Aanschaf eerste auto (gezinsauto)

Gepost door Maej 3205348 
Hallo,

Mijn man en ik willen wegens gezinsuitbreiding (1e kind op komst) een auto aanschaffen (occasion). Dit wordt onze eerste auto. Jullie meningen en inzichten over welk type auto en merk is zeer bruikbaar want we hebben allebei vrijwel geen verstand van auto's. Budget ligt tussen de €3000 en €7500 a €8000.

Wat voor ons belangrijk is is voldoende ruimte in de kofferbak, zuinig, betrouwbaar en niet een te zware auto (daarmee lopen de maandelijkse kosten ook flink op). Werken beiden in de zorg dus hebben niet een enorm maandelijks budget beschikbaar. Misschien dat er over 3 jaar nog een kindje bij komt. We zijn allebei klein van stuk, 1,60m en 1,75m met een normaal postuur. Een auto met veel ruimte voor passagiers hoeft dus niet, maar een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel is wel handig thumbs up. Airco is zeer gewenst ivm een baby en langere vakantieritjes. We gaan er denk ik tussen de 12000 en 15000 km p.j. mee rijden. Benzine wordt het sowieso.

Waar we nu tussen twijfelen is een ruime hatchback of een kleine station. MPV en SUV en grotere auto's vallen af wat ons betreft. Het interieur van een auto interesseert ons weinig, technische snufjes en opties evenmin, het moet gewoon beetje redelijk rijden. Mijn man vindt op dit moment een station te groot en ik een hatchback misschien te klein. Een lang weekend en of 2,5 week vakantie met bagage/koffers/buggy's en een kinderwagen lijkt mij nogal krap in een hatchback, hebben jullie daar ervaringen mee? De kofferbak liters zie ik namelijk bij een ruimere hatchback tussen de 280-300L. Mijn man wielrent overigens ook, die zou graag zijn fiets makkelijk in de auto willen meenemen. Achterop op een fietsendrager zou te kwetsbaar zijn volgens mijn man, ik heb zelf geen flauw benul.

De auto's die nu in mijn top 5 staan zijn:
- Renault Clio 4 estate 2013-!! 1084KG? 443L 39,5 p.m. ?
- Seat Ibiza st 1105KG? 430L 39,5 p.m.?
- Skoda fabia combi 1115?KG 530L 39,5 p.m. ?
- Seat Leon hatchback 1160KG? 380L 47 p.m.?
- Skoda fabia hacthback 2013- 1063KG? 330L 39,5 p.m.

De Kia Ceed leek mij wat te zwaar in gewicht in combinatie met kofferbak ruimte (volgens mij zijn er betere verhoudingen te vinden). Weet overigens niet of de genoemde gegevens hierboven kloppen, verschillende websites geven andere metingen aan. Kia rio heeft volgens mij redelijk kofferbak formaat (325?) en is niet heel duur/zwaar. Dacia logan uit 2013 misschien ook een optie?

Concrete vragen:
Wat adviseren jullie qua kofferbak grootte voor een jong gezin?
Staat er een auto in het lijstje hierboven die jullie wel of niet aanbevelen?
Welke auto moet absoluut toegevoegd worden aan het lijstje?
Welke van de hierboven genoemde auto's is flink zuinig in gebruik en betrouwbaar? Welke valt af op dat gebied?

Dank voor het meedenken en advies!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2021 13:27 door Maej 3205348.
De Renault Clio estate uit dit rijtje. Heb er zelf ook een 0,9 limited, een station is handig de eerste maanden met de kinderwagen. De auto rijd goed, komt keurig mee in het verkeer. Persoonlijk vind ik de auto er een heel stuk leuker uitzien dan andere auto’s uit het rijtje.

Wanneer je gaat proefrijden neem dan de maxicosi mee om te passen of je dan nog steeds goed zit. Een auto uit het B segment is daar toch wat kleiner dan een C segmenter.

De Clio 4 van na de facelift is iets zwaarder en zit net wat beter in elkaar dan voor de facelift. Maar ook voor de facelift is het een auto zonder echte grote bekende problemen.
Met kinderen kom je al snel ruimte tekort.
Campingbedjes en andere toestanden sleep je mee.
Ik zou daarom eerder een Leon station of Megane station aanbevelen (of een van de 10 andere c-klasse autos).
Na de maxicosi komt het kinderzitje.
Kinderzitjes nemen ook veel ruimte in in de lengte op de achterbank, waardoor een Clio toch wel krap kan zijn.

MPV wil je niet, jammer, want een Ford B-Max of C-Max zijn geen verkeerde auto's qua ruimte.

Voor vakantie kun je overigens ook een dakkoffer gebruiken en eventueel een aanhanger.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2021 16:30 door spoiler alert.
Als eerst gefeliciteerd met de komst van een jonge/meisje

Skoda rapid hatchback die is net even een slagje groter dan een fabia hatchback [www.autoweek.nl]

Of een skoda roomster dan is een mpv formaat fabia. [www.autoweek.nl] alleen voor de 1.6 gaan die is robuust

Trouwens een auto over 3 jaar alweer verkopen kost ook geld. Bij een fabia hatchback weet je zeker dat het krap wordt met een 2e.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2021 23:36 door Auto encyclopedie.
Honda Civic vanaf 2006, 480l bagageruimte, ruimte onder de achterbank en de magic seats. Of de Honda jazz als het wat kleiner moet/kan.
Van het lijstje zou ik kijken naar de Renault Clio 4 Estate 0,9 TCe, die is het meest betrouwbaar.

Kijk of de auto groot genoeg, is dat niet het geval kijk dan naar een klasse groter. Zoals een Megane Estate 1.4 TCe of 1.6 16V, of Ford Focus.
Van dit lijstje de Renault, simpelweg omdat je bij de andere auto's met dit budget volgens mij uitkomt bij de probleem TSI's van VAG.
Andere goede optie lijkt mij inderdaad een Dacia, zeker omdat jullie niet geven om interieur en opties, lekker veel auto voor je budget.
C-segment station zou ik in jullie geval niet doen, lijkt me teveel van het goede zo te lezen.

Dacia Logan
De Dacia Logan MCV is inderdaad een hele goede tip.
Als je goede verhoudingen wil qua gewicht en ruimte , kun je niet om de mpv uit het b-segment heen. Dus ik zal in jullie geval de mpv niet uitsluiten.

De Honda Jazz is al genoemd, de magic seats zijn idd wel heel handig , maar ze zijn niet verschuifbaar. Je hebt ook auto's in dit segment die hebben een verschuifbare achterbank of zelfs een verschuifbare achterbank in delen.:

- Mitsubishi Colt 1.3/1.5 (1.5 is zwaarder in de wegenbelasting 1.3 weegt net geen 950 kg en de 1.5 net iets er over) zie video
Prijzen van de colt beginnen bij de 1500 euro dus voor 3.000 euro heb je al nette exemplaren. de 1.1 en de half automaat laten staan. Toen de facelift kwam in 2008 verviel de in delen verschuifbare achterbank
- Nissan Note ook een budgettopper [www.autoweek.nl]
- Renault modus is er ook als verlengde [www.autoweek.nl]
- Toyota verso S /Subaru Trezia (dit is een tweeling) komen zeer goed uit in de consumentengids [www.autoweek.nl]
- Toyota Yaris verso is geen mooie auto , maar wel ontzettend ruim , helaas in basis een oude auto [www.autoweek.nl]

Het voordeel van al deze auto's is dat ze recht toe recht aan lopen. Je ziet snel genoeg of de achterklep tegen je spullen aankomen.

In Station land is de Clio 3 station wagen ook nog wel een aanrader. de 1.2 tce en 1.6 zijn fijne blokken, de gewone 1.2 schiet te kort qua vermogen in jullie situatie met volle pakkelarie. Mijn ervaring is met deze generatie clio dat je de achterklep ontzettend voorzichtig dicht moet doen, omdat het moeilijk is in te schatten of die wel dicht kan met bagage.
Pas op met de turbomotoren, met name de TFSI, TSI.

Bedenk hoe je vakanties wil doen. Je kan namelijk compleet ingerichte tenten of huisjes huren. Een aanhanger nemen, opa vragen iets te brengen etc.

2 tientjes per maand is eigenlijk niets op de totale autokosten, hou dat in gedachte. De vaste lasten zijn veel 'veiliger' dan complexe techniek die kapot kan. Een kapotte ledlamp, schuifdak, turbo, grote velgen, geen garantie, achterstallig onderhoud etc kunnen tot veel vervelendere verrassingen leiden dan wat extra brandstof
Wat dacht u van een skoda oktavia, gewicht 1170kg, zee van ruimte
Had zelf eerst een Ford b-max, ook 1170kg, handig de achterdeur is een schuifdeur,
meer ruimte dan de auto die ik nu heb een renault captur
Wij hebben veel plezier gehad aan de Fabia, wordt binnenkort ingeleverd. Kan veel in de kofferbak, 1.2tsi fijn blok, rijdt 5l/100 km. Met DAB, Navi, climate, en telefonie. Isofix werkt soepel.

Ze zijn er zeker in jullie budget!

Turboloos laten staan of je moet geen haast hebben
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.