gelden, zeker als 4wd etc niet nodig is.
Dit vindt de Wegenwacht
Bij de Jeep Renegade zijn maar enkele kleine euvels bekend die wel eens voorkomen. Een contactsleutel die er niet uit wil, kan worden veroorzaakt doordat de accu te weinig spanning heeft, of omdat de pook van de automaat niet in de P-stand komt. Andersom komt het ook voor dat de automaat juist niet uit de P-stand wil en de auto dus niet rijdt. In beide gevallen kent de Wegenwacht een simpele truc om dit te verhelpen. De Renegade start alleen als de koppeling ook ingetrapt is. Het kan voorkomen dat de startmotor toch niet draait en de waarschuwing ‘koppeling intrappen’ niet op het dashboard verschijnt. In dat geval is waarschijnlijk alleen de stekker los van de schakelaar bij de koppeling. De Wegenwacht maakt dit ter plekke in orde en zorgt ervoor dat die stekker niet snel weer los zal gaan.
Beetje open deur, maar als de suzuki zo bevalt waarom niet diens opvolger de s-cross?

Niet alle fiats zijn slecht de sedici is gewoon een sx4 met een Fiat logo.




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2021 22:59 door Auto encyclopedie.
^^ ik wou net zeggen, de SX4 is ook als Fiat Sedici geleverd en de dieselmotoren in de SX4 komen ook bij Fiat vandaan. Dus als dat je tegenhoud heb ik goed nieuws voor je smiling smiley
De Jeep Renegade is technisch de zelfde auto als de Fiat 500X, en komt uit de zelfde fabriek. De Fiat 500X was best een goede auto, de Jeep Renegade zal dat dus ook zijn.

Ik heb de afgelopen jaren juist erg goede ervaringen met Franse techniek en elektronica. Bij mijn vorige Renault die ik 9 jaar heb gehad heb ik geen enkele elektrische storing gehad, en ook de huidige is probleemloos. Ook de Citroën heeft in 7 jaar geen enkele elektrische storing gehad. Eigenlijk hebben we juist de meeste problemen gehad met een in 2007 nieuw gekochte Toyota.

Fabrikanten produceren ook over de hele wereld, de Toyota Yaris is bijvoorbeeld op en top Frans, en de Nissan Micra komt ook gewoon uit Frankrijk, en is onderhuids een Renault. De verschillen per merk in de compacte auto's zijn ook niet heel groot meer, er wordt ook erg veel samen gewerkt.

Kies gewoon een auto die je aanspreekt, de Renegate lijkt mij een prima keus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-06-2021 18:39 door ak2.
Ga gewoon eens een goede proefrit maken met zo'n Renegade en kijk of het je bevalt.
Ik vind het uiterlijk best wel een leuke auto maar ben afgeknapt op het slechte uitzicht rondom en z'n matige prestaties: het is een toerenjankertje, dus veel schakelen (en zuipen) als je een beetje vlot met het verkeer mee wilt.... en het "nieuwe rijden" vindt de techniek ook niet zo fijn, dat laat de motor al vrij snel merken met een protesterende brom en geen vermogen leveren.

Quote
R W xxx
.... Hier is jeep niet meer dan Just Empty Every Pocket....

En daar sta ik als Jeep liefhebber en Jeep rijder ook nog steeds volledig achter, voor de betrouwbaarheid moet je er eigenlijk een japannertje bij naast zetten.cool smiley
Met een Jeep heb je altijd wel één of andere vorm van een haat/liefde verhouding, en niet iedereen weet daar even goed mee om te gaan.
Mijn Grand Cherokee was een relatief dure jongen om in bezit te hebben maar dat lag niet aan de betrouwbaarheid, dat was niet beter of slechter dan vergelijkbare auto's. Goede specialist zoeken en dealer vermijden was aan te raden. Als ik minder zou rijden zou er zo weer een Jeep komen.
Quote
Auto encyclopedie
"Beetje open deur, maar als de suzuki zo bevalt waarom niet diens opvolger de s-cross?"


@ Auto encyclopedie:
De S-Cross hebben we overwogen, maar we vallen toch veel meer voor de 'looks' van de Jeep Renegade. Afgezien daarvan lees ik veel klachten over het 'zoekende' stuur-gedrag van de S-Cross. De voortdurende noodzaak om bij het sturen te corrigeren, kan knap vermoeiend worden op lange ritten, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2021 12:46 door Peter Emile.
@ Muddy Bandit:
U klaagt over het feit dat de Renegade een 'toerenjankertje' is; ik neem aan dat u erin heeft gereden. Met welke motorisering heeft u gereden? de 1.4 MultiAir turbo?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-06-2021 12:45 door Peter Emile.
Die Renegade is een 4 cilinder met zo'n suv-4x4 systeem, heb begrepen dat het een 1.3 blokkie is wat erin ligt. (bouwjaar = 2015)
Maar morgenmiddag komt de eigenaar hier op bbq-visite, zal dan wel even vragen.
Wat is het adres, staat er bier koud en hoe laat moet ik er zijn?
^^^ de middag begint om 12 uur, Boppie. smileys with beer
^^^ adres is toch ook gewoon op de plek waar Muddy Bandit's zijn huis staat thumbs up
^^^ja, vast met een hele mooie tuin eromheen.

Waar dan die Amerikaan in staat te shinen, denk ik.
^^^ staat als het goed is ook een Jeep Renegade en ik verwacht ook wat rook hier en daar.

Moet lukken lijkt me! thumbs up smileys with beer
Is dus een Renegade 1.4, en de eigenaar gaat er binnenkort afscheid van nemen.

Zal zo ook eens even gaan controleren of Boppie nog ergens eenzaam in m'n tuin ligt, op de bbq locatie heb ik hem niet kunnen vinden.grinning smiley
Quote
Muddy Bandit
Zal zo ook eens even gaan controleren of Boppie nog ergens eenzaam in m'n tuin ligt, op de bbq locatie heb ik hem niet kunnen vinden.grinning smiley

Niet zo heel raar ook natuurlijk aangezien hij al om 8.18 de eerste open trok, die ligt ergens in een hoekje zijn roes uit te slapen. thumbs upgrinning smiley
U bent "smoorverliefd geraakt op de Jeep Renegade"
"De jeep Renegade gaan we immers kopen met ons hart, niet met ons verstand"

Tsja als je dat leest gaat het goed komen toch? Van een verstandshuwelijk wordt niemand gelukkig. Als je je hart volgt des te meer.

Ik ben geen eigenaar, maar heb wel diverse keren in de Renegade 2.0 diesel automaat van een vriend gereden en dat was echt een machtig apparaat. Zit vol design easter eggs, daar is FCA goed in. De Jeep heritage wordt gevierd en daar word je blij van. Afwerking goed, rijdt lekker. Vond 'm wel groot aanvoelen. En als ik het me goed herinner vond ik de interface van het infotainment systeem / navi niet zo goed.
Als er Italiaanse onderdeelprijzen worden gehanteerd ga je er niet eens van balen als hij misschien een keer vaker dan de Jap naar de dealer moet. FCA gebruikt overigens best wat Japanse onderdelen. Verder gebruiken alle auto's tegenwoordig componenten van Bosch, VDO. En Mercedes gebruikt zelfs Magneti Marelli. De clichés moet je je niet te druk om maken.
@ Gerbrandicus:

U vond de Renegade groot aanvoelen. Die opmerking ben ik al heel vaak tegengekomen, in allerlei reviews van de Jeep. Wij kochten onze huidige Suzuki SX 4 bij een Fiat/Alfa/jeep-dealer te Badhoevedorp, waar de SX4 ook altijd tot grote tevredenheid is onderhouden. Bij de laatste APK-keuring plus beurt, kwam ik twee Renegades tegen in de showroom. In één ervan ben ik 'ns gaan zitten. En verdomd: het lijkt wel alsof je in een vrachtwagen plaatsneemt, bij wijze van spreken. Toch is de Renegade slechts 15 cm langer en 5 cm hoger dan onze zeer compacte SX4.
Maar goed; ooit heb ik een paar jaar rondgereden in een Buick Park Avenue. En die was meer dan een meter langer dan onze huidige Suzuki. Toch voelde die auto niet echt 'groot' aan. Behalve dan, als je een parkeergarage in moest. Het voordeel was dan wel, dat je meteen vanuit de verte al kon zien waar de Buick geparkeerd stond: z'n kont stak altijd driekwart meter uit de rij geparkeerde auto's.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.