Renault Grand Modus 1.2 16v of 1.2.tce, of toch een honda Jazz?

Gepost door kalman 
Als onze tweede auto overweeg ik een Renault Grand Modus aan te schaffen. Niet de meest hippe auto, maar voor onze doeleinden heel praktisch. Denk er ongeveer 12.000km per jaar mee te gaan rijden.

Ik zie nu in de buurt deze twee exemplaren staan, die er op de plaatjes best prima uit zien:
Grand Modus 1.2 16v zonder turbo
Grand Modus 1.2TCe 100 (met turbo en distributieriem)

Nu zit ik met een aantal vragen. Hoe zit het met de betrouwbaarheid van deze twee motoren en is de 75pk van de turboloze versie genoeg om mee te kunnen in het verkeer?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid in het algemeen van deze Renaults. Ze lijken me van na het tijdperk te zijn dat Renault kampte met veel elektronische storingen, klopt dat?

Als alternatief overweeg ik ook een Honda Jazz. Zijn wel iets duurder in de aanschaf voor vergelijkbare bouwjaren en kilometerstanden. Zie ook weinig aanbod met trekhaak.
De 1.2 16V en 1.2 TCe zijn de zelfde motoren met de zelfde inhoud die Renault al vele jaren bouwt. Dit zijn goede en betrouwbare motoren. De 1.2 TCe zal door de turbo een stuk vlotter aanvoelen.

De Renault Modus was een tussen model en was elektrisch gemiddeld, maar zeker niet slecht. De Renault Laguna 3 en Twingo 2 waren de eerste auto's van de nieuwe generatie Renault's, die van goede kwaliteit waren, en elektrisch goed.

De getoonde Grand Modus is van na de facelift van de Modus in 2007 deze auto's zijn veel beter dan veel mensen denken, en zijn hierdoor slimme occasions om te kopen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2021 13:01 door ak2.
Heb de 1.2 TCe motor in mijn Renault Clio, gekocht met 103.000 km op de klok en momenteel 166.000 km; motor draait vlekkeloos en dit met een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 18. In mijn geval overigens weinig stadsverkeer en vooral (rustige) provinciale wegen, dus waarschijnlijk met een iets hogere/zwaardere Modus een iets hoger verbruik.

Dus ja, het betrouwbare imago van een 1.2 TCe kan ik wel beamen cool smiley
Hartelijk dank voor de reacties. Ik ga zowel in een Jazz als in de twee Renault proefrijden. Eens kijken wat het best bevalt.
Wat een ontzettende leuke keuze, ik ben persoonlijk fan van het mpv b-segment. Dat die in de buurt staat lijkt mij idd ook wat waard ipv het halve land door. Mocht er nog een Grand modus 1.6 zestien klepper in de buurt staan , kun je die misschien ook proefrijden naast de tce, die komen qua koppel en vermogen wel aardig overeen. Ben van het weekend nog mee geweest met iemand die in beide heeft proefgereden in een clio sw.

Een Honda Jazz betaal je idd vaak meer voor

Maar een Note en of 5 deurs colt neem je niet mee in je zoekopdracht?

Nissan Note

hier een mooie colt van de tussen facelift met een soort van jaren 80 navigatiebeeld scherm.
colt

De Nissan Note is inderdaad ook een leuke optie. Bedankt voor de tip autoencyclopedie. Bij de Grand Modus ben ik gecharmeerd van de verschuifbare achterbank. We hebben twee honden die met de bank naar voren genoeg ruimte hebben in de achterbak en mijn zoon kan met de bank naar achteren ook ploeggenoten achterin meenemen als hij naar het voetbal gaat (wanneer dat weer kan). De Colt is, hoewel het een prima auto is, toch wat minder flexibel.
Als we zowat het hele B-segment MPV's er bijslepen dan mag deze echt niet ontbreken!

Opel Meriva

Veel aanbod, veel verschillende motoren etc.

En ook lekker flexibel achterin ( en een grote kofferbak ! )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2021 19:33 door Total Loss.
Ik weet idd niet of een Note ook een verschuifbare achterbank heeft, De colt heeft dat in elk geval wel, de 5 deurs colt is zelfs in delen verschuifbaar., een colt met de nieuwe neus heeft geen verschuifbare achterbank meer. De Jazz heeft ook geen verschuifbare achterbank, die hebben dan wel magic seats, ook handig.

zie video colt verschuifbare achterbank

[www.youtube.com]
Cool. Ik ga ook even serieus naar de Colt kijken en die Meriva ziet er ook uit als een goede deal.
Meriva is zwaar en traag, en helaas ook niet ongevoelig voor roest. Die zou ik dus echt overslaan.
vertmaori
Meriva is zwaar en traag, en helaas ook niet ongevoelig voor roest. Die zou ik dus echt overslaan.

Ik dacht ook dat die zwaar was, maar de gran modus 1.6 is net zo duur in de wegenbelasting
Een Meriva 1.6 is tergend traag. Mijn zus had ooit die 1.6... door de lange bakverhoudingen was er geen gang in te krijgen. Prestaties van een Up! en verbruik van een A6 waren het gevolg. Die Modus is zo'n gekke keus nog niet, de oude 1.2 TCe is een prima blok bij tijdig en normaal onderhoud.

Een Jazz is duur in verhouding. Voor een wat langere bestuurder kan de stoel niet ver genoeg naar achteren. Onder 1,85m past het allemaal wel.
Hier een artikel over een ode aan mpv modellen in het b-segment en tevens , misschien staat er nog een model voor je tussen, de Fiat Idea/ Lancia Musa staan voor mooie prijzen te koop in elk geval.

[www.autoweek.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.