Nieuwe auto van de zaak uitkiezen

Gepost door Vincent376 
Goedemorgen,

Ook ik mag een auto van de zaak uitzoeken. En laat ik voorop stellen: ik heb amper verstand van auto's. Rij er graag in, maar verder kom ik ook niet.
Sinds ik van mijn werkgever heb gehoord dat ik een nieuwe auto mag uitzoeken, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik heb alle auto sites afgestruind en kom er maar niet uit. Misschien dat jullie enig tips/advies voor me hebben?

Ik rij momenteel een ford fiesta 2017 (1.5 diesel). Leuke auto, maar hij is me simpelweg gewoon te klein. Ik wil graag iets groters hebben, maar ook weer niet té groot.
De eisen van mijn werkgever:
-Benzine
-rond de € 30.000,00
-auto met voldoende restwaarde

De reden dat ik graag een grotere auto wil is omdat er toch binnenkort wel kinderen om de hoek gaan komen (ja, ik moet eraan geloven winking smiley ). Daarnaast ga ik graag met de auto op vakantie (zomer + wintersport). Qua verbruik was die Ford Fiesta ideaal, dat is gewoon 900 km op een 40 liter tank.

Nu ben ik een btje aan het rondkijken en kom ik bij de volgende auto's uit:
-Kia ProCeed
-Seat Leon Sportstourer
-Seat Arona

Mijn voorkeur gaat namelijk toch uit naar een SUV achtige auto., maar een Arona bijvoorbeeld heeft een 1.0 tsi 110 pk. Kom ik daar de berg wel mee op in Frankrijk/Italie etc?

Iemand hier die me enigszins de juiste richting op kan sturen? Wat zou jullie voorkeur zijn?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-03-2021 12:34 door Vincent376.
Ik zou het SUV-idee maar gauw weer verlaten; een Arona lijkt me geenszins ruimer dan een Fiesta.
Best eens kijken naar enkele interessante stations, de door jou reeds genoemde Leon, de Octavia en zeker ook de Focus.
Een arona komt qua afmetingen overeen met de leon hatchback. Een Skoda skala is een goede deal dan kun je eventueel gaan voor de 1.5 tsi met 150 pk. Is een ontzettende ruime auto voor zijn geld.

Ipv een leon station en octavia station. De octavia is er ook als ruime 5 deurs coupé winking smiley

Voor een suv betaal je vaak meer voor minder. Je betaald duidelijk voor het uiterlijk en het imago. De arona vind ik ook 1 van de minste mooie suv. Dan hebben concurrenten wel mooiere modellen. O. A een Dacia Duster.

Qua restwaarde spant de suzuki vitara de kroon.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-03-2021 12:30 door Auto encyclopedie.
Vincent376
ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken.

Dat zal geen leaseauto zijn, maar een "auto van de zaak".
MikeM
Vincent376
ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken.

Dat zal geen leaseauto zijn, maar een "auto van de zaak".

Klopt, heb het direct even aangepast. Thanks!
Misschien is een Toyota Corolla ook het overwegen waard. Zit qua restwaarde wel snor.
Bedankt allen. Ben de aangedragen auto's aan het bekijken!

Kan iemand mij nog eens uitleggen hoe dat zit qua motor? Kom je met een 1.0 STI 90pk bijvoorbeeld makkelijk weg in de bergen?
Vincent376

Kan iemand mij nog eens uitleggen hoe dat zit qua motor? Kom je met een 1.0 STI 90pk bijvoorbeeld makkelijk weg in de bergen?

Hangt van het koppel af en van het gewicht van de auto en aantal personen en bepakking en het belangrijkste waar je zelf de lat legt.

De 1.0 tsi is overigens een 3 cylinder en de 1.5 tsi is een 4 cylinder. De 1.3 turbo van renault/mercedes/nissan/Dacia is ook een fijn blok.
De Skoda kamiq is er ook nog net onder de €30.000 met een 1.5 tsi. Oogt toch een stuk frisser dan een arona. Zie link

[www.autoweek.nl]
Vincent376

Ja want elke auto moet ook steile parkeergarages uit kunnen rijden etc. Versnelling 1 helpt je overal tegenop, zeker op de openbare weg.

Voor gemak (minder terug schakelen) en zelfs lol in de bergen wil je misschien 180pk of meer (liever 400Nm koppel) hebben, maar je bent wel een eigenwijze patser als je dat alleen voor 1 vakantie per jaar in de bergen doet, stel dat je toevallig op het steilste telkens zo'n vakantiefile hebt, sta je daar lekker met je €10k duurdere krachtpatser.

Veel vermogen geeft ook wel rust en confort tijdens het rijden.
Een dikke 2 liter met 186 pk, Mazda 3 e-SkyActiv X 2.0 186.

[www.autoweek.nl]
speedtouch
Wat vind je hiervan?:
\[www.autoscout24.nl]

Erg mooi. Ben benieuwd hoe die in het echt is, heb nog nooit Peugeot gereden. Ga morgen een proefrit aanvragen!
Volt

[www.autoweek.nl]

Ontzettend gaaf ding, maar die koop je niet om de ruimte
Volt

[www.autoweek.nl]

Ben me gelijk in de Mazda gaan verdiepen. Deze is mij iets te klein.
Echter is de cross over wel een mooi model. Echter vind ik de CX-3 weer net te klein...350L kofferbak ruimte..., terwijl de fiesta 292L heeft. Weinig verschil zou je zeggen.

De Kia ProCeed blijf ik een zwak voor houden, alleen is mijn werkgever daar niet zo happig op wegens de lage restwaarde...

Keuzes keuzes keuzes smiling smiley
Is die restwaarde van KIA echt zoveel lager? Of is dat meer een gevoel?

Vroeger was dat zeker het geval. Ik heb het idee dat dat tegenwoordig al lang niet meer zo is. Nee het heeft niet de restwaarde van een audi A3 sportback of iets. Maar het grote koperspubliek rijd zowel nieuw als occasion graag in een KIA. Ze zitten daarom ook vaak in de top van de autoverkopen.

Je koopt ook geen KIA meer vanwege dat ze zo goedkoop zijn, maar gewoon kwalitatief goede auto's bouwen die fijn rijden en prima uitgerust voor het geld.

Bovendien hebben ze 7 jaar fabrieksgarantie (wat de restwaarde ook bevorderd als je hem naar bijvoorbeeld 5 jaar verkoopt)
Vincent376
De Kia ProCeed blijf ik een zwak voor houden, alleen is mijn werkgever daar niet zo happig op wegens de lage restwaarde...

Tenzij je nu voor een volledig elektrisch model kiest, denk ik dat je de restwaarde van gelijk welke wagen thans niet te rooskleurig mag inschatten.
Wat zal de politieke ingesteldheid tegenover brandstofmotoren zijn over 4 tot 5 jaar, en hoe zal dat de restwaarde beïnvloeden?
Ik heb alvast geen glazen bol!
Volgens mij is de restwaarde van een Kia echt prima, door de hele goede kwaliteit en lange garantie van 7 jaar. Ze zijn hierdoor populair bij particuliere kopers. De Ceed en Proceed zijn gewoon een hele goede keus.

Bij de meeste C segment auto's verschilt de restwaarde niet heel veel. En niemand weet hoe gewild een auto is over een paar jaar.

Ik las dat je in de Peugeot 2008 ging proefrijden, het is een moderne, zuinige en hogere auto die erg populair is. Ik denk dat deze auto een erg goede restwaarde zal hebben, dat geldt ook voor concurenten als de Renault Captur en kleinere Mazda CX3 en de relatief goedkope en ruime Dacia Duster.

Een Toyota Auris (Hybrid) is ook zeker te overwegen, Toyota is nu eenmaal gewild bij particulieren.

Kies ook gewoon een auto die je zelf fijn vindt. Voor je eigen bijtelling en afschrijving voor de baas Is een lage prijs ook belangrijk.

Ik kwam bijvoorbeeld een nieuwe Renault Megane Estate tegen met € 3.600 korting, 1330 CC 4 cilinder Mercedes Renault motor en 141 pk, zeer ruim binnen het budget.
Ik kwam ze ook tegen met 4 jaar gratis onderhoud.

Ik denk zelf dat C segment auto's met maar bijvoorbeeld 90 pk en erg kale uitvoering niet erg gewild zullen zijn op de 2e hands markt.
Auto encyclopedie
Volt

[www.autoweek.nl]

Ontzettend gaaf ding, maar die koop je niet om de ruimte

Nee dat klopt meer vanwege de motor en het exclusieve uiterlijk, misschien met een dakkoffer erbij. Wil je groter en een sterke motor dan liggen de Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 en Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid meer voor de hand maar die zijn wel boven budget.

[www.autoweek.nl]
ak2
Volgens mij is de restwaarde van een Kia echt prima, door de hele goede kwaliteit en lange garantie van 7 jaar. Ze zijn hierdoor populair bij particuliere kopers. De Ceed en Proceed zijn gewoon een hele goede keus.

Bij de meeste C segment auto's verschilt de restwaarde niet heel veel. En niemand weet hoe gewild een auto is over een paar jaar.

Ik las dat je in de Peugeot 2008 ging proefrijden, het is een moderne, zuinige en hogere auto die erg populair is. Ik denk dat deze auto een erg goede restwaarde zal hebben, dat geldt ook voor concurenten als de Renault Captur en kleinere Mazda CX3 en de relatief goedkope en ruime Dacia Duster.

Over de restwaarde van de Kia kan je best gelijk hebben hoor. Ik heb nog zo een ouderwetse baas die denkt dat Kia net nieuw is op de markt.

Ik heb al die SUV's even vergeleken en kom qua ruimte en design toch elke keer weer terug bij die Peugeot.

Echter vragen ze bij de 2008 of ik een 100 of 130 motor wil. Wat raden jullie me aan? Is het het extra geld waard, of is het te verwaarlozen?

Bedankt weer smiling smiley!
In principe is 100 pk gewoon voldoende om goed met het verkeer mee te komen, 130 pk maakt de auto natuurlijk wel leuker. De 130 pk versie heb ik gereden in een Peugeot 308 (2), en en heb gereden in een Peugeot 208 (1) met 82 pk.

Maak gewoon een proefrit met een 100 pk versie, en kijk of je dit voldoende vindt.
Als die gelegenheid bestaat, zou ik in allebei de versie's een proefrit maken. Ik denk dat 100 PK voldoende is, maar 130 geeft net wat meer punch.
Geen idee of je werkgever het toestaat, maar ik zou zelf in zo'n situatie eerder kijken naar een auto van een jaar of anderhalf jaar oud rond de 30k. Heb je net even wat meer auto, mits je het de hogere bijtelling waard vind en niet zo nodig nieuw hoeft te rijden.

Toen wij vorig jaar nieuwe leaseautos konden uitzoeken was Carbase zo'n beetje de opstartpagina bij ons op het werk :-)
Zo, even een kleine update.
Vandaag 3 proefritjes gehad:
Seat Leon Sportstourer 1.5 automaat
Skoda Octavia 1.0 tsi Automaat
Peugeot 2008 1.2 130 pak schakelbak

De Leon viel me toch wat tegen. Qua prijs kwaliteit zit het niet goed in elkaar. De standaard uitrusting is gewoon heel summier. Auto rijdt wel prima overigens.

De Skoda had ik, was vooroordeel, weinig verwachtingen van. Maar wat een lekkere auto is dat zeg. Gigantische ruimte, zeer gunstige bijtelling, ontzettend veel opties op de Sports versie en de 1.0 was top. Had niet verwacht dat er nog zo veel power in die 1.0 zat... maargoed wel 125pk.

Van te voren wist ik eigenlijk al dat de peugeot het ging worden, maar begin toch te twijfelen. De 2008 is een prachtige auto, groter en mooier dan ik had verwacht. Voor dat geld is het echt een heerlijke suv. Enige nadeel vind ik de kofferbak. Toch wat teleurgesteld in de grote hiervan.
De 2008 heeft 400 liter, de Octavia 600. Toch lekker als je op wintersport gaat en bijna alles past in je kofferbak.

Woensdag ga ik nog even proefrijden met de Skoda Kamiq en rij ik nog even in de Octavia...smiling smiley
De Leon heb je met 1.5 eTSI 150pk gereden en de Octavia met 1.0 eTSI 110pk. Uiteraard is de Leon dan een stuk duurder. Pak je de 1.5 in de Octavia dan kom je ook aanmerkelijk duurder uit. Dus in dat opzicht is het een beetje appels en peren vergelijken smiling smiley.

Vreemd genoeg biedt Seat de 1.0 TSI/eTSI met 110pk niet eens aan in de Sportstourer, alleen de 90pk versie. In de hatchback kan je die wel kiezen. Raar nut smiley.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.