Eerste auto budget € 1250,-

Gepost door SvW1546712 
Hi All,

Sinds kort ben ik in bezit van mijn rijbewijs en nu ben ik opzoek naar een auto, ik heb daar een budget voor van rond de € 1250,-.
Ik ben een beetje in twijfel tussen een aantal modellen zodoende ook dit topic voor een beetje advies.

Harde eis: 5 deurs, omdat dat gewoon makkelijk is.
Ik verwacht ongeveer 10k tot 12K op jaarbasis te rijden.
Omdat het een 1ste auto is lijkt me een "kleinere" auto wel fijn om mee te beginnen, andere kant lijkt mij het ook wel prettig om een beetje ruimte te hebben.

Ik heb een beetje zitten kijken naar onderstaande modellen, linkjes puur even voor de vorm.
Renault Clio [www.autowereld.nl]
Opel Corsa [www.autotrack.nl]
Ford Focus [www.autotrack.nl]
Seat Leon [www.autotrack.nl]

Dingen die ik me afvraag:
- Zijn er voordelen voor de 2 "kleinere" modellen van de 4, of is het echt persoonlijke voorkeur?
- In hoeverre is het belangrijk om naar de KM-stand te kijken?
- Een aantal occasions worden aangeboden met maar 1 sleutel, in hoeverre moet ik dat zorgelijk vinden?

Alvast thanks voor jullie inzichten!
Ik zal wat meer in de Aziatische hoek zoeken.

Moet de auto ook tegen e10 kunnen?
De kleinere modellen zullen iets goedkoper zijn in wegenbelasting, verbruik en mogelijk verzekering. De Focus en de Léon zullen daarentegen wat meer comfort bieden.
Hogere kilometerstand hoeft écht geen probleem te zijn, zolang je maar kunt aantonen dat de auto altijd op tijd zijn beurtjes heeft gedaan. Olie, filters, bougies, banden, remmen, schokdempers als dat soort spul slijt of moeten regelmatig vervangen worden, als dat niet gebeurd is kun je op hoge garagekosten rekenen.
In deze prijsklasse is elke auto een gok, je kunt er misschien nog 5 jaar plezier can hebben of je kan hem binnen 3 dagen naar de sloop brengen. Daarom koop ik dit soort auto's liever van een particulier, een garage moet er op verdienen en heeft niet genoeg met deze specifieke auto gereden om te merken wat voor mankementen er eventueel aanwezig zijn. Bij wen particulier kun je afdingen en kun je op de man af vragen wat er allemaal mogelijk mis is met de auto, wat voor reparaties er in het verleden zijn uitgevoerd en een algemene indruk krijgen van de eigenaar en hoe deze met z'n spullen omgaat.
Let op de banden, 4 dezelfde banden van een bekend merk is een pluspunt. 3 verschillende merken of ChinChan troep duidt er op dat er mogelijk op onderhoud is bespaard.
APK is niet zaligmakend maar wel handig on te weten dat je in elk geval nog x-aantal maanden legaal de weg op mag, mits de wielen nog draaien natuurlijk smiling smiley
Zadelsnuiver
Daarom koop ik dit soort auto's liever van een particulier, een garage moet er op verdienen en heeft niet genoeg met deze specifieke auto gereden om te merken wat voor mankementen er eventueel aanwezig zijn.
Bij een particulier heb je geen poot om op te staan, als achteraf blijkt dat de auto toch niet zo was als de verkoper zei. Die particulier zal je waarschijnlijk na de vele telefoontjes en berichtjes, ook gewoon blokkeren.... garantie tot aan de deur smiling bouncing smiley

Een Garage heeft een reputatie hoog te houden: maar daarnaast is het wettelijk zo geregeld, dit heet ook wel non-conformiteit. Zo heb ik bij mijn eerste auto van € 800 twee nieuwe banden gekregen, nadat achteraf bleek dat er veel te oude banden op de vooras zaten.

Bij een particulier kun je een middelvinger krijgen bij wijze van spreken, want die verkoopt zijn wagen niet zomaar: ja je kunt goedkoper kopen, maar particulieren kunnen net zo goed de boel belazeren en je een wrak verkopen. Dus persoonlijk zou ik een autohandelaar niet uitsluiten, dan heb je op zijn minst een vorm van garantie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2021 18:10 door Zunigrijje.
Auto encyclopedie

Zover heb ik me er nog niet in verdiept, zit er veel verschil in?

En wat raad je aan vanuit de aziatiashe hoek?
Ik zou ook bij een particulier kopen. En dan iets ongewilds als een Almera of een Carisma. Grote kans dat je dan een goede auto te pakken hebt.
SvW1546712
Hi All,

Sinds kort ben ik in bezit van mijn rijbewijs en nu ben ik opzoek naar een auto, ik heb daar een budget voor van rond de € 1250,-.
Ik ben een beetje in twijfel tussen een aantal modellen zodoende ook dit topic voor een beetje advies.

Harde eis: 5 deurs, omdat dat gewoon makkelijk is.
Ik verwacht ongeveer 10k tot 12K op jaarbasis te rijden.
Omdat het een 1ste auto is lijkt me een "kleinere" auto wel fijn om mee te beginnen, andere kant lijkt mij het ook wel prettig om een beetje ruimte te hebben.

Ik heb een beetje zitten kijken naar onderstaande modellen, linkjes puur even voor de vorm.
Renault Clio [www.autowereld.nl]
Opel Corsa [www.autotrack.nl]
Ford Focus [www.autotrack.nl]
Seat Leon [www.autotrack.nl]

Dingen die ik me afvraag:
- Zijn er voordelen voor de 2 "kleinere" modellen van de 4, of is het echt persoonlijke voorkeur?
- In hoeverre is het belangrijk om naar de KM-stand te kijken?
- Een aantal occasions worden aangeboden met maar 1 sleutel, in hoeverre moet ik dat zorgelijk vinden?

Alvast thanks voor jullie inzichten!

Een B segment auto zoals de Clio en Corsa zijn meestal goedkoper om te rijden. In deze prijsklasse is de technische staat, en hoe goed er voor gezorgd is vaak belangrijker dan het merk.

Voor een auto die op goede A merk banden staat is vaak beter gezorgd, kijk ook goed of de auto goed en regelmatig onderhoud heeft gehad.

Kies een model wat niet meer erg gewild is dan heb je meer kans op een goed exemplaar. Opties zijn bijvoorbeeld de Hyundai Getz en Kia Rio, let wel goed op roest. Een auto als de Renault Clio is duidelijk beter beschermd tegen roest.

Let er op dat de motor soepel loopt, ook als die koud is, de versnellingsbak en koppeling goed werken. Controleer de auto goed, let ook op lekkages en roest. Bij twijfel kijk verder.

De Corsa en Clio zijn prima beginners auto's, de onderdelen zijn goedkoop en makkelijk verkrijgbaar. De Clio 3 vanaf 2005 vind je ook al binnen het budget. Reserveer ook altijd wat geld voor mogelijk achterstallig onderhoud

Neem altijd iemand mee die verstand heeft van auto's, en maak altijd een proefrit. De kilometerstand zegt in de praktijk niet heel veel over de staat van de auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2021 19:30 door ak2.
SvW1546712
Auto encyclopedie

Zover heb ik me er nog niet in verdiept, zit er veel verschil in?

En wat raad je aan vanuit de aziatiashe hoek?

P.s. bij een particulier kun je ook hoger zoeken, omdat er meer te onderhandelen valt.

Deze Aziaat is gewoon van de band gerold in NL, dus roestbestendig [www.autowereld.nl]

Uit dezelfde fabriek als de colt, deze forfour [www.marktplaats.nl]
Zunigrijje
Zadelsnuiver
Daarom koop ik dit soort auto's liever van een particulier, een garage moet er op verdienen en heeft niet genoeg met deze specifieke auto gereden om te merken wat voor mankementen er eventueel aanwezig zijn.
Bij een particulier heb je geen poot om op te staan, als achteraf blijkt dat de auto toch niet zo was als de verkoper zei. Die particulier zal je waarschijnlijk na de vele telefoontjes en berichtjes, ook gewoon blokkeren.... garantie tot aan de deur smiling bouncing smiley

Een Garage heeft een reputatie hoog te houden: maar daarnaast is het wettelijk zo geregeld, dit heet ook wel non-conformiteit. Zo heb ik bij mijn eerste auto van € 800 twee nieuwe banden gekregen, nadat achteraf bleek dat er veel te oude banden op de vooras zaten.

Bij een particulier kun je een middelvinger krijgen bij wijze van spreken, want die verkoopt zijn wagen niet zomaar: ja je kunt goedkoper kopen, maar particulieren kunnen net zo goed de boel belazeren en je een wrak verkopen. Dus persoonlijk zou ik een autohandelaar niet uitsluiten, dan heb je op zijn minst een vorm van garantie.

Denk dat je bij jetcars wel aan het kortste eind trekt, ook zijn er veel particulieren die zich voordoen als Handelaar.
Zunigrijje
Zadelsnuiver

Bij een auto van hoogstens 1250 euro? Nee hoor.
D Elzinga
Jawel hoor, dat is wettelijk gewoon zo geregeld: daar heb ik de moeite voor genomen, om het uit te leggen en even op te zoeken hoe het ook al weer heette. Altijd leuk om bij de rijdende rechter of meester Frank Visser doet uitspraak te zien.

Het ontslaat een particulier natuurlijk niet van zijn onderzoeksplicht, maar bij het non-conformiteit geld geen minimum bedrag. Uiteraard niet te verwarren met BOVAG garantie....

Dave Penders was de naam van de autohandelaar, die bij de rijdende rechter al diverse malen een zaak verloren had en dat waren ook echt geen dure auto's hoor. Hij is zelfs vier keer in het ongelijk gesteld... schokkende bedragen waren het niet.

Auto encyclopedie
Denk dat je bij jetcars wel aan het kortste eind trekt, ook zijn er veel particulieren die zich voordoen als Handelaar.
Dat filmpje was hilarisch, jammer dat het programma gestopt is: ik denk dat wanneer je bij Jetcars koopt, dat je dan ook wel kunt weten dat het niet veel soeps is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2021 21:59 door Zunigrijje.
Auto encyclopedie
P.s. bij een particulier kun je ook hoger zoeken, omdat er meer te onderhandelen valt.

Deze Aziaat is gewoon van de band gerold in NL, dus roestbestendig [www.autowereld.nl]

Thx voor de tips! Maar wat maakt de Colt of Forfour aantrekkelijker dan een Clio of Corsa?
haarr
Mitsubishi Carisma
[api.gaspedaal.nl]

Suzuki Liana
[api.gaspedaal.nl]

Carisma: is een optie alleen, en dit klinkt heel gek maar is gelijk weer zo groot in vergelijking met de 4 andere.

Liana: Thx maar nee.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2021 22:13 door SvW1546712.
Zunigrijje
D Elzinga
Jawel hoor, dat is wettelijk gewoon zo geregeld: daar heb ik de moeite voor genomen, om het uit te leggen en even op te zoeken hoe het ook al weer heette. Altijd leuk om bij de rijdende rechter of meester Frank Visser doet uitspraak te zien.

Het ontslaat een particulier natuurlijk niet van zijn onderzoeksplicht, maar bij het non-conformiteit geld geen minimum bedrag. Uiteraard niet te verwarren met BOVAG garantie....

Ik meen dat we het hierover al eens gehad hebben en het komt duidelijk niet echt binnen, dus het lijkt me zinloos om het nog eens over te doen. Enfin, je kocht een ouwe 106 van een paar honderd euro, dan kun je je niet beroepen op een of ander magisch woordje om achteraf nog oude banden en allerlei andere doodnormale slijtagedelen gratis te laten vervangen. Ik denk nog steeds dat de verkoper je gewoon vervelend vond en maar heeft meegewerkt om van je af te zijn...
SvW1546712
Auto encyclopedie

Thx voor de tips! Maar wat maakt de Colt of Forfour aantrekkelijker dan een Clio of Corsa?

Beide zijn van het kwaliteit niveau van een Toyota Yaris alleen dan gunstiger geprijsd dan de Yaris. Ze staan te koop met kilometerstanden waar je u tegen zegt. En hebben een distributie ketting die een autoleven mee gaat. Maar natuurlijk ook bij deze auto's de onderhoudshistorie checken. Wel altijd voor een 1.3/1.5 gaan en de half automaat met een grote boog omheen die staan echt slecht bekend.
D Elzinga
Wat snap je niet over non conformiteit? En waarom moet het weer persoonlijk? Ik probeerde alleen uit te leggen, dat je wel degelijk een soort van garantie hebt en dat heet non-conformiteit. Geldt trouwens ook bijvoorbeeld voor een tweedehands wasmachine die je via een handelaar koopt....

Non-Conformiteit
Non-conformiteit houdt in dat een verkochte zaak niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten. Wat de koper mocht verwachten is afhankelijk van de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan.

De koper kan zich niet op non-conformiteit beroepen als het hem bekend was of kon zijn dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt.
Bron

Tip 3: Houd rekening met het verschil tussen zakelijke en particuliere klanten
Met de non-conformiteitsregeling biedt de wetgever bescherming aan consumenten. Wees u bewust dat u non-conformiteit richting consumenten niet kunt uitsluiten. Een particuliere klant kan dus altijd een beroep doen op non-conformiteit.
Bron

En nog een stukje van de ANWB....

(Non-) Conformiteit en 'wettelijke garantie'
Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk product. Dat is een product dat geschikt is voor normaal gebruik. Dit wordt ook wel 'wettelijke garantie' genoemd. Kun je aantonen dat het product niet de eigenschappen heeft die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kun je van de verkoper herstel of vervanging van het product eisen. Dit staat in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek en dat wordt ook wel het conformiteitsvereiste genoemd. Welke eigenschappen je mag verwachten van het product is onder andere afhankelijk van:
Bron

En particulieren zijn niet heilig hoor, je kunt er wel goedkoper een auto kopen: maar in algemene zin heb je dan garantie tot de deur. Als je van een ondernemer koopt, zit het wat betreft je rechten een stuk beter.

Een particulier zal je ook niet altijd alleen willen of laten proefrijden, wat begrijpelijk is: omdat er ook dieven zijn die op deze manier auto's stelen. Maar het is niet fijn om zo proef te rijden, omdat de verkoper je dan kan afleiden en je wellicht geluiden niet hoort die kunnen duiden dat er iets mis is.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2021 23:19 door Zunigrijje.
Ja, een handelaar moet een deugdelijke auto afleveren, en als na aankoop 3 dagen later je versnellingsbak er onder knalt uit kun je het wel proberen om via non-conformiteit te spelen. Echter zullen in de meeste gevallen de juridische kosten hoger uitvallen dan het gewin. Dat jij hem belt en een paar woordjes uit het wetboek hebt geleerd is voor hem nog geen reden om direct tot handelen over te gaan, je zult hem eerst moeten dagvaarden en dat is niet gratis.

In jouw geval met de banden; zolang ze aan het wettelijke minimum van 1.6 mm profiel voldoen hoeft de verkoper jou helemaal niet tegemoet te komen. Ik denk net als Elzinga dat de verkoper gewoon geen zin had in gezeik op Facebook of eindeloze gesprekken en daarom maar besloot om voor een paar tientjes van je af te zijn. Dat is ook een manier om je gelijk te halen, of je er trots op moet zijn laat ik in het midden.
Zunigrijje
D Elzinga
Wat snap je niet over non conformiteit? En waarom moet het weer persoonlijk? Ik probeerde alleen uit te leggen, dat je wel degelijk een soort van garantie hebt en dat heet non-conformiteit. Geldt trouwens ook bijvoorbeeld voor een tweedehands wasmachine die je via een handelaar koopt....

Omdat je gewoon dezelfde nonsens blijft verspreiden terwijl je daar al eerder op gewezen bent, ook nu weer. Het zet leken als TS zelfs mogelijk op het verkeerde been, want particulier kopen kan in deze prijsklasse wel degelijk voordelen hebben en het zou jammer zijn als TS (of iemand anders) een hele categorie aanbieders uitsluit, omdat jij ze het idee geeft beter bij een handelaar te kunnen kopen omwille van een vals idee van zekerheid.

Je linkjes weerleggen trouwens zelf al deels wat je hier beweert:

Non-conformiteit houdt in dat een verkochte zaak niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten. Wat de koper mocht verwachten is afhankelijk van de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan.

Wat mag je verwachten bij een zo-mee-auto van, wat was het ook alweer, 20 jaar oud en 800 euro? Dat je dan slijtage- en ouderdomssporen kan verwachten is volkomen normaal. Oude banden kan, versleten kan ook, en er kunnen ook allerhande zaken niet meer conform fabrieksspecificaties zijn. Tenzij je aantoonbaar wordt voorgelogen heb je niet echt ergens recht op, en al helemaal niet op vervanging van vanalles en nog wat, en nee geen rechter gaat je gelijk geven dat oude banden (of iets anders dat je zelf ook gewoon van tevoren had kunen zien) eventjes achteraf gratis moeten worden vernieuwd op een auto van een bodemprijs.
Wat vind je hier van? (ik heb er zelf 3 gehad, reed prima, nooit stukken).
[www.autoscout24.nl]
Voor een auto met een aankoopbedrag van pakweg 500 tot 2000 euro gaat dat non-conformiteitsbeginsel eigenlijk niet op.

Ja, het is waar dat een verkocht product aan de verwachtingen moet voldoen, maar voor 500 tot 2000 euro kun je nu eenmaal geen auto verwachten in perfecte staat (ja ze zijn er wel, maar dan heb je geluk).

Schermen met het non-conformiteitsbeginsel bij een kapotte versnellingsbak bijvoorbeeld als je een auto hebt aangeschaft van 1250 euro heeft dan echt weinig kans op succes.
Als de versnellingsbak in de soep loopt binnen een week, of 2 kun je wat proberen, daarna wordt het een hele discussie over wat je kunt verwachten van zo'n goedkope auto.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.