Auto gekocht

Gepost door APT 
Auto gekocht
15-02-2021 16:11
UPDATE;
enkele dagen terug werd mij een auto aangeboden. Eentje die ik in eerste instantie resoluut oversloeg, te min. Ik was echter wel nieuwsgierig en dus dacht ik, waarom niet. Ik moest er wel 210km heen en 210km terug voor rijden maar dat was het uiteindelijk dus waard. Thuis flink zitten piekeren want dit was toch eigenlijk niet de bedoeling. Afgelopen avond echter een bod gedaan en deze werd geaccepteerd. Morgen of overmorgen ben ik waarschijnlijk ook mijn auto eindelijk kwijt waardoor dit mooi samenvalt. Aankoopkeuring nog even afwachten maar dit was absoluut de beste E39 die ik heb gereden. Inderdaad, toch een 5 serie. Maar géén V8. Een 530, handgeschakeld en in die fraaie individual kleur Mora Metallic. Geen champagne kleurig interieur helaas maar sand beige wat ook goed staan. De interieurlijsten zijn dan weer bijzonder, affabriek met nappa cassis leder bekleed. De 3 liter blijkt een enorm fijne krachtbron en naar mijn mening ook echt wel power genoeg. Mooie kmstand (168k) alleen qua opties ga ik flink wat missen tov de mijne. Waarbij het dakraam bij mij voor twijfel zorgde. Achteraf inbouwen hoor ik veel slechte verhalen over dus dat wordt leven zonder. Ook geen Xenon (maar lampen zijn naar led omgebouwd, zag er wel goed uit), geen PDC, zwarte hemel, intensiefwas, uitgebreide boardcomputer, elektrisch inklapbare spiegels en zo nog wel wat. Maar ondanks dat is het geen kaal ding ofzo, de mijne is gewoon erg goed uitgerust. Wel heeft deze affabriek het M-pakket dat ik wilde en als bonus wel het extended leder pakket (middentunnel, dashboard in leder). Gaat nog wel flink geld ingestoken worden (cosmetisch iets aandacht nodig). Dat is echter vooral om de auto op mijn smaak te brengen zoals style 65 velgen bijvoorbeeld en misschien toch wat opties retrofitten. Daar is nu echter ook heel flink budget voor. Helemaal zeker is het natuurlijk nog niet maar ik ga er vanuit dat dit de auto zal worden. Voel me ondanks de consessies die ik nu doe (geen V8, enkele opties) wel erg goed bij deze keuze. Vooral omdat de auto echt heel goed reed en de huidige eigenaar net zo'n pietje precies en perfectionistisch is als ik ben. Uiteindelijk heb ik wél een E39 in een hele bijzondere fraaie kleur.

Nog geen foto's maar in dit filmpje zit een exact gelijk exemplaar qua exterieur (maar dan met dakraam), velgen, spiegels, uitlaat allemaal gelijk. Hier is goed het effect van de lak te zien en de vele tinten die het kan showen. Hoop toch dat na bijna een half jaar de zoektocht eindelijk achter de rug is met een dan (voor mij) verrassende uitkomst.

***Wederom een update en op verzoek titel aangepast

Zoektocht onveranderd, handgeschakelde auto, €15.000,-/16.000,- max. Minstens 5 cilinders maar een V8 staat op m'n bucketlist. Verbruik niet belangrijk. Enigzins betrouwbaar wel (Maserati valt dus af bijv). Veel overwogen maar de E39 540i H6 en Nissan 350Z Coupe H6 blijven tot dusver favoriet (de Mustang van D Elzinga echter vind ik interessant). Nissan wel perse in geel of rood. Al een erg mooie 540i individual op het oog (zie link) maar moet nog veel onderhandeld worden want ben erachter dat er toch nog best groot onderhoud plaats moet vinden. Per toeval via een bekende van de familie kwam echter ook een Avus blauwe E39 M5 eye popping smileyspinning smiley sticking its tongue outsmiling bouncing smileynut smiley op mijn pad. Denk dat ik die voor 17,5 á 18k wel mee kan krijgen. (Zie pagina 2 onderaan voor foto's). Dit is de ENIGE auto waar ik een uitzondering voor wil maken omdat een E39 M5 gewoon een jongensdroom is. Ik wil echter geen zwarte of heel donkerblauwe. Die op MP te koop staat valt dus af (tevens vind ik de tekst dat de auto omwille van leeftijd geen garantie heeft argwanend)
Het wordt deels mijn daily. Zal er dus ook geregeld mee in de winter mee rijden. Door de pekel etc. Zeer roestgevoelige auto's pas ik dus voor. Alsnog kom ik waarschijnlijk niet boven de 6k km uit. 7 misschien. Of als de auto zo leuk om te rijden is wat meer aan plezier ritjes etc.

Alternatieven zijn welkom maar heb zelf echt al aan Veel auto's gedacht dus het zou me verbazen als er iets voorgesteld wordt wat mij uit een 540i of 350Z gaat halen.

Overigens; in de E39 groep vinden ze de 540i nogal overpriced en zijn ze van mening dat ik hoe dan ook voor de M5 moet gaan. Prijzen schieten idd de lucht in (zeer recent is de E39 M5 door de €200.000,- grens gebroken) en als de auto geen hele gekke dingen op korte termijn krijgt (aankoopkeuring en kenner mee) dan lijkt zo een aankoop voor dit bedrag bijna niet mis te kunnen gaan.

** onderaan deze post de update

Ik heb nu een erg mooie nette BMW 520i LCI Lifestyle Edition. Veel opties, net de 170k aangetikt. Enerzijds een heel erg fijne auto maar hij past me niet. Ik zou bijna tegen mijn BMW willen zeggen; 'sorry schat, ligt niet aan jou, het ligt aan mij'. Wat denk ik meespeelt is dat het een 520i is. 170pk, ruim 1500kg, automaat. Je komt er prima mee weg maar het is maar een beetje gemiddeld. Al snel voelt het alsof de auto wel zijn best moet doen om een B-segmentertje voor te blijven en dat past gewoon niet bij een 5 serie. Alles is een beetje overdadig in die auto en het vermogen zou dat ook moeten zijn. Verder vind ik het tot op de dag van vandaag één van de mooiste sedans ooit maar de auto raakt me niet. Ik beleef er geen plezier aan, ik vind 'm gewoon ontzettend fijn en thats it. Nu moest deze BMW wel hele grote schoenen vullen, dat is waar. Hiervoor had ik namelijk een Coupe Fiat 20VT+ en dat was één bonk plezier. Wil ik ook ooit terug maar dan als 3e auto (hobby auto) en niet als daily. Een auto die mij ook goed beviel (ondanks mijn kritiek op de korte versnellingsbak) was de Leon Cupra4 VR6. Al 3 jaar zoek ik naar een rood exemplaar met lage kmstand en liefst ook een dakraam (ook geen jongere topsport, ik wil namelijk de half lederen Recaro's). Niet te vinden. Het stomme is, voor de Coupe Fiat heb ik in een exemplaar een proefrit gemaakt en uiteindelijk niet gekocht omdat ie me niet netjes genoeg was, niet wetende dat dit dus blijkbaar een nogal zeldzame kleur op een Cupra4 is. Stom stom, had ik 'm maar gekocht.

Nu dus zoekende naar iets leuks om mijn BMW te vervangen.

Belangrijk;
*Handbak, beslist! Na een weekje in de Golf te hebben gereden ivm gladheid ben ik er zeker van dat ik echt weer terug wil naar schakelen.

*Sound; 5 of meer cilinders met als uitzondering een boxermotor. Sound is voor mij echt essentieel.

*Beleving; dit kan middels wat meer dan gemiddeld vermogen maar ook iets dat op een andere manier een grijns op je bakkes tovert zoals een oude Amerikaan of kevertje.

*Betrouwbaarheid en niét roestgevoelig. De auto moet het hele jaar door en ik heb een hekel om te rijden in een auto waar iets mee is of buitensporig olieverbruik. Daarnaast de afgelopen 3 auto's elke keer vrij snel kosten aan gehad (ook deze 5 serie ja). Om die reden denk ik ook dat een Kever of oude Amerikaan geen optie is. Ik zoek dan ook een beetje in de Japanse hoek.

*Verbruik is niet zo belangrijk, zal maar hooguit 6k per jaar rijden met de auto. Daar zitten overigens ook best veel kortere stukken bij. Een RX8 bijvoorbeeld is dus geen optie.

*Praktisch hoeft de auto ook niet echt te zijn. Een waar ik wat passagiers in mee kan nemen is handig maar geen must. Zelfs een 2 zitter zou dus voldoende zijn. Géén stationcar. Tenzij er een Cadillac CTS wagon voorbij komt maar die heb je niet binnen budget.

Budget +-15.000,-

Samenvatting; Sound, beleving, betrouwbaarheid, sound, handbak en sound zijn de speerpunten.

Ik wil max 10k toeleggen op mijn E39. Gezien de uitvoering denk ik dat ik zeker 5,5k moet kunnen krijgen aangezien een Lifestyle schaars is. Auto stond afgelopen Mei te koop voor 6950,- met 164k op de teller. (Zelf kleine 1800,- uitgegeven aan onderhoud maar dat zie ik niet terug natuurlijk)

Het is een oriënterende fase en zoek dus leuke suggesties maar ook meningen over de twee genoemde modellen (of helemaal mooi, exemplaren die jullie vinden).

Lap tekst, ik weet het maar hoop hier een leuk topic van te maken waar ik met/dankzij gelijkgestemden misschien wel de juiste leuke auto ga vinden die eens wat langer voor de deur blijft.

**Update
Ja hoor, de planning is weer gewijzigd. De Golf blijft alsnog even. Nu 10k uitgeven aan een auto die we niet gebruiken is eigenlijk nog gekker dan de mrb voor de diesel maandelijks betalen.

Dit betekend dat mijn auto, de 2e auto, wat meer mag kosten. Ook omdat ik heel graag een andere auto wil en mijn vriend eigenlijk nog steeds gehecht is aan het Golfje krijg ik nu dus voorrang. Eisen hierboven.

Zelf al langere tijd deze op het oog. Niet om te kopen maar vond hem gewoon heel fraai en nu ineens een optie geworden.

540i H6 individual

Nissan 350Z 35th Anniversary

Vind de 350Z een fraai ding. Klinkt machtig ook. De kleur geel en deze velgen staan hem naar mijn mening goed. Helaas wat hogere kmstand maar de prijs is ook wat lager en het is de enige die ik tot dusver in NL zag staan. Een knal rode of blauwe is ook welkom. Geen zwart grijs of dat metallic oranje. (Hoogglans oranje weer wel).

Twee totaal verschillende auto's maar zoals ik al aangaf, praktisch hoeft niet perse gaat gewoon erom dat de auto iets extra's heeft. Andere suggesties uiteraard welkom binnen de hierboven aangegeven kaders.

8 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-08-2021 16:03 door APT.
Mijn eerste gedachte was een V40 T5 (met 5 cylinder) maar... helaas alleen geartronic.

Wat vind je van een V50 T5?
[www.autowereld.nl]

Of idd geen station... een S40?

[www.autoscout24.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2021 16:31 door caspervc.
Ik vind een originele, rode Golf V GTI nog altijd erg gaaf. Stoffen bekleding, 17 inch. Zullen vast niet heel veel meer zakken in prijs.
Hele out-of-the-box en ja, het is een 4 cilinder, maar wel met de sound die veel grotere motoren altijd wat laat verbleken en net iets boven budget, maar misschien kun je goed onderhandelen:

[www.autotrack.nl]
Ford Focus ST

- 5 cilinders (226 PK)
- betrouwbaar
- snel!
- uitmuntende rij eigenschappen
- ruime keuze in jou budget
Wat snel leuke opties al zeg.
@ascona; Had in de openingspost de Focus ST afgeschreven maar ga er toch nog eens naar kijken. Idd flink aanbod (relatief) en als de betrouwbaarheid ook goed zit kan een proefrit mij misschien op andere gedachten brengen.
@eenvrijeusernameiserniet; Zo'n Abarth blijft idd leuk en klinken lekker brutaal. Qua rijden past een Hothatch mij wel. Een 206RC of zelfs 'maar' de GTI vind ik ook leuk rijden. Vaste lasten zullen ook flink lager zijn dan de 5 serie dus ergens misschien wel thuis nog te verantwoorden.
@haarr; de Crossfire heb ik een tijdje gereden maar dan als automaat. Met handbak best een leuke optie. Gek ding maar wel vermakelijk. Volgens mij lastig te vinden met handbak dus sta er een beetje van te kijken. Leuke optie. De BMW is mij te doorsnee.
@Barrie; de Golf IV bedoel je denk ik? Het was idd jouw suggestie waar ik op doelde en staat bij m'n favorieten opgeslagen. Vraag me alleen af waarom een particulier de auto zo snel al weer weg doet.
@Caspervc: ik vind die S40 echt heel fraai. Wit staat de auto verassend goed! Helaas wel echt te duur, het is namelijk niet de bedoeling dat ons spaargeld in beiden auto's gaat zitten. Wel echt een heel mooi ding.

Nu al zulke leuke opties en stof tot nadenken. Benieuwd wat er nog meer voorgesteld gaat worden. Ga in ieder geval zelf even de hothatches meer onder de loep nemen.
Nu bedoel ik de Golf V smiling smiley
Want dat vind ik toch wel een leuk ding als originele GTI. Die IV V6 is ook heel gaaf inderdaad!
Helemaal origineel is zo'n V GTI met ruitjes stof idd wel leuk.
Ben ook even op onderzoek uitgegaan , en vooral het feit dat je 4 cilinders wilt mijden maakt het moeilijk en het echte leuke aparte spul ligt ver buiten budget ( 147 gta , tt 3.2v6) , maar ik vond deze Mondeo en die past wel goed bij wat je zoekt denk ik.
Mini Cooper S is niks? Als je 500 Abarth leuk vind...
@NVE; Zwart vind ik normaal maar een beetje saai maar icm dit interieur erg fraai. Zet 'm op de lijst en ga eens na hoe betrouwbaar zo'n ding is. Beetje vergelijkbaar met de Subaru Legacy 3.0R spec-B. Nog best een fris model, zo'n Mondeo als ST220.
Is een Subaru Impreza WRX geen optie?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2021 20:40 door Razernaga.
@Razernaga; hadden die geen issues met roest? Vond ze altijd geweldig (en geluid nog steeds) maar begin het steeds meer een 'jongeren' auto te vinden.

OT; naar aanleiding van de geplaatste S40 T5 eens gaan kijken en vond ik deze op marktplaats. Schrik alleen een beetje van de kmstand? Terecht? Ruim 300k voor een benzine auto.. aan de andere kant, rijd er toch niet zo veel meer bij. Vind de kleur en velgen wel fraai en staat nog heel dichtbij ook.

S40 T5 handgeschakeld
Die Mondeo is wel erg gaaf zeg!

Anders misschien een mooie MG?
MG ZT -T 2.5 V6 190
€ 4.950,00
[link.marktplaats.nl]
Een Volvo C30 T5.

Erg gaaf vind ik de Fiat (Grande) Punto Abarth met 180 pk,mhelaas wel met 4 cilinders.
Ik ga toch een beetje eigenwijs doen, vooral om het out of the box denken te stimuleren.

Mazda 6 mps
Stiekem altijd wel eens willen proberen. Is wel de goedkoopste die momenteel te koop staat. Geweldige wolf in schaapskleren. Ik weet alleen niet wat modelspecifieke kwalen zijn.

Dodge Neon SRT-4
Of
Dodge Caliber SRT-4
Wel goed afdingen op de laatste..

Infinity FX45 V8
Sorry, wel automaat..

Lexus IS250
@APT:

Die van mij heeft geen spatje roest.
GT Turbo zie ik veel jongeren in, WRX weer wat oudere eigenaren.

Legacy 3.0 R spec. B is een luxe, comfortabele snelweg cruiser. Of die de beleving geeft die je zoekt betwijfel ik.
Maar rijden is weten...
Ipv een s40/v50 een c30 t5 of een oudere c70 t5? Iets als een Brera? Een MR2 (2)? Delta of Bravo? 9-3?
Wat is er met de hemel van die S40 bij Krook gebeurd?
Je had die Fiat nooit weg moeten doen winking smiley Ik kan me je zoektocht goed voorstellen hoor. Geluid is voor mij ook een belangrijke voorwaarde bij het uitzoeken van een auto. Je E39 heeft een zescilinder die mooi klinkt, dus daar ligt het niet aan. Zoek je vooral iets snellers of iets sportievers? Ik denk dat dat toch wel een cruciale vraag is. Niet elke auto met een grote motor is sportief.

De eis van 5 of meer cilinders maakt het wel lastig omdat je dan al snel bij oudere of niet-sportieve auto's terecht komt. De Focus ST lijkt me wel echt een mooie allrounder. Mij staat bij dat dit specifieke (Volvo)blok geen toonbeeld van betrouwbaarheid is (cilinderwanden). De Volvo's met vijfcilinder zijn dan weer niet sportief. Maar een C30 T5 is nog wel redelijk modern en dagelijks bruikbaar. Lijkt me een fijne auto. Een voor de hand liggende keuze is een 3-serie met zescilinder (bijv. een late E46), bijvoorbeeld een mooie coupé, heb je daar een gevoel bij?

Ik heb zelf twee oudere Alfa's met V6, een genot voor de zintuigen. Zoiets kan ik je moeilijk aanraden als dagelijke auto. Ja je kunt wel een GT 3.2 of GTV 3.0 vinden binnen je budget en ze kunnen best betrouwbaar zijn maar dan moet je wel een hoop (preventief) onderhoud voor lief nemen. De onderdelenvoorziening is ruk, dus niet handig als je onbezorgd wilt rijden.

In de categorie hot hatch kun je nog een Clio III RS overwegen of een Civic Type-R (EP3). Die klinken allebei prima, zeker als je nog wat aan de inlaat aanpast. Of een Corolla Sport winking smiley
APT
@Razernaga; hadden die geen issues met roest? Vond ze altijd geweldig (en geluid nog steeds) maar begin het steeds meer een 'jongeren' auto te vinden.

OT; naar aanleiding van de geplaatste S40 T5 eens gaan kijken en vond ik deze op marktplaats. Schrik alleen een beetje van de kmstand? Terecht? Ruim 300k voor een benzine auto.. aan de andere kant, rijd er toch niet zo veel meer bij. Vind de kleur en velgen wel fraai en staat nog heel dichtbij ook.

S40 T5 handgeschakeld

Ja die had ik ook gezien. Vond hem minder mooi dan die witte, maar wist je budget niet. smiling smiley Als ie dichtbij staat kan je hem altijd checken. Een C30 T5 is ook wel erg gaaf btw.
[www.autoscout24.nl]

@Casper; C30 is idd gaaf, dit helaas een automaat maar wel een model dat ik in de gaten ga houden. Ga me even verdiepen in eventuele zwakke punten van deze Volvo's.
@Beros; Ik kan mijn vinger er niet helemaal opleggen maar de automaat past me niet en het vermogen is voor een 5 serie ondermaats. De auto voelt namelijk ook na 20 jaar nog steeds bovenmaats, hoge bouwkwaliteit ook. Heb ook een 540 gereden en dat past véél beter bij een E39. Ik denk dat ik vooral iets bijzonders mis aan de auto. Het is echt een prettige auto maar laat me een soort van koud. E46 330i Coupe ook gereden en min of meer hetzelfde. Dat was overigens ook een automaat dus denk dat de automaat vooral de schuldige is. Goed dat je dat volvo blok even uitlicht. Aangezien ik de T5 interessant vind maar geen gezeur wil. Alfa Romeo heb ik een zwak voor, meerdere gehad. Tevens de reden dat ik de fraaie GT 3.2 uitsluit. De GTV al helemaal. Ik zocht voor de Coupe Fiat namelijk eigenlijk een GTV. Na 5 exemplaren gaf ik het op. De Coupe Fiat is tegen mijn zin weg gegaan. Was een miskoop en moest er 9000,- tegenaan gooien om de auto perfect te krijgen (das inclusief geheel spuiten). Ik wilde dat doen maar iemand hier thuis stak er een stokje voor met de terechte vraag; blijft het daar wel bij? Net als de GTV niet meer geschikt als daily naar mijn mening maar vooral prachtige hobby auto's. De hothatches houdt ik in mijn achterhoofd als backup. Een hothatch past me namelijk wel.
@Barri; hemel schijnt een zwak punt te zijn bij de S40/V50. Had het al gezien en opgezocht. Aangezien ze het niet in de tekst vermelden mooi punt om de prijs te drukken.
@R Wxxx; meeste zijn vooral 4 cilinders, wel mooie modellen. De Brera een niet spannend 6 cilinder GM blok (de Brera wil je als 1750tbi maar zijn nog te duur). C70 volgens mij vrij lastig te vinden met handbak. Ik vrees dat die Volvo ook niet echt spannend is om te rijden van wat ik over die auto weet.
@carkiller; bedankt voor je reactie, krijg altijd liever info van een eigenaar dan horen-zeggen. Want mijn kennis over Impreza's komt idd van horen-zeggen. De jouwe heeft geen roest maar is het dan ook het model over het algemeen vreemd of zijn er wel bepaalde zwakke plekken? En rest betrouwbaarheid van zo'n WRX?
@Mathijs; Bij het zien van de Mondeo dacht ik zelf ook meteen aan de 6 MPS maar naar mijn weten roesten die echt behoorlijk. De Caliber best een leuk model met behoorlijk wat vermogen. Neon een gek ding, wel leuk. Alleen is volgens mij het interieur van die Dodges wel heel plasticerig. Ik ga iig eens reviews bekijken want leuk zijn ze wel. De Infiniti vind ik erg gaaf. Enige minpunt is het dashboard. Dat gaat vervellen waardoor je of met een heel lelijk dashboard zit of een compleet nieuwe moet plaatsen (of het originele met leder laten bekleden). Toch zet ik 'm erbij. De 6 cilinder versie uit de 350Z klinkt fenomenaal (en ga nu meteen even kijken wat een 350Z nog moet kosten). Ook de Lexus lijkt me een goed alternatief voor een auto als de Subaru Legacy dus ook die zet ik op de lijst.
@Zadelsnuiver; als sedan misschien een optie. Als de betrouwbaarheid op orde is en de onderdelen nog goed te vinden zijn. Staan mij echter wel testen bij (TopGear dacht ik) die de MG behoorlijk afkraakten. De motor zou ondanks het vermogen nogal lui aanvoelen.. toch eentje die ik even ga checken.

Veel opties. Veel om over na te denken en zal echt een schifting moeten maken want anders worden het wel heel veel proefritten.
@Ak2; helemaal met je eens. Die Grande Punto's van Abarth lijken alleen duurder te worden ipv goedkoper. De C30 heb ik op de lijst gezet.
Klopt dat het vooral 4cil maar dat zou me met jouw gestelde budget met meteen tegenhouden. Het ging me meer om wat richtingen. De volvo 5cils gaan je ook niet meer het geluid geven dat je zoekt, denk ik, dan moet je bij de oude 850 zijn. Als t5 of t5r misschien ook leuk maar kmstanden zullen ver boven jouw aangegeven stand zijn. In de meeste gevallen zal er met een andere uitlaat wel eea te bereiken zijn. Is een IS200, de eerste, misschien nog wat?
@R W xxx; de eerste IS vind ik nog steeds een fraai model. De 200 lijkt me wat te zwak maar een 300 sedan is weer zo ontzettend zeldzaam dat je die amper vind. Ik weet dat het lastig is maar als de auto mij niet kan geven wat ik zoek kan ik net zo goed mijn huidige houden. Volvo blokken klinken naar mijn smaak altijd wel lekker, andere uitlaat doet idd al een hoop.

@Zadelsnuiver; zusje Mondeo spreekt me als ST220 wat meer aan. Gek, het hierboven voorgestelde exemplaar in het zwart met rood leer vond ik prachtig. Bij het zien van het interieur van de Jag had ik een nogal dubieus gevoel.. dobbelsteentjes aan de spiegel en een pluche stuurhoesje zouden er nog bij passen ook.
ik heb zo'n t5 blok in de Mondeo liggen, dat rijdt verder prima maar hoef je voor het geluid niet te kopen. De 850/s70/v70 klonken tot ~2000 idd erg lekker, daarna is het allemaal een stukje flauwer geworden.
WRX kan zeker roesten, GTT veel erger maar ook bij de WRX iets om goed in de gaten te houden.
Vooral de achterschermen.

Andere zwakke plekken, versnellingsbak en drijfstanglagers. Maar die gaan meestal stuk door tuning, te veel vermogen uit het blok persen.
Verder erg dure onderdelen, remmen houden niet over. (Een remmen upgrade begint bij 2000 Euro.)
Ik heb dat opgelost met alleen andere remblokken, remt nu voor mij voldoende.

Maar veel meer beleving dan de genoemde Legacy, hoewel die met een andere uitlaat en een setje stugge veren ook leuk te krijgen is.
Van de Legacy 3.0 R spec. B weet ik dat die heel snel kromme remschijven heeft. Daar is een remmen upgrade echt een noodzaak.
@carkiller; Da's idd iets dat ik wel in mijn hoofd had voor de Legacy. Sleeper laten maar wel iets beleving toevoegen. Remmen upgraden vind ik ook optisch een verbetering, setje mooie grote remmen achter een velg ziet er gewoon goed uit. Al is de prio reden natuurlijk beter remmen. Tot dusver vind ik het één van de meest interessante auto's. Enkel koppakking hoor ik wat verhalen over maar dat is eenmalig 1500,- (of iets meer en dan metalen pakkingen gebruiken, van een wrx schijnt te passen). Daarna heb ik er met 6k km per jaar nooit meer last van.
Er staat een (vind ik) geweldig leuke Legend te koop, met handbak nota bene. Misschien te oud voor je, maar voldoet wel aan veel van je eisen.

[www.marktplaats.nl]
@Tyn; Vind het zeker een leuke auto maar verwacht dat het een beetje het zelfde zal rijden als mijn 5 serie. Lekker maar niet leuk.
Ivm de rest van de auto's die hier reeds genoemd zijn is het inderdaad nog steeds een beste slee, al verwacht ik toch een duidelijk ander rijgedrag dan je 520i- handbak vs automaat, en flink wat extra vermogen.

Hier heb ik ook nog altijd een zwak voor. Hot hatch, maar dan net even anders:

[www.autoscout24.nl]
@Tyn; grappig, die auto heb ik een week lang als leenauto gehad en was idd een leuk apparaat. Alleen de koppeling was minder prettig (m'n vriend vond het ook een onding). Het rijdt idd vermakelijk en best vlot. Het geluid was ook best lekker en de vanos zorgt er voor dat als ie in toeren klimt ineens ook van toon veranderd. Prijzen van de 325ti lijken te klimmen. Staat op de radar.
@R W xxx fraai model met die lange neus en simpel strak interieur. Volgens mij ook een versie met 2.2 en 4ws met rond de 200pk dacht ik. Zal best vermakelijk zijn. Wel 4 cilinder. Eens kijken hoe het met roest zit. Echt fraaie nette exemplaren zijn wel lastig te vinden geloof ik.
**Update; velen geven hier te kennen dat ik de eis van 5 of meer cilinders zou moeten laten vallen. Daar ben ik over gaan nadenken en een hothatch past me qua beleving wel. Het geluid alleen minder. Als ik echter daarmee een auto kan vinden die dat met beleving goed maakt het overwegen waard. Welke Hothatches zijn naast leuk ook betrouwbaar?
Zelf denk ik aan;
106GTI/Saxo VTS 16v
206GTI/RC
VW Golf IV 1.8T
Seat Leon 1.8T (Cupra(R))
Abarth Punto (lastig te vinden en lijken duur te blijven)
Abarth 500
Mini Cooper S
Mitsubishi Colt 1.8GTI (kan ze zelf niet vinden)

Andere leuke Japannertjes?
Sommigen hierboven zijn niet de snelste zoals de Peugeotjes maar heb er een zwak voor. Vooral de 106 vind ik nog steeds één van de leukste A segmenters met een sport pakketje erop. Benieuwd naar jullie suggesties.
Van de auto's met 5 of meer cilinders blijven de Seat Leon Cupra4/Golf IV V6 4-motion, de Subaru Legacy 3.0r spec-B en de Volvo S40/C30 T5 favoriet. Vooral de C30 lijkt me met enkele technische upgrades in uitlaatlijn, onderstel en beetje vermogen (en eventueel in een later stadium de ombouw naar AWD, want dat kan vrij makkelijk) wel een auto die alles in zich heeft. Redelijk betrouwbaar naar mijn weten, heerlijke sound en alsnog relatief compacte hothatch met dito rijgedrag (na wat aanpassingen dus). Subaru ultieme sleeper en de Seat/VW machtige sound van de VR6.

Budget blijft rond de 7500,- max. Minder is beter uiteraard gezien de aankoop van nóg een auto.
Een A3 met 3.2 V6 is ook wel leuk

dit exemplaar is bijvoorbeeld wel een beetje een wolf in schaapskleren, maar dat maakt hem ergens ook wel sympathiek. Het is wel zoeken naar zulke exemplaren, maar je hebt er tenslotte maar 1 nodig winking smiley

A3 3.2 V6

het zelfde geld voor de TT met die zelfde motor, moet lukken in jou budget, maar word wel lastig Audi TT 3.2 V6

wil je echt wat bijzonders (wat weinig af schrijft), dan is zoiets wel leuk; Renault Avantime 3.0 V6. Anoniem ergens rijden is dan wel over denk ik grinning smiley Ik heb er 1x in mogen rijden, lang geleden, maar staat mij nog vers in het geheugen. Al dat glas, 3 deurs, minimalistisch interieur (nu helemaal de trend, toen zeker niet)

alle 3 wel automaat (helaas), maar misschien met wat zoeken kom je wel handbakken tegen als dat überhaupt leverbaar was

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-02-2021 13:55 door AsconaGT.
De Colt Rallyart?

Fiesta ST kan ook nog, een nette mk6 (model wat ik ook heb).
Corsa OPC lijkt me leuk, maar is boven je budget.
De eerder genoemde Golf V GTI? Of een Polo GTI? Ook wel een leuk ding, en met de 1.8T.
@Ascona; Leuke auto's. De A3 had ik al in favorieten opgeslagen (dat exemplaar ook). Alleen denk ik niet dat dat hem wordt. De A3 3.2V6 is namelijk een wat saaie auto om te rijden. Heb er een proefrit mee gemaakt en ging werkelijk ontgoocheld weer naar huis. De auto is alleen leuk als je flink het gas intrapt maar rustig rijden kan het net zo goed een 1.6je zijn. Iets doen aan de uitlaat kan helpen maar denk vooral dat de automaat daar de boosdoener in is. Overigens, is dat een gewone automaat of de beruchte DSG? TT verbaasd me enorm! Heb wel eens gekeken en staan er maar weinig te koop. Die ik toen zag waren minstens 12k dus dat er eentje met acceptabele kmstand te koop staat voor dit geld vind ik natuurlijk machtig mooi. Wel helaas een automaat (vrees die DSG weer). Denk wel een auto die niet meer in waarde zal dalen, de eerste TT vind ik sowieso flink klassiekers potentieel hebben, de 3.2 V6 nog wel meer.
De Renault erg gave auto maar geloof niet heel betrouwbaar en qua rijden misschien heel anders dan anders maar of het het rijplezier biedt dat ik zoek vraag ik me af. Ik zou er vooral heel blij van worden als m'n buurman 'm koopt zeg maar. Toch leuke suggesties en de TT sla ik op!
@NVE; Mooi exemplaar maar denk dat ik dan sneller voor een Clio zou gaan. Al is Renault hier door nogal wat mindere ervaringen sowieso in het nadeel. Auto zou dus echt moeten overtuigen.
Naast een Clio RS lijkt mij een Twingo (2) RS ook een erg leuke optie. Het is een Renault van de nieuwe generatie en staat bekend als heel betrouwbaar. De 1.6 motor met 133 pk is heel degelijk en betrouwbaar, door het lage gewicht is het een erg leuke en snelle auto.
@ak2; Ik twijfel ook enorm over die auto. Een Colega had een nieuw type 3 serie (318) maar kwam vaak met de Twingo RS en was er vol lof over. Iemand van het Coupe Fiat forum ook. Het lijkt me een autootje zoals de oudere GTIs zoals een 106 GTI en Saxo VTS. Model vind ik beetje zo-zo (tikkie vrouwelijk) maar misschien eens een proefrit maken. Zijn wel erg betaalbaar geloof ik (als ze net zo duur zijn als een Abarth 500 zou ik eerder voor dat dingetje gaan). Lupo GTI is ook zo'n kek klein opdondertje. Voordeel van de Abarth is het turbo blok. Vrij makkelijk is er een écht heel gemeen dingetje van te maken. Maar ik ga eens naar Twingo's speuren.
Ik rij met veel plezier in mijn MB SLK 320 V6. Heerlijk geluid ook.
@haarr; Als het de eerste SLK is dan ken ik het blok idd uit de Crossfire. Vind het idd een blok dat lekker klinkt en er ook lekker aan trekt. Eigenlijk nooit bij de SLK stil gestaan. Ook geen idee wat zo'n SLK320 kost. Zijn ze niet roestgevoelig zoals alle Benzen uit die tijd?
De R170 inderdaad, uit 2002. Zwitserse import 120.000 gedocumenteerde km en roestvrij. Wel automaat, handbak is minder voorkomend met deze motor.
@haarr Al even zitten kijken en logischerwijs zijn de nette en goede exemplaren met handbak flink duurder. Dat wordt 'm dus niet.
In het topic bijzondere young/oldtimers te koop plaatste MX6 deze link;

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

[www.autoscout24.nl]

Kilometerstand: 170.000 km
Bouwjaar: 10/2006
Verkoopprijs: € 6.999,-

Hoe betrouwbaar zijn deze dingetjes. Ik was eigenlijk positief verrast en vind het interieur eigenlijk ook best mooi..177pk in een Smart, ik verwacht dat dit best een leuk wagentje is om te rijden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.