Waar zijn alle kleine benzine Aziatische busjes gebleven?

Gepost door Query 
Op dit moment zoek ik een tweedehands benzine bestelbusje voor erbij (naast mijn gezin en bedrijf). Graag zou ik iets Aziatisch kopen i.v.m. mijn goede ervaringen met merken uit het verre oosten. Echter waar zijn alle Carry's, Hijet's enz gebleven? Leek mij ideaal maar ik kan alleen de diesel Nissan NV200 vinden. De rest is oud en rijp voor de sloop terwijl ze volgens mij nog nieuw van de band rollen. Hebben de Aziatische merken geen aanpassing gedaan i.v.m. de mileueisen qua benzine motoren? Tweedehands zijn ze bijna niet te vinden. Heeft iemand een leuke tip voor mij in de categorie waar ik in zoek? Graag dus een Aziatische benzine bestelbus (meerdere personen editie mag ook, elektrisch te duur, LPG/CNG is een optie) die op de tweedehands markt te vinden is?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2021 12:41 door Query.
De oude zijn in Afrika, de nieuwe worden (op enkele uitzonderingen na) hier niet verkocht.
Ik zou dan kijken naar een Europees, en comfortabeler alternatief. Een Kangoo of Caddy is een klap groter, een Nemo, Bipper of Tourneo Courier komt in de buurt.
Ja helaas moet ik dan kijken voor een Europese wagen. Misschien een Dacia Logan MCV (oude model). Misschien met een verhoogd dak...(ooit een Lada Largus gezien met een hoger dak). De Largus krijg je zeker ook niet makkelijk naar Nederland?
Dan kun je net zo goed naar een Dacia Dokker kijken, lijkt mij. Dacia's rijden ook prima op af-fabriek LPG-systemen, geloof ik. Fiat heeft nogal wat keuze op CNG-gebied (Fiorino, DoblÚ, technisch identieke vorige generatie Opel Combo). De Nissan NV200 is volgens mij ook met 1.6 benzinemotor geleverd, in ieder geval de Evalia personenbus.

Nu vergeet ik nog dat Piaggio volgens mij tot op de dag van vandaag de Piaggio Porter maakt, een in licentie gebouwd oud type Daihatsu Carry. Er zijn ook een paar Aziatische opties, allemaal Chinees: de busjes van DFSK (Dongfeng Sokon) en de Gonow Way. Beide modellen zijn kopieŽn van de laatst hier geleverde Suzuki Carry. Of je zo'n busje moet willen is een tweede. In de kwaliteit van DFSK heb ik dan wel meer vertrouwen dan in Gonow, dat niet meer bestaat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2021 16:21 door Rutger DC.
Als je op evalia zoekt ipv nv200, dan krijg je ook benzine uitvoeringen, maar das dan de personenuitvoering. In usa rijden deze veel als taxi. Maar dan is het de 2.0 en hier de 1.6

Ook zijn er Japanse mpv modellen op grijs kenteken benzine

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2021 19:37 door Auto encyclopedie.
Oude Aziatische busjes zijn of geŽxporteerd, of weg geroest en gesloopt.

Ik heb vroeger gereden met de Toyota Liteace, Hiace, Mazda E2200, Mitsubishi L300, en Pick-up Nissan Kingcab.

Nadeel van de oude Aziatische busjes vind ik zelf dat ze vaak veel lawaai maken, en naar huidige maatstaven een erg matige wegligging hebben. Dat moet je maar willen. Het comfort valt vaak tegen. En goede exemplaren zijn bijna niet meer te vinden.

Bestelwagens worden in Nederland vrijwel uitsluitend als diesel verkocht, omdat deze voor een ondernemer veel goedkoper zijn om te rijden dan de benzine variant.

De enige Aziatische bussen die je nog regelmatig tegen komt is de Nissan NV200 met prima 1.5 diesel van Renault. Of de Nissan Primastar die in de basis gewoon een Renault Trafic is. Probeer ze niet te oud te kopen de facelift exemplaren zijn elektrisch veel beter, kies dus een 2.0 DCI diesel.

Een goede andere ( niet Aziatische) optie lijkt mij een Dacia Logan MCV op lpg, dit is een goede, ruime, betrouwbare en eenvoudige auto, die relatief veel op lpg is verkocht.

De Dacia Dokker is denk ik ook zeker te overwegen. De 1.6 benzine, duurdere 1.3 TCe benzine en 1.5 DCI diesel zijn de beste motoren. Ik was altijd enthousiast over de grote laadruimte.

Een andere goede optie is de Renault Kangoo 2 vanaf 2008, de 1.6 16V benzine loopt erg goed op lpg, de 1.5 DCi is ook een fijne motor

Als je ondernemer bent dan zou ik gewoon een grijs kenteken diesel bestelwagen kiezen.

Kijk ook hoeveel ruimte je nodig hebt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2021 23:58 door ak2.
Weet je budget niet, maar deze past er wel in "Mitsubishi Space Runner 2.0 GLX 2003 Benzine - Occasion te koop op AutoWereld.nl" [www.autowereld.nl]

Japans benzine en grijs kenteken

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-06-2021 09:49 door Auto encyclopedie.
Ik komt (nouja, afgeloen 12 maand niet) veel in korea. Daar rijd deze Damaz (GM korea / daewoo) veel rond. Vaak bezorging, schoonmaakbedrijfjes, etc. Gewoon nieuw te koop.

meestal in deze kleur

maar soms ook wit

andere kleuren eigenlijk nooit gezien grinning smiley

Hij word daar echt als wegwerp auto ingezet en behandeld. zonder kreukelzone is hij zelfs gevaarlijk. Mogelijk dat hij zelfs niet eens meer word toegelaten in Europa. Na 2 jaar is het op veel plekken al beginnend roest. Na een paar jaar gooien ze zo'n ding gewoon weg en halen ze een nieuwe. Als je er 1 vind die 10 jaar of ouder is (vorige modelgeneraties) dan is dat uitzonderlijk en is de eigenaar er zuinig mee om gegaan.

Dat ding moet gewoon goedkoop zijn, als het voor EU fabrikanten al haast niet mogelijk is om een A-segment autootje te vermarkten in de EU door alle milieu en veiligheidseisen (en dus stijgende aanschaf prijzen) . Dan is zo'n super ouderwets onveilig bestelautootje al helemaal geen handel. zeker niet als de auto kwalitatief matig is. de reden waarom je ze hier niet meer ziet.

Er is een bedrijf in europa (of NL) die die dingen als EV verkocht. Maar op diesel of benzine ga je ze hier echt niet snel vinden. Of iemand moet dit via grijze import hebben gedaan en er heel zuinig op zijn geweest.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-06-2021 08:26 door AsconaGT.
Weliswaar een stuk groter en duurder, maar wellicht is een Hyundai H300 een optie?
Bedankt allemaal, na enig beraad wacht ik nog even af met de aanschaf van een bus. Ik pikte iets op bij Dacia dat ze met hybride voertuigen gaan komen. Op dit moment staan de Hyundai H300, Toyota Proace, Nissan N200 Evalia en Dacia Logan/Lody/Dokker in ieder geval op het lijstje.
MCW
Dat is gewoon een Peugeot/CitroŽn.

Ja, en? Sinds wanneer is Dacia Japans?
Ik snap niet dat je zo gefocust blijft op Aziatisch. De Hyundai busjes waren niet echt denderend, de Toyota is gewoon een Peugeot/CitroŽn en Dacia is sowieso niet Aziatisch. Maar je slaat de echte busjes over: Volkswagen Caddy, Ford Transit Connect/Courier, Renault Kangoo, Peugeot Partner, CitroŽn Berlingo.
Barri
Ik snap niet dat je zo gefocust blijft op Aziatisch. De Hyundai busjes waren niet echt denderend, de Toyota is gewoon een Peugeot/CitroŽn en Dacia is sowieso niet Aziatisch. Maar je slaat de echte busjes over: Volkswagen Caddy, Ford Transit Connect/Courier, Renault Kangoo, Peugeot Partner, CitroŽn Berlingo.

Als ik het budget inschat gaat het dan om Toyota busjes die nog geen onderdeel waren van PSA
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.