Stationwagen | budget €3000/3500

Gepost door GewoonSimon 
Hey forum!

Op dit moment rij ik in een Volkswagen Touran 1.6 FSI.
Heb deze vorig jaar voordelig van mijn vader kunnen overnemen, als vervanger voor mijn Focus uit 1999. Ik zocht toen iets wat toch praktischer en veiliger was ivm de geboorte van onze zoon.
Gegeven paard mag je niet in de bek kijken. Maar er zitten toch aardig wat rotte tanden.
De grijze muis MPV look is al niet echt mijn ding. Maar ook onder de motorkap is het niet je van het. Het blijkt dat de FSI motor zichzelf nogal bevuild tijdens het rijden (ik begrijp dat veel directe injectie motoren dit hebben van rond de mid 2000). Daarnaast eet hij motorolie. Toch al gauw 1-2L op 1000km. Iets wat voor deze motoren kennelijk ook niet gek is.
Was dit een auto waar ik met warme gevoelens naar zou kijken als ik hem zag staan. Zou ik misschien de motor willen laten reinigen(walnut blasting) en de olie consumptie voor lief nemen. Maar dat is niet aan de orde.

Iets anders dus!

Makkelijk de kinderwagen in de auto kunnen gooien en dan nog ruimte zat hebben is toch wel heel fijn. Ook hopen we eind van het jaar met de auto op vakantie naar het buitenland te gaan. Vandaar dus een stationwagen.

Betrouwbaarheid staat hoog op de lijst. Liever iets minder laadruimte maar wel een betrouwbare motor.

Mijn oog was tot nu toe op de volgende modellen gevallen:
- Renault Laguna III
- Ford Focus (vanaf 2007/2008)
- Mazda 6 (Heb alleen begrepen dat deze zeer roest gevoelig zijn. Dus staat niet heel hoog op de lijst)

Modellen die denk ik net buiten mijn prijsklasse vallen. Maar ik wel aantrekkelijk vind:
- Volvo V50 (volgens mij op het zelfde platform gebouwd als de Focus. Maar ik vind de styling binnen en buiten een stuk aantrekkelijker dan bij de Focus)
- Ford Mondeo (vanaf 2007/2008)

Ik begrijp dat betrouwbaarheid relatief is aan de onderhoud. Maar een motor die zichzelf niet bevuild zou in ieder geval fijn zijn. En bv ook heb ik gehoord van bv Fiat en Peugeot dat deze nog al geplaagd worden door elektrische euvels.

Hoe dan ook. Tips! Adviezen! Zie ik modellen over het hoofd? Zijn mijn keuzes waardeloos? Anderzijds, iemand inzicht in bv goeie motor opties voor een Laguna?

Ik hoor het graag!
Vind dit nog wel een aanrader voor het rijtje.

Mitsubishi Lancer Wagon

Ietsje boven budget, maar deze ziet er erg goed uit en lage km stand.

Zijn erg betrouwbare auto's, zowel de 1.6 als de 2.0. Heb zelf die laatste gehad en zonder gekkigheid naar de 2 ton gereden, 1 keer de lamdasonde vervangen en dat was het wel buiten volledig standaard onderhoud.
Rijden lekker! Aan de sportieve kant.
Axiale stuurverstelling zit er niet op, was goed aan te wennen voor mij. Cruisecontrol ook niet, heb ik niks mee, maar is achteraf te monteren zo nodig voor de liefhebber daarvan.

Heb familie van mij de Laguna III aangeraden op basis van positieve ervaringen en berichten. Nu hadden die wel een groter budget! Maar die bevalt ook goed nog steeds.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-06-2021 12:09 door Sammy.
Zelf heb ik 9 jaar een Renault Laguna 3 van september 2009 gehad, met net de GT Look dus, en Tom Tom navigatiesysteem. Ik kan niet anders zeggen dat het een hele comfortabele, stille en zeer betrouwbare auto was.

De onderhoudskosten lagen heel laag, en de auto heeft een hele goede wegligging. Ik had gewoon een 2.0 16V Nissan motor zonder turbo, indirecte injectie met 140 pk, maar de andere motoren zijn ook goed.

In de Focus 2 heb ik ook proef gereden, maar vond de auto lawaaiig, en de
1 .8 motor relatief weinig trekkracht hebben, het comfort is een stuk minder dan van de Laguna. De Focus viel mij tegen, maar is ook een andere klasse.

En heb ook meegereden in een Volvo V50. Zelf vind ik dat de Volvo V50 veel minder goed rijdt dan een Laguna 3. De Laguna is met name op de snelweg een stuk fijner, en voelt en is ook ook moderner. De Laguna 3 is echt een grand routier auto.

Een Ford Mondeo is ook gewoon een prima keus, de auto is wel gevoeliger voor roest.
De Laguna 3 is gewoon erg goed tegen roest behandeld. Mijn auto was na 11 jaar bij inruil nog volledig roestvrij en vrijwel als nieuw.

Ik zou zelf niet helemaal onder in de markt zoeken, maar voor een mooi en goed onderhouden exemplaar gaan. Daar kun je beter wat meer aan uitgeven.
Dan dat je tegen achterstallig onderhoud aanloopt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-06-2021 13:43 door ak2.
Nooit bij stil gestaan dat je al een laguna 3 station hebt voor 3500, of komt de inruil daar nog bij op?

Een primera station nog een idee

Een mpv valt dus af, das jammer, want de Kia carens generatie 2006/2007-2011 staan voor bodum prijzen te koop 2006 is nog vaak oude grneratie
Sammy
Vind dit nog wel een aanrader voor het rijtje.

Mitsubishi Lancer Wagon

Ietsje boven budget, maar deze ziet er erg goed uit en lage km stand.

Zijn erg betrouwbare auto's, zowel de 1.6 als de 2.0. Heb zelf die laatste gehad en zonder gekkigheid naar de 2 ton gereden, 1 keer de lamdasonde vervangen en dat was het wel buiten volledig standaard onderhoud.
Rijden lekker! Aan de sportieve kant.
Axiale stuurverstelling zit er niet op, was goed aan te wennen voor mij. Cruisecontrol ook niet, heb ik niks mee, maar is achteraf te monteren zo nodig voor de liefhebber daarvan.

Heb familie van mij de Laguna III aangeraden op basis van positieve ervaringen en berichten. Nu hadden die wel een groter budget! Maar die bevalt ook goed nog steeds.

Naar de Lancer heb ik ook gekeken inderdaad! Was er wel iets minder enthousiast over na deze aflevering.

Heeft natuurlijk ook veel met onderhoud te maken. Maar wat vooral een dooddoener was voor de Lancer is dat mijn vrouw de auto echt HEEL ERG lelijk vindt! Dus weinig kans haha.

ak2
Zelf heb ik 9 jaar een Renault Laguna 3 van september 2009 gehad, met net de GT Look dus, en Tom Tom navigatiesysteem. Ik kan niet anders zeggen dat het een hele comfortabele, stille en zeer betrouwbare auto was.

De onderhoudskosten lagen heel laag, en de auto heeft een hele goede wegligging. Ik had gewoon een 2.0 16V Nissan motor zonder turbo, indirecte injectie met 140 pk, maar de andere motoren zijn ook goed.

In de Focus 2 heb ik ook proef gereden, maar vond de auto lawaaiig, en de
1 .8 motor relatief weinig trekkracht hebben, het comfort is een stuk minder dan van de Laguna. De Focus viel mij tegen, maar is ook een andere klasse.

En heb ook meegereden in een Volvo V50. Zelf vind ik dat de Volvo V50 veel minder goed rijdt dan een Laguna 3. De Laguna is met name op de snelweg een stuk fijner, en voelt en is ook ook moderner. De Laguna 3 is echt een grand routier auto.

Een Ford Mondeo is ook gewoon een prima keus, de auto is wel gevoeliger voor roest.
De Laguna 3 is gewoon erg goed tegen roest behandeld. Mijn auto was na 11 jaar bij inruil nog volledig roestvrij en vrijwel als nieuw.

Ik zou zelf niet helemaal onder in de markt zoeken, maar voor een mooi en goed onderhouden exemplaar gaan. Daar kun je beter wat meer aan uitgeven.
Dan dat je tegen achterstallig onderhoud aanloopt.

Thanks! Dit komt inderdaad wel redelijk overeen met wat ik tot nu toe gevonden heb online qua ervaringen.
Had wel gedacht dat de V50 comfortabeler zou zijn. Is toch een Volvo. Maar in veel filmpjes en dergelijke wordt de V50 direct vergeleken met de Focus, en daarom geprezen meer comfortabeler te zijn.
Roest bij de Mondeo wist ik niet, dank.

Auto encyclopedie
Nooit bij stil gestaan dat je al een laguna 3 station hebt voor 3500, of komt de inruil daar nog bij op?

Een primera station nog een idee

Een mpv valt dus af, das jammer, want de Kia carens generatie 2006/2007-2011 staan voor bodum prijzen te koop 2006 is nog vaak oude grneratie

Denk dat ik zo'n half jaar terug ook aan het kijken was, toen leek een Laguna 3 net boven mijn budget. Maar toch heb ik van tijd tot tijd nog wel wat deals voorbij zien komen die wel aardig leken. Zoals deze momenteel op marktplaats.

En ja die Carens wil ik van geloven dat hij betrouwbaar is. Maar ziet er bepaald niet uit als een vooruit in het styling departement op de Touran haha
Een Focus mk2.5 vind ik een heel nette auto. Als ik op zoek zou zijn met zo'n budget zou ik daar voor gaan.
Bijvoorbeeld deze: [www.marktplaats.nl]

De 1.8 is iets sterker, maar die schijnt niet heel zuinig te zijn. De meeste 1.8-en zijn de Flexifuel versies, die doen het ook op E85 benzine.
Maarja, voor zo'n leuke Focus X-road kan ik dan wel weer zwichten: [www.marktplaats.nl]
Ja, je moet wel de Lancer van na de facelift hebben in de Intense versie als 2.0 liter. Zo is hij het best rijdend en fijnst uitgerust. Maar als de vrouw hem lelijk vind..

De genoemde Nissan Primera Station was sinds ze met Renault zijn gaan samenwerken niet zo best meer. Zelfde geldt bijv. ook voor de Micra toen, echt een enorme klap achteruit qua betrouwbaarheid.

Mazda 6 idd roest als aandachtspunt, en de motoren iig de 1.8 net als ford en in Volvo niet bulletproof meen ik.

Hoeveel rijdt je per jaar? Is verbruik een punt?
De Volvo V50 deelt veel techniek met de Ford Focus, de Volvo biedt meer comfort maar is ook duurder dan de Ford Focus. De Volvo V50 is technisch niet beter dan de Ford Focus, maar veel mensen denken nog steeds dat de Volvo degelijker of betrouwbaarder is. Dat is overigens niet waar,
maar zorgt o.a. wel voor hogere vraagprijzen voor een Volvo V50.
De Ford Focus is best een goede keus als je relatief goedkoop wil auto rijden.

De Ford Mondeo en Renault laguna 3 zijn ondergewaardeerde auto's, maar zijn technisch goed, en rijden goed. De Laguna 3 heeft nog steeds last van de
(terechte) slechte naam van zijn voorganger de Laguna 2 Fase 1, de Fase 2 vanaf 2005 was al veel beter, omdat veel zwakke plekken toen zijn aangepakt. En is ook zeker te overwegen, omdat de prijzen erg laag liggen. De 2 fase 2 was gewoon gemiddeld betrouwbaar, en zeker geen slechte auto.

(De Nissan Primera uit deze eeuw was technisch heel modern, net als de Renault Laguna 2 fase 1, helaas werden de nieuwe technieken te snel op de markt gezet, hier door kenden beide modellen veel kinderziektes. )

De Laguna 3 was weer een flinke stap vooruit in kwaliteit, en voelt ook degelijker aan dan de Laguna 2.

De Mondeo is inmiddels een beetje vergeten auto, maar is het zeker waard om naar te kijken. Let bij o.a. Ford, Mazda en Volvo wel altijd op roest. Met name in de naden, velsranden, dorpels, onderzijde deuren, randen van de wielkasten, en onderzijde van de auto.

De Laguna 3 in de advertentie is een 2.0 DCI diesel, dit is een hele degelijke, fijne en betrouwbare motor, maar is in Nederland zeker niet goedkoop in de motorrijtuigenbelasting.

Veel succes gewenst.
Outlander Sport

Weliswaar geen station maar een crossover. Rijdt meer als een comfortabele station dan als een Suv. Ook erg betrouwbaar. Nadeel is relatief hoog gewicht en idem verbruik van 1 op 10/11.
Idd de carens loopt achter qua qua design, ik vind de touran nog redelijk tijdloos vergeleken met andere mpv modellen uit die tijd.

De eerste generatie i30 station wellicht een optie, die vind ik persoonlijk mooier dan de ceed station uit die zelfde tijd. Beide wordt nog een uitdaging binnen je budget. Een Corolla station is er ook nog en er is nog een mpv van namelijk de Corolla verso. 3e generatie clio station nog iets?

Fiat croma staan worden ook goedkoop aangeboden

De saab 9-3?
Focus inderdaad een goeie optie. Laguna 3 ook. Opel Astra heb je ook knappe exemplaren voor dat budget.

[www.marktplaats.nl]

Of zoiets? [www.marktplaats.nl]
Barri
Een Focus mk2.5 vind ik een heel nette auto. Als ik op zoek zou zijn met zo'n budget zou ik daar voor gaan.
Bijvoorbeeld deze: [www.marktplaats.nl]

De 1.8 is iets sterker, maar die schijnt niet heel zuinig te zijn. De meeste 1.8-en zijn de Flexifuel versies, die doen het ook op E85 benzine.
Maarja, voor zo'n leuke Focus X-road kan ik dan wel weer zwichten: [www.marktplaats.nl]

Nu ik zo rond kijk staan er inderdaad aardig wat nette modellen binnen budget van de Mk 2.5. Complete uitrusting ook.
Wist alleen niet dat Ford zo'n lelijke cross country tegenhanger had haha.

Sammy
Ja, je moet wel de Lancer van na de facelift hebben in de Intense versie als 2.0 liter. Zo is hij het best rijdend en fijnst uitgerust. Maar als de vrouw hem lelijk vind..

De genoemde Nissan Primera Station was sinds ze met Renault zijn gaan samenwerken niet zo best meer. Zelfde geldt bijv. ook voor de Micra toen, echt een enorme klap achteruit qua betrouwbaarheid.

Mazda 6 idd roest als aandachtspunt, en de motoren iig de 1.8 net als ford en in Volvo niet bulletproof meen ik.

Hoeveel rijdt je per jaar? Is verbruik een punt?

Heb nog nooit precies bijgehouden hoeveel km ik per jaar maak. Ik rijdt meestal van volle naar lege tank. Gooi de tank ongeveer 1x per maand vol. Dus zal toch niet veel meer dan 8000/9000km per jaar zijn. Mijn huidige auto rijdt nu ong 1 op 11/1 op 12. Dat is op zich prima. Zuiniger mag natuurlijk altijd!

ak2
De Volvo V50 deelt veel techniek met de Ford Focus, de Volvo biedt meer comfort maar is ook duurder dan de Ford Focus. De Volvo V50 is technisch niet beter dan de Ford Focus, maar veel mensen denken nog steeds dat de Volvo degelijker of betrouwbaarder is. Dat is overigens niet waar,
maar zorgt o.a. wel voor hogere vraagprijzen voor een Volvo V50.
De Ford Focus is best een goede keus als je relatief goedkoop wil auto rijden.

De Ford Mondeo en Renault laguna 3 zijn ondergewaardeerde auto's, maar zijn technisch goed, en rijden goed. De Laguna 3 heeft nog steeds last van de
(terechte) slechte naam van zijn voorganger de Laguna 2 Fase 1, de Fase 2 vanaf 2005 was al veel beter, omdat veel zwakke plekken toen zijn aangepakt. En is ook zeker te overwegen, omdat de prijzen erg laag liggen. De 2 fase 2 was gewoon gemiddeld betrouwbaar, en zeker geen slechte auto.

(De Nissan Primera uit deze eeuw was technisch heel modern, net als de Renault Laguna 2 fase 1, helaas werden de nieuwe technieken te snel op de markt gezet, hier door kenden beide modellen veel kinderziektes. )

De Laguna 3 was weer een flinke stap vooruit in kwaliteit, en voelt ook degelijker aan dan de Laguna 2.

De Mondeo is inmiddels een beetje vergeten auto, maar is het zeker waard om naar te kijken. Let bij o.a. Ford, Mazda en Volvo wel altijd op roest. Met name in de naden, velsranden, dorpels, onderzijde deuren, randen van de wielkasten, en onderzijde van de auto.

De Laguna 3 in de advertentie is een 2.0 DCI diesel, dit is een hele degelijke, fijne en betrouwbare motor, maar is in Nederland zeker niet goedkoop in de motorrijtuigenbelasting.

Veel succes gewenst.

Thanks voor de info. Je hebt mijn voorkeur voorde Laguna een aardige boost gegeven haha
Mondeo's van 2007/2008 zie ik toch minder vaak binnen mijn budget, vind hem wel aantrekkelijker qua uiterlijk.

Sammy
Outlander Sport

Weliswaar geen station maar een crossover. Rijdt meer als een comfortabele station dan als een Suv. Ook erg betrouwbaar. Nadeel is relatief hoog gewicht en idem verbruik van 1 op 10/11.

haha staat ook op het lijstje van mijn vrouw in de categorie "spuuglelijk" smiling smiley

Auto encyclopedie
Idd de carens loopt achter qua qua design, ik vind de touran nog redelijk tijdloos vergeleken met andere mpv modellen uit die tijd.

De eerste generatie i30 station wellicht een optie, die vind ik persoonlijk mooier dan de ceed station uit die zelfde tijd. Beide wordt nog een uitdaging binnen je budget. Een Corolla station is er ook nog en er is nog een mpv van namelijk de Corolla verso. 3e generatie clio station nog iets?

Fiat croma staan worden ook goedkoop aangeboden

De saab 9-3?

Ik heb wel gekeken naar de Avensis Station, maar heb ook wel gelezen dat de motoren hierin vrij veel problemen gaven?
Van de 3e generatie Clio weet ik eerlijk gezegd niet zoveel. Als en zo snel snel naar het aanbod kijk zie ik in ieder geval veel 1.2 motoren.

Mijn moeder heeft nog een Fiat Stilo gehad, daardoor best wel een nare nasmaak aan Fiat overgehouden haha.

Saab 9-3 zelf nog net naar gekeken. Wel een 9-5, deze zie ik vaak met vrij hoge km standen. 300k plus.
Nu ik zo rond kijk zie ik wel wat aardige modellen van de 9-3. Zal deze ook eens verder onderzoeken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.