Welk maandbedrag

Gepost door Pius 
Welk maandbedrag
28-03-2021 19:16
Hallo allemaal,

We kennen het allemaal wel: wegenbelasting, onderhoud, reparaties, afschrijvingen per maand tegenover je loonstrookje.

Jaapie verdient een 10.000 netto per maand, terwijl de Kees de maand met 2000 netto moet doen. Natuurlijk hebben ze verschillende banen.

Jaapie is heel zuinig, en spendeert hieraan maar 300 euro in de maand aan zn oude Peugeot. Terwijl Kees graag een dikke bak heeft. Al zn geld gaat in de BMW zitten en geeft daarmee 700 in de maand uit.

Procentsgewijs totaal verschillend natuurlijk.

Maar nu ben ik benieuwd: Wat is naar jullie idee een gezonde verhouding wat je per maand aan een auto uitgeeft?

10%? 30% of wel 60% van je loon?

(Ga van een dagelijkse auto uit)

Dank! 🙂
Ik denk niet dat veel mensen er happig op zullen zijn om tussen de lijntjes door heel het forum te vertellen wat ze verdienen.

Mijn beide auto's zijn contant gekocht, dus geen lening of financieringskosten. De BMW verbruikt zo'n 200€ per maand aan brandstof, de Prius ongeveer 80€. Verzekering + belasting is voor de BMW 100€ per maand, voor de Prius zo'n 60€. Onderhoud is lastig te voorspellen, voor de BMW ga ik uit van standaard onderhoud voor 1000€ per jaar (in realiteit veel meer want er gaat weleens wat stuk) en voor de Prius is dit al jaren zo'n 500€ per jaar maar laten we gemiddeld zeggen zo'n 150€ per maand voor beide auto's.

Dus alles bij elkaar:

Brandstof: 280€
Verzekering + belasting: 160€
Onderhoud: 150€
Totaal: 590€ per maand

Zoals gezegd geen zin om te vertellen wat ik verdien maar laten we zeggen dat het tussen de 10 en 20% van het netto inkomen zit.
Valt toch geen zinnig woord over te zeggen lijkt mij?
Wel auto liefhebber, geen auto liefhebber, wonen in drukke stad ( geen parkeerplek ) en/of op lege platteland, veel woon-werk verkeer of helemaal niet, voor je werk de hele dag op de weg etc. Lijkt me niet te doen om hier iets zinnigs over te zeggen. In sommige gevallen is er wellicht weinig keus om een groter percentage aan vervoer uit te geven en in andere gevallen is het wellicht juist wel een vrije keus om dat wel of niet te doen.
Trouwens wat is het uiteindelijk geworden voor je vrouw

[www.autoweek.nl]
Re: Welk maandbedrag
28-03-2021 20:36
Ik hou niet precies bij wat het kost per maand, alleen als ik structureel geld overhoud weet ik dat er ruimte is voor een extra auto grinning smiley
28-03-2021 20:37
Ik zit op ca. 20% van mijn netto maandinkomen.
Wat mij gezond lijkt is ca. 15-20%
Barri
Ik hou niet precies bij wat het kost per maand, alleen als ik structureel geld overhoud weet ik dat er ruimte is voor een extra auto grinning smiley

Dat is ook een instelling grinning smileywinking smiley
28-03-2021 20:39
Auto encyclopedie

[www.autoweek.nl]

Goed onthouden!
Een zwarte Civic Hybrid Elegance en lederen bekleding van 2010. Ze is er erg blij mee.
28-03-2021 20:40
Zadelsnuiver
Ik denk niet dat veel mensen er happig op zullen zijn om tussen de lijntjes door heel het forum te vertellen wat ze verdienen.

Mijn beide auto's zijn contant gekocht, dus geen lening of financieringskosten. De BMW verbruikt zo'n 200€ per maand aan brandstof, de Prius ongeveer 80€. Verzekering + belasting is voor de BMW 100€ per maand, voor de Prius zo'n 60€. Onderhoud is lastig te voorspellen, voor de BMW ga ik uit van standaard onderhoud voor 1000€ per jaar (in realiteit veel meer want er gaat weleens wat stuk) en voor de Prius is dit al jaren zo'n 500€ per jaar maar laten we gemiddeld zeggen zo'n 150€ per maand voor beide auto's.

Dus alles bij elkaar:

Brandstof: 280€
Verzekering + belasting: 160€
Onderhoud: 150€
Totaal: 590€ per maand

Zoals gezegd geen zin om te vertellen wat ik verdien maar laten we zeggen dat het tussen de 10 en 20% van het netto inkomen zit.

Begrijpelijk, je kan natuurlijk ook een percentage delen zonder alle kosten te benoemen.
28-03-2021 20:45
Total Loss
Valt toch geen zinnig woord over te zeggen lijkt mij?
Wel auto liefhebber, geen auto liefhebber, wonen in drukke stad ( geen parkeerplek ) en/of op lege platteland, veel woon-werk verkeer of helemaal niet, voor je werk de hele dag op de weg etc. Lijkt me niet te doen om hier iets zinnigs over te zeggen. In sommige gevallen is er wellicht weinig keus om een groter percentage aan vervoer uit te geven en in andere gevallen is het wellicht juist wel een vrije keus om dat wel of niet te doen.

Ja klopt, en per persoon verschilt dat. Daarom is dit prachtige forum hier wat men zelf vind!
28-03-2021 21:05
3 - 5 % max lijkt mij economisch het verstandigst. Het blijft natuurlijk maar een stuk blik om je van a naar b te vervoeren.
Tenzij het je hobby is, dan is 50% vrij normaal grinning smiley
Pius
Auto encyclopedie

[www.autoweek.nl]

Goed onthouden!
Een zwarte Civic Hybrid Elegance en lederen bekleding van 2010. Ze is er erg blij mee.

Fijn om te horen, maar bevalt de prius op. Lpg niet meer?
- Autoverzekering 1.2%
- MRB 1.5%
- ANWB 0.35%
- Onderhouds voorziening 2.5%

Afschrijving:
Indien mijn auto niets meer waard is, was de afschrijving 4.2%
Met geschatte rest waarde 3%

Dus in de range 8.55% -9.75%
Brandstof is een beetje lastig, meeste km's waren weekenden weg en zomervakantie. Weekenden met vereniging kreeg ik 19c/km andere weekenden en vakantie deel ik benzine kosten met andere passagiers. Met corona wordt er niet heel veel gereden.

* Berekend aan de van netto loon, exclusief vakantiegeld en toeslagen.
28-03-2021 22:40
Auto encyclopedie
Pius
Auto encyclopedie

[www.autoweek.nl]

Goed onthouden!

Fijn om te horen, maar bevalt de prius op. Lpg niet meer?

De ultieme vakantiemobiel is nog steeds aanwezig en heeft de afgelopen 9 maanden zo'n 30K op de teller gezet. Thuiswerken is incidenteel, al zou ik er de hele week mee kunnen vullen.
Lastig om uit te rekenen, maar met mijn Suzuki Celerio zit ik momenteel op ongeveer € 75 per maand exclusief onderhoud en afschrijving. De auto is mijn eigendom en in 1x betaald, dus er loopt geen maandelijkse lening voor ofzo cool smiley

Kosten zien als volgt uit:

MRB € 20
Verzekering € 24
Brandstof € 35

Dan is die laatste een ruwe schatting, want een volle tank van 35 liter kost momenteel ongeveer € 52,50 totaal. Maar ik rij niet zoveel en dus heb ik na ruim een maand, nog steeds 60% van de benzine in mijn tank zitten smiling bouncing smiley

Brandstof is dan ook een variabele kostenpost, net zoals als onderhoud: als je auto stilstaat en je gebruikt de fiets, verbruikt de auto ja ook geen benzine en loopt de km-stand niet verder op. Afgelopen maand heb ik dan ook maar 341km gereden.

Als je zo weinig rijdt, is het fijn om een auto te hebben waarvan de vaste lasten laag zijn: een dikke BMW kost je klauwen vol geld, dan heb je nog geen meter gereden.
29-03-2021 08:47
Zunigrijje
Als je zo weinig rijdt, is het fijn om een auto te hebben waarvan de vaste lasten laag zijn: een dikke BMW kost je klauwen vol geld, dan heb je nog geen meter gereden.
Als je geen liefhebber bent klopt dat.

Overigens heb je ook onderhoud als je stil staat: beurtjes kennen niet alleen een interval in kilometers maar ook in tijd.
Sowieso zijn onderhoud en afschrijving wel de twee belangrijkste posten...
Ik rijd een Lada Kalina 1.6 uit 2016, kilometerstand momenteel 49.000.

Deze Lada kost mij maandelijks, bij zo'n 1300 kilometer per maand:

Motorrijtuigenbelasting: 33,30 pm
Verzekering All-risk 41,00 pm.
Brandstof bij 1:14,3 150,00 pm.
Onderhoud ongeveer 75,00 pm. (ruim geschat denk ik).
ANWB lidmaatschap 11,00 pm.
Wasstraat 1x per maand 11,00 pm.

Totaal € 321,30 per maand.

Is 24,7 cent per kilometer.

De Lada kost me ongeveer 17% van mijn netto inkomen, en dat lijkt me prima.

Ik mag niet klagen denk ik.
Barri
Zunigrijje
Als je geen liefhebber bent klopt dat.

Overigens heb je ook onderhoud als je stil staat: beurtjes kennen niet alleen een interval in kilometers maar ook in tijd.
Sowieso zijn onderhoud en afschrijving wel de twee belangrijkste posten...
Onderhoud is een vies woord: nee grapje, ruw geschat reken ik dat op zo'n € 500 maximaal per jaar. Het ene jaar is dat minder dan € 300 en het andere jaar, zit je toch tegen de € 500 aan. Dat spreidt zich over de jaren heen: die autobanden die twee jaar geleden wellicht € 200 waren, die gaan zeker drie jaar mee.

Voor afschrijving zet ik iedere maand € 150 opzij: maar als je auto in 1x betaald is, dan heb je helemaal geen maandelijkse terugkerende afbetaling. Afschrijving in die zin is dan enkel relevant, voor wanneer je een nieuwe auto koopt.

Voor onderhoudsbeurten is het inderdaad wat eerst komt: of 15.000/20.000km of tijd, wat een jaar is. Echter veel weinig rijders houden toch de km's aan en doen dan 1x per twee jaar een beurtje. Ik doe het toch nog ieder jaar, al zit ik voor afgelopen jaar toch tegen de 12.000km aan.
29-03-2021 09:56
Afschrijving heb je dus wel degelijk. Ik denk dat €150 per maand iets aan de voorzichtige kant zit, maar zeker niet onrealistisch!
Ik reken meestal met €1000 per jaar (of €100 per maand), maar dat is soms wat te weinig: voor de Fiesta voldoet het ruim, voor de Kever is het bijna omgekeerd big smile smiley , maar voor de Focus is het wellicht iets te weinig.

@AJS: afschrijving? smiling smiley
Barri

Oh jee, daar word ik niet vrolijk van als ik die ook ga meerekenen. winking smiley

Ik ben van plan mijn Lada Kalina zo'n 4 jaar te houden, kilometerstand is tegen die tijd vermoedelijk ongeveer 106.000 kilometer en leeftijd 8 jaar oud.

Ik vermoed dat de Lada dan nog hooguit zo'n € 1.500 oplevert. Dat betekent zo'n € 83,33,- afschrijving per maand.

Dat maakt het totaalbedrag in dat geval € 404,63 per maand, en zo'n 31 cent per kilometer. Meteen een stuk minder voordelig zo. grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-03-2021 10:04 door AJ Schuurmans.
29-03-2021 10:23
De Golf is een leaseauto zonder bijtelling en een ruime tankpas voor tanken, wassen, olie, ruitenwisservloeistof etc. Die kost 0,0% van ons inkomen.

Afgelopen jaar een ouwe Xantia gekocht. Als ik die afschrijf in 2 jaar, de beurt, voorbanden en kleinspul meereken, naast MRB, verzekering en benzine kom ik op 1,28% van ons gezamenlijk bruto inkomen. smiling bouncing smiley

Door Corona schoot het inkomen omhoog en rijden wij niet veel. Daarnaast bleek de Xantia een gouden greep qua betrouwbaarheid.
29-03-2021 11:14

Maar nu ben ik benieuwd: Wat is naar jullie idee een gezonde verhouding wat je per maand aan een auto uitgeeft?

dat ligt toch ook aan andere omstandigheden

stel je verdient 2000 euro per maand en je bent de autokosten zijn 1000 euro per maand. 50% dus. Je woont nog thuis en hebt verder geen andere hobbies of verplichtingen. Dan is het financieel gezien nog steeds verantwoord (het morele aspect nog even daargelaten)

Iemand anders verdient 2000 euro per maand, kosten huis is al 1200 euro, je hebt een gezien met kinderen en een tijdelijk contract, dan is 500 euro in de maand al onverantwoord. Ondanks het maar 25% is van het loon

met andere woorden, je kunt er geen zinnig woord over zeggen

Autokoten momenteel voor mij
belasting 44 euro per maand
verzekering 69 per maand
onderhoud 75 euro per maand
afschrijving 150 per maand
brandstof 62 per maand

totale kosten; 400 per maand. Ik vind dat prima te verantwoorden voor een 280PK duitse station drinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-03-2021 13:57 door AsconaGT.
Tja.... hangt van je situatie af. Voor veel mensen hun gevoel zal ik veel te veel uitgeven aan mijn voertuigen per maand maar ik kan het kwijt en bevalt me zo prima dus waarom niet? Ik geef per maand uit (aan 3 auto's en 2 motoren)

- Verzekering: 100 euro
- Wegenbelasting: 60 (winter) tot 180 (zomer)
- Afschrijving: nvt (of eigenlijk waarde stijging)
- Onderhoud: 100 euro
- Brandstof: nvt (volledig gedekt door kilometervergoeding)
29-03-2021 11:38

Iemand anders verdient 2000 euro per maand, kosten huis is al 1200 euro, je hebt een gezien met kinderen en een tijdelijk contract, dan is 500 euro in de maand al onverantwoord. Ondanks het maar 25% is van het loon

met andere woorden, je kunt er geen zinnig woord over zeggen

En wat nou als je die auto nodig hebt om dat loon te kunnen verdienen? Dan is het nog steeds veel geld, maar soms heb je dan geen keuze.
Dus inderdaad, een zinnig woord is er niet over te zeggen.

Ik zie het nut er ook niet van in om de autokosten uit te drukken in een percentage van mijn inkomen. Met circa 300eu aan bijtelling is het in elk geval prima behapbaar.
Voor een eigen (gelijkwaardige) auto zou ik uit gaan van zo'n 500 á 600eu per maand. Dan houd ik rekening met verzekering, MRB, onderhoud, afschrijving en brandstof o.b.v. 15 á 20.000km per jaar. Onderhoud is altijd een gok, evenals afschrijving. Waarbij afschrijving ook weer sterk wordt beïnvloed door het aantal gereden km's en leeftijd.

Goedkoper kan zeker in het geval van een goedkopere en/of wat oudere auto die betrouwbaar en zuiniger is. Duurder ook, zeker als het een nieuwere auto betreft die nog flink afschrijft.
Lijkt me onzinnig om daar een 'gezond percentage' aan te koppelen. Feit is dat je elke euro maar één keer uit kan geven, en als het goed is heb je op jaarbasis meer inkomsten dan uitgaven. Wat je daar vervolgens mee doet is toch niet zo relevant? Het zegt namelijk niks over je totale financiële huishouding wanneer je dit op categorie indeelt. Daarbij zie ik verschillende rekensommetjes hier en daar, maar moeten we de afschrijving dan ook niet meenemen?
AJ Schuurmans
Barri

Oh jee, daar word ik niet vrolijk van als ik die ook ga meerekenen. winking smiley

Ik ben van plan mijn Lada Kalina zo'n 4 jaar te houden, kilometerstand is tegen die tijd vermoedelijk ongeveer 106.000 kilometer en leeftijd 8 jaar oud.
Wat als de auto een paar jaartjes langer houdt? Ik heb weleens uitgerekend, wat de uiteindelijke kosten per km waren als ik de auto nu weg deed. En zou dan dankzij de restwaarde op zo'n € 0,17 per km uitkomen.

Maar desondanks dat je auto enkel minder waard wordt, rij je per km gezien wel goedkoper door de auto helemaal af te schrijven. Is ook makkelijker met verkopen: veel meer mensen die € 500 kunnen ophoesten, dan € 5000 smiling bouncing smiley

Autokosten zijn echter voor een groot deel variabel: als straks weer zomer is, dan rij ik ook weleens een een dagje naar strand. Dan heb ik direct 500km retour erop zitten, terwijl ik nu in de winter en lockdown heel weinig gereden heb.

20 februari heb ik voor het laatst getankt drinking smiley
29-03-2021 21:49
Persoonlijk spaar ik ongeveer 60% van mijn inkomen daarnaast heb ik dus vaste lasten en kosten voor de auto over. De vaste lasten zijn zo'n 30% en de laatste 10% is auto, maar ik ben ook wel aan het kijken om 20% of meer uit te geven aan een auto in de toekomst. Dan spaar ik wel wat minder maar nog steeds acceptabel. Ik ken genoeg mensen die 30-40% aan een auto uitgeven 50% aan vaste lasten en dan bijna niks meer sparen. Dat ligt ook aan je inkomen en ik heb het geluk een goedbetaalde baan te hebben en een koophuis. De verhoudingen moeten kloppen als je weinig overhoudt aan het eind van de maand ben je wat mij betreft verkeerd bezig als je daarnaast een duurdere auto rijdt dan nodig.
Ik heb privé 2 auto's die ik beide ongeveer evenveel gebruik, samen kosten die me gemiddeld € 560,= per maand excl. de afschrijving.
De volledige afschrijving van de auto's gaat hier gewoon op de aankoopdag: aankoopprijs minus restwaarde € 265,= (= kiloprijs oud ijzergrinning smiley), en alles wat ik er bij verkoop/inruil meer voor krijg is weer winst die de aankoopprijs (en dus de afschrijving) voor de opvolger wat drukt.... gemiddeld zal die afschrijving ergens rond de € 500,= per jaar en auto liggen.
Een percentage autokosten/inkomen kan ik niet geven want een vast inkomen heb ik niet (dat is geheel afhankelijk van m'n bedrijfsresultaat en de investeringen die ik daar weer doe), maar ik maak er al vele jaren een sport van om privé maandelijks op het bijstandsniveau (€ 1500,=) rond te komen en dat lukt me (op de maand februari na) meestal ook nog prima.
Barri

Dit. Zolang ik aan het eind van de maand nog een significant deel van m'n loon overhoud vind ik het allemaal wel best. Auto is contant betaald. Daarnaast is zo'n Z4 niet zo heel duur. Nauwelijks afschrijving, niet extreem onzuinig (+- 1:10), niet heel zwaar (< 1250 kg) en verzekering is ook goed te doen. Onderhoud is natuurlijk wat duurder, maar ook nog wel te overzien.

Ik geloof bij mij:
50 Euro MRB
50 Euro verzekering
50 Euro afschrijving
200 Euro brandstof (ahoewel, nu met al die maatregelen wat minder)
100 Euro onderhoud/slijtage
Totaal 450 Euro per maand. Ergens tussen de 15 en 20% van mijn netto inkomen.

Oh en de Alfa natuurlijk 25 Euro MRB (6 maanden per jaar), 15 Euro verzekering, 15 Euro stalling, 50 Euro onderhoud, geen afschrijving en brandstof zit al bij de Z4 in.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-03-2021 15:57 door Joe met trema l D met punt.
31-03-2021 18:36
wij letten niet zo op het maandbedrag wel hebben we de regel dat een nieuwe (dat kan ook een tweedehands zijn) direct is afgeschreven en vervangbaar moet zijn bij verlies zonder op de verzekering hoeven te hopen. de regel minimaal 4 jaar in bezit is weleens gesneuveld
01-04-2021 15:01
Allereerst, ik ben GEEN representatief geval. Ik koop mijn auto's van een vrienden, werkzaam in garagebedrijven. Ze blijven wat langer heel dan je op basis van aanschafprijs mag verwachten. Zo rijdt mijn Fiat Seicento nog steeds rond, 7 jaar geleden gekocht en ook de VW Polo rijdt na 10 jaar nog steeds zijn rondjes.

Maar toch, voor de beeldvorming:

De Clio, drie jaar geleden gekocht voor 1500,-,
80.000 mee gereden,
verbruik 1 op 14.
HSB en verzekering ongeveer 60 euro per maand (verzekering WA, hoogste B/M korting),

Het onderhoud doe ik zelf waarbij ik in plaats van iedere 30.000 een beurtje, iedere 10.000 een beurtje uitvoer. Een beurtje bij een garage kost normaal gesproken tussen de 200 en 600 euro. Per jaar zou dat 1800 euro max (pechjaar) zijn, wat neerkomt op 50 tot 150 euro per maand.

Voor de afschrijving is het daarmee 40 euro per maand, de brandstof slaat een gat van ongeveer 300 per maand in mijn banksaldo, waarmee het sommetje uitkomt op 400 euro per maand EXCLUSIEF onderhoud.
Inclusief onderhoud is het 450 tot 550 per maand.

Mijn inkomen is de laatste tijd erg wisselend (UWV, afgewisseld met tijdelijk werk), daar kan ik geen percentage aan koppelen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-04-2021 15:06 door rke.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.