Meest zuinige Polo youngtimer, automaat of schakelbak?

Gepost door Drunkdriver 
Momenteel rijd ik een Polo 1.6 youngtimer 75pk automaat en vind 'm wel erg veel benzine nemen. Nu vraag ik me af of schakelbakken ook zuiniger zijn en zo ja welke ik het beste kan hebben? Is de 6n2 1.4. 60pk bijvoorbeeld zuiniger dan de 6n2 1.4 75pk? Of toch een automaat?
Bij auto's uit dat tijdperk zijn de automaten vaak nog merkbaar een stuk onzuiniger dan de handbakken (Polo 6N automaat is viertraps, neem ik aan?).

Wat is "veel benzine" trouwens? Veel stadsverkeer of een matige staat van onderhoud kunnen ook een flink verschil maken.
Als je een zuinigere benzineauto zoekt uit deze periode kun je beter een handgeschakelde Yaris 1.3 nemen, deze heeft een veel geavanceerdere motor met variabele kleptiming en 86 pk.
Wordt het niet eens tijd om te kappen met die Polo's? Zo te lezen is dit je 2e Polo in 6 weken tijd en ga je nu al weer op zoek naar je 3e?
De 1.6 benzine van VW is wel beduidend beter dan de 1.4 . De 1.4 heeft vaak last van kantelende zuigers, en een hoog olieverbruik. Dan kun je denk ik beter een wat hoger benzine verbruik hebben.

Steeds maar andere auto's kopen kost ook veel geld, een oude VW Polo is meestal niet de beste koop om goedkoop auto te rijden, de auto is gewild dus relatief duur. In de leeftijd en prijsklasse waarin jij kijkt naar een VW Polo staat gewoon erg veel oude meuk te koop.
Een micra uit die tijd heeft een cvt automaat en 1e generatie Punto's ook 2e generatie tot de facelift ook en na de facelift zelden tot nooit.
Gewoon niet dat gaspedaal zo diep indrukken: valt waarschijnlijk veel te winnen aan zuinigheid, als je zuiniger gaat rijden.
ak2
De 1.6 benzine van VW is wel beduidend beter dan de 1.4 . De 1.4 heeft vaak last van kantelende zuigers, en een hoog olieverbruik. Dan kun je denk ik beter een wat hoger benzine verbruik hebben.
Goed punt!
ak2
Steeds maar andere auto's kopen kost ook veel geld, een oude VW Polo is meestal niet de beste koop om goedkoop auto te rijden, de auto is gewild dus relatief duur. In de leeftijd en prijsklasse waarin jij kijkt naar een VW Polo staat gewoon erg veel oude meuk te koop.
Normaal koop ik niet zo vaak een auto maar ik kreeg te maken met een louche verkoper en een auto waar mee gerotzooid was. In die gevallen adviseert het juridisch loket voor te stellen de auto in te ruilen bij dezelfde verkoper, omdat je naar je geld kan fluiten. Daar ging de verkoper mee akkoord en de volgende was ook weer wat mee en zodoende heb ik het afgelopen jaar meer auto's op naam gehad dan in de vijf jaar daarvoor.

Maar dat die 1.6 veel beter is dan een 1.4 vind ik inderdaad een zeer goed argument om deze auto maar te houden.
Ik zou inderdaad naar de technisvhe kwaliteitsverschillen kijken in plaats van verbruik. Zeg 1 op 12 of 1 tegen 14, ik snap nooit dat mensen daar zo'n ding van maken. Bij 10.000km per jaar scheelt het 10 liter per maand...
Heb jij die literprijzen dan niet in Nederland gezien? Als je zuinigere gaat rijden, compenseer je dat en wellicht rij je nog goedkoper dan voorheen. Maar nee hoor, heel Nederland gaat zigzaggend over de auto snelweg voor 1 minuut tijdwinst.

TS hoeft helemaal geen andere auto te kopen, maar gewoon de tips toepassen die gegeven worden om zuiniger te rijden. Je bent vrijwel even laat op je bestemming als je max 90km/u rijdt i.p.v. de maximumsnelheid van 100km/u waarbij je telkens moet remmen en optrekken omdat vrachtwagen elkaar telkens inhouden omdat sommige vrachtwagen chauffeurs zich wel aan de maximumsnelheid van 80km/u houden die geldt voor vrachtwagens.

Het legt ook geen windeieren om een andere auto te kopen, die wellicht een paar km verder komt per liter. Dat wordt pas interessant als je van 12km/l naar minimaal 20km/l gaat.

Ik ging van 17km/l die ik met de Peugeot 205 gemiddeld reed, naar afgerond naar boven 26km/l die ik met mijn Suzuki Celerio als gemiddeld gereden heb over 57.000km's en bijkomende voordeel zijn de lage onderhoudskosten.

Dat was bij de Peugeot 205 wel anders en dat zou de vergelijking nog mank gaan ook, want ik heb geen extra kosten aan een Wegenwacht abonnement omdat het ingegrepen zit bij het onderhoud. Een oude auto zou ik met de kennis van nu, alleen nog rijden als je zelf heel handig bent.

Met twee linkse handen, kun je beter wegblijven bij oude auto's: ja ik heb ook twee linkse handen nut smiley

Oh schakel is natuurlijk wel zuiniger dan een automaat, vooral bij oudere auto's. Maar dan moet je wel volgens het nieuwe rijden auto rijden en niet, zoals mijn vader doet: 50km/u in de 3 terwijl hij makkelijk naar 4 kan schakelen en daarmee zuiniger zou rijden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2021 10:30 door Zunigrijje.
Zunigrijje
TS hoeft helemaal geen andere auto te kopen, maar gewoon de tips toepassen die gegeven worden om zuiniger te rijden.

Dat weet je helemaal niet zonder meer gedetailleerde achtergrondinfo, er kan bijvoorbeeld ook wat mis zijn met dit exemplaar. Vandaar m'n vraag TS wat dan precies het verbruik is, 1 op 12 bij veel boodschappenritjes is minder abnormaal dan 1 op 6 terwijl je je uiterste best doet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2021 11:40 door D Elzinga.
D Elzinga
Zunigrijje
TS hoeft helemaal geen andere auto te kopen, maar gewoon de tips toepassen die gegeven worden om zuiniger te rijden.

Dat weet je helemaal niet zonder meer gedetailleerde achtergrondinfo, er kan bijvoorbeeld ook wat mis zijn met dit exemplaar. Vandaar m'n vraag TS wat dan precies het verbruik is, 1 op 12 bij veel boodschappenritjes is minder abnormaal dan 1 op 6 terwijl je je uiterste best doet.
Nee dat weet niemand, maar ik ga ervan uit dat het geen rammelbak is die eigenlijk rijp voor de sloop is. Als je boodschappen ritjes achterwege laat, of op zijn minst combineren met een iets langere rit. Dan gaat verbruik ook al omlaag.

Ik rij vrijwel nooit met de auto naar de supermarkt, daar loop ik te voet naar toe of met fiets wanneer ik terug kom van mijn werk. Okay ik werk in een supermarkt, dus moet er toch iedere werkdag zijn smiling bouncing smiley

Zo kom ik ook niet veel bij discounters, want die liggen allemaal in de middle of nowhere en als ze dan al goedkoper zijn. Wat vaak toch niet het geval is. Dan heb je meer kosten gemaakt om er naartoe te rijden, dan wat je bespaart hebt. Tegenwoordig hanteren toch alle supermarkten dezelfde prijzen voor huismerken nut smiley
GT86
Ik zou inderdaad naar de technisvhe kwaliteitsverschillen kijken in plaats van verbruik. Zeg 1 op 12 of 1 tegen 14, ik snap nooit dat mensen daar zo'n ding van maken. Bij 10.000km per jaar scheelt het 10 liter per maand...

thumbs upPrachtig omschreven dit.

De oude vw automaatjes lusten idd wel wat, op constante snelheid op de snelweg zijn ze nog het zuinigst.
Vooral in de stad kunnen ze al naar de 1:8 gaan, hoe zacht je rechtervoet ook is.
D Elzinga
Zunigrijje

Ik heb het nog niet nauwkeurig gemonitord en volgens mij neemt deze 1.6 niet meer dan mijn vorige 1.6. Het is puur de vergelijking tussen de 1.4. 60pk en deze 1.6 op een lange route dat me verbaasd heeft.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.