Advies gevraagd: zakelijke lease € 800 p.m. ex. btw en ex. brandstof

Gepost door WhatToLease 
Beste,

Graag vraag ik jullie advies bij de keuze van een zakelijke leaseauto. Het budget is € 800 p.m. ex. btw en ex. brandstof. Contract zal voor vijf jaar zijn met 30.000 km per jaar. Mijn huidige leasecontract loopt af in december, dus ik heb nog ruim de tijd, maar wil me wel tijdig oriënteren en tijdig een keuze maken i.v.m. levertijd.

Mijn overwegingen:
- Stationwagon of SUV
- Veel ruimte (voldoende voor een vakantietrip met gezin met twee kinderen)
- Lederen bekleding
- Uitstekend qua navigatie en audio
- Liever de dikste uitvoering van een minder merk dan een uitgeklede versie van een topmerk

Na zoekwerk op directlease.nl plus autosites blijven twee auto's bij me hangen:
- Als station de Peugeot 508 SW
- Als SUV de Skoda Kodiaq
Beide auto's lijken goed binnen budget te passen, zelfs bij een topuitvoering met veel opties.

De Volkswagen Passat of Tiguan Allspace vind ik mooiere alternatieven, maar daar lijk ik dan genoegen te moeten nemen met mindere uitvoeringen.

Wat denken jullie? Wellicht ook rekening houdend met modellen die in de eerste helft van 2021 op de markt komen. Ik heb daar geen idee van, maar een nieuwer model is natuurlijk interessant t.o.v. een model uit 2020 of 2019.
Leuk vooruitzicht natuurlijk, maar ben je niet wat erg vroeg? Hebben de modellen die je noemt nog steeds zo'n lange levertijd? Ik weet dat je bij de Kodiaq in het begin wel aardig geduld moest hebben, maar ik zou me goed kunnen voorstellen dat die vraag inmiddels wel wat bedaard is.

En sowieso, heb je al toestemming van je werkgever om te bestellen? Waarschijnlijk niet, want meestal krijg je dan ook toegang tot de leasecalculator e.d., en kun je zien wat je écht voor je budget kunt krijgen. Want daar zit vaak nog wel een groot verschil met wat je op publiek toegankelijke calculatiesites zit, die laatste zijn niet meer dan een voorzichtige indicatie. Je werkgever zal ongetwijfeld verschillende verzekeringen en regelingen tav onderhoud/banden meenemen, anderzijds zou het kunnen dat de leasemaatschappij korting krijgt van bepaalde merken wat weer in jouw voordeel werkt. Kortom, probeer je niet alvast rijk te rekenen. Maar goed, misschien heb je al ruime ervaring met auto's van de zaak en ken je het spelletje dus. Dan heb ik niks gezegd.

Ik vind die 508 echt een schitterende auto, heb ik zelf ook lang over getwijfeld, maar als "Uitstekend qua navigatie en audio" echt een belangrijk argument is, zou ik dit aspect bij deze auto echt even goed testen. Het on boardsysteem ervoer ik zelf als erg traag en lastig te bedienen, met een onlogische en matig leesbare interface. Wel zal -neem ik aan- apple carplay en android auto bruikbaar zijn, dat verbetert de interface natuurlijk dramatisch, laat staan de kwaliteit van de navi, google maps blijft toch de beste en makkelijkste.

Daarnaast zeg je "veel ruimte", op dat vlak is de 508 nu ook niet direct de meest voor de hand liggende keuze.

Sowieso is op beide aspecten de Skoda denk ik op voorhand al de winnaar. Maar de 508 rijdt en zit heerlijk en ziet er natuurlijk fantastisch uit, ook wel wat waard.

Heb je al zicht op wat voor motorisatie het mag/moet zijn? Dat maakt het wat makkelijker om een longlist op te stellen.
Eis: ruimte, en dan kom je met een 508? De allerkrapste D-segment stationcar, Op de achterbank is achter een bestuurder van ca 1,85m alleen te zitten voor kinderen tot pak 'm beet 1,60m. Dan zou ik eerder een Superb nemen of een Insignia. Binnen je budget past ook een Kia Sorento ExecutvielLne van het nieuwste model. Over ruim gesproken!
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben inderdaad wat vroeg, maar het is als reactie op een bericht van mijn werkgever om op tijd een keuze te maken.

Ik heb geen toegang tot een calculator o.i.d. Tot dusver baseer ik me op directlease.nl en alles wat publiek te vinden is.

Bij de 508 val ik vooral op het uiterlijk van de auto, prachtig van binnen en van buiten. Wel goed om te weten dat deze qua on-board systeem en ruimte mogelijk niet de beste keuze is.

Skoda lijkt inderdaad een goede keuze, zowel de Superb als de Kodiaq, maar ik hoop een paar alternatieven te vinden. Wellicht inleverend op ruimte, maar winst op de looks of comfort. Ik ken de Kia Sorento niet, maar ga er zeker naar kijken.

Alle motoren zijn toegestaan. Benzine, diesel, hybride, electrisch. Ik heb een internationale tankpas, dus verbruik is niet belangrijk. Uitvoeringen met de lichtste motor heb ik liever niet, met name als het een SUV is.
WhatToLease
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben inderdaad wat vroeg, maar het is als reactie op een bericht van mijn werkgever om op tijd een keuze te maken.

Ik heb geen toegang tot een calculator o.i.d. Tot dusver baseer ik me op directlease.nl en alles wat publiek te vinden is.

Bij de 508 val ik vooral op het uiterlijk van de auto, prachtig van binnen en van buiten. Wel goed om te weten dat deze qua on-board systeem en ruimte mogelijk niet de beste keuze is.
OK. Puur om de verwachtingen te temperen voor jezelf zou ik bij het calculeren op directlease.nl altijd winterbanden, vervangend vervoer en het minimale eigen risico aanvinken. Dat zijn namelijk zaken die vanuit de werkgever meestal ook aanwezig zijn (mijn werkgevers wel iig). Daarnaast uiteraard looptijd en kilometrage. Als ik dat instel kom ik voor een 508 sw hybrid op 834/mnd uit. Just saying.

Verder zou ik de 508 natuurlijk niet meteen af willen schrijven, ga vooral proefrijden. Qua ruimte icm praktische bruikbaarheid gaat er denk ik weinig boven Skoda, maar zelf rij ik een Ford (daarvoor diverse andere merken) en die bevalt mij ook goed wat betreft functionaliteit, handige bediening, goede aflegruimte, etc. Zou het bijna 'simply clever' willen noemen. Qua spullen voor je geld zit je bij Ford sowieso goed. Dus misschien is een Kuga iets voor je? Die kan je op directlease.nl aardig volhangen met opties voordat je aan je max budget in elk geval. Een andere interessante Ford is de volledig elektrische Mustang Mach-e, binnenkort beschikbaar.
Qua value for money is de Ford Kuga interessant. Lijkt me een heel praktische auto, qua design wat minder aansprekend. Die Mustang Mach-e is een bijzondere! Best prijzig, maar wel heel mooi en enorm veel vermogen. Bedankt voor de tips.
Er zijn gewoon heel veel keuzes mogelijk, binnen het budget passen bijvoorbeeld ook de Kia Proceed en de Renault Talisman met 160 pk Mercedes Renault motor, automaat en luxe uitrusting.
Zo te zien past dit ook net/precies/netniet binnen budget ( 806 Euro volgens directlease )

4x4 - 300 pk - Automaat - alle toeters en bellen

Opel Grandland X 1.6 Turbo 221kW Hybrid4 Ultimate Auto
Voor veel waar voor z’n centen is een Renault Talisman Estate.
Of een Volvo V60 B3 met veel opties.

Al hebben de Volvo V60’s wel heel veel last van vibraties in het onderstel.
WhatToLease

De Volkswagen Passat of Tiguan Allspace vind ik mooiere alternatieven, maar daar lijk ik dan genoegen te moeten nemen met mindere uitvoeringen.

De Passat station kun je voor dit budget trouwens ook dik maken. 1.5dsg Rline B+ met flink wat opties.
WhatToLease
Qua value for money is de Ford Kuga interessant. Lijkt me een heel praktische auto, qua design wat minder aansprekend. Die Mustang Mach-e is een bijzondere! Best prijzig, maar wel heel mooi en enorm veel vermogen. Bedankt voor de tips.
Als je elektrisch een optie vindt (tjeempie, zit ik hier nu helemaal solo EV's te promotennut smiley ), moet je zeker ook de Skoda Enyaq overwegen. Voorlopig niet met zoveel range te krijgen als de Mustang 'maggi' maar 510km wordt niet verkeerd gevonden door ev-liefhebberts.
Total Loss
@Volt En ver boven budget winking smiley

Volgens DirectLease vanaf 770 euro dit is minder dan de genoemde 800 euro, zie link.
Volt
Total Loss
@Volt En ver boven budget winking smiley

Volgens DirectLease vanaf 770 euro dit is minder dan de genoemde 800 euro, zie link.

Even invullen : 60 maanden, 30k per jaar = ver boven budget winking smiley
Total Loss
Even invullen : 60 maanden, 30k per jaar = ver boven budget winking smiley

OK, niet goed gekeken. Dan misschien een elektrische auto met flinke actieradius b.v. Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq of Ford Mustang Mach-E met maar liefst 600 km WLTP.

Elektrische auto's 500+ km WLTP
Als de Kia Sorento binnen het budget valt, zoals hierboven gesteld, zou ik daar zeker voor gaan. Dat is een erg mooie wagen geworden. En zeer ruim.
Beetje boven budget gaan is ook niet zo'n ramp. Wordt weer ingehouden op de bijtelling.
Bedankt voor het meedenken, heel nuttig.

De ID4 is een interessante optie, lijkt binnen budget te passen. Maar dan moet ik wel precies weten wat de regels zijn omtrent elektrisch rijden. Hoe zit dat met de laadpaal? Mag ik die houden als het contract afloopt? En wellicht bedingen dat ik b.v. een Tiguan kan lenen bij een autovakantie. Een 1.000 km trip met het gezin met een elektrische auto zie ik niet zitten.

De dikste uitvoering van de Kia ProCeed is geweldig, maar deze auto is aan de kleine kant. Renault Talisman is een optie. Volvo V60 lijkt wat te duur. Kia Sorento is gigagroot, dan liever een maatje kleiner en een mooiere of goedkopere auto.

Het wordt er niet gemakkelijker op, maar ben wel al wat wijzer. Binnenkort in ieder geval eens de Kodiaq en ID4 bekijken.
Een vakantieauto kan vaak als aanvullende dienst erbij afgesloten worden. De laadpaal mag je in principe houden aan het eind van het contract maar goed om even te checken.
een maatje kleiner dan de sorento en vanaf januari 2021 op de markt

is er als benzine, hybride en plug inn hybride , wil je liever helemaal elektrisch dan heb je in dit geval pech.

tuscon

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.