Op zoek naar een goede diesel auto

Gepost door Cherry 3678332 
Ik rijd 4 dagen in de week 160 km (elke week 4 x 160) voor mijn werk. Alleen een deel wordt vergoed en na veel zoeken ga ik een diesel auto kopen. Ik weet alleen niet welke goed is en waar ik naar moet kijken. Ik heb begrepen van andere dat een Seat Ibiza 1.6 tdi het beste is voor mij. Alleen heb ik een budget van 4000 max 5000... het is dus lastig om deze te vinden.

Ik weet niet waar ik op moet letten. Op marktplaats zie ik leuke auto’s staan maar vele hebben al een hoge 200/250.000 km stand. Dit laat me erg twijfelen.
De Ibiza 1.6 tdi zal ook mijn keuze zijn, alleen heb je voor het zelfde budget bij Peugeot, Citroen en of Renault betere en veiligere opties.
Auto encyclopedie
De Ibiza 1.6 tdi zal ook mijn keuze zijn, alleen heb je voor het zelfde budget bij Peugeot, Citroen en of Renault betere en veiligere opties.

Is er een verschil tussen ibiza 1.2 tdi en 1.6?
En wat zou jij aanraden bijvoorbeeld bij een peugeot?
Gezien het budget zou ik andere keuzes maken, en juist geen Seat Ibiza 1.6 TDI zoeken.
De Ibiza was bepaald geen topper in betrouwbaarheid, deze 1.6 TDI motor was een goede motor maar na de dieselupdate gaat de EGR klep wel vaker stuk. Een 1.2 TDI zou ik afraden, de motor is lawaaiig, heeft een korte powerband en is niet erg betrouwbaar.
Een vriendin had een Seat Ibiza 1.2 TDI, er is heel veel aan gerepareerd en stuk gegaan.

Goede keuzes met dit budget zijn de Renault Twingo 1.5 DCI, Renault Clio 1.5 DCI, Fiat Grande Punto 1.3 Multijet, controleer bij de Fiat wel of de distributieketting al is vervangen of onderhandel dit erbij, en Citroen C3 1.6 e HDI. De Citroën DS3 en Peugeot 208 1.6 HDI kunnen ook prima maar zijn vaak wat duurder.

De 1.5 DCI van Renault en de 1.6 HDI van Peugeot Citroen vind ik zelf de fijnste dieselmotoren in deze klasse.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2021 22:25 door ak2.
een 1.2 tdi heeft naast minder vermogen en koppel een 3 cylinder ipv de 1.6 tdi die heeft een 4 cylinder. De 1.2 tdi is een slechte keuze, dan zal ik nog eerder bij de andere merken kijken.

208

Bedankt!

Auto encyclopedie
een 1.2 tdi heeft naast minder vermogen en koppel een 3 cylinder ipv de 1.6 tdi die heeft een 4 cylinder. De 1.2 tdi is een slechte keuze, dan zal ik nog eerder bij de andere merken kijken.

208

een twingo diesel is echt een bommetje hoor. Die is echt sneller als je zou verwachten.
De 1.5 diesels lopen makkelijk een half miljoen als ze netjes zijn onderhouden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.