Nieuwe occassion

Gepost door Mark 9343713 
Nieuwe occassion
02-06-2021 19:14
Dag, ik ben op zoek naar een nieuwe auto. We hebben zelf al wat eisen op een rij gezet:

- Betrouwbaar/weinig onderhoudskosten
- Zuinig
- Cruise
- Climate
- Stil
- Liefst ook bluetooth (Spotify)
- Genoeg laadruimte -> we hebben een baby ;-)
- Wegenbelasting tot zo'n 100 euro per kwartaal
- Budget: max. 8000 euro (hoeft niet op)

Heb geen voorkeur voor een merk. Zelf zat ik te denken aan iets in het B-segment bijv. een Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Honda Civic, Seat Ibiza, Hyundai i20, Mazda 2, Kia Rio CVVT Super editie (alhoewel ik heb gelezen dat die niet zo zuinig is).

Hebben jullie wellicht tips waar op te letten en welke aan te raden zijn? Er is zoveel keus, allemachtig...
De mpv modellen in het b-segment zijn pakezels, hebben vaak een, "in delen" verschuifbare achterbankb:
- mitsubishi colt
-nissan note
-renault (gran) modus
-Fiat idea/lancia musa

Iets duurder Toyota verso s/subaru trezia

Honda jazz heeft magic seats ipv verschuifbare achterbank

Voorbeeld van de colt

Re: Nieuwe occassion
02-06-2021 21:59
Als je B segment zoekt maar wel veel laadruimte, kun je eens kijken naar een Renault Clio Estate, Skoda Fabia combi of Seat Ibiza ST.
Dit zijn de kleine B segmenters maar wel met de laadruimte van een stationwagen.
Zo rij je voordelig maar toch ook ruim.

Persoonlijk zou ik dan kijken naar de Renault Clio Estate. Van deze auto is veel aanbod, met jouw budget kun je nog best een luxere uitvoering krijgen, en met de 0,9 TCe motor is deze heel erg betrouwbaar.
Er zijn een aantal B-klasse auto's in station formaat te krijgen:
Renault Clio Estate, Skoda Rapid.

Of MPV format: ford b-max bijvoorbeeld.
02-06-2021 23:36
Bobslee
Als je B segment zoekt maar wel veel laadruimte, kun je eens kijken naar een Renault Clio Estate, Skoda Fabia combi of Seat Ibiza ST.
Dit zijn de kleine B segmenters maar wel met de laadruimte van een stationwagen.
Zo rij je voordelig maar toch ook ruim.

Persoonlijk zou ik dan kijken naar de Renault Clio Estate. Van deze auto is veel aanbod, met jouw budget kun je nog best een luxere uitvoering krijgen, en met de 0,9 TCe motor is deze heel erg betrouwbaar.

Binnen je wensen wat betreft de motorrijtuigenbelasting kom je (meestal) uit bij een auto uit het B segment. In het B segment zijn maar een paar stationwagons met een relatief grotere kofferbak.

De meest betrouwbare auto is de Renault Clio Estate 0,9 TCe, dat zou ook mijn keus zijn.

Misschien is de Citroen C4 Cactus nog een goed alternatief. Kijk wel of de distributieriem al vervangen is.
Ik zal voor een clio 3e generatie gaan, meer keuze voor een gunstig budget
03-06-2021 12:31
Auto encyclopedie

TS wil bluetooth, dat heeft de 3e generatie niet (of het moet zijn dat TS met FM transmitters of parrots wil gaan lopen kutten)
Bobslee
Auto encyclopedie

TS wil bluetooth, dat heeft de 3e generatie niet (of het moet zijn dat TS met FM transmitters of parrots wil gaan lopen kutten)

Voordeel van parrot is bij de duurdere, dat je muziek kan afspelen via Bluetooth, dat kan niet altijd bij de oudere Bluetooth fabrieksradio's

Voordeel van de 1.2 tce van de clio 3 is dat het 4 cylinder is en de 0.9 3 cylinder
03-06-2021 15:32
áls je al voor de Clio 3 gaat, dan zou ik de oerdegelijke 1.6 16v nemen (ik weet niet of de clio 3 dezelfde 1.2 TCe heeft als de Megane 3, zo ja dan is dat niet echt een top blok).

De 0,9 TCe is (ondanks dat het een 3 cilinder is) gewoon een fijne en betrouwbare motor.

Veel van de door TS genoemde wagens zijn uitgevoerd met 3 cilinder blokken
03-06-2021 16:11
Bobslee
áls je al voor de Clio 3 gaat, dan zou ik de oerdegelijke 1.6 16v nemen (ik weet niet of de clio 3 dezelfde 1.2 TCe heeft als de Megane 3, zo ja dan is dat niet echt een top blok).

De 0,9 TCe is (ondanks dat het een 3 cilinder is) gewoon een fijne en betrouwbare motor.

Veel van de door TS genoemde wagens zijn uitgevoerd met 3 cilinder blokken

In de Clio 3 1.2 TCe met turbo zit de oude en zeer degelijke 1.149 CC 4 cilinder motor, die ook al in de Clio 1 en 2 lagen.

In de Megane 3 en Clio 4 1.2 TCe ligt het nieuwe blok, die wel wat kinderziektes kende.
Hartelijk dank iedereen voor de reacties. Ik zal eens gaan kijken naar de Clio 3. Ik zie dat die vanaf 2012 is geproduceerd.

Nog tips voor het maximale aantal KM?

En de Clio 4 is dus niet zo'n aanrader?
03-06-2021 20:45
Nee de Clio 4 vanaf 2012 is juist een hele goede en betrouwbare auto, het beste kun je dan een 0,9 TCe of 1.5 DCI kiezen. De 1.2 TCe was in de Clio 4 een nieuwe motor, en kende zeker bij de fase 1 wel wat kinderziektes zoals olieverbruik, rekkende distributieketting, inhouden en vervuiling. De motor werdt tijdens de productie wel beter, bij de faceliftuitvoering zou ik deze motor zeker aandurven.

Bij elke auto met distributieketting zoals de 0,9 TCe is het op tijd olie verversen belangrijk omdat de ketting gesmeerd wordt met olie. Te weinig olie verversen zorgt gewoon voor meer slijtage.

De Clio 3 was wel minder betrouwbaar dan de 4, en is natuurlijk ook ouder, en minder modern, maar was zeker geen slechte auto. En had motoren die al lang mee liepen, en goed aangeschreven staan. De auto is minder gezocht dus relatief goedkoop, en zeker een prima keus.
03-06-2021 21:28
Inderdaad. De Clio 4 is beter dan de 3, maar ook nieuwer en dus duurder. Maar met jouw budget is er genoeg aanbod.
Zoals al gezegd, kies bij voorkeur de 0,9 TCe (benzine) of de 1.5 dCi (diesel), dat zijn de 2 beste motoren.
klopt de clio 4 is er vanaf 2012, maar de station kwam pas in 2013. Het zelfde 0,9 blok zit ook in de Dacia Logan. de 1.6 die Bobslee tipte is ook een betrouwbaar blok.

Renault staan voor gunstigere prijzen te koop dan de Ibiza station en en de fabia station is nog weer wat duurder. De Fabia is wel de betere keuze dan de Ibiza station want de fabia is er met een betrouwbare 1.6 zestienklepper
04-06-2021 11:04
Zo'n clio estate is een goede tip

de achterbank is en blijft een B-segment auto. niet heel ruim, maar oke. Maar je hebt wel net wat extra baggageruimte. zeker met een baby / kinderwagen en andere zooi echt wel handig als je niet naar een grotere auto wil

Clio 3 (tot 2012)

wat oudere auto, kwalitatief prima maar natuurlijk wel goed opletten of je een net fris exemplaar treft (moet lukken in jou budget)

Met jou budget (of zelfs ruim daar onder) kun je prima exemplaren vinden. Wel even kijken of ze bluetooth hebben en je muziek kunt streamen

clio 4 (vanaf 2012)

modernere auto in alle opzichten. Veiliger, rijd beter, etc. Word door de meesten toch wel gezien als wat fraaiere auto dan de clio 3 estate
nadeel is dat je minder keuze hebt in jou budget en je wel aan de max van jou budget gaat zitten

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.