Koopadvies voor aanschaf eerste auto.

Gepost door Luuk 6304520 
Hallo allemaal,

Sinds ik mijn zakelijke lease auto moest inleveren (VW POLO), ben ik nu op zoek naar een aanschaf van een tweedehands auto. Ik zoek een auto welke relatief sportief eruit ziet en goedkoop maandelijks te rijden is (elektrisch?). Nou ben ik nogal een leek qua auto's en omdat ik hiervoor altijd zakelijk reed, heb ik niet echt verstand van de huidige automarkt.

Mijn budget voor een auto schommelt tussen de €5000 en €9000 euro. Daarnaast vind ik een degelijk interieur belangrijk. De KM stand van de auto twijfel ik heel erg, bij dergelijke types kan dit denk ik heel betrouwbaar zijn en omdat ik niet 50K kilometers in een jaar weg rijd kan ik waarschijnlijk een auto met vrij hoge KM aanschaffen(?). Zelf heb ik wat rond gekeken en kwam ik uit op de volgende auto's:
- Volkswagen UP! Deze auto kost maandelijks vrij weinig, echter vind ik de aanschafprijs vrij hoog voor zo'n kleine auto?
- Volkswagen Golf GTE. Deze is maandelijks goedkoop doordat hij elektrisch is? Of is dit niet meer zo in 2021? Daarnaast vind ik deze auto gewoon heel mooismiling smiley
- Audi A1. Echter kost deze wel erg veel en moet ik over wellicht over mijn budget gaan?
- Mini Cooper (De S-versie vind ik gaaf).

Ik ga per jaar rond de 17K kilometers rijden.

Misschien vraag ik nu wel iets wat totaal onrealistisch is, dan hoor ik het graag haha.

Mochten er overige ideeën omtrent auto types hoor ik het heel graag!

Bedankt

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2021 16:57 door Luuk 6304520.
Bestaat dat wel? Sportieve auto's en lage rijkosten? Met een sportieve rijstijl, verbruik je immers al flink meer brandstof smiling bouncing smiley
Met dit wensen lijstje, er relatief sportief uitzien met als voorbeelden een Up, Golf en A1, dan komen bijna alle auto’s in het A, B en C segment in aanmerking.

De Mini is uit je lijstje ook sportief om te rijden. Bij wat meer sportievere auto’s binnen dit budget denk ik eerder aan een Mazda 3, Ford Focus en BMW 1.
Daar was ik al bang voor. Het is niet perse dat ik sportief rijd, maar ik zoek wel een auto die er sportief uitziet. Niet een Toyota Prius bijvoorbeeldbig smile smiley. Misschien ben ik ook wel iets teveel gewend naar de VW Polo die ik had.

Mazda 3 en Ford Focus vind ik eerlijk gezegd niet heel mooi. Dan zou ik denk ik eerder gaan voor een Fiësta..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2021 15:02 door Luuk 6304520.
Ik zie maar één sportieve auto in je lijstje en dat is de Cooper S, deze is waarschijnlijk dan weer het duurste in aanschaf én gebruik. Ik zou er met jouw budget niet aan beginnnen.... Goedkoop is echt duurkoop bij dergelijke auto's, ze kennen zo hun kwaaltjes. Vrijwel allemaal vrij goed preventief te verhelpen, maar dat kost wel geld.

Verreweg de goedkoopste in gebruik is de Up, maar niet bepaald sportief. Aanschaf van dergelijke kleine auto's oogt vrij fors omdat ze erg gewild zijn vanwege........ de lage maandelijkse kosten winking smiley
Een Up raak je uiteindelijk ook weer voor relatief veel geld kwijt, dus wat is dan duur? winking smiley
Je moet het geld voor de aanschaf wel hebben liggen natuurlijk.

Golf GTE is enigszins sportief. Heeft het onderstel van de GTI, is wel een stuk zwaarder dan de GTI en heeft ongeveer hetzelfde vermogen. Dat voelt nog wel sportief aan. Kosten voor gebruik kunnen behoorlijk meevallen als je veel elektrisch gaat rijden. Maar ook hier weer, met jouw budget zou ik er niet aan beginnen.

Tot slot de Audi A1. Leuke auto'tjes om te zien. Sportief? Mwah...
Ik vind ze zowel nieuw als gebruikt veel te duur voor wat je krijgt, vraag mij ook sterk af of je dat red met jouw budget.

Waarom staat de Polo niet in je lijst? Lijkt mij, samen met de Up, prima voor je budget.
Ik lees sportief, en dan kom je aan met een Up. Prima auto om van A naar B te gaan maar dat ding is alle behalve sportief. (GTI is wel uitzondering)

En als je de 60PK versie hebt zoals de meesten dan is het nog niet vooruit te branden ook nog.

Daarnaast vind ik een degelijk interieur belangrijk.

Wat vind je degelijk? Bij de Up kijk je als een van de weinige auto's tegen kaal plaatwerk aan

Volkswagen Golf GTE. Deze is maandelijks goedkoop doordat hij elektrisch is? Of is dit niet meer zo in 2021? Daarnaast vind ik deze auto gewoon heel moo

dat gaat je nooit lukken met jou budget. zelfs niet als je naar de max gaat van 9000 euro dan vind je nog niets denk ik. De meesten staan ook ex BTW te koop

- Audi A1. Echter kost deze wel erg veel en moet ik over wellicht over mijn budget gaan?

Is gewoon identiek aan de polo, alleen ander uiterlijk. Echt sportief is dit ook zeker niet en met de basis motoren ook niet snel. En zoals je zelf aan geeft, vrij prijzig. Met jou budget ga je wel naar exemplaren die of heel kaal uitgerust zijn, basis motorisering en / of hele hoge kilometerstanden. Dan moet je wel heel graag die 4 ringen in de neus willen hebben.

De enige uit jou rijtje die sportief is, sportief rijd. Ook hier betaal je relatief voor, maar dat zie dan ook wel meer terug in hetgeen wat je koopt (dat wat een A1 vrijwel niet bied)

Dus daar zou ik maar eens naar kijken. Maar goedkoop word het natuurlijk nooit, zeker een cooper S niet.

EDIT; ik ik zie dat je sportief alleen gebaseerd is op uiterlijk; tjah, als een Up of golf er al sportief uit vind zien dan heb ik geen idee wat je referentiekader is. Je komt aan met een A segment auto (up), B segment (A1) en C segment (golf) aan. Dan komt vrijwel elk merk en model in aanmerking als het formaat er niet toe doet en je de vrij behouden vormgegeven modellen al bestempeld als sportief.

Ben ook wel benieuwd wat je bedoeld met lage rijkosten

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2021 15:18 door AsconaGT.
Dank voor de toelichtingen! Ik deel inderdaad de mening dat ik dan beter geen leuk uitziende auto kan kopen voor relatief weinig geld met veel KM op de teller...

Ik heb inderdaad wel naar een Polo gekeken, daarbij kwam ik hier op uit:
[www.marktplaats.nl]

Het is wat ver bij mij uit de buurt. Met de juiste prijs heb ik het er uiteraard wel voor over om heen en weer te rijden (3 uur tot.).

Daarnaast heb ik ook in het verleden een seat ibiza gehad, altijd wel redelijk in gereden en net ook even naar gekeken en hierop uitgekomen:
[www.marktplaats.nl]

Hoor graag jullie meningen
AsconaGT
Ik lees sportief, en dan kom je aan met een Up. Prima auto om van A naar B te gaan maar dat ding is alle behalve sportief. (GTI is wel uitzondering)

En als je de 60PK versie hebt zoals de meesten dan is het nog niet vooruit te branden ook nog.
Ik heb weleens bij iemand in een Seat Ibiza gezeten, die auto had ook maar 75pk en die persoon reed als een bezetene in die auto. Bij die persoon ben ik dus ook niet meer in de auto gestapt, ongeacht welke....

Dus als je wilt kun je met iedere auto sportief rijden, flink veel toeren maken en pas laat opschakelen. Wel grappig dat het kenteken van deze auto ongeldig verklaard is: want het was een private lease, op de naam van die vriend zijn vriendin....
Naast de Mini Cooper S kan je ook kijken naar een Fiesta ST of Suzuki Swift Sport. Leuke sportieve autootjes.
Ach, wij hebben ook een up 60 PK, dat is altijd overal plankgas en dan komt het zeker in de stad prima mee.

Voor een jaar geleden werd ik er bij het stoplicht wel uitgetrokken door een KIA Picanto, ondanks ik alles er uit perste nut smiley Maar sportief is het niet. het stuurt niet sportief, het rijd niet sportief, zitpostitie is niet sportief en het ziet er gewoon uit om functioneel te zijn (en dat is het ook) en niet om sportief te zijn. Maar als de topicstarter een up al als sportief bestempeld op basis van looks. dan kun je vrijwel alle auto's van vrijwel elk merk hier wel neer zetten.

je weet dat dit een diesel is? En persoonlijk; dit is gewoon een prima no nonsens auto. maar zo'n polo heeft helemaal niets met sportifiteit te maken. als je dat zoekt zijn er wel leukere en betere keuzes

Daarnaast heb ik ook in het verleden een seat ibiza gehad, altijd wel redelijk in gereden en net ook even naar gekeken en hierop uitgekomen:

Deze TSI motoren (sowieso veel motoren uit de volkswagen stal) staan niet heel goed te boek qua betrouwbaarheid. even googlen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2021 15:26 door AsconaGT.
AsconaGT
Ach, wij hebben ook een up 60 PK, dat is altijd overal plankgas en dan komt het zeker in de stad prima mee.

Voor een jaar geleden werd ik er bij het stoplicht wel uitgetrokken door een KIA Picanto, ondanks ik alles er uit perste nut smiley
Daarom heten ze ook wel in de volksmond stadsauto's: maar dat vind ik persoonlijk altijd een beetje vreemd, want je mag immers maar maximaal 100KM/u op de autosnelweg in dit kikkerlandje en zelfs 130KM/u haal je wel met iedere auto. Duurt alleen eventjes en daarom is het zo irritant, als iemand van rechts zijn auto ervoor gooit als je in je stadsauto 130KM/u rijdt smiling bouncing smiley

Maar een Kia Picanto vindt ik echt een slome auto, daar zit geen leven in de brouwerij. Wellicht is een Suzuki Swift wel een tikkeltje sportief?
Ik vind een UP zeker niet sportief, doelde meer op dat dat ding niks kost maandelijks.

je weet dat dit een diesel is? En persoonlijk; dit is gewoon een prima no nonsens auto. maar zo'n polo heeft helemaal niets met sportifiteit te maken. als je dat zoekt zijn er wel leukere en betere keuzes
Persoonlijk vind ik een Polo strak ogen. Wat bedoel jij met leukere en betere keuzes?

Suzuki Swift Sport overigens wel een leuke auto!
Mischien vindt je nog een verdwaalde mazda 2 sky active voor je budget, dit is voorlopig de laatse echte mazda in het b-segment, de opvolger is een yaris met een Mazda logo

Persoonlijk vind ik een Polo strak ogen. Wat bedoel jij met leukere en betere keuzes?

het is een kwestie van smaak. Ik vind een polo over het algemeen een bedaagd ogen, beetje suf, sommigen noemen het saai en al helemaal niet sportief. Je ziet ze op elke straakhoek en kwalitatief het het ook zeker geen topper naarmate de jaren en kilometers er op komen. Het is op de snelweg een prima auto , rijd volwassen, maar het rijd totaal niet sportief. zo heeft VW hem ook niet bedoeld. maar als jij het mooi vind, prima toch?

Als je het over sportieve of leuke auto's hebt dan heeft barri al enkele opties genoemd, zoals een Ford Fiesta, Suzuki swift Sport, maar ook een mini is een lekkere gooi en smijt auto die leuk rijd thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2021 15:50 door AsconaGT.
Als ik jullie om een mening/advies zou mogen vragen, ik heb nu een aantal auto's op een rijtje gezet en heb eigenlijk toch wel vrij snel weer een auto nodig dus wil overgaan op koop. Hierbij de opties:

Mini Cooper:
1. [www.marktplaats.nl]

2. [www.marktplaats.nl]

3. [www.marktplaats.nl]

VW Polo:
1. [www.marktplaats.nl]
Deze kon ik niet vinden via de ANWB autowaarde berekening, dat vind ik een beetje vreemd....

2. [www.marktplaats.nl]

3. [www.marktplaats.nl]

VW UP!
1. [www.marktplaats.nl]
Ziet er niet uit (mijn mening). Maar wel lekker goedkoop om te rijdenbig smile smiley

Zelf vind ik optie 1 van de mini heel mooi, echter beschrijft de eigenaar wel schade in het verleden....
Daarnaast vind ik optie 3 van de VW Polo ook een mooi auto.

Hoor graag wat jullie vinden!

Gr,
Honda CR-Z. Geen idee of die te verkrijgen zijn voor het budget.
Wat mij ook opvalt is dat de Suzuki Swift Sport nog vrij duur in aanschaf is. Lijkt me dan een populaire auto!
Piet Paaltjens
Honda CR-Z. Geen idee of die te verkrijgen zijn voor het budget.

Haha die kan inderdaad zo de racebaan op!
Luuk 6304520
Hallo allemaal,

Sinds ik mijn zakelijke lease auto moest inleveren (VW POLO), ben ik nu op zoek naar een aanschaf van een tweedehands auto. Ik zoek een auto welke relatief sportief eruit ziet en goedkoop maandelijks te rijden is (elektrisch?). Nou ben ik nogal een leek qua auto's en omdat ik hiervoor altijd zakelijk reed, heb ik niet echt verstand van de huidige automarkt.

Mijn budget voor een auto schommelt tussen de €5000 en €9000 euro. Daarnaast vind ik een degelijk interieur belangrijk. De KM stand van de auto twijfel ik heel erg, bij dergelijke types kan dit denk ik heel betrouwbaar zijn en omdat ik niet 50K kilometers in een jaar weg rijd kan ik waarschijnlijk een auto met vrij hoge KM aanschaffen(?). Zelf heb ik wat rond gekeken en kwam ik uit op de volgende auto's:
- Volkswagen UP! Deze auto kost maandelijks vrij weinig, echter vind ik de aanschafprijs vrij hoog voor zo'n kleine auto?
- Volkswagen Golf GTE. Deze is maandelijks goedkoop doordat hij elektrisch is? Of is dit niet meer zo in 2021? Daarnaast vind ik deze auto gewoon heel mooismiling smiley
- Mini Cooper (De S-versie vind ik gaaf).

Ik ga per jaar rond de 17K kilometers rijden.

Misschien vraag ik nu wel iets wat totaal onrealistisch is, dan hoor ik het graag haha.

Mochten er overige ideeën omtrent auto types hoor ik het heel graag!

Bedankt

In mijn ogen voldoet geen enkele van deze auto's aan sportief en lage rijkosten.
De redenen zijn al genoemd. De Golf GTE en Audi A1 vallen buiten het budget of je winkelt onder in het budget wat meestal niet handig is.

De Cooper S is wel sportief maar stond bekend om de vele mankementen en slechte kwaliteit, in deze prijsklasse kun je er aardig op leeg lopen.

Goede opties lijken mij. De Renault Megane (Coupe) 180 TCe, Hyundai Veloster, of van het Fiat concern de Alfa Giulietta, Fiat Bravo, Alfa Mito en de Fiat Grande Punto die zijn ook veel geleverd met krachtige motoren. Deze voorbeelden bieden veel waar voor het geld.
Zoek je een diesel of benzine? In je voorbeelden staan ze beide. Al eens gereden met een Mini? Dat is niet te vergelijken met een Polo. Een proefrit help wellicht ook bij je keuze voor sportiviteit (Mini) of iets wat overal tussen in zit wat rijden betreft (Polo).

Zelf (veel)ervaring met Giulietta’s, Mito’s, Punto’s en ook de Bravo. Auto’s, zeker de Alfa’s zijn boven gemiddeld sportief, maar niet zo sportief als een Mini Cooper S.
De Swift vind ik ook een goede aanrader.

Goede opties lijken mij. De Renault Megane (Coupe) 180 TCe, Hyundai Veloster, of van het Fiat concern de Alfa Giulietta, Fiat Bravo, Alfa Mito en de Fiat Grande Punto die zijn ook veel geleverd met krachtige motoren. Deze voorbeelden bieden veel waar voor het geld.

De Alfa Romeo Giulietta vind ik er zeer strak uitzien. Wat zou je kunnen zeggen over onderstaande, eentje uit 2011 met 137K op de teller. Zijn dit auto's die makkelijk de 200K vol rijden?
[www.marktplaats.nl]

Ik zie overigens dat de recensies op Google van deze autoverkoper niet zo goed zijn.confused smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2021 17:10 door Luuk 6304520.

Zoek je een diesel of benzine? In je voorbeelden staan ze beide. Al eens gereden met een Mini? Dat is niet te vergelijken met een Polo. Een proefrit help wellicht ook bij je keuze voor sportiviteit (Mini) of iets wat overal tussen in zit wat rijden betreft (Polo).

Een diesel of benzine maakt me niet heel veel uit. Qua kosten zal het ook niet veel schelen denk ik. Nee, ik heb nog nooit in een Mini gereden, de Polo die ik had reed super, was dan ook wel een 2020 model volgens mij.
Luuk 6304520

De Alfa Romeo Giulietta vind ik er zeer strak uitzien. Wat zou je kunnen zeggen over onderstaande, eentje uit 2011 met 137K op de teller. Zijn dit auto's die makkelijk de 200K vol rijden?
[www.marktplaats.nl]

Ik zie overigens dat de recensies op Google van deze autoverkoper niet zo goed zijn.confused smiley

De 1.4 T Jet is een hele degelijke motor, met goed onderhoud halen ze makkelijk 3 ton of nog veel meer. Deze zou ik zelf niet doen, het is een import, bij een handelaar die niet erg goede beoordelingen heeft.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2021 17:36 door ak2.
Giulietta’s halen makkelijk de twee ton. Ook de Mulit Air zolang deze de juiste onderhoud heeft gehad. Maar alle auto’s halen de twee ton wel. Al heb je altijd uitzonderingen (1.4TSI DSG) . Een Alfa is niet beter of slechter dan bijvoorbeeld een Opel of Ford.
Ik zou inderdaad ook opteren voor een Honda CR-Z , genoeg auto’s die lagere kosten hebben , en genoeg auto’s die sportiever zijn , maar dit is een mooie mix er tussen lijkt me.

Zijn te vinden voor je budget
Bij de Mulit Air is wel gevoeliger dan de T-jet qua vereiste motorolie en brandstof kwaliteit.
Ik vind die Giulietta's erg mooi!

Onderstaand heb ik zojuist gevonden en als ik google op de dealer zie ik bijna alleen maar positieve recensies smiling smiley
[www.marktplaats.nl]

Ik denk wel dat de prijs met de KM-stand wat aan de hoge kant is maar daar kan over onderhandeld worden. De eigenschappen en opties die erop zitten zeggen mij niet heel veel wat betreft de invloed ervan op de prijs. Wat vinden jullie?

Zelf vind ik de Honda CR-Z niet heel mooi. Dus die valt af.
Oke , maar lage kosten zal je niet hebben met een giulietta , maar gewoon gemiddeld , dus kwa kosten betreft komt iedere middenklasser in aanmerking.
Mocht je toch voor een up kiezen dan zou je wellicht ook kunnen kijken naar een Up TSI, dit is het model tussen de Up GTI en de "gewone" Up. Dit model heeft een 90pk turbo blok welke vrij gemakkelijk naar 115pk (=Up GTI niveau) te brengen is en daar ook wel voorbij. Onderstaand is denk ik een leuk voorbeeld, staat bij een dealer. Heeft ook nog wel redelijk wat opties (meer dan die je eerder linkt, bijv. multifunctioneel stuurwiel en stoelverwarming). Zit wel wat boven budget, maar wellicht kun je er nog wat af praten. Rest verdien je wel terug in de running costs (in vergelijking met bijvoorbeeld een Cooper S).

[www.autoscout24.nl]#

[www.jdengineering.nl]

Bovenstaande tuner is een erg bekende Vag tuner, voor 600 piek helpen ze een Up TSI al naar 140 pk! Dit klinkt misschien als een erg grote stap, maar dit blokje is in feite standaard een geknepen 115pk blok.

Al met al denk ik een erg leuk autotje die niet de wereld hoeft te kosten.

Hier ook nog een video van de eigenaar van het Nederlandse VW Up forum:
[www.youtube.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2021 19:47 door Richard 6386062.
De Volkswagen UP! die getuned is lijkt me zeker leuk, alleen die kleur blauw... Sorry maar niet mijn smaak. Toch heb ik die UP! nog niet uit mijn hoofd gezet, voornamelijk omdat je zo goedkoop kan rijden. Ook €9950 voor een 3-deurs vind ik vrij veel geld.

Idd de lage kosten van de Giulietta moet ik dan voor lief nemen. Ik denk ook niet dat het mogelijk is om sportief én goedkoop te rijden als ik het zo allemaal leesbig smile smiley
Ook een hele leuke deze:
Skoda Citigo Sport

Blijft lekker laag in mijn budget. Is er iemand die ervaring heeft met een Skoda Citigo?

gr,
De VW UP, Seat Mii en Skoda Citigo zijn technisch volledig identiek, en komen uit de zelfde fabriek, er zit geen verschil in.

De versnellingsbakken in de eerste bouwjaren waren van matige kwaliteit, dit is een aandachtspunt. Ik vind het overigens veel geld voor een 8 jaar oude auto uit het A segment. Sportief is deze Skoda Citigo met 75 pk niet dan kun je denk ik veel beter een Renault Twingo RS met 133 pk kopen, de Twingo is ook geleverd met 100 pk motor.
ak2
De VW UP, Seat Mii en Skoda Citigo zijn technisch volledig identiek, en komen uit de zelfde fabriek, er zit geen verschil in.

De versnellingsbakken in de eerste bouwjaren waren van matige kwaliteit, dit is een aandachtspunt. Ik vind het overigens veel geld voor een 8 jaar oude auto uit het A segment. Sportief is deze Skoda Citigo met 75 pk niet dan kun je denk ik veel beter een Renault Twingo RS met 133 pk kopen, de Twingo is ook geleverd met 100 pk motor.

Hmm, toch staan die Citigo's nog best aan de hoge kant op Marktplaats. Voor zo'n auto zou jij niet meer dan €5000 euro geven?
Ik heb sinds een dikke maand een Mini Cooper S, en dat rijdt heerlijk!smiling smiley Okee, een Mini is niet goedkoop in aanschaf, maar je krijgt er wel veel rijplezier er voor terug.thumbs up
JFR
Ik heb sinds een dikke maand een Mini Cooper S, en dat rijdt heerlijk!smiling smiley Okee, een Mini is niet goedkoop in aanschaf, maar je krijgt er wel veel rijplezier er voor terug.thumbs up

Jouw budget lag dan ook pak hem beet 25.000 Euro hoger, lekker vergelijk dus nut smiley
Zo goed als nieuw met volop garantie of helemaal onderkant markt met een motor waarbij problemen bekend zijn. winking smiley
Total Loss
JFR

Jouw budget lag dan ook pak hem beet 25.000 Euro hoger, lekker vergelijk dus nut smiley
Zo goed als nieuw met volop garantie of helemaal onderkant markt met een motor waarbij problemen bekend zijn. winking smiley

Even over heen gekeken, gaat dus om een R53 of R56,, geen F56.smiling smiley
Ik ben benieuwd of de motor die ik in mijn Mini heb ook die problemen heeft als de THP motor.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2021 23:14 door JFR.
JFR

Ik ben benieuwd of de motor die ik in mijn Mini heb ook die problemen heeft als de THP motor.

Dat zal toch in hemelsnaam wel opgelost zijn inmiddels! thumbs up
Total Loss
JFR

Dat zal toch in hemelsnaam wel opgelost zijn inmiddels! thumbs up

Zou je inderdaad zeggen, maar goed, de auto is ook vrij nieuw nog, hoe goed de motor is kun je echt zien als er aardig wat km's mee gereden is.smiling smiley
Luuk 6304520
ak2

Hmm, toch staan die Citigo's nog best aan de hoge kant op Marktplaats. Voor zo'n auto zou jij niet meer dan €5000 euro geven?
De markt bepaald nu eenmaal de prijs, de auto is populair dus relatief duur voor wat je krijgt.

Dit model heeft een 90pk turbo blok welke vrij gemakkelijk naar 115pk (=Up GTI niveau) te brengen is en daar ook wel voorbij. Onderstaand is denk ik een leuk voorbeeld, staat bij een dealer.
dat maakt een up wel een stuk leuker inderdaad!

maar als ik alles zo hoor dat hij een 75PK ibiza of een polo diesel ook al prima vind dan vind hij een standaard upje ook vast prima. Blijkbaar is het ook sportief genoeg. Als je dan goedkoop wil rijden dan zou ik dat gewoon doen.

zoals eerder gezegd, wij rijden jaren een up. Prima dingetje hoor met wat pluspunten, maar ook wel wat minpunten. En dat is met name de motor (60PK) terwijl de concurrentie vaak al 75 aan bied. Ook zijn de meeste upjes vrij kaal uitgerust. zaken als cruise control zit er vaak al niet op. Kijk je naar een Opel Karl, die heeft al wel standaard 75PK, standaard op alle modellen cruise control. sowieso zijn die veel rijker uitgerust over het algemeen dan een Up. Geen kaal plaatwerk zoals in de Up maar gewoon netjes afgewerkt. Het rijden, sturen en zitten is bij beide wel gewoon prima. En voor een KIA Picanto is het verschil nog groter. Die is niet alleen mooier afgewerkt, die is een enorme klap moderner, rijd beter, fijnere motor en ook nog eens 7 jaar fabrieksgarantie.

zoals deze

- veel luxer dan de meeste upjes
- meer veiligheidssystemen dan de up
- meer vermogen dan de meeste upjes
- rijd beter dan een up
- veel mooier afgewerkt
- nu nog 4 jaar fabrieksgarantie

sportief is zo'n picanto niet echt, net als een up dat ook niet is

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2021 08:04 door AsconaGT.
Ik zie dat de topicstarter met name auto's vindt die recent zijn geïmporteerd uit het buitenland. Vage historie en teruggedraaide tellers zijn dan zaken om zeer beducht op te zijn. Uit ervaring kan ik zeggen dat een Picanto of i10 veel beter is dan een Up/Mii/Citigo.
Zuipt een Picanto niet veel benzine? Ik heb er vorig jaar eentje proefgereden, toen kreeg ik nog € 7000 inruil geboden voor mijn Suzuki Celerio. Maar toen ik op de verbruiksmeter het verbruik zag, vond ik dat echt onzuinig.

Daarnaast zat er ook niet echt leven in de brouwerij in die standaard motor in de Kia Picanto, die komt echt laat op gang. Terwijl de motor in mijn Suzuki Celerio juist wel leven in de brouwerij heeft, waarbij 68PK in combinatie met het lage gewicht best goed meekomen is.

Alleen ik heb zelf nog cruisecontrol laten inbouwen, dat kostte destijds € 500. Maar mijn auto was niet eens 3 auto toen ik hem kocht voor ongeveer € 8000 en nu nog steeds € 5000 a € 6000 waard. Echter Upjes zijn nieuw al een flink stuk duurder inderdaad, vooral als je een model wilt uitgerust met airco.

Maar goed ik ga geen Celerio aanraden: ik vind het een geweldige auto omdat hij zo praktisch is en zuinig, echter sportief is hij niet. Daar zou ik echt niet met een hoge snelheid mee rechts of links mee durven afslaan, is wellicht ook niet bij andere auto's verstandig smiling bouncing smiley
Ha. Leuke topictitel en dan gaat het hier over Ups en Citigo's. smiling smiley

Ik moest natuurlijk direct aan de Veloster denken, idem aan de CR-Z die al genoemd was. Of een Panda 100HP, misschien dat je al wat leuke DS3s of MiTo's vindt of een 207 of 208 met wat sterkere motor.
Opties genoeg, maar misschien kijk ik teveel naar sportief en doen vooral de kosten ertoe. Dan kom je al snel uit bij bijv. 107/Aygo/C1; veel te vinden, betrouwbaar en zeer goedkoop te rijden. Met leuke 3-cilinder, dus het klinkt nog wel aardig.
Luuk 6304520

[www.marktplaats.nl]

Waarom een diesel terwijl je slechts 17.000 km/jaar rijdt?
Een paar auto's horen hier in dit topic niet thuis:
- A segmenters (die zijn absoluut niet sportief)
- Volkswagens (die zijn ook niet sportief)
- diesels

Een leuke, sportieve dagelijkse auto binnen jouw budget is een Fiesta 1.6 of wellicht ST, een Swift Sport (nieuwe model is net haalbaar) of misschien een Corsa OPC?
Ik zou iets terughoudender zijn bij import auto's.

Een Golf GTE is boven budget en zwaar. Als de accu vol is wel snel, maar sportief? Ja, de hsb is halftarief maar dat schiet niet heel veel op als ie zo zwaar is. Een Swift Sport kost nog steeds minder in hsb denk ik.

Een paar auto's horen hier in dit topic niet thuis:
- A segmenters (die zijn absoluut niet sportief)
- Volkswagens (die zijn ook niet sportief)
- diesels

dat zijn wel de auto's waar hij zelf mee aan komt grinning smiley klopt de titel dan niet, of de auto's die hij zelf aan draagt. Ik denk dat eerste.

Ik denk dat hij eigenlijk helemaal geen sportieve auto wil maar gewoon een degelijke no-nonsens praktische auto wil met goedkope maanlasten. waar ook nits mis mee is.
Barri
Swift Sport (nieuwe model is net haalbaar)

Ik ben benieuwd welke Swift Sport van het nieuwe model (2017-) je voor max. 9000 euro kunt vinden.
Dilmurof
Barri
Swift Sport (nieuwe model is net haalbaar)

Ik ben benieuwd welke Swift Sport van het nieuwe model (2017-) je voor max. 9000 euro kunt vinden.

De vorige 2 generaties lijken ontzettend veel op elkaar, ik denk dat, dat de reden is van de woordkeuze. Blijven beide tijdloos en zijn mits 5 deurs nog een stevige restwaarde behouden.
Ik zal zelfs nog eerder voor een 80 pk spark gaan, dan een up/citigo/mii. Lekkere 4 cylinder, je voorganger heeft de afschrijving al lekker betaald, en altijd 5 deurs

Wel voor de 1.2 80 pk gaan

spark

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2021 13:31 door Auto encyclopedie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.